indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-09-2008 16:41 merapi wrote:
Joke, Ike is in 1941 geboren, maar daar voor begon de rassenhaat ,

Oeps , ik denk dat je op verkeerde spoor zit.

Pas in 1955 is er een deal geweest tussen Chou En Lai en Soekarno.
Dat om de veel illegale Chinezen halt toe te roepen.
Later wordt er beperkende maatregelen genomen die discriminatief zijn , dat heeft geleid tot de uittocht van de chinezen .Of naar China of naar Honkong , taiwan en singapore.
De meesten gaan naar taiwan . Veel chinese indonesiers hebben dus 2 of 3 nationaliteiten.
ook wordt de gehate SBKRI ingevoerd , een bewijs die je altijd moet overrleggen als je papieren-paspoort etc moet hebben .
Is een tijdje gerleden afgeschaft. In bandung waren in 1963 ,ongeveer 1 week later kwam ik toevallig in bandung.
Ik dacht in 1966 ook rellen geweest zijn tegen de chinezen.Veel kwamen daarna ook naar Nederland.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Merapi, elke keer weer die bak ellende die je uitstort over dik 60 jaar geleden.
Ik denk dat het een momentopname is, je hebt een zorgenkindje ontmoet die met zijn verleden nog steeds last van zijn verleden heeft.

Mijn wederhelft is geboren in 1942, die heeft dezelfde ellende meegemaakt, soms komt er wel is iets los, meer als informatie, maar zeker niet omdat ze er onder gebukt gaat, ook een moment opname.

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt, althans niet de waarheid maar de wijze hoe je er mee omgaat.
Wat ik nu zeg, komt niet uit mijn eigen hoge hoed, maar bij mijn echtgenote vandaan.
Laat het verleden rusten, we moeten vooruit denken, het is niet het sterkste punt van het Indonesische volk om naar het verleden te kijken en waarom moeten we in Nederland steeds maar achterom kijken, laten we blij wezen dat we uit de ellende zijn gekomen en hier een mooi leven hebben opgebouwd.

Zelfs de bersiap periode, daar heeft ze heel weinig gedachten bij, ze heeft meer zoiets van, "rot op joh, waar heb je het over".
Met name jouw postings laat ik nog wel eens lezen door mijn vrouw, ze zegt meestal niet zoveel, het schudden met haar hoofd zegt al genoeg.

Jouw oog voor details maken je soms tot iemand die niet geheel met beide benen op de grond staat, zowel over het verleden van IndonesiŽ als in je huidige bestaan, aan de ene kant doe je vrijwilligerswerk voor de voedselbank en aan de andere kant discrimineer je als de pest.

Jouw gedachten over IndonesiŽ zijn volledig uit de tijd, zoals jouw gedachten over de zielige 2e en 3e generatie, Den Haag, Den Haag, de weduwe van IndiŽ ben jij, spookt door je gedachten.
Wakker worden lieve schat, IndonesiŽ staat inmiddels ruim 60 jaar op zich zelf.
Mensen die met slechte ervaringen in de periode erna hierheen zijn gekomen plukken inmiddels de vruchten van onze mooie maatschappij en maken zich veel minder druk als jij.

Niet je mening laten vormen door enkele dementerende oudjes, maar de werkelijkheid onder ogen zien.
Ik begin inmiddels bang te worden voor mijn Poppy dat ze een nekhernia krijgt van het nee schudden als ze jouw postings leest.

Ze vraagt dan aan mij, "Dat is toch die vrouw die nog nooit in IndonesiŽ is geweest".
Ja Pop en dan begint het schudden van haar hoofd weer, ik heb al haast geen berani meer om haar me te laten lezen, dat gaat me centjes kosten om haar nekhernia te laten verhelpen.

De laatste lees sessie was de tahu vraag Emoticon: Shiny

Ging zo: ik lees het en vraag Pop, "tahu zelf maken kan dat?".

Pop kijkt me vol ongeloof aan, ze weet dat ik stomme vragen kan stellen maar dit ging haar iets te ver.

0.80 cent voor 300 gram?

Lieve knul je gaat toch niet dementeren, ik heb het nog nooit gedaan, zelfs in IndonesiŽ doen ze het niet, ga je nu aan mij vragen om het zelf te maken?

Nee Pop dat was een vraag op het forum.

Oh, zeker die vrouw die nog nooit in IndonesiŽ is geweest.

Ja Pop, maar is het mogelijk of niet.

Potverdrie, ik heb haar hoofd stil moeten houden, stel je voor dat ze een wiplash zou krijgen van het nee schudden.

Moraal van dit verhaal,
Lieve Wilma, tracht naar IndonesiŽ te gaan en kom met je beide benen op de grond.
Ik kom graag in IndonesiŽ, ik ben gek op mijn Indonesische Poppy, maar het moet wel binnen de perken blijven Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 06-09-2008 16:41 merapi wrote:
Joke, Ike is in 1941 geboren, maar daar voor begon de rassenhaat , maar na de overdracht begon de ellende al
Hij had de Nederlandse nationaliteit, evenals zijn ouders, zij waren hun leven niet zeker, opgegroeid en getogen, te Bandung, 2 neefjes zijn afgeslacht op een beestachtige manier[niet over praten, simpel omdat er een beetje Chinees bloed bij zat]
Door het Republikeinse leger,toen
Het moeilijke was, dat de familie van Ike geen Indo is, de hele familielijn had al de Ned. nationaliteit, 2 broers waren spijtoptanten en na veel soesa kwamen ze in Duitsland terecht, en de rest in NL

Deze posting begrijp ik niet.
Ned. nationaliteit, geen Indo, spijtoptanten, rassenhaat.
Ik neem toch aan dat hij op 3 jarige leeftijd niet gezien heeft dat neefjes afgeslacht zijn, mijn man heeft het wel moeten zien en het was traumatisch maar is het niet gebleven.
Ouder wordende komen er wel verhalen maar hij heeft geen psycholoog nodig, af en toe een luisterend oor waar hij zijn verhaal aan kwijt kan als het gesprek er door toeval op komt, ik hoef alleen maar te luisteren verder niet en al helemaal geen commentaar te leveren.
Het zelfde gedrag vertoonden mijn ouders ook en met name mijn vader, ze zaten in het verzet tijdens de 2e wereldoorlog en die verhalen kwamen er pas uit toen ze al hoogebejaard waren, we hoefden alleen maar te luisteren. Ik ben een oorlogskind maar weet er persoonlijk niets van af omdat ik te klein was en heb er dus ook geen trauma aan over gehouden .

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Lieve Malam,
Ik heb geen zorgenkindje ontmoet, je hebt een totaal verkeerd beeld van mij, en ik weet wat voor denkbeelden jij hebt tov poppy, blijf dus zelf met beide benen op de grond staan.
Over Tahu: het was gewoon een vraagje, niets meer! en dit wordt gelijk uit zn verband getrokken door jou!
waarom?
Malam, de rest van het verhaal over RI weet ik al, misschien meer dan jij..
En wat bedoel je dat ik discrimineer als de pest???
Graag je antwoord,
Ik mag je graag als forumlid, maar ik ken je 2e karakter.
Malam, als je mij wil aanvallen die het dan op mn email adres

elsbeth
User
spacer line

Merapi, het beeld dat Malam van jou heeft is een beeld dat je m.i. grotendeels over jezelf hebt afgeroepen. Malam valt jou niet aan, Malam probeert jou iets te zeggen waarvan hij hoopt dat je er over nadenkt zonder het af te doen als een aanval. Het blijft natuurlijk moeilijk om inzicht te krijgen in iemands gedachten, in de relatie die hij/zij beschrijft. Jouw relatie met je vriend gaat ons ook eigenlijk niks aan, maar je schrijft er zo vaak over dat je kunt verwachten dat we er op reageren. Ik denk, en dat heb ik eerder beschreven, dat niemand in twijfel trekt dat jouw vriend hele nare dingen heeft meegemaakt in Indonesie. Een feit is echter ook dat veel andere mensen op dit forum (of op zijn minst naaste familieleden) hele verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt en enkelen hebben dat ook beschreven. Je voert iedere keer de omstandigheden aan voor het zwijgen van je vriend. Blijkbaar ervaren jullie dat samen als een grote belemmering, want je komt er iedere keer weer op terug. Ervaar jij/jullie dat niet als een belemmering, laat hem dan lekker zwijgen over iets waar hij niet over wil praten. Moet hij perse door anderen herinnerd worden aan dat vreselijke dat hij op 3-4 jarige leeftijd heeft meegemaakt? Hoe staat hij daar zelf tegenover, daar ben ik echt benieuwd naar. Heeft hij zelf een zogenaamde hulpvraag of is het meer jouw hulpvraag?
Wat betreft Malams opmerking over "zorgenkindje", dat gaat misschien wat verder en daar kunnen wij denk ik niet over oordelen, maar je laat wel een bepaald patroon zien. Een voorbeeld is je uitspraak dat je denkt dat je een van de forumleden die het af en toe moeilijk heeft, zeker goed zou kunnen helpen. Je wilt erg graag mensen helpen, dat is fantastisch, Merapi, maar het kan de aandacht ook afleiden van jezelf. En dat kan jou ook belemmeren.
Groet Elsbeth

Maar nogmaals, het is moeilijk iemand

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hoe om je er in Godsnaam bij dat ik je aan zou willen vallen Merapi.
Laten we eerlijk wezen, ik zou in een handomdraai een aantal buitengewoon discriminerende uitspraken over Turken en Marokkanen voor de dag kunnen toveren op dit forum.
Het commentaar geven op een posting in een persoonlijke email, daar heb ik toevallig vandaag iets in een andere posting over geschreven, daar heb ik een schurft aan.
Het is een openbaar forum lieve Merapi, we moeten gewoon kunnen zeggen waar het op staat(mits het onder de kerstboom blijft)

Dat je misschien veel over RI weet is waar, helaas boekenwijsheid en wat je hier van mensen hebt gehoord die ooit eens hier naar toe zijn gekomen en dat is geen actueel beeld.

Mijn karakter is een ander verhaal, er zijn maar weinig mensen die dit echt kennen, zelfs mensen die dagelijks met mij te maken hebben, kunnen dat vaak niet plaatsen Emoticon: Wink
Het lijkt me dan ook iets te voorbarig om te stellen dat je het karakter van Malam zou kennen zonder mij ooit persoonlijk te hebben ontmoet, mijn exvrouw waar ik 25 jaar mee nat en droog geschuurd heb, loopt nu nog met vraagtekens rond Emoticon: Wink

Waar het mij om gaat is het totaal verkeerde beeld wat jij hebt van IndonesiŽ en Indonesische mensen, jouw vriend Ike zal best wel een bepaalde last op zijn schouders meedragen, zoals zo vele Indische Nederlanders die ooit naar Nederland zijn gekomen.

Maar zo dramatisch als jij over deze mensen schrijft is niet meer van deze tijd.
Tempo doeloe Merapi en door mijn vrouw ben ik inmiddels met heel veel mensen uit het voormalige IndiŽ in contact gekomen, mijn ervaring is dat ze inmiddels allemaal hun bestemming hebben gevonden.

Gisteren is de jongste zoon van mijn wederhelft getrouwd, ik ben weer heel wat van die ouwe knakkers tegen gekomen, een werelddag ik heb genoten, vraag ik ze, hoe, wat en waar, dan vinden ze Nederland top, IndonesiŽ blijft wel trekken, maar na een vakantie is het weer voldoende geweest.

Ik vraag me dan ook af wat jou contacten zijn in de Indische gemeenschap om zo in het verleden te spitten.
Dat bedoelde ik te zeggen. Emoticon: Shiny

elsbeth
User
spacer line

O, daar ging op het laatst wat mis, laatste regel vorige posting is overbodig.
Nog even dit: je schrijft nog iets over de denkbeelden van Malam t.o.v. Poppy, ik moet er persoonlijk niet aan denken dat iemand mij Pop of kabouter noemt (is ook geen enkele aanleiding toe....), maar ik krijg toch wel een redelijk gelijkwaardige relatie in beeld. En jij suggereert duidelijk iets anders, kan ik me niet in vinden (hoeft ook niet..)
Nou, welterusten.
Elsbeth

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 07-09-2008 01:02 elsbeth wrote:
O, daar ging op het laatst wat mis, laatste regel vorige posting is overbodig.
Nog even dit: je schrijft nog iets over de denkbeelden van Malam t.o.v. Poppy, ik moet er persoonlijk niet aan denken dat iemand mij Pop of kabouter noemt (is ook geen enkele aanleiding toe....), maar ik krijg toch wel een redelijk gelijkwaardige relatie in beeld. En jij suggereert duidelijk iets anders, kan ik me niet in vinden (hoeft ook niet..)
Nou, welterusten.
Elsbeth

Mijn Indonesische echtgenote is 1.53.
Dat is niet echt groot, Poppy is niet haar naam, Suhaemi om precies te zijn, ze geniet ervan als ik haar Poppy noem (meer een verbasterd woord voor bonika), t.o.v. mij is ze erg klein, dus dat is zo gegroeid.
Vervolgens vraag ik nog wel eens,"ben je mijn kaboutertje nog?", tja en klein is klein, dan wordt het een gewoonte waar ze zelf geen problemen mee heeft.

Collega's vroegah wilden altijd weten hoe het met mijn Pop of Kabouter ging, die hadden op diverse gelegenheden kennis gemaakt met haar(en ook het eten).

Wat Merapi suggereert is duidelijk iets anders, dat is iets tussen Merapi en Malam, ik weet precies wat ze wil zeggen, niet slim maar wel begrijpelijk, want kritiek haalt het het slechte in de mens boven tafel.

Een ieder moet zijn eigen positie bepalen in het leven voordat hij gaat oordelen over een ander? Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Wilma/Merapi,
Je kunt niet altijd het leed van anderen op je schouders nemen, als Ike er niet over praat moet je het denk ik ook niet oprakelen. Ga leuke dingen met elkaar doen, laat hem de bumbu in de cobek fijnmalen als hij dat leuk vindt, klets intussen over van alles en nog wat als jullie samen koken ( je schreef eens dat hij dat leuk vindt ) en heb het niet steeds over "indie" zet desnoods een leuke Indische CD op voor het sfeerftje en maak er wat quality time van als je bij elkaar bent.
Schep vreugde in het leven, zet de zorgen aan de kant !

Ieder van ons heeft de intentie om jou goede raad te geven en als je er mee begint om er een ietsiepietsie van aan te nemen dan ben je al een heel eind op de goede weg.
Fijne Zondag verder Emoticon: Yes!
Gr. Joke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ziel............. Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Yoke, ik neem je raad ter harte, beslist.
Maar je kunt niet ontkennen dat er dualistische uitspraken worden gedaan op dit forum.
Als iemand vraagt: waar is je vriend geboren?
Mag ik daar niet op antwoorden.
Het feit dat ik nog niet naar RI ben geweest, heeft te maken met alle negatieve berichten die ik hoor en ook van mn vriend.

Ik hoor nooit iets over de mooie natuur, de eeuwenoude cultuur, de geschiedenis , de taal etc etc.
Wel dat "Djakarta een vieze stad is, vergiftigd door uitlaatgassen,oplichters, """kattengejank"" van moskeeen, etc., en andere steden
Wanneer nou eens een positief bericht over Indonesie, het RI van Nu en niet over Tempo Doeloe, hoewel sommige mensen daar best omvragen,kan toch?

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Malam, ik heb gewoon belangstelling in de cultuur, ben half opgegroeid met die aangetrouwde familie.
Dan is het normaal dat je daarvoor belangstelling hebt, en beslist geen boekenwijsheid, want ik probeer geen stellingen te verkondigen die ik niet kan weerleggen, laat staan dat ik er dan achter kan staan.
Zo realistisch ben ik.
En nu heb ik te maken met een hele familie van Nl ingezetenen, Warga Negara en spijtoptanten.
En ik weet,dat het zoveel jaar geleden is en dat ik dat allemaal niet heb meegemaakt, moet ik dan zeggen:rot op met jullie problemen uit het verleden??
Dit zal ik nooit doen! en ik zal er op het forum niet meer over hebben.
Even goede vriendjes Malam

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

merapi schreef:

Het feit dat ik nog niet naar RI ben geweest, heeft te maken met alle negatieve berichten die ik hoor en ook van mn vriend.

We hebben toch ook al heel vaak gezegd ga daar eens kijken en oordeel dan.
Je vindt er niet het Indie van de tempo doeloe tijd, het is in Nederland ook geen naoorlogse tijd meer.
Er zijn er toch velen op het forum die schrijven hoe ze wel van het land houden, er lange reizen maken en het steeds weer terug keren daarheen, mijzelf daar ook bij rekenend.
Het is maar net met welke verwachting je er heen gaat.
Er is zelfs een groot verschil met toen ik voor het eerst er heen ging in 1979 en nu maar het blijft mij altijd trekken, waarom kan ik niet precies uitleggen maar het is net zo iets als wat Anne Mieke ook schreef, als je geland bent en je stapt uit en je ruikt de "geur" wat dat dan ook moge zijn dan ben ik "thuis"

Toegegeven het kan er vies zijn en de luidsprekers roepen soms erg hard op tot gebed, de wegen en het vervoer zijn niet als hier en zo zou ik veel negatieve dingen kunnen roepen maar het allesoverheersende gevoel van "ik moet er weer heen" blijft.
Daar kan ik niet om heen, dus voor de zoveelste keer GA ER MAAR HEEN en oordeel zelf wat je er van vindt. Emoticon: Yes!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

merapi schreef:

Ik hoor nooit iets over de mooie natuur, de eeuwenoude cultuur, de geschiedenis , de taal etc etc.

Nee? lees dan maar eens de reisverhalen die nu loskomen, die gaan niet alleen maar over de rottige dingen.

Pamelabak
User
spacer line

Merapi schreef:

Merapi:
Wij gaan al diverse jaren naar IndonesiŽ en ik kan je verzekeren dat het een schitterend land is qua flora en fauna. En ook de mensen daar, die wij dan ontmoet hebben, zijn uiterst vriendelijk, hartelijk en gastvrij. Vaak ligt het ook aan je eigen instelling hoe de mensen t.o.v. jou zijn. En dat is niet alleen in Nederland, IndonesiŽ maar overal ter wereld. Natuurlijk kom je ook vervelende dingen tegen, maar dat gebeurt ook hier.
Ik kan je alleen maar adviseren om samen met je vriend naar IndonesiŽ te gaan dan kun je het zelf ervaren.
Mvg
Pam

elsbeth
User
spacer line

Merapi, ik sta echt perplex! de reden dat je nog niet naar Indonesie bent geweest is dat je altijd zulke negatieve berichten leest en tevens hoort van je vriend. Je bent, zoals je zelf schrijft, altijd geinteresseerd geweest in Indonesie, je hebt allerlei Indische tantes. Er zijn denk ik miljoenen links naar reisverhalen over dit prachtige land, het ene verslag nog leuker en enthousiaster dan het ander, tientallen reisorganisaties die reizen aanbieden, verzorgd, individueel, duizenden links naar reiservaringen en met duizenden foto's. En jij laat je afschrikken door een paar negatieve berichten op dit forum?? Merapi, waar ben je bang voor???? Voor het vliegen, voor het beeld wat je misschien moet loslaten. Sorry, maar ik snap er echt helemaal niets van. Kun je voor jezelf fromuleren wat het is, Merapi, je bent 56 jaar, ga, maak er iets moois van, echt het kan, laat je adviseren door iemand (kunnen m.i. velen van ons zijn) over wat je voor een eerste keer het beste kan doen. Sorry, Merapi, maar ik zie hier een hele grote angst. Ik heb me echt suf zitten piekeren waarom je er nog nooit was geweest, heb het ook een keer gevraagd (meerdere mensen). Ik had bedacht dat je mogelijk invalide bent of zo en dat niet aan de grote klok wilt hangen, of torenhoge schulden al jaaaaren lang. maar dit?? Echt Merapi, er is een wereld aan positieve ervaringen over Indonesie en daar heb jij op dit forum ook heeeeeeeel veel over gelezen. Ik kan alleen maar concluderen dat je om een of andere reden niet op zoekt wilt gaan naar mooie ervaringen. Sorry, ik sla op hol, maar ik word hier echt een beetje pissig van, of het terecht is of niet.
En wat bedoel je met dat er dualistische uitspraken worden gedaan, als iemand vraagt hoe oude je vriend is mag je daar niet op antwoorden???Van wie niet en hoezo niet???

Groet Elsbeth (en natuurlijk een fijne dag, merapi, maar echt, ga een keer, het is verslavend..)

Biggy43
User
spacer line

Hai,

ja, ik ben er nog steeds. Op dit forum lijkt het of jullie elkaar goed kennen. Makkelijk om achter de computer te bagataliseren???. Ik zou zeggen, huppa...neem Wilma mee aan de hand en op, naar Indonesie. Je leeft maar 1 keer. Wat had mijn moeder graag teruggewild (altijd heimwee gehad). Nou is dat arme mens al overleden. Wees echte vrienden, en niet alleen achter de computer. Dan begrijp je elkaar misschien beter.
Al ellende genoeg daarbuiten, nou hier ook al. Ik bedoel het goed, hoor.
Groetjes iedereen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-09-2008 13:14 merapi wrote:
Ja Yoke, ik neem je raad ter harte, beslist.
Maar je kunt niet ontkennen dat er dualistische uitspraken worden gedaan op dit forum.
Als iemand vraagt: waar is je vriend geboren?
Mag ik daar niet op antwoorden.

Wel dat "Djakarta een vieze stad is, vergiftigd door uitlaatgassen,oplichters, """kattengejank"" van moskeeen, etc., en andere steden
Wanneer nou eens een positief bericht over Indonesie, het RI van Nu en niet over Tempo Doeloe, hoewel sommige mensen daar best omvragen,kan toch?

Wilma
Het ontbreek me de tijd om alles terug te lezen maar is je vriend ooit terug geweest naar Indonesie?Ik vraag dat omdat ik vaak merk vaak mensen soms een mening over iets hebben van horen zeggen of via via. Dat is heel erg jammer.
En negatieve berichten over Indonesie? Ja die lees je hier, maar ook veel positieve berichten.
Verder bestaat Indonesie uit meer dan alleen maar Jakarta.
Ik ben een topic gestart met reisverhalen en voorzover ik het zie wordt daar Indonesie afgespiegeld zoals het nu is met vervelende dingen, dingen waarover je je verbaast maar vooral ook vele mooie dingen om te koesteren. Zoals velen al gezegd hebben, ga er eens heen als het mogelijk is voor minimaal een maand. En dan niet alleen naar Java of Bali maar kies tenminste ook nog een ander eiland uit al is het maar voor een week. Ik heb zelf al heel veel gezien van de wereld maar Indonesie staat bij mij eenzaam op nummer 1. En daar ben ik niet de enige in. Dat kan toch geen toeval zijn?
Jakarta verdient hier en daar geen schoonheidsprijs maar daar denken mensen heel verschillend over. Ik vind persoonlijk tegenwoordige Bandung en Surabaya een grotere ramp.
Ga naar de Bromo, de sawahs van Bali, de orang hutans en het gebied rondom Bukttinggi op Sumatera, kies een van de nationale parken uit, de eenzame wegen van Flores, de vele vele prachtige Robinson Crusoe eilanden. En zo kan ik nog eindeloos doorgaan. Maar see for yourself. Het is een prachtig land als je het maar wilt zien en er iets voor wilt doen om er te komen.

groeten
Anne Mieke

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

lieve Annemiek, zeker is mijn vriend al een een aantal keren teruggeweest en het verlangen bliijft, de terugkeer naar zijn moederland.
Dit heb ik inmiddels begrepen, waar je geboren bent, de roep van het moederland trekt.en dat merk ik goed bij Ike.
Oh Annemiek ,zou de Borobudor willen zien en veel van de adat willen weten en nog veeeeeel meer, Sumatra en Kalimantan.
Sumatra zou ik heel graag willen bezoeken, het is een vrij onbekend gebied, maar ik wil de moskee bezoeken, waar de namen staan van duizenden gevallenen in de Atjeh-oorlog, gewoon om er even stil bij te staan en respect te tonen.Liefs Wilma

elsbeth
User
spacer line

Wilma, als je echt naar Indonesie toe wilt, is het dan geen goed idee om eens te kijken of je een ticket kan kopen voor volgend jaar ergens. Dan heb je vervolgens alle tijd om de reis in te vullen en geloof me, ondanks de kritiek die je soms van mij en anderen krijgt, ik weet zeker dat iedereen meer dan bereid is om met jou mee te denken hoe je je reis zou kunnen invullen. Maar dan staat het ticket vast en kun je het niet meer voor je uitschuiven. Als jij zo van cultuur en landschappen houdt, zal je abslouut niet teleurgesteld worden. Omdat je al met heel veel gebruiken bekend bent en veel over het land weet, zal het voor jou waarschijnlijk ook makkelijker zijn dan voor de gemiddelde toerist die voor het eerst komt. Echt Wilma, er zijn zoveel mooie, interessante plekken en zoveel leuke, aardige, gastvrije mensen. Ik zou het je van harte gunnen.
Oke, Wilma, fijne dag nog,
Groet Elsbeth

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Lieve Elsbeth, natuurlijk zou ik graag Indonesie zien en ik spreek de taal al een beetje.
Touwens geldt het laag/midden/hoog Javaans nog steeds of is het Bahasa de normale omgangstaal?
Ik weet het Els, ik wil heel graag, het geld is geen probleem.
Maar het punt is dat mijn vriend er tegen op ziet, het pijnlijke verleden van vroeger.
Maar ik haal hem wel over, want juist moet je wat verdwenen is onder ogen zien om te verwerken.
Selamat malam, Merapi/Wilma

elsbeth
User
spacer line

Wilma, als je vriend er nou zo tegenop ziet, kun je dan niet met iemand anders gaan? Heb je broers, zussen, tantes, mesne met wie je vaak over Indonesie spreekt, vrienden? Als je vriend van je houdt, dan zal hij je dat ook gunnen. Ik ben ook een keer met mijn (destijds 72-jarige) moeder en mijn twee zussen geweest. Nou, mijn moeder was een stuk stoerder dan mijn zussen, die hadden heel wat meer noten op hun zang. Moest perse een zwembad bij de hotelletjes etc. Mijn moeder en ik zijn veel meer basic en zoeken het liefst de lokale dingen op. Dat gaf wel eens strubbelingen, maar uiteindelijk was het heel erg leuke en ook wel bijzonder om zoiets met je familie te doen.
Wat de taal betreft: leer vooral veel woordjes en houd het simpel. Zonder alle mem- en ber- en -kan voor-en achtervoegsels heb ik me prima kunnen redden, al ging het de eerste keer natuurlijk wat minder dan de volgende keren. Toen ik er 10 maanden zat ging het opeens heel snel.
Nou Wilma, ik denk jgraag met je mee.

Groet Elsbeth

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 07-09-2008 19:41 merapi wrote:
Lieve Elsbeth, natuurlijk zou ik graag Indonesie zien en ik spreek de taal al een beetje.
Touwens geldt het laag/midden/hoog Javaans nog steeds of is het Bahasa de normale omgangstaal?
Ik weet het Els, ik wil heel graag, het geld is geen probleem.
Maar het punt is dat mijn vriend er tegen op ziet, het pijnlijke verleden van vroeger.
Maar ik haal hem wel over, want juist moet je wat verdwenen is onder ogen zien om te verwerken.
Selamat malam, Merapi/Wilma

Lieve Wilma,
Het Indonesisch als gemeenschappelijke taal spreekt iedereen, deze taal is de taal waar op de scholen wordt onderwezen, daarbij wordt in Sunda ook de Sundaneese taal onderwezen, ik neem aan dat dit overal zo is.
Als je het Indonesisch een beetje onder de knie hebt, zonder mem-ber en kan enz. dan kan je je goed redden en bovendien vinden IndonesiŽrs het geweldig dat je de moeite hebt gedaan om je verstaanbaar te maken, zelfs mensen die redelijk Engels spreken hebben vaak geen berani, maar ze bewonderen wel de mensen die het aandurven.

Dingen uit het verleden zijn een stuk moeilijker te vinden, wij trachten dingen uit het verleden te bewaren een stuk geschiedenis waar je soms welen soms niet trots op moet zijn, dat moet je bewaren voor je nageslacht, dit bewustzijn heeft men in IndonesiŽ niet zo.(de stenen van een oude tempel kan je ook mooi als fundatie gebruiken voor je nieuw te bouwen huis Emoticon: Angry )

Ik zag het al een paar keer voorbij komen in deze topic, veel mensen hebben negatieve verhalen,(ik ook) dat is typisch Nederlands, maar puntje bij paaltje zie je onze billen niet meer van het stof, als de tijd is aangebroken om weer naar IndonesiŽ te gaan.

Indah is meer een discussieforum, welles - nietes, maar als je goed kan filteren dan kan je hele belangrijke informatie uit allerlei meningen krijgen.
Bovendien worden mensen die hier nieuw zijn en een vraag stellen netjes geholpen door de mensen op dit forum die kennis van zaken hebben.

Ik verkneuter mij er al voor het moment dat je in IndonesiŽ bent geweest en je postings ga lezen Emoticon: Nice
Ik had al ergens geschreven dat voor ik ooit in IndonesiŽ was geweest ik gedachten had die totaal verkeerd waren.
Ik ben inmiddels iets wijzer geworden.
Mocht je naar IndonesiŽ gaan op het moment dat Malam en Poppy er zijn, dan kan je vanzelfsprekend een beroep op ons doen voor wat het Sundaneese betreft, met alles wat in ons zit zullen we jullie trachten te helpen Emoticon: Yes!

Deze behulpzaamheid had ik vroegah niet zo in mij zitten, maar in het kader van gemengde huwelijken kan ik vermelden dat deze gastvrijheid inmiddels tot mijn spontane eigenschappen mag worden gerekend, dat is er ingeramt door mijn wederhelft Emoticon: Laugh out loud
Succes Wilma en een hartelijke groet van Malam en Poppy.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dat de Indonesiers zo gast vrijheid zijn, is maar schijn.
Dat zijn valse schijnheiligheid, mentaliteit, want een IndonesiŽr wil ook soms van hun verplichtingen af kunnen komen.
Wij bommen deren hen dat ze zo gastvrijheid in hun hebben, maar dat doen we tegen beter weten in.
Dat denken wij, en dan is het zo.
Geloof mij de Brabanders staan er ook om bekend, om hun gastvrijheid, maar geloof me, maar nu niet meer, dat was misschien vroeger zo.
Ze gaan tegen beter weten in ook met de tijd mee, geen tijd is hun excuus.
Dus die valse voorwendsels van de Nederlander, wat betreft met de bevolking is geheel niet waar.
Ze denken zo, en dan is dat de waarheid, maar de werkelijkheid is vaak anders.
Men probeert altijd het beste van de mens boven te halen, maar soms is dat schijnheilig sentimenten........................ Emoticon: Stupid Emoticon: Confused Emoticon: Smile Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-09-2008 21:55 zieleffe wrote:
Geloof mij de Brabanders staan er ook om bekend, om hun gastvrijheid, maar geloof me, maar nu niet meer, dat was misschien vroeger zo.
Ze gaan tegen beter weten in ook met de tijd mee, geen tijd is hun excuus.

Hm...degene die hier vanavond (lekker) heeft gegeten had volgens mij toch niks te klagen....

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,104,970 topic views - 224,506 posts - 13,535 topics - 16,967 members - last post @ 14-12-2017 06:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,376,163 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com