indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 02-09-2008 09:46 Malam wrote:

...


Hoi Johan,
Ik ben het helemaal met je eens dat hoe meer geld er is bij het bedrijfsleven hoe meer het gaat investeren, als dat dan ook maar daadwerkelijk gebeurd, voorlopig wordt op dit moment het kapitaal in IndonesiŽ verdient nog geinvesteerd in Singapore en China, dat zal je ook wel bekend zijn.

Dat is kapitaalvlucht van deChinese Indonesiers , n.a.v de Mei affaire .

Tegenwoordig gaan de Chinezen en Singaporezen inverteren in Indonesia .
Zelfs de Maleiers willen ook investeren.
Verhaal van de man van Siti Nurhaliza(?) die een tolweg wil openen in Zuid Bali .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 


On 02-09-2008 09:45 Yerun wrote:

...


na 25 jaar is men een generatie verder, dus de veranderingen zullen wel flink zijn ja.

Wat hem verbaasde was de veranderde mentaliteit, hij vertrok uit een land waar alles kon en mocht en waar tolerantie nog hoog in het vaandel zat.
Op sommige punten is Nederland stil blijven staan en begint hypocrieter te worden als Amerika.
De tolerantie is bedenkelijk minder geworden, volgens Westerman maakt Nederland zich drukker en is angstiger na de aanslag van 9-11 als de Amerikanen zelf.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 02-09-2008 10:00 Malam wrote:

...

Wat hem verbaasde was de veranderde mentaliteit, hij vertrok uit een land waar alles kon en mocht en waar tolerantie nog hoog in het vaandel zat.
Op sommige punten is Nederland stil blijven staan en begint hypocrieter te worden als Amerika.
De tolerantie is bedenkelijk minder geworden, volgens Westerman maakt Nederland zich drukker en is angstiger na de aanslag van 9-11 als de Amerikanen zelf.

De nederlandse tolerantie bestaat alleen in de verbeelding van de Nederlanders .
Heb een programma gezien , men zeide dat je een boek van Gert Mak moetlezen.
Tolerantie = desinteresse , dat hebben de Nederlanders door elkaar gehaald.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 


On 02-09-2008 09:15 siebjans wrote:

...


Nou vind ik de vergelijking die je hier steld, appels met peren! Sorry.
Rotterdam is een andere haven dan Jakarta, en met name is Rotterdam een doorvoer, opslag, overslag voor het hele ganse achterland! Jakarta daarintegen is een haven vooral bedoeld voor de export en invoer, gericht op Java. Als ik de omvang in Jakarta zie, vind ik het toch een behoorlijke haven voor een eiland ter grootte van Java! Dan ook niet te vergeten de havens in Semarang en Surabaya! Drie behoorlijk funktionerende havens op 1 enkel eiland Emoticon: Wink


Is niet helemaal waar Sieb, het is weldegelijk mogelijk om de haven van Jakarta te vergelijken met die van Rotterdam.
Je gaf het al aan, Rotterdam is een transitohaven, door de gunstige ligging en diepgang wordt het de poort naar Europa genoemd.
Rotterdam kan schepen met de grootste diepgang behandelen, 6000 teu(standaard 20 "box) komen en gaan, inmiddels is het grootste containerschip ter wereld(11000 teu) de Emma Maerks al gelost en geladen op de maasvlakte.

Het zal duidelijk zijn dat deze schepen alleen economisch haarbaar zijn als ze bijvoorbeeld 2 bestemmingen in China aandoen, dan naar Singapore of Tanjung Pelapas in MaleisiŽ en vervolgens Rotterdam.

Uit China worden goederen gehaald, Singapore en Tanjung Pelepas hebben dezelfde functie als Rotterdam, transitohavens, de containers worden gelost en met kleinere schepen(feeders) op plaats van bestemming gebracht, tevens worden containers geladen die met dezelfde schepen zijn aangevoerd.
Uiteraard profiteerd MaleisiŽ met een goede infrastuctuur mee, zijn eigen im en export wordt rechtstreeks op een goedkope manier in en afgevoerd.

Singapore heeft jarenlang het alleenrecht gehad in Z.O. AziŽ, na een enorme investering is er in Lahor een enorme nieuwe containerhaven verrezen als concurrent en tegenhanger voor Singapore, Tanjung Pelepas, in ocktober 1999 ontvingen ze daar het eerste schip, in 2007 behandelden ze daar al 5.5 miljoen standaardboxen de groei zit tegen de 15 % per jaar aan.
Om maar een voorbeeld te geven wat ze in Tanjung Pelepas de laatste 8 jaar hebben bereikt, de overslag in Rotterdam bedroeg in 2007 10.8 miljoen standaardboxen.

Nu kom ik terug op je opmerking dat de haven van Jakarta en Rotterdam appels met peren vergelijken is.
In MaleisiŽ is men met de enorme investering in de transitohaven Tanjung Pelepas in de vaart der volkeren meegegaan.
De haven van Jakarta heeft een geweldige ligging, met een goede investering zou Jakarta de derde grote transitohaven van Z.O. AziŽ kunnen worden met alle economische voordelen vandien.

Ook in Europa heeft Rotterdam ook niet meer het alleenrecht, kijk maar naar Hamburg en Antwerpen, iedereen pikt zijn graantje mee.
Jakarta maakt geen gebruik hiervan, onbegrijpelijk.

Gr. Malam



Hitami
User
spacer line
 

je bedoel onverschiligheid



siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line
 


Op 02-09-2008 11:13 schreef Malam:

...



Jakarta maakt geen gebruik hiervan, onbegrijpelijk.

Gr. Malam


Wat mijbetreft wel begrijpelijk! Zoals al meerdere malen is gemeld, wil men meegaan met de "grote" jongens, is er veel maar dan bedoel ik HEEL veel geld nodig en daar zijn investeerders voor nodig! Niet alleen in Indonesie maar ook in het westen. Zonder investeerders doe je weinig, dan is het te prematuur om fictorie te gaan kraaien.
Maar er is hoop als men spreekt over investeerders, zoals ik dacht door Sidia al gepost, steeds meer landen (of bedrijven uit andere landen) willen en zijn al begonnen met investeren in Indonesie.



http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Het zou niet onaardig zijn om dan de containerhaven van Jakarta aan te pakken, met een relatief kleine investering is daar veel van te maken.
Alleen hangen daar veel meer dingen mee samen, als de infrastructuur niet drastisch wordt verbeterd dan zal het economisch voordeel hoofdzakelijk Jakarta ten goede komen en heeft de rest van Java er weinig aan.
Tja als je de infrastructuur van Java op de schop wil nemen, dan moeten er echt een paar behoorlijke stuivers op tafel komen.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 02-09-2008 11:35 Malam wrote:
Tja als je de infrastructuur van Java op de schop wil nemen, dan moeten er echt een paar behoorlijke stuivers op tafel komen.

Is Zo .

De pech is dat in 1998 indonesia 2 X bestolen werd na de Krismon (en kapitaal vlucht van de chinese conglomeraten ) en de ondergang van Soeharto CS .
Dat heeft behoorlijk achterstand gegeven.
Nu is Indonesia aan het inhalen met een groei van ongeveer 6% per jaar .
De JICT heeft op dit moment 130 hectare oppervlakte en 1,7 miljon TEU , door de uitbreiding verwacht men in 2011 capaciteit van 3 miljoen TEU.
(With the expansion, JICT predicted a annual 7 percent-8 percent increase in flows of goods in containers, the newspaper Bisnis Indonesia said.

This year the company, which is 51 percent owned by Hong Kong-based Hutchison Port Holdings and 49 percent by state-owned port operator Pelindo II, hopes to handle up to 2 million TEUs of containers.)

Uiteindelijk is de grootte van het land ,de aanwezigheid van grondstoffen etc de faktoren dat Indonesia binnen 10 jaar (2020) in de kielzog van China en India mee kan gaan .
Ik dacht dat de Indonsische BNP nu al groter is dan de Maleisische .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Om Sid, ik hoop niet dat de wens de moeder van de gedachte is.
Dat het beter gaat worden is een ding wat zeker is, maar of dit op zo'n korte termijn is??????
Ik hoop het in iedergeval wel, laten we zeggen dat ik gematigd positief ben.



4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line
 

Siebjans
om nog even terug te komen op het appels met peren vergelijken.

Alle uitleg is hier al door Malam gegeven.

met het vergelijken bedoel ik dat men in Jakarta nog met zoveel mankracht werkt terwijl dat in Nederland inmiddels allemaal geautomatiseerd is. ( of hoe je het ook noemt )
Ik zie ze hier niet meer met zware zakken op de rug sjouwen en voordat dat in Indonesie ook niet meer gebeurd moet er eerst een hele hoop veranderen en dat is een kwestie van jaren en jaren. Emoticon: Bye bye


Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 02-09-2008 13:43 Malam wrote:
Om Sid, ik hoop niet dat de wens de moeder van de gedachte is.
Dat het beter gaat worden is een ding wat zeker is, maar of dit op zo'n korte termijn is??????
Ik hoop het in iedergeval wel, laten we zeggen dat ik gematigd positief ben.

De Chinezen uit Hongkong (dus China) hebben een belang van 51% en de Indonesische staat 48% plus de personeel van ongeveer 1%.

Daarnaast zijn ze aan het uitbreiden , en dat doen Chinese Singaporezen (Port Singapore Authority).
Dus gezien de uitdijende handel zal de omvang zeker omhoog gaan .(mits er geen nieuwe Krismon of oorlog plaatsvindt) .

Eerlijk gezegd heb ik de tanjung priok haven al meer dan 50 jr niet gezien.
Mss moet ik daar gaan kijken .
Op dit moment zijn ze ongeveer 1/7 van Rotterdam qua omvang en tussen 1/5 tot 1/6 qua containers verwerking .

De traditionele stukgoed vervoer waar tante Yo over heeft vindt hoofdzakelijk in kleine havens zoals Sunda Kelapa , Cirebon , banten (wordt later eennieuwe HUB ) en mss ook in Semarang , en een paar haven in Oost Java .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 


On 02-09-2008 13:57 4yoke4 wrote:
Siebjans
om nog even terug te komen op het appels met peren vergelijken.

Alle uitleg is hier al door Malam gegeven.

met het vergelijken bedoel ik dat men in Jakarta nog met zoveel mankracht werkt terwijl dat in Nederland inmiddels allemaal geautomatiseerd is. ( of hoe je het ook noemt )
Ik zie ze hier niet meer met zware zakken op de rug sjouwen en voordat dat in Indonesie ook niet meer gebeurd moet er eerst een hele hoop veranderen en dat is een kwestie van jaren en jaren. Emoticon: Bye bye


Hoi Yoke,
Sorry hoor, maar je zit nu op mijn terrein.
Ik heb zelf nog met die pokke dingen op mijn rug gelopen, haast niet voor te stellen maar toen ik in de haven begon woog ik 65 kilo en dan kreeg ik zo'n baal van 50 kilo op mijn bult gedeponeerd, na 8 uur was ik compleet verrot, als we het hebben over hard en zwaar werk heb ik mijn portie wel gehad, dit was mede een motivatie om buiten werktijd naar school te gaan, gelukkig had ik bij mijn geboorte een redelijk verstand meegekregen en met de medemerking van mijn Nederlandse vrouw heb ik buiten werktijd mij zover kunnen ontwikkelen dat ik iets verder kwam(zie je nu wel dat belanda vrouwen ook veel kwaliteiten hebben Emoticon: Yes! )

Sinds de containerisatie na 1970 is het werk verplaatst, waar we vroegah 160 ton balen koffie rechtstreeks in een rijnaak laden, wordt dit nu in 8 containers aangevoerd.
De ladingstroom is hetzelfde gebleven, met die verstande dat waar vroeger een schip met stukgoed 10 dagen in de haven lag, nu in 8 uur pleiten is.
De dozen(containers) worden er uit geplukt en wegwezen.
De lading stroom is in die tijd zelfs vertienvoudigd, alleen met die verstande dat het werk zich naar het binnenland heeft verplaatst.

Een container wordt in 3 minuten uit een schip gehaald en vervolgens na enkele dagen op een truck geplaatst die rechtstreeks naar de klant gaat.
Weliswaar gebeurd dit met minder mensen, maar heel Nederland heeft er profijt van.
Het stuffen en strippen (laden en lossen) van containers gebeurd nu overal in het land, waarbij de gebieden waar de lonen wat lager liggen de voorkeur genieten, Drente bijvoorbeeld is als arme provincie favoriet en de af en aanvoer uit deze provincie per vrachtwagen is geen probleem, door de goede infrastructuur over de weg en water, kost het vervoer van Drente naar Rotterdam geen drol.
Dit is uiteraard alleen van toepassing op de im en export in ons kikkerland, de meerwaarde van Rotterdam voor de rest van Nederland is erg groot.

De goede treinverbinding met Duitsland is een prť en onze goede waterwegaansluiting met het achterland.(heel Europa).
Om na deze bloemlezing weer even terug te komen op jouw posting.
Automatisering is een feit, de Rotterdamse haven is een sprekend voorbeeld(vandaar dat ik met met 60 lentes thuis zit Emoticon: Yes! ) maar dozen, kisten en balen blijven bestaan, dat ze nu verpakt worden in een container, maakt niets uit, in het achterland zullen deze goederen toch in en uit de container moeten worden gehaald.

Een sterke containerhaven van Jakarta heeft impact op heel Java, dat geeft werkgelegenheid op Java, mits de infrastructuur ook aangepakt wordt, immers de Indonesische arbeidskrachten zijn zo goedkoop als de pest.
Niet boos worden hť Yoke.

Groet Malam





sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 02-09-2008 17:00 Malam wrote:

...


.
Weliswaar gebeurd dit met minder mensen, maar heel Nederland heeft er profijt van.

Zie de relatie met het t verhaal van IT er en zijn 3 arme broers .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line
 

Malam,
waarom zou ik boos worden.
Het gaat over die 4 broers waarvan eentje ITer is en 3 werklui.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het nog heel lang duurt voordat in Indonesie iemand die in de haven werkt met zware zakken op zijn rug de kansen krijgt zoals jij om wat te studeren en vooruit te komen om tenslotte op zijn 60e met prepensioen te gaan.
Voorlopig moeten ze nog blijven sjouwen, van de ene kant omdat ze geld nodig hebben om te overleven en van de andere kant om de haven goed te laten draaien als goedkope arbeidskracht. Het is nu nog nodig voor de economie maar het is wel mensonterend werk en misschien worden ze niet eens 60 jaar, hopenlijk zal het daar ook eens verbeteren.


Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 02-09-2008 19:49 4yoke4 wrote:
Malam,
Het is nu nog nodig voor de economie maar het is wel mensonterend werk en misschien worden ze niet eens 60 jaar, hopenlijk zal het daar ook eens verbeteren.

Ik denk dat ze over 30-35 jaar ook dezelfde arbeidsomstandigheden hebben zoals hun collegas , de nederlandse havenarbeiders .
Daar wordt straks ook gemechaniseerd en geautomatiseerd.
30-40 jaar geleden hebben de nederlandse (haven) arbeiders ook dezelfde arbeidsomstandigheden .
Ik heb ook een tijdje achter de lopende band gestaan . Al is het voor een paar maanden.
Ik heb ook gezien hoe " breed " (arm) de gewone Nederlandse arbeiders /werkenden het hebben .
Het was voor mij bijna een cultuurschock toen ik zag dat er een heleboel " arme" Nederlanders zijn .

De orang bule (in dit geval Nederlanders) die ik gezien heb in Indonesia waren " rijke " toeristen , gasten van de net geopende Hotel Indonesia , of mensen van de corpd diplomatique .
En dan zag ik gewone bule' s in Amsterdam , in hun "kleine" huizen .En ze rijden (bijna) allemaal op fietsen .De bule' s die ik in Djakarta zag rijden in auto' s met supir erbij.



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

winda
User
spacer line
 

Naar mijn eigen mening is IndonesiŽ geen derde wereld land maar wel ontwikkelingsland.
Ik woon net 6 jaar in NL en werk sinds 2,5jaar bij natuurberscherming organisatie. Van mijn werk 'zie' ik mijn geborteland van afstand en ik ken mijn Tanah Air beter dan toen ik nog in IndonesiŽ was. We hebben genoeg water, soms te veel dan komt er overstroming. Ons grond is heel vruchtbaar. We kunnen eten van onz eigen grond (elke stek die we in de grond erin doen komt de volgende dag bladjes: dat zei mijn oma). Sterke nog NL en IndonesiŽ hebben een 'bijzondere' band. Ik kwam uit Jakarta en rest van de eilanden heb ik nog niet allemaal bezocht maar een ding waar ik heel mooi vind; IndonesiŽ is een land met heel veel cultuur. Je moet alleen naar een land dan zie je verschillende cultuur. IndonesiŽ is heel groot qua oppervlak daardoor is het 'ťťn beetje moeilijk' om zo een groot land te bestuuren voornamelijk van afstand, taal, gewontes, etc. Kortom, mijn excus voor mijn slechte Nederlands. Goede avond, winda



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Gemah Ripah Loh Jinawi.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Yoke je geeft er een geweldige draai aan, ik zou het niet kunnen verzinnen. Emoticon: Nooo
Voor de rest ben je ongelofelijk aardig, en vreselijk oppervlakkig, Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye
Je heb helemaal gelijk, in alles Emoticon: Yes!
Je weet het Emoticon: Bye bye
Ik hou gewoon mijn mond. Emoticon: Yes!
Stel je voor. Emoticon: Blush





4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line
 


Yoke je geeft er een geweldige draai aan, ik zou het niet kunnen verzinnen.
hoeft ook niet.


Voor de rest ben je ongelofelijk aardig, en vreselijk oppervlakkig,


aardig ben ik wel al zeg ik het zelf, oppervlakkig Emoticon: Confused het is maar hoe je het bekijkt.


Je heb helemaal gelijk, in alles


Hoe kom je daar nou bij Emoticon: Confused


Je weet het
Ik hou gewoon mijn mond.
Stel je voor.


Hoeft niet hoor, van mij mag je doorgaan met je lange serieuze postings, ik doe dat niet terug, mag nog niet zoveel typen van de dokter, moet nog rusten met mijn geopereerde schouder, dus korte reply's met mijn eigen "oppervlakkige" mening.
Emoticon: Bye bye Yoke


P.S. Je dacht toch niet echt dat het mij lukt om jou je mond te laten houden ?
Dan zou er waarlijk iets mis zijn met jou en moet ik me echt zorgen gaan maken.







Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
User
spacer line
 

Winda, niet zo bescheiden over je Nederlands, het is erg goed. Nederlands is voor buitenlanders een moeilijke taal, heel veel uitzonderingen op regels. Je formuleert je zinnen echt goed, ik vind het knap. Ik heb ooit een tijdje Nederlands les gegeven aan een aantal Indonesische heren van het gouvernement in Zuid Sumatra. Dat was knap lastig, maar we hebben gelachen!!!
Leuk dat je hier op het forum bent gekomen.

groetjes Elsbeth



Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 


On 02-09-2008 20:55 winda wrote:
Naar mijn eigen mening is IndonesiŽ geen derde wereld land maar wel ontwikkelingsland.
Ik woon net 6 jaar in NL en werk sinds 2,5jaar bij natuurberscherming organisatie. Van mijn werk 'zie' ik mijn geborteland van afstand en ik ken mijn Tanah Air beter dan toen ik nog in IndonesiŽ was. We hebben genoeg water, soms te veel dan komt er overstroming. Ons grond is heel vruchtbaar. We kunnen eten van onz eigen grond (elke stek die we in de grond erin doen komt de volgende dag bladjes: dat zei mijn oma). Sterke nog NL en IndonesiŽ hebben een 'bijzondere' band. Ik kwam uit Jakarta en rest van de eilanden heb ik nog niet allemaal bezocht maar een ding waar ik heel mooi vind; IndonesiŽ is een land met heel veel cultuur. Je moet alleen naar een land dan zie je verschillende cultuur. IndonesiŽ is heel groot qua oppervlak daardoor is het 'ťťn beetje moeilijk' om zo een groot land te bestuuren voornamelijk van afstand, taal, gewontes, etc. Kortom, mijn excus voor mijn slechte Nederlands. Goede avond, winda


Als eerste Winda, ik vind jouw Nederlandse taal, zeker gezien de tijd dat je hier bent geweldig.
Ik ben het het niet helemaal met je eens, maar ik voel precies wat je wil zeggen en de manier waarop je het zegt en jij je vaderland wil verdedigen maakt mij volledig monddood.
Uiterst vertederend, ik ben het niet met je eens, maar ik hou mijn mond gesloten.
Dit is dan weer toevallig zo'n moment dat ik effe niet weet wat ik moet zeggen, te lief om er tegen in te gaan Emoticon: Blush



zieleffe
User
spacer line
 


Naar mijn eigen mening is IndonesiŽ geen derde wereld land maar wel ontwikkelingsland.
Ik woon net 6 jaar in NL en werk sinds 2,5jaar bij natuurberscherming organisatie. Van mijn werk 'zie' ik mijn geborteland van afstand en ik ken mijn Tanah Air beter dan toen ik nog in IndonesiŽ was. We hebben genoeg water, soms te veel dan komt er overstroming. Ons grond is heel vruchtbaar. We kunnen eten van onz eigen grond (elke stek die we in de grond erin doen komt de volgende dag bladjes: dat zei mijn oma). Sterke nog NL en IndonesiŽ hebben een 'bijzondere' band. Ik kwam uit Jakarta en rest van de eilanden heb ik nog niet allemaal bezocht maar een ding waar ik heel mooi vind; IndonesiŽ is een land met heel veel cultuur. Je moet alleen naar een land dan zie je verschillende cultuur. IndonesiŽ is heel groot qua oppervlak daardoor is het 'ťťn beetje moeilijk' om zo een groot land te bestuuren voornamelijk van afstand, taal, gewontes, etc. Kortom, mijn excus voor mijn slechte Nederlands. Goede avond, winda

Ik beproef hier echt duidelijk dat u vind dat het jammer is dat zo,n groot land niet bestuurbaar kan zijn, door een paar lieden in Jakarta.
U heb helemaal gelijk, als dat het land aan natuur, een enorme potentiŽle toekomst heeft als men er goed mee om zou gaan .
Het kan zich zelf voeden, moet je nagaan tweehonderdtwintig miljoen mensen (volgens andere deskundologen in 2015--- 260 miljoen) in de toekomst tot die gevoed moet worden, gaat daar maar eens tegen aan staan.
Dat maakt het ook zo goed, dat het land toch nog weet hun mensen hun dagelijkse pannetje rijst weet te geven.

Maar daar gaat intern wel heel wat aan vooraf, men rommelt met hun rijst verkoop, goede rijst word verkocht, zoals de bekende panda rijst, die door de hele wereld, graag word gekocht, en koopt rommel uit Vietnam en Korea.
Ja je hoef maar een stekje de grond in te plaatsen, en het groeit door.
Wat er in IndonesiŽ zo aan te kort komen, is die coŲperatieve gedachte, samen iets doen om het landbouw daar op hun mannier te verbeteren.
Het zou goed zijn om het land in een federatie door te laten gaan,minder afhankelijk van Jakarta, en hun eigen verantwoordelijkheid terug geven aan de eilanden of gebieden zelf, en hen daarin ook te steunen, zodat ze hun ontwikkeling beter afstemt op hun behoeftes.

Als eerste Winda, ik vind jouw Nederlandse taal, zeker gezien de tijd dat je hier bent geweldig.
Ik ben het het niet helemaal met je eens, maar ik voel precies wat je wil zeggen en de manier waarop je het zegt en jij je vaderland wil verdedigen maakt mij volledig monddood.
Uiterst vertederend, ik ben het niet met je eens, maar ik hou mijn mond gesloten.
Dit is dan weer toevallig zo'n moment dat ik effe niet weet wat ik moet zeggen, te lief om er tegen in te gaan

Ja Malam je hebt wel een groot verhaal over de havens en zo, maar nu zit je met de mond vol tanden.

Jakarta vergelijken met Rotterdam, het zei zo , ik durf mij niet aan die materie te branden, want daarvan weet ik te weinig van, maar je kan niet ontkennen dat er een haven is wat meer betekenis heeft voor intern vervoer, maar geen haven is om dat overladen naar andere landen toe.
En om al die mensen wat te laten verdienen, investeren ze niet in uitbreiding, en automatische hijskranen, maar willen ze hun volk aan het werk houden.
Die uitbreiding die ze hebben moeten doen, is een Terminal bouwen, voor hun eigen container door voer.,naar hun gedeelde achterland Java.
De rest word gelost in Surabya.
Dus geen vooruitgang alleen ten behoefte van hun eigen volk.
Het is goed dat er zo ervaringen opgedaan word door mensen zoals Winda die straks een lading ervaring mee draagt naar zijn land.
Dat noem ik investeren in de toekomst,gezien zijn opleiding natuurbescherming.
Want daarin kan je hem prijzen, door zijn ervaringen hier op te doen, en zo snel al de taal machtig zijn, hoe verstandig,en pienter ze wel kunnen zijn.
En daarvan zouden meer mensen voor nodig zijn, in dat mooie, en natuurrijke land.
Jammer dat hun ministeries dat nog niet zo goed beseffenÖÖ. Emoticon: Smile Emoticon: Cry Emoticon: Stupid


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Ja Om Ziel, natuurlijk sta ik met een mond vol tanden, een Indonesische dame die na slechts 5 jaar haar eigen land met zo veel vuur in de Nederlandse taal kan verdedigen.
Daar wil en kan ik niet tegenin gaan, zoals ik tegen Om Ziel in zou gaan.
Hypocriet? ja heel duidelijk, maar wel met het nodige respect voor de dame in kwestie, ik geef het iemand maar te doen om na vijf jaar in Nederland te zijn de berani te hebben om ťn mee te doen en dan ook nog op een overduidelijke manier haar vaderland in een vrij vijandig forum te verdedigen.
Man man dan heb je als vrouw ballen.
Ik heb nog net een discussie weg met Yoke over ťťn of andere nitwit die na 4 jaar lidmaatschap niet verder komt als een losse flodder.
Yoke natuurlijk gelijk op haar strot, want het was een vrouw.
Nou eerlijk is eerlijk ik zou op mijn achterste benen gaan staan voor Winda.
Vijf jaar in Nederland, de ballen om op diet forum te schrijven, en ook nog het voordeel hebben dat ze jong is, oh oh wat zal Johan blij zijn(mits ze natuurlijk in zijn straatje past)
Resumť, Om ziel voor Winda sta ik graag met een bek vol tanden Emoticon: Wink



siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line
 


Op 02-09-2008 19:49 schreef 4yoke4:
Malam,
waarom zou ik boos worden.
Het gaat over die 4 broers waarvan eentje ITer is en 3 werklui.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het nog heel lang duurt voordat in Indonesie iemand die in de haven werkt met zware zakken op zijn rug de kansen krijgt zoals jij om wat te studeren en vooruit te komen om tenslotte op zijn 60e met prepensioen te gaan.
Voorlopig moeten ze nog blijven sjouwen, van de ene kant omdat ze geld nodig hebben om te overleven en van de andere kant om de haven goed te laten draaien als goedkope arbeidskracht. Het is nu nog nodig voor de economie maar het is wel mensonterend werk en misschien worden ze niet eens 60 jaar, hopenlijk zal het daar ook eens verbeteren.


Allemaal leuk en aardig en ik begrijp wat je wilt zeggen.
1 ding wil ik nog graag aanhalen, zoals Malam verwoord, zo gaat het in NL, maar wat of wie denk je hoe de zakken UIT de containers komen in NL?
Precies! Das nog steeds 1 voor 1 met de hand uit de container sjorren! Emoticon: Yes!
Voordat ik commentaar krijg, ja ik weet dat sommige landen de balen op pallets in de container laden en dat deze dan met het inrijden van een heftruck gelost kunnen worden, maar gezien de "duren" kosten van container vervoer, worden de meesten containers zonder pallets geladen, dus met de hand gelost, ook in NL Emoticon: Yes!


http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line
 


Op 02-09-2008 13:43 schreef Malam:

Dat het beter gaat worden is een ding wat zeker is, maar of dit op zon korte termijn is??????
Ik hoop het in iedergeval wel, laten we zeggen dat ik gematigd positief ben.


Ik hoop het ook en ook ik ben gematigd positief!


http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



94,716,369 topic views - 242,044 posts - 13,758 topics - 35,455 members - last post @ 20-10-2021 20:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,442,368 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com