indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Om problemen te voorkomen met evt "vuilnismannen" hier, wijs ik niemand in het bijzonder aan.
Het lijkt wel of sommige Bule's hier in Indonesie een bepaalde frustratie hebben tegen alle vrouwen?? Emoticon: Angry

Nogmaals ik praat niet over de "uitzonderingen" maar over, zoals al eens eerder is genoemd, "de gewone vrouw" en als je de zogenaamde gewone vrouw trouwd als Bule, heb je in de meeste gevallen tegenwoordig weldegelijk respect van de Indon. familie en de hele kampung.
En deze "gewone vrouwen" lopen overal rond dus ook op plekken waar sommige het niet zouden verwachten!! Voorbeelden in mijn omgeving genoeg!
Kijk als men zelf de ervaring heeft van niet accepteren etc, etc, dat is dan jammer, maar wil niet zeggen dat dit generaal is, dan heeft men gewoon de verkeerde getroffen, zou ik zeggen.

Leuke discussie trouwens Emoticon: Party!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

YB, mag ik je een vraag stellen?

Kun je uitleggen met voorbeelden/feiten waaruit blijkt dat een Indon. vrouw getrouwd met Bule, als "hoer" wordt gezien?

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Ik denk dat er sprake is van verkeerde beeldvorming, die in stand gehouden wordt doordat de stereotype bule met een in de ogen van de Indonesier lelijke dame met "pembantu face" rondloopt. Als de bule een dergelijke lelijke dame kiest moet het wel voor de sex zijn en niet voor de liefde

Gracias. Sama sama

elsbeth
User
spacer line

De spraakverwarring tussen Merapi en Malam wat betreft het wel of niet geaccepteerd zijn wanneer een Indonesische vrouw met Bule loopt, lijkt me duidelijk. Malam heeft het over Indonesie, Merapi heeft het over Nederland, tenminste, ik kan me er niks anders bij voorstellen.
Het wordt me wel steeds duidelijker dat het voor de Indonesische vrouwen (in Indonesie wel te verstaan) godvergeten moelijk is om eens rustig rond te kijken welke partner nou het beste bij haar past. Dat werkt in de hand dat je een scherpe scheidslijn krijgt tussen gewoon meisje enerzijds en hoer (of op zijn minst sletje) anderzijds.
Wat betreft Kiwimaves opmerking over de beeldvorming: als de bule een lelijke dame kiest, moet het wel voor de sex zijn. Andersom: als hij (als lelijkerd) een mooie vrouw aan de haak slaat, moet het haar wel om het geld/ de verzorging etc. te doen zijn. Pffff....wat ben ik blij dat ik onder de pannen ben.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-08-2008 06:26 siebjans wrote:
Kun je uitleggen met voorbeelden/feiten waaruit blijkt dat een Indon. vrouw getrouwd met Bule, als "hoer" wordt gezien?

Sieb, deze kwestie is een aantal maanden al uitgebreid aan de orde geweest op dit forum. Ik weet alleen niet meer onder welke naam (kan iemand ons helpen?). Daar zijn toen verschillende ervaringen en meningen geventileerd.
Feiten en voorbeelden kunnen doorgaans alleen de Indonesische dames zelf aandragen. Ook is het nog vaak zo dat allerlei vunzige opmerkingen in de lokale streektaal (in dit geval Javaans) worden geuit waardoor de bule -partner dikwijls niet eens doorheeft dat er bepaalde opmerkingen worden geslaakt (en de Indonesische partner vaak haar mond houdt om problemen/vechtpartijen) te voorkomen.
Wederom, het is streekgebonden hoe men er tegen aan kijkt. Op Ambon en Manado krijgt een "gemengd" koppel doorgaans waardering, daar waar men op Java een stuk afgunstiger en minder tolerant (of wat voor negatiefs dan ook) is.
Anyway, ook in (buitenlandse/Nederlandse) expat-kringen in Jakarta is dit euvel algemeen bekend en wordt het soms zelfs gezien als een obstakel in het "zaken doen" hier indien de branchmanager van een bepaald Nederlands bedrijf een huwelijk heeft gesloten met een Indonesische vrouw (hangt natuurlijk wel degelijk af van de "achtergrond" van de betreffende echtgenote/partner). Zelfs in workshops over business in RI zal je het meekrijgen want het beinvloed nou eenmaal de kans van slagen in het maken van zakelijke deals .
Take it or leave it but it is a fact waar men niet omheen kan, en niet blind voor moet zijn, ook al ben je het er niet mee eens.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 25-08-2008 23:57 4yoke4 wrote:

...

ha, ha, ik heb dus een kei van een vent, klopt als een bus anno 1960 al ! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! en hij komt niet uit Polen of zo en is / was ook niet bezopen.
Duo Penotti dus!!!!!

-------------------------------------------

Hua hua hua hua , ik ben dus een KEI .
Malam , je ben ben mijn vriend Emoticon: Wink

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  

Mag ik nog even een vraagje tussendoor stellen over wat is een 'gewone vrouw' en wat is een 'hoertje' in Indo:

Jaren geleden toen ik nog vrijgezel was en een aantal dagen in Jakarta moest verblijven kwam ik ergens in een Mall in gesprek met een hele aardige verkoopster. Ik weet niet meer hoe het allemaal ging maar die zelfde avond lag ze wel bij mij in bed (je bent jong en je wilt wat, weet je wel). Allemaal hartstikke leuk, heel mooi meisje en leuke babbel enzo. Volgende ochtend toen ze naar huis moest werd de toon opeens wat zakelijker en begon ze over 'taxi geld'...

Was dit nou een hoertje of een gewone vrouw?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Er is inderdaad een tijd geleden een hele discussie over geweest, ik meen zelfs dat ik de stelling toen nog bestreden heb ook, inmiddels ben ik na mijn verblijf van 4 maanden weer wat wijzer geworden en ongetwijfeld zal ik in de aankomende 5 maanden weer wat wijzer worden, waarbij ik aan moet merken dat de verbetering van mijn steenkolenIndonesisch er toe bij draagt dingen op te merken die ik voorheen niet zag, hoorde of begreep.

Dat een Indonesische vrouw een hoer is als ze met een bule getrouwd is, is heel grof gezegd, als Nederlanders denken dat er alleen in Nederland achterklap bestaat dan kan ik hier bij zeggen dat ze het fout hebben, de achterklap in IndonesiŽ is vele malen groter als in Nederland, katanya brrrrrrr, en roddelen, dit komt ook vaak voort uit jaloersie.

Laat ik het netjes zeggen, als een Indonesische vrouw met een bule getrouwd is, dan zit er in het roddelcircuit(achterklap) al snel een luchtje aan deze dame, je merkt het haast niet maar het is er wel.
Daar zal je als toerist of kortverblijvende zoals ik weinig van merken, het is ook afhankelijk van een aantal factoren, de opstelling van het echtpaar en de leeftijd, eerlijkheidshalve heb ik zelf ook mijn bedenkingen als ik een vent van 60 met een meid van 25 ziet Emoticon: Confused

Wat YB zegt dat het weldegelijk in de zakenwereld tegen je kan werken, daar kan ik mij iets bij voorstellen.
Gelukkig doe ik daar geen zaken en verblijf ik daar voor mijn plezier, tevens zijn mijn vrouw en ik van haast wel gelijke leeftijd en hebben in de loop der jaren een uitgebreide kennissen en vriendenkring opgebouwd die weten hoe de vork in de steel zit.
Wij hebben er totaal geen last van, maaaaaaar het is er wel.

Hitami
User
spacer line

Iedere vrouw heeft natuurlijk haar eigen strategien om een man aan de haak te slaan, zo is het ook in Nederland. Het is moeilijk van een afstand te oordelen of iemand een hoer is of niet.

Er zijn ook vrouwen, naar de bule toe als een nette vrouw. Dus niet meteen in bed duiken, vroeg naar huis etc. Dit om een goede image te kweken bij de bule dat ze geen hoer is. Terwijl zij wel is.

Mensen vergeet niet Indonesia is een derde wereld land. De wet van het leven is survival of the fittest. Dus creativiteit om te overleven is erg belangrijk.

spacer line  

On 26-08-2008 06:26 siebjans wrote:
YB, mag ik je een vraag stellen?

Ik denk vooral omdat er heel veel van die stelletjes zijn met een heel groot leeftijdsverschil, dus die ouwe lul met een jong vrouwtje of die super lelijkerd met dat modelletje... Ja, dan krijg je natuurlijk die stempel.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-08-2008 10:58 Yogya-Bali wrote:

...

Op Ambon en Manado krijgt een "gemengd" koppel doorgaans waardering, daar waar men op Java een stuk afgunstiger en minder tolerant (of wat voor negatiefs dan ook) is.

Dat zeg je wat .
Op Ambon wordt de status het werken , gerelateerd zijn met de orang belanda vaak als positief gezien .
Ook in Minahasa , dat zijn 2 gebieden die koningingezind zijn .
1 van de 2 werd zelf de 13de provincie genoemd.
Op Ambon werd de relatie tussen een ambonese vrouw met een nederlander(blanke man) ook wettelijk geregeld.
Uit die reioo kwam zelfs gemengbloedigen die een speciale positie hebben veroverd in de Indische elite , beroemd waren de rijke perkeniers familie.
Hun nakomelingen hebben na tientallen jaren en eeuwen "veredeling" in staat om zelfs met (arme) blanke vrouwen te trouwen .
Dat een rijke indische jonge dame uit de perkeniers geslacht met een arme belanda totok kan trouwen is van zelfsprekend.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

YB, het gaat niet om het er niet mee eens zijn, het gaat erom dat je dit niet te zwart wit kan neerzetten!! En dan is mijn stelling, als ik jou uitspraken hieromtrend lees, dat deze bijlange aan niet altijd opgaan. En zoals ik het dus vaak lees, proeft jou relaas hieromtrend helaas wel zo.
Zolang feiten uitblijven hoe e.e.a. in de praktijk werkelijk uitpakt, is mijn "mening" dan ook voorzichtiger omgaan met uitspraken die men doet! ("zelfde laken een pak", worden niet geaccepteerd" "vrouwen die bv. in een bar werken direct veroordelen" en ga zo maar door.... eerst feiten !!)

Over het stukje zaken; hier ben ik van mening, zaken en prive moet je gescheiden houden.
Met vrouw(man) of familie moet je gaan wandelen niet gaan handelen!
Als het toch noodzakelijkerwijs niet anders kan heb je weinig keus maar is het wel vragen om moeilijkheden, waar ook in de wereld! Maar das een ander topic.
Workshops over business in Indon. deze heb ik meerdere gevolgt de afgelopen 14 jaar.
En KLOPT ook wordt er ingegaan op liefdes-relaties aangaan in zaken doen met Indon.
Maar dat dit de kans van slagen kan beinvloeden geldt ook in NL, dus de rest van de wereld.
Volg eens zo'n workshop, wellicht kijk je dan iets positiever tegen het geheel.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 26-08-2008 11:56 schreef Malam:

Dat een Indonesische vrouw een hoer is als ze met een bule getrouwd is, is heel grof gezegd, als Nederlanders denken dat er alleen in Nederland achterklap bestaat dan kan ik hier bij zeggen dat ze het fout hebben, de achterklap in Indonesi?s vele malen groter als in Nederland, katanya brrrrrrr, en roddelen, dit komt ook vaak voort uit jaloersie.

als een Indonesische vrouw met een bule getrouwd is, dan zit er in het roddelcircuit(achterklap) al snel een luchtje aan deze dame, je merkt het haast niet maar het is er wel.

He eindelijk! Idd is het te grof om maar meteen de Indon. vrouw hoer te noemen!
Verder ook helemaal mee eens dat de roddel en achterklap hier in Indon. vele malen de Nederlanderse overtreft.

En precies Malam, dat klopt! Roddel en roddel en nog eens roddel. Zeker omdat de vrouwen onderling vaak nogal "jaloers" zijn op elkaar!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ach Siebjans, er worden wel eens meer dingen grof gesteld, daar maak ik mij vaak schuldig aan, dan kijk achteraf en denk, potverdrie dat had ik anders moet zeggen.

YB heeft daar ook een houtje van, maar de achterliggende gedachten van YB begrijp ik wel, die heeft al zoveel ellende gezien van bule's die de verkeerde treffen dat ie de dingen nog al eens zwart wit over laat komen.

Gef niks, voor de gene die er naar toe gaat zonder ervaring wel goed, een gewaarschuwd man/vrouw teld voor twee.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik heb het idee dat gekijkwaardigheid meer op zijn plek is als alleen leeftijdsverschil te benoemen, en duidelijk is wel dat een groot leeftijfdsverschil al snel in de kijker loopt, terecht of niet. De omgeving ook in Nederland zal daarop reageren. Er zijn nog wel een aantal zaken die met gelijkwaardigheid te maken hebben, een daarvan zeker de financiele kant. Niet een onbelangrijke. En zo zijn er nog wel een paar te noemen.

Het is nogal makkelijk iemand een hoer te noemen zonder omstandigheden in ogenschouw te nemen. Kortzichtig. En vooroordelen alom. Toch begrijp ikzelf wel dat de omstandigheden in mijn leven uitzonderlijk zijn zoals iemand het eerder noemde.
Iemand enige tijd terug omschreef een situatie waarin z'n vrouw vergeleken werd en daarop adequaat wist te reageren. Ik heb wat dat betreft mijn postuur en uiterlijk niet mee dus doorgaans laten ze het wel een opmerking te maken. Maar ook voor mij is 1 opmerking genoeg. Het is wat dat betreft jammer en het klopt wat YB omschrijft, er zijn veel op een relatie uit. Of we ze dat kwalijk kunnen nemen, ik denk het niet, omgekeerd is het maar de vraag wat iemand zelf zou doen een beter bestaan te hebben. En dat is overigens niet alleen aan RI voorbehouden. Derde wereldlanden in zijn algemeen kenmerken zich door dit soort zaken. Ik ken de types wel die voor deze dames vallen en de types die volledig onbevangen zich in een avontuur storten met meestal desastreuze gevolgen, die YB op zijn pad treft en of proberen kan puin te ruimen. Of iemand nog proberen iets zinnings bij te brengen, vaak futiel of veel te laat.

Er zullen dames zijn die graag een bule willen met zicht op een ander leven, maar evenzovele of meer die er helemaal geen behoefte aan hebben. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Sobats, ik zal er kort over zijn: een Indonesische vrouw wordt beslist niet als hoer beschouwd in Nederland als zij getrouwd is met een totok. integendeel! zij worden heel erg gewaardeerd., maar niettemin goed om deze ervaringen uit te wisselen.
Elsbeth je hebt het goed begrepen, ik kan alleen maar vanuit de Nederlandse situatie spreken.
Klopt, dat Malam spreekt uit zijn Indonesische ervaring.
Hetzelfde: een bule vrouw [ ik]die een Indonesische vriend heeft, binnen de kortste keren wist het hele dorp dit en ook de familie van zijn Indonesische ex
En ja, dan....
We trekken er ons niets van aan!, maar je moet voorzichtig zijn, wil niemand kwetsen, maar het geroddel..

elsbeth
User
spacer line

Merapi, waar moet je dan voorzichtig mee zijn? Hoezo niemand kwetsen? Waarom zou jij iemand kwetsen als je een Indonesische vriend hebt? Waarom zou het hele dorp het niet mogen weten, of de familie van zijn Indonesische ex? Maar je woont toch niet in een dorp, of heb je het over het dorp waar je vriend ooit gewoond heeft/is opgegroeid in Indonesie? Ik hoop toch echt dat jullie gewoon genieten van je geluk en je niet in allerlei bochten hoeven te wringen,
omdat de mensen wel eens.......
Groet Elsbeth

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Ik vind wel dat indonesische vrouwen te snel als hoer worden bestempeld als ze met bule zijn getrouwd.In feite is elke vrouw toch uit op een goede catch?Je gaat je huis en haard toch niet verlaten als je er niet minstens op vooruit gaat?En liefde speelt toch ok een rol,anders wordt je wel rijker maar niet gelukkiger toch? Emoticon: Confused

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

wilma, ik kan me wel vinden in de posting van elsbeth.
Je woont in Nederland, hebt een nederlandse vriend, toevallig met een getint huidje.
Je moet niet steeds naar zijn verleden kijken of bang zijn dat jullie mensen kwetsen, zoek de moeilijkheden niet op maar geniet van jullie beider leven samen en maak er nog iets van. Wil je gelukkig worden, leef dan in het heden en kijk niet steeds terug.

Als ik bij alles na moest denken omdat mijn man van Indische afkomst is dan had ik geen leven meer, wij pikken van beide culturen het beste op en passen ons aan elkaar aan, geven en nemen dus en niet in kleur of land van afkomst denken.

veel geluk samen Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Emoticon: Devil Emoticon: Party! Ja Yoke en Elsbeth, ik leer heel veel van zijn cultuur en de achtergronden, nee ik kijk niet steeds terug,maar de familie is toch belastend, in die zin : je wordt gedoogd, maar niet geaccepteerd, maar dat merk je niet..., er wordt gezwegen.
Toch moeilijk hoor! terwijl dochter Eva niets liever wil, dan met zijn kinderen kennis te maken, ze staat er 100% open voor.
Even off topic: Eva heeft haar Bachelor diploma gehaald in Leiden, psychologie.
Nog 1 jaar en dan afstuderen, en ze is pas 21
Yoke geven en nemen is het belangrijkste, welke cultuur dan ook

Veel liefs Merapi/Wilma

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik lees met verbazing al een aantal dagen wat hier allemaal voorbij komt. Het stoort me dat het woord hoer hier nogal veevuldig gebruikt.

Volgens de Dikke van Dale is een hoer > prostituee > vrouw die tegen betaling seksuele handelingen verricht (en ook hier jammer dat deze alleen de vrouwelijke variant bespreekt) maar in de volksmond is het ook een scheldwoord dat dient om vrouwen te beledigen.

Met mooi en lelijk, the bold (bule) en de beautiful (Indonesische/Indonesier) wordt hier alleen de buitenkant bedoeld neem ik aan?

Leeftijdsverschil is zoals het woord al aangeeft een verschil in leeftijd (dat overigens pas exact naar voren komt als iemand zijn paspoort laat zien....)
Komt op de hele wereld voor. Wie heeft ooit verzonnen dat geliefden qua leeftijd in "de pas" moet lopen? Wie bepaalt wat wel of niet normaal is en als het normaal is hoeveel "mag" het verschil dan zijn? Hoe komt het toch dat bij dit verschil er nooit iemand over valt als het om vrienden gaat?

Mensen hebben volgens mij een relatie om elkaars leven te verrijken en die verrijking zal door iedereen anders ingevuld worden......met geld, liefde, vriendschap, sex, alles samen of juist niet, een basis leggen voor eventuele kinderen, gezamenlijke macht van beider families (als dat nog bestaat) en ga zo maar door.
Samen ben je meer, rijker, beter, meer waard in welk opzicht dan ook. Of het nou voor 1 nacht is, een aantal maanden of jaren, de vakantie of de rest van je leven.

Verschillende huidskleuren, interesses, religies, materiele positie, afkomst, achtergrond, cultuur, opleiding?
Het is heel simpel; waar twee mensen het eens zijn wie is dan de derde om zich er zich in te mengen?

En zo ook voor het onderwerp van dit topic. Hoe komt het toch dat "wij" maar overal van van moeten vinden

Dat er zo algemeen gedacht wordt, in dit geval in Indonesie zoals in diverse bovenstaande postings beschreven geloof ik niet. Het zal allemaal heel erg liggen aan plaats, situatie, de mensen. Natuurlijk zijn er mensen zijn die zo denken (zwart-wit, veroordelend, onnadenkend, ongenuanceerd, aanstoot nemen aan), maar die heb je in Nederland net zo goed)

Het gaat om die twee mensen, wat ze er zelf van vinden, ermee willen. Punt.
Tidak usah ikut campur! Daar hoeft niemand zich mee te bemoeien.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 26-08-2008 20:29 merapi wrote:
Emoticon: Devil Emoticon: Party! Ja Yoke en Elsbeth, ik leer heel veel van zijn cultuur en de achtergronden, nee ik kijk niet steeds terug,maar de familie is toch belastend, in die zin : je wordt gedoogd, maar niet geaccepteerd, maar dat merk je niet..., er wordt gezwegen.
Toch moeilijk hoor! terwijl dochter Eva niets liever wil, dan met zijn kinderen kennis te maken, ze staat er 100% open voor.
Even off topic: Eva heeft haar Bachelor diploma gehaald in Leiden, psychologie.
Nog 1 jaar en dan afstuderen, en ze is pas 21
Yoke geven en nemen is het belangrijkste, welke cultuur dan ook

Veel liefs Merapi/Wilma

We zijn momenteel zwaar off topic maar desondanks nog een reactie.
Wilma, gefeliciteerd met de studieresultaten van Eva.

ik leer heel veel van zijn cultuur en de achtergronden, nee ik kijk niet steeds terug,maar de familie is toch belastend, in die zin : je wordt gedoogd, maar niet geaccepteerd, maar dat merk je niet..., er wordt gezwegen.

Nou dat is dus geen pluspunt van zijn cultuur maar ik denk dat het niet accepteren van jou of jullie relatie niets heeft te maken met zijn Indische afkomst.
Dit soort dingen kom je ook tegen bij relaties tussen Hollandse partners, kinderen die een nieuwe relatie van vader niet goedkeuren, die er niet tegen kunnen dat de nieuwe vriendin van vader moeder haar "plaats" inneemt, al is dat niet de bedoeling van de vriendin. Jullie zullen daarover moeten praten en niet zwijgen zoals zij doen, al is zwijgen wel een ding waar de Indische mensen goed in zijn, probeer dat zwijgen te doorbreken en laat zien dat je hun vader nog een aantal gelukkige jaren gunt en dat het door hun houding niet lukt. Het zal moeilijk zijn om ze te overtuigen maar door deze houding van jullie, bang zijn om te kwetsen enz. zal het zeker niet lukken.
succes Emoticon: Yes!

We kunnen nu twee dingen doen, een nieuw topic maken over mixkoppels op leeftijd of on topic verder gaan Emoticon: Yes! .

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
User
spacer line

Ik vind het juist een interessant topic. (ben het overigens met Yoke eens). En Merapi, uiteraard ook gefleiciteerd met Eva.
Anne Mieke, ik kan me voorstellen dat de postings van de afgelopen dagen je met verbazing hebben vervuld. Het lijkt er echter op dat jij vindt dat wij het woord hoer in de mond nemen, omdat wij bepaalde dames zo willen bestempelen. Ik heb uit de postings just gehaald dat er een discussie is over de beeldvorming, niet over het absolute. Wat betreft de Dikke van Dale: ik denk dat achter de ramen zitten om de heren tegen betaling van het nodige genot te voorzien, niet de enige manier is om je als vrouw te hoereren. Er zijn wel meer woorden in de van Dale die een bredere betekenis kunnen hebben. Waar het mij, en volgens mij ook een aantal anderen om gaat, is de vraag hoe het komt dat bepaalde vrouwen in Indonesie toch als hoer/slet worden gezien. In wat voor situaties, in welke situaties juist niet. Het gaat hier, is mijn beleving, voornamelijk om de beeldvorming vanuit de Indonesiers zelf (maar misschien moet ik nog eens teruglezen). Natuurlijk Anne Mieke moeten mensen lekker doen wat ze zelf weten, met wie ze in zee gaan, maar je kunt je er toch niet aan onttrekken dat er vaak erg scheve machtsverhoudingen zijn in de beschreven relaties. Dat dit mensen soms met de nodige walging vervult, kan ik heel goed begrijpen. Je hoeft je er niet mee te bemoeien, maar het benoemen kan m.i. geen kwaad. De vergelijking met Nederland vind ik niet juist, natuurlijk heb je hier ook machtsverschillen, maar die zijn volgens mij niet te vergelijken met Indonesie. Natuurlijk heb je hier ook kansarmen, maar die hebben het nog wel een stukje beter dan in Indonsie. Tenslotte het leeftijdsverschil, waarom wordt dat bij stellen wel belangrijk gevonden en bij vrienden niet? Omdat een relatie met iemand hebben iets heel anders is dan een vriendschap met iemand hebben. Je kunt (in mijn ogen) heel goed een hechte vriendschap met iemand hebben die over heel veel dingen wezenlijk anders denkt dan jij, dat is in een relatie anders. De dingen die hier besproken werden betreffende (grote) leeftijdsverschilen, moeten ook geplaatst worden in de context van waar we het in dit topic over hebben. Het gaat niet ook "sec" leeftijdsverschillen.

groet Elsbeth

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-08-2008 21:31 elsbeth wrote:
Het lijkt er echter op dat jij vindt dat wij het woord hoer in de mond nemen, omdat wij bepaalde dames zo willen bestempelen. Ik heb uit de postings just gehaald dat er een discussie is over de beeldvorming, niet over het absolute.

Ik vind dat niet, dat woord wordt wel degelijk gebruikt en waarom als er niet iets mee gezegd cq duidelijk gemaakt moet worden? Praten en schrijven is uitgevonden om elkaar te beinvloeden of iets duidelijk te maken

Waar het mij, en volgens mij ook een aantal anderen om gaat, is de vraag hoe het komt dat bepaalde vrouwen in Indonesie toch als hoer/slet worden gezien. In wat voor situaties, in welke situaties juist niet. Het gaat hier, is mijn beleving, voornamelijk om de beeldvorming vanuit de Indonesiers zelf

Dat bedoel ik. en het antwoord is dat dat komt omdat mensen niet leven en laten leven en steeds maar vinden dat ze iets te vinden hebben. Wat dat aangaat is er geen verschi tussen Indonesie en Nederland. En dat komt nergens door dan door hun eigen gedachten.

Natuurlijk Anne Mieke moeten mensen lekker doen wat ze zelf weten, met wie ze in zee gaan, maar je kunt je er toch niet aan onttrekken dat er vaak erg scheve machtsverhoudingen zijn in de beschreven relaties. Dat dit mensen soms met de nodige walging vervult, kan ik heel goed begrijpen. Je hoeft je er niet mee te bemoeien, maar het benoemen kan m.i. geen kwaad. De vergelijking met Nederland vind ik niet juist, natuurlijk heb je hier ook machtsverschillen, maar die zijn volgens mij niet te vergelijken met Indonesie. Natuurlijk heb je hier ook kansarmen, maar die hebben het nog wel een stukje beter dan in Indonsie.

Ik denk dat buitenstaanders dingen vaak zelf zien als machtsverhoudingen/-verschillen veel meer dan diegenen waar het om gaat. En, nee ik kan niet begrijpen dat dat mensen van walging vervult. Ik lees hier in postings ook dat het misschien wel eens jaloezie zou kunnen zijn. Dus wat is het nu?
Ik denk dat dit soort relaties te vaak als onecht bestempeld worden en kom ik weer terug op dat dit slechts twee mensen aangaat.

Tenslotte het leeftijdsverschil, waarom wordt dat bij stellen wel belangrijk gevonden en bij vrienden niet? Omdat een relatie met iemand hebben iets heel anders is dan een vriendschap met iemand hebben. Je kunt (in mijn ogen) heel goed een hechte vriendschap met iemand hebben die over heel veel dingen wezenlijk anders denkt dan jij, dat is in een relatie anders.

"wordt belangrijk gevonden" is nicht im Frage; dat bepalen de partijen zelf. (Liefdes) relatie versus vriendschap is ook niet altijd zo scherp neer te zetten en ook dat zal door iedereen anders gezien en ingevuld worden. Er zijn (ook in Nederland) genoeg mensen die een liefdesrelatie/huwelijk hebben en over veel dingen wezenlijk anders denken terwijl hun (beste) vriend of vriendin juist veel meer op de ideeen van die persoon aansluit. En ook dan vat ik 'm nog niet hoor. Wie wat heeft met elkaar kan niet door een ander bepaald worden

De dingen die hier besproken werden betreffende (grote) leeftijdsverschilen, moeten ook geplaatst worden in de context van waar we het in dit topic over hebben.

Hoe groot is groot? 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar, 40 jaar?
Dat bedoel ik; daar zal iedereen anders over denken.

Ik vind de discussie niet interessant maar eerder schokkend. En vanuit dat laatste heb ik ook gepost. Ik vind het heel erg jammer dat mensen zo tegen de dingen aankijken. Meningen (ik ga er vooralsnog vanuit dat het meningen zijn) hoeven m.i. niet altijd zo rauw kenbaar gemaakt te worden. Bovendien is dit een site waar waarschijnlijktoch wel wat bules/Indonesiers aan de geschetste profielen/situaties/kenmerken voldoen.............Maar, we leven in een vrij land dus, silakan.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Natuurlijk Anne Mieke, dit is gelukkig een vrij land, ik zou wensen dat het elders in d e overige wereld zo was..
Vergis je niet, het Indische verleden is absoluut niet voorbij, werkt door bij tantes, neven en nichten, een bericht die door de wind wordt verspreid.
Geef niks, we houden van elkaar, eigenlijk 6 jaar al, en wat maakt het dan uit dat zijn wiegje/klamboe stond in Bandung en die van mij onder de Haagse toren?

Yoke goed idee om een nieuwe topic te starten :mixed couples

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

95,501,587 topic views - 242,162 posts - 13,761 topics - 35,541 members - last post @ 03-12-2021 10:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

156,252,600 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com