indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Wie kan ons helpen?
Ik moet bijna bevallen van een meisje. Na al reeds 8 maanden zoeken van een naam komen ik en mijn partner er niet zo uit.

Uiteindelijk heben we een naam: Senja.... De naam op zich vinden we mooi echter het betekent: schemering als ik het juist heb. Plus daarbij het feit dat ik een halfbloedje ben en mijn partner vol indon. is.

Is het een zeer rare naam als we dit kiezen? Ik hoop dat iemand ons kan helpen omdat we juist nu dit niet met familie kunnen bespreken anders weten ze de naam al...

Alvast bedankt voor jullie raad.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

mommy to be,

Nee hoor, onze kinderen (echte belenda's) hebben ook indonesische namen., zoals Daya, Cinta, Ocid en Ayunda.
Vind het een goed en mooi plan

Ga staan waar geen plek is om te staan.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

trouwens, het is ook het "sprookjeseiland" in Noorwegen

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Dit is een subjectief onderwerp; ieder zijn eigen keuze.

Ik vind Senja een mooie naam en door iedereen uit te spreken, zowel door Nederlanders als Indonesiers. Staat ie ook goed bij de achternaam?

Begin de details te vergeten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-08-2008 10:04 soontobemommy wrote:
De naam op zich vinden we mooi echter het betekent: schemering als ik het juist heb.

Klinkt mooi , maar zoals je schrijft betekent het schemering.
Bij de indonesiers is de betekenis van een naam belangrijk .

Als men bij voorbeeld zonsopgang neemt is dat de geboorte van de dag .
Siang is de hoogtepunt van de dag .
Schemering loopt de dag ten einde , een overgang naar avond (donker) .
Een fase dat de dag snel voorbij gaat.

Als Indonesier zal ik dat nooit nemen , gezien de betekenis van schemering , een fase voor het voorbij gaat.
Als je bepaalde symboliek wil zoeken zou je its met Surya gaan zoeken .
Surya is de ZON , de bron van het leven.
De baby wordt dan de bron van jullie geluk , bron van warmte , van liefde , altijd welkom zijn bij iedereen (alle levende wezens hebben de ZON nodig).
Er zijn verchillende variaties te vinden , vanaf gangbare zoals SURYANINGSIH , SURYAWATI (vvoor een meisje ) , tot de meer ingewikkelde namen uit Sanskriet .
Voor een jongen wordt het dan Surya Putera , zoon van de zon .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

elsbeth
User
spacer line

Ik had dezelfde gedachte als Sidia. Schemering als betekenis van een naam vind ik persoonlijk niet echt leuk. Je kunt natuurlijk gewoon de naam Senja geven, maar ben dan toch benieuwd hoe je hem uit gaat spreken, op z'n Indonesisch ?(zou m.i. dan Sendja moeten zijn, tenzij je Senya neemt dan is het gewoon uitspraak Senja, corrigeer me als ik het mis heb). Achternaamvraag van Johan vind ik ook wel relevant. Ik vind de suggsetie van Sidia (Surya) ook heel mooi, hoewel ik zelf 4 puur Hollandse namen heb gegeven. Gezien jullie achtergrond kan ik me goed voorstellen dat je voor Indonesische namen kiest, maar de betekenis zou dan wel belangrijk voor mij zijn.

Succes ermee en geniet straks van je kind, dat lijkt me een stuk belangrijker dan de naam

Groet Elsbeth

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Surya vind ik een prachtnaam!
Ik sluit mij aan bij Elsbeth: genieten van je kind is zo belangrijk!
Een voorspoedige geboorte toegewenst en veel geluk voor de kleine
Veel liefs Merapi/Wilma

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-08-2008 11:29 elsbeth wrote:

Succes ermee en geniet straks van je kind, dat lijkt me een stuk belangrijker dan de naam

Is zo ,
maar voor indonesiers geldt aandere waarden.
Als men de cultuur en symboliek begrijpt moet men zorgen dat het een "passende"naam moet zijn .
Verkeerde naam , te zwaar of te licht kan de levensloop van je kind medebepalen .

spacer line  

Wat fijn dat iedereen zo lief reageert.

Ik ben het er mee eens als naam Senja is mooi, maar uiteindelijk zal ons babymeisje toch bijna volbloed indisch zijn, en de looks hebben.

En wat natuurlijk niet fijn is als oma of opa's denken : "da's raar" of de rest van de familie en dat ze dan niets zeggen omdat de naam inmiddels al aangegeven is bij de gemeente.
Dus we moeten toch ook een beetje aan de rootsdenken.

Daarom hartstikke fijn dat iedereen wil meedenken, omdat ik nu over de naam niet met de ouders / tates over kan hebben...

Surya hoe wordt het uitgesproken: Sur - i -a of Surdja

Verder zijn we radeloos en al 8 maanden bezig, het enige wat we nog hebben is Indah, maarja dat schijnt weer een hele ouderwetse naam te zijn.

Iemand nog suggsties? Hele korte namen vindne we fijn, eindigend op "a"zou perfect zijn.
En misschien iets in de trend van mooi, lief etc.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

indah vind ik ook wel mooi hoor!

Hoe wil je Senja uitspreken...als Sendja? Want daar hadden wij heel erg last van. wij wilden als 2e naam eerst Jelita....maar ja, in het Nederlands zou je het dan moeten schrijven als Djelita als je wil dat het goed uitgesproken wordt, maar dat vonden we niet mooi...

Ach en de achternaam? wij hadden zulke problemen over de achternaam door de verschillende naamsystemen in IndonesiŽ en NL dat wij maar gewoon voor mijn achternaam hebben gekozen. Dus ons kindje is een echte mix, zowel qua achtergrond, uiterlijk als naam Emoticon: Smile

spacer line  

Ja klopt de uitspraak..... dan wordt het toch Senja (als we het doen) omdt schemering als naam we dan toch niet so passend vinden.

Verder is de achternaam mega indisch klinkend. Jelita hebben we ook nog aan gedacht maar inderdaad de uitspraak voor nederlanders is dan moeilijker.

spacer line  

Voor Sidia: (ook een mooie naam trouwens , maar waarijnlijk eejongensnaam)

Surya hoe wordt het uitgesproken: Sur - i -a of Surdja ?

Verder zijn we radeloos en al 8 maanden bezig, het enige wat we nog hebben is Indah, maarja dat schijnt weer een hele ouderwetse naam te zijn.

Iemand nog suggsties? Hele korte namen vinden we fijn, eindigend op "a" zou perfect zijn.
En misschien iets in de trend van "mooi, lief" etc.

elsbeth
User
spacer line

Ik begrijp iets niet helemaal. Jij bent half Indonesisch, je partner is volbloed Indonesisch. Maar je vraagt nu of je Surya als Suria of als Surdja uit moet spreken? Indah vinden jullie ook wel mooi, maar misschien ouderwets. Je vraagt om suggesteis voor iets wat op a eindigt, mooi/lief etc. betekent. Indah heeft die betekenis (mooi/prachtig etc). Het is niet lullig bedoeld, hoor, maar het verbaast me dat jullie blijkbaar betekenissen en uitspraak van de Indonesische taal niet kennen. Maar misschien heb ik het helemaal mis. Maar volgens mij moeten jullie nou toch snel de knoop doorhakken, je kind kan best wat vroeger geboren worden en dan?
Het lijkt mij een beetje raar om de uitspraak van de Indonesische naam Senja te veranderen, omdat je de betekenis erachter niet zo leuk vindt. Maar goed, jullie moeten er natuurlijk zelf uit komen, het verbaast me eerlijk gezegd erg dat jullie het na 8 maanden nog niet weten..

Succes en groetjes Elsbeth

spacer line  

We weten heus wel dat Indah mooi betekent, maar willen de naam indah niet gaan gebruiken, daarom vroegen we om meer suggesties. Onze woordenscha is nl. erg klein maar tot Indah kwaen we nog wel ;-)

En zoals waarschijnlijk meerdere mensen kunnen begrijpn op deze forum is dat wij de jongsten zijn van de 3e generatie , en kunnen nu mbt deze kwestie niet overleggen met ouders en opa's oma's.

Daarom is lieve hulp van jullie altijd meegenomen om mee te denken.

Voor de rest laten we het in het midden waarom we nog geen naam hebben, sommigen hebben het gelijk wij willen alles afwegen, en die knoop hakken we heuswel door , ik denk dat u zich daar niet druk over moet maken.

Dus als er personen zijn die met ons mee willen denken dan is dat fijn en zeker gewaardeerd, het liefste had ik naar mijn opa gelopen, maarja dan is de verrassing er ook al af....

spacer line  

Baby namen uitkiezen, daar heb ik als vader van een tweeling ook ervaring mee.

Mijn vrouw komt oorspronkelijk uit Indonesie, voor het eerste meisje was het niet zo moeilijk, Turasmi Atun (vernoemt naar haar Indonesische oma) om eenzelfde mooie naam te vinden was heel wat lastiger.

De 2 meisjes zijn 6 weken te vroeg geboren en we hadden nog geen naam, en er stond dus ook gewoon "meisje 2" op de couveuze. Wat ons geholpen heeft is www.pickababyname.com daar hadden ze een hele lijst met indonesische jongens en meisjes namen (met betekenis). Sarwenda Putri is het uiteindelijk geworden.

Martijn

spacer line  

sorry correcte website is;
www.pickbabynames.com/_country/Indonesian.html
Martijn

spacer line  

Beste Martijn, u heeft mooie namen gevonden, u weet dus ook als geen ander hoe moeilijk het kan zijn.
Ik ken de site inderdaad... heeft alleen nog niet "de" naam voor ons opgeleverd.

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Mooie naam toch???Bij ons komt er met Kerst ook weer een kleine bij,we hebben al wat mooie namen,proficiat! Emoticon: Party!

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Laten we eens polderen, om zoek naar een compromis.

Senya (een sanskriet woord) staat voor een paar gouden vissen als teken voor de wedergeboorte, en wordt in het vajrayana buddhisme gebruikt.
Heb even gegoogeld, en in het sanskriet betekent het "krijger", of iemand die een speer gooit.
zowel bij het hinduisme als buddhisme betekent het krijgerschap niet alleen de militaire kant , maar vooral ook de spirituele kant, in de zin van strijden voor het goede en medoogende, maar ook vernietigen wat vernietigd moet worden.

Het Senja uit het indonesisch komt via het arabisch

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De probleem is dat de gemiddelde of de meeste indonesier geen Sanskrit kent .

In het indonesisch is senja een fase van een dag , een korte fase , de overgang van licht naar donker.

Het is dezelfde als je de naam Kloten gebruik voor een Nederlandse airport.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

zoek problemen en gij zult vinden........

iemand anders nog constructieve oplossingen ipv commentaar?

spacer line  

Ik ben inderdaad van de compromis...echter inderdaad een indisch bloed kindje en senya klinkt as senja.... moeilijk , moeilijk....

Misschien kan iemand ons anders helpen met meerdere vertalingen van namen van mooi of lief.

Wij komen nl. als zeer nederlandse indo jongeren niet verder als onze basic : indah ;-)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vaak speel men voor safe , een naam kiezen die al beproefd " is.
Het is leuk om iets exotisch te kiezen , en zeker als het leuk in het gehoor ligt.
Alleen moet men wel weten wat het betekent.

In Indonesia moet men rekening houden met :
1. het geloof ,het zal vreemd zijn als je een Islamiet ben een christelijk naam krijg.
2. de etnische achtergrond , de javaans , sundanees , etc
3.soms ook naar de sociale klasse.

Voorbeeld , de naam Sakirah , klink mooi , er is ook een zangeres met de naam shakira (?) .
In het arabisch betekent het : de dronkaard .
Of Syaridah , klinkt ook leuk , alleen betekent het de verstotene .
Ik heb ook geen kennis over namen , Sidia is een verzinsel van mij , afkomstig uit Si Dia .Indonesisch van " hij is het "

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Jip en Janeke vind ik ook mooi..............

Tip koppelen met namen van je voorouder,of ouders kan ook misschien leiden naar een mooie naam ............Silakan

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye He Om Sid waar is uw avatar met de mooie hoed gebleven?

Namen kiezen voor de nieuwgeborene is zo moeilijk, altijd is er wel commentaar.
Mijn dochter heet voluit: Eva Michelle Maria.
Omdat de aangetrouwde familie Indisch is, met vele lieve tantes, koos ik voor Adinda als eerste naam.
Maar nee,dat vond de rest van de familie maar vreemd klinken, toch een mooie naam, Saidja en Adinda uit de Max Havelaar.
Toen werd het Eva, en het gezeur begon opnieuw bij de katholieke tak van de familie, want Eva uit het paradijs had Adam verleid, en zij was dus zondig.
Nee, ik verzin dit niet zo ging dat.
Nog verder ging dit gezeur: de ""zondige"" Eva kon niet samengaan met haar derde naam Maria, de heilige maagd.
Zo verschrikkelijk kleinzielig in die tijd.

Mijn advies:kies gewoon een mooie naam uit, die je hart je ingeeft

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

61,583,373 topic views - 228,121 posts - 13,630 topics - 19,445 members - last post @ 19-09-2018 22:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

105,622,060 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com