indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 03-10-2008 11:57 Surya Atmadja wrote:

...

O.B
Je moet wel voorzichtiger zijn .
Straks krijg je een schade claim. Emoticon: Smile

Wat grappig is , 1 van de grote jongens op Bali adverteerde ( 2003 of 2004) dat WNA met een Indonesische vrouw een onr.goed kan hebben .
Heb toen een mailtje gestuurd , en later werd de bewuste passage geschrapt.

Ben ook een paar keren kontakt opgenomen met nederlandse developers voor een stukje grond .
Gouden bergen werd beloofd , uiteindelijk hoor ik niks meer toen ze weten dat ik een indonesier ben , en een andere soort constuctie wil (SHM) ipv de bekende nominee constructie.

Misschien moeten ik maar eens vragen aan ze wat ze nou precies met dat "eigen" bedoelen...
Ergens anders op hun site geven ze nog een (eigen?) uitleg over de Indonesische wetgeving: www.devagroup.nl/property/infotips.php#wetgeving

spacer line  

Het kopen van vastgoed in Indonesië

Volgens de Indonesische wetgeving, is het onmogelijk voor een buitenlander om eigen land in Indonesië te bezitten, daarentegen is het kopen van appartementen of kantoorruimtes wel mogelijk door middel van de Strata Titel verklaring. =1
Dat klopt , dus Hak Pakai .
Een developer of PMA kan het niet zo maar veranderen in Hak Milik .

Het voorschrift uit 1996 (Nr. 41/1996) verklaard dat een buitenlander die in Indonesië woont =2 of het land regelmatig bezoekt voor zakelijke doeleinden een appartement of flat kan kopen, zolang het geen gesubsideerde ontwikkelingsproject heeft. De titel is enkel voor recht van gebruik.
De grote valkuil :
Men kan hak pakai of hak sewa krijgen als je daar woont .
Even nachecken.

In realiteit is het voorschrift Nr. 41/1996 en zijn uitvoering als Hak Pakai titel nog steeds enigszins onduidelijk in Bali en wordt niet door alle advocaten en notarissen in Bali aangeraden.
=3.
Sommigen wel ,en sommigen zeggen van niet.
Hieruit kan je concluderen dat er iets niet klopt.
Ik dacht dat Bali een onderdeel is van Indonesia.
Dus zal de wetten van Indonesia ook moeten gelden op Bali.
Of zie ik het verkeerd ?

Indirect Eigenaarschap (gebruikmakend een naamhouder)
Een andere manier voor het in eigendom krijgen van land en gebouwen is door het gebruik van een Indonesische naamhouder. Deze Indonesische persoon is volgens de wet te rechtmatige eigenaar van het vastgoed en ondertekent een viertal overeenkomsten met de buitenlander.

1. Een Leenovereenkomst – Deze erkent dat de buitenlander de aankoopprijs van het land aan de Indonesische Burger heeft geleend.
Komentaar : dat kan , dat betekent dat de grond eigendom is van de nominee .
En de nominee moet ook rente betalen , en op grond daarvan moet de geldschieter belasting betalen aan de indonesische belastingdienst..
Doet hij dat niet , dan kan hij navordering en boete krijgen .
Zoals je weet is de rente van de KPR (hypotheek) dus de " inkomen" van de geldschieter relatief hoog .(ik dacht de hoogte van KPR varieert tussen 10-14% per jaar).
Dit kan je zo nachecken (Bisa diCek Mas) bij de verschillende aanbieders zoals BCA of Mandiri .
Ga jij dat maar kapitaliseren.
De geldschieter moet Of in indonesia inkomsten belasting betalen of in nederland.
Zie belastingverdrag R.I -NLD.

2. Een Recht van Gebruik Overeenkomst – staat de buitenlander toe het land te gebruiken. :
Komentaar : dat is de Hak Pakai
3. Een verklaringsbrief – Waarin de kandidaat de lening van de buitenlander en de intentie van de buitenlander het land te bezitten erkent.
Komentaar : klopt het is intentie verklaring.
Maar zoals we weten mag een WNA op dit moment geen grond bezitten , en zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren in de toekomst.
4. Een kandidaat Overeenkomst – een overeenkomst tussen kandidaat en buitenlander aangaande betaalbare commissies of kosten en die de verplichtingen van de kandidaat aangaande overdracht van het land beschrijven.
Komentaar : De kandidaat(nominee) mag alleen overeenkomst sluiten als het niet in strijd is met bestaande wetten .

OB ,
zoals je weet ben ik geen jurist , alleen tukang omong kosong.
De juistheid van mijn bewering(en) kan men verder naklijken in de betreffende wetsartikel.
Een advies bij een Notaris PPAT is noodzakelijk , in verband met jurisprudentie.
Trouwens in 2004 heeft Jkarta een andere regeling ingevoerd .

bisa dicek of makemyday .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Het is en blijft een groot feit dat bezitten gewoonweg niet kan als Bule in RI!!

Zoals Surya in zijn posting meld; De kandidaat mag alleen overeenkomsten sluiten als het niet in strijd is met de wet. Klopt als een bus!!

Er zijn wel constructies die overeenkomstig met de bestaande wet kunnen gelden.
Een voorbeeld;
Je leent een Indon. vriend/kennis het volledige bedrag om het huis/villa te kopen waar jij graag wil wonen. Vervolgens (let op je mag geen rente vragen over leningen in particuliere sfeer) laat je een notariele akte opmaken (ik heb deze constructie voorgelegd en is niet in strijd met de wet),
Deze vriend leent het geld van jou om het huis te kopen, hij betaald jou als volgt terug, voor ieder jaar dat jij in dat huis mag verblijven (in ieder geval het vruchtgebruik van mag hebben) betaald hij jou 2% van de lening terug! Dus na 50 jaar vruchtgebruik heeft hij 100% betaald en is het huis dan pas beschikbaar voor hem! Met 2% betalen, wordt dus bij wijze van betaling het gebruik van de woning bedoeld. Dus hier is geen sprake over rente's en dergelijke. Ook als er ruzie zou ontstaan, dan dient deze vriend het resterende bedrag terug te betalen als hij jou het huis zou ontzeggen!
Heeft hij dat bedrag niet moet het huis verkocht worden en zodoende komt dan het geld terug.
Ik post het hier in het kort, hopenlijk duidelijk.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

spacer line  

On 03-10-2008 12:59 Surya Atmadja wrote:
Het kopen van vastgoed in Indonesië

Volgens de Indonesische wetgeving, is het onmogelijk voor een buitenlander om eigen land in Indonesië te bezitten, daarentegen is het kopen van appartementen of kantoorruimtes wel mogelijk door middel van de Strata Titel verklaring. =1
Dat klopt , dus Hak Pakai .
Een developer of PMA kan het niet zo maar veranderen in Hak Milik .

Het voorschrift uit 1996 (Nr. 41/1996) verklaard dat een buitenlander die in Indonesië woont =2 of het land regelmatig bezoekt voor zakelijke doeleinden een appartement of flat kan kopen, zolang het geen gesubsideerde ontwikkelingsproject heeft. De titel is enkel voor recht van gebruik.
De grote valkuil :
Men kan hak pakai of hak sewa krijgen als je daar woont .
Even nachecken.

In realiteit is het voorschrift Nr. 41/1996 en zijn uitvoering als Hak Pakai titel nog steeds enigszins onduidelijk in Bali en wordt niet door alle advocaten en notarissen in Bali aangeraden.
=3.
Sommigen wel ,en sommigen zeggen van niet.
Hieruit kan je concluderen dat er iets niet klopt.
Ik dacht dat Bali een onderdeel is van Indonesia.
Dus zal de wetten van Indonesia ook moeten gelden op Bali.
Of zie ik het verkeerd ?

Indirect Eigenaarschap (gebruikmakend een naamhouder)
Een andere manier voor het in eigendom krijgen van land en gebouwen is door het gebruik van een Indonesische naamhouder. Deze Indonesische persoon is volgens de wet te rechtmatige eigenaar van het vastgoed en ondertekent een viertal overeenkomsten met de buitenlander.

1. Een Leenovereenkomst – Deze erkent dat de buitenlander de aankoopprijs van het land aan de Indonesische Burger heeft geleend.
Komentaar : dat kan , dat betekent dat de grond eigendom is van de nominee .
En de nominee moet ook rente betalen , en op grond daarvan moet de geldschieter belasting betalen aan de indonesische belastingdienst..
Doet hij dat niet , dan kan hij navordering en boete krijgen .
Zoals je weet is de rente van de KPR (hypotheek) dus de " inkomen" van de geldschieter relatief hoog .(ik dacht de hoogte van KPR varieert tussen 10-14% per jaar).
Dit kan je zo nachecken (Bisa diCek Mas) bij de verschillende aanbieders zoals BCA of Mandiri .
Ga jij dat maar kapitaliseren.
De geldschieter moet Of in indonesia inkomsten belasting betalen of in nederland.
Zie belastingverdrag R.I -NLD.

2. Een Recht van Gebruik Overeenkomst – staat de buitenlander toe het land te gebruiken. :
Komentaar : dat is de Hak Pakai
3. Een verklaringsbrief – Waarin de kandidaat de lening van de buitenlander en de intentie van de buitenlander het land te bezitten erkent.
Komentaar : klopt het is intentie verklaring.
Maar zoals we weten mag een WNA op dit moment geen grond bezitten , en zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren in de toekomst.
4. Een kandidaat Overeenkomst – een overeenkomst tussen kandidaat en buitenlander aangaande betaalbare commissies of kosten en die de verplichtingen van de kandidaat aangaande overdracht van het land beschrijven.
Komentaar : De kandidaat(nominee) mag alleen overeenkomst sluiten als het niet in strijd is met bestaande wetten .

OB ,
zoals je weet ben ik geen jurist , alleen tukang omong kosong.
De juistheid van mijn bewering(en) kan men verder naklijken in de betreffende wetsartikel.
Een advies bij een Notaris PPAT is noodzakelijk , in verband met jurisprudentie.
Trouwens in 2004 heeft Jkarta een andere regeling ingevoerd .

Bij navraag vertelde men: "Wij verkopen alleen maar freehold. De grond staat op naam van ons bedrijf en de huiseigenaar heeft daar levenslang de beschikking over"..........

spacer line  

On 03-10-2008 13:45 siebjans wrote:
met de bestaande wet kunnen gelden.
Een voorbeeld;
1.Je leent een Indon. vriend/kennis het volledige bedrag om het huis/villa te kopen waar jij graag wil wonen. Vervolgens (let op je mag geen rente vragen over leningen in particuliere sfeer) laat je een notariele akte opmaken (ik heb deze constructie voorgelegd en is niet in strijd met de wet),

Deze vriend leent het geld van jou om het huis te kopen, hij betaald jou als volgt terug, voor ieder jaar dat jij in dat huis mag verblijven (in ieder geval het vruchtgebruik van mag hebben) betaald hij jou 2% van de lening terug! Dus na 50 jaar vruchtgebruik heeft hij 100% betaald en is het huis dan pas beschikbaar voor hem! Met 2% betalen, wordt dus bij wijze van betaling het gebruik van de woning bedoeld.

1.Ik zou graag zo' n Nederlandse vriend willen hebben .
Die mij geld uitleent zonder rente te vragen.
Elke Nederlander die dat willen doen mag bij mij melden.
Niet allemaal tegelijk. Emoticon: Smile Emoticon: Party!

2.Na 50 jr vrucht gebruikt .?
ik dacht dat de wet anders zegt.
Een perode van 25-30 jr (?) MET de mogelijkheid van verlenging .
De nadrukt op MET de mogelijkheid.
Zie ook de betreffende wetteksten.Er zijn Mits en Maaren .
Bij Bali Post spreek de O.M (in een andere zaak ?) over Pemilik Palsu en Investor Asli.

spacer line  

On 03-10-2008 14:40 ouwe bekende wrote:

...

Bij navraag vertelde men: "Wij verkopen alleen maar freehold. De grond staat op naam van ons bedrijf en de huiseigenaar heeft daar levenslang de beschikking over"..........

Vraag is :
Welke status heeft " ons bedrijf" .
Is het van een Indonesier of is het een PMA constuctie.?
Free Hold betekent Hak Milik , en juist die constructie is een alleen recht van een Indonesier.
Trouwens een buitenlander heeft alleen een Hak Pakai (en nooit Hak Milik).

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Om Sid, ik heb het in het kort uitgelegd.
Je leent niet zomaar aan iemand, nee je gebruikt deze term om het huis te kunnen gaan bewonen waar je graag wil wonen.
En omdat het hier een "lening" betreft kun je weldegelijk 50 jaar erover doen om deze terug te betalen, zeker in de vorm zoals ik eerder heb gepost. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Voor de volledigheid, waar jij over spreekt 25-30 jaar heeft eerder betrekking op met name lease huurcontracten en dergelijke, niet over leningen!

spacer line  

Men is vrij om een leenovereenkomst (met rente) te sluiten.
Alleen de rente moet wel aannemelijk zijn voor de pajak jongens.

Als de KPR rente met Anggunan (borg) van het huis tussen de 12-124 % is (check maar na) , kan je niet tegen de staat zeggen , ik leen mijn geld aan een wildvreemde persoon voor 2 % rente per jaar .
Denkt je dat de belastingdienst dat gaat pikken ?
In Nederland niet , en ook niet in Indonesia.
Trouwens hoe kan Meneer Janssens geld van 50.000 eurie uitleeent aan Pak Parman ?
Waar komt het geld vandaan ?
Van de lotto gewonnen ? Of erfenis gekregen ?
Men moet hier ook rekening houden met de NLDse belastingdienst.
Of zie ik het verkeerd ?

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

De constructie waar ik hier over bericht is denk ik bij niemand of in ieder geval bij zeer weinige onder ons bekent! Ik heb er "jaren" over gedaan een dermate goede constructie, die binnen de maatstaven van de RI wetten valt, te vinden. Deze was/is in mijn ogen de meest goede!
Zoals Om Sid eerder post, in dit geval kun je langer blijven wonen dan de in eerste instantie opgelegde max. van 25 jaar.
EN, de meest invoudige, legale, oplossing Emoticon: Wink

spacer line  

On 03-10-2008 15:28 siebjans wrote:
Voor de volledigheid, waar jij over spreekt 25-30 jaar heeft eerder betrekking op met name lease huurcontracten en dergelijke, niet over leningen!

Kan je aan de instanties uitleggen dat je een huurcontract maakt voor een stuk grond met looptijd van 25-30 jaar en dan de gekoppelde lening aan dat stuk grond duurt 50 jaar .?

Dat kan ik als leek of eenvoudige belastingambtenaar niet volgen .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Nu lees ik dat je wel rente mag heffen op een lening?! Tot dusver was/is mijn informatie geweest dat dit niet mag?! Emoticon: Confused Maar we vragen het na.

In eerste aanleg , praten we hier niet over huis (borg huis etc, etc) nee we praten over een bedrag wat een Bule wil gaan uitlenen aan zijn Indon. vriend. Je kunt het zo zien;
Goh nu koopt die vriend van dat geld een huis! Oke zegt de Bule, weet je wat, je mag mij de lening terug betalen als volgt, ik ga in JOU huis verblijven! En het aantal jaren dat ik er wil zijn "verrekenen" we met de terugbetaling van de lening Emoticon: Yes! Men kijkt dan (tax/overheid) wat doet een vergelijkbaar huis aan huur, laat zeggen 10 juta per jaar, dan kom ik vervolgens (dus nogmaals NAdat de lening is afgeven) met het verzoek oke u heeft 500juta geleend, dan wil ik 50 jaar in JOU huis verblijven? Vervolgens zegt hij dan tegen de Bule, oke deal! Dan ga je naar de notaris die maakt deze akte op en vervolgens laat je de akte toetsen bij kantor huppelepup (sorry ben de naam even kwijt Emoticon: Blush ) bij goedkeuring, ondertekenen en klaar.

Voor wat betreft het bedrag dat de Bule uitleend, precies hij of zij zal moeten aantonen waar het geld vandaan komt. Prima van een bijvoorbeeld NL spaarrekening.
Wat vervolgens de Indon.vriend moet betalen aan tax etc, dat zijn niet de Bule zijn zaken!!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 03-10-2008 15:38 schreef Surya Atmadja:

...

Kan je aan de instanties uitleggen dat je een huurcontract maakt voor een stuk grond met looptijd van 25-30 jaar en dan de gekoppelde lening aan dat stuk grond duurt 50 jaar .?

Dat kan ik als leek of eenvoudige belastingambtenaar niet volgen .

Het is geen huurcontract maar een leencontract!!
Om Sid als je dan toch nog ooit een campari met een sigaartje komt nuttige zal ik je uitgebreid vertellen en laten zien hoe deze vork (LEGAAL) in de steel steekt

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Wat hier een belangrijke rol speelt, en misschien wordt het dan duidelijker, ook in RI mag men een geldlening terug betalen in "natura" Emoticon: Wink

spacer line  

On 03-10-2008 15:51 siebjans wrote:
.

Wat vervolgens de Indon.vriend moet betalen aan tax etc, dat zijn niet de Bule zijn zaken!!

Dus een Indonesier , zegt maar OmSip krijgt geld te leen 50.000 eurie van Meneer Sinterklaas .
Om een huis te kopen , waar hij 50 jaar niet mag wonen .Want daar gaat Meneer Sinterklaas wonen.
Vraag , betaalt Meneer Sinterklaas huur aan OmSip of wordt dat verrekend met de niet betaalde rente . Dus met gesloten beurs?
En na 50 jaar of X jaar moet OmSip dan het huis "afstaan " aan Meneer Sinterklaas (of zijn erfgenamen) of mag OmSip (of zijn erfgenamen.) het houden want het is toch van hem ? .
Wat krijg OmSip dan toegeschoven ?

Zo' n overeenkomst stinkt gewoon .

spacer line  

On 03-10-2008 16:04 siebjans wrote:

...

Het is geen huurcontract maar een leencontract!!
Om Sid als je dan toch nog ooit een campari met een sigaartje komt nuttige zal ik je uitgebreid vertellen en laten zien hoe deze vork (LEGAAL) in de steel steekt

Ik word rijk .
Een retour ticket naar Yogya kan mij veel geld opleveren .

Geen gezeik , iedereen rijk . Emoticon: Nice
Desnoods neem ik mijn eigen campari , en mss voor de eerste keer een Havanatje opsteken.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 03-10-2008 16:12 schreef Surya Atmadja:

...

Zo n overeenkomst stinkt gewoon .

Sorry dat zie je echt verkeerd! Het stinkt juist helemaal niet! Emoticon: Nooo
Maar je mag het zien zoals je het wilt zien Emoticon: Wink

Vergeet niet dat "sinterklaas" "wild vreemde" of hoe jij het nu noemt hier niet mee bedoeld worden Emoticon: Nooo

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 03-10-2008 16:19 schreef Surya Atmadja:

...

Ik word rijk .
Een retour ticket naar Yogya kan mij veel geld opleveren .

Geen gezeik , iedereen rijk . Emoticon: Nice
Desnoods neem ik mijn eigen campari , en mss voor de eerste keer een Havanatje opsteken.

Juist! Nu zeg je het zelf Emoticon: Yes! dus stinken doet deze overeenkomst geenszins Emoticon: Wink
En laat mij nu die havana en campari geven, dan kun je voor mij in de overgebleven ruimte van je koffer kaas meenemen Emoticon: Yummie!

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik wacht nog steeds op Doora die uit gaat leggen hoe het wel kan Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

spacer line  

Even hardop denken en verder O.H en.

Dus een Sinterklaas uit Holland leent geld , al dan niet officieel (notaris )of onderhands aan Pak Parman.
S en P zijn overeengekomen dat Meneer S 50 jr mag wonen op grond van " gesloten beurs" overeenkomst.
Pak Parman moet natuurlijk belasting betalen voor zijn " huis" , en zijn inkomen .
Dus hoe dan ook moet Pak Parman dokken voor zijn " huis" .
Na X jaar komt Pak P plotseling te overlijden .
Hij heeft erfgenamen die het huis van hun vader willen verkopen.
Maar ya er zit een Mr Sinterklaas . Ik weet dat de erfgenamen ook de plichten van de erflater moeten respecteren , maar tya ze hebben gerld nodig .
De kleinzoon van Pak P moet naar een universiteit gaan .
En de kleindochter is plotseling zwanger , moet ook snel trouwen etc etc .
Wat zal er dan gebeuren .?

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

P, dient als eigenaar een soort van OZB te betalen, in dit geval betaald S dat ieder jaar.

Als in geval dat P overlijd en de erfgenamen kunnen niet voldoen aan het respecteren van de erflater, kunnen zij het huis verkopen, dat is dan aan hen, maar de resterende schuld van de lening dient dan verrekent te worden met S. (dit kan door, wat nog resteerd contant terug te geven)

spacer line  

In theorie kan het wel kloppen.

Alleen is de constructie erg zwak als er ruzie komt , de huur opgezegd wordt etc .
En het is n.m.m niet houdbaar als de belastingdienst de zaak kritisch onder de loep neemt.

Bij de nederlandse belastingdienst kan je ook allerlei constructie verzinnen , soms wordt het geaccepteerd .
Vaak niet .

Nu kan men in de marge gaan rommelen in Indonesia , er zijn nog genoeg corrupte ambtenaren.
De probleem is dat het in de nabije toekomst veerl zaken veranderen in Indonesia.
Huis / grond bezit is een lange termijn gebeuren.

Het is ook publiek geheim dat veel van onze medelanders in het verleden nominees van de straat hebben geplukt .
En in zo' n mooie 4 acten constuctie hun belangen proberen veilig te stellen.
Notarieel vastgelegd ook nog . Dus makkelijk te traceren . En zo af te schieten.

Zoals een voorbeeld van een Amerikaanse developer , eigenaar van een resort.
Koopt een eilandje op naam van zijn nominee.Zijn persoonlijke katvanger.
En die man is ook tegelijk zijn chauffeur.
Staat in de kranten.
Hoe kan een chauffeur met een salaris van 1-1,5 juta een klein eilandje kunnen kopen ?

Je hoeft geen doktorandus te zijn om het vreemd te vinden.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Siebjans,

De constructie is creatief.
Maar het is nog steeds geen eigendom.
Wat je letterlijk hebt is een vordering op een ander.
Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 04-10-2008 12:47 schreef oyibo:
Siebjans,

De constructie is creatief.
Maar het is nog steeds geen eigendom.
Wat je letterlijk hebt is een vordering op een ander.
Emoticon: Party!

Presies Oyibo, niets meer en niets minder! Eigendom kan niet, hoeft in deze ook niet. Je bent op deze manier, volledig legaal, verzekert van je, hoe zal ik het noemen, je inleg, of je geld. Daar gaat het mij om.

Om Sid, niet zwak als er ruzie komt, dan schopt P, Mr S het huis uit, komt de overeenkomst niet na, dus het nog overgebleven deel van de lening terug betalen.
En nogmaals P en S handelen te samen met geld waar al inkomsten belasting over betaald is etc, etc, dus volledig veilig ten op zichte van overheid/tax etc.!

Het blijft een feit (wacht trouwens nog steeds op duidelijkheid van Doora......) dat een Bule geen eigendom kan bezitten, dus als men dan toch wil wonen zul je moeten huren! Huren mag bijvoorbeeld met een toeristenvisum officieel Niet!! Dan is mijn mening dat de constructie van "Sinterklaas" een goede kan zijn in deze Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
En bovendien volledig legaal Emoticon: Wink

marcel70
User
spacer line

Sieb
Moet zeggen best wel creatief bedacht.
Denk je dat het ook zou werken als je zeg maar land wil kopen?

Becik ketitik olo Ketoro

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,239,887 topic views - 233,320 posts - 13,683 topics - 23,664 members - last post @ 18-08-2019 14:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,134,724 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com