indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

lindavis
User
spacer line

Hallo,

Ik ga in juni 2009 trouwen en in december dit jaar ga ik voor 3 weken naar Bali. Nu heb ik gehoord dat je daar goed en goedkoop een trouwjurk kunt laten maken. Heeft iemand ervaring met het laten maken van een trouwjurk of andere kleding op Bali? Hoe beviel dat?
En hoe kun je het het beste meenemen in je koffer? Moet je er dan ook invoerrechten voor betalen?

Groeten Linda

elsbeth
User
spacer line

Hallo Linda,

Ik heb in het verleden vele jurkjes, bloesjes etc. laten maken (was weliswaar in Sumatra). Mijn man heeft een aantal keren een pak laten maken in Indonesie. Pakken waren minder succesvol, mijn jurken waren altijd perfect. Ik legde een beetje uit hoe ik het wilde en leverde de stof, zij deden de rest, zochten er leuke knopen bij etc. Erg creatief, goedkoop en snel. Kan me niet voorstellen dat dat op Bali anders is. Overigens waren het bij mij zonder uitzondering Indonesiers van Chinese afkomst. Er schijnt nogal verschil te zijn in mentaliteit tussen de diverse bevolkingsgroepen, maar je krijgt vast nog wel andere reacties. Trouwjurk heb ik overigens (ook niet idioot duur) in Amsterdam laten maken. Succes ermee en veel geluk.
Groeten Elsbeth

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

ik heb een jurk laten maken in denpasar....perfecte afwerking! was voor mij toen rond de 200 euro, precies zoals ik het wilde....veel handwerk...laat maar horen als je meer wil weten!

rspelmink
User
spacer line

ff een trip naar surabaya plannen, en dan pasar atom! Genoeg kleren te kiezen en helemaal op maat te maken. Zorg dat je weet wat je wilt, neem foto's vanuit Nederland mee met genoeg voorbeelden en je krijgt voor een heel betaalbare prijs jouw unieke jurk!

En als je een goede marktkoopvrouw bent zelfs voor een ongelooflijke prijs Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Mijn ervarigen op bali zijn helaas iets minder dan vanuit surabaya.... Emoticon: Cry Emoticon: Cry

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

ik heb nu iets meer tijd om te antwoorden....
De winkel heette Tukang Jahit (hoe toepasselijk!) aan Jalan Teuku Umar in Depasar.....
ik heb destijds een plaatje laten zien van jurken die ik mooi vond.....samen met de ontwerper hebben we een ontwerp gemaakt, precies zoals ik het graag wilde. Ze spraken daar trouwens ook Engels. Na een paar weken kon ik het proefmodel passen. Deze hebben ze nog aangepast voordat het echt werd afgemaakt. Daarna nog een pasronde en toen kon het mee. Mijn jurk bestond uit een lijfje (echt keurig afgewerkt met versteviging en rits erin etc), een rok. En daarover had ik een soort lange kebaya die uitliep in een sleep. De kebaya werd versierd met kralen (handwerk...echt vreselijk veel werk geweest) en versieringen van borduurwerk. En dat alles bij elkaar dus 200 euro!
Ze maakten het mooier dan dat ik eerst begreep.....deze mensen weten echt wat ze doen! Ik kan het gerust aanbevelen en zou er zelf ook zo weer een trouwjurk laten maken (maar dat hoop ik niet nodig te hebben!)

spacer line  

Ik laat al mijn pakken in Jakarta maken. Maatpak voor de prijs van een WE-confectie pak. Prima, absoluut geen klagen. Ook hebben we destijds een trouwjurk in Jakarta laten maken. Wederom perfecte kwaliteit en goedkoop. Gewoon doen dus.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 25-08-2008 18:58 elsbeth wrote:

Overigens waren het bij mij zonder uitzondering Indonesiers van Chinese afkomst. Er schijnt nogal verschil te zijn in mentaliteit tussen de diverse bevolkingsgroepen, maar je krijgt vast nog wel andere reacties.

Het is ook zo dat er een verschil is in mentaliteit tussen de bevolkingsgroepen

Het verhaal van Chinese kleermakers is vaak niet juist.
Iets anders van een Tukang Gigi , dat is vroeger en nu nog steeds merendeel bezet door de chinzen.

Ik ken een Kwontung Tailor in Jakarta , de eigenaren zijn Chinezen.
Een klein rot winkeltje in de buurt van Pasar Baru , een zijstraat van Jakan Juanda (De oude Hoofd Kantoor van ABN).
Daar kan je goed pantalons en kostuum maken .
De eigenaar (tauke) zijn Chinezen , maar de erchte tukang jahit en tujang ukur zijn indonesiers , meestal Padangers .
Dat geldt ook voor de Internatioanl Tailors in Jkarta (en andere grote steden) .
De eigenaren zijn of Chinezen of Orang India .
Zoals Sri Laksmi Tailor (een van de oude kleermaker).
Biij Kwantung heb ik mijn broeken trouwkostuum in 1979 gemaakt.
Binnen 3 dagen klaar , en na 2-3x pas sessie.
Tegenwoordig zitten ze ergens ineen grote pand .
Jaren geleden wil ik ook een maatkostuum laten maken , nou ik kom alleen in een wachtlijst . Ben toen uitgeweken naar Bavia Tailor in Jalan Sabang Jakarta (in de buurt van Sarinah).
De helf goedkoper en ook goed . Alleen minder bekend dan Kwontung .
In elke grote mall van jakarta heb je ook veel Tailors , eigenaren zijn Orang India en soms Chinezen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line

Chinezen of Indonesiers, een ding weet ik zeker, ze kunnen nog niet een goede jas/pak maken. Je moet letten op de schouders daar zijn niet goed in. Dus voor een pak kun je beter in Nederland kopen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-08-2008 13:19 Hitami wrote:
Chinezen of Indonesiers, een ding weet ik zeker, ze kunnen nog niet een goede jas/pak maken. Je moet letten op de schouders daar zijn niet goed in. Dus voor een pak kun je beter in Nederland kopen.

Voor een goede pak ga je naar Italie .

Hitami , men gaat hier gewoon vertellen dat jze voor een redelijke prijs een redelijk op maat trouwjurk kan laten maken.
En men is best tevreden.
Voor dezelfde kwaliteit moet je in Ollanda mss 1000 euri betalen , als het niet meer is.

PS : Je ben zeker naar een "Internasional Tailor (tukang jahit) geweest , onder een jambu boom ?

elsbeth
User
spacer line

Sidia, in Palembang (Zuid Sumatra) waren het wel degelijk de Indonesiers van Chinese afkomst die het uiteindelijke werk deden. Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik ben vaak op de werkvloer geweest (de balkonnen achter de winkel) en daar zaten ze in rijen naast elkaar. Maakt voor mij verder ook niks uit.

Hitami
User
spacer line

Sidia, zelf voor duizend euro , ze kunnen niet de kwaliteit halen zoals in het westen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Droom verder .
Alle confectie stukken van bijna alle top merken (geen CA , Zeeman of Wibra) worden vaak in Azie gemaakt.
Dat had ik ook niet geloofd totdat zo' n kleermaker in jakarta een opdrachtenboek van bekende franse namen en ook engelse merk laat zien .
Dat was ongeveer 10 jaar geleden.

Ik weet niet waar je in Nederland woont , in grote steden zoals Amsterdam , Rotterdam kom al jaren zo'n " tailorman."
Meneer komt uit Hongkong en gaat 1 X of 2 per jaar klanten werven in grote sterrenhotels.De nederlandse klanten kunnen een maatkostuum laten maken en na een tijdje kan de klant zijn maatkostuum ophalen .
Voor mss meer dan de helft minder dan als hij in nederland laat maken.

winda
User
spacer line

Dag Allemaal, ben een nieuwkomer in dit forum. Mijn trouwpak van 2004 (kebaya en sarong) is genaaid door de moeder van mijn goede vriendin in Jakarta. Het koste me 250 euro's incl. stofffen. Mijn eigen tante kan heeel goed naaie maar helaas zij kon toen niet mijn trouwpak makten want ze heeft heleboel bestelling gekregen.

Hilly
User
User icon of Hilly
spacer line

Goedenavond

ook ik ben nieuw hier en ik ben benieuwd hoe het afgelopen is met de trouwjapon van Linda.
Heb je je trouwjapon daar laten maken en was je tevreden over het resultaat?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,699,601 topic views - 242,038 posts - 13,758 topics - 35,454 members - last post @ 19-10-2021 16:04 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,402,969 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com