indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Ik heb een poffertjes pan gekocht in een op welling.
Doch kijk ik naar bakmail zie ik veel soorten in de winkel.
Wie oh wie kan mij helpen met merken?
Bakmail voor brood voor cake???

Weet iemand toevallig nog een recept? Eieren, melk???

Merci.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

spacer line  

Apie ,
ik heb een oude kookboek van 1949 (-Huishoudschool.)
Dus een oud recept.

500gr bloem of 250gr bloem+250 boekweitmeel, 15 gr gist ,2 eieren +/- 7dl melk ,30 gr boter , geraspte schil van 1 citroen , 5 gr zout , margarine of olie .(voor de pan)
Van het beslag laten rijzen en de citroenschil toevoegen

Veel plezier met het voorbereiden van Bolu Belanda(Poppertjes).

PS : ik ben de tweelingbroer van Ome Sid.
( problemen met inloggen)

bisa dicek of makemyday .

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Niet moeilijk Albert,
-5oogr zelfrijzend bakmeel
-vanille suiker
-beetje zout
-100gr suiker
-3 dl melk
Alles goed door elkaar mengen en in een hete pan bakken.

PS:gist kan ook, maar het risico op mislukken is groot.
Drie in de pan, hetzelfde recept, maar met rozijnen,gember,sukade wat je wil

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

En oliebollen?

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 23-09-2008 17:48 merapi wrote:
Niet moeilijk Albert,
-5oogr zelfrijzend bakmeel

Bedankt voor alle reacties.

Maar mijn vraag was o.a. wat voor een soort bakmeel in Indonesie voor brood of voor koekjes e.d. Ik zie zoveel merken dat ik begin te twijfelen.
Om ze nu allemaal uit te proberen? Emoticon: Yummie! Emoticon: Nooo

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 23-09-2008 18:01 schreef NKP-2005:
En oliebollen?

Ik begrijp dat Albert op dit moment in NL is, wie weet kan hij daar aan een lekker recept voor oliebollen komen en dat hier even posten Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

Ik wacht af..... zou wel lekker zijn ja Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hallo Sieb, oliebollen maken op de ouderwetse manier, dat raad ik je niet aan.Mijn moeder was een dag van te voren al bezig met gistdeeg.
Kant en klare pakken kun je kopen [Koopmans]
Maar als je zelf wil proberen, ik geef je het recept Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Merapi, mijn lieftallige kookprinses zegt dat ze nog nooit in Indon. kant en klare gistdeeg heeft kunnen krijgen, dus wat mij betreft, graag jou recept. Emoticon: Yes!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

oliebollen:
ndig:
Ikg bloem [niet zelfrijzend!]
100gr krenten en 100gr rozijnen
80gr gist
1 liter lauwe melk
1oogr zachte boter
75 gr basterdsuiker
appels , in kleine stukjes gesneden
3 eieren
pakje vanille suiker
zout

De rozijnen en krenten laten wellen in warm water,daarna goed droogmaken.
De gist oplossen in lauwe melk, tot handwarm.
De bloem doe je in een grote kom en voeg toe, boter,suiker en eieren, en wat citroensap.
De gist toevoegen en de melk.
Goed mengen en op een warme plaats laten rijzen, het beslag afdekken met een doek en zeker een uur laten rijzen
Doorkloppen en bakken in niet te hete olie, de oliebollen blijven anders van binnen klef
Nou Sieb, is best bewerkelijk, maar veel succes!!!!

Ben meer een expert in appelbeignets

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee Sieb,dat klopt: kant en klaar gistdeeg zit dus in die pakken van Koopmans -Oliebollenmix.
Maar je hebt nu het verse recept, met verse gist.
Hoop dat je het kunt krijgen!
En als de oliebollen mislukken, dan kun je nog altijd als tennisballen gebruiken.
grapje Sieb!!
Hartelijke groet Merapi/Wilma Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Wilma thanks! Gist kunnen we hier krijgen dus bakku met die handel Emoticon: Wink
Ik laat je later (zal rond nieuwjaar zijn) weten of we hebben gesmult of dat we ermee getennist hebben Emoticon: Stupid

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-09-2008 17:17 siebjans wrote:
Wilma thanks! Gist kunnen we hier krijgen dus bakku met die handel Emoticon: Wink
Ik laat je later (zal rond nieuwjaar zijn) weten of we hebben gesmult of dat we ermee getennist hebben Emoticon: Stupid

Weet je wat ook wel eens wil helpen; een deel van de melk vervangen door Fanta soda (vanwege het koolzuur) die truc gebruik ik ook wel bij roti kukus.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai Sieb, het gistdeeg moet echt goed rijzen, anders zakt de hele boel in elkaar.
gelijk even het recept voor appelbeignets:
Ik doe het zo:
Plakjes bladerdeeg heel even laten ontdooien en vullen met stukjes appel, gemengd met suiker en kaneel, heerlijk is ook gember erbij[niet iedereen houdt van gember]
De appelstukjes even laten wellen, je kan er wat rozijnen,krenten of ananas bij doen,oven voorverwarmen, 175 graden.
Pak een bladerdeegplakje, vullen met het appelmengsel en opvouwen tot een envelopje.
De randen dichtsmeren met eiwit en gelijk de oven in.
Dit recept kun je ook heel goed aanpassen voor hartige recepten
Selamat makan Sieb, Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi Annemiek,
misschien een goede tip!
Roti kukus lukt bij mij nooit, en het is lekker, mm
maar het wordt te hard of niet gaar, heb jij een lekker recept?
alvast bedankt!
Mijn vriend vraagt vaker naar gerechten uit zijn geboorteland Indonesia, maar ja ik doe mn best, maar ja ben wel totok, maar wel heerlijk om samen te koken.
Dat lukt prima, maar sommige dingen, zoals kue lapis,dodol,tjendol,kue talam dat lukt me nog echt niet ! en hij is het vergeten. Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Albert,
Poffertjes maken ze van een mix van bloem of tarwemeel en boekweitmeel.
Als je even googled op poffertjes dan staat er op Wikipedia een recept wat echt wel origineel is en dus zou je het zo moeten kunnen maken, bloem is echt wel te koop in indonesie.

Zelfrijzend bakmeel gebruiken ze meer voor cake.

en als er geen gist is dan kan je ook bakpoeder gebruiken, dat is ook in Indonesie te koop weet alleen niet hoe ze het daar noemen. Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

een bekende van mij in jakarta koopt meel afkomstig uit frankrijk.
je kan het mss halen bij carrefour of hero .
weet niet of ze daar (in jeapaerae) het ook hebben

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

weet niet of ze daar (in jeapaerae) het ook hebben

vast wel en anders ff een ritje naar Semarang naar de Hero of zo.
Ik hoorde laatst dat de Hero ook overgenomen is door een ander bedrijf , weet niet of het waar is.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hé Merapi ik las laatst dat het je eindelijk gelukt was Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Yoke, het is een keer gelukt, maar het gaat vaak fout en al die soesa...pffff
De laatste keer heb ik Fries suikerbrood gekocht bij Albert Heyn, opgewarmd in de oven, met roomboter erbij.
Vond ie heerlijk.
Is natuurlijk geen echte roti kukus!

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Poffertjes:

Zoals de fransen het doen: 3 eetlepels gesmolten boter door het beslag.........
heerlijk......
en.........(mijn goddelijke keuken tip uit een kookboek die eigenlijk te duur was maar echt geweldig is.......).
NIKS MIXER.......1 min op de hoogste stand in de blender!!!!!
Jaren gemixt met dat pokke ding........en nu.......JAMMMIE!!!!!!! Reden........en blender doet het gewoon beter!!!!
Toch klontjes aan de kant? Gewoon van de rand schrapen en dan weer in de blender......3 sec.......

Ga staan waar geen plek is om te staan.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Goeie tip Ron! moet wel ff een blender aanschaffen of bedoel je zo"n staafmixer?
groetjes Merapi

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-09-2008 19:38 4yoke4 wrote:

Ik zie deze nu pas.....

Het probleem is dat de roti in je stoompan moet passen en daar dus de hoeveelheden op aan moet passen..
Dus dat betekent uitzoeken hoeveel bloem en suiker je nodig hebt
Gewicht van suiker moet minimaal de helft zijn van het gewicht van de bloem (zelfrijzend bakmeel)
3 tot 6 eieren afhankelijk van bloem/suiker
100 tot 250 ml bronwater
Voor de smaakjes
vanillesuiker maar pandan is veel lekkerder
rozenessence is ook lekker
rumessence
cacaopoeder voor een marmer kukus
kaneel (kan eventueel ook door de cacaopoeder)

(Ik heb ooit voor de grap een blauwe gemaakt......)

Gaatjesdeel afdekken met theedoek (liefst een witte als je geen Brabants Bont afdrukken wil hebben op de cake..... Emoticon: Blush ) punten naar buiten laten hangen.
Op maat geknipte bakpapier erop leggen
Water aan de kook brengen, niveau tot net onder het gaatjesdeel.
Beslag in gaatjesdeel gieten, deksel erop en theedoekpunten aan deksek vastknopen. gaatjesdeel op pan zetten.
Water aan de kook houden! Dit betekent 1 of 2 keer kokend water erbij gieten.

Stoomtijd afhankelijk van de grootte drie kwartier tot anderhalf uur. Niet stiekum kijken! Dat doe je op zijn vroegst na 3 kwartier. Als ie gaar kun je het eigenlijk al zien aan de barst die er in zit/hoort te zitten. Eventueel meten met sateprikker (moet droog zijn) Zo niet, nog doorstomen.

Gewoon even wat recepten proberen, je eigen hoeveelheden bepalen, experimenteren en op een bepaald moment heb je de perfecte roti.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik zie deze nu pas.....

Hoi Anne Mieke,
Mijn roti kukus lukt altijd uitstekend Emoticon: Yummie! maar die van Merapi niet.

Ooit heb ik haar een recept gegeven wat uiteindelijk een keertje is gelukt, weet niet meer wanneer.
Het gaat blijkbaar nog steeds niet goed dus vraagt ze nu een recept aan jou, wie weet lukt die uiteindelijk wel.

Ik denk dat ze te snel het deksel optilt om te kijken of de roti al is opengegaan als een bloem en dus klaar is.

Kwestie van geduld dus Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

gr. Yoke

Mijn recept stond in dit topic:

Hoe heet die 'plakrijst' die in Indonesie wordt gegeten? op 20-09-06
Dit topic ging dus niet alleen over plakrijst.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja precies, ben gewoon te ongeduldig voor roti kukus, maar ik geef de moed niet op, gewoon opnieuw proberen. Enne nalaten om steeds in die pan te kijken....,want dat was inderdaad de fout.
Maar mijn rendang kan wel de goedkeuring krijgen, evenals de zelf gemaakte sambals en de sayurs.
Ga woensdag naar de markt om makrelen te kopen voor de pepesan ala Yoke, lukt vast!
fijn weekend Anne miek en Yoke
Hartelijke groet van het Haagse vulkaantje[Merapi/Wilma]

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ga woensdag naar de markt om makrelen te kopen voor de pepesan ala Yoke, lukt vast!

Als dit niet lukt dan weet ik het ook niet meer. Gewoon doen zoals ik geschreven heb en er niets aan veranderen, gemakkelijker kan het niet.
Laat de makrelen even schoonmaken op de markt, scheelt een hoop troep.
Jij ook een fijn weekend.
gr.yoke

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,745,379 topic views - 236,098 posts - 13,703 topics - 27,371 members - last post @ 18-01-2020 19:05 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,435,858 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com