indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

BlogBlot
User
spacer line

Ramadan op Batam: 'You wanna fuck nice girl?'

Het was gewoon op klaarlichte dag dat ik dat rondje deed rond het uitgaanscentrum van Batam - dat 'Kampung Bule' inderdaad. Hoewel ik eerlijk gezegd niet weet hoe het er hier in de avonduren aan toe gaat, kon ik me wel bepaalde dingen inbeelden aan de hand van verhalen van anderen en het Googlen van bepaalde termen. Niet direct mijn pakkie-an, wellicht daarom ook gewoon een rondje op klaarlichte dag om ook hier de situatie in de schatten. Vanuit het winkelcentrum Nagoya Hill maakte ik een korte wandeling naar een lokaal warnet (internet café) om eventjes te internetten en vervolgens een rondje te maken.

Lees verder , klik op de titel

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Wat een lulverhaal, zeg!! Heb je niets anders te doen, jochie?? Misschien dat je daarom jezelf thuisvoelt in dat dorp?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 13-09-2008 17:53 NKP-2005 wrote:
Wat een lulverhaal, zeg!! Heb je niets anders te doen, jochie?? Misschien dat je daarom jezelf thuisvoelt in dat dorp?

Is dat je enige commentaar NKP??????????
Heb je niets beters??????
Gatverdarrie zwak zeg.
Wat betekend NKP, of moet ik er wat bij verzinnen?

Daaaaag N..kte K.t P.d.f..l
Commentaar leveren zonder inhoud is een beetje eng, daar staat het hele internet vol van Emoticon: Bye bye

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Elk commentaar zou teveel eer zijn voor zo'n achterlijk verzinsel, maar vooruit: stigmatiserende rommel, stemmingmakerij met geen enkele achtergrond. Schandelijk dat zulke rotzooi op het net wordt gezet. Het geeft een lezer een totaal verkeerd beeld van Batam in het bijzonder en van Indonesië in het algemeen. Complete onzin dus.

Kortom: ga lekker veel bier drinken bij Lucy's Oar House, ouweneelen met de intellectuelen aldaar en maak dan weer een verhaal, maar houd het lekker voor je zelf.

Voor de rest verzin je maar een eind weg. Maar mijn verzindsel is dat je gebruik maakt van twee identiteiten op dit forum, en dat geeft ook te denken. Kun je lekker commentaar leveren op jezelf en zo een stemming creeëren. Met dat in het achterhoofd zouden je andere commentaren dan ook gelezen moeten worden.

Selamat malam2.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Verzin d sel?Al jij dat wil denken dan moet je dat vooral doen. Dergelijke verhaaltjes had ik over iedere andere plek kunnen schrijven, maar dat zou onzin omdat ik daar niet was rond die tijd.

Je zin met je 'twee identiteiten' verklaart wel een hele hoop, maar ook daar is niets moeilijks aan, de ene is de gebruiker en de andere de beheerder. Beiden zijn dezelfde persoon hoor, als jou dat te denken geeft wens ik je veel succes, want dan zul je wel veel moeten denken in je leven. Emoticon: Party!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Of is het dat je als inwoner van het eiland liever niet hoort van anderen dat er prostitutie is op je eiland of 'bij je om de hoek'? Goede reden overigens, maar zeg dat dan gewoon, dan hebben we een duidelijker discussiepunt in plaats van het standaard afgedraaide riedeltje 'twee gezichten', want dat kennen we hier inmiddels wel, dergelijke gebruikers hebben over het algemeen een kort bestaan hier.

Wees niet bang, prostitutie is overal hoor, ook hier in 'mijn' Jogja, schijnt iets menselijks te zijn zowaar!

Zoals je ziet hoor ik graag je reactie, zodat we eens kunnen bomen over deze stelling.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Inderdaad Yerun, verzin d sel - foutje door de snelheid. Geeft niet echt naar mijn idee, want echt Algemeen Beschaafd Nederlands is zelden te vinden. Het is vergeeflijk, naar mijn idee.

Nee, ik woon niet op Batam, maar ben er erg bekend mee. Prostitutie is inderdaad overal te vinden, een gevolg van de armoede, zoals elders in de wereld (en ik ben bijna overal geweest!). Toch, dat verhaal nog eens doorlezend, blijf ik bij mijn standpunt dat het een verkeerde stemming creëerd en een verkeerd beeld schept van Batam en Indonesië, als ware het één grote beerput van prostituees en pushers daarvoor. En dan nog zo'n jong meisje erbij halend alsof zij in 'het vak' zou zitten, terwijl niets daarop wijst (in dat verhaal).
Ik vind het erg droevig dat er mensen zijn die zo'n beeld willen scheppen naar anderen toe. Laat men het zelf ervaren, en de één ervaart het geheel anders dan de ander (hangt er ook vanaf waar je naar zoekt) en promoot meer de schoonheden van het land en het eiland Batam (ik zou er ook niet begraven willen liggen, hoor!) en ga niet de lelijke dingen benadrukken, vooral niet als er geen duidelijke redenen voor zijn.

Het eiland Bintan, waar ik woon - het eiland na Batam gezien vanaf Singapore, is een betere plek om te verblijven dan Batam. Inderdaad, ook daar zijn vele jonge (en oudere) dames beschikbaar voor alles wat je maar zou willen, zolang de prijs goed is, al gebeurt het m.i. niet zo openlijk, behalve op bepaalde plekken zoals Bukit Indah, een dorpje vol met karaoke-bars en begeleidende dames die je beter niet zonder handschoenen kunt aanraken. Je zondagse pak mag je ook thuis laten, want zoals elders zijn de armen wars van alles wat met schoonmaken te maken heeft. Maar ik ben nog geen pushers tegengekomen.
Vroeger was Batam een stuk leuker en veiliger, maar sinds het verbod op gokken is het hard achteruit gegaan met de relatief wat hogere welstand. Helaas bleven er wel steeds meer mensen naar toe trekken, alsof die welstand nog aanwezig was, met als gevolg, dat de armoede nu groter is dan vroeger, de prijzen zijn echter hoog gebleven en het aanbod de arbeidsmarkt voor voornamelijk de scheepswerven overstelpend.
Bintan is pakweg viermaal zo groot als Batam, maar heeft pakweg 10% van de inwoners van Batam. Er is nog natuur en er zijn mooie hotels en resorts te vinden. Een mooi eiland om op de motor te verkennen.
Waarom gaat men dan naar Batam, vraag je je dan af?
Juist: voor de prostitutie en in dat licht moet je dat verhaal zien. Als je ziet wat je wilt zien betekent het nog niet dat het de realiteit is, want er is nog een heleboel anders dan prostitutie op Batam.

Mooi dorp, dat Yogya ook. Ik ben er een paar keer geweest en ga er vast nog eens heen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat er nog meer is, valt natuurlijk niet te ontkennen, echter is het niet mijn bedoeling om over alles te schrijven, maar over details die mij prikkelen op de een of andere manier. In dit geval een detail wat me direct op viel, zo op 2 Ramadhan. Dat is het dan ook eigenlijk.

Waarom men naar Batam komt? Ik was op doorreis terug naar Yogya vanaf Kuala Lumpur, net als een half jaar geleden. Anderen werken er en de Singaporezen kunnen goedkoop hun behoefte doen, het is immers slechts een boottochtje. En vast nog meer redenen, maar dit zijn inderdaad wel de bekende drie...

Ik had niet de tijd om foto's te maken bij dat alleenstaande Hilton Hotel, wat inderdaad een goed punt is om ook over te schrijven, maar de keuze viel ergens anders op dit maal. Het benadrukken van goede en of slechte dingen; ach het is maar hoe je dat ziet. De eerste was een neutraal stukkie, de tweede was positief (denk ik) en de laatste inderdaad negatief. Onder de streep is de balans dan toch in ieder geval neutraal, dat is al een stuk beter dan alleen maar negatief. Zo ben ik ook overigens niet ingesteld.

Wie weet zal ik de volgende keer ook even een kijkje nemen op Bintan, een beetje groen en rust is mijn ding ook wel namelijk. Maar niet te lang hoor, ben verder toch meer een stadsmens eigenlijk.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Je bent van harte welkom op Bintan. Slechts een uurtje vanaf Batam, of twee uur vanaf Singapore.
Laat het me weten, als ik thuis ben zal ik je graag laten zien hoe het eiland is. Misschien ga ik daar nog eens een verhaal over schrijven.

Verder: zand erover.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Geen probleem verder hoor, daarvoor is een forum, niet?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Beetje vreemde opmerking, over iets wel of niet willen zien.
Komop zeg, Bintan en Batam zijn vooral bij de Singaporezen geliefd in het weekend.
En niet voor de mooie stranden. Dat kun je niet leuk vinden. Voor de gemiddelde toerist heeft Batam niks te bieden. Zo is het dus wel. En ronde deze tijd wordt er van alles uit de kast getrokken de waar aan te bieden. Ook op straat. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Zo vreemd zou je mijn opmerking niet hoeven vinden, Igwe. Of wil je het ook niet zien hoe het is waar jij vandaan komt? Of ben je daar nog niet zo lang weg dat je alleen maar DÁT in je gedachte hebt en niets anders kan zien. Daar is het nog veel erger!
Even met de voetjes op de grond blijven staan hoor! Het verstand zit echt niet in je noten.

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Een leuk weetje over Batam trouwens is dat vliegtuigen van Batam airport niet mogen opstijgen of landen zonder toestemming van Singapore Changi ATC. Het vliegveld ligt te dicht bij Changi en zodoende in het luchtruim van Changi TRACON (Terminal Radar Approach Control)

Gracias. Sama sama

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Nou Kiwi, het mag ook wel zonder toestemming, maar dan moeten ze wel onder de 300ft blijven Emoticon: Party!

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

NKP-2005,
Ik vond je opmerking wel vreemd. De newsbot is niet de enige die dit is opgevallen.
En dan laat ik mezelf buitenbeschouwing. Zondagmorgen werd de vaststelling nog eens gedaan tijdens het ontbijt door een mannetje of wat, overigens nog zonder dat ik degene was die over de ontstane situatie iets te melden had.

Van karaokebar rechtstreeks de straat op.
Dat is dus de juiste observatie.

Waar ik vandaan kom overigens was de situatie al niet beter, zeg maar gerust 300% slechter. Tot zover het vergelijkingsmateriaal. Waar het bovengenoemde nog veel erger is. Even met de voeten op de grond blijven staan. Doen zou ik zeggen.

En dat het verstand in de noten zou zitten, heeft nog weinig te maken wat dus nu in praktijk is gebracht, erg genoeg overigens. Dat is doorgaans namelijk niet het eerste waaraan ik denk. Als toevoeging wil ik de opmerking maken dat ik een etablisement frequenteer waar de dames en/of hun aanbieders niet binnen mogen komen. 1 van de redenen waarom ik daar kom. Emoticon: Party!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Haha, een soort Blijf van mijn Lijf huis, dat cafe Emoticon: Laugh out loud

at2ndsight
User
spacer line

Yerun, In icon flag is in English, hmmm in Dutch language again? Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

~wayfarer~

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 15-09-2008 09:36 Yerun wrote:
Haha, een soort Blijf van mijn Lijf huis, dat cafe Emoticon: Laugh out loud

Ja daar lijkt het wel op hahahaha en Oyibo heeft gelijk, ben in dat zaakje geweest, je kan er nog een hele goede hap eten ook.
Ik ben het met Yerun eens dat het op Java er iets subtieler aan toe gaat, buiten Pelabuahan Ratu, dat lijkt Batam wel in het klein.
Maar ja, een politieambtenaar heeft het een stuk gemakkelijker, die houd je gewoon aan voor papierencontrole, hij hoeft niet te klappen of te fluiten, je moet gewoon stoppen over en uit.
Papierkes nakijken, vriendelijk vragen hoe lang je in Indonesië bent, ook nog een compliment maken dat Bapak zo leuk Indonesisch spreekt en vervolgens vragen of je een vrouw wil hebben Emoticon: Angry
Niet botweg weigeren, maar je van de domme houden en zeggen dat je er al één hebt, bovendien nog uit Indonesië ook, verder gaat ie dan niet en begint te lachen.
Heb ik inmiddels al twee keer meegemaakt.

Maar dat is normaal in een land waar een vrouw met kinderen zonder werk is en waar niet zo'n mooi vangnet bestaat als in Nederland.
Ik neem het die dametjes ook in het geheel niet kwalijk, wel de schobbejakken die speciaal op vakantie gaan naar Aziatische landen voor deze dametjes Emoticon: Angry

De wortel van het kwaad zit hem in het Islamitische geloof, die toestaat iemand die het kan betalen meerdere vrouwen mag trouwen( di bawah tangan)."
Één of andere pief die die centjes heeft rukt een jonge meid uit de kampung en trouwt met haar, zijn eigen ouwetje thuis(het moet met toestemming van haar gaan Emoticon: Confused ) heeft haar beste jaren gehad en Bapak is toe aan een jong blommetje, familie blij want die ziet mogelijkheden om mee te profiteren.

Twee jaar verder heeft Bapak het wel weer gezien, hij heeft de blom uitgewoond en met jong geschopt dus hij is weer toe aan een nieuwe uitdaging.
Het klinkt hard maar dit is de waarheid, na wat Islamitische plichtplegingen komt de blom die inmiddels verwelkt is, met één of twee kinderen op straat te staan, ook nog uitgekotst door haar familie, wat moet je dan???????
Indonesië is een seculiere staat, maar dit hebben ze nog steeds niet uitgebannen, als ik de macht van de Imams ziet dan zou ik haast zeggen dat Indonesië een semi seculiere staat is.
Logisch want geld is macht en mensen met geld hebben aanzien, zij kunnen ook invloed uitoefenen op bestuur, laten dit nu net de mensen zijn die het meest profiteren van dit Islamitisch recht, dus ik zie dit niet snel veranderen.

Ik plak er maar gelijk een verhaaltje aan vast(ontopic)
Dewi(laat ik ze zo noemen) is 16 jaar, een lieftallig wicht van straatsteenarme ouders, Dewi kan wat met een gitaar omgaan en kan heel leuk klassiek dansen, Dewi schooiert hier en daar wat bij om Pa en Ma bij te staan, voornamelijk op het grote complex in Sukabumi waar politie wordt opgeleid.
Op een bepaald moment laat een hoge politieofficier zijn vieze pedofiele oog op Dewi vallen, hij is inmiddels 34 jaar.

Dewi ziet er niet zoveel in, ze is zo groen als gras(we hebben het over 23 jaar geleden)
Deze viespeuk die ik maar Frits zal noemen(Dewi en Frits zijn fictieve namen) benaderd de ouders van Dewi.
Hij wringt zich in alle bochten, hij houd van Dewi en hij moet en zal Dewi tot de zijne maken, wat uiteraard de ouders streelt als de pest, waar vindt je zo iets, een hoge politieofficier die gek is op je kind, met alle voordelen vandien natuurlijk.

De ouders leggen een ongewone druk op Dewi, die er eigenlijk niet zo veel in ziet.
Allengs wordt de druk van Pa en Ma groter en na enkele maanden besluit Dewi in het kader van, Pa en Ma zullen het wel weten en dan kan ik hun ook een beetje uit het slop halen toch de stap te wagen, inmiddels 17 jaar.
Ze trouwt met de vetklep, gewoon effe snel di bawah tangan, dan hebben we dat achter de rug, in een later stadium trouwen we voor de wet met alles erop en eraan, komt nog niet zo belangrijk want het huisje op een perum was al gekocht en Dewi zit goed.

Eind goed al goed zou je denken, totdat Dewi na pakweg 16 maanden geconfronteerd wordt met een dame van een jaar of 33 die aan haar vraagt waar ze in Godsnaam me bezig is, het blijkt de wettelijke vrouw van Frits te zijn die inmiddels al twee kinderen van hem heeft.
Dewi's wereld stort in puin, wat zich daar allemaal heeft afgespeeld laat zich raden.
Frits wringt zich in alle bochten en ook de ouders van Dewi spelen hun rol, ze heeft een huis en geld, wat wil ze nog meer, dat Frits helemaal geen tweede vrouw mag hebben, omdat hij in overheidsdienst is blijft nog even buiten beeld, Frits de stinkerd mag dat helemaal niet.

Om het verhaal niet te lang te maken, Frits wordt ouder en Dewi wordt mondiger, ook Dewi komt er achter dat Frits niet met haar had mogen trouwen, zij houdt zich aan dit geheim, inmiddels heeft Frits twee kinderen op de wereld geschopt, Dewi kan wel op de barricade gaan, maar waar komen ze dan met hun drieetjes terecht?
Dit gaat op tot dat Frits buiten zijn eigen ouwetje ook Dewi een beetje zat wordt, het huwelijk met Dewi wordt in stand gehouden door zijn angst dat de boel naar buiten komt, hij gaat Dewi slaan en mishandelen, bovendien heeft hij weer zin in jonge blommetjes.

Het breekpunt komt ergens in 2002, hij slaat Dewi de pleuris waar haar kinderen bij zijn, dit is een breekpunt, Dewi gaat met haar kinderen naar haar straatarme vader terug(moeder is inmiddels overleden) het huis op de perum blijft leeg achter.
Na enkele maanden was het huis vervallen tot een bouwval en het geweldige aanbod na 2 jaar dat het huis volgens Frits voor de kinderen zou zijn heeft ze afgeslagen.
Hij had namelijk alleen rente over de hypotheek betaald en inmiddels al 2 jaar ook dit niet betaald er bleef zo'n grote schuld over, dat er 1.5 miljoen overbleef na verkoop.

Die heeft Dewi op het moment dat alles zijn beslag had en hij in het ziekenhuis lag op zijn dekens gedeponeerd, dat was haar genoegdoening van jaren.
De kinderen van Frits komen nog steeds bij Dewi, de echte wettelijke vrouw van Frits is nog steeds weggegooid als een stuk vuil, jammer dat ze niet in de gaten had dat dit niet geheel aan Dewi lag, maar aan haar echtgenoot.
Frits leeft in Jakarta, zijn wettelijke echtgenote krijgt regematig centjes, immers zij is zin wettelijke echtgenote en Frits is naarstig op zoek naar nieuwe maagden.

Ik ben Dewi tegen gekomen in een karaokebar, heeft ze het gedaan? of niet? ik weet het niet en wie ben ik om te oordelen, ik weet één ding, dit is een triest verhaal en ik heb Dewi geholpen, mijn vrouw weet er alles van, Dewi kan zich nu redden en wij steken een handje toe in de studie van haar kinderen.
Over twee of drie jaar neemt de oudste de zorg voor Dewi over, dankzij de hulp van mijn vrouw en ik.
Ik zal weer even grof worden, hoeren in Nederland hebben de keuze om hoer te zijn, in Indonesië is er vaak geen keuze, althans als je je kinderen te vreten wil geven.

Een waar verhaal.
Groet Malam Emoticon: Bye bye

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Malam, mooi verhaal hoor.. ik snap best dat je op een gegeven moment zo iemand wel wil helpen. Zo diep in de put zitten wil niemand en gun je ook niemand. Zelf kom ik wel eens verhalen tegen dat ik denk 'wat goed verzonnen', maar in de ogen van de personen is toch duidelijk te lezen dat dat zeker geen verzinsels zijn.

Over het subtielere... het lijkt subtieler op Java, maar in veel nachtclubs staan/zitten de vrouwen netjes op een rijtje te wachten als bij de afhaalchinees. Verder hebben veel steden wel hun straatjes en gangetjes waar de vrouwen openlijk staan. Erin lopen is als in een val lopen, tenzij je je van de domme houdt en alleen Nederlands praat. Dat heb ik hier in Yogya enkele maanden geleden gedaan. Erg leuk. Emoticon: Party!

Dit gangetje is een gang aan een zijstraat (Sosrowijayan) van Malioboro, en dus midden in het centrum. Toch wist ik niet dat het daar was, wel wist ik dat het er was, zo subtiel is het dan wel. En ik kom vrijwel wekelijks in Sosrowijayan voor een biertje, maar dan blijf ik netjes uit de gangetjes weg, want er doorheen lopen is ziek worden volgens mij, en niet alleen van de ratten.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Malam, het enige establisement waar geen dames naar binnen mogen is bij mijn weten een moskee. Het woord lijkt op café, maar het lijkt mij een totaal ander doel te hebben. Het lijkt mij stug dat Igwe Oyibo daar frequenteert, maar het is niet onmogelijk. Waar kan men zo'n etablisement vinden, waar men ongestoord zichzelf kan zijn, een biertje kan drinken en een goede hap eten kan krijgen? Maak zoiets wereldkundig, man, en laat ons er niet naar gissen!

Je nieuwe commentaar geeft precies aan waarom het allemaal draait; de spijker op zijn kop. En dat is nu ook precies waarom ik mijn commentaar gaf op je Ramadan op Batam verhaal/verhalen. Het verhaal was natuurlijk best wel uit het leven gegrepen, dagelijkse kost, maar de connectie die je aanbracht naar de Ramadan is niet correct, eigenlijk respectloos te noemen. Nu geef je weer aan dat het islamitische geloof de wortel van het kwaad is, inderdaad het is een andere context, maar het is voor mij heel duidelijk dat je respect ten aanzien van het geloof van je gastland op een minimaal pitje brand; zeker niet de wortel van alle kwaad, eerder een grote strohalm waaraan de armsten zich aan kunnen vastklampen, maar misbruik is alom vertegenwoordigd. Het is nu eenmaal een islamitisch land, gelukkig heel erg gematigd over het algemeen, zodat jij en wij hier ook kunnen leven. In Saoudi Arabia zouden wij het niet redden, wat! Maar dat rechtvaardigt nog niet dat je zo ongezouten kritiek levert op het diepzittende geloof van de meeste Indonesiërs. Iedereen zal het vast wel met je Nederlandse opvattingen eens zijn dat het allemaal veel beter zou kunnen in de ogen van ons rijke/rijkere westerlingen, maar in de ogen van de Indonesiër is dat heel anders: zij hebben geen andere ervaring mogen hebben. Nu dat geschreven hebbende begrijpt Igwe Oyibo misschien eindelijk wat ik bedoelde. Het hangt er dus helemaal vanaf waar je mee opgegroeid bent om jouw werkelijkheid te zien die voor een ander een andere is. Als je over je eigen horizon kunt kijken kun je heel wat anders zien dan dat waarmee je familiair bent.

Overigens moet mij hier even van het hart, dat Oyibo zijn naam ook niet erg respectvol heeft gekozen. In zijn land van herkomst betekent dat geschilde banaan en wordt gebruikt ter minder respectvolle (zachtjes uitgedrukt) aanduiding van een blanke; althans zo werd mij dat verteld door mijn chauffeur aldaar en destijds, toen ik daar werkte. Maar als dat inderdaad zo is dan is die naam niet erg gelukkig gekozen als je respect voor anderen in je achterhoofd had.

De twee Batam-verhalen van Malam gingen niet over het dagelijkse gebeuren in Batam of elders. Het werd gebruikt in conjunctie met de Islamitische Vastenmaand, wat daarbij in het belachelijke werd getrokken. Vanuit zijn standpunt gezien misschien gerechtvaardigd, maar als gast in dit land niet erg netjes, om het maar zwakjes uit te drukken. Het is misschien maar goed dat de meeste mensen in Indonesië je verhaal niet lezen of begrijpen, want er zijn er die dat gemakkelijk als een diepe belediging zullen opvatten. In hun ogen is dat ook zo, snappie Igwe?

Dat verhaal over Dewi en Frits is natuurlijk tenhemelschrijend en gebeurt dagelijks om je heen, omdat ondanks het vaste geloof er weinig onderling respect is bij de Indo's, waarvan sommigen bijna nog in het stenen tijdperk moeten leven om zich in leven te kunnen houden. Een goed verhaal, Malam, dat geef ik je. Ik zou, als ik jou was, dat verder uitbreiden en er een goed leesbaar boekwerkje van maken om hier te publiceren, maar houdt het geloof, en met name je respectloze gedachten daarover, uit je verhalen, dan is het leesbaar en informatief zonder dat iemand zich beledigd zou hoeven te voelen. Er is een taak weggelegd!

Inderdaad is het zo, dat er mensen zijn, zoals de door jou genoemde politiemensen, die de aandrang hebben om Bule's te laten zien dat zij de teugels in hun eigen land in handen hebben en niet de Hollander, die in Nederland alles uit handen heeft gegeven aan de buitenlander - reden waarom wij hier zitten, toch? En zo zijn er nog wel een aantal dingen te bedenken uit het dagelijks leven, waaruit zou moeten blijken dat de Indo het erg waardeert wanneer zij met het juiste respect behandeld wordt in hun eigen land. OK, het is ons soms vreemd, wij zijn er meestal niet mee opgegroeid, maar toon eens wat meer begrip voor hun situatie, die soms echt veel minder belabberd wordt ervaren door de mensen zelf (mede door hun geloof) dan door de westerling die slechts observeert, beoordeelt en veroordeelt naar zijn eigen maatstaven. Lach om die grollen en neem die extra minuut de tijd voor die mensen en je zult zien dat het er heel anders uit gaat zien en dat ze je op een heel andere wijze benaderen - excessen daargelaten natuurlijk, die heb je altijd wel ergens.

Het siert je dat je mensen help, en dat op de juiste manier (in mijn ogen!) doet, door de juiste personen te helpen met hun opleiding zodat ze later zichzelf en hun familie kunnen onderhouden. Precies zoals ik dat ook heb gedaan, met uitstekende resultaten. Het heeft geen enkele zin de armen geld te geven. Dat is zo op, ook nog eens aan de verkeerde dingen omdat ze niet met geld kunnen omgaan - gebrek aan ervaring daarmee. Extra geld of voedsel geeft slechts tijdelijke een verbetering, maar substantieel wordt het pas als er van binnenuit voor ze gezorgd kan worden door iemand die met die situatie is opgegeroeid. Geef een opleiding aan één van de slimste kinderen uit een gezin en over een jaar of zes zijn ze uit de grootste problemen. Mag ik dat als een aanrader plaatsten voor elke lezer!

Verbeter de wereld, begin bij jezelf: een waarheid als een KOE. Helaas is het wel zo dat er op korte termijn geen oplossing zal zijn voor de afhaalchinees-vrouwtjes, die ook slechts een manier zochten om te overleven en dat doen met het oudste beroep. Begrip ervoor help alvast heel wat, ongezouten kritiek en dat ook nog eens in verband brengen met het geloof waarin menigeen zijn soelaas heeft past niet, zeker niet als je hier als gest bent.

Groeten van Martin,
NKP - Tanjung Pinang

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Sorry, verschrijving: in de vierde alinea het woordje NIET weghalen:
"De twee Batam-verhalen gingen over het dagelijkse gebeuren"

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Het is geen Moskee maar een gewone bar.
Als je wat langer "daar" bent geweest dan weet je wellicht ook dat kinderen lachend, heee, Oyibooooooo roepen als ze een blanke zien. En daar zit geenzins een beledigende achtergrond bij. Volwassenen zullen het ook niet snel als beledigend uitspreken. Zo zitten de mensen daar niet inelkaar.

Overigens, zul je hier hetzelfde aantreffen in het woord Bule.

Het is natuurlijk maar wat je zelf ervaart.
Overigens ben Emoticon: Party! ik niet degene die nieuwsbot is.
Ik reageerde enkel op de naar mijn menig juiste vaststelling. Leuk of niet.
Het belachelijke gedeelte zit hem misschien wel indezelfde mensen die vasten en terzelfdertijd diensten verlenen/aanbieden. Er is kennelijk wel een samenhang, dat is moeilijk te ontkennen.
Emoticon: Party!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik kan alleen maar beamen wat NKP 2005 schreef in zijn posting van Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 16-09-2008 07:28

In sommige verhalen wordt soms onterecht de link gelegd met het geloof van de Indonesiers .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Om Sid,

Het is de handelsgeest Emoticon: Worship

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Tjone jonge, als ik allles doorlees, lijkt Indonesie een grote hoerenkast..
dit kan toch niet in een zo Islamitisch land?
Dit geloof ik maar ten dele, trouwens vlak het Christendom niet uit, een monogame godsdienst: ja, Nederland en de Antillen, heeft de meeste nazaten uit de kolonieen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,291 posts - 13,691 topics - 25,175 members - last post @ 17-10-2019 17:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,565,714 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com