indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-09-2008 07:06 siebjans wrote:

...

Heb reeds gemaild naar je Emoticon: Wink

Kheb 't gezien. Heb even wat tijd nodig om het overzichtelijk te maken....... Emoticon: Maar 't komt er aan (dit weekend) thankx

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 27-09-2008 08:48 schreef Anne Mieke:

...

Kheb t gezien. Heb even wat tijd nodig om het overzichtelijk te maken....... Emoticon: Maar t komt er aan (dit weekend) thankx

Okidoki, ik zie het wel verschijnen Emoticon: Wink

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

henky
User
spacer line

Oyibo,
Je betaalt geen loonheffing of inkomstenbelasting maar je zegt dat je belasting afdraagt. Welke naam heeft die belasting? Weer een nieuw fenomeen?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Henky,

Dat is geen nieuw fenomeen.

De AOW en de nabestaandenuitkering Anw zijn volksverzekeringen. Als u in Nederland woont bent u automatisch verzekerd voor deze wetten. Als u buiten Nederland gaat wonen en / of werken, bent u meestal niet meer verzekerd. Daardoor valt uw AOW-pensioen lager uit. En uw partner krijgt geen nabestaandenuitkering Anw of een lagere uitkering. U kunt dat voorkomen door u vrijwillig te verzekeren.

Om maar een voorbeeld te noemen.

Er zijn meer mogelijkheden hoe je voor de belastingdienst ingedeeld kan worden.
Ik zou zeggen, kijk eens op de site van de blauwe enveloppe dienst.

Er is een optie die heet Wereldburger, bijvoorbeeld.
Maar er zijn wel meer varianten mogelijk. Ik heb een uitstekende Nederlandse accountant, al jaren. En die doet gewoon aangifte, al meer als 20 jaar.
En ja ik betaal belasting. Ik zou zeggen, zoek een goeie accountant want niet elk geval is gelijk. En dat kan je veel geld besparen ! Emoticon: Party!

En, ik krijg gewoon AOW op mijn 65e. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

henky
User
spacer line

Oyibo,
Het lijkt me heel verstandig van je een goede accountant in te schakelen. En die site? Die heb ik al zo vaak gezien.
w.g. Pegawai Pajak
(In Indonesie zijn ze veel rijker dan hier te (Be)lande.

meeuwie
User
spacer line

Hallo allemaal,

Er is al een tijdje niets gepost hier, maar ik vertrek over een maand naar Indonesie, ik heb geen verstand van belastingen, geen accountant en wel een heleboel vragen.

Ik werk straks minimaal 1 jaar voor een Nederlandse werkgever in Indonesie, ik krijg op mijn Nederlandse rekening uitbetaald. Ik zou dan dus in Nederland belastingen kunnen betalen of in Indonesie. Die Wereldburger optie heb ik helaas niet kunnen vinden. Nu heb ik geen idee wat in mijn situatie (=niet zo'n hoog loon) het voordeligst is. Mijn Duitse vriend hoeft over zijn inkomen uit Duitsland in Indonesie schijnbaar helemaal geen belastingen te betalen.

Voor verzekeringen zat ik te denken aan OOM of Goudse expatverzekering en om via mijn werkgever te participeren in een collectieve pensioenverzekering.

Heeft een van jullie nog tips voor mijn situatie of ideeen waar ik nog eens naar zou kunnen kijken?

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

On 26-11-2009 22:26 meeuwie wrote:
Hallo allemaal,

Er is al een tijdje niets gepost hier, maar ik vertrek over een maand naar Indonesie, ik heb geen verstand van belastingen, geen accountant en wel een heleboel vragen.

Ik werk straks minimaal 1 jaar voor een Nederlandse werkgever in Indonesie, ik krijg op mijn Nederlandse rekening uitbetaald. Ik zou dan dus in Nederland belastingen kunnen betalen of in Indonesie. Die Wereldburger optie heb ik helaas niet kunnen vinden. Nu heb ik geen idee wat in mijn situatie (=niet zo'n hoog loon) het voordeligst is. Mijn Duitse vriend hoeft over zijn inkomen uit Duitsland in Indonesie schijnbaar helemaal geen belastingen te betalen.

Voor verzekeringen zat ik te denken aan OOM of Goudse expatverzekering en om via mijn werkgever te participeren in een collectieve pensioenverzekering.

Heeft een van jullie nog tips voor mijn situatie of ideeen waar ik nog eens naar zou kunnen kijken?

Kijk even op intax.nl

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

spacer line  

Het is op zich niet zo ingewikkeld, of je nu wel of geen koophuis bezit in NL dat al dan niet doorverhuurd wordt.

Je kunt kiezen om je in NL geheel uit te schrijven, met een nieuwe vestigingsplaats in het buitenland. Je ontvangt dan t.z.t. van de NL Belastingdienst een vragenformulier om vast te stellen over welke inkomsten en in het verleden toegepaste aftrekposten je nog belasting moet betalen of terug moet betalen (bijv. over koopsompolissen). Hiervoor wordt dan een zgn. conservatoire aanslag opgelegd die je niet hoeft te voldoen als je langer dan 10 jaar aaneengesloten in het buitenland blijft wonen.

Als je per 12 maanden meer dan 183 dagen in RI verblijft ben je als buitenlander verplicht een Indonesisch belastingnummer aan te vragen. Je hoort de inkomsten - zowel die gegenereerd in Indonesie als in het buitenland - gedurende je verblijfsperiode in Indonesie hier op te geven bij de RI Belastingdienst en er hier belasting over te betalen TENZIJ je kunt aantonen dat je reeds belasting in een ander land over dezelfde inkomsten hebt betaald en Indonesie met dit land een belastingverdrag heeft (NL en RI hebben dat).

Als je geen belasting meer betaalt in NL en dus geen hypotheekrenteaftrek meer geniet, is m.i. verhuren van een koophuis in NL een project waar geld bij moet. Verder: 9 van de 10 afgesloten hypotheken in NL kennen het zgn. "anti-verhuurbeding" dat expliciet in de hypotheek-akte vermeld staat en waar je voor tekent bij de notaris. Deze sluit verhuur van het object uit tenzij de hypotheekverstrekker hier expliciete toestemming voor geeft. Heeft er mee te maken dat een verhuurd pand veel minder oplevert bij een executie-verkoop, vandaar. En, volgens mij geldt nog steeds in Nederland "dat je eerder van je vrouw dan van een onwillige huurder af bent". Als je een hypotheek wilt die wel toestaat dat het pand verhuurd kan worden, betaal je een rente-opslag van 2% (!!) op de normale hypotheekrente, i.v.m. het risico voor de hypotheekverstrekker op evt. langdurige ontruimingsprocedures en gegarandeerd lagere opbrengst bij een executieverkoop.

If you have nothing to loose, you can risk everything

meeuwie
User
spacer line

Ik ben een starter en heb geen woning in Nederland. Ik verblijf meer dan 183 dagen in het buitenland. Zojuist de belastingdienst gebeld en die zeggen ook elke keer wat anders. Mijn werkgever heeft een concept opgesteld waarbij ik als reguliere werknemer wordt uitgezonden, zodat ik de gebruikelijke sociale voorzieningen blijf ontvangen. Dan zou ik volgens hen in Nederland belastingplichtig worden. Volgens de belastingdienst ben ik echter in Indonesie belastingplichtig. Ik meen dat er keuzerecht is via een verdrag tussen NL en ID, dus ik zou kunnen kiezen. In ID zijn de belastingen geloof ik lager, maar dan is de 30%-procent regeling voor extra-territoriale werknemers niet meer van toepassing, waarbij ik 30% van mijn loon belastingvrij zou kunnen ontvangen voor bv eerste huisvestingskosten en reiskosten. Als ik in NL belastingplichtig blijf, moet ik dan ook de premie volksverzekeringen betalen? (ik wordt immers per jaar in het buitenland 2% gekort op mijn pensioen)

spacer line  

On 27-11-2009 00:52 Amed East Bali wrote:
Als je per 12 maanden meer dan 183 dagen in RI verblijft ben je als buitenlander verplicht een Indonesisch belastingnummer aan te vragen. Je hoort de inkomsten - zowel die gegenereerd in Indonesie als in het buitenland - gedurende je verblijfsperiode in Indonesie hier op te geven bij de RI Belastingdienst en er hier belasting over te betalen TENZIJ je kunt aantonen dat je reeds belasting in een ander land over dezelfde inkomsten hebt betaald en Indonesie met dit land een belastingverdrag heeft (NL en RI hebben dat).

M.a.w het is vaak moeilijk om alles volgens de regels te doen.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 27-11-2009 09:38 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

M.a.w het is vaak moeilijk om alles volgens de regels te doen.

Ach, je kunt er ook echt je voordeel mee doen en dan zou een beetje werk of wat moeite geen probleem mogen zijn.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Ezekiel
User
spacer line

Hallo,

ik zie dat er al een tijd niet meer is gepost op dit forum maar hoop dat iemand mij toch kan helpen.

ik woon nu al een tijd in indonesie Emoticon: Shiny maar sta nog in nederland ingeschreven.

ik werk nog voor een nederlands bedrijf via internet (verder geen banden met indonesie). dus krijg nederlands loon.

Op dit forum had ik gelezen dat je als je meer dan 183 dagen per jaar in indonesie verblijft ook hier belasting moet betalen.

navraag bij de belastingdienst in nederland heeft mij bevestigd dat ik voor die 183-dagenregeling in aanmerking kom (ook al sta ik in NL ingeschreven, het gaat om het daadwerkelijke verblijf)

Mijn vragen:

* ik heb ergens op internet gelezen dat als je minder dan 25jt verdient hierover 5% belasting moet betalen. weet iemand of dit een bedrag per jaar of per maand is?

Indien dit per maand is is dit natuurlijk veel voordeliger dan belasting in nederland betalen.
Als het per jaar is dan zou ik 35% moeten betalen, dus maakt het volgens mij niet veel uit of ik hier of in Nederland belasting betaal.

* ik ben hier in indonesie op een sos/bud visa. hiermee mag ik niet in indonesie werken, maar ik kan ook geen werkvisa aanvragen omdat ik geen Indonesische werkgever heb. moet ik op dit visum wel belasting betalen hier in indonesie?

ik hoop dat iemand mij kan helpen/ tips kan geven.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik zou het maar uit je hoofd laten om met een sosbud visum aangifte te doen van inkomen in Indonesie. Dan werk je namelijk en overtreed je allerlei wetten.. iets met slapende honden.

En volgens mij is het niet mogelijk om met een sosbud een NPWP te verkrijgen, dus zou je niet eens aangifte kunnen doen. Zou ook niet nodig zijn dus, want met een sosbud mag je niet werken volgens de Indonesische wet.

spacer line  

On 02-11-2011 09:33 Ezekiel wrote:
Hallo,

ik woon nu al een tijd in indonesie Emoticon: Shiny maar sta nog in nederland ingeschreven.

* ik ben hier in indonesie op een sos/bud visa. hiermee mag ik niet in indonesie werken, maar ik kan ook geen werkvisa aanvragen omdat ik geen Indonesische werkgever heb. moet ik op dit visum wel belasting betalen hier in indonesie?

Dat is dezelfde als je je eigen nek in een strop steekt.

zie : http://forum.indahnesia.com/to(...)en_buitenlanders.php

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Voor Indonesië ben je hier gewoon 180 dagen en dan moet je er uit zo simpel is het.
Je werk voor een Nederlands bedrijf via de computer.
Houden zo, één er wordt AOW voor je betaald en twee je hebt een goede zorgverzekering.
Zo als als Surya al schreef steek je kop niet in een strop voor een paar centen meer.

bambang
User
spacer line

De 183-dagenregeling geldt alleen voor mensen die LEGAAL (en opeenvolgend langdurig) in RI verblijven. Dus als je bijv. een werkvisum of verblijfsvergunning hebt.
(geen toeristenvisum of sosbud)

spacer line  

On 02-11-2011 14:44 bambang wrote:
De 183-dagenregeling geldt alleen voor mensen die LEGAAL ( en opeenvolgend langdurig) in RI verblijven. Dus als je bijv. een werkvisum of verblijfsvergunning hebt.
(geen toeristenvisum of sosbud)

Juist , itu dia.
Illegalen of half illegalen hoeven dat niet te doen.

Duidelijk staat geschreven dat buitenlanders die na zijn aankoms t meer dan183 dagen in Indonesia verblijven wordt geacht zijn/haar residentie in Indonesia heeft , dus ook belastingplichtig zijn .

Naar mijn bescheiden mening werd de aankomst van een buitenlander gelijk geregistreerd bij de immigratie .

Zie ook een passage

Foreigners who reside or present in Indonesia for more that 183 days within a single period of 12 months or who are present in Indonesia and have the intention to live in Indonesia. This 12 month period is based on today going back 12 months. It is not a calendar year. (The “intention” to live in Indonesia is seen by such actions as applying for a work permit, owning or renting a house for an extended period, and bringing family members to Indonesia.) Please be advised that, according to the law, those who must pay Indonesian income taxes if they've been here the 183 days in a calendar year, includes, those expats here on KITAS, KITAP, business visa or social/visit visas!

Dus langverblijvers die meer dan 183 dagen in Indonesia verblijven ,werd beschouwd als belastingplichtige.

Mooier kunnen ze niet maken Emoticon: Shiny

And pse don't shoot at me . Emoticon: Wink

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Pak Sur, lees die passage in het Engels nou nog eens een keer, en vraag je af wat voor aperte onzin daar staat.

PP (Not shooting. Yet).

MAD

spacer line  

Voor de zekerheid ga ik even snel wegduiken.

WNA yang tinggal di Indonesia selama 183 hari berturut-turut, secara otomatis menjadi subjek pajak dalam negeri dan terkena world wide income. Jadi, semua penghasilan dari usaha di luar negeri menjadi objek pajak juga.

Mss is er een verschil tussen tinggal en berada di Indonesia.?

Pasal 2 ayat (3) huruf a Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1983 tentang
Pajak Penghasilan sebagaimana telah diubah terakhir dengan Undang-Undang
Nomor 10 Tahun 1994 (UU PPh) mengatur bahwa Subyek Pajak dalam negeri adalah
orang pribadi yang bertempat tinggal di Indonesia atau orang pribadi yang
berada di Indonesia lebih dari 183 (seratus delapan puluh tiga ) hari dalam
jangka waktu 12 (dua belas) bulan, atau orang pribadi yang dalam suatu Tahun
Pajak berada di indonesia dan mempunyai niat untuk bertempat tinggal di
Indonesia.

Sorry, in Bhs Indonesia .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

183 hari berturut-turut, daar zit de link Emoticon: Wink

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Pak Sur, ik ga er verder niet op in. Niet omdat ik denk dat ik wel eens ongelijk zou kunnen hebben (want dat heb ik niet) trouwens.

Ezekiel moet eens goed rondneuzen. Wellicht vindt hij een aardige oplossing voor het belastingprobleem, tenminste als hij freelancer is of kan worden. En nou sudah ya.

MAD

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 02-11-2011 16:02 Malam wrote: 183 hari berturut-turut, daar zit de link

Yep. En dat kan niet (zonder overstay) met een SosBud.

MAD

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 02-11-2011 16:03 Pak Pupyes wrote: Ezekiel moet eens goed rondneuzen. Wellicht vindt hij een aardige oplossing voor het belastingprobleem, tenminste als hij freelancer is of kan worden. En nou sudah ya.

Dit trek ik terug. Min of meer, ten minste. Afhankelijk van de situatie (leeftijd, getrouwd, kinderen) kan het aantrekkelijker zijn om gewoon maar die NL belastingen te betalen.

MAD

bambang
User
spacer line

Sosbud heeft een maximaal verblijf van 180 dagen. Daarna moet je uit RI oprotten. Als je langer dan 1 dag (181 dagen, overstay) verblijft ben je officieel illegaal.

Sosbud (max. 180 dagen) is een veredelde toeristenvisum (max. 60 dagen).

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 02-11-2011 16:28 bambang wrote: Sosbud (max. 180 dagen) is een veredelde toeristenvisum (max. 60 dagen).

Van oorsprong misschien.

MAD

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,819,210 topic views - 234,883 posts - 13,695 topics - 25,598 members - last post @ 13-11-2019 06:24 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,582,006 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com