indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Voordat ik echt senang voelde en redelijk geintegreerd ben heb ik bepaalde ervaringen gehad .
Ik kwam in 1968 in Nederland , in Amsterdam .
Ik heb gemerk dat de Nederlanders soms vreemde vragen stelden , hoe het in Indie was , Zelfs mijn medestudenten vragen ook waarom ik hier kwam , met met welk doel.
Waar ik woon etc .
Ze zijn ook nieuwsgierig over de politieke situatie , het was pas maar een paar jaar geleden dat er verschrikkelijke dingen gebeurden op Java , Bali en over de studenten demonstraties .
Omdat ik het vreemd vond , probeer ik altijd oppervlakkig te blijven.
Als men zegt , daar wonen veel arme mensen dan zeg ik ook ja .
Waarom niet ?
Er wonen ook arme mensen , en als ze over de demonstraties van de in hun ogen rechtse studenten praten dan zeg ik ook ja , ik heb het gezien ..Ik ben toch niet gek om te vertellen dat ik ook tot die groep studenten behoorde , hoe sommigen van ons moeten vechten met de andere groepen , dat er geschoten wordt. .
Dat ik soms als een Indische jongen of politieke vluchteling gezien wordt heb ik voor lief aangenomen .
Toen was de sfeer redelijk vijandig ten op zichte van Indonesia en Indonesiers.
Zelfs zeg ik niet veel als men dacht dat ik mss een economische vluchteling was.
Who cares , nietwaar ?.
Ik heb ook mijn eigen weg gezocht en gevonden , mijn eigen wereldje / kennisenkring opgebouwd .
Heb ook gemerk van verborgen discriminatie , bij zoeken van studenten kamer , discotheekbezoek , uitgaan etc .
Big deal , niks bijzonders , ik heb het realtief goed , hoef niet te werken("studeer"nog) , en ben van plan om terug te gaan naar mijn land van herkomst.

Uiteindelijk woon ik ook hier , huisje boompje , beestje en hoge schulden Emoticon: Sadley
Terugkijkend kan ik zeggen dat ik het redelijlk heb geboerd , wacht nu alleen op een versnelde terug gaan naar Indonesia.
Helaas moet nog een paar jaar wachten.

Mijn vraag is , hoe is het gegaan met de nieuwe migranten , en in het bijzonder de Indonesische vrouwen die met Nederlanders getrouwd zijn ?
Hoe is het met hun gegaan , hun ervaringen.
Hun beleving zal anders zijn dan mijn beleving van toen.

Ze zullen waarschijnlijk ook aanpassingsproblemen hebben , hoe was de eerste stappen zonder hun nederlandse man.
In de winkels , tijdens het uitgaan , bij de buren , de tuperware bijeenkomsten (Nederlanders kennen geen arisan) . Hoe is hun Nederlands , merken ze ook dat je anders praat , met aksent .Vragen ze ook waarom je met Piet( Pieter) getrouwd ben , is het je grote liefde , dat je bereid ben je eigen kampung halaman , familie en vrienden achterlaat. Dat is toch niet niks , in een vreemde land , met vreemde gebruiken.
Die anders is dan van je zelf. En dan ben je toevallig ook een Moslima.
Je weet ook wel hoe de mensen hier over de "achterlijke" Moslima's denken.
Of vragen ze dat niet ?

In mijn tijd (vorige eeuw) doen ze dat wel .
Ya , ik ben echt benieuwd , want ik geloof echt niet dat het een gemakkelijke opgave is .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Aanvulling :
De titel is anders dan de titel van het boek :
Living with the Dutch. Norean Sharpe.
Daar wordt ook de ervaringen van een amerikaanse familie in Den Haag verteld.
Er zijn natuurlijk ook andere boeken geschreven , vaak zijn het ervaringen van expatsmensen.
Die hebben een andere positie dan de gewone huis tuin keuken migranten .
Die alleen op 3 hoog in de Pijp of Mercator buurt wonen .
Met alle specifieke (sociale) problemen van de buurt .
Waar man lief (Piet) haar achterlaat met de kleine kinderen . Om de dagelijkse aardapel of bordje te moeten verdienen.
Tussen de 4 muren , kijken naar buiten vanuit je zitkamer.
En je weet als het straks winter gaat worden , en si Piet moet werken .
Oh wat een ellende , zou je gaan verpieteren ?
En heb toevallig Indonesische vriendinen in de buurt ?
Het is toch anders als je gaat vergelijken met je eigen kampung halaman , waar je lekker kan ngobrollen met je tetangga (buren) .
Soortgelijke vragen komen spontaan bij mij , zeker toen ik het min of meer bevestigd ziet in een artikel van Michiel Maas .Ik dacht een korrespondent van Volkskrant in Jakarta.
Hij nam zijn Indonesische vrouw voor vakantie naar Nederland .
En ik heb de indruk dat Mebrouw Maas toch liever in Jakarta wil zitten.
Ook omdat daar meer aangenamer kan zijn , altijd mooi weer , je kan altijd jalan jalan naar de MALL , kopi drinken bij Starbuck.
En je heb pembantu rumah tangga , in Holland moet je zelf je eigen inkopen doen bij de A.H , Aldi of Lidl.

Pardi
User
spacer line

Om Sidia schreef;
Ook omdat daar meer aangenamer kan zijn , altijd mooi weer , je kan altijd jalan jalan naar de MALL , kopi drinken bij Starbuck.

Hoezo altijd mooi weer in Jakarta...................U heeft zeker nog nooit door het water moeten baden om bij iemand thuis te komen..................Altijd mooi weer? .......en wat als de zon schijnt en de lucht grijs ziek van de smog!.........dan is Jakarta verstikkend. Ik heb voor het eerst mijn dochter en schoonzoon mee genomen naar Jakarta in Mei dit jaar................voor hen hoeft Jakarta nooit meer, en voor mij? Helaas kom ik daar aan en moet ik wel langs mijn vrienden.

Het beste Om Sid

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Kijk , het hoef niet altijd jakarta te zijn .
Kan ook Ubud zijn , Bukit Tinggi , Ngarai Sianok of Bandung etc .

Ik heb nog nooit moeten zwemmen als er banjir is in Jakarta .
Heb ook nog nooit meegemaak.

Los van het smog en jalan macet in Jakarta -Bandung en Surabaya , zal je toch eens zijn dat mevrouw " Maas" of mevrouw " Pietersen" het leuker zullen vinden met hun " luxe " situatie in de vieze stad Jakarta ipv achter een grote ruit , kijkend richting Amstelpark in Buitenveldert. En dan moeten ze gaan lopen naar de kruidenier om de hoek om de dagelijkse eten te kopen .
Toch ?

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Tja Sid ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat jouw kritiek is op Nederlanders. We hebben wel veel kritiek op Indonesiers maar om eerlijk te zijn als ik "in den vreemden" ben walg ik vaak van mijn eigen Nederlandse ras (ik ben 100% belanda). En dan maakt het niet veel uit of ik in Australie ben, of in Indo of de VS. Het onbeschofte puberale gedrag van sommige Nederlanders maakt dat ik me soms schaam Nederlander te zijn.

Heb je flink moeten wennen aan ons Nederlandse boeren?? Emoticon: Party!

Gracias. Sama sama

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Kiwi, het probleem is dat ons belanda"s nooit iets werd verteld over het verleden.Goed, een beetje, maar ik was 6 jaar. te jong, had net leren lezen.
Ja zo stonden de Nederlanders bekend, ook ik schaamde mij voor onbeleefde opmerkingen[is zacht uitgedrukt], maar de jongere generatie Indo""s heeft beslist repect voor de ouderen.
Maar hoe komt het dan dat ik in bepaalde kringen hoor:waren de Nederlanders er maar nog, Indonesie is een grote puinhoop,een en al armoede, vervuiling etc
Dit is een opmerking van een sobat uit Djart.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Maar gelukkig zijn de belanda""s van nu begripvol en sympathiek.
Heb een vraagje aan Om Sid:
waarom ging in het in tempoe doeloe goed qua verstandhouding, rekening houden met de adat, wat betreft contact met de Hoofden en Regenten en waar ging het fout?
groetjes Wilma/Merapi
Dit Om Sid, en we leven nu,
Eigenlijk besef ik dat de totale acceptatie nu pas is, de 3e generatie.
Om Sid van de Indische gemeenschap zullen we best nog een hoop horen ,
Ik hoop het!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-09-2008 17:56 kiwimave wrote:
Tja Sid ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat jouw kritiek is op Nederlanders. We hebben wel veel kritiek op Indonesiers maar om eerlijk te zijn als ik "in den vreemden" ben walg ik vaak van mijn eigen Nederlandse ras (ik ben 100% belanda).

"walg ik vaak van mijn eigen Nedederlandse ras "

NOU seh , kan het niet minder ??
Dat hoef je niet te schrijven.
Ik heb geen kritiek op de Nederlanders , wel op sommigen die ongeneeerd kritiek hebben op anderen , dat kan je lezen in diverse topics .
Het is ook niet nodig om een lijs te maken welke topics het zijn en door wie het geschreven zijn .
En ik gebruik gewoon mijn recht die de andren ook hebben , een reactie geven .

Het is logisch dat ik na 40 jr gewoond en geleefd te hebben TUSSEN en MET de nederlanders (vrouw -schoonfamilie-collega's) ook bepaalde mening heb , en soms kritiek.
Ondanks dat kan ik zeggen dat ik per saldo wel senang voel , en ben ook bewust en dankbaar van de zegeningen die ik heb .
De mening en kritiek die ik heb is de gewone huis en tuin keuken ongenoegen die de andere gemiddelde nederlanders hebben , sjeiken over de hoogte van de belasting , over de nieuwe nederlanders , de euro , wilders etc .

Is het dan een vreemd als ik nieuwsgierig ben hoe mijn jongere landgenoten het vinden , in het begin van hun integratieproces ?

In het algemeen heb ik het relatief goed gehad (anak expat ) , dat zie ik ook in mijn indonesische vriendenkring.
Dat kan ik niet zeggen over vele anderen , en zeker de indische, de ambonesen en de genaturaliseerde indonesiers. Die hebben echt moeilijk , ze zijn vaak gediscrimineerd , vooral de jongeren tot 30 jr kunnen niet vrij uitgaan .Ik ben vaak met hun opgetrokken , qua leeftijd ben ik meer dan 10 jaar jonger.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Om Sid, wat ik vreemd vind, is dat In Indonesia de Indo"'s als een outcast werden beschouwd, door belanda"s en Indonesiers.
Nu , 50 jaar later beseft men, dat Indo"s meer perspectief hebben dan afzakken in de kampong..
vreselijk dat stigma,toen.
En nu: de Indische letterkunde wordt gewaardeerd, de muziek, de cultuur ook de geschiedenis wordt weer opgehaald.
Fijn een bloeiende Indische gemeenschap te hebben in Den Haag!!
Zelfs Hotel des Indes [bijna ingesukkeld] is weer helemaal gerestaureerd.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-09-2008 20:44 merapi wrote:

**1.Om Sid, wat ik vreemd vind, is dat In Indonesia de Indo"'s als een outcast werden beschouwd, door belanda"s en Indonesiers.
Nu , 50 jaar later beseft men, dat Indo"s meer perspectief hebben dan afzakken in de kampong..
vreselijk dat stigma,toen.

**2
En nu: de Indische letterkunde wordt gewaardeerd, de muziek, de cultuur ook de geschiedenis wordt weer opgehaald.
Fijn een bloeiende Indische gemeenschap te hebben in Den Haag!!
Zelfs Hotel des Indes [bijna ingesukkeld] is weer helemaal gerestaureerd.

mbt 1. Dat wordt duidelijk beschreven in diverse boeken , rommanetjes etc .
Het is ook gebaseerd op feiten.
Alleen moet men niet gaan generaliseren .
Er is ook verschil tussen Indo en Indo .
Ik heb persoonlijk goede herrineringen van mijn kontakten met de Indo , van de zgn 1ste en 2de generatie .Heb vrienden voor het leven gekregen.

mbt 2.:
Nu heb je over de 3de en de 4de generatie die het zo fijn vinden.
Dat is anders dan veel van de 1ste en een deel van de 2de generatie .
Velen van hun hebben naast leuke herinerringen (hoe ze opgegroeid zijn) toch nare herrinerringen uit de 1942-1950 periode.
dat geldt ook voor de laatste groep migranten die na 1950-1968 alsnog vertrekken naar Nederland.
De Indische letterkunde begin op te bloeien toen de oude generatie (Gen.2) hun ervaringen vertellen. (Zoals b.v de Nyai boek van Reggie B) .
De genre van Marion Bloem zie ik als keukenmeiden genre .

Het is goed dat de 3de generatie nu opgestaan is om hun geschiedenis te schrijven of herschrijven.

Eigenlijk is dit Off topic verhaal , want de Indische Nederlanders zie ik NIET als Indonesiers .

Living among the dutch is gericht op de nieuwe Indonesische migranten die dmv huwelijk in nederland hun leven moeten slijten.
Ook niet van de Indonesische studenten , veel van hun zullen toch terug gaan .
Tenminste dat is de bedoeling .
Ze kunnen hun koffer altijd pakken en adieu zeggen tegen Nederland.
Bij de vrouwen die met een Nederlandse man getrouwd zijn ligt het moeilijk.
kunnen ze niet zo maar huis en haard , kindje achterlaten.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Beste Om Sid, ja ik mag het niet meer over Tempo Doeloe hebben,
Maar Om Sid, het blijft terugkeren, en laat de forumleden hun eigen keuze bepalen, vaak zijn het schitterende verhalen over toen.
Daar is toch niks mis mee?
Om Sid, het 1e boek van Reggie Baay heeft mij zo ontroerd, ik kan het niet uitleggen, maar het pakte mij enorm.
Zijn 2e boek :de Njai is meer afstandelijk en eigenlijk een verzameling van voor- en na -oorlogse notities.
Om Sid, U zal het direct herkennen, Rob Nieuwenhuys,van Zeggelen, etc,. staat allemaal in de kast.
Om Sid, een Indische Nederlander is geen Indonesier, dat klopt,
MAAR WAT MOET JE DAN ALS KIND TUSSEN TWEE CULTUREN?

Dit probeem gaat zich herhalen en is nu al bezig, nou ja lees de kranten maar: half-Marokkanen,half- Turkse kinderen etc worden vernederd en beslist de moeders.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 07-09-2008 16:45 merapi wrote:
Om Sid, een Indische Nederlander is geen Indonesier, dat klopt,
MAAR WAT MOET JE DAN ALS KIND TUSSEN TWEE CULTUREN?

MAKKELIJK ZAT.
Kiezen , en kleur bekennen , en je best doen.
Je moet niet halfslactig zijn .
Dat je bepaalde prijs moet betalen is duidelijk.
Dat heb ik altijd gedaan , en het beval mij goed.
Dat zie ik ook bij mijn indonesische vrienden in Nederland en andere westerse landen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Please, als je in NL woonachtig bent, dan ben je of Nederlander of Indonesier; en omgekeerd in RI. Maar wanneer houd men op dit forum nou eens op over dat halfslachtige koloniale indo-gedoe. De huidige "nieuwe" indo's - die zijn ontstaan uit gemengde huwelijken tussen Indonesiers en westerlingen - hebben gelukkig geen koloniaal juk te dragen. Ook de 3e generatie indo's in NL kunnen niet meer terugvallen op Nederlands-Indie.....dat is verleden tijd en een (vrijwel) verdwenen generatie.
Merapi, dat oud-koloniale gedoe blijkt wel uit je woordkeuzes: sobat.... Dit is een zwaar verouderde term die ik uitsluitend nog verneem in Papua. Zo ook zijn woorden als baboe en djonggos in de vrieskast gezet alhier. Leef in het nu en niet telkens in het verleden.
En over dat "indo's afzakken in de kampung"....vandaag nog 2 tegengekomen.

Nee, dit forum gaat over Indonesie. En daar hoort Nederlands-Indie soms geografisch of geschiedkundig bij maar zeker niet cultureel, politiek of economisch.
Wieteke van Dort zong het al: "Het is voorbij, ons Indie die tijd die is voorbij" (of i.d.).

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Nederlandse staat aangeklaagd door strafrechtadvocaten voor genocide in de tijd van de bersiap http://www.dekolonisatie.com/t(...)politiek/bersiap.htm
Als je dit leest, dan hebben ze weinig kans van slagen.
Weer een belachelijke terug blik van die tijd.
Dan kan je Engeland ook aan klagen, over de mannier dat ze probeerde het geweld te stoppen.
Als je dan toch meer wilt weten dan kan je Google en kom je op verschillende, duidelijke sits, die meer zeggen.
Maar eerlijk allemaal ouwe koeien uit de sloot halen en men komt niet verder dan ieder zijn eigen ervaringen
http://blog.seniorennet.be/ren(...)06/archief.php?ID=11
Verhalen en nog eens persoonlijke ervaringen die na meer dan 60 jaren wel verdampen, en men nu vind, er aandacht aan te schenken, is voor mij dan ook niet relevant. Emoticon: Eerie Emoticon: So funny Emoticon: Stupid
P.S.
op Netwerk een documentaire gezien, met een advocaat die dacht er een zaak van te maken om de staat der Nederlanden veroordeeld te krijgen, zal een heel lange periode van een proces worden.
Dan zijn de mensen die nu in beeld zijn gebracht wel niet meer leven…
En daarvoor deed die advocaat het voor….. Emoticon: So funny Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Hitami
User
spacer line

de engelse hadden al excuus aangeboden.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,131,644 topic views - 233,105 posts - 13,680 topics - 23,064 members - last post @ 18-07-2019 11:30 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,764,682 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com