indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

(T)roy
User
User icon of (T)roy
spacer line

Is het mogelijk om grond te kopen op naam van mijn indonesische vrouw. We wonen in Nederland. Ik heb namelijk eens gelezen dat als een indonesische vrouw trouwt met een buitenlandse man, dat ze alle bezittingen binnen 1 jaar moet verkopen, anders gaat alles naar de staat. Is dat waar? Ik heb al wel gezocht op dit forum, maar kan dat niet meer vinden.

spacer line  

Zover ik weet is dit niet waar.
Sidia weet hier meer van denk ik

Greetz

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hi T ,
als je getrouwd ben zonder gemeenschap van goederen en de constructie voor jullie huwelijk heb geregistreerd bij een notaris kan je vrouw wel grond/onroerend goed bezitten.

Anders vervalt jou aandeel (als buitenlander zijnde) gelijk aan de staat , na 1 jaar overgangsperiode.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  

Heeft iemand ook een bronvermelding hiervoor? Is er meer info over te vinden?

Pardi
User
spacer line

(T)roy het volgende.

Om Sid heeft gelijk........maar als je vrouw haar indo paspoort verwisseld voor een Ned paspoort dan heb je een probleem. het volgende is een oud collega overkomen. Op Bali getrouwd en in Nederland heeft na verloop van jaren zijn vrouw laten naturaliseren, kortom zij werd nederlands staats burgeres. Dit werd uiteraard ook bekend bij de Indo ambassade die deze gevens door gaf naar Jakarta. Na enige tijd (jaren?) kreeg zij op bali te horen dat hun bezit land en huis verkocht zou worden daar ze geen huis en land mochten bezitten als Nederlanders. Daar ik met pensioen ging weet ik niet wat de afloop is.......men was bezig de boel te verkopen aan haar vader en moeder.

Pardi/Ab

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-08-2008 17:35 sidia wrote:
als je getrouwd ben zonder gemeenschap van goederen en de constructie voor jullie huwelijk heb geregistreerd bij een notaris kan je vrouw wel grond/onroerend goed bezitten.
Anders vervalt jou aandeel (als buitenlander zijnde) gelijk aan de staat , na 1 jaar overgangsperiode.

Begrijp ik hieruit dat je dan op huwelijkse voorwaarden trouwt met de beschrijving dat alle grond en onroerend goed aan, in dit geval, de Indonesiche vrouw wordt bedeeld/toebehoort? En dus huwelijkse voorwaarden in die zin geen waarde hebben voor de buitenlander?

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-08-2008 18:41 monyet_belanda wrote:
Heeft iemand ook een bronvermelding hiervoor? Is er meer info over te vinden?

Het is te vinden in diverse site van de zgn Bali Developers .
En in diverse online sites al dan niet in het engels , ik heb in Indahnesia (en andere nederlandse site ) ook discussies gevoerd over het bezit van grond , trouwen , oprichting van PMA.
Uiteraard onder een andere schuilnaam .
Mijn bijdrage (eigenlijk omong kosong) kan je makkelijk herkennen aan mijn shreifsteil en taalvouten.

Het heeft te maken met U.U. Pokok Agraria en Undang Undang Perkawinan 1974.
En U.U. Kewarganegaraan (zie voorbeeld van Om Pardi ) .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Annemieke :
De huwelikksvoorwaarden moet plaatsvinden voordat men in het echt tgaan rouwen .
Het regelen van het bezit , scheiding van vermogen , i.h.b het bezit van grond /huis.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-08-2008 22:59 sidia wrote:

...

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Annemieke :
De huwelikksvoorwaarden moet plaatsvinden voordat men in het echt tgaan rouwen .
Het regelen van het bezit , scheiding van vermogen , i.h.b het bezit van grond /huis.

Ja dat snap ik. Maar dat was de vraag/vaststelling niet.
Ik probeerde eigenlijk hieruit op te maken dat het maken van huwelijkse voorwaarden voor de buitenlander geen zin heeft. Of het deel gaat naar de staat (als je niks doet) of alles naar je Indonenesische echtgenoot/echtgenote (als je huwelijkse voorwaarden maakt) Toch?

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-08-2008 23:19 Anne Mieke wrote:

...

Ik probeerde eigenlijk hieruit op te maken dat het maken van huwelijkse voorwaarden voor de buitenlander geen zin heeft. Of het deel gaat naar de staat (als je niks doet) of alles naar je Indonenesische echtgenoot/echtgenote (als je huwelijkse voorwaarden maakt) Toch?

gr
AM

JUIST WEL.
Dan kan de buitenlander een eigen vermogen opbouwen , alles staat op zijn (indon.) vrouwsnaam.Tenminste als de huwelijk stand kan houden .
De probleem kom pas naar voren als zijn vrouw van de ("oude") man gaat scheiden .
Dan kan de buitenlandse man achter het net vissen , vrouw weg , grond /huis weg.
Er is altijd een risico dat je gaat scheiden , dat de(jonge)vrouw wegloopt , of verliefd wordt op een jongere man .
Het leven zit vol met risico. Toch ?

(T)roy
User
User icon of (T)roy
spacer line

Wij zijn dus al 5 jaar geleden hier in Nederland getrouwd in gemeenschap van goederen
en mijn vrouw heeft een indonesisch paspoort en dat houdt ze. Dus als ik het dan goed begrijp gaat 50% van de grond (mijn gedeelte) naar de staat als we niks regelen bij de notaris? We hebben nog geen grond gekocht, maar zijn dat wel van plan. Moeten we dat regelen bij de notaris in IndonesiŽ of in Nederland?

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Dus als ik het dan goed begrijp gaat 50% van de grond (mijn gedeelte) naar de staat als we niks regelen bij de notaris?
Als jullie al getrouwd zijn in gemeenschap van goederen is het al te laat, dit dient beschreven te worden voor het trouwen bij een Indonesische notaris omdat het gaat over bezittingen in IndonesiŽ.
De bezittingen in Nederland vallen daar uiteraard buiten, in Nederland is het nog mogelijk na het huwelijk een en ander te regelen.
Salam,
Tuti en Jan

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wij zijn dus al 5 jaar geleden hier in Nederland getrouwd in gemeenschap van goederen
Is even niet duidelijk of jullie al voor de Indonesische wet zijn getrouwd, als dit niet zo is kan dat nog altijd en dan meteen buiten gemeenschap van goederen.
Salam,
Tuti en Jan

Pardi
User
spacer line

Tuti & Jan En (t)roy

Als ze reeds 5 jaar getrouwd zijn dan neem ik aan dat dat of voor kerk of Imam heeft plaats gevonden. Zo werd en wordt dit huwelijk ook als een wettelijk huwelijk gezien, een en ander was immers jaren gebruik. Een wettelijk huwelijk is op 1-1-2005 verplicht geworden voor iedereen. Het doel van een wettelijk huwelijk was, meer in de pas te lopen met de rest van de wereld. Een bijkomend punt ....zo kon de man niet eenzijdig het huwelijk verbreken, gebruik makende van de regels voortkomende uit de Koran..

Zoals ik bovenstaande lees van (T)roy heeft hij weinig mogelijkheden om een en ander als nog te regelen......................Maar e.e.a. is vast mogelijk met wat geld hier en daar,want dat is ook Indonesia...........Of niet soms?

Groet Pardi/Ab

daft_punk
User
spacer line

alles is te koop lijkt mij, maar de juiste weg in deze te bewandelen is moeilijk denk ik

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-08-2008 17:06 daft_punk wrote:
alles is te koop lijkt mij, maar de juiste weg in deze te bewandelen is moeilijk denk ik

Dit moet ik toch als een overbodige grap zien .

Ik dacht dat Nederlanders slim zijn , even goed nadenken , en dan kan je zo een constructie maken.
Netjes is het niet , maar wel legaal.

daft_punk
User
spacer line

zijn er ook constructies om ook een indonesish paspoort te krijgen?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ya , staat beschreven in diverse site , bijna dezelfde situatie zoals een buitenlander die de Nederlandse nationaliteit wil hebben .
In indonesisch en engels wordt de procedure besproken , kan je kijken bij U.U. Keimigrasian en U.U. .Kewarganegaraan.

In het kort van Kitas , Kitap en dan aanvragen . Makkelijk zat en zeker als de vrouw (of haar familie-cq connectie ) ook mee gaat lobbyen.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Als ze reeds 5 jaar getrouwd zijn dan neem ik aan dat dat of voor kerk of Imam heeft plaats gevonden.
Beste Pardi,
Er wordt het volgende geschreven:
Jij mag dan van alles aan nemen maar (T)roy schrijft enkel dat hij in Nederland is getrouwd en meer niet.
Het is voor de wet een heel groot verschil of je alleen in Nederland of in IndonesiŽ bent getrouwd.
Salam,
Jan

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Zoals ik bovenstaande lees van (T)roy heeft hij weinig mogelijkheden om een en ander als nog te regelen
Er is inderdaad een mogelijkheid, je gaat eerst scheiden voor de Indonesische wet en vervolgens opnieuw trouwen, uiteraard nadat je bij de notaris bent geweest om het buiten gemeenschap van goederen te beschrijven.

Ik denk dat het eenvoudiger is om een legale manier te zoeken om een huis te kunnen kopen, dat is te bespreken met een notaris in IndonesiŽ, liefst met een notaris die geen contacten heeft met de makelaar of degene die de grond/huis wil verkopen.
Salam,
Jan

marcel70
User
spacer line

Troy
Wat Jan zegt kan ook eerst scheiden en dan weer trouwen.Maar de vraag is of je schoon familie dat wil.
Wat ook kan is een Pma oprichten met directe familie of een goede vriend uit Nederland.Als je die PMa 100% buitenlands maakt met jouw aandeel bijv 50% .
Dit is om te verkomen dat je alles kwijt zou raken als het fout zou gaan.
Maar goed het beste wat je kan doen is wat Jan zegt,eerst scheiden en dan trouwen.

Pareng

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 28-08-2008 02:08 Tuti & Jan wrote:
Er is inderdaad een mogelijkheid, je gaat eerst scheiden voor de Indonesische wet en vervolgens opnieuw trouwen, uiteraard nadat je bij de notaris bent geweest om het buiten gemeenschap van goederen te beschrijven.

Jan

Zie mijn vorige posting :
Ik dacht dat Nederlanders slim zijn , even goed nadenken , en dan kan je zo een constructie maken.
Netjes is het niet , maar wel legaal.

Dus er zijn vele wegen die naar Rome kunnen leiden .

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-08-2008 16:52 Pardi wrote:
Zoals ik bovenstaande lees van (T)roy heeft hij weinig mogelijkheden om een en ander als nog te regelen......................Maar e.e.a. is vast mogelijk met wat geld hier en daar,want dat is ook Indonesia...........Of niet soms?

Groet Pardi/Ab

Soms kan het , en zeker in het verleden .
Zoals wij weten , wordt de corruptie (KKN) langzamerhand aangepakt .
Bij bosjes worden corrupte ambtenaren aangeklaagd .
Van hoog tot laag .

Als je een corrupte verkeerpolitie agent omkoopt voor 50.000 rupia opdat je niet naar de buro of pengadilan(voor de rehter) hoeft te komen is nog begrijpelijk .
Gewoon praktisch blijven.

Bij huwelijken , het kopen van grond en huis en nationaliteitskwestie is anders .
De gegevens staan in database opgeslagen , in diverse instanties , van KUA , CaPil(Stadhuis) ,en in geval van huis bij de PPAT , Notaris PPAT , Kelurahan/Kecamatan , Belasting dienst , en de " Kadaster " .
Het niet juist invullen betekent dat de dokument een waarde heeft van toilet papier. Emoticon: Yes!
Het is nietig omdat er verkeerde gegegevens instaan.

indobruno
User
spacer line

als men voor het huwelijk niets regelt bij de notaris of alle constructies buiten beschouwing laat kan je alleen maar grond of een huis kopen op de naam van de Indonesiche partner . Komt die te overlijden dan moet je het goed binnen het jaar verkopen of laten registreren op een andere naam, wel te verstaan Indonesier. Zoniet wordt alles aangeslagen door de staat.
zie www.expat.or.id/info/mixmarriages.html

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 28-08-2008 10:51 indobruno wrote:
als men voor het huwelijk niets regelt bij de notaris of alle constructies buiten beschouwing laat kan je alleen maar grond of een huis kopen op de naam van de Indonesiche partner . Komt die te overlijden dan moet je het goed binnen het jaar verkopen of laten registreren op een andere naam, wel te verstaan Indonesier. Zoniet wordt alles aangeslagen door de staat.
zie www.expat.or.id/info/mixmarriages.html

Ook niet juist .
Zodra een WNI vrouw trouwt met een WNA moet ze binnen 1 jaar haar grondbezit
legaal afstoten.
Kan door verkoop of door schenking (Hibah) , belasting technisch gezien scheelt het niet veel .

(T)roy
User
User icon of (T)roy
spacer line

We zijn dus inderdaad wel voor de indonesische wet getrouwd. Lijkt me het beste om op naam van mijn schoonmoeder grond te kopen. Bedankt voor alle reacties.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

69,596,657 topic views - 231,133 posts - 13,664 topics - 20,860 members - last post @ 22-03-2019 14:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

115,587,370 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com