indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

weet iemand of je ergens in NL padang gerechten kan eten? mijn man mist dat heel erg (ik trouwens niet, brr wat een aparte dingen allemaal...maar hij eet alles!) en ik zou hem graag verrassen met een etentje

spacer line  

Zou ik ook graag willen weten maar denk niet dat ze er zijn.

elsbeth
User
spacer line

Ik ben het ook nog nooit tegengekomen. Ik mis vooral de rendang zoals die in Indonesie, maar vooral Sumatra wordt gegeten. Onvergelijkbaar met wat je hier in Nederland eet, ook vaak wel lekker, maar toch heel anders.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Rendang is inderdaad lekker, maar het probleem met Padang eten is dat het in vitrines ligt, dat zal in Nederland wel niet eens mogen van de keuringsdienst vrees ik.

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-07-2008 13:40 elsbeth wrote:
...... Ik mis vooral de rendang zoals die in Indonesie, maar vooral Sumatra wordt gegeten.

Dan maak je 'm toch gewoon "lekker" zelf.......

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Pamelabak
User
spacer line

Ik was en ben in de veronderstelling dat bij padang eten alle gerechten koud worden opgediend en de nasi putih alleen warm (vaak krijg je deze ook koud opgediend). Het eten is vrij tot heel erg pedis en gevarieerd: vis, vlees(sporadisch daar dit vrij duur is), eieren en groenten. En volgens mij lag dit eten in IndonesiŽ in de vitrines daar de meeste warongs geen koelkasten hebben (tenminste niet van die grote waar ze het eten in kunnen uitstallen.
Of zit ik op een verkeerd spoor?
Pamela

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Yep, alles wordt koud opgediend. Tenminste dat wil zeggen.......toch nog minstens op kamertemperatuur omdat het ook achter de vitrine gewoon nooit koud wordt.......De nasih putih wordt vooral de laatste jaren (soms) warm opgediend, vroeger ook niet eens. Ik vind het eigenlijk niet eens fijn want ik eet altijd "pakai tangan" met mijn handen dus en als de rijst te warm is dan is dat niet zo fijn.......
Overigens juist door het royale gebruik van pepers kan het ook langer zonder koeling bewaard worden. Alles wat niet pedas en/of met veel water gemaakt wordt (oa groenten) wordt in beperktere hoeveelheden gekookt en uitgestald. En als het eten niet meer goed is dan wordt het uit de vitrine weggehaald.
Koelkasten zijn voor de drankjes......

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Anne Mieke,

Ik heb al zo vaak rendang zelf gemaakt, op heel veel verschillende manieren, maar het haalt het niet bj de rendang in Sumatra. ik denk dat het meer met het soort vlees te maken heeft, dan met de ingredienten. Inderdaad denk ik dat het concept van nasi padang er hier helemaal niet doorheen zou komen i.v.m. keuringsdienst.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

NovaKirana, kijk even op Indo recipes, je vindt heel veel recepten ook Padang

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-07-2008 16:18 elsbeth wrote:
Anne Mieke,

Ik heb al zo vaak rendang zelf gemaakt, op heel veel verschillende manieren, maar het haalt het niet bj de rendang in Sumatra. ik denk dat het meer met het soort vlees te maken heeft, dan met de ingredienten.

Vlees van de islamslager misschien? Ik heb altijd het idee dat daarin smaakverschil zit. Ik vind mijn eigen rendang wel lekker maar ik doe altijd maar wat. In die zin dat ik geen echt recept gebruik, vooral vaak proeven (de kooksaus) beetje van dit of dat erbij en vanalles uitproberen. Want ook rendang wordt niet overal hetzelfde gemaakt....of zou het aan de omgeving liggen?

Pamelabak
User
spacer line

Ik denk dat de smaak streek gebonden is. Mijn moeder is geboren in Medan (Sumatera) en ze kon heel goed koken. Haar rendang had dezelfde smaak als de rendang die ik gegeten had op Sumatra.
Ik moet trouwens zeggen dat al haar bereidde eten dezelfde smaak had als in IndonesiŽ. Ze gebruikt net als ik (heb ik van haar geleerd) verse kruiden en doe ook geen concessies wat betreft de kruiden, vlees etc. Ik blijf dan ook net zolang zoeken tot ik de juiste ingrediŽnten heb, al moet ik het in een andere stad kopen.
Pamela

charles
User
spacer line

Hi Rendang genieters.
Ik vind en het is persoonlijk,als je rendang of andere indonesiche eten in Indonesie eet of je eet het in Nederland,het smaak nogmaals gevoels matig in indonesie lekkerder smaken ondanks dait ik het hetzelfde maak en de gebruikte ingredienten ook het zelfde en vers zijn nogmaals is een persoonlijke ervaring.
groetjes charles

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Rendang padang en " Rendang Padang" .

Soms is de " rendang padang" vaak een natte rendang padang , ook Indonesia.
In Nederland is vaak ( de meesten) een natte R.P , als ik me niet vergisdt heet het KALIO.
Rendang Padang word is volgens mij (amsterdams Emoticon: Wink ) gemaak met meer santan en meer urenwerk.
Het is vaak tot bijna droog . Meer zwart dan geel of rood(te veel sambel-cabai).
Zelfs in Jakarta kan je ook moeilijk echte rendang padang krijgen , niet bij de Natrabu (" sterren" Padang Restoran) , zelfs niet bij de Sari Ratu .
Sari Ratu vind je ook bij de grote malls in de grote steden.
In sommige gevallen is Sari Ratu beter dan Natrabu.
Natrabu Bali zit in de buurt Sanur.
Kwalitatief gezien zijn beide restoran het best bekende in Indonesia.

In Amsterdam Van Baerle straat heb je vroeger een restoran Padang , dezelfse kant als de schouwburg , dat benadert de " oude" rendang Padang.
Het is een Indonesisch restoran , dus niet die typische restoran padang met die vitrines zoals je vaak ziet in Indonesia.

Je kan ook zelf maken , het kost je wel urenwerk , en het moet door en door omgedraaid (met pollepel)_ worden. Zeer arbeidsintensief.
Toen mijn ouders nog leven . neem ik standaar 2 kilo rendang en of sambel goreng jambal .
Daarom weet ik dat het bijna halfdag werk is om een redelijk rendang te maken , en omdraaien met de pollepels en met zachte vuur.
En dan doorgaan tot het bijna zwart er uit ziet en de olie er uit komt(bijna droog).De recepten kan je zelf zoeken via het net , of bumbu (indonesische) halen bij de toko .
De rendang padang bij de hollands indische toko is voor mij kalio.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

charles
User
spacer line

Hi Rendang genieters.
Het is een combinatie van wat voor soort vlees je bruikt om rendang te maken,ik heb het in Pandang (Indonesie) zien klaar maken en het vlees wat zij daar hadden gebruikt was van dien aard dat het uren diirde voordat het gaar wordt,en de kunst is om het vervolgens regelmatig te roeren wanr hoe droger jij het wilt hebben hoe froter de risico dat het gaat vast bakken,maar dat is vlgs mij de kunst on het vuurtjes zodadig in de gaten te houden dat het inderdaad erg erg langzaam gaat en daarom wordt her ook zo droog en donker van kleur,ik maak het zelf met een soort vles die heet ezelstuk vraag het aan een slager die duurt erg lang om gaar te worden ik gebruik een grote wadjan en doe het buiten(woon trouwens in de tropen)begruik vasn verse kruiden is een vereistte wil je het goed krijgen en heeeeeeeeel veel geduld,
smakelijk rendand padang.
charles

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-07-2008 18:17 charles wrote:
Hi Rendang genieters.
Het is een combinatie van wat voor soort vlees je bruikt om rendang te maken,ik heb het in Pandang (Indonesie) zien klaar maken en het vlees wat zij daar hadden gebruikt was van dien aard dat het uren diirde voordat het gaar wordt,en de kunst is om het vervolgens regelmatig te roeren wanr hoe droger jij het wilt hebben hoe froter de risico dat het gaat vast bakken,maar dat is vlgs mij de kunst on het vuurtjes zodadig in de gaten te houden dat het inderdaad erg erg langzaam gaat en daarom wordt her ook zo droog en donker van kleur,ik maak het zelf met een soort vles die heet ezelstuk vraag het aan een slager die duurt erg lang om gaar te worden ik gebruik een grote wadjan en doe het buiten(woon trouwens in de tropen)begruik vasn verse kruiden is een vereistte wil je het goed krijgen en heeeeeeeeel veel geduld,
smakelijk rendand padang.
charles

Het vlees wat "wij" hier gebruiken moet ook lang stoven hoor. Alleen is de ene koe wat taaier dan de andere. En inderdaad je moet er ff bij blijven, maar dat ff is wel een uurtje of 3. Dus gewoon met een glas (fles) wijn in de keuken gaan zitten....

gr
AM

elsbeth
User
spacer line

Een uurtje of 3???? Als ik rendang maak staat het veel en veel langer op het fornuis. de kunst is inderdaad om dusdanig taai vlees te kopen dat het niet al te erg uit elkaar valt. Maar ik blijf erbij: nergens zo lekker als in Sumatra.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,718,235 topic views - 240,492 posts - 13,734 topics - 34,010 members - last post @ 23-11-2020 18:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,396,185 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com