indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik vraag me af of een sponsor voor een Indonesische tourist verantwoordelijk is als degene waar hij sponsor voor is er vandoor gaat, illegale dingen gaat doen etc.
als dit het geval is, kan dan de sponsor (zoals ook kan in Indonesie) dit opgeven aan immigratie en zijn sponsorschap opzeggen of blijft hij verantwoordelijk totdat degene waarvoor hij zich als sponsor heeft opgegeven het land verlaten heeft?

Alvast bedankt voor de info

Greetz

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-09-2008 07:39 dutchguy1000 wrote:
Ik vraag me af of een sponsor voor een Indonesische tourist verantwoordelijk is als degene waar hij sponsor voor is er vandoor gaat, illegale dingen gaat doen etc.
als dit het geval is, kan dan de sponsor (zoals ook kan in Indonesie) dit opgeven aan immigratie en zijn sponsorschap opzeggen of blijft hij verantwoordelijk totdat degene waarvoor hij zich als sponsor heeft opgegeven het land verlaten heeft?

Alvast bedankt voor de info

Greetz

Als een Nederlander als sponsor optreedt moet daarvoor een verklaring ondertekend worden (in het Engels of in het Nederlands) De sponsor stelt zich daarmee verantwoordelijk voor "schade aan de staat" door toedoen van de vreemdeling. Deze verantwoordelijkheid is tot het maximale bedrag van € 4.537,80 per jaar (bedrag peil 2007). Ik meen dat dit bedrag inclusief een enventueel vliegticket is naar het land van herkomst. Echter de emotionele verantwoordelijkheid zal dan zeker ook een rol spelen.
In de praktijk echter kan dan het best contact opgenomen worden met de plaatselijke (vreemdelingen)politie en deze zal zoeken naar een oplossing.

Het formulier is overigens te downloaden van de INDsite. Wel even goed zoeken want het staat een ergens op een onlogische plek. Bij het MVV gedeelte als ik mij niet vergis. Kun je de tekst zelf nalezen.

gr
Anne Mieke

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

On 23-09-2008 08:32 Anne Mieke wrote:

...

De sponsor stelt zich daarmee verantwoordelijk voor "schade aan de staat" door toedoen van de vreemdeling.

Wat gebeurt er als de gesponsorde na het verstreken van de toeristenvisum "verdwijnt" in de illegaliteit ?
Onverzekerd , en betrokken te zijn in een verkeersongeluk of andere "rare"toestanden ?.

bisa dicek of makemyday .

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

In de praktijk gebeurt er weinig mee, tenminste in de gevallen die ik heb gezien. Maar persoonlijk wil ik het risico niet lopen, zeker niet als je van tevoren al weet dat iemand het plan heeft om hier illegaal te blijven.
Inderdaad, die 5000 euro, ik geloof tot 5 jaar nadat je de verklaring hebt ondertekend....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-09-2008 08:38 Surya Atmadja wrote:

...

Wat gebeurt er als de gesponsorde na het verstreken van de toeristenvisum "verdwijnt" in de illegaliteit ?
Onverzekerd , en betrokken te zijn in een verkeersongeluk of andere "rare"toestanden ?.

Dan kloppen ze dus bij jou aan, maar net zoals NoviKirana zegt in de praktijk gebeurt hier weinig mee.

Gr
AM

spacer line  

Je heb een gast , een vriend , of vriendin gesponsord.
Dan mag ik aannemen dat ze ook reis en ziektekosten verzekering hebben .
Ik heb geen ervaring met sponsorschap.

Het is bekend dat veel Indonesiers dat niet hebben .
Stel dat je gast bij het oversteken een kleine verkeersongelukt veroorzaakt .
Dan komt de polizei en de verzekeringsmaatschappij bij je deur aankloppen .

bisa dicek of makemyday .

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Dan mag ik aannemen dat ze ook reis en ziektekosten verzekering hebben
Zo'n verzekering was vroeger af te sluiten bij elke Nederlandse verzekering die reisverzekeringen verkoopt, de premie was 7 jaar geleden ongeveer Fl.4.00 per dag en de maatschappij was de Europesche.(Rabobank)
Salam,
Jan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-09-2008 10:57 Surya Atmadja wrote:
Je heb een gast , een vriend , of vriendin gesponsord.
Dan mag ik aannemen dat ze ook reis en ziektekosten verzekering hebben .
Ik heb geen ervaring met sponsorschap.

Het is bekend dat veel Indonesiers dat niet hebben .
Stel dat je gast bij het oversteken een kleine verkeersongelukt veroorzaakt .
Dan komt de polizei en de verzekeringsmaatschappij bij je deur aankloppen .

Bij het ophalen van het visum is het verplicht om een reisverzekering te overleggen. Dit wordt meestal door de sponsor geregeld via OOM verzekeringen in Nederland (er wordt een dekking van € 30.000 gevraagd) Deze verzekering dient pas definitief afgesloten te worden nadat het visum is verkregen. Dit kan oa. bij ANWB kantoren maar ook online

Er zijn heel veel situaties te bedenken waarbij “ze” bij jou aankloppen maar nogmaals in de praktijk wordt daar niet zo vaak gebruik van gemaakt.. Er worden overigens door de Nederlandse ambassades dagelijks visa verstrekt waarmee sponsors gemoeid zijn.

gr
Anne Mieke

Vinie
User
User icon of Vinie
spacer line

Emoticon: Blush

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-09-2008 15:36 Vinie wrote:
Als men nu in Borneo zou zitten kan men toch ook een visarun doen naar Maleisia met busje!!

Vinie,

Dit topic gaat over de verantwoordelijkheid van de Nederlandse sponsor m.b.t. een visumaanvraag van een Indonesier.

gr
AM

spacer line  

Goed, dus dit betekend dat als degene waarvoor je sponsor bent er een zooitje van maakt je niet naar de vreemdelingen politie kan gaan om het sponsorschap op te heffen wat in Indonesie wel kan.

Vind ik overigens wel vreemd, heeft niemand daar ervaring mee gehad?
Nu kijk ik naar YB, Sidia, etc.

Greetz

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-09-2008 10:51 Anne Mieke wrote: Dan kloppen ze dus bij jou aan, maar net zoals NoviKirana zegt in de praktijk gebeurt hier weinig mee.

The times are changing .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-09-2008 17:26 dutchguy1000 wrote:
Goed, dus dit betekend dat als degene waarvoor je sponsor bent er een zooitje van maakt je niet naar de vreemdelingen politie kan gaan om het sponsorschap op te heffen wat in Indonesie wel kan.

Ja hoor, als de uitgenodigde partij laakbaar gedrag is te verwijten, dan kan je je handen ervan aftrekken. Het zou niet zo kunnen zijn dat je als sponsor de misstanden van de uitgenodigde partij wordt aangerekend.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Het minste wat je zou kunnen doen als sponsor is een melding bij de vreemdelingen politie. Dat zou wel netjes zijn, nog los van de vraag. Reist bij mij de vraag alleen op of de vreemdelingen politie nog wel bestaat?

Overigens zijn wij bij ons laatste bezoek gewoon even aangegaan bij de vreemdelingendienst,? of iets dergelijks en hebben ons gewoon even gemeld.
We zijn er en gaan op die datum ook weer terug. Helemaal geen rare dingen overigens. Er werd niet eens gevraagd naar papieren, naam en verblijfplaats opgegeven.

Ook bij het verlaten van Nederland werd niks gevraagd, mijn vrouw werd gewoon uitgestempeld. Zonder enige vraag ! Emoticon: Party! Overigens ook niet bij binnenkomst van Nederland. De kroeshaar die voor ons stond werd wel weer aan een kruisverhoor blootgesteld. Emoticon: Confused

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-09-2008 16:29 oyibo wrote:
Het minste wat je zou kunnen doen als sponsor is een melding bij de vreemdelingen politie. Dat zou wel netjes zijn, nog los van de vraag. Reist bij mij de vraag alleen op of de vreemdelingen politie nog wel bestaat?

Overigens zijn wij bij ons laatste bezoek gewoon even aangegaan bij de vreemdelingendienst,? of iets dergelijks en hebben ons gewoon even gemeld.
We zijn er en gaan op die datum ook weer terug. Helemaal geen rare dingen overigens. Er werd niet eens gevraagd naar papieren, naam en verblijfplaats opgegeven.

Jazeker, vreemdelingendienst bestaat nog steeds.

Het zou me niks verbazen dat ook dit per gemeente verschillend is. Hier wordt allerleerst het paspoort op echtheid gescand en er wordt een (groene?) kaart meegegeven die bij uitreis aan de Marechaussee afgegeven moet worden op Schiphol die de betreffende kaart dan weer retourneren zodat ze weten dat de betreffende persoon ook daadwerkelijk is uitgereisd. (en terug in Indonesie moet men zich ook vaak melden bij consulaat of ambassade dat men daadwerkelijk ervan overtuigd is dat de persoon weer terug in het land is)

gr
AM

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Het kan best zijn dat ik het kwijt ben, maar van een groenkaart kan ik me weinig herinneren. Ik heb net even in de kopieen gezocht ( ik kopieer namelijk alles) maar kon zelfs daar niet een vergelijkbaar iets vinden Emoticon: Confused

Zelfs als een document afgegeven moet worden of ingenomen gaat worden wil ik een kopie die je doorgaans gewoon krijgt als je er om vraagt. Emoticon: Party!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Zelf de grootste crimineel in indonesie kan een visum voor nederland krijgen als je maar connecties hebt bij de nederlandse ambasade in jakarta. Bij binnenkomst in nederland wordt hun geen stroohalm in de weg gelegt. Ik ken zo iemand die ieder jaar hier gewoon op de pasar malam komt. Emoticon: Frustrated Emoticon: Confused

Shalom

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Een Nederlandse Ambassade? Emoticon: Clown
Breek me de bek niet open Emoticon: Party!

Ondanks dat er kennelijk ook goede ervaringen mee zijn, is het ze niet gelukt mij te overtuigen van de juistheid van hun werk. Nog dat er sprake is van betaalde dienstverlening. maar wie weet........................ooit? Emoticon: Laugh out loud

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-09-2008 17:44 Bokito wrote:
Zelf de grootste crimineel in indonesie kan een visum voor nederland krijgen als je maar connecties hebt bij de nederlandse ambasade in jakarta. Bij binnenkomst in nederland wordt hun geen stroohalm in de weg gelegt. Ik ken zo iemand die ieder jaar hier gewoon op de pasar malam komt. Emoticon: Frustrated Emoticon: Confused

Hehe......dank u dat bedoel ik nou en mensen uit de "kampung" die niks te verteren hebben........ vult u maar in....... Daar heb ik in een ander topic al vanalles over geroepen, maar laat maar zitten nu.
Conclusie: liever een in de slappe was zittende crimineel die zijn centjes bijdraagt aan de toeristeneconomie van Nederland (wat er ook van moge komen) dan een "armoedzaaier" die verdacht wordt van........ en dus zodoende als de "echte" crimineel wordt gezien...... (ik heb alweer meer gezegd dan ik van plan was...)

On 24-09-2008 17:52 oyibo wrote:
Een Nederlandse Ambassade? Emoticon: Clown
Breek me de bek niet open Emoticon: Party!

Ondanks dat er kennelijk ook goede ervaringen mee zijn, is het ze niet gelukt mij te overtuigen van de juistheid van hun werk. Nog dat er sprake is van betaalde dienstverlening. maar wie weet........................ooit? Emoticon: Laugh out loud

Nogmaals dank. Die "goede ervaringen" staan hier dus boven.

Wat zouden we ook alweer met ze doen........?

gr
AM

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Vreemdelingenpolitie is nu gecombineerd met gemeentehuis, hoef je niet meer langs wanneer je een gast hebt

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-09-2008 21:43 NoviKirana wrote:
Vreemdelingenpolitie is nu gecombineerd met gemeentehuis, hoef je niet meer langs wanneer je een gast hebt

In de afgelopen 35 jaar heb ik vaak gasten uit indonesia gekregen.
Ben niet eens van bewust dat de gasten moet zich gaan melden bij de vreemdelingen politie .Bestaat die regels nog wel ?

Vorig jaar moet ik bij de" vreemdelingen dienst" voor vervanging van mijn gestolen ID kaart .
Adres Johan Huizingalaan.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-09-2008 08:26 sidia wrote:
Bestaat die regels nog wel ?

Jazeker!

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Sidia: "Bestaan die regels dan nog wel?"

Ik dacht juist van niet....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er is hier wel degelijk een regel voor maar kennelijk wordt er nogal divers omgegaan met deze meldingen. De melding houdt in/zou moeten inhouden dat er een registratie plaatsvind, het paspoort op echtheid wordt gecontroleerd en er een kaart wordt meegegeven die door de douane op Schiphol bij uitreis wordt teruggestuurd naar de betreffende gemeente.
E.e.a heb ik in een ander topic pas ook geschreven.

Het probleem is ook dat de relevante instanties (gemeente, vreemdelingendienst en IND) voortdurend in beweging zijn door o.a. reorganisatie, beleid etc en de medewerkers vaak nog maar amper weten hoe het zit.

Verder kan de toerist een stempel in zijn paspoort krijgen of in aparte brief waarin staat dat hij/zij zich bij terugkomst (in dit geval Indonesie) moet melden bij consulaat of ambassade; (ook) hier wordt een willekeur toegepast.

Dat mensen door de bomen het bos niet meer zien snap ik want voor IND, Vreemdelingendienst e.o. moet je onderhand gestudeerd hebben. Ik kan er een boek over schrijven...

gr
AM

Mr. Jacob
User
spacer line

Twee jaar geleden heb ik mijn oudste pleegdochter nog hier in Nederland gehad en ben bij de (vreemdelingen)politie geweest. Ze kreeg een sticker in haar paspoort geplakt en een kaartje dat ze op Schiphol bij haar vertrek weer moest afgeven. Het melden bij de Vreemdelingenpolitie is nog steeds verplicht en geldt alleen wanneer je als sponsor iemand in huis haalt. Mijn pleegdochter moest zich bij terugkomst in Bandung ook weer melden bij het consulaat om te vertellen en laten zien “dat ze er weer was.”
Als ik in Indonesië naar Mamasa (West Sulawesi) ga en daar enkele weken verblijf, moet ik me ook altijd melden bij de vreemdelingenpolitie. Er wordt dan niets in mijn paspoort geplakt maar mijn vrouw moet een formulier invullen omdat ze "mijn sponsor" is. Een toerist die een paar dagen daar in een hotel verblijft, hoeft dat niet.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,104,970 topic views - 224,506 posts - 13,535 topics - 16,967 members - last post @ 14-12-2017 06:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,376,176 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com