indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Meneer Stanno geeft zelf aan dat hij geen nieuwkomer is, dus.............

En ja, ik leef in Rupiah-land.....en we hebben het ook over Rupiah-land en niet over het Schengengebied waar de Euro regeert. Dus denken in Rupiah's (wat de meeste vakantiegangers ook doen en hoef dus niet met elke nieuwkomer in discussie).
En ja, ik vul de motieven van deze persoon in als hij zichzelf zo geweldig op de borst slaat en anderen kleineert. Dan weet ik al vanuit welke motieven dit "Dagobert Duck" gedrag stamt.

spacer line  

Ieder moet het zelf uitmaken wat ie geeft, ik denk niet dat de "markt" voor de anderen verpest word als er is iemand is die veel meer geeft dan de ander.
Het is immers een gift en je kan hooguit een boos gezicht krijgen als je te weinig geeft.
Ik doe ook wel eens gek en geef rp 50.000 aan een bedelaar op straat (moet je dan zijn gezicht is zien, is echt grappig)( ik geef normaal gesproken niks sinds ik weet hoe de bedelaars mafia (ja echt waar) hier werkt).
Ieder heeft zijn reden om te geven wat ie wil geven.
Het gemiddelde wat normaal is is hier al duidelijk vermeld en daar ging het topic toch over dacht ik.

Greetz

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Je hebt volkomen gelijk DG. Maar het stoort mij nogal als iemand anderen die alleen de vrager op dit item welwillend van dienst zijn met antwoorden, loopt af te kraken en zichzelf vervolgens op de borst slaat.
Tevens dat denken in Euro's. Denkt men ook in Euro's als men in de USA is en gaat daar met geld smijten omdat de dollar zo laag staat?

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Fooi geef je naar eigen inzien! En vermogen, ook in Indonesie...

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

stanno
User
spacer line

Beste dutchguy1000 en siebjans,

Helemaal met jullie eens! En wat betreft yogya-bali? deze beste man heeft een aardige hoge dunk van zichzelf, dat hij denkt te weten hoe sommige mensen in elkaar zitten. Is in mijn ogen meer afgunst dan mensen kennis. Ik denk niet dat je met ome dagobert vergeleken hoeft te worden als je iemand wat meer fooi geeft dan "gebruikelijk" is.

Amerika heb ik ook aangedaan en inderdaad met dollars gesmeten en zeker ook hier weer terug gerekend naar de euro! Dit is toch in het voordeel van ons? en dan is het toch leuk om te weten hoeveel het omgerekend in euro's is?

De Rupiah is toch ook gekoppeld aan de dollar?

elsbeth
User
spacer line

Yogya, dat denken in euro's is niet zo raar, hoor. Toen ik in Indonesie woonde liet ik regelmatig jurkjes maken, in Nederland nooit gedaan, net zo min als ik als ik dat ooit in Frankrijk heb gedaan. Ook nog nooit zoveel buiten de deur gegeten als in Indonesie. Hoe zou dat komen en wat is daar in godsnaam raar aan???
Als ik ooit in Japan ben, zal mijn uitgavepatroon vermoedelijk weer heel anders liggen, omdat ik ga vergelijken. met wat.....
Groet Elsbeth

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-07-2008 16:29 elsbeth wrote: [.... omdat ik ga vergelijken. met wat.....
Groet Elsbeth

De gemiddelde Indonesier heeft geen enkel vergelijkingsmateriaal, en zal dus in het geval van overdreven fooien raar reageren. That's the point.
Het is een luxe om te kunnen vergelijken.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-07-2008 14:07 stanno wrote: wat betreft yogya-bali? deze beste man heeft een aardige hoge dunk van zichzelf, dat hij denkt te weten hoe sommige mensen in elkaar zitten. Is in mijn ogen meer afgunst dan mensen kennis.

Hallo, wie heeft hier een hoge dunk van zichzelf als de weldoener??? En wie denkt te weten hoe anderen in elkaar zitten????
Lezen en teruglezen.....geen overbodige luxe: ...""zeikerds"......."mierenneukers"....

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Jij denkt dat misschien wel te weten???

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Beste Siebjans,

Ik waarschuw nu vast, nog 1 keer op de man en het gaat gevolgen hebben.
U blijft ontopic, dus gaat het over hoeveel fooi gebruikelijk is. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Het spijt me oyibo, mijn excuus! Ik respecteer je waarschuwing als dit voor ieder op dit forum geldt! Bedankt!

stanno
User
spacer line

Weldoener hmm eigenlijk best wel een leuk woord! Betekenis= iemand die goede daden vericht. Nu vindt ik fooi geven niet echt en goede daad verichten, meer iets gebruikelijks.

Maar ik spreek natuurlijk niet voor iedereen, anders zouden we allemaal weldoeners zijn!

Hier weer een passend woord voor degen die denkt dat het voor u bedoeld is!

"de kommaneuker"

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Fooi geven.. tja... het gekke is dat ik het in sommige cafe's (pak dat er maar bij als voorbeeldje) wel altijd doe, terwijl ik op andere plekken in Yogyakarta stevast al mijn geld van de bar af schraap. Waarom? Heb geen idee.. bediening is goed genoeg, biertje is koud genoeg... daar zit het hem niet in dus.. Het is zelfs zo dat op de plekken waar ik een tip geef de bediening vaak minder 'sociaal' bij me betrokken is, daarmee bedoel ik dat ze niet de hele avond tegen je aan zitten te lullen als het rustig is, wachtende op meer klanten.

En wat ik dan geef? Als ik het niet vergeet is het 10%, dan zorg ik ervoor dat ik dat direct aan diegene geef die mij heeft bediend die avond (bij binnenkomst even zelf aangeven wie dat mag zijn, kan gewoon heel subtiel uiteraard, geen rare dingen doen). Wat ze er dan verder mee doen is niet aan mij, maar vaak wordt het wel gedeeld of wordt er na sluitingstijd een bord eten van gekocht. Soms schuif ik dan ook nog wel eens aan. Lekker!

Misschien wil ik hierwel mee zeggen dat fooi geven, alsmede vele andere dingen, vanzelf moet komen uit een goed gevoel en zeer zeker geen gebruikelijk iets moet zijn, omdat het dan al snel richting een verplichting gaat 'omdat anderen het ook doen'. Dan is het fooien naar mijn mening zijn doel allang voorbij geschoten. Het 'de markt verzieken' argument hoor ik ook regelmatig, maar dat vind ik zo mogelijk nog grotere flauwe kul, zeker in het door mij eerder gegeven voorbeeld.

Ho Lee Fuk

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Als ik fooi geef in een bar/resto, ga ik deze niet perse aan 1 bepaalde waitress geven, deze fooi is dan bedoeld voor al het personeel. Excl de baas. De kokki die een uitstekende maaltijd heeft gemaakt vangt op deze manier dan ook zijn deel. Vind ik zeer terrecht.

stanno
User
spacer line

yerun en siebjans,

Ben het helemaal met jullie eens, en er zit zeker een verschil tussen iets wat gebruikelijk is en iets wat een verplichting is. Maar als je goed geholpen bent door iemand en je geeft hem een leuke fooi maakt dat je toch niet gelijk een weldoener, zoals iemand hier suggereert.
En dan wordt hier ook inderdaad zo,n 10-15 procent aangehouden. En als je dan is een keertje in KU DE TA gaat eten dan komt 10 % toch al gauw op zo'n 100.000 Rupiah.

zieleffe
User
spacer line

Alles is na verhouding.
En niemand bepaalt wat je wilt geven, dat is je eigen verantwoordelijkheid .
Niets meer, en niets minder Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Emoticon: Puh!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Rietapiet
User
spacer line

Ook wij gaan voor het eerst dit jaar (augustus) naar Bali. In andere landen heb ik met mijn partner vaak onenigheid over het geven van fooien. Dit gaat hier uiteraard ook weer gebeuren, als ik deze pagina zie dan weet ik het helemaal niet meer 5.000 r, is dat 5 eurocent?? Dat durf je eigenlijk niet eens te geven. Aan de andere kant een dagloontje? Als men mij mijn dagloon als fooi zou geven zou ik me doodgeneren. Tuurlijk gun je de mensen het beste en zul je het nooit goed doen. We zien wel hoe het loopt. Wat is het dagloon eigenlijk?? Weet iemand ook of je nog steeds een internationaal (motor) rijbewijs nodig hebt of is het nederlandse goed genoeg. Emoticon: Party!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

op Bali ligt het dagloon zekers hoger en ieder jaar verschijnt er in Januarie in de krant wat het minimum loon betreft per regio! In Yogya ligt de UMR (min.loon) voor 2008 rond de 470.000 per maand (in euro's ong. 33,-) als je dit bedrag deeld door laten even zeggen 20 werkdagen in een maand kom je op Euro 1,65 per dag. Als opmerking; dit min.loon wordt veelal gehandhaaft bij de grotere bedrijven (PT's), praat je over kleine huisneiverheidbedrijfjes, dan ligt dit loon zeker lager!!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Aangaande het int.nat. rijbewijs, ik weet het niet zeker, de een zegt dat de ander zus, maar ik rij hier met alleen een NL rijbewijsn sinds dat verrandert is met tekens erop! Ik bedoel, het oude rijbewijs was zonder motertje of auto erop en nu kunnen ze dus zien welk rijbewijs je hebt. Dit laat ik altijd zien als ze erom vragen en heeft mij nog nooit 1 enkele vraag opgeleverd dus....... Enne over fooi gesproken mocht er iets van gezegd worden hahaaa een fooitje dan maar he!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De Upah Minimum 2008 in Jakarta is Rp.972.604 (was Rp 900.560).
In eurie moet je delen door ongeveer 15.000 .(hangt v.d dagkoers).
In de praktijk wordt het vaak ontdoken.
Soms krijg men ook uang makan(eetgeld) , uang transport , evt uang rokok-kopi .(rook-kffiegeld)
Vaak ook niet.
In de provincie is het vaak lager .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

87,903,473 topic views - 240,748 posts - 13,734 topics - 34,204 members - last post @ 15-01-2021 19:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,182,233 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com