indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Na mijn verblijf van vier maanden in IndonesiŽ ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het best uit kan houden daar, eerder had ik mijn twijfel uitgesproken of dat wel zou lukken, sterker nog wij zijn van plan om ergens in september terug te gaan voor een maand of vijf.
Ik heb op Batam Oyibo mogen ontmoeten en 2 dagen met hem opgetrokken, als iemand die al jaren in het buitenland woont en werkt heeft hij vaak een geheel andere kijk op de dingen.
…ťn opmerking van hem is mij bij gebleven en die heb ik ter harte genomen, "erger je niet verbaas je slechts", of iets in die strekking.
Ga je je met je Euopeesche denken ergeren dan is het heel moeilijk om de dingen over je heen te laten komen, beter is observeren en verbazen, vervolgens denken, het zij zo, zonder de onhebbelijke gewoonte van ons om het te willen veranderen en als het niet lukt terug te keren met de pest in je lijf.

Verbazing, ik ben van de ene in de andere gevallen, wat mij echt wel heel goed is bij gebleven is het verhaal van Dimas.(12 jaar)
Dimas zou dit jaar de SD (lagere school) verlaten, niet zoals hier een overgangsrapport en naar het middelbaar, maar in IndonesiŽ doen kinderen staatsexamen, een zeuwachtige tijd voor die kinderen, in elke klas staat zelfs een gezagsdrager in vol uniform de kinderen in de gaten te houden.
Dat Dimas zou slagen was wel duidelijk, immers hij had ook nog behoorlijk bijles gehad op een particulier instituut, de bedoeling was dat Dimas naar de SMP 1 zou gaan, SMP 1, 3 en 5 zijn een mooie opstap om later verder te gaan, die hebben zoals mij is verteld internationale standaard.
De kinderen gaan naar SMP negri of als dat niet mogelijk is naar een particuliere SMP wat uiteraard veel duurder is.

Dimas maakt zijn examen perfect en mag de SD verlaten, moeder op een holletje naar de SMP 1 in het centrum van de stad, wat natuurlijk een gewilde school is ook gezien de vervoerskosten, na de nodige betalingen, formulieren, foto's enz. wat een papierwinkel staat hij op de lat voor de toelatingstest.
Nog even op zijn oude school 3 dagen opfrissen ter voorbereiding van zijn test en gaan met die banaaan, Dimas is een bijdehand ventje dus alle vertrouwen, nu is er ook nog een tweede mogelijkheid, als pa of ma onder de daftar(register) pakweg 1.5 miljoen rp schuift dan is de test meer een formaliteit, maar ja die moet je maar hebben.
Als Dimas zakt dan is het teoretisch niet meer mogelijk in aanmerking te komen voor SMP 3 en 5, immers de testen zijn dan achter de rug en dan ligt alleen de weg naar particulier nog open.

Het ergste gebeurd, Dimas haalt het niet, moeders loopt na de uitslag rond met een gezicht als een oorwurm en wordt aangeschoten door een andere moeder die aangeeft dat tegen een redelijke betaling nog wel wat te regelen was voor de smp 5.
Goede raad is duur, letterlijk en figuurlijk dus vooruit maar met de geit, wil je je kind een redelijke opleiding laten volgen dan zal je dat via andere kanalen moeten bewerkstelligen, ook de buurvrouw wiens echtgenoot journalist is bied hulp aan, een bevriende journalist bied na enkele telefoontjes een plaats aan op de SMP 5 onkosten 1.8 miljoen, zou je zo'n schobbejak niet.
De kaarten dus maar op de andere moeder gezet, die heeft een kennis van een kennis die voor de gemeente werkt en vrij hoog in het zadel zit, deze man heeft wat ze noemen facilitas, hij kan nog 3 leerlingen alsnog plaatsen op de SMP 5, uiteraard tegen een redelijke vergoeding.

Het blijkt dat de scholen de lat zo hoog leggen dat er altijd nog zo'n plaats overblijft voor zo'n 30 leerlingen die dan via de achterdeur binnenkomen en dat legt de hoofd van de school geen windeieren.
Kort gezegt, Dimas wordt de SMP 5 via de achterdeur binnengeloodst onkosten 900.000 rp, de buit wordt verdeeld door de moeder, de kennis, de gemeenteambtenaar en het hoofd van de school.
Gezakt voor de test SMP 1, niet nodig een test voor SMP 5 te maken, deze twee scholen zijn van hetzelfde caliber, eind goed al goed.
Toen alles reeds zijn beslag had kwam moeder nog wel een lerares tegen van de SMP 5 waar haar oudere dochter bij in de klas had gezeten, mens waarom ben je niet naar mij toegekomen zei ze, dan had heel die poppenkast niet nodig geweest, helaas deze connectie was de moeder van Dimas helemaal ontschoten, helaas pindakaas.
Erger je niet, verbaas je slechts, in die periode hier en daar nog wat demo's door ouders tegen dit systeem maar een demootje meer of minder, daar trekt niemand zich een hol van aan.

Nu is het ook in Nederland soms gemakkelijk wat connecties te hebben, maar in IndonesiŽ kom je werkelijk nergens zonder connecties.
Nu hebben wij een mannetje die dagelijks bij ons is en wat hand en spandiensten voor ons verricht, wij blij en hij ook want hij krijgt er elke dag geld voor, op een dag nam hij zijn dochter mee Yeni 12 jaar, op mijn vraag naar welke school ze ging kreeg ik te horen dat zij niet meer naar school ging, pa en ma konden het niet betalen.
Een blom van een meid die haar dagen in ledigheid door moest gaan brengen tot zij zou trouwen, vaak is dat al op 16 jarige leeftijd.
Door mijn ervaring iets rijker geworden ben ik op een holletje naar de buurvrouw gerend, zij is onderwijzeres op een SMP 9, vijf dagen voor de school begon werd dit kind de school binnengeloodst, alles geregeld door de onderwijzeres die de ouders heeft ondersteund met het invullen van de papieren zodat de ouders ondersteuning krijgen van BOS, die betalen de belangrijkste kosten als de ouders niet bij machte zijn om het te betalen, wij hebben de kosten van het schooluniform en schriften voor onze rekening genomen, tevens hebben we geld achtergelaten voor het dagelijks vervoer naar en van school.
Connecties dus daar staat of valt alles bij.
Ergeren? Nee dat ga ik niet doen, want dan kan ik hier beter achter de geraniums blijven zitten, verbazen ja, en in het systeem meehobbelen, bovendien trachten zoveel mogelijk connecties te krijgen, veel mensen die wat te betekenen hebben komen graag in contact met ons, gewoon doen ik heb toch niks anders te doen en het is in IndonesiŽ heel normaal om je contacten te gebruiken om iets te bereiken, je kan ook zeggen ik verdom het om in dat systeem mee te doen, dat is niet bijster slim en bovendien had Yeni dan nu niet op school gezeten ook, het doel heiligt de middelen ze we maar zeggen.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Ergeren? heel goed geformuleerd om dit om te zetten in "verbazen"!
Al blijft de ergenis soms nog steeds op de loer liggen. Een duidelijk verhaal over, hoe naar een school te gaan/mogen.

Een opmerking nog, je schrijft dat je zonder conecties nergens komt in Indonesie, ik ben het voor, late we zegge, 75% met je volledig eens. Echter zie ik dat zonder conecties men ook ergens komt, zij het wel door langere procedures te volgen, dat dan weer wel.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

marcel70
User
spacer line

Malam,
Voor alle duidelijk je bedoelt mee gaan in het systeem ( corruptie dus) ?
pareng

Becik ketitik olo Ketoro

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Voor alle duidelijk je bedoelt mee gaan in het systeem
In dit geval zeer zeker, het gaat hier om kinderen en de aanpak van corruptie is even niet van belang of je moet dit colectief aanpakken.

In Batu Oost Java waren de bedragen aanzienlijk hoger (IDR 5 miljoen), dit pikte de mensen dus niet en hebben gezamelijk actie ondernemen, het uiteindelijke bedrag kwam dus ook uit op IDR 1.5 miljoen.

Malam haalde het bij een ander topic al aan, de mensen zijn niet gewend om samen actie te ondernemen, de vraag is echter hoe lang nog, als er eens met succes actie wordt ondernomen is de pers er als de kippen bij en dat kon wel eens de motivaite geven voor anderen om actie te ondernemen.
Laat de ouders die een kind naar een school willen gaan eens gezamelijk weigeren om die absurde bedragen te betalen zoals in Batu is gebeurde.

In Nederland vonden de jongeren het in de jaren zeventig welletjes en hebben er toen voor gezorgd dat er veel (misschien wel teveel) is veranderd, de generatie van mijn ouders was het ook niet gewend om van zich af te bijten.
Ik hoop de tijd nog mee te mogen maken in IndonesiŽ dat het volk gezamelijk actie gaat ondernemen, nu zijn er te veel regio's waar onnodig wordt gevochten om het geloof, dat is mijn inziens het werk van provocators die werken in opdracht van mensen die beter worden van al die strijd.
Laat de IndonesiŽrs die energie maar eens anders gebruiken voor de echt belangrijke zaken.
Jan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Och Siebjans dat zal best wel, maar vaak gaat er zoveel energie in zitten, het mooie voorbeeld is mijn verlenging van mijn visum, in eerste instantie moest ik 3 keer terug met ook nog lange wachttijden.
Toen ik ťťnmaal als binnenkomertje de ambtenaar 100.000 rp had toegeschoven waar heb je het over 7 Euro en hij vroeg of ik kennis wilde maken met zijn chef die uitmuntend Nederlands sprak, gingen alle deuren voor mij open, ik kreeg hun telefoonnummers en bij mijn laatste verlenging heb ik gebeld dat ik eraan kwam, alle benodigde papieren en foto's bij me, een kwartiertje binnen en de volgende dag kreeg ik een telefoontje dat ik mijn visum op kon halen.

Ik heb wel via de officieŽle weg het kenteken van mijn motor over laten schrijven van Ciamis naar Sukabumi, uiteraard op naam van een vriend van me.
Dit heeft welgeteld 3 maanden geduurd, tweemaal moest de eigenaar naar Ciamis, nou geloof me maar dat is een roteind en ik heb bij elkaar uren op het kantoor gezeten, dan wilden ze dit weer en dan wilden ze dat weer, ben wel 5 keer op dat kantoor geweest, wat een drama, tot het moment dat ik er achter kwam dat een buurvrouw van een kennis daar werkte, ik kreeg ogenblikkelijk de benodigde papieren met een heel regiment stempels waarmee ik zonder probleem kon rijden en na 3 weken een tefeloontje dat de kentekenplaat met de eigendomspapieren klaar lagen.

Voor een behoorlijk aantal dingen hebben mensen in IndonesiŽ connecties nodig, anders komen ze er niet, voor ons ligt dat anders, wij zijn maar gast en hoeven ons dagelijks leven daar niet te slijten.
Ik ben er wel achtergekomen dat als Indonesische mensen geen connecties hebben als bijvoorbeeld hun kind naar een school moet dat ze het gewoon kunnen schudden, tenzij ze met flappen komen, maar daar hebben veel mensen de mogelijkheid niet voor.

Dat geldt ook voor iemand die werk wil hebben, als er een leuke baan weg te geven is dan is het een kwestie van connecties of een berg geld, de connectie kost ook geld maar veel minder.
Zo steekt de maatschappij daar nu ťťnmaal inelkaar, maar dan spreek ik over een plattelandsgemeente, hoe het in Jakarta of Bandung gesteld is, dat weet ik niet.

Kijk in Nederland weet iedere dokter dat als ik met gebroken poten in het ziekenhuis kom dat ie op zeker betaald wordt, in IndonesiŽ dus niet, ondanks dat ook een dokter daar zijn eed af moet leggen dat hij zieken moet helpen, zal hij eerst naar de kleren kijken, is het een pauper dan gaat ie eerst in zijn zakken graaien om te kijken of ie poen heeft, zo niet dan wordt ie met zijn gebroken poten weer keurig op straat gezet.

Twee voorbeelden, ik moest pinnen bij de BCA op een hele drukke weg, voor mijn ogen klapten 2 motoren op elkaar, behoorlijk heftig het jonge halve zooltje die als een idioot met een rotgang op de verkeerde weghelft reed kwam er relatief redelijk vanaf, de jongedame die hij te pakken had dus niet, die werd zwaargewond langs de kant van de weg gesleept(het verkeer moet tenslotte doorgaan) exact 30 meter ervandaan een spiksplinter nieuw ziekenhuis, ik zag wel enige kopjes voor de ramen, maar geen ene dokter die de moeite nam om effe te kijken, na enige tijd werd de zwaargewonde dame door een securityman van de BCA naar de overkant gedragen.

Voorbeeld twee, een vriend van me die onderwijzer is en dus ook een ziektekosten verzekering heeft werd met zijn motor ondersteboven gereden, alle brokstukken werden snel van de weg gehaald(het verkeer moet doorgaan) en daar zat hij langs de kant van de weg gezicht rood van het bloed en naar achteraf blek een gebroken sleutelbeen, nou dat doet verdomd pijn.
Alles en iedereen reed en liep hem voorbij, wel vragen wat er was gebeurd, want de IndonesiŽr is enorm sensatiebelust, maar handelen ho maar.
Tot een collega langs reed en hem zag zitten, die heeft hem naar het ziekenhuis gebracht en zijn vrouw gebeld, mijn zwager ging met haar mee.

Toen ik het hoorde heb ik gelijk zijn vrouw gebeld en aangeboden om er naar toe te komen, immers een bule geeft altijd wel wat extra`s in de dollarbeluste ogen van een dokter.
Zij dacht alles in de hand te hebben, dus wij hebben afgewacht (helaas)
Toen de echtgenote na een lange rit en veel file in het ziekenhuis kwam zat haar man daar nog steeds als een zielig hoopje er moesten eerst verzekeringspapieren boven tafel komen.
Pas nadat dit was geregeld wilde ťťn van die zakkenvullers wel effe kijken en een foto maken, zijn sleutelbeen was gebroken en ťťn gebroken stuk zat tegen de binnenkant van zijn huid aan te prikken dus net niet gecompliceerd.
Het was wachten geblazen tot er een dokter zou zijn die dat spul kon zetten, al met al zat die beste jongen daar al zo'n 4 tot 5 uur.

Tot ze een tip kregen dat het beter was om de kampung in te gaan daar zat een bengkel tulang, ja ja je gelooft het niet, letterlijk vertaald een werkplaats voor beenderen.
Geen dokter dus maar wel een vent die de boel kon zetten, dat mag in IndonesiŽ.
Om 2 uur was ie thuis en het gaat nu redelijk met hem, achteraf was ie een beetje boos op zijn vrouw die mijn aanbod om op mijn motorretje er heen te vliegen, ik was op dat moment zijn connectie en daar maakte ze geen gebruik van.
Immers als ik het ziekenhuis was binnengekomen dan hadden alle doktoren met dollartekens in hun ogen met de hakken geklakt en hem ogenblikkelijk geholpen, immers met een bule zit de poen goed, achteraf had zijn verzekering wel betaald.

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat je alle mogelijkheden om connecties te verwerven aan moet nemen, daar kan je veel goed werk mee verrichten zonder dat er al te veel geld aan te pas komt.
Als je je dan ook nog normaal gedraagt en niet de rijke bule gaat uithangen en benadrukt dat je blij bent gast te mogen zijn in IndonesiŽ dan kan je zonder centjes ook veel bereiken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 16-08-2008 08:23 marcel70 wrote:
Malam,
pareng

Ja Marcel, desnoods meedoen met een beetje corruptie, ik kan heel hooghartig weigeren er aan mee te doen, voor mij als toerist een eitje, ik werk en woon daar niet permanent.
Zoals ik al schreef het doel heiligt de middelen, of het goed of fout is daar heb ik het niet over, als je het wil weten fout dus.
Maar ik heb wel 3 kinderkes een handje toe kunnen steken met dit systeem, 2 op de SMP en ťťn op de UPI in Bandung, als ik niet mee had willen gaan in het systeem dan hadden ook deze drie jonge mensen geen kans gehad.
Het is maar uit welke gedachtengang je het benaderd, ik heb geleerd dat je gebruik moet maken van de mogelijkheden die er zijn, zelfs als je het er niet mee eens bent.
Voor zover ik begrepen heb ben je zelf ondernemer in IndonesiŽ en ongetwijfeld heb je zelf ook geleerd om met het systeem mee te gaan, anders was je allang uitgespeeld in IndonesiŽ.
Selectief meegaan in en bepaald systeem met als hoofdfactor het helpen van andere mensen heb ik geen problemen mee.
Wederom de opmerking," het zij zo", wie ben ik om te trachten als een eigenwijze bule er verandering in te brengen met alle ergenissen vandien, ik ben uiteindelijk Don Quichotte niet.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Als je je dan ook nog normaal gedraagt en niet de rijke bule gaat uithangen en benadrukt dat je blij bent gast te mogen zijn in IndonesiŽ dan kan je zonder centjes ook veel bereiken.
Ik ben blij dat jij dat schrijft, dan wordt het misschien serieus genomen, in Bali was dat duidelijk niet zo, daar was het iedere keer weer kassa , Bali heeft wel de pech dat alles wat ik extra betaal ik zondermeer van mijn budget voor Bali aftrek.
In Oost Java kom ik er achter dat het ook anders kan.

Al woon ik nog lang in IndonesiŽ, ik zal men best blijven doen om mij als gast te gedragen en zeer zeker niet de rijke bule uit gaan hangen.
Ik zeg vaker tegen Tuti als we weer eens een verwaande Bule hebben gezien (ontmoet): KEPALA TINGGI, DOMPET TIPIS
Salam,
Jan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Duidelijk Jan.
Er heerst nu ťťnmaal de gedachte in IndonesiŽ onder de gewone bevolking dat iedereen met een wit velletje godvergeten rijk is.
Deels is dat wel zo als ik kijk naar mijn ziektekostenverzekering, inkomen, behuizing enz.
De verbazing dat ik daar op een Honda bebek rijdt is spreekwoordelijk, ik moet een vette fourwheeldrive hebben, maar als ik uitleg dat ik met een snottebel onder mijn neus in Nederland dag en nacht heb moeten werken om in IndonesiŽ te kunnen zijn en dat ik niet rijk ben maar lekker kan leven omdat het daar goedkoper is, dan begrijpen ze het wel.
Het is vooral een kwestie van communiceren en niet de grote meneer uithangen, gewoon eerlijk vertellen dat je niet rijk bent en dat je vanaf je 15e gewerkt heb, ik dan ook nog als koelie onder de balen gelopen.
Misverstanden uit de weg ruimen, zeker als ik weer zo'n arrogante bal met korte lange kakibroek en camera op zijn buik met moeders die het niet kan laten om in een Islamitisch land haar tieten te ventileren door de stad heen ziet bavianen. Emoticon: Nooo
Als je je tieten wil laten zien ga dan naar Scheveningen, no problem.
Wil je cultuur snuiven in IndonesiŽ hou er dan rekening mee dat het een overwegend Islamitisch land is, natuurlijk ben ik de afgelopen maanden bruin geworden, mijn kop en armen, als je mijn poten ziet schrik je je kapot, een kistje witlof is er niks bij.
Ik loop in lange broek en ordentelijk T shirt, badminton en voetbal met de kinderen, als ik op mijn brommertje aankom dan schreeuwen ze allemaal Om Dick.

Een aantal moeders kwamen enigszins malu naar mij toe en vertelden dat de kinderen het zo vreemd vonden dat Om John 100 meter verderop in zijn tanga op de sawa in de zon lag, deze Engelsman van mijn leeftijd flikt dat gewoon en dan maar gek kijken dat ie geen kontakt heeft met de buren.
Om John voelde zich eenzaam volgens zijn vrouw Lilis en zou het leuk vinden als Om Dick is effe langs zou komen, nou ik heb op de geijkte Indonesische wijze geantwoordt.
Insya Allah, want ik heb helemaal geen behoefte om mijn goede naam die ik met mijn normale gedrag heb opgebouwd te grabbel te gooien voor een maffe bule die half naakt in de sawa gaat liggen zonnen en zich geen reet aantrekt van de plaatselijke gebruiken, laat dat duidelijk zijn.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 16-08-2008 09:46 Tuti & Jan wrote:
Ik zeg vaker tegen Tuti als we weer eens een verwaande Bule hebben gezien (ontmoet): KEPALA TINGGI, DOMPET TIPIS
Salam,
Jan

Ha ha ha ha .
Mag ik mijn duit erbij doen ?
Kepala Tinggi (logisch die bule' s zijn vaak lang ) , en Kepala Kosong ( dat merkt je ) , en Dompet Tipis (dat " ruikt " je ) .

Dat zeg ik vaak tegen mijn (belandanese) nyonya als we daar met pakansi zijn ..

Kijk es kijk es , een landgenoot van je .

Je kan b.w.v van spreken hun gedachten lezen hoe een verwaande bule over de indonesiers denken.
Wat een verbeelding seh .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Over de scholen in Indonesia.
In het algemeen heb je de Sekolah Negeri (staats school) en Sekolah Swasta (Particulier) .
Dat gaat vanaf de froebel tot de Universiteit.
Per defenitie zijn de "Oude" staatsscholen(dat zijn dan de S.N met een kleine nrs) en de S.S (Sekolah Swasta) beter anngeschreven.Zeker als je een katholieke school heb gedaan zoals Cannisius .
Aangezien de staatsbudget voor onderwijs nog steeds te laag is (onder de vastgestelde 25% v.d APBN) en de grote vraag zijn de eerste klas plaatsen (staat of particulier) snel bezet.
Men wil proberen om Rp 227 triljoen(hoeveel eurie?) beschikbaar te stellen , dat is 20 % van de APBN.(staatsbudget)
Men hoopt om de achterstand t.o.v de andere ontwikkelde landen binnen een paar jaar in te halen.

In het algemeen wordt naast de staatsexamen(ujian negara) ook toelatingseisen ingesteld.Nederland kent voorlopig niog de Cito Toets en de schoolexamens.
Alleen de beste hersenen kunnen een plaats krijgen.
In sommige gevallen is er een informele mogelijkheid geschapen om een klein % van de plaatsen toe te wijzen aan ............ (de zgn fasilitas) .

Dus men moet naast hersenen ook de mogelijkheid) hebben om naar school te gaan .
Heb je alleen hersenen maar niet goed genoeg cijfers (en dat gaat om de computeruitslagen , dus met zoveel cijfer achter de komma) ) ga geheid achter de net vissen.
En dan is men aangewezen op de " alternatieve route" .
Zelfs als je geld heb en je heb toevallig weinig hersenen in je kop , kan je ook moeilijk een plaats krijgen.
Of op zijn minst de " gekochte" plaats behouden.

De rankig systeem , toelatingsexamen en eventueel alternatieve route is bij mij bekend (> 40 jr geleden).
Ik ben na mijn examen SMA 7 Negeri Jakarta in 1966 ook niet gelukt om naar de ITB (1ste keus) , U.I (2de keus) te gaan studeren.
Komt niet de toelatingeisen voorbij.
Terwijl mijn school toen de 3de of 4de Staatschool is , staat goed aangeschreven.
Dat kwam omdat ik ook te veel andere activiteiten gedaan (studentenbeweging) , ben ook niet goed in mathematcs.
Zelfs de alternatieve route bied geen oplossing.
Heb daarna geprobeerd om Bedrijfskunde (1ste jaar Werktuigbouwkunde) bij de T.H.E in Nederland (Universiteit Eindhoven ) .
Uiteraard gestopt , heb te weinig kennis van wiskunde.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hmm Om Sid blijkt door zijn lange verblijf in Nederland weinig kennis te hebben van het huidige systeem.
Heb je poen en ben je dom dan kan je met geld een plaats verwerven op alle scholen.
Heb je geen poen en ben je uitermate slim dan moet je op een houtje bijten.
Het hele verhaal van Om Sid slaat op de verleden tijd, mijn verhaal is van NU.
We kunnen wenden en keren, maar dit was de realiteit van NU.
Nog geen 4 weken geleden Om Sid, natuurlijk klinkt het niet fijn in uw oren, maar het is niet anders, U kunt met alles wat in u zit het tegendeel proberen te bewijzen, maar dit is de werkelijkheid van dit moment, ik was er bij en keek er naar.
Dus geen kutverhalen hoe het toen was, kom tot de werkelijkheid van het huidigeg moment en laat het verleden rusten als u niet weet hoe het nu werkt.

Hitami
User
spacer line

Malam, als je 4 maanden op vacantie ben in Indonesie betekent niet dat je de wijsheid in pacht te hebben.

In Indonesia heb je staats en particulieren onderwijs. Om te studeren moet je sowieso een test doen. Wanneer je slaag heb je recht om toegelaten te worden en studeren. Wanneer je arm bent krijgd je studiegeld. Bij de staats universiteiten, kun je een zware test verwachten. Dus als je slim ben wordt je altijd toegelaten. Studenten die wat minder doe, kunnen tweede kans krijgen maar ze moeten heel duur betalen. Maar wanneer blijk dat ze zwak zijn wordt je ook net zo gemakkelijk er uit gezet.

Bij particulieren, als student heb je meer mogelijkheden wanneer je niet zo slim ben. Maar om diploma te halen, moet je flink voor betalen en moet je 80% aanwezig bij de lessen. Dat is de eis. Op deze manier valt het niet op.

Dus bij de top universiteiten kun je niet betalen en als je dom ben kom je ook niet in.

Er zijn goede particuliere SMA, hoeveel geld je ook heb maar zonder hersen word je niet toegelaten.

Wat veel mensen niet weten is dat, Indonesische top universiteiten, Internationale gezien nog niet zo slecht doet. in ranking zo rond 250ste plaats. De SMA is regelmatig wereld kampioen als het gaat om een vak als matematica, fisica.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Droom maar lekker verder Meneer Hitami.
Ik had het trouwens niet over studeren, maar slechts over kinderen die van de SD af komen en naar de SMP willen,of later naar de SMA.
Heb met een aantal onderwijzers gesproken, ook zij reageren zoals u.
Het is gewoon niet waar, zelfs als je de bewijzen aanlever dan doen ze net alsof het er niet is.
Meneer Hitami u kan dan wel op het gebied van onderwijs het ťťn en ander weten en de ogen sluiten voor wat er werkelijk aan de hand is, dat is uw goed recht.
Ik vertel alleen wat ik ervaren heb, natuurlijk heb ik de wijsheid niet in pacht, maar ik vertel wat ik gezien en meegemaakt heb.
Als u de zaak mooier voor wil stellen als dat ie is, dat is uw zaak, maar laten we niet jokken over de werkelijke situatie, het is uiterst zielig als mensen die een geweldige gedachte over IndonesiŽ hebben zich achteraf verkocht en verraden voelen na een bezoek aan IndonesiŽ en door mensen als u die de zaak mooier voorstellen als dat het is, van een koude kermis thuis komen.
Gewoon bij de werkelijkheid blijven meneer Hitami, en als ik onwaarheden heb verteld dan hoor ik graag van u waar het verhaal gelogen is.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

jammer genoeg klopt het allemaal wat malam hier vertelt...allemaal heel erg herkenbare situaties.. ik zou hier vele bladzijden kunnen vullen met gelijkaardige verhalen en ervaringen...

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ook gezien wat ik gezien heb Belgianguy ?
Je er niet aan ergeren is mijn devies, maar ontkennen dat het gebeurd zoals Hitami, tja dan ben je blind of dom.
Of zoals vele mensen in IndonesiŽ die het wel weten maar niet willen weten, een beetje ondergesneeuwd door de reclames en sinetron.
Of te te veel aandacht voor het nieuws in IndonesiŽ Hitami?
Kippendieven en verkrachters, zodat je het werkelijke probleem uit het oog verloren bent?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 16-08-2008 18:39 Hitami wrote:
Malam, als je 4 maanden op vacantie ben in Indonesie betekent niet dat je de wijsheid in pacht te hebben.

In Indonesia heb je staats en particulieren onderwijs. Om te studeren moet je sowieso een test doen. Wanneer je slaag heb je recht om toegelaten te worden en studeren. Wanneer je arm bent krijgd je studiegeld. Bij de staats universiteiten, kun je een zware test verwachten. Dus als je slim ben wordt je altijd toegelaten. Studenten die wat minder doe, kunnen tweede kans krijgen maar ze moeten heel duur betalen. Maar wanneer blijk dat ze zwak zijn wordt je ook net zo gemakkelijk er uit gezet.

Bij particulieren, als student heb je meer mogelijkheden wanneer je niet zo slim ben. Maar om diploma te halen, moet je flink voor betalen en moet je 80% aanwezig bij de lessen. Dat is de eis. Op deze manier valt het niet op.

Dus bij de top universiteiten kun je niet betalen en als je dom ben kom je ook niet in.

Er zijn goede particuliere SMA, hoeveel geld je ook heb maar zonder hersen word je niet toegelaten.

.

Zoals veel mensen kunnen lezen , is Hitami vaak niet eens met mij .
Alleen in dit topic geef hij mij min of meer gelijk .
Dat Malam het e.e. a beleefde zal niemand (ik ook ) bagataliseren.
Alleen is zijn ervaring (die ook waar is) gebaseerd op Sukabumi toestand en Sukabumi is toevallig niet Indonesia.

Ik praat ook niet over 40 jaar geleden (met toelatingseisen etc ) maar op de tegenwoordige tijd .
De shake out van de zwakke broeders (of je rijk of arm ben) is begonnen met de " goede " keuze vanaf de froebelschool (T.K) , gevolg met de shake out van de SD , SMP en SMA .
In de grote steden in heel Indonesia .
In de kleine steden zoals Sukabumi en de diverse kecamatan , kelurahan etc is ook aanwezig , maar niet zo " moordend" zoals in de grote steden.
Ik heb neven die vanaf de TK (swasta ), SD (Swasta) , (de zelfde scholen van mij ->40 jr geleden) l SMP Negri SMA negri .
En dan moet je hersenen hebben , zonder die hersenen kan je niet zo veel bereiken.
Zelfs Om Malam vertelde iets over de BOS regeling .
Dat is ook toepasbaar voor iedereen , en zeker bij de 2de , 3de rangs(in rangking) scholen waar de " arme" kinderen enigzins gespaard worden .
(PS : worden ze ergens anders " belast" met illegale praktijken).
Men kende ook de gerankeerde kinderen van de 1ste 10 beste kinderen , die krijgen voorrang die gebaseerd wordt op hersen kapaciteit en niet op de dikte van de dompet.
PS : ik heb tientallen neven/nichten die ook kinderen hebben vanaf de TK t/m Universiteit.
Zijn ze niet goed genoeg , dan gaan ze naar een 2de of 3de gerankeerde scholen .
Met de resultaat dat ze ook naar mindere Hogescholen of Universiteiten doorstomen.
Voor goed getalenteerde scholieren en studenten bestaat ook studiebeurzen verstrekt door particuliere bedrijven of stichtingen .
De 2de keuze scholieren die niet aan de " top" kunnen meedraaien en toevallig dikke dompet dompet hebben gaan massaal naar buitenland zoals Australie , Singapura , Malaysia etc .
Er worden zelfs beurzen georganiseerd waar de buitenlandse hogescholen / universiteiten de 2de keuze studenten (maar goed genoeg-kwestie van te weinig cijfers , een paar cijfers achter de komma) te ronselen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 16-08-2008 18:39 Hitami wrote:

Wat veel mensen niet weten is dat, Indonesische top universiteiten, Internationale gezien nog niet zo slecht doet. in ranking zo rond 250ste plaats. De SMA is regelmatig wereld kampioen als het gaat om een vak als matematica, fisica.

zie de posting van ene Grijzekat in de forum MSN Indonesie :

http://groups.msn.com/Indonesi(...)0111255&all_topics=1

***12th Po Leung Kuk Primary Mathematics World Contest 12-16 Juli 2008 Hongkong.
Met 25 deelnemende landen.

Indonesia stuurde 8 kinderen naar de prestigieuze mathematics contest in Hongkong.

5 kregen first class honour kwalifikatie , 2 second class honour en 1 third class honour .

Als team zijn ze geeindigt als first runner up , en als 1 van de zgn 6 teams champion of best overall performance, naast Bulgaria, USA, China, Taiwan .
Het is toch bemoedigend om het te lezen en zeker als je leest wat 1 van de kinderen zegt : Supaya Orang Indonesia Tidak Selalu Dicap Bodoh.
Opdat men Indonesiers niet altijd als domme mensen beschouwen.

***International Mathematics Olympiade Madrid 2008

Indonesia heeft 1 zilveren medaille , 2 bronzen en 2 kwalificatie "honorable mention " gekregen tijden sde Internationale Olympiade in Madrid (10-22 juli 2008).
Van ranking 52 gestegen naar ranking 36.

Nederland heeft 2 zilveren en 2 bronzen medaille gewonnen.
In 2011 zal de Olympiade in Nederland plaatsvinden..

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hmmmm Hitami en Om Sid,
Ik heb voor de rest geen zin in deze discussie, ik heb dit van nabij meegemaakt.
Ik heb ook geen zin in een ja en nee spelletje, dit was mijn ervaring en dat dit niet borg staat voor heel IndonesiŽ, dat kan ik niet bevestigen of ontkennen.
Mijn ervaring heb ik verteld en gezien de demonstraties in de grote steden zit mijn verhaal er niet ver naast.
Hitami die het ťťn en ander in het onderwijs doet zal dit zeker ontkennen(hij kan niet anders) en Om Sid gaat zich weer eens gedragen als een paling in een emmer snot.
Tja ik was er bij en keek er naar, wat moet ik nog meer zeggen.
Voor mij einde discussie, ik weet wat ik gezien heb en meegemaakt en een ieder kan zich in allerlei bochten gaan wringen om mijn ongelijk aan te tonen, men mag zelfs zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, klopt ik was er bij en keek er naar en wat ik gezien heb en meegemaakt is voor mij bepalend.
Niet voor heel IndonesiŽ, daar kan ik niet over oordelen, niet bestrijden wat ik zelf heb meegemaakt want dan ben ik snel klaar.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

het lijkt me dat sidia de ervaringen van malam wilt minimaliseren door te stellen dat sukabumi indonesie niet is, m.a.w. zijn ervaringen zijn te lokaal...welnu ik woon in een andere stad aan de andere kant van java en daar gebeurt nou net hetzelfde...dat zal dan wel toeval zijn zeker? bovendien is mijn vrouw guru en haar oom kepala departemen pendidikan in een andere stad, ik hoor dus wel es het een en het ander ivm met onderwijs in indonesie, geen fraaie verhalen meestal...zelf heb ik 3 kinderen in indonesische scholen, ik maak dus ook het een en ander van nabij mee...ik was erbij en keek ernaar, zoals malam het treffend uitdrukt!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Natuurlijk niet waar Belgianguy, je zal wel jokken zoals ik.
Tja dat ik mijn dompet heb moeten trekken voor deze praktijken is ongetwijfeld een leugen.
Dat u op de ander kant van Java de zelfde ervaring heeft is toeval en de demonstrerende ouders in Jakarta hebben wij samen betaald om ons gelijk te krijgen Emoticon: Yes!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Het is ook grappig om te lezen dat buitenlandse studenten ook in Indonesische universiteiten studeren of afstuderen .
Zoals bekend heeft de Indonesische onderwijssysteem faciliteiten geschapen voor buitenlandse studenten , dat ze maximaal 10% van de studieplaatsen mag aanbieden .
Zoals UnPad (Universitas Pajajaran-Bandung) heeft op dit moment 800 buitenlandse studenten en dat is ver beneden de 10% regeling(UnPad heeftb 45000 studenten).
En de dat zijn niet alleen studenten van fancy opleidingen zoals taal of cultuur , maar ook techniek en medicijnen.
Vele Nederlandse hogescholen(HBO) en Universiteiten hebben ook uitwisselingsprogramma met Indonesische Hoger Onderwijs .
Ben op dit moment bezig om een CoSchap te regelen (via netwerk) voor een Nederlandse Drs Med. Of het lukt ??????.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 17-08-2008 00:14 Malam wrote:
Natuurlijk niet waar Belgianguy, je zal wel jokken zoals ik.
Tja dat ik mijn dompet heb moeten trekken voor deze praktijken is ongetwijfeld een leugen.
Dat u op de ander kant van Java de zelfde ervaring heeft is toeval en de demonstrerende ouders in Jakarta hebben wij samen betaald om ons gelijk te krijgen Emoticon: Yes!

wie zeg hier over jokken.????
Ik heb andere ervaringen , dus wordt ik dan hierdoor gediskwalificeerd ?.
Mijn motto is : Bisa diCek Mas.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

haha ja, zo is het precies!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 17-08-2008 00:06 belgianguy wrote:
het lijkt me dat sidia de ervaringen van malam wilt minimaliseren door te stellen dat sukabumi indonesie niet is, m.a.w. zijn ervaringen zijn te lokaal...welnu ik woon in een andere stad aan de andere kant van java en daar gebeurt nou net hetzelfde...dat zal dan wel toeval zijn zeker?

Dat is een veronderstelling dat ik de ervaring van Malam gaat minimaliseren .
Het is zijn ervaring in Sukabumi (e.O).
Je heb in een andere plaats ook dezelfde ervaring.
Niemand gaat dat bestrijden.

Ik wil hier alleen benadrukken dat indonesia een land van tegenstellingen is .
Je kan Indonesia vanuit verschillende perspectieven ervaren en bekijken .
Onze ervaringen hoeft niert perse dezelfde te zijn , en ook hoe we het beleven .

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 16-08-2008 08:23 marcel70 wrote:
Malam,
pareng

Ya , Marcel , het verhaal van Dimas is een vorm van corruptie.
Uiteraard het doel zal de middelen wel heiligen.
En ik zou persoonlijk ook meedoen als het voor zo'n goede doel is .

Het is duidelijk een mindere vorm van corruptie , omdat staat duidelijk vermeld dat Dimas via een achterdeur in de 2de keus school binnen geloodst wordt .
Hij gaat dan een plaats van een aspirant leerling van de SMP 9 bezetten
Het is onrechtmatig verkregen plaats.

De verhaal van 4 weken geleden is dezelfde verhaal van 40 jr geleden.
Men moet ook gaan dokken of netwerk hebben als men niet aan de eisen kan voldoen.
En zeker als de toelatingsronde al achter de rug is .
De SMP 1 , is natuurlijk de "top"van de , daarna komt meestal SMP 2 , SMP 3 , etc .
Dus SMP 5 is niet dezelfde kaliber , laatstaan SMP 9 .

Het verhaal is ook dezelfde zoals mijn oude verhaal , in mijn tijd heb je ook SMP 1 t/m SMP no tig in Jakarta (ik dacht al SMP 35) .
Ik kwam op SMPN V , terwijl SMPN I staat bijvoorbeeld in Menteng.
Het is moeilijk om toegelaten te worden.
Ik kon toen naar de SMP Canisius (Menteng) naar school gaan .

Een andere reden is dat ik het leuker vond en omdat mijn moeder docent was bij de SGKP (Leraren opleiding) , locatie naast de SMPN V .
Ook voor SMA , ik kon kiezen tussen SMA I (toen de top v.d SMA Negeri ,de afgestudeerden kunnen meestal makkelijker doorstromen naar de 1ste klas universiteiten , en ook SMAN II (in Glodok-oud Chinese school) of SMA 3 (veel te ver -andere wijk ) en werd uiteindelijk SMAN 7 .
In de ranking van nr 3 of 4 .
Heb toen dat gekozen omdat SMAN I (Dr Soetomo) qua faciliteiten-sport -laboratorium etc slechter is dan SMAN 7 Gambir .
Dat is stukken beter dan SMAN I , omdat SMAN 7 een oude HBS school was , met een naam .
Tegenwoordig (2008) heb je ook diverse ranking van scholen .
Zoals mijn oude school , zit nu ook laag in de rankinglijst .
Er zijn andere SMA Negeri met hogere nummer maar die kwalitatief beter zijn .

PS: om speculatie te voorkomen dat ik toen een keuze kon maken was niet gebaseerd op netwerk , het is gebaseerd op cijferlijst .
Qua cijferlijst SD en SMP sta ik gemiddeld op de 3de plaats .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,386 posts - 13,692 topics - 25,241 members - last post @ 22-10-2019 03:49 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,691,413 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com