indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Stel je voor, je hebt met een aantal Indonesische vrienden afgesproken, min of meer op hun uitdrukkelijke verzoek, om om 8u te gaan ontbijten. Van jou hoeft het niet zo vroeg maar Indonesiers staan nu eenmaal vroeg op en je besluit om ze een plezier te doen. Klokslag 8u sta je als bule gewassen en gestreken bij de receptie van je hotel, maar nee hoor, niemand te zien. Je stuurt eens een smsje, geen antwoord. Je belt eens: krijgt alleen de voicemail. Uiteindelijk ga je zelf maar kansloos zitten internetten. Uiteindelijk om 8.30 staan ze voor de deur, met een lach alsof er niets aan de hand is. Ja "het was druk" en "ze haden nog van alles te regelen". Bovendien zijn ze nog redelijk op tijd ook nog dus wat is het probleem? Dat wij ons opwinden als bule vinden zij onbegrijpelijk. Het beste kan je er maar niets van zeggen want anders zijn ze gepikeerd. Tja afspraken maken..het blijft moeilijk in Indonesie Emoticon: Party!

Gracias. Sama sama

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar 'Algemene Indonesie-praat'

spacer line  

Ha ha ha, grappig.
De tijd dat ik hier was telde ik er automatisch een uur bij op als ik een afspraak had....

Greetz

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Yep! als je langer hier bent moet je wel opletten dat je zelf niet mee gaat doen aan die trend...... Ik bedoel, als bule hou ik ervan op tijd te komen op mijn afspraak, echter na al die jaren betrap ik me zelf steeds vaker, dat ook ik het soms niet meer zo nou neem met de stiptheid... Foei foei Emoticon: Blush Emoticon: Blush

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 07-08-2008 03:28 kiwimave wrote:
Dat wij ons opwinden als bule vinden zij onbegrijpelijk. Het beste kan je er maar niets van zeggen want anders zijn ze gepikeerd. Tja afspraken maken..het blijft moeilijk in Indonesie Emoticon: Party!

Zijn dat dan vrienden ?
Dan zijn er op zijn minst 2 mogelijkheden :
1. ze kennen niet de gewoonten van een bule.
2. de bule kennen ook niet de gewoonte van zijn indonesische vrienden.

Daarnaast zijn er ook andere factoren zoals waar men de afspraak maakt , hoe groot de stad is(dus de afstanden) .
En zeker in een grote stad als jakarta.
Er is ook verschil tussen prive of zakelijke afspraken.
Een speling tussen 15 min- 30 min zou ik als bijna normaal noemen , en zeker als het vrienden zijn .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

On 07-08-2008 08:37 sidia wrote:

...

Een speling tussen 15 min- 30 min zou ik als bijna normaal noemen , en zeker als het vrienden zijn .

Ik noem dat niet bijna normaal maar "erg" normaal. 15-30min is hier op tijd komen. Ook voor niet vrienden. Ik noem het maar "cultuur"

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

In de afgelopen jaren heb ik ook 1000den afspraken gemaakt.
Vaak is het niet zakelijk (ben geen zakenman Emoticon: Yes! ).
Bij vrienden gaat het bijna nooit mis , en de 15-30 min speling is voor mij een annvaardbare speling.
Het is voor mij " bijna normaal " omdat ik door mijn verblijf in Ollanda ook al ver-belandanees ben.
Voor niet vrienden ben ik een beetje " strenger " .

spacer line  

On 07-08-2008 03:28 kiwimave wrote:
Stel je voor, je hebt met een aantal Indonesische vrienden afgesproken, min of meer op hun uitdrukkelijke verzoek, om om 8u te gaan ontbijten. Van jou hoeft het niet zo vroeg maar Indonesiers staan nu eenmaal vroeg op en je besluit om ze een plezier te doen. Klokslag 8u sta je als bule gewassen en gestreken bij de receptie van je hotel, maar nee hoor, niemand te zien. Je stuurt eens een smsje, geen antwoord. Je belt eens: krijgt alleen de voicemail. Uiteindelijk ga je zelf maar kansloos zitten internetten. Uiteindelijk om 8.30 staan ze voor de deur, met een lach alsof er niets aan de hand is. Ja "het was druk" en "ze haden nog van alles te regelen". Bovendien zijn ze nog redelijk op tijd ook nog dus wat is het probleem? Dat wij ons opwinden als bule vinden zij onbegrijpelijk. Het beste kan je er maar niets van zeggen want anders zijn ze gepikeerd. Tja afspraken maken..het blijft moeilijk in Indonesie Emoticon: Party!

Ik vind 30 minuten te laat niet zo schokkend. Begrijp wel wat je bedoeld met die reactie van ze. Ik maak het vaak mee dat ze nog veel later komen en dan gewoon helemaal niks zeggen waarom ze later zijn en het idd gewoon heel normaal vinden..

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-08-2008 07:16 siebjans wrote:
......als bule hou ik ervan op tijd te komen op mijn afspraak, echter na al die jaren betrap ik me zelf steeds vaker, dat ook ik het soms niet meer zo nou neem met de stiptheid... Foei foei Emoticon: Blush Emoticon: Blush

Haha, heeeeeeeeeeel herkenbaar. Ik woon d'r nog niet maar ben nu al een paar keer voor langere tijd naar Indo geweest en idd je went eraan hoor.
Half uurtje valt toch nog wel mee. Het wordt vervelend als je een vliegtuig of zo moet halen.
Het enige wat in Indonesie op tijd is is de panggilan masjid, toch? Voor de rest, mensen, bankpersoneel, vliegtuigen,boten, bussen etc. zijn toch altijd te laat (nah ja Blue Bird is wel op tijd Emoticon: Smile )

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

vroeger ergerde ik me ook wat aan die niet zo nauwe afspraken
maar na een tijd calculeer je die jam karet er automatisch in...
word je gevraagd voor een feestje dan reken je er een uur bij, ga je op het aangeduide uur, dan ben je daar helemaal alleen, de eerste gasten komen pas druppelsgewijs aan vanaf een vol half uur later
toen ik onlangs voor mijn zoon een verjaardagsfeestje organiseerde wilde ik dat het om 4 uur zou beginnen, dus zette ik op de uitnodiging jam 3, wetende dat er een vol uur jam karet aan te pas komt (het einde van het feestje is zekerder, maghrib om 5.30, dan gaat iedereen er als een pijl vandoor!)

Hitami
User
spacer line

Ze zijn op tijd als ze je nodig of iets van je willen......

Milani
User
spacer line

Wat een geneuzel zeg over hooguit een half uur en hoezo "ze" ook als "ze" iets nodig hebben kan het hartstikke druk op de weg zijn of een andere oorzaak. We hebben het toch over IndonesiŽ of ????? Emoticon: Talk to the hand

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 07-08-2008 13:18 Milani wrote:
Wat een geneuzel zeg over hooguit een half uur en hoezo "ze" ook als "ze" iets nodig hebben kan het hartstikke druk op de weg zijn of een andere oorzaak. We hebben het toch over IndonesiŽ of ????? Emoticon: Talk to the hand

Dat kan inderdaad, dus zo'n drama is het niet, maar sinds iedereen een HP heeft, verwacht ik bij meer als een kwartier vertraging wel even een berichtje zodat ik me ook kan aanpassen. Kleine moeite is het, en als dat er niet vanaf kan treft men vaak niemand thuis... jammer dan, volgende keer beter!

Ho Lee Fuk

Hitami
User
spacer line

Milani, wanneer is de weg niet druk ? dat smoesjes gaat bij mij niet meer op.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

maar sinds iedereen een HP heeft
Nu alleen de mensen nog leren dat die HP ook geschikt is voor belangrijke zaken en niet alleen voor slap gelul.
Communicatie is een erg groot probleem in IndonesiŽ, ook al hebben ze inmiddels de technische middelen.
Als ze mij iets willen verkopen hebben ze pech gehad als ze te laat komen zonder even een SMS te sturen.
Het rare is dat van ons BULE wel wordt verwacht dat wij op tijd komen bij allerlei overheidsinstanties, bij te laat komen is het of de portemonnee trekken of een dag later terug komen.
Zelfs in de moskee komen mannen binnen als de gebedsdienst al lang bezig, daar zou men toch zeker een beetje disipline mogen verwachten.
Wil IndonesiŽ economisch voortgang boeken zal aan de JAM KARET gewerkt moeten worden.
De JAM KARET en het verkeer zijn twee zaken waar in nooit aan zal wennen in IndonesiŽ, ik zal het wel moeten accepteren wil ik hier blijven wonen.
Jan

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

En wat wordt dan het toppunt van jam karet? Op vrijdagmiddag te laat in de moskee aankomen en vervolgens de hele vrijdagmiddag maar vrij nemen omdat je toch al te laat bent om weer aan het werk te gaan. Emoticon: So funny

Ho Lee Fuk

spacer line  

Ik vindt het wel handig, want ik kan zelf ook gewoon +/- een uurtje later komen Emoticon: Puh! . En als ik een afspraak heb thuis ga ik vaak op de tijd van de afspraak pas douche jam karet geweldig toch ,de gasten zijn gemiddeld toch een half uurtje telaat! inplaats van dat gehaast en gestress in nederland. Emoticon: Yeah right!

Live life to the max.......

Milani
User
spacer line

Dacht toch echt dat wij dat relaxed leven op Bali zo geweldig vonden!

Emoticon: Party!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

En als ik een afspraak heb thuis ga ik vaak op de tijd van de afspraak pas douche
Goed om te weten, ik hoef dan heel zeker geen afspraak met jou te maken.
Een afspraak maken en nakomen heeft niets met haast en stress te maken maar respect hebben voor hetgeen je afgesproken hebt.
De IndonesiŽr heeft niet geleerd om een afspraak na te komen, wij als Nederlander wel.
Ik mag dan wel hier wonen maar op dat gebied zal ik mij niet aanpassen en een IndonesiŽr die iets van mij moet hebben zal zich dan aan mij aan moeten aanpassen.
Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Godzijdank dat je geen zaken doet, want dan moet je contstat achter hen aan. SMs, bellen, iedere keer weer. Ongeacht wat voor afspraken je hebt. Afzeggen kennen ze niet. Ze komen gewoon niet op dagen.

Wil je iets laten maken door hen en ze veranderen van gedachten, tja dan zie je op een gegeven ogenblik dat ze nog niet gestart zijn.

Verwacht niet sorry ik kan niet komen, of ik kom iets later, etc. Ik doe dat nog steeds met de adere buitenlanders maar met een Indonesier houden wij ons ook aan de Indoesische tijden (+ 1 uur). Het is en blijft wennen.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Godzijdank dat je geen zaken doet,
Ik heb inderdaad geen ervaringen met zaken doen, ik ben geen zakenman.
Zou ik een zaak willen beginnen weet ik dat ik dat nooit in IndonesiŽ zou doen maar ook niet in Nederland.
Omdat ik niets met zaken van doen heb zijn mijn ervaringen met de bevolking vanzelfsprekend heel anders dan iemand die zaken doet en ik kan me heel goed voorstellen dat een zakenman niet altijd positief kan zijn over de Indonesische bevolking.
Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 08-08-2008 04:17 Tuti & Jan wrote:
Godzijdank dat je geen zaken doet, ik kan me heel goed voorstellen dat een zakenman niet altijd positief kan zijn over de Indonesische bevolking.
Jan

En dat is dan nog netjes uitgedrukt.
Het is dat ik geen alcohol drink, alleen speciale gelegenheden sterke drank. Bier is niet te pruimen en je stinkt een uur in de wind.
Maar goed ik zou dan iedere Vrijdagavond (in de pup) en Zondagmiddag aan het
strand te vinden zijn om mijn stress weg te zuipen net als zovele Londoh's doen.
Ook al zitten ze hier al 10, 15, 20 jaar ze kunnen er niet aan wennen. Hoe de Indonesier zich gedraagt en zaken doet.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 08-08-2008 01:09 Tuti & Jan wrote:

De IndonesiŽr heeft niet geleerd om een afspraak na te komen, wij als Nederlander wel.

In sommige volgens hun " niet echt belangrijke zaken " is het waarschijnlijk zo. Heb ik vaak gemerkt , en als ik ook mijn westerse waarden
en normen wil toepassen kom ik ook in de knel. Dus ga ik ook aanpassen . Het is kwestie van nemen en geven.
Dus een " afspraak" tussen vrienden , familie kan een bepaalde " felexibiliteit vertonen.In echte zaken . waar men beroep kan doen op traditie , eer(familie-clan etc) is een afspraak bijna heilig.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 08-08-2008 08:54 sidia wrote:

...

Dus een " afspraak" tussen vrienden , familie kan een bepaalde " felexibiliteit vertonen.In echte zaken . waar men beroep kan doen op traditie , eer(familie-clan etc) is een afspraak bijna heilig.

Kun je een voorbeeld geven want ik heb er een uur over nagedacht en kan er niet zo snel op komen. Emoticon: Nooo

Hitami
User
spacer line

Tuti en Jan,

De ambtenaar vinden het prachtig, wanneer ze een blanke laten wachten en dat de bule op tijd moet zijn anders is er morgen. Dit allemaal heeft met minderwaardig kompleks van de indonesiers t.a..v bule. Dus op deze manier voelen ze macht.....

Met zaken idem dito als je ze nodig heb kun ju hun achterna lopen maar wanner ze je nodig hebben dan zijn ze op tijd.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,618,867 topic views - 242,009 posts - 13,759 topics - 35,450 members - last post @ 15-10-2021 19:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,245,815 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com