indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee hoor Sieb, beslist niet persoonlijk bedoeld! hoor
Maar in het verleden had een kampong een negatieve lading, lees maar het bericht van Bokito.
Wel grappig:Europese yuppen willen terug naar de natuur, in NL zijn er boerenhutten, zonder elektra en dan moeten we proeven hoe het 100jaar geleden was.[Drenthe en Groningen]- voormalige onderkomens van turfstekers, mensen die zo arm waren en zwoegden bijna 12 uur per dag.
Dit is wat mij zo boeit, Indie met zn koelies, terwijl NL precies hetzelfde had:als dagloner werken voor rijke herenboeren, terwijl het meestal grote gezin niet of nauwelijks te eten had.
Die informatie over Oost en West werd volgens mij tegengehouden.
Wat ik bedoel te zeggen is dat Nederlandse kinderen gewoonweg dom gehouden werden: wat in Nederland 200 km verderop gebeurde was niet belangrijk, laat staan dat er iets over Indonesie werd verteld, terwijl de halve klas bezet was door kinderen uit de Oost[Ik praat over de jaren 50-60], deze kinderen schoven geruisloos aan, niks opvang door leerkrachten of schoolbestuur.
Heb in die tijd menige leerkracht horen blaffen naar een Indisch kind:
""praat Nederlands!"" anders gooi ik je eruit!
Nee, als ik terugkijk, het had veel beter gekund.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-09-2008 08:48 siebjans wrote:

...

Explane a.u.b. dat woord ken ik niet, maaf Emoticon: Blush Emoticon: Blush

Mocht je de naam van de kampung bedoelen, waar ik ga ontstressen heet "kampung Sastro Utomo" Emoticon: Yes!

Sarkem = Pasar Kembang Emoticon: Smile

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-09-2008 23:12 Bokito wrote:
Als je een oude indo(indisch man) vraagt uit welke kampung hij komt dan kan je een knal voor je hersens verwachten.
Maar de naam kampung heeft tegenwoordig een heel andere betekenis. Tegenwoordig heb je op bali hele villa parken van expats of nederlanders en dat kampung belanda genoemd wordt.

Als je een redelijk welgestelde Indonesier tegenwoordig vraagt uit welke kampung kom je, dan kan je ook een knal op je hoofd verwachten. Het heeft - voor de bemiddelde Indonesiers - (nog) steeds een negatieve betekenis in de zin van: minder, boertig, plattelands, ordinair. Waarom denk je dat als naar iemands oorsprongplaats vraagt, vrijwel iedereen antwoordt met de naam van de hoofdstad van de streek waaruit men vandaan komt? Ben je in een dorpje in de omgeving van Mojokerto geboren, dan is antwoord op de vraag: "Dari mana?", steevast: "Surabaya". Ben je iets verder weg van de provinciehoofdplaats geboren, dan noemt men de dichtstbijzijnde redelijke stad. Vrijwel niemand zal ooit zeggen dat ie uit de Indonesische variant van Lutjesbroek komt. Ik zie dat steevast met de tientallen KTP's die ik wekelijks onder ogen krijg. Alhoewel van tevoren ik al naar de geboorte- en woonplaats had gevraagd, klopt die dus vrijwel nooit met wat op de KTP staat: als woonplaats wordt meestal de provincieoofdplaats of kabupaten opgegeven; niet de werkelijke kampung halaman , die stond op de KTP vermeld. Vaak zet men zelfs op de KTP als geboorteplaats de hoofdstad van de kabupaten en niet de werkelijke kelurahan . Maar goed, dat is toegestaan.

Dat die londho 's hun villawijk in de perumahan in Tuban kampung Belanda gaan noemen, is ingegeven door hun oude drang naar "Tempo Doeloe". Vorig jaar ontmoette ik een meesmuilende satpam in deze perumahan toen ik naar kampung Belanda vroeg. Hij begreep niet dat een - in zijn ogen - "welgestelde" zijn verblijfplaats kampung gaat noemen.
O ja, en voordat ik weer alle forumleden over me heen krijg, dit is de gebruikelijke visie van de midden- en hogere klasse alhier; en niet mijn persoonlijke mening.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Tja YB van mij krijg je ook gelijk een knal om je oren als je zegt dat ik in een kampung woon. Emoticon: Wink

It's only kinky the first time.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 17-09-2008 15:47 Yogya-Bali wrote:

...

Als je een redelijk welgestelde Indonesier tegenwoordig vraagt uit welke kampung kom je, dan kan je ook een knal op je hoofd verwachten. O ja, en voordat ik weer alle forumleden over me heen krijg, dit is de gebruikelijke visie van de midden- en hogere klasse alhier; en niet mijn persoonlijke mening.

Dat heb ik ook horen zeggen.

Ik heb tijdens mijn reis in 2007 gelogeerd in Puri Asri Magelang .
We zaten in de relatief goedkoopste gedeelte, kijkend naar de rivier.
2kamers naast ons zaten 2 grp jonge indonesiers , en ze zijn echt onbeschoft (vind ik dan) , maak lawai (lijkt wel sommige jongeren bij Center Park ).
Vroeg aan mijn ibu de vrouw , wat is dat voor lawai , hoorde dat een paar van die buren lawai maken , en echt weinig rekening houden .
Denken ook dat wij echt orang turis zijn of zo.
Dus ik stap naar buiten en staat gewoon te kijken , en die jongelui blijf gewoon keihard lullen. Na een paar minuten vroeg ik zo kalm en kort mogelijk , " dari mana nih " .
Ze schrokken rot , plotseling stil.
Vroeg nog maals , " kalian dari jakarta ? (Zijn jullie van Jakarta?) afgeleid uit hun slang woorden gebruik .
Dus Iya , pak (ben tenslotte een oudere lul) , Dus ik zei, saya juga .OOOH , kita sangka turis.
Zeg ik dan , ya saya turis dari amsterdam , tapi anak jakarta asli.
Kamu tinggal dimana (waar je in jakarta ) = vroeg ik .
Blijkt dat ze in een voorstadje wonen (dus niet in jakarta zelf) s, dus ik zeg . lah itu sih tempat jin buang anak (middle of nowhere) .
Bapak tinggal dimana (Pak , waar woon je dan ? , ik heb toen de wijk /kampung genoemd).
Nou , de volgende 2 dagen hebben we niks meer gehoord , als ze langskomen , is altijd , permisi pak , mari pak .
Tijdens de ontbijt buffet , ook silahkan pak etc .
Dus het noemen van een wijk of kampung als je huisadres is al voldoende om indirect de pikorde te bepalen.Het is gewoon een ongeschreven wet.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 16-09-2008 18:00 NKP-2005 wrote:
Ach, je kunt er wel een heel boek over gaan schrijven, maar kampong is alleen maar gewoon een dorp. Is het dorp kleiner (dan wat dan?) noemen ze het een desa (gehucht is een mooi woord daarvoor), is het groter dan wordt het een kota (stad-je). Rekbare begrippen, vanzelfsprekend, welke door minder geletterden vrijelijk worden gehanteerd. Dat heeft dan ook tot gevolg dat de meeste mensen uit een kampong komen: er zijn veel meer mensen afkomstig uit kampongs dan kota's, terwijl een desa nog minderwaardige kan worden verondersteld dan een kampong.
Inderdaad worden dommere mensen vaak genoemd als orang kampong - vooral door bule's dus - dat zou best wel eens 90% kunnen zijn, maar dergelijke stickers plakken niet altijd.
Natuurlijk is de kans dat je beter geschoolden tegenkomt in een kota groter dan in een desa of kampong, maar om die reden iedere kampongbewoner als een minderwaardig geschoolde persoon te bestempelen lijkt me iets te ver gaan.
Ook een gevolg is dus dat kampong mensen worden geassocieerd met het boerenleven. Anders hadden ze natuurlijk van een kota afkomstig geweest.
Het zit dus redelijk simpel en rekbaar in elkaar, zoals eigenlijk alles wel, maar houd de volgorde van grootte maar aan: desa, kampong, kota. Meer is het niet.

Zo is het en niet anders, het woord kampung heeft een negatieve klank in Nederland, dat heeft alles te maken met toeristen die de sloppenwijken gezien hebben en dit bij hun terugkomst een kampung noemen.
Het woord kampung in Nederland heeft een totale andere betekenis als in IndonesiŽ.
Mensen die regelmatig in IndonesiŽ komen weten beter, ik word een beetje moe om het uit te leggen, als ik zeg dat ik in een kampung woon dan zie ik ze al kijken, mensen in Nederland hebben er een verkeerde gedachte bij.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-09-2008 18:57 Malam wrote: Zo is het en niet anders, het woord kampung heeft een negatieve klank in Nederland, dat heeft alles te maken met toeristen die de sloppenwijken gezien hebben en dit bij hun terugkomst een kampung noemen.
Het woord kampung in Nederland heeft een totale andere betekenis als in IndonesiŽ.
Mensen die regelmatig in IndonesiŽ komen weten beter, ik word een beetje moe om het uit te leggen, als ik zeg dat ik in een kampung woon dan zie ik ze al kijken, mensen in Nederland hebben er een verkeerde gedachte bij.

Maar ook mensen in RI hier. Als je zegt dat je in de kampung woont, wordt er meesmuilend naar je gekeken. Het heeft iets van "minder" in hun ogen.
Het is ook niet zo'n zegen om te wonen in de kampung. Als je met pensioen bent of op vakantie, is het prettig. Maar als je gewoon moet werken of zaken doen, dan is de sociale controle en de sociale jaloezie "killing". Geef mijn portie maar aan fikkie (heb 7 jaar in een kampung gewoond en noooooooiiiiit meer).
Het komt bij de beter gesitueerde Indonesier ook niet goed over als je zegt dat je in een kampung woont. Mensen worden beoordeelt aan hun uiterlijk, kleding en woonplaats. Tel uit je winst! When you're in Rome, do as the Romans do. Hier: When you're in Indonesia, think as the Indonesians do (als je wat wil bereiken; pensionada's en toeristen daar buiten gelaten).

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 17-09-2008 15:29 schreef Yogya-Bali:

...

Sarkem = Pasar Kembang Emoticon: Smile

Thanks, dat wist ik niet, ja de pasar kembang ken ik wel, hihi Emoticon: Nice ( haa en idd Oom Sid, daar kun je ook ontstressen Emoticon: Shiny )

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Dus je kan naar bloemen kijken , en daarna de bloemetjes buiten zetten ?

Ik zie me dat manlief tegen ibu de vrouw zegt : , schat , lievie , ik ga even naar de bloemen markt .

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Pasar kembang is dat de straat achter het centraal station toch. Oh ja is dat nog steeds een hoeren buurt.
Voor de oorlog was het ook al een hoeren buurt. Wel grappig hoor het lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Shalom

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 18-09-2008 16:30 schreef Bokito:
Pasar kembang is dat de straat achter het centraal station toch. Oh ja is dat nog steeds een hoeren buurt.
Voor de oorlog was het ook al een hoeren buurt. Wel grappig hoor het lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Dat daar idd vertier te halen valt staat nog steeds als een "paal" boven water, echter wil ik benadrukken dat dit in veel NL-steden ook nog steeds het geval is Emoticon: Yes!
Toen ik in het leger moest, werd ik gelegerd in Den-Bosch en ja onze kazerne was vlak bij het centraal station en waarrempel, de straat erachter, je raad het al Emoticon: Cooool

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Om even on-topic te blijven, ik lees verschillende postings over o.a. pik-orde en rangen en standen.
Ik kan dit alleen maar beamen, hier in RI viert dat hoogtij, en vandaag de dag nog steeds, is tenminste mijn ervaring.
Alleen, om dus IN de kampung te blijven, hier geldt das dus ook Emoticon: Yes! En als je het mij vraagt, heel erg nadrukkelijk aanwezig!

Wat mij ook verbaasd (ik ben wat "jonger" als de meeste forumleden die hier op dit topic posten), dat er wordt gesproken dat een kampung eigenlijk een, wat boeren-achtig dorp is/was vroeger?!?
Ik herken dat helemaal niet Emoticon: Nooo Emoticon: Confused In iedere stad zitten diverse kampungs, en zoals ook gepost is, is men over het algemeen niet trots om te zeggen dat men uit een bepaalde kampung komt, ook dit ervaar ik anders! Emoticon: Confused ( velen die ik ken, heb ontmoet, zijn/waren trots om tegen mij te zeggen, ik kom uit die of die "kampung"!!!)

Misschien sla ik nu finaal de plank mis maar, na ook met andere gesproken te hebben, is mijn bevinding als volgt;
Een kampung is niets meer en minder dan een bepaalde "volksbuurt" of dat nou in de stad is of daarbuiten! Veel al word buiten de stad een kampung, sneller DESA genoemd (en met desa wordt dan eerder het boerenleven bedoeld, of anders het buitenleven)

Ook wil ik nog melden hetgeen werd gepost eerder, de sociale controle, of anders gezegd, men weet alles van je in een kampung. Mee eens, immers wonen ze hutje mutje op elkaar, maar mijn ervaring is ook dat dit OVERAL in RI speelt Emoticon: Yes! , waar je ook woont, een kampung,prumahan, desa, Jl Raya en zelfs in een hotel, na enkele dagen weten ze alles maar dan ook alles van je, dus dat vind ik generaal voor Indon. Ik denk/geloof dat dit vooral komt omdat men hier meer buiten leeft dan binnens-huis! en heeft dus niet alleen met kampung te maken...

Het is ook een feit dat mensen die "rijk" zijn/willen zijn/zo willen overkomen, altijd zeggen dat ze in een Jl Raya wonen etc. etc., maar ik ben er ook van overtuigd dat er veel heel veel "rijken" mensen nog steeds gezellig bij de familie in de KAMPUNG wonen Emoticon: Yes!
Voorbeelden in mijn vrienden/kenissen kring genoeg!!!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-09-2008 17:51 siebjans wrote:

*1Wat mij ook verbaasd (ik ben wat "jonger" als de meeste forumleden die hier op dit topic posten), dat er wordt gesproken dat een kampung eigenlijk een, wat boeren-achtig dorp is/was vroeger?!?

*2. Ik herken dat helemaal niet Emoticon: Nooo Emoticon: Confused In iedere stad zitten diverse kampungs, en zoals ook gepost is, is men over het algemeen niet trots om te zeggen dat men uit een bepaalde kampung komt, ook dit ervaar ik anders! Emoticon: Confused ( velen die ik ken, heb ontmoet, zijn/waren trots om tegen mij te zeggen, ik kom uit die of die "kampung"!!!)

*3. Een kampung is niets meer en minder dan een bepaalde "volksbuurt" of dat nou in de stad is of daarbuiten! Veel al word buiten de stad een kampung, sneller DESA genoemd (en met desa wordt dan eerder het boerenleven bedoeld, of anders het buitenleven)

*4. Ook wil ik nog melden hetgeen werd gepost eerder, de sociale controle, of anders gezegd, men weet alles van je in een kampung. Mee eens, immers wonen ze hutje mutje op elkaar, maar mijn ervaring is ook dat dit OVERAL in RI speelt Emoticon: Yes! , waar je ook woont, een kampung,prumahan, desa, Jl Raya en zelfs in een hotel, na enkele dagen weten ze alles maar dan ook alles van je, dus dat vind ik generaal voor Indon. Ik denk/geloof dat dit vooral komt omdat men hier meer buiten leeft dan binnens-huis! en heeft dus niet alleen met kampung te maken...

*5. Het is ook een feit dat mensen die "rijk" zijn/willen zijn/zo willen overkomen, altijd zeggen dat ze in een Jl Raya wonen etc. etc., maar ik ben er ook van overtuigd dat er veel heel veel "rijken" mensen nog steeds gezellig bij de familie in de KAMPUNG wonen Emoticon: Yes!
Voorbeelden in mijn vrienden/kenissen kring genoeg!!!

1.Dat hangt af wat of je het figuurlijk of lettterlijk bedoelt.
Letterlijk is , de kampung / Kampong in de desa .
Met weinig faciliteiten . klein behuisd etc.

2.Je heb gedeeltelijk gelijk.
Ze zijn ook trots , alleen in hun eigen level , sociale laag.
Zoals Y-B schreef (en ook anderen) is de Indonesische samenleving nog niet echt gedemocratiseerd.
De rangen , standen , wie je bent , wat je bent is nog steeds aanwezig , zeg maar zoals Nederland 50 jaar geleden.
Ga je buiten de groep(sociale laag) treden , dan geldt de onverbiddelijke pik orde.

3.Klopt , kampung is een woonwijk , waar mensen wonen , kan in het platteland zijn en kan ook in grote steden.
Zie voorbeelden van Jakarta of grote steden van Nederland.

Het is een groot verschil of je in een kampung De Pijp (Amsterdam) woont of je in een kampung zoals Wassenaar dorp woont.

4. Hangt af of je in echte kampung zit of niet .Waar mensen naast elkaar en met elkaar wonen en leven.
Als je in Wassenaar dorp woont heb je meer privacy (annonimiteit) dan als je in Amstelveen Dorp zit.

5. Gedeeltelijk waar .
Hangt ook af wat je onder " rijk" versta.
Het is duidelijk dat als je in een Jalan Raya (Jalan Protokol) zit dat je huis duurder zal zijn en dat je dompet dikker en fungtie hoger zal zijn .
Een Indonesia ambtenaartje zoals pak post , of rijschoolhouder zal per defenitie nooit in een Jalan Raya wonen.
Mss aan de Jalan Raya, in de zijstraten= " sayap" , in een van de gangs (1 v.d kenmerken van een kampung).

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen de nu dagelijkse Kampung en een Prumahan?
Als je het mij vraagt zou ik zeggen dat een Prumahan een vernieuwde/moderne versie is van een Kampung. En omdat dit een vernieuwde/moderne versie is, wonen daar ook diverse Bule's, maar lang niet alleen, er wonen ook genoeg Lokale.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

En omdat dit een vernieuwde/moderne versie is, wonen daar ook diverse Bule's, maar lang niet alleen, er wonen ook genoeg Lokale.
In onze perumahan wonen slecht twee Bule's en voor de rest wonen er een paar honderd rijkere lokale mensen, is voor mij een prima verhouding ik hoef niet zo nodig elke dag contact met een Bule.

Als Tuti naar de moeder en familie gaat is het nog steeds Pulang Kampung , die Kampung ligt in een stad groter als Eindhoven of Maastricht, voor Indonesische begrippen slecht een Desa.(Dorp)
In een Kampung als daar kan en wil ik niet wonen, de geldleencultuur is niet aan mij besteed en dat geeft gauw genoeg problemen, iedere Bule die langer in IndonesiŽ weet precies wat ik bedoel.
Het spreekwoord lenen en ruilen doet huilen is zeker van toepassing.

In de Perumahan waar wij wonen is die geldleencultuur gelukkig niet, wij hebben als vervoermiddel een scooter, de meeste buurtgenoten hebben een automobiel, dus een hogere status (Gengsi) als wij.
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-09-2008 05:10 siebjans wrote:
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen de nu dagelijkse Kampung en een Prumahan?
Als je het mij vraagt zou ik zeggen dat een Prumahan een vernieuwde/moderne versie is van een Kampung. En omdat dit een vernieuwde/moderne versie is, wonen daar ook diverse Bule's, maar lang niet alleen, er wonen ook genoeg Lokale.

Das kloft ,
een Pe-rumah-an kan je zien als een moderne kampung .
Het heeft bijna dezelfde kenmerken als een kampung.
1.relatief geisoleerd van de omgeving (verzameling van huizen).
2.de mensen kennen elkaar goed (sociale kontrole)
(denk aan de rol van de PRT )
3.relatief kleine gangetjes .
4 de bewoners , bijna van dezelfde level.

Verschil van een gewone Pe-Rumah-an met een Estate (of Real Estate) is :
1.de grote van de huizen
2. van de " gangetjes"
3.de sociale controle is iets minder verstikkend.
4.de gemiddelde waarde van de huizen

Je kan ook in(direct )afleiden van de adres , en de naam van de wijk waar men woont.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Dat kampung zo'n negatieve bijsmaak heeft zal dan vooral zijn bij de wat oudere generatie? Ik zelf, jonge Nederlandse, had totaal geen associaties met het woord....'k wist dat het dorp betekende. Nu, na mijn man te leren kennen, hebben we het wel eens over 'orang kampung' maar inderdaad vooral over onwetendheid of bij een stomme fout ofzo. Maar dat komt dus geheel van hemzelf, terwijl hij ook wel uit een groot dorp komt...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-09-2008 10:59 NoviKirana wrote:
Dat kampung zo'n negatieve bijsmaak heeft zal dan vooral zijn bij de wat oudere generatie? ........

NEE , ook bij de "jongere" generaties , zeer zeker bij de 40-50 plussers.

Wordt ook als een vergelijkingsaspect gezien .
Bij de zelfde " level" wordt beschouwd als " geuzen naam" .
Zie opmerking van Siebjans.
In relatie met de andere groepen met verschillende " level" is het de " laagste" in de pikorde.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Overal in Nederland vind je kampongs, de kleine dorpen, de Bible Belt, is natuurlijk niet te vergelijken met RI, maar de sociale controle plus het bijbehorende geroddel speelt een rol.
Als ik bij vriend ben dan zegt hij altijd:ik sla geen arm om je heen en doe jij dat ook niet,want iedereen ziet ons! - hij woont in een dorp.
Daar heb je gelukkig in Den Haag geen last van.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

NEE , ook bij de "jongere" generaties , zeer zeker bij de 40-50 plussers.

haha, dat bedoelde ik eigenlijk ook met de iets "oudere" generatie....sorry...

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik woon nu ook in een kampung .
Als je langs de snel weg kijk zie je allemaal graffety,
Het is net een smalende achterlijke gebied te noemen.
Maar gelukkig komen ze dan niet kijken of er iets te stelen valt..... Emoticon: Shiny Emoticon: Party! Emoticon: Yes! Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Gisteren, op uitnodiging van goede vrienden zijn we met het hele gezin weer eens lekker een dagje in de kampung geweest!
Heerlijk, iedereen blij, leven in de brouwerij enzovoort. Om nog maar te zwijgen over al het eten wat me voorgeschoteld werd, heeeeerlijk... Emoticon: Yes!
Voor de kids is het helemaal top, die spelen met elkaar en omdat iedereen zowat buiten is, is er controle te over.

Het was een zeer geslaagd dagje uit! Op naar de volgende uitnodiging Emoticon: Wink

spacer line  

kijk dit dan, dit is toch geen kampung man, doe normaal, als je kampung wilt zien kijk maar naar de media die laten altijd de armen kant van indonesie zien, dit video laten ze de kota van indonesie zien, ziet er veel mooier en welvarend uit dan de meeste kotas van belanda, dus hou je bek man,

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 27-07-2013 04:48 Dragonathan wrote:
kijk dit dan, dit is toch geen kampung man, doe normaal, als je kampung wilt zien kijk maar naar de media die laten altijd de armen kant van indonesie zien, dit video laten ze de kota van indonesie zien, ziet er veel mooier en welvarend uit dan de meeste kotas van belanda, dus hou je bek man,

[YouTube video removed]

Zodan, even je eigen aanmelden, een topic van 5 jaar geleden afstoffen, en dan gelijk tekeer gaan, stoer hoor Emoticon: Confused
Filmpje ziet er geweldig uit, mooier en welvarender dan de meeste steden in Nederland, eigenlijk wel jammer dat de cameraman voor het opnemen van het filmpje eerst een roze bril heeft opgezet Emoticon: Blush

Ik weet niet uit welke put jij gekropen bent kereltje, maar neem de trein is voor de verandering, wel je roze bril afzetten alstublieft Emoticon: Laugh out loud

Waarschuwing: Deze beelden kunnen door roze wolk zitters als zeer schokkend worden ervaren.

https://www.youtube.com/watch?v=d6b1CZN5i5E

…ťn ding moet ik wel eerlijk toegeven, op het gebied van water recreatie steekt deze kota met kop en schouders boven de Nederlandse steden uit.
Zelfs de president gaat regelmatig pootje baden als hij moe van het regeren is Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dit is dus "kampungan" gedrag van ene Dragonathan.

Kom net uit die kota ; geef mijn portie maar aan fikkie. Dan ga ik liever naar de kampung halaman dan in die zgn. welvarende kota te wonen waar je een superquotient aan stressbestendigheid moet hebben. Qua leefbaarheid komt deze kota niet in de top 100 voor. Het blijft gewoon een agglomeraat van kampungs met een kampung(an) -mentaliteit.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,112 posts - 13,484 topics - 16,231 members - last post @ 20-09-2017 07:27 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,946,689 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com