indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Heinbeek
User
spacer line

Hallo allemaal,
Ik zou graag willen weten wat je wel en niet moet doen om een vriend voorgoed naar Nederland over te laten komen.
Wat zijn de voorwaarden, waar doe je de aanvraag, etc?
En hoelang kan zoiets gaan duren.
Ik hoop dat er mensen op deze pagina te vinden zijn die hier ervaring mee hebben en mij willen helpen.
Alvast bedankt, Hein

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Voorgoed, dat betekent emigratie/immigratie? En ik neem aan dat die vriend uit IndonesiŽ komt? De site van de Nederlandse ambassade geeft natuurlijk informatie, zo ook (al al vaak vermeld) de site van de IND ( www.ind.nl ). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ben er zeker van dat dat niet zo gemakkelijk is, tenzij je met die vriend trouwt in Nederland (dat kan zoals je weet). je moet dan nog wel een aantal jaren financieel garant staan, maar na een jaar of vijf kan dan alsnog een reguliere status geregeld worden.

Marjan
User
spacer line

Helaas gaat het niet zo makkelijk om iemand naar nederland te halen. Ik ben al jaren bezig om een zus naar nederland te halen maar ook dit is niet mogelijk terwijl ze zelfs toen ze 16 jaar t/m haar 26e jaar in nederland heeft gewoond. Ze mag alleen naar nederland als ik werk voor haar vind en die werkgever een werkvergunning voor haar wil aanvragen.. zoals je weet is dat heel moeilijk. net wat diederick zegt je vriend kan alleen naar nederland als je met hem trouwt dan kun je gebruik maken van de familyherenigingwet of werk voor hem zoekt en een werkgever een werkvergunning wil aanvragen

EdwinJ
User
spacer line

Hoi Hein,

Hetgeen hierboven vermeld staat is niet heleel waar.
Je hoeft helemaal niet te trouwen om je vriend naar NL te halen.
Je vriend zal een MVV moeten aanvragen vanuit IndonesiŽ met als verblijfsdoel "Verblijf bij partner". Trouwen kan altijd later nog (in NL of in IndonesiŽ).
Je zal, hetgeen hierboven ook al wordt gezegd, wel garant voor hem moeten staan. Je zal dit moeten aantonen d.m.v. het overleggen van recente salarisstroken etc..
Laat je niet afschrikken door hetgeen Marjan schrijft. Normaliter zal de procedure (mits jij en je partner alle papieren tijdig in orde hebben) zo ongeveer 3 tot 4 maanden duren. Kan soms langer en soms ook zelfs korter duren.
Voor het geval je twijfelt aan hetgeen ik schrijf: Ik werk bij de IND (niet in dienst maar gedetacheerd bij de ICT afdeling) dus ben redelijk op de hoogte van de actuele doorlooptijden van de procedures.
Daarnaast heb ik onlangs nog van een Nederlandse kennis vernomen dat zijn Indonesische vriendin (dus niet getrouwd) binnen 3 maanden na aanvraag haar MVV heeft gekregen.
Ik hoop dat ik je nu een beetje heb gerust gesteld.

Salam,

Edwin

Marjan
User
spacer line

Ik wil niemand afschrikken hoor dat is niet mijn bedoeling.. het gaat gewoon niet zo gemakkelijk ik wou dat het zo was. Over een verblijf zonder trouwen kan ik je ook niks vertellen.. trouwens we weten niet eens of het om EEN vriend of ZIJN vriend gaat. Een vriend wordt heel moeilijk. Ten zei hij voor zijn 19e vijf jaar in nederland heeft gewoond of 10 jaar in nederland heeft gewoond maar voor zijn 19e weer terug is gegaan dan kan hij gebruik maken van de wederkeerregeling.
Als je weet of ideeen hebt hoe ik een zus en 2 kleine kindjes naar nederland kan krijgen hoor ik het heel graag want dat is onze grootste wens maar waarschijnlijk onmogelijk

rachel
User
spacer line

Edwin,

Ik ben het met marjan eens zo gemakkelijk gaat het helemaal niet !

Heinbeek
User
spacer line

Hoi allemaal.

Voor de duidelijkheid had ik het in mijn vraag over mijn vriend.
We kennen elkaar van het internet en webcammen al een hele tijd,en gaan elkaar over een paar dagen in Indonesie ontmoeten.
Als het echt klikt wil ik proberen hem zo snel mogelijk naar Nederland te halen. Vandaar de vraag om informatie.
Een aanvraag van mij aan de ambassade in Jakarta voor een vakantie in Nederland werd vorig jaar afgewezen, omdat mijn vriend geen vast werk daar heeft en we elkaar nog nooit ontmoet hadden. De uitnodigingsbrief van mijn kant en de garantstelling mankeerde niets aan volgens de ambassade. Maar toch nee als antwoord.
Na mijn vakantie in Indonesie wil ik zo snel mogelijk een procedure starten, vandaar mijn vraag.
Al vast bedankt voor jullie antwoorden,
groetjes Hein

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Nog even,

De MVV is een VOORLOPIGE machtiging tot verblijf en geen definitieve. Verhalen te over over mensen die op basis van deze status met huid en haren zijn overgeleverd aan hun gastheer/gastvrouw. Het zal best zo zijn dat "verblijf bij partner" een aanvraaggrond is, maar wat is dan in vredesnaam een partner, en hoe toon je dat aan. Ik ken de vreemde wegen van de IND in deze. Laat ik het houden op het volgende. Ik woon zelf samen met een ingezetene van de Europese Unie, maar zonder tenminste een samenlevingscontract gesloten in Nederland is zij voor de wet niet mijn partner. Als de IND dus mensen laat binnenkomen op een flutgegeven als dat, dan kunnen ze beter alle procedures afschaffen, want dan gaat iedereen dit als basis voor een aanvraag gebruiken.
De ambassade heeft goed gezien dat er een addertje onder het gras zat, en daarom een visum geweigerd (Hein was waarschijnlijk te eerlijk, wat in de Nederlandse praktijk altijd afgestraft wordt)
Trouwen in IndonesiŽ tussen twee mannen is natuurlijk onmogelijk.

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Ik heb mijn indonesische vriendin vorig jaar naar Nederland laten komen. Het heeft slechts 1 maand geduurd voordat ik positief antwoord kreeg van de IND. Kijk op www.ind.nl Je moet een MVV formulier invullen en de daarbij behorende stukken indienen bij de IND in jouw regio. Zorg wel dat alle stukken compleet zijn.
Je vriend heeft een ind. paspoort nodig, een vertaalde en gelegaliseerde akte van ongehuwd zijn en een vertaalde en gelegaliseerde geboorteakte. Voor legalisatie en vertaling kun je bellen met de Nederlandse Ambassade in Jakarta www.netherlandsembassy.or.id Als je positief bericht hebt van de IND dan moet je vriend zich persoonlijk melden bij de Ned. Ambassade in Jakarta. Paspoort afgeven en 7 dagen later weer ophalen met het Visum. Het ging bij ons gelukkig allemaal erg makkelijk. Weet niet of het tussen 2 mannen ook makkelijk is. Het belangrijkste is dat je garant staat en dat je gaat samenwonen. En natuurlijk is het erg belangrijk dat alle papieren in orde zijn.

Veel succes

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Ik heb vorig jaar dezelfde vraag op dit forum gesteld en dit was een antwoord dat mij erg geholpen heeft:

You need various documents for an authorisation for temporary stay (for a stay longer than 3 months) , for instance, the last 3 annual statement of your salary, an employer's certificate, form with questions about her, copy of her passport and more stuff. If you look at http://www.ind.nl , you can see what the required documents are. Most things are obvious except for the unmarried certificate.
Here is what the IND mailed me (the respons was after 2 months, you can call the people from the immigration service, but they don't know much), in Dutch:

Een uittreksel uit het geboorteregister is geen ongehuwdverklaring. De ongehuwdverklaring kan zij in IndonesiŽ te verkrijgen bij het wijkhoofd("Lurah" op grond van een verklaring van het wijk-of buurthoofd en dient ondertekend te zijn door het districtshoofd ("Camat" . Christenen en niet-moslimsdienen deze verklaring in te leveren bij deburgerlijke stand ("Catatan Sipil" om vervolgenseen verklaring van ongehuwd zijn te verkrijgen.Moslims dienen deze verklaring in te leveren bij hetKantoor van Godsdienstzaken ("Kantor Urusan AgamaK.U.A." om vervolgens een verklaring van ongehuwdzijn te verkrijgen. Daarna dient het document noggelegaliseerd te worden door het Indonesischeministerie van Justitie, het Indonesische ministerievan Buitenlandse Zaken en vervolgens door deNederlandse ambassade te Jakarta. 4) OfficiŽle documenten uit het land van herkomstdienen vertaald te worden in het Nederlands, Engels,Frans of Duits. Dit dient te gebeuren door eenbeŽdigd tolk-vertaler. Het paspoort van betrokkeneis de enige uitzondering op deze regel en hoeft dusniet vertaald te worden. Tevens dienen documentenuit IndonesiŽ gelegaliseerd te worden door hetIndonesische ministerie van Justitie, hetIndonesische ministerie van Buitenlandse Zaken envervolgens door de Nederlandse ambassade te Jakarta.Als extra wil ik u er nog op wijzen dat u voor deinschrijving van uw partner bij de Gemeente waar uwoont ook nog haar geboorteakte nodig hebt. Waarmeeu de zelfde stappen wat betreft legalisering dientte worden als met de ongehuwdverklaring. Voor deaanvraag van de MVV hoeft u geen geboorteakte aan televeren.

I explained this text above for my girlfriend as follows:

You need to get an "unmarried certificate". It is a document that says that you are still single. First I thought it may be a kind of summary of your birth register, but the situation is somewhat more complex. Here is what the immigration service said:The unmarried certificate can be obtained from the local head ("Lurah" based on a declaration of this local head. This document also needs to be signed by the district head ("Camat" . Christians need to give this certificate to the "Registry Office" ("CatatanSipil" to get a declaration that you are not married (Muslims needs to go to the "Kantor Urusan Agama K.U.A." . After this the certificate needs to be legislated by the Ministry of Justice, theMinistry of Foreign Affairs and the Dutch Embassy in Jakarta. Official documents from Indonesia needs to betranslated to Dutch, English, French or German. This has to be done by a sworn translator. The only exception is the passport. All other documents have to be legislated by the Ministry of Justice, theMinistry of Foreign Affairs and the Dutch Embassy inJakarta.To registrate you in my city I need your certificate of birth. This document needs to be legislated as well. This document is not required for the authorization of a temporary stay.

Look at www.ind.nl , also for info about a stay shorter than 3 months.

Heinbeek
User
spacer line

Hallo allemaal,
Ben erg blij met de gekregen reacties, zeer bruikbaar.
Ik hoop volgende maand, na mijn verblijf in IndonesiŽ, met de aanvrage te kunnen beginnen en hoop ook dan, als het nodig is, jullie raad te mogen vragen.
Groetjes Hein

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Hein,
Waarom niet gewoon eerst op basis van een toeristenvisum (

Begin de details te vergeten

Heinbeek
User
spacer line

Hallo Johan
Bedankt voor je reactie.
Maar dat was vorig jaar juist het probleem, dat toeristen visum werd afgewezen door de ambassade in JKT omdat hij geen vaste baan heeft, en dus geen economische reden om terug te keren naar IndonesiŽ.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 18-08-2004 12:26 JohanN wrote:
(en voor de rest van de clan hier op het forum: op de kumpulan zullen ze erbij zijn Emoticon: Yes! ) .
Groetjes, Johan

Aah, leuk!

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Ja Jeroen, en ook Yenni zal er zijn. de vriendin van remko uit bogor.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

Heinbeek
User
spacer line

Hallo allemaal,

Een mogelijkheid had ik nog niet aangeroerd. Misschien heeft iemand hier ervaring mee? Als ik mijn Indonesische vriend naar Nederland haal voor drie maanden (dus voor een vakantie) is het dan ook mogelijk ,als hij hier, is een verlenging aan te vragen. Zo ja, wat moet ik dan ondernemen om dit voor elkaar te krijgen.
Hein

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 18-08-2004 21:48 JohanN wrote:
Ja Jeroen, en ook Yenni zal er zijn. de vriendin van remko uit bogor.
Groetjes, Johan

Aah, super! Emoticon: Smile

EdwinJ
User
spacer line

Hein en (en ook JohanN),

Toeristenvisum is geen optie om je vriend voorgoed naar NL te halen.
Dit visum is max. 3 maanden geldig en niet langer. Verlenging is ook niet mogelijk. Ook een MVV of een verblijfvergunning (VVR) aanvragen in NL is niet mogelijk. Hij zal in afwachting op zijn MVV zich in het land van herkomst moeten bevinden.
Helaas, het is niet anders.

Salam,

Edwin

rachel
User
spacer line

Edwin J,

Vorig jaar is mijn oom 6 maanden naar nederland geweest. Eerst een 3 maanden visum gehad en heel gemakkelijk in nederland verlengt met 3 maanden maar dat is dan wel het maximum

Wizard044
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Heinbeek, volgens mij gaat het erom hoeveel US dollar jou vriend op z'n bankrekening heeft staan. Als dit genoeg is (10.000 euro geloof ik), moet het geen probleem zijn voor een toeristen visa. Ik heb 6 maanden geleden ook 2 familieleden naar NL gehaald op dit gegeven. En () vaste banen bestaan niet in Indonesie, mits je voor een internationaal bedrijf werkt. Voor de rest volg procedure IND.

Groet

Niek B.
User
spacer line

In reactie op Edwin J. schrijft

"Ik werk bij de IND (niet in dienst maar gedetacheerd bij de ICT afdeling) dus ben redelijk op de hoogte van de actuele doorlooptijden van de procedures".

Inderdaad ook bij ons ging de aanvraag voor een MVV vrij snel, binnen 6 weken (na aanvraag) was het geregeld. Echter de aanvraag voor een pasje cq V.V.R. verloopt uiterst traag.

Wij zijn op 17 januari getrouwd in Yogya en op 3 februari hebben wij in Nederland de V.V.R. aanvraag (ad. Äuro 430) ingediend en de benodigde documenten ingeleverd/opgestuurd naar de (lokale) vreemdelingenpolitie. Deze heeft in april haar taken overgeheveld naar de IND.
Volgens de wet dient er binnen 6 maanden een beschikking te zijn maar we zijn nu al bijna 7 maanden verder en het dossier is nog steeds niet geopend voor onderzoek, m.a.w. het ligt nog op een bureau. Iedere 3 weken bel ik naar de IND maar ze kunnen zelfs geen indicatie geven wanneer ze starten met het dossier. Indien je uiteindelijk akkoord krijgt van het IND heb je nog niet je pasje. Deze wordt aangemaakt door de gemeente en het blijkt dat de automatiseringsystemen niet op elkaar zijn afgestemd.

Dit betekent o.a. latere (verplichte) inburgering/taalcursus, dat ze niet mag werken, kan ik mijn vrouw nog steeds niet in mijn reguliere ziektekostenverzekering opnemen, kan ik geen bankrekening voor haar openen, kunnen we niet zondermeer naar het buitenland/IndonesiŽ etc.,.
Het is natuurlijk fijn dat mijn vrouw hier mag verblijven maar je wilt natuurlijk op een gegeven moment wel meer dan alleen deze status.

Edwin weet jij misschien de doorlooptijd van aanvragen die vanuit Rotterdam en omgeving worden ingediend?

Groeten, Niek

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Mag ik hier nogmaals mijn persoonlijke mening herhalen, namelijk dat ik vind dat een huwelijk niet per se rechten zou moeten kweken betreffende verblijfsstatus en noem maar op. Het is naar mijn indruk vaak eenrichtingsverkeer; Nederlanders trouwen in het buitenland met een buitenlandse partner (een privť kwestie), willen vervolgens die partner naar Nederland halen, en verwachten dan dat de Nederlandse staat meteen klaarstaat met allerlei service en faciliteiten. Als het zo moeilijk is, waarom dan niet omgedraaid; ga in het land van je partner wonen! Probleem opgelost, of niet?

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 23-08-2004 16:48 diederick wrote:
Als het zo moeilijk is, waarom dan niet omgedraaid; ga in het land van je partner wonen! Probleem opgelost, of niet?

Exactly my thoughts.. Hoewel ik niet getrouwd ben en ook de intentie nog niet heb, zou ik best een 'eindje verderop' willen gaan wonen. Om meer dan 1 reden trouwens.

Niek B.
User
spacer line

Hallo Diederick (en Jeroen),

We zijn niet getrouwd voor de rechten m.b.t verblijfsstatus maar omdat we heel veel van elkaar houden. Het maakt trouwens niet uit of je wel of niet getrouwd bent m.b.t. de verbijfssatus. Zoals gebruikelijk met mensen die (heel veel) van elkaar houden wil je bij elkaar zijn (wel of niet getrouwd overigens).
Wel mag ik als Nederlandse staatsburger verwachten dat als de Nederlandse staat een wet aanneemt die dan ook uitvoert en zeker als je voor deze service Ä 430 betaalt.
Ik vind het trouwens geen faciliteit of service van de overheid als ik mijn vrouw in mijn particuliere ziektekostenverzekering kan opnemen waar ik dan gewoon het volle pond voor betaal. Zoals ik het ook geen service/faciliteit vind als mijn vrouw een bankrekening kan openen bij een particuliere bank. Daarnaast vind ik het vrij kunnen reizen ook geen service/faciliteit.
Is het kunnen werken een service/faciliteit? Beleid van de overheid is om buitenlanders zo snel mogelijk aan de slag te krijgen en zodoende snel in te burgeren en een bijdrage te leveren aan de samenleving. Wel nu dit willen we gaarne.
Wel vind ik het een service/faciliteit als mijn vrouw kan inburgeren middels de verplichte taalcursus (hierin is Nederland niet uniek).

Het wonen in Indonesie is voor ons (nu) niet aan de orde omdat ik een zoon heb waar ik mede verantwoordelijk ben voor de opvoeding en verzorging. Dit gaat wat lastig op 12000 km afstand.

Yerun je bent (wellicht?) vrijgezel maar het kan ook jouw ineens overkomen dat je ontzettend verliefd wordt in Indonesie en dat je door prive omstandigheden niet mogelijk is in Indonesie te wonen. Wellicht dat je dan nog eens nadenkt over bovenstaande. De wetgeving zal dan overigens verder aangetrokken zijn....

Groetjes, Niek

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Niek,

Ik dacht meer vanuit het standpunt van de overheid. Je hoeft niet aan mij aan te tonen dat het om de liefde gaat, want de cijfers tellen in deze kom maar met bewijs dat je echt verliefd bent ect.ect.

Als 'buitenlander' verzekerd mogen zijn, morgen werken en inburgering zie ik als een service. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik ben geen vrijgezel. Ik heb een leuke vriendin, 12.000 nogwat km hier vandaan. Moeilijker dan een vriendin op 15 km, zal ik zeker beamen. In een land wonen is naar mijn mening (voor mij) geen kwestie van niet mogelijk zijn, maar een kwestie van niet kunnen. Ik heb in Nederland nog weinig verplichtingen. Simpelweg zeg ik mijn werk op en vertrek ik (niet letterlijk natuurlijk), hoe het ook geregeld is aan de andere kant.

Onder 'niet kunnen' vallen niet alleen de regeltjes van een land, maar uiteraard ook o.a. een uit hebben, een familie hebben e.d.

Yerun

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,348 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,708,566 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com