indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Yoke,

Het paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij binnenkomst in Indonesie. Daar zit ook een logica in omdat de maximale visumtijd ook 6 maanden is en er zo nooit geen problemen kunnen ontstaan bij de luchtvaartmaatschappijen die hierin ook een verantwoordelijkheid hebben.
Ambtenaren op het vliegveld weten ook niet altijd alles. Wel raar want dat zou dan al bij binnenkomst gezien moeten zijn en daar zit ook een deel van de knup. Mensen kopen bij binnenkomst een VOA die max 30 dagen geldig is dus da's gemakkelijke maar een verlengbaar visum (in dit geval dus tot max 6 maanden) daarvan weet je nooit precies wanneer iemand teruggaat. De enige zekerheid is binnen die 6 maanden.

Verder zijn dit soort regels nogal eens gewijzigd dus het kan zijn dat dat met je schoonmoeder destijds wel degelijk zo was.

Aan die ambassade hier heb je niks. Als zij voorstellen een nieuw paspoort te kopen is dat gewoon omdat ze van je af willen zijn.
Het mag in elk geval geen probelem geven ook niet bij VOA.
Striktgenomen kun je altijd de toegang tot het land geweigerd worden maar niet om deze reden.

Je kunt een nieuw paspoort kopen maar het is niet nodig.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 05-09-2008 20:37 elsbeth wrote:
Yoke, mijn eerste reactie is : dan verleng je toch nu in Nederland je paspoort? Moet je dan een nieuw paspoort kopen??? En zo ja, dan moet je straks over 6 maanden toch ook een nieuw paspoort kopen? Of kun je maar een beperkt aantal maanden voor einde houdbaarheid je paspoort verlengen? Volgens mij heb ik het altijd ruim op tijd gedaan. Maar goed, ik neem aan dat je deze optie al hebt uitgezocht.

Om op safe te spelen moeten we gewoon onze paspoorten i.p.v. op 1 juni 2009 al 2e helft Okt. gaan vernieuwen( je kan een paspoort niet meer verlengen)
Ik denk dat we dat ook gaan doen maar waar ik mij aan erger is dat je geen duidelijke eensluidende informatie krijgt.
Een paspoort is dus 5 jaar geldig en als je dus naar Indonesie wilt zonder problemen dan is je paspoort gewoon een aantal maanden korter geldig tenzij de terugreisdatum precies op die 6 maanden ligt. In ons geval moeten wij dus onze paspoorten meer dan 7 maanden voor verloop vernieuwen i.v.m de tijd dat het ook nog opgestuurd moet worden naar de ambassade voor het visum. Onze paspoorten zouden na vertrek uit Indonesie nog 5 maanden en 22 dagen geldig zijn, ik kom dus 9 dagen tekort mocht het zo zijn dat het inderdaad nog 6 maanden is bij vertrek uit Indonesie

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

I know what you mean. Ik heb er al jaren last van. Dit is niet alleen met Indonesie het geval. Ik ben zelf door al mijn gereis al heel wat paspoortjaren "kwijtgeraakt"
Maar ga nou maar gewoon op je huidige paspoort. Niks op safe spelen da's helemaal nergens voor nodig.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 05-09-2008 20:56 Anne Mieke wrote:
I know what you mean. Ik heb er al jaren last van. Dit is niet alleen met Indonesie het geval. Ik ben zelf door al mijn gereis al heel wat paspoortjaren "kwijtgeraakt"
Maar ga nou maar gewoon op je huidige paspoort. Niks op safe spelen da's helemaal nergens voor nodig.

gr
AM

AM,
Denk je dan dat mijn redenering klopt dat als ik het visum al in Nederland in mijn paspoort krijg ze in Indonesie er geen probleem meer van kunnen maken ?

Ook wij zijn al heel wat"paspoortjaren kwijtgeraakt "door al onze vakanties maar dan was het meestal een kwestie van weken en de verloop datum op 1 juni '09 was nu wel gunstig omdat we meestal in Juni met de caravan door Frankrijk/Spanje gaan trekken, ik zou ze dan pas in eind mei of begin juni kunnen verlengen, het duurt tegenwoordig maar een week.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-09-2008 21:27 4yoke4 wrote: AM,
Denk je dan dat mijn redenering klopt dat als ik het visum al in Nederland in mijn paspoort krijg ze in Indonesie er geen probleem meer van kunnen maken ?

Ook wij zijn al heel wat"paspoortjaren kwijtgeraakt "door al onze vakanties maar dan was het meestal een kwestie van weken en de verloop datum op 1 juni '09 was nu wel gunstig omdat we meestal in Juni met de caravan door Frankrijk/Spanje gaan trekken, ik zou ze dan pas in eind mei of begin juni kunnen verlengen, het duurt tegenwoordig maar een week.

Ja natuurlijk, het zou op zijn minst toch raar zijn als het bij de ambassade wel kan en in Indonesie zelf niet. Regels? Prima. Maar regels op diverse manieren interpreteren slaat nergens op.
Laat ik het zo zeggen als het voor mijzelf was dan zou ik ook gewoon op mijn huidige paspoort reizen. Waar hebben we het over?

gr
AM

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

En nog even over die 100 gulden voor je schoonmoeder destijds. Ik ga er maar vanuit dat de regels toen anders waren (en dat kan ik mij voor diverse uit mijn reiswereldperiode nog wel herinneren) maar als het niet zo was dan neem ik aan dat ze daarvoor "geen bonnetje"" heeft gekregen..... Emoticon: Eerie Dan is het wel erg veel uang rokok....

gr
AM

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 05-09-2008 22:07 Anne Mieke wrote:
En nog even over die 100 gulden voor je schoonmoeder destijds. Ik ga er maar vanuit dat de regels toen anders waren (en dat kan ik mij voor diverse uit mijn reiswereldperiode nog wel herinneren) maar als het niet zo was dan neem ik aan dat ze daarvoor "geen bonnetje"" heeft gekregen..... Emoticon: Eerie Dan is het wel erg veel uang rokok....

gr
AM

Nee natuurlijk heeft ze daarvoor geen bonnetje gekregen en ik wilde het ook niet betalen maar man en schoonma waren "bang" voor problemen en zijn gezwicht.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Nou, die 7 maanden valt nog wel mee, mijn paspoort was gewoon vol na een jaar of twee En dan ben ik niet eens een wereld-reiziger, maar omdat ik in het land van de stempelzetters en stickerplakkers zit gaat het erg rap Emoticon: Aan de andere kant gaat het verzamelen van paspoorten wel snel. Ben aan mijn vierde begonnen. Emoticon: Party!

Ho Lee Fuk

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 05-09-2008 22:38 4yoke4 wrote:

...

Nee natuurlijk heeft ze daarvoor geen bonnetje gekregen en ik wilde het ook niet betalen maar man en schoonma waren "bang" voor problemen en zijn gezwicht.

Als je over nederlandse paspoort heb die niet aan de eisen voldoen kan je wel verwachten dat men iets van zeggen , of dat je mss de toegang geweigerd wordt .
Je reist immers met " ondeugdelijke" paspoort.
Dus het zwichten uit "pragmatische" oogpunt is de juiste keuze.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 06-09-2008 08:27 sidia wrote:

...

Als je over nederlandse paspoort heb die niet aan de eisen voldoen kan je wel verwachten dat men iets van zeggen , of dat je mss de toegang geweigerd wordt .

Het paspoort was nog wel bij binnenkomst 6 maanden geldig maar bij vertrek net niet meer en het reisbureau had gezegd dat het bij binnenkomst nog 6 maanden geldig moest zijn, en dat ze geen nieuw paspoort nodig had, dezelfde regel dus als nu.
Dus die ambtenaar heeft gewoon de goede persoon gekozen en een goede dag gehad. Hij hield gewoon het paspoort en ook onze beide paspoorten vast tot dat de hele rij mensen weg was bij de immigratie en toen begon het "onderhandelen" wat resulteerde in het betalen van 100gulden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-09-2008 08:27 sidia wrote:

...

Yoke HEEFT een (Nederlands) paspoort dat aan de eisen voldoet dus deugdelijk is.

Op die manier kunnen ze wel vanalles verzinnen om er geld uit te slaan (want dat is het het). Dat heeft niks te maken met "pragmatisch" oogpunt , het is gewoon geldklopperij waarmee ze hopen dat de reiziger niet voldoende op de hoogte is, overbluft worden en maar ff betaalt om ervan af te zijn. Schandalig gewoon.

gr
AM

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik ga denk ik onze paspoorten op tijd op sturen m.b.t. het visum, krijg ik ze met eenv visumstempel er in terug dan kunnen we er gewoon mee op reis gaan.
Zo niet dan heb ik de tijd nog om nieuwe paspoorten te kopen.
Krijgen we er geen stempel in dan zal het ons extra geld kosten om ze opnieuw op te sturen maar dan weten we wel waar we aan toe zijn.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Volgens De KBRI Den Haag :
Information on Applying for Visitor Visa
Applicants for a visitor visa must possess a passport that is valid at least 6 months beyond the arrival date in Indonesia,

Volgens een Biro Jasa : Visum.nl
Nodig voor het aanvragen van een toeristenvisum
Paspoort dat bij aankomst uit Indonesie nog 6 maanden geldig is.

Mijn kennis van Nederlands en Engels is ook niet best , kan iemand hier vertellen hoe je die 2 versies kan interpreteren ?

Dit heeft Yoke geschreven:
Maarrrrrr, jaren geleden moest mijn schoonmoeder op Soekarno-Hatta 100 gld. betalen bij binnenkomst in Indonesie omdat haar paspoort bij vertrek geen 6 maanden geldig meer was, uren hebben we moeten wachten om het geregeld te krijgen de ambtenaar hield voet bij stuk.

Soortgelijke situatie heb ik jaaaren geleden ondervonden.
Ben toen nog redelijk jonger , heb nog mijn grote bek.

Ik werd bemoeilijk omdat ik geen Exit Permit heb. Een foute informatie gekregen.
Ook een lange rij , en leid tot ruzie .Ik weet dat die pielletje geldt ruikt , 3 radeloze orang turis , de vliegtuig staat te wachten .
Sta echt bijna in mijn celana te pissen , ben gewoon ruzie aan het maken .
Heb toen nog genoeg vitamin K.R . Heb keihard gezegd , ik weet hoe je heet , en als ik niet kan vertrekken omdat je moeilijk doet ga ik 3 x gewone ticket (duur dus.plus hotel kosten etc) op jou verhalen.
En o wee als ik gelijk heb , hier bel deze man maar (bij de H.Q ).
Ging bijna mis , toen ging de ploegbaas van de volgende schift de zaak overnemen, leuk gesprek gehad .
Basa basi , ken je die , oooh , ya zeker pak.
Bel hem op , zeg maar dat 1 van zijn pekerja lapangan mij lastig valt .
En toen is het , monggo mongo , silahkan pak , met de bekende duimpje.
Ook een sterke verhaaltje , nietwaar ?

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ja Om Sid ook een sterk verhaal maar ook waar gebeurd ?

Van ons is geen sterk verhaal, het ging gewoon zo.
Heel vroeger moest je ook een visum aanvragen bij de ambassade en toen regelde een reisbureau in A'dam het altijd, nooit problemen.
Ineens hoefde je geen visum meer aan te vragen van te voren in Nederland en kreeg je die gewoon bij binnenkomst, misschien hoefden we er zelfs niets voor te betalen en in die tijd was het dus, ergens in de jaren 90.
We hadden geen tijd om langer te wachten, moesten door naar Semarang dus vandaar het betalen, maar kloppen deed het niet. We hadden toen nog geen mobieltje of zo en ook geen gelegenheid niet om te bellen, dus die ambtenaar had de tijd wel om te wachten op de fooi, hij vroeg 100 gld of een geldig paspoort laten maken.

En Om Sid Uw engels valt wel mee en er staat dus vanaf binnenkomst in indonesie tenminste 6 maanden geldig !!!!!!.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 06-09-2008 11:38 4yoke4 wrote:
Ja Om Sid ook een sterk verhaal maar ook waar gebeurd ?

Van ons is geen sterk verhaal, het ging gewoon zo.
Heel vroeger moest je ook een visum aanvragen bij de ambassade en toen regelde een reisbureau in A'dam het altijd, nooit problemen.
Ineens hoefde je geen visum meer aan te vragen van te voren in Nederland en kreeg je die gewoon bij binnenkomst, misschien hoefden we er zelfs niets voor te betalen en in die tijd was het dus, ergens in de jaren 90.
We hadden geen tijd om langer te wachten, moesten door naar Semarang dus vandaar het betalen, maar kloppen deed het niet. We hadden toen nog geen mobieltje of zo en ook geen gelegenheid niet om te bellen, dus die ambtenaar had de tijd wel om te wachten op de fooi, hij vroeg 100 gld of een geldig paspoort laten maken.

En Om Sid Uw engels valt wel mee en er staat dus vanaf binnenkomst in indonesie tenminste 6 maanden geldig !!!!!!.

onderstaand staat op http://www.indonesie.nl

Reisdocumenten
Je paspoort moet na je vertrek uit Indonesie minstens zes maanden geldig zijn. Een visum kun je bij de Indonesische ambassades in Den Haag regelen. Je hoeft niet zelf naar de ambassade: het visum kun je de site van de Indonesische ambassade aanvragen. De meeste landen kunnen ...
ga naar: reisdocumenten

hier staat na vertrek uit indonesie, nou is dit een informatieve website, maar toch............het brengt je aan het twijfelen.

Sidia schreef:

Dit is dus die andere site die ik bedoel, daar staat ook bij aankomst uit Indonesie
maar ik kan de site nu zo snel ff niet vinden

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-09-2008 10:30 sidia wrote:
Volgens De KBRI Den Haag :
Information on Applying for Visitor Visa
Applicants for a visitor visa must possess a passport that is valid at least 6 months beyond the arrival date in Indonesia,

"beyond the arriva ldate" dus NA aankomst (en dat is het geval bij het paspoort van Yoke ook al houdt ze "slechts" 5 dagen over.
-----------------------------
Yoke,
Laat ik het zo stellen; informatieve sites kloppen helaas vaak niet. Als je echter doorzoekt zul je vinden dat er vrijwel steeds gesproken wordt over de geldigheid na aankomst en niet bij vertrek.

Als je een site zoekt waar je wat meer vertrouwen in zou kunnen hebben dan kijk even op Pelita.

http://www.visum-indonesie.nl/(...)wpage.asp?pageid=639

Dit bureau verzorgt o.a. visa voor Indonesie. Hier wordt ook gesproken over de geldigheid bij aankomst! Dont'worry

gr
AM

charles
User
spacer line

Bedoel dat je eerst met datzelfde (na bijna 6 maanden verlopen) paspoort naar Singapore gaat? Want ook in Singapore moet je paspoort nog 6 maanden geldig zijn.
Ik weet niet precies wat de bedoeling is maar je kunt eea het best vooraf allemaal in Nederland regelen lijkt me. Maar misschien begrijp ik je niet goed

Hi Annemieke.
De paspoort is nog niet verlopen,wat gebeurt er,ik kan haar paspoort in Suriname gaan vernieuwen maar ben van plan ook naar Azie tegaan en dus dacht ik,probeer die paspoort die nog zeker 6 mnd geldig is in Singapore te vernieuwen en dan verder met de geplande vakantie,hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen weergeven.en Annemieke als je op de hoogte bent van de mogelijkheid om in Singapore te vernieuwen,misschien weet je ook hoe lang zoiets zou kunnen duren?
Bijvoorbaat mijn dank.
charles

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ja Anne Mieke, die site van Pelita had ik ook gelezen en nog veel meer sites, ik heb dus maar 2 x gevonden "bij vertrek uit Ind." en de rest zegt bij aankomst.

Ik had het visumburo gebeld en die zeiden ook bij aankomst in Indonesie maar ze wisten ook dat het gebeurd dat ze "onwetende toeristen" proberen te laten betalen.
Dus het advies was om toch een nieuw paspoort aan te schaffen als ik zeker wilde zijn dat er geen problemen van kwamen.

De mevr. van de Ambassade zei dat ik bij problemen de ambassade kon bellen en ik dacht naar toestel 166 of 1660 moest vragen, zou het weer even op moeten zoeken

Ik denk dat ik door al de informatie door de bomen het bos niet meer zie en dus maar besluit om gewoon zoals jij zegt met mijn bestaand paspoort weg ga !

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-09-2008 12:25 charles wrote:
.............maar ben van plan ook naar Azie tegaan en dus dacht ik,probeer die paspoort die nog zeker 6 mnd geldig is in Singapore te vernieuwen en dan verder met de geplande vakantie,hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen weergeven.en Annemieke als je op de hoogte bent van de mogelijkheid om in Singapore te vernieuwen,misschien weet je ook hoe lang zoiets zou kunnen duren?

Charles, ik zelf geen ervaring met een paspoort aanvragen in het buitenland. De mensen hier op dit forum mogelijk wel maar ik ga er even vanuit dat de ervaring dan vooral in Indonesie zijn.

Kijk even op de site van de Nederlandse ambassade in Singapore en mail of bel ze even. Dan heb je de info uit de eerste hand.
http://singapore.nlambassade.org/consulaire_zaken

gr
AM

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-09-2008 12:38 4yoke4 wrote:
....Ik had het visumburo gebeld en die zeiden ook bij aankomst in Indonesie maar ze wisten ook dat het gebeurd dat ze "onwetende toeristen" proberen te laten betalen.
Dus het advies was om toch een nieuw paspoort aan te schaffen als ik zeker wilde zijn dat er geen problemen van kwamen.

Precies, maar nu zijn we niet meer onwetend toch?
Maar geeft het visumburo daarom zo'n advies? Nou breekt m'n klomp.

Ik dacht dat we aan het proberen om in Indonesie de corruptie terug te dringen. Dat gaan wij dan, juist als buitenlanders, toch niet in stand houden?

Btw:als ik wat postings teruglees zou het wel eens kunnen zijn dat we in hetzelfde vliegtuig zitten in het najaar. En dan roep je mij maar hoor.... Emoticon: Devil
Oh, echt dit soort dingen... Emoticon: Angry Enfin ik zal me inhouden.

gr
AM

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-09-2008 13:02 Anne Mieke wrote:

...

Ik dacht dat we aan het proberen om in Indonesie de corruptie terug te dringen. Dat gaan wij dan, juist als buitenlanders, toch niet in stand houden?

AM

Hua hua hua hua .
Sorry , ik moet even hartelijk lachen .
Val bijna van mijn kerosi males af .

Lijkt wel of je de posting van anderen niet gelezen hebt.
Men beweerde toch dat daar alles te koop is ?
En zoals we weten wordt de mogelijkheden ook voldoende benut .
Vraag maar aan de " ervaringsdeskundigen" , mensen die daar moeten werken of diverse surat ijins moeten versieren.

Vertel mij niet over de corruptie of corrupte ambtenaren in indonesia , mijn familie zijn al 3 generaties (met de mijne erbij) lang ambtenaren , en daar zijn wij trots voor , en zeker omdat ze arme ambtenaren zijn .

Tante Yo , mijn O.H verhalen behoort tot de Bisa diCek (Mas) verhalen .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 06-09-2008 12:25 charles wrote:
Bedoel dat je eerst met datzelfde (na bijna 6 maanden verlopen) paspoort naar Singapore gaat? Want ook in Singapore moet je paspoort nog 6 maanden geldig zijn.
Ik weet niet precies wat de bedoeling is maar je kunt eea het best vooraf allemaal in Nederland regelen lijkt me. Maar misschien begrijp ik je niet goed

Hi Annemieke.
De paspoort is nog niet verlopen,wat gebeurt er,ik kan haar paspoort in Suriname gaan vernieuwen maar ben van plan ook naar Azie tegaan en dus dacht ik,probeer die paspoort die nog zeker 6 mnd geldig is in Singapore te vernieuwen en dan verder met de geplande vakantie,hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen weergeven.en Annemieke als je op de hoogte bent van de mogelijkheid om in Singapore te vernieuwen,misschien weet je ook hoe lang zoiets zou kunnen duren?
Bijvoorbaat mijn dank.
charles

Ik heet geen Annemieke, maar het volgende: het aanvragen van een Nederlands paspoort in het buitenland kan prima; de 'levertijd' hangt echter af van de gemeente waar je in woont c.q. het laatst in hebt gewoond. De reactietijd verschilt per gemeente, maar gemiddeld (voor Indonesie dan, weet niet hoe dat in Singapore is) is de wachttijd 1 tot 4 weken.

Ik had mijn paspoort - aangevraagd via de consulair contactpersoon in Yogyakarta - in 12 dagen op de mat liggen, de tweede augustus aangevraagd en de 14e ontvangen...

Ho Lee Fuk

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 06-09-2008 13:02 Anne Mieke wrote:

...

Precies, maar nu zijn we niet meer onwetend toch?
Maar geeft het visumburo daarom zo'n advies? Nou breekt m'n klomp.

Btw:als ik wat postings teruglees zou het wel eens kunnen zijn dat we in hetzelfde vliegtuig zitten in het najaar. En dan roep je mij maar hoor.... Emoticon: Devil
Oh, echt dit soort dingen... Emoticon: Angry Enfin ik zal me inhouden.

gr
AM

Ik luister naar je goede raad en ga ervoorrrrrrrrrrrrrr.

Het gekke is als je wat ouder wordt dan reageer je toch anders dan dat je jonger bent, ik zou hier vroeger niet over geprakkizeerd hebben en gewoon direct hebben besloten om te gaan. Zou leuk zijn als je ook in het vliegtuig zit 27 nov.

Ik denk dat het visumburo dit ook zegt om het wat gemakkelijker te maken, is hun probleem toch niet. Emoticon: Very funny

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-09-2008 13:12 sidia wrote:

...

Lijkt wel of je de posting van anderen niet gelezen hebt.
Men beweerde toch dat daar alles te koop is ?
En zoals we weten wordt de mogelijkheden ook voldoende benut .
Vraag maar aan de " ervaringsdeskundigen" , mensen die daar moeten werken of diverse surat ijins moeten versieren.

Vertel mij niet over de corruptie of corrupte ambtenaren in indonesia , mijn familie zijn al 3 generaties (met de mijne erbij) lang ambtenaren , en daar zijn wij trots voor, en zeker omdat ze arme ambtenaren zijn.

Er hoeft hier helemaal niks gekocht te worden. Het gaat hier om of een paspoort na binnenkomst of bij vertrek nog 6 maanden geldig moet zijn. En het juiste antwoord is bij binnenkomst. Dat is geen grijs gebied maar dat is gewoon een duidelijke regel.

Ik moest bij 1 dag overstay een paar maanden geleden ook betalen (Rp 200.000) en ik kreeg daarbij een brief met de geldende regels en een bonnetje (en een heel aardige meneer......) En dat had ik eerlijkgezegd helemaal niet verwacht.

Het verhaal van Yoke is ook al enige tijd oud (het gaat nog over guldens!) Tijden veranderen.

Ja ik heb de postings van anderen gelezen en ik weet ook wel hoe het werkt. Ik geloof best dat u eea van corruptie afweet en het zal u niet verrassen dat ik daar in 21 jaar ook wel mee te maken heb gehad. Maar de tijden (kunnen) veranderen ook al gaat het tergend langzaam. En we hebben het nu niet over mensen die daar werken en allerlei surat ijins nodig hebben.

Het kan geen kwaad om als buitenlander je niet in de luren te laten leggen en in dit geval op je strepen te staan mbt iets wat gewoon duidelijk is.

Als zowel de Indonesier (die in een veel lastiger parket zit) als de buitenlander zich niet alles meer laat welgevallen en altijd maar alles zal toegeven dan zal het nog wel "honderd jaar" duren maar een beetje positiviteit kan geen kwaad. Het zal ook de kunst zijn van het juiste moment, de juiste persoon etc.

Maar, ik probeer(de) me te beperken tot een antwoord te geven op de gestelde vraag....

gr
AM

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-09-2008 20:37 elsbeth wrote:
Yoke, mijn eerste reactie is : dan verleng je toch nu in Nederland je paspoort? Moet je dan een nieuw paspoort kopen??? En zo ja, dan moet je straks over 6 maanden toch ook een nieuw paspoort kopen? Of kun je maar een beperkt aantal maanden voor einde houdbaarheid je paspoort verlengen? Volgens mij heb ik het altijd ruim op tijd gedaan. Maar goed, ik neem aan dat je deze optie al hebt uitgezocht.

Dat toch zonde Elsbeth als ze het nieuwe paspoort pas volgend jaar zomer nodig heeft....

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,718,235 topic views - 240,493 posts - 13,734 topics - 34,008 members - last post @ 23-11-2020 18:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,369,068 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com