indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

hoi,

een leuk stukje over bahasa betawi.

http://www.indonesialogue.com/(...)karta-west-java.html

Op dit forum is er wel vaker over gesproken.
Tegenwoordig is behasa betawi zelfs "cool Emoticon: Yes! en hip" .

Inez

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

While Betawi is thought of as a non-standard variant, it was originally spoken by members of the upper class.

Dat is niet waar .
The upper class van Batavia , zelf als men terug gaat naar de tijd ervoor,dus voor de verovering van Batavia in 1619 door Jan Pietersz Coen spreken of Oud Sundanees of Sanskrit.Het is zo dat bahasa betawi later gebruikt wordt als de streektaal / " -lingua franca" van de migranten die uit alle delen van Nusantara en de migranten van andere werelddelen zoals Nederlands , Portugees , Arabisch, Chinees.
Dat is ook te zien in de cultuuruitingen van de Orang Betawi.
In feite is het gebruik van bahasa betawi " not done" .
Toen ik nog klein was moet ik niet wagen om thuis de bahasa betawi (vaak gezien als straattaal) te gebruiken.

Delen van de bahasa Betawi werd ook geadopteerd en meegenomen naar de verre Nederland , de invloeden zie je bij de Petjoh taal die vroeger door sommige Indische Nederlanders gebruikt werd .
Tjalie Robinson , de bekende indo gebruik veel van de betawinese woorden in zijn beroemde Piekeran van een straatslijper .
Het gaat om de verhalen uit de tijd van Batavia en Djakarta van voor en na 1950.

Zelfs in de oude tijd (omstreeks 1900) is er al sprake van een scheiding tussen de " echte Betawinesen" onderling.
De Betawi Asli en Betawi Ora .

Bang Sid
(turunan betawi asli).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  

On 01-07-2008 10:25 sidia wrote:
While Betawi is thought of as a non-standard variant, it was originally spoken by members of the upper class.

Dat is niet waar .

In feite is het gebruik van bahasa betawi " not done" .
Toen ik nog klein was moet ik niet wagen om thuis de bahasa betawi (vaak gezien als straattaal) te gebruiken.

Bang Sid
(turunan betawi asli).

tja Bang Sid (of Bung Sid ?),

zo herinner ik me inderdaad bahasa betawi, mijn vader mocht het thuis in Jakarta niet spreken, mijn opa kon het wel spreken, maar ik heb het zelf
nooit van hem gehoord. (Opa was afkomstig van Semarang en Jakarta)

Maar een taal blijft altijd boeien Emoticon: Party!

Inez

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,022,120 topic views - 234,203 posts - 13,691 topics - 25,110 members - last post @ 14-10-2019 19:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,459,236 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com