indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Ik erger me dood aan het verbranden van allerlei soorten van afval. Overal verbranden IndonesiŽrs hun troep, en dat maken ze een hoop, ongacht of er andere mensen last hebben van die stinkrook. Mijn buren hadden voor de gewoonte om hun afval te verbranden net aan de andere kant van mijn muur om het huis, zodat de rook direct in mijn keuken terecht kwam. En altijd onder het koken, want ze doen meestal hun afval om vijf uur 's middags verbranden, want overdag vinden ze het te warm om te lachen. Nadat ik een maandlang elke dag hun vuurtje over de heining bluste met mijn tuinslang, wat veel vijandigheid opleverde voor de Buleh, hebben ze het eindelijk opgegeven en brengen nu hun troep naar de container, zoals iedereen zou behoren te doen.
Maar nu is mijn tuinslang veel te kort om de rest ook te blussen en dagelijks heb ik last van de vuilverbrandingsrook.
Wie heeft er een idee om daar vanaf te komen?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Meest zinnige optie die ik zo kan verzinnen is dat als je er zoveel last van hebt verhuizen naar een residential area waar de vuilnisman gewoon langskomt.

Ik ken de verschijnselen heel goed.
Maar wat een lokaal gebruik is verander je niet snel.

In de residential area waar ik nu zit komt gewoon de vuilnisman en hebben de buren in de straat geen honden. En lopen er ook geen roedels honden te janken. Emoticon: Party! Hetgeen een bijdrage is in de nachtrust Emoticon: Smile

It's only kinky the first time.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

verhuizen naar een residential area
Dat is ook niet de oplossing, waar wij eerder woonde kwam de vuilnisman 3x in de week, de kosten voor die service waren minder dan IDR20.000 per maand, voor sommige buurtbewoners nog te duur, dus het afval werd verbrand en dan liefst niet direct in de buurt van de eigen woning maar een stukje verderop.
In Kuta zijn we een keer verhuisd om die reden, de buurman (een homestay) had problemen met de eigenaar van het appartement wat wij hadden gehuurd en wij werden dus de dupe.
Het verbranden van afval is ook een lokaal middel om de buurman te verjagen, er zijn in Bali al heel wat Bule verdreven op die manier.
Groetjes,
Tuti en Jan

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Hoe op te lossen? De eerste avond vragen of het morgen op een ander tijdstip en andere plek kan. Dergelijke dingen moeten toch geen probleem zijn voor een 'buitenlander' om even vriendelijk te vragen. Kan me voorstellen dat het blussen 'vijandigheid' oplevert..

De algemene oplossing? Gewoon weer eten van bananebladeren en met de handen! Hier is men gewend dat alles wat men gebruikt vanzelf verteerd.. al dat plastic en dergelijke is hier nog niet zo lang ingeburgerd, waardoor het ergens in de keten fout loopt, en dat is inderdaad alijd met het verwerken van het afval.

Hier komt men voor 15.000 Rupiah per maand iedere dag lang om de vuilnisbak te legen. Alles gaat daarin, behalve (kranten)-papier, glazen & plastic flessen en tuinafval. Dat laatste verbrand ik zelf samen met de buren en de rest wordt van me teruggekocht.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Ik zit in een residential area en er kan een vuilnisman elke dag langskomen, maar alles wat geld kost zijn ze wars van, al zou het Rp. 1000 zijn. Een lokaal gebruik is het ook niet, want het zijn er maar een stuk of vijf die het doen (komen uit een kampong ergens denk ik), er zijn er meer dan honderd die er last van zouden kunnen hebben als ze vrijuit zouden mogen spreken. Maar ja, het is nu eenmaal geen democratie al denkt de wereld van wel omdat er een president gekozen wordt (is er keus dan). Zeg er wat van en ze gooien je dak aan flenters met stenen.
Vragen of het op een andere plek kan, op een ander tijdstip? Als Bule ben je rijk en zij zijn arm, dus hoe haal je het in je hoofd dat te vragen? Nee, wat dat betreft zijn ze erg contact-arm, of ze doen net of ze je niet verstaan en antwoorden in een dialect van waar ze vandaan komen. Medewerking is op geen enkele wijze te bewerkstelligen.
Volgens mij heeft het te maken met algemene opleiding van de mensen en politieke regelingen. De algemene kennis van de wereled en milieu is zga niets en politieke interesse is dat ook. Het geeft ze geen donder, maar ook zie ik niemand klagen als ze zelf door die rook worden verstikt. Ze lopen rustig met een kindje op de arm te dansen in de kampongrook.
Rechtsmiddelen zijn er dus ook niet, of tegen Rp. 20 juta, en ook dat werkt maar ťťn dag.
Verhuizen is echt het allerlaatste, maar dan inderdaad gelijk weg uit dit land (zou het op de Fillipijnen beter zijn?). Helemaal terug naar de natuur lijkt me ook geen echte optie.
Zou het een oplossing zijn om voor de hele buurt die paar Rupiahs te betalen voor het ophalen van vuilnis?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Eh tja, je kan als de windrichting voor jou gunstig is bijdragen in het verbrandingsritueel en afval van de afgelopen 3 weken op dezelfde bult gooien. Emoticon: Party!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Zou het een oplossing zijn om voor de hele buurt die paar Rupiahs te betalen voor het ophalen van vuilnis?
Dat heb ik eerder de eigenaar van die homestay ook gevraagd, die man voelde zich beledigd.
Ik heb ook heel vriendelijk gevraagd of het tijdstip en plek gewijzigd kon worden, dat kon dus, de plek werd gewijzigd naar nog dichter bij ons appartement, het tijdstip werd ook keurig gewijzigd en meteen twee keer per dag, iedere keer werd er keurig gewacht tot wij aan tafel zaten om te gaan eten.
Verwacht niet een van een Balinees in een wat hogere kaste dat die zich wat aantrekt van een Bule .
Salam,
Jan

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Zeg er wat van en ze gooien je dak aan flenters met stenen.

Je moet toch iets doen aan de verstandhouding met je buren, of gewoon verhuizen omdat het al te laat is. Lost ook wellicht direct je afval-verbrandingsprobleem op. Emoticon: Party!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

* Residential area : wat is dat ?

*Lokaal gebruik : denk ik wel , en zeker bij mensen die wonen in gebieden (area?) die niet aangesloten zijn bij de plaatselijke afval ophaaldient.

*Als bule ben je rijk en zij zijn arm :
Mensen van "dezelfde"level wonen niet naast elkaar.

*Zie ook opmerking van Tuti-Jan : verwacht niet van een Balinees in een wat hogere kaste dat die zich wat aantrekt van een bule .
Mijn opmerking : dat kan ook gelden voor andere Indonesiers , en zeker als ze geen persoonlijke relatie hebben mert die bule.

*Komen uit een kampong ergens : stigmatisering Emoticon: Wink van orang kampong.

* Democratie en intermenselijke verhoudingen ?
Dat bestaat ook , en zeker als het een homogene groep is .
Ik kom vroeger vaak in plaatsen waar men klein behuisd zijn , en daar gaan / komen ze bij elkaar om hun leefomgeving te verbeteren.

* Zou Filipijnen beter zijn ?
Nee , in sommige plaarsen zijn de mensen daar ook arm , ze verbranden hun rootzooi ook als ze niet "aangesloten"zijn .
Dat geldt ook voor Vietnam , Thailand en andere Aziatische landen , (China-India) , en zeker Afrika .
Te veel om op te noemen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het allereerste trouwens 'Ik erger me dood', dat is net wat het grootste probleem is vermoed ik zo.. en als je buren dat weten zullen ze je hebben ook. Je moest eens weten waar ik me aan kan ergeren... maar dat houd ik prima voor me, want anders ga ik me dood ergeren en heb ik mezelf ermee.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Ik denk dat ik er maar de beuk ingooi, want verstandige ideeŽn krijg ik niet echt.
Tuti en Jan: bedankt. Je geeft een zinnig antwoord al is het geen oplossing. Je hebt wel ervaring met je omgeving, dat is duidelijk. En ervaring met de bereidwilligheid van de gemiddelde Indo. A no win situation.
De wind komt hier altijd uit dezelfde hoek, maar mocht het eens draaien zal ik een vreugdevuur aanleggen (en zelf in mijn eigen stank zitten).
Verhuizen doe ik (nog) niet zolang ik nog intens geniet van mijn motortrips door de natuur buiten de stad. Maar ik kijk wel naar een mooi plekje buiten de city. Als de kinderen straks van school veranderen zou het best kunnen zijn dat ik een andere plek kies, maar ik zal daar dan wel een paar dagen in een tentje gaan zitten om te zien wat voor omgeving het is en hoe de lokalen daar reageren op een Bule.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Tja, wat wil je dan graag horen qua 'verstandige ideeen'? Mij lijkt dat het op tijd aankaarten daar bijhoort... maar dat is dus al wel te laat vermoed ik. Ik weet haast wel zeker dat je zelf wel ook deze 'verstandige ideeen' had kunnen bedenken.

Buiten de stad wonen zal je wel tegenvallen, dan zit je inderdaad tussen de 'mensen uit de kampung' die hun fikkie dagelijks aanstoken en nog op kijken als er een blanke voorbij komt, nog veel meer dan in de 'grote stad'... of in ieder geval een verstedelijkt gebied.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Ik woon redelijk buiten het drukke stadcentrum. Bij ons komt een vuilnisman ophalen, kosten per maand Rp.20.000,-. Echter doet niet iedere buurman/vrouw er aan mee. Zo heb ik een buurvrouw (oud vrouwtje), gewldig mens alleen stookt ze nog steeds haar vuil op. Ik denk dat dit zo ingeburgert is bij haar, dus zeggen we maar niets. Hoort ook weer bij Indonesie zal ik maar zeggen.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Waar je ook rekening mee dient te houden als je buiten de stad woont zijn de rijstveldjes. enkele malen per jaar stoken ze het afval wat overblijft op! Dat vind ik nou ook niet bepaald een lekker geurtje...

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

nangka
User
spacer line

Hallo iedereen, Ik ben nieuw op dit forum en noem mijzelf Nangka, woon in Sanur ,Bali en had jaren terug toen ik er kwam wonen eenzelfde probleem + dat ik nog een kip onder mijn slaapkamerraam kreeg te logeren. Na een stevig gesprek met de Banyar was het probleem binnen 2 dagen opgelost en ook de kip kreeg een nieuwe staanplaats ver buiten mijn gehoorafstand. Omdat ik nu op dit forum zit doe ik meteen Jan van "Tutti en Jan" de groeten het duurde even voor ik hier een reactie kon neerzetten, want zo goed ben ik nu ook weer niet in het computeren, Jan en ik kennen elkaar uit de tijd van "Fisherman Friend" in sanur. Hij weet nu denk ik wel wie ik ben. Groetjes N.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Na een stevig gesprek met de Banyar was het probleem binnen 2 dagen opgelost
Die Banyar dien je te vriend te houden, heb je die tegen kan je het helemaal vergeten.

Jan en ik kennen elkaar uit de tijd van "Fisherman Friend"
Ik heb even je emailadres bekeken en inderdaad ken ik jou nog uit de tijd dat ik nog veelvuldig Bintang nuttigde.
Dat laatste is verleden tijd en zelfs nuchter heb ik het probleem met de eigenaar van die homestay waar ik over schreef niet kunnen oplossen, jammer ik had voordat ik het appartement van zijn buren huurde 6 weken lang een kamer bij die homestay gehuurd, tevens at ik daar bijna altijd.
Erg jammer voor die homestay vlakbij het strand van Kuta, was hij niet zo vervelend geweest had hij vast en zeker op klanten kunnen rekenen via ons, nu wil ik de naam van die homestay niet eens meer schrijven.
Groetjes,
Jan

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

P.S.
Beste Nangka,
Te hopen dat we van jou vaker wat vernemen op dit forum, jij woont al heel wat jaren in IndonesiŽ en ik ben er van overtuigd dat jij erg waardevolle tips kan geven.
Groetjes,
Jan

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

"WAt Nou!!!!"Ik dacht dat jullie het zo geweldig vonden in IndonesiŽ.
verhuizen of het opgeven! , dus negatieve berichten komen toch via de gewone berichten binnen.
Van die gewone vrouw/man uit de kampong, kunnen ze geen fatsoenlijk mens van maken.
Dat heeft het jaren zo gedaan, en als je er wat van zegt dan is het lachen, en ze blijven het toch doen.
Een overheid die totaal niets investeert, in zijn bevolking, kan je dat niet bijbrengen.
Ze weten niet beter.
ik dacht dat het enige er over kan hebben is het milieu vraag stuk er bij te betrekken.
Hen te vertellen dat al dat plastiek dat ze mee verbranden kanker kan opleveren.
Ik heb dat ook gezegd, maar ze halen hun schouders op, en zie ze doen het gewoon door.
Zelfs gaat jamuk er nog niet dood van, laat staan wij!!! zeggen ze
In die complexen zit die securiti, die hebben ook een handje er aan om sínachts afval te verbranden om zich lekker op te warmen.
Hier is een taak van de overheid maar die laten het lekker aan de bevolking over.
En zie hoe dat dan gaat werken.
Verhuizen of stil aan zelf een mannier te vinden, hen te overtuigen.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

Mijns inziens.... absoluut niets aan te doen, althans niet structureel. En je wint er zeker geen vrienden mee, dan bleek reeds uit je ervaringen.

Jou achterliggende gedachte is misschien om de houding veranderen van je buren t.o.v. milieubeleid, zodat je (logisch) in ieder geval af bent van de stank. Nou, ik wens je veel succes, al kan ik je voorspellen dat men dan zwaarder geschut in moet zetten.

1. Je kunt zelf slechts het goede voorbeeld geven, levert wellicht nog wat respect op ipv. de tuinslang over de schuttting.

2. Een beter milieu begint bij jezelf (blijf ik van overtuigd)

3. Als bovenstaande niet lukt, of, ter aanvulling: live with it.

Succes.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

ik heb het geluk dat een riviertje langs de achterdeur passeert, daar kippert iedereen zijn vuilnis in...

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

"WAt Nou!!!!"Ik dacht dat jullie het zo geweldig vonden in IndonesiŽ.
Beste Zieleffe,
Wonen in IndonesiŽ heeft net als wonen waar dan ook negatieve kanten, hoe men met het afval omgaat is voor mij een van de negatieve zaken.
Het is dit jaar 10 jaar geleden dat ik voor het eerst in IndonesiŽ kwam, kijk ik met name naar de grote steden zoals Medan, Surabaya en ook de kleinere steden is er heel veel in postivie zin verbeterd wat afval betreft en ook de straten liggen er veel netter bij.
Ik vermoed dat jij ook al een poos in IndonesiŽ komt, durf nu eens eerljk te zijn en geef daar eens een oordeel over, is dit wederom negatief zoals de meeste antwoorden van jou is het voor mij overduidelijk dat jij IndonesiŽ alleen maar negatief wil zien ondanks dat IndonesiŽ op heel veel gebied juist bezig is om zaken te verbeteren.
IndonesiŽ kan de burger geen hoge rekeningen sturen zoals in Nederland voor de verwerking van het afval omdat de meeste mensen het geld niet hebben en in het Westen hebben veel families ondertussen ook de middelen niet meer om die rekeningen te betalen.

ik heb het geluk dat een riviertje langs de achterdeur passeert, daar kippert iedereen zijn vuilnis in...
De jongeren weten ondertussen verdomd goed dat dit niet kan, de ouderen zijn zich echter van geen kwaad bewust, dat is mij visie.
De natuur zorgt er vaak ook voor dat deze berg afval in de riviertjes terug komt, in Bali krijgt men die berg afval ieder jaar in December/Januari keurig terug op het strand in Zuid Bali.
Ondertussen weten veel mensen dat je jaarlijkse overstromingen een gevolg kunnen zijn van de met afval dicht geslipte riviertjes en kanalen.

In ieder geval is erg duidelijk dat IndonesiŽ wat betreft het afval nog veel werk is te doen en de overheid mag daar best wat meer voorlichting over geven.
Prettig weekend,
Jan

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik blijf toch van mening dat je beter eerst goed in een buurt kan gaan kijken, Een keer smorgens en smiddags en s'avonds voor je besluit ergens te gaan wonen. Zeker als je een Europese standaard bent gewend, dat voorkomt al veel problemen. De open vuilnisbakken dragen bij aan de hoeveelheid ongedierte waaronder flinke aantallen ratten.

En dan afhankelijk waar je zit kan het nog aardig in de papieren lopen een woning te huren. Of zelfs te kopen. Het kan geen kwaad eerst eens goed rond te kijken alvorens te beslissen een huis te betrekken. Emoticon: Party!

spacer line  

On 20-07-2008 09:51 oyibo wrote:
Ik blijf toch van mening dat je beter eerst goed in een buurt kan gaan kijken, Een keer smorgens en smiddags en savonds voor je besluit ergens te gaan wonen. Zeker als je een Europese standaard bent gewend, dat voorkomt al veel problemen. De open vuilnisbakken dragen bij aan de hoeveelheid ongedierte waaronder flinke aantallen ratten.

En dan afhankelijk waar je zit kan het nog aardig in de papieren lopen een woning te huren. Of zelfs te kopen. Het kan geen kwaad eerst eens goed rond te kijken alvorens te beslissen een huis te betrekken. Emoticon: Party!

Ben ik het helemaal mee eens, je weet toch waar je gaat wonen?.
Dit is Indonesie, ik vind het nogal naief te denken dat je dan in een buurt komt hetzelfde als Nederland.
Mensen hier doen deze zaken nu eenmaal en als je daar niet tegen kunt is het echt helemaal aan jezelf te danken dat je niet eerst effe hebt nagedacht waar je gaat wonen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Nog altijd denken velen dat dingen die men in het thuisland doet, niet per se hoeven in het land waar men gaat wonen. Stom natuurlijk, maar daar komen ze vanzelf wel achter. De wijk waar ik nu woon heb ik eerst een beetje geobserveerd en rondgevraagd aan kennissen of er vreemde dingen gebeurden.. was niet het geval. Verder zag het er wel netjes uit.. hiermee heb ik in ieder geval bepaalde dingen vermeden... hoewel men niet alles kan zien vooraf natuurlijk.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-07-2008 10:56 dutchguy1000 wrote:

...

Ben ik het helemaal mee eens, je weet toch waar je gaat wonen?.
Dit is Indonesie, ik vind het nogal naief te denken dat je dan in een buurt komt hetzelfde als Nederland.

Zelfs in Nederland ga je ook eerst afvragen waar je het beste kan wonen.
Of er scholen zijn (als je kids heb) , of het geen zwarte school is.
Of er geen (of niet te veel) medelanders van vreemde origine wonen.
Of er geen moskee in de buurt zit , of erger nog , of een koffiesjop( geen warung kopi maar warung ganja) , of het geen "turken of marokanen "buurt is.
Sommige mensen willen dat niet .
En of je dompet ook dik genoeg is.
Dat is normaal , en zeker als je in een grote stad wil wonen.
In de provincie of kleine dorpen moet je ook rekening houden of het een gesloten of open gemeenschap is etc.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,022,120 topic views - 234,171 posts - 13,691 topics - 25,081 members - last post @ 13-10-2019 22:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,417,592 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com