indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Kan iemand mij uitleggen waarom in IndonesiŽ de meterkast buiten het huis hangt? Is dit verplicht? Zou je hem bijv. mogen inbouwen in een kast en deze van een slot voorzien?

Nu zou, bijv. door overvallers, van buitenaf de stroom in het hele huis kunnen worden uitgeschakeld...

celeton
User
User icon of celeton
spacer line

***********************************************************************************************************
Nu zou, bijv. door overvallers, van buitenaf de stroom in het hele huis kunnen worden uitgeschakeld...
***********************************************************************************************************

Aan overvallers zal de PLN niet denken als ze je meter buitenhuis plaatsen, ik denk zelf het illegaal aftappen want dat is een nationale hobby daar,ook in nederland trouwens voor de wiet/cannabis plantages in huis!!!

Mijn elekmeter(Bali) hang zelfs 150 meter van mijn huis ,aan het huis van een boer bij het begin van de hoofdweg, want daar tussen staan nog Emoticon: Party! geen huizen,is nog sawa.
De aanleg was dan ook niet zo goedkoop naar indonesische maat staven door die metalen masten ect.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

die meter hangt buiten omdat maandelijks een controleur van de pln de stand komt opnemen
zo'n kast met slot bestaat, dat kwam bij mijn installatie jaren geleden standaard erbij, er zit een glazen venstertje in zodat de meter toch kan gelezen worden
dat kun je ongetwijfeld in de handel of bij pln zelf aanschaffen

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Bij ons zijn er verschillende die de meter in een kastje hebben met een slot er op. Als er maar een gaatje/glaasje in zit om de meterstanden op te kunnen nemen is het goed. Ik denk dat er zelfs al kant en klare kastjes te koop zijn.
Omdat de kabels evenwel toch naar dat kastje moeten en dus doorgeknipt kunnen worden, met gevaar voor eigen leven dan, kunnen overvallers altijd de stroom uitschakelen. Er zijn wel manieren om toch spanning te houden, maar dat is wel een investering die meestal niet plaatselijk kan worden gekocht. Tegenwoordig is de spanning driemaal daags voor vier uur uitgeschakeld, kastje of geen kastje, maar geen overvallers. De brandstof is gewoon te duur geworden (zal dus wel erger worden).
Om overvallers af te schrikken heb ik camera's geplaatst, dan kunnen we in ieder geval zien wie ze dan zijn.

spacer line  

De pest is dus dat die hoofdschakelar ook aan de buitenkant zit.

Ik begrijp dus nu dat je de meter wel mag inbouwen zolang ie maar is af telezen?

NKP-2005: Doordat die hoofdschakelaar buiten zit zijn die camera's toch heel makkelijk uit te schakelen...dat bevalt mij dus niet..

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

De stroom kabel is hier heel makkelijk voor de meter al te saboteren dus heeft m.i. met het kastje niets te maken. Dat het kastje buitenhangt is normaal. Mijn meter hangt tegen m'n garage en daarvoor heb ik een tuin met een groot hek, dus de meter hangt veilig binnen het hek! Fijn dat die daar hangt want zoals al gezegd door meerdere komt iedere maand een mannetje de meterstand noteren, fijn dat die dan niet binnen hoeft te komen. En ja, als wij niet thuis zijn, zal hij terug moeten komen omdat dan het hek op slot zit! Nu komt dit weinig voor want onze bantu is eigenlijk altijd thuis, zeker als wij zelf weg zijn voor langere tijd.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Dus de keuze van de plaats van de meterkast is door praktische redenen genomen .

INu begrijp ik pas (en dat na 40 jr) waarom de nerderlanders hun meter kast binnen hun huis plaatsen , bij de ingang , vaak naast de voordeur .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Tegenwoordig hebben die controleurs van de PLN een metertje waarmee ze de meterstand van een afstand buiten het huis kunnen aflezen.
Groet.

Shalom

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

On 31-07-2008 23:16 Bokito wrote:
Tegenwoordig hebben die controleurs van de PLN een metertje waarmee ze de meterstand van een afstand buiten het huis kunnen aflezen.
Groet.

Hmmm, oh ja? Hij zal dan toch wel op de meter moeten richten of hoe werkt dat dan? Bij ons kijkt hij nog altijd direct zelf naar de meter. Soms belt het kantoor of we thuis zijn, dus......

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

On 31-07-2008 19:20 sidia wrote:
Dus de keuze van de plaats van de meterkast is door praktische redenen genomen .

INu begrijp ik pas (en dat na 40 jr) waarom de nerderlanders hun meter kast binnen hun huis plaatsen , bij de ingang , vaak naast de voordeur .

Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

spacer line  

On 31-07-2008 19:20 sidia wrote:

Neemt U nou, mijn serieus bedoelde, topic in de maling? Emoticon: Sadley

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ouwe B : dit heb je geschreven .

De pest is dus dat die hoofdschakelar ook aan de buitenkant zit.
Ik begrijp dus nu dat je de meter wel mag inbouwen zolang ie maar is af telezen?

Dit heb ik geschreven :

You beetje vreemde reactie Emoticon: Wink :
Neemt U nou, mijn serieus bedoelde, topic in de maling?

Mijn antwoord:
Waarom zo achterdochtig ?
Iets anders zoeken achter de posting van iemand anders ? .

Trouwens ik heb de bewuste posting niet echt aan je gericht.
En dat die ik altijd als ik antwoord geef op iemands vraag of reactie , en zeker als het speciaal aan mij gericht is.
Bij deze heb ik gedaan en wil ook extra opm. geven over deze deel :
":Ik begrijp dus nu dat je de meter wel mag inbouwen zolang ie maar is af te lezen? " .
Logisch he , je moet een meter plaatsen waar men snel kan vinden en lezen.
Zelfs in Nederland wordt het geplaats in een meterkast.De plaats is ook bekend , voor in , naast de voordeur .
En je moet de meterkast ook vrijhouden -niet als bezemkast gebruiken.

Zie ook de positieve reactie van Siebjans .

groetjes

spacer line  

Wat ik mij dus afvroeg is of de meter altijd moet af te lezen zijn zonder dat er eerst een deur geopent moet worden door de bewoner (zoals in NL).

Je mag hem dus niet binnen in je huis plaatsen? (zoals in NL)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik denk dat het geregeld wordt in hun eigen peraturan .
Logisch gezien moet men het plaatsen op een plaats waar de PLN er erbij kan komen.

Het kan ook gebeuren dat de plaats op gegeven moment niet meer bereikbaar kan zijn , door verbouwing , uitbreiding van het huis.
Daar wordt ook behoorlijk verbouwd , al dan niet illegaal.

In mijn (ouderlijke) huis in jakarta staat de meter ook buiten , aan de voorkant , naast mijn slaapkamer .
Vroeger moet de tukang meter ook eerst aanbellen , en dan kan hij pas meten.
Nu (2008) zit de meterkast nog steeds op dezelfde plaats , maar niet meer zo snel en makkelijk bereikbaar .
Gelukkig is er altijd iemand aanwezig , zoals Siebjans zegt ,de pembantu(s)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Die meter gebruiken ze in Oost Java al enkele jaren, is tevens de hoofdzekering.
De meteropnemer neemt de stand elektronisch op, geen probleem als je niet thuis bent.
In Bali hadden we die meter nog niet, of dat nu anders weet ik niet.
Groetjes,
Tuti en Jan

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

NKP-2005: Doordat die hoofdschakelaar buiten zit zijn die camera's toch heel makkelijk uit te schakelen...dat bevalt mij dus niet..
Dan laat die camera's werken op een accu, ik heb nu zelf een kleine installatie gemaakt voor als er geen elektrisch is.
Nodig:
1. Acculader (Nevada made in Italy) prijs IDR 650.000
2. Accu van auto (Yuasa 12volt 35 amp/hour) kosten IDR520.000
3. Omvormer van 12 volt naar 220 volt.(TBE 1000 watt DC12V tot AC220V IDR 375.000)
Die omvormer is in Malang in verschillende toko's te koop.
Veel zaken van een computer werken al op 12 volt, dit is de spanning van een accu.
Even een techneut zoeken die de kabels voor je maakt.
Succes,
Jan

spacer line  

Misschien moet ik mijn Westerse gedachten dat een hoofdschakelaar achter slot en grendel hoort te zitten maar uit mijn hoofd zetten...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 01-08-2008 11:00 Tuti & Jan wrote:
Die meter gebruiken ze in Oost Java al enkele jaren, is tevens de hoofdzekering.

Ze gaan echt met de tijd mee daaro .
Ik neem aan dat het in Jakarta Pusat ook zo gebeurde.
Als ik in Jakarta ben (laatste vorig jaar) kijk ik nooit naar de meterkast , weet dat het nog steeds op de oude plaats zit.,
Bij lampu mati (stroomstoring) omdat toen de 3 a.c tegelijk wordt gebruikt moet men toen naar buiten gaan ,dezelfde plaats van 40 jr geleden.
Weet niet eens hoe ze dat regelen. Ben tenslotte orang turis.

In amsterdam krijg ik vaak een kaart van de GEB (NUON? ) met de medeling , de opnemer was geweest , en niemand is thuis.
Of er een afsprakje gemaakt kan worden , anders gaan ze schatten.
Hiero hebben we geen pembantu(s).
Dat ben ik zelf , huisvader , afwasser , afvalweggooien , supir , tukang kebon etc.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Misschien moet ik mijn Westerse gedachten dat een hoofdschakelaar achter slot en grendel hoort te zitten maar uit mijn hoofd zetten...
Onze elektrisch meter zit achter een deurtje met glas, voor de meteropname geen probleem.

Beveiligen kan via TelkomSpeedy, het modem werkt met 12 volt, dus technisch geen probleem.
Ik weet van een winkel waar ik vaker kom dat de eigenaar zijn zaak kan bekijken op zijn handphone, ook als er geen elektrisch is.
Succes,
Jan

spacer line  

On 01-08-2008 11:37 Tuti & Jan wrote:

Beveiligen kan via TelkomSpeedy, het modem werkt met 12 volt, dus technisch geen probleem.
Ik weet van een winkel waar ik vaker kom dat de eigenaar zijn zaak kan bekijken op zijn handphone, ook als er geen elektrisch is.
Succes,
Jan

Ja, er zijn van die IP camera's zodat je, waar je ook bent, op internet de beelden kan kijken. Moet je alleen wel een vaste ADSL verbinding hebben in je huis waar je die camera op aan sluit...

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,458 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,997,427 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com