indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

MacMazzi
User
spacer line

Hallo!

Mijn vriendin en ik gaan in Oktober 2008 ruim drie weken voor t eerst naar Indonesië, Noord-Sulawesi. We zijn naast t duiken ook benieuwd naar de rest van Minahassa.

Vooralsnog plannen we na onze aankomst in Manado, eerst een paar dagen naar Bunaken te gaan om te relaxen en te duiken. Daarna het vasteland weer op te gaan en verder te reizen. We reizen begin November via Manado weer terug naar NL.

Zijn erg benieuwd naar tips over de must-see's en de no-go's, leuke homestays en tips over veiligheid (tot hoever zuidelijk kun je veilig reizen) al hebben we de indruk dat het vooral heel, heel erg mooi is!!!

Ben benieuwd!

Baruga
User
User icon of Baruga
spacer line

Hallo MacMazzi,

In dit voorjaar heb ik o.a. Noord-Sulawesi bezocht. Duiken in de buurt van Bunaken is zeker een must. Verder geef ik hierbij een stukje van mijn verslag over de reis die ik in dat gebied gemaakt heb.

Natuurreservaat Tangkoko-Batuangus, Tomohon en Tondano.

Na het ontbijt vertrokken we naar Batu Putih in het Tangkoko-Batuangus reservaat dat tussen de steil uit zee oprijzende bergketen van de Dua Saudara (1351 m) en de Tangkoko (1109 m) ligt. Onder leiding van een ranger gingen we het regenwoud in voor een mooie tocht en staan versteld zijn van de grote verscheidenheid aan flora en van de verschillende soorten fauna. Vele soorten apen, wilde herten en varkens en wel meer dan honderd soorten vogels. Als je geluk hebt kunt je er ook de Tarsius, de kleinste aap van de wereld met opvallend grote ogen en oren (ook wel spookdiertje genoemd) en de hornbill (de neushoornvogel) zien (Geslapen bij Mama Roos).
De volgende ochtend brachten we een bezoek aan de Minahasa streek; dit is het achterland van Manado. We bezichtigden Tomohon, bekend als het vriendelijke bloemenplaatsje; Tomohon is gelegen tussen twee nog actieve vulkanen. Daarna gingen we via vele dorpjes naar het meer van Tondano (Danau Tondano). Dit meer is ontstaan doordat een vulkaan volledig uit elkaar klapte. De oude krater heeft zich met water gevuld. In het hart van het meer is het water warm door de warmte uit de grond.

Misschien iets om in jullie reisprogramma op te nemen.

Groeten, Baruga

Het leven is geen bestemming, het is een reis.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag MacMazzi

Als je er toch in de buurt ben dan kun je ook nog de Lokon vulkaan beklimmen hoewel ik niet weet in welke staat van activiteit de vulkaan tegenwoordig is. Aan de voet van de berg is een luxe resort het Lokon Resort vanwaar je een prachtig uitzicht hebt . Ze hebben zowel als huisjes in soorten en maten waaronder een houten paalwoning. Geen idee wat de prijzen tegenwoordig zijn.

Wat bedoel je met in hoeverre zuidelijk reizen? Ben je van plan om tot aan Makassar te gaan (omdat je vanuit Menado weer terugreist)

Groeten
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Baruga
User
User icon of Baruga
spacer line

Het Ministerie van Buitenlands zaken geeft het volgende reisadvies voor Sulawesi:

Gezien de veiligheidssituatie wordt ontraden naar Centraal-Sulawesi te reizen. In Centraal-Sulawesi wordt reizen ontraden tussen het meer van Tentena en de stad Poso. Het gebied wordt reeds enkele jaren geteisterd door geweld en bomaanslagen. De situatie blijft gespannen, met af en toe geweldsuitbarstingen. Regelmatig zijn er bommeldingen.

In het verlengde hiervan wordt ontraden om over land te reizen langs de zogenaamde Trans-Sulawesi Highway van Makassar naar Manado v.v. op het traject Tentena-Poso. Het toeristische gebied Toraja in de provincie Zuid-Sulawesi is veilig voor bezoek.

Groeten, Baruga

Het leven is geen bestemming, het is een reis.

elsbeth
User
spacer line

Oke, The, zullen we hier maar verder gaan?

Groet Elsbeth

TheoBierum
User
spacer line

Omdat ik altijd alleen reis is het wat moeilijk jouw situatie in te denken.
In Manado logeer ik meestal in Regina hotel (redelijk in prijs en keurig)
Hotel Minahassa in jalan Sam Ratulangi is voor mij uitstekend, maar ze hebben maar een kamar economis. Daar komen veel Nederlanders en een oudere dame, ik denk de baas, spreekt Nederlands. In hotel Celebes bij de haven kan je terecht in alle prijsklassen.
Onderin hotel Celebes (niet aan de havenkant) kan je uitstekend terecht voor massage (geen gedonder, gewoon vele soorten uitstekende massage, vraag naar de javaanse meiden)
Op Bunaken ga ik altijd naar duikresort Daničl (ik loop er altijd heen, eenvoudige accomodatie, goed eten, weinig strand) een hotel daar weet ik niet. Als je geen duikbrevet hebt kun je een introductie duik doen, wel onderhandelen over de prijs. Strand heb je aan de linkerkant van Bunaken, gerekend vanaf de haven met je gezicht naar Bunaken, er is wel wat accomodatie, maar buiten het duiken is er niks te doen.
Naar Bunaken ga ik met de perahu umum, de openbare boot, die vertrekt tussen 13.00 en 15.00 uur, afhankelijk van de waterstand, voorbij de haven(pelabuhan) aan het eind van de markt, 25.000 per bule, de inwonenden betalen 8.000. Bij de haven vragen ze voor een persoon ongev. 250.000, waarschijnlijk kan je die prijs ook krijgen voor het hele gezin.

Indonesische boeken kun je kopen bij Granmedia in jalan Sam Ratulangi achter de mall.
Voor het geval je een woordenboek zoekt kan ik je Kamus Belanda - Indonesia aanraden van Susi Moerman / HeinSteinhauer. Als je erin bladert weet je wat ik bedoel. Vele malen goedkoper als in Nederland.
Verder weet ik niet zoveel.

Ik weet niet of je met de hele familie nog rond gaat reizen. Zelf vond ik Tana Toraja erg aardig. 3 dagen rondgelopen in de bergen met een gids en geslapen bij de plaatselijke bevolking (zelfde kamer) en wassen in een ijskoude rivier. Als je daar een begrafenis ceremonie kunt bijwonen is dat zeker de moeite waard. Ze slachten de karbouwen waar je bij staat in het open veld. De markt, een keer in de 5 dagen, vond ik ook geweldig. Grappig was daar dat je maar 10% kon afdingen en dat gold voor iedereen.
Makassar vond ik niks, maar de omgeving was erg mooi.

Wat ik verder zelf doe? Ach, ik doe wat hier en daar, help deze of gene, laat wat repareren, laat wat kinderen naar school gaan. Daar gaat mijn (weinige) geld zo’n beetje aan op, maar ik vind het leuker dan postzegels verzamelen of mijn geld storten in de bodemloze putten van de hulporganisaties.

elsbeth
User
spacer line

Hai Theo,
Dank vor je hotelinfo. Ik ben in 1987 in Manado en Bunaken geweest, dat is dus wel erg lang geleden. Vandaar dat ik graag tips hoor van mensen die daar wat vaker komen. Hotel Minahassa had ik ook al op het oog. Op Bunaken wordt het vermodelijk Bunaken Village Resort. Ik ga zeker rondtrekken met mijn gezin. De planning is een week rond Manado/Minahassa, een week in Tanatoraja (ben ik 2 keer eerder geweest), dan een dag of 10 midden/oost Java en nog een week Bali. Ik red me wel met de straattaal (heb een klein jaar op Sumatera gewoond). Wij willen inderdaad ook een paar dagen wandelen in Tanatoraja of de Mamasavallei, daar ben ik nog niet uit. Ik heb nog alle tijd, we gaan pas 12 juli weg. Normalerwijs maak ik geen enkele planning en spring ik wat busjes in. Met z'n zessen wordt dat wat lastiger, dus het wordt iets meer plannen, maar nog steeds het liefst zo min mogelijk.
Helemaal gelijk dat je dit liever doet dan de geraniums water geven.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,212,855 topic views - 240,137 posts - 13,729 topics - 33,226 members - last post @ 22-09-2020 08:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,889,720 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com