indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Al geruime tijd kijk ik een beetje rond op dit forum. Kom soms nuttige info tegen. Nu heb ik zelf een vraag. Over slechts 5 dagen vertrek ik weer naar IndonesiŽ. Nu heb ik hier in Nederland een dig foto toestel gekocht voor iemand in IndonesiŽ. Slechts 59 euro, kon ik natuurlijk niet laten liggen!
Nu is mijn vraag, zou het problemen kunnen opleveren als ik dit toetsel in mijn handbagage meeneem? Ik heb zelf namelijk ook al een foto en video camera bij me... Dus handbagage of toch maar in de koffer?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Maakt geen drol uit, geen hond die daar naar kijkt. En kijkt er onverhoopt toch iemand naar dan is het jouw nood-camera natuurlijk. Zo moeilijk is dat niet. Emoticon: Wink

spacer line  

Tis natuurlijk wel al met een mooi kado papiertje in gepakt... Dacht dat ik ook ergens had gelezen over een maximum bedrag voor kado's wat je invoert...
Het zal waarschijnlijk ook wel geen problemen geven... Maar het kan natuurlijk nooit kwaad even wat rond te vragen...

hasse
User
spacer line

Vorig jaar had ik een camera meegenomen voor een kennis van me. Camera had ik in de doos laten zitten met daarbij de aankoopnota. Werd echter staande gehouden bij de douna te Denpasar en moest belasting betalen. Ik weigerde dit. De kennis stond buiten te wachten en mocht binnen komen aangezien zijn Indonesisch beter was als die van mij. De douane wenste niet mee te werken, ondanks dat ik aangaf dat het geen kadeau was en dat ik het slechts voor hem had gekocht. Het hielp echter niet en ik kon mijn eigen camera achter laten of belasting betalen. Ik koos voor het eerste omdat ik het anders sneu vond voor die kennis van me. Er wordt dus wel degelijk gecontroleerd. Camera had een waarde van ongeveer 300 euro. Mijn eigen camera kreeg ik bij vetrek uit Indonesie netjes terug.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 03-07-2008 12:35 boy_belanda wrote:
Tis natuurlijk wel al met een mooi kado papiertje in gepakt... Dacht dat ik ook ergens had gelezen over een maximum bedrag voor kados wat je invoert...
Het zal waarschijnlijk ook wel geen problemen geven... Maar het kan natuurlijk nooit kwaad even wat rond te vragen...
Dan haal je dat papiertje er toch weer vanaf?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 03-07-2008 14:06 hasse wrote:
Vorig jaar had ik een camera meegenomen voor een kennis van me. Camera had ik in de doos laten zitten met daarbij de aankoopnota. Werd echter staande gehouden bij de douna te Denpasar en moest belasting betalen. Ik weigerde dit. De kennis stond buiten te wachten en mocht binnen komen aangezien zijn Indonesisch beter was als die van mij. De douane wenste niet mee te werken, ondanks dat ik aangaf dat het geen kadeau was en dat ik het slechts voor hem had gekocht. Het hielp echter niet en ik kon mijn eigen camera achter laten of belasting betalen. Ik koos voor het eerste omdat ik het anders sneu vond voor die kennis van me. Er wordt dus wel degelijk gecontroleerd. Camera had een waarde van ongeveer 300 euro. Mijn eigen camera kreeg ik bij vetrek uit Indonesie netjes terug.

Hasse, de vraag was over een camera va 59 euro, geen 300 euro. Dat scheelt natuurlijk ook al een hele hoop.

Ik heb in 2006 (via Jakarta overigens) gewoon mijn twee camera's meegenomen. 1 net nieuw en 1 oudere die ik hier (=Indonesie) verkocht heb. Waarde? de nieuwe was 750 euro, de oude heb ik nog iets van 250 voor gehad achteraf, maar die waarde had en beambte nooit kunnen bepalen. Misschien speelt dat ook mee, maar het lijkt me spijkers op laag water zoeken voor de douane in Denpasar. Regels zijn regels natuurlijk, maar je kunt ook flauw doen, en dat deden ze bij jou naar mijn mening dan ook. Iets anders is het als je 10 camera's nieuw in doos meeneemt natuurlijk....

hasse
User
spacer line

Klopt Yerun. Het heeft allemaal te maken met de "waarde" die je invoert. Had gewoon de aankoopbon apart moeten houden en het doosje van de camera moeten verwijderen, dan was er zeker niets aan de hand geweest. Er wordt echter wel degelijk gelet op wat er dus wordt ingevoerd. Had het alleen anders moeten aanpakken. Al doende leert men.

rspelmink
User
spacer line

Mensen, waarom wordt de invoer belasting niet gewoon betaald?
Lijkt mij niet meer dan normaal toch. Volgens mij is het gewoon belastingontduiking ofwel fraude! Je voert toch echt een product in!

Ik verbaas mij erover dat er zomaar gepraat wordt over het "verwijderen van doosje en aankoopbon" door hasse. In en uitvoeren van producten kost nu eenmaal geld...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 03-07-2008 16:42 Yerun wrote:

...

Regels zijn regels natuurlijk, maar je kunt ook flauw doen, en dat deden ze bij jou naar mijn mening dan ook. Iets anders is het als je 10 cameras nieuw in doos meeneemt natuurlijk....

Dat doen ze ook op Schiphol .
Jaaaren geleden loop ik binnen met een splinternieuwe camera , gekocht in Singapore en gebruik in Indonesia .
Op Schiphol word ik gepak en moest toch betalen , een boete gekregen , zo hoog als mijn maandsalaris.
Na protest is het 50% verminderd.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

elsbeth
User
spacer line

klopt rspelmink, het lijkt mij ook gewoon belastingontduiking. Iedereen praat altijd alles goed als het in zijn voordeel uitkomt, ik moet zeggen dat ik in dit geval ook niet zou weten wat ik zou doen . Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat ik hier een camera zou kopen om in Indonesie weg te geven.
Laatst stond in een van de topics over paspoorten dat iemand met omkoping toch op een niet aan de regels voldoend paspoort het land in mocht. Conclusie was: corruptie heeft ook voordelen (of iets dergelijks). tuurlijk, corruptie heeft altijd voordelen, nl. voor degene die het een voordeel oplevert. Niet voor niets is het zo moeilijk uit te bannen, iedereen maakt er dankbaar gebruik van als het hem uitkomt.

rspelmink
User
spacer line

is waar elsbeth, maar ga belastingontduiking nou niet vergelijken met corruptie. Zijn volgens mij twee totaal los staande zaken. zeker vanuit het perspectief van deze topic!

priyoo
User
spacer line

Dit is geen belasting ontduiking! Het gaat om 1 camera en deze is in NL aangekocht, hierover is bij de kassa van de winkel BTW over betaald!!
Als deze BTW bon overhandigd kan worden kun je de BTW in Indonesie verrekenen.
Indonesie heeft een belasting verdrag met o.a. NL.!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 04-07-2008 09:19 priyoo wrote:
Dit is geen belasting ontduiking! Het gaat om 1 camera en deze is in NL aangekocht, hierover is bij de kassa van de winkel BTW over betaald!!
Als deze BTW bon overhandigd kan worden kun je de BTW in Indonesie verrekenen.
Indonesie heeft een belasting verdrag met o.a. NL.!

Vreemde redenatie.

priyoo
User
spacer line

Voor 1 camera hoef je (ligt aan bedrag zoals eerder al is gezegd) geen invoerrechten te betalen! Meerder exemplare dan wordt je gezien als handelaar, dan komen invoerrechten en btw kijken. Deze zijn (mits btw in NL voldaan) te verrekenen!

Duidelijk?

En op de uitspreak belastingontduiking, deze klopt niet omdat de meneer of mevrou in NL bij de kassa in ieder geval btw heef betaalt

priyoo
User
spacer line

belastingonduiken zou zijn als meneer de btw in NL heef teruggevraagt en hier ook niets hoef te betalen.

Btw en invoerrechten zijn 2 totaal verschillende items

priyoo
User
spacer line

ik ben nie op de hoogte van goederen afkomstig uit NL. maar ik dach dat maximaal 2juta invoerrechtvrij kan worden meegenomen?! Nogmaals pin niet mij vast op de hoogte van het bedrag.!

spacer line  

Het is allemaal nog veel gekker. Je bent verplicht om Nederlandse aankoopbonnen mee te schouwen om bij terugkomst aan te kunnen tonen aan de douane dat je die laptop/camera of iets anders echt allang in je bezit had voor dat je op reis ging...
De overheid is zooo bang dat ze iets te kort komen!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 04-07-2008 09:31 priyoo wrote:
Voor 1 camera hoef je (ligt aan bedrag zoals eerder al is gezegd) geen invoerrechten te betalen! Meerder exemplare dan wordt je gezien als handelaar, dan komen invoerrechten en btw kijken. Deze zijn (mits btw in NL voldaan) te verrekenen!

Duidelijk?

En op de uitspreak belastingontduiking, deze klopt niet omdat de meneer of mevrou in NL bij de kassa in ieder geval btw heef betaalt

Nee , niet duidelijk.
Het is waarschijnlijk fout.
ik weet niet precies wat de belastingvrije bedrag die in indonesia geldt.
In ieder geval niet 300 eurie.
Als ik me niet vergist is het in nederland ook alleen maar 175 euri .
Boven de 175 euri(bv. 176 euri) moet men belasting(invoer rechten) betalen .
Over het hele bedrag , dus niet over de 1 eurie.
Zo is het ook in Indonesia .
BTW Invoer rechten betalen is anders dan inkomstenbelasting betalen .
Formeel ben je dan de belasting aan het ontduiken als je niet " onverwijld" soeveniers of wat dan ook opgeeft als je langs de douane poort langskomt.
Er zijn namelijk 2 uitgangen .

Beetje duidelijk ?

priyoo
User
spacer line

Excuus mijn valuta berekening was fout 175 (ik dacht dit is omgerekent zon beetje 2 juta) En mocht je twijfelen aan bovenstaande zal mijn baas me waarschijnlijk snel ontslaan!

priyoo
User
spacer line

heb even de euro-rupiah bekeken, dan komen we om circa 140 euro

spacer line  

BTW die je in bijv. Singapore betaalt kan je op het vliegveld in Singapore terug vragen. Bij aankomst in NL betaal je dan gewoon de NL BTW. Je 'hoef' dus nooit dubbele BTW te betalen!

priyoo
User
spacer line

Helemaal waar ouwe bekende. Mijn NL taal is niet meer wat geweest is maar jij heeft helemaal gelijk!

spacer line  

......en In NL betaalde BTW kan jij als Nederlander NOOIT terug krijgen/ verekenen. Behalve natuurlijk als je ondernemer bent en het zakelijke goederen betreft.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

. untuk barang hadiah yang bebas bea masuk maksimal harganya adalah USD50.

Ik weet niet of het bedrag inmiddels verhoogd is

spacer line  

BTW, inkomstenbelasting, invoerbelasting??
Volgens mij zijn dit 3 totaal verschillend zaken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,423 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,811,660 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com