indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

klopt Burung, Ayurveda is een heel goede geneesmethode, meer dan 5000jaar oud.
In Nederland werd inderdaad altijd ijs aangeraden om de pijn te verzachten, maar dit is allang achterhaald.
De artsen gaan niet meer zo snel over tot amandelen verwijdering; juist de amandelen bevatten belangrijke anti-stoffen, en zeker bij kinderen gebeurt dt niet routine matig meer.
Burung, ayurveda gaat uit van een heel ander beeld dan de Westerse geneeskunde; heel erg de moeite waard om je daar in te verdiepen, immers met symptoom bestrijding kom je niet ver, dit geneest iemand maar tijdelijk
hartelijke groet,
Merapi/Wilma

impian
User
spacer line

mijn grootvader was huisarts, mijn vader is huisarts, en zowel mijn moeder en ik zijn verpleegkundigen. Je kan je dus mijn weerstand voorstellen toen ze bij mij de eerste keer met 'masuk angin' kwamen. Hoe komt die wind er dan in? vroeg ik... Na enige tijd (het bleek een volkomen nieuwe vraag) kwamen ze tot de conclusie dat dat gewoon via de mond zou zijn geweest. Of toch via de huid? hmmmm... Ik had zelfs toen al geleerd wijzelijk mijn mond te houden..

Maar na 12 jaar wordt mijn mening toch wat genuanceerder... Bij "masuk angin' kan ik me nog steeds niets voorstellen, maar het is een feit dat wanneer het bekende muntje eraan te pas komt de huid alleen rood wordt wanneer je 'masuk angin' hebt.

Het niet koud mogen drinken herken ik ook... Bij elk kuchje, scheetje en pijntje wordt de boel verweten aan koude dranken. Ik ben erover in discussie gegaan met een arts en toen bleek dat (vanuit medische hoek dan) koude dranken worden afgeraden om de hoeveelheden kleur en smaakstoffen die er in zijn verwerkt. En ja... vanuit die invalshoek kan ik er nog wel inkomen. ]

Een waargebeurd verhaal:
In de tijd dat ik nog straatkinderen begeleidde was er een jongen met strottehoofdkanker. Onderzoeken gedaan, biopsi en vervolgens zou hij worden geopereerd. De ouders weigerden echter de jongen te laten opereren en wilden een dukun inschakelen. Hoewel ik hier absoluut niet blij mee was kon ik natuurlijk niets anders doen dan instemmen. Met de jongen naar de dukun. Deze man prevelde gebeden en droeg de jongen op te bidden voor zijn genezing. Vervolgend drukte hij 1 vinger tegen de knokkels van de jongen. Hierop begint de knul te schreeuwen van de pijn. Na 5 minuten is het voorbij en beweerd de dukun dat de jongen genezen is. Jongen blij, ouders blij.. ik niet blij.... Ik zag het al helemaal voor me: jongen leeft verder met de valse gedachte dat hij gezond is en sterft vervolgens aan de uitzaaiingen van een op dit moment goed operabele kanker.

Na urenlange gesprekken met de ouders stemmen ze erin toe om opnieuw onderzoek te doen om te bevestigen dat de jongen inderdaad gezond zou zijn. En wat bleek: gezond.. .niets meer terug te vinden van welke vorm van kanker dan ook.....

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Impian, wat een prachtig verhaal!
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat een dukun geen goed werk kan doen, maar in het verhaal ic kanker was het een overwinning.
Sinds mijn 18 jaar had ik regelmatig last van migraine, zware pijnstillers etc., vele jaren geslikt.
Mijn vriend,Indonesier haalde de pijn weg binnen 10 minuten door massage en een kruidenthee, wat hij meer deed weet ik niet, was te beroerd om op te letten.
Heb al 5 jaar geen last meer van migraine! heerlijk

elsbeth
User
spacer line

Impian, hoe gaat het nu met die jongen?

impian
User
spacer line

elsbeth:
Het gaat perfect met hem. Hij zit zelfs bij de politie. Om toegelaten te worden tot de politie zijn scherpe gezondheidseisen van kracht. Ook zijn achtergrond van een leven op straat had hij niet mee. Al met al dus een hele prestatie!

Hitami
User
spacer line

met dit soort verhalen heb ik nog steeds moeite mee. let op, ik beweer niet dat je had verzonnen !

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 29-08-2008 18:48 impian wrote:
mijn grootvader was huisarts, mijn vader is huisarts, en zowel mijn moeder en ik zijn verpleegkundigen. Je kan je dus mijn weerstand voorstellen toen ze bij mij de eerste keer met 'masuk angin' kwamen. Hoe komt die wind er dan in? vroeg ik... Na enige tijd (het bleek een volkomen nieuwe vraag) kwamen ze tot de conclusie dat dat gewoon via de mond zou zijn geweest. Of toch via de huid? hmmmm... Ik had zelfs toen al geleerd wijzelijk mijn mond te houden..

Maar na 12 jaar wordt mijn mening toch wat genuanceerder... Bij "masuk angin' kan ik me nog steeds niets voorstellen, maar het is een feit dat wanneer het bekende muntje eraan te pas komt de huid alleen rood wordt wanneer je 'masuk angin' hebt.

Een waargebeurd verhaal:
In de tijd dat ik nog straatkinderen begeleidde was er een jongen met strottehoofdkanker. Onderzoeken gedaan, biopsi en vervolgens zou hij worden geopereerd. De ouders weigerden echter de jongen te laten opereren en wilden een dukun inschakelen. Hoewel ik hier absoluut niet blij mee was kon ik natuurlijk niets anders doen dan instemmen. Met de jongen naar de dukun. Deze man prevelde gebeden en droeg de jongen op te bidden voor zijn genezing. Vervolgend drukte hij 1 vinger tegen de knokkels van de jongen. Hierop begint de knul te schreeuwen van de pijn. Na 5 minuten is het voorbij en beweerd de dukun dat de jongen genezen is. Jongen blij, ouders blij.. ik niet blij.... Ik zag het al helemaal voor me: jongen leeft verder met de valse gedachte dat hij gezond is en sterft vervolgens aan de uitzaaiingen van een op dit moment goed operabele kanker.

Na urenlange gesprekken met de ouders stemmen ze erin toe om opnieuw onderzoek te doen om te bevestigen dat de jongen inderdaad gezond zou zijn. En wat bleek: gezond.. .niets meer terug te vinden van welke vorm van kanker dan ook.....

Dat hele masuk angin verhaal heb ik nooit begrepen, het wordt te pas en te onpas gebruikt en de dokters in IndonesiŽ gaan er in mee.
Op mijn vraag wat ik mij er nu bij voor moet stellen krijg ik altijd een onduidelijk antwoord, dus ik heb ook geleerd mijn mond dicht te houden alhoewel ik nog wel eens in de lach schiet.
Als mijn vrouw zich niet lekker voelt dan laat ze zich ook graag met zo'n muntje mishandelen, ik heb altijd geweigerd dit voor haar te doen, stel voor dat ze door ťťn of andere onbenulligheid in het ziekenhuis beland en ze zien haar rug, ik zou bang zijn om voor mishandeling opgepakt te worden Emoticon: Yes!

Tja ik ben uiterst sceptisch maar er zijn dingen die ik niet kan verklaren dus ik verdiep mij er maar niet verder in.
Een week of 6 geleden moest er een vleesboom bij mijn schoonzus uit haar buik verwijderd worden, waar hoe of wat weet ik niet, ik ben niet zo'n medisch kenner.
Naar het ziekenhuis dus dacht ik, nee dus we gaan naar een alternatieve kliniek in Cianjur, toen ik mijn argwaan uitsprak dat iemand die geen dokter is effe een operatie uit ging voeren, keek de hele familie mij vol onbegrip aan, ik heb verder maar wijselijk mijn mond dicht gehouden.

Schoonzus kreeg enkele dagen natte pleisters op haar buik geplakt en moest veel rusten, na pakweg een week op de operatietafel, zonder verdoving werd haar buik opengesneden en de hele familie mocht toekijken, de boel werd eruit gesneden en weer keurig met pleisters dicht geplakt (niet genaaid dus) dit moest drie weken blijven zitten, lopend naar huis en rusten.
Na drie weken werd de pleister verwijderd en klaar was Kees, ik schrok me rot van de jaap die ze over haar buik had.
Tot op heden gaat het zeer goed met haar en ik begrijp er geen donder van. Emoticon: Nooo
Het zal dus wel.

Hitami
User
spacer line

masuk angin, zover ik weet worden alleen in ndonesia en china gebruik

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nou Malam,
Ik geloof best je verhaal, maar zonder verdoving deze zware buikoperatie? en lopend naar huis?
Het kan, maar een soortgelijke operatie heb ik 8dagen in het ziekenhuis gelegen, en na thuiskomst strikte rust [er werd wel het een en ander verwijderd]

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 30-08-2008 12:44 merapi wrote:
Nou Malam,
Ik geloof best je verhaal, maar zonder verdoving deze zware buikoperatie? en lopend naar huis?
Het kan, maar een soortgelijke operatie heb ik 8dagen in het ziekenhuis gelegen, en na thuiskomst strikte rust [er werd wel het een en ander verwijderd]

Daarom begreep ik er ook geen snars van Wilma.
Achteraf heb ik spijt dat ik niet mee ben gegaan, ik had die operatie wel mee willen maken.
Feit blijft dat ze om 6 uur in de ochtend geholpen werd en in de middag om 3 uur bij ons langs kwam met een jaap van 20 cm om te zeggen dat alles goed was gegaan.
Nou was ze niet echt okselfris, maar ik stond er wel versteld van.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-08-2008 12:07 Malam wrote:

Dat hele masuk angin verhaal heb ik nooit begrepen, het wordt te pas en te onpas gebruikt en de dokters in IndonesiŽ gaan er in mee.
Op mijn vraag wat ik mij er nu bij voor moet stellen krijg ik altijd een onduidelijk antwoord, dus ik heb ook geleerd mijn mond dicht te houden alhoewel ik nog wel eens in de lach schiet.

Ik dacht eerst dat ze er gewoon een kou gevat hebben mee bedoelden en daarna dat ik dat het over de griep ging.
Ik snap tot op heden ook nog niet wat ze er precies mee bedoelen. Ik weet wel dat er vaak dramatisch over wordt gedaan en er meteen (weer) antiobiotica bij aan te pas komt in alle kleuren van de regenboog.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja antibiotica en zonder doktersvoorschrift gehaald, de kuur wordt ook regelmatig niet afgemaakt.
Nou is mijn medische kennis niet zo groot, maar ik heb begrepen dat hoe meer je van die rotzooi slik des te sneller het moment komt dat je het echt nodig hebt en dat het dan geen effect meer heeft.
Nu moet ik ook bekennen dat ik IndonesiŽ dagelijks wel iemand tegenkom die ziek is, hetzij masuk angin, sakit perut, sakit kepala en dan niet te vergeten de natte broekhoest.
Of ik ben zo gezond als de pest of ze vinden het lekker om ziek te zijn, als ik dit aankaart dan krijg ik te horen dat ik vanaf mijn geboorte goede voeding heb gehad dus inderdaad heel gezond moet zijn, veel mensen daar hebben geen goede voeding gehad en dat maakt hun weerstand kleiner, athans zo vertellen ze dat mij, och ik doe het er maar mee.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Malam en Anne miek, het geloof in de dukun blijft toch ijzersterk, zie ik aan een goede vriend:blijft toch teruggrijpen op de Chinees/Indische geneeskunst.
Hij heeft geen vertrouwen in de Westerse geneeskunst.
Ik kan blijven waarschuwen, heeft geen zin.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Kan kerok helpen bij een heupkneuzing?
Vorige week maakte ik een lelijke val met mn fiets in het drukke Den Haag en ik kwam op mn heup terecht.
Wel pijnstillers gehad van de dokter, maar toch een flinke blauwe plek en het lopen gaat niet soepel
Het is gelukkig geen heupfractuur, gezien de foto""s
Weet iemand raad?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 02-09-2008 16:05 merapi wrote:
Kan kerok helpen bij een heupkneuzing?
Vorige week maakte ik een lelijke val met mn fiets in het drukke Den Haag en ik kwam op mn heup terecht.
Wel pijnstillers gehad van de dokter, maar toch een flinke blauwe plek en het lopen gaat niet soepel
Het is gelukkig geen heupfractuur, gezien de foto""s
Weet iemand raad?

Wilma een kusje van je geliefde en veel bewegen, zodat de bloeduitstorting snel verdwenen is, zelfs in IndonesiŽ zijn er geen heelmeesters die dit van het ene op het andere moment kunnen verhelpen Emoticon: Nooo , of ik moet daar ziende blind zijn geweest Emoticon: Shiny

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-08-2008 14:21 Malam wrote:
Ja antibiotica en zonder doktersvoorschrift gehaald, de kuur wordt ook regelmatig niet afgemaakt.
Nou is mijn medische kennis niet zo groot, maar ik heb begrepen dat hoe meer je van die rotzooi slik des te sneller het moment komt dat je het echt nodig hebt en dat het dan geen effect meer heeft.
Nu moet ik ook bekennen dat ik IndonesiŽ dagelijks wel iemand tegenkom die ziek is, hetzij masuk angin, sakit perut, sakit kepala en dan niet te vergeten de natte broekhoest.
Of ik ben zo gezond als de pest of ze vinden het lekker om ziek te zijn, als ik dit aankaart dan krijg ik te horen dat ik vanaf mijn geboorte goede voeding heb gehad dus inderdaad heel gezond moet zijn, veel mensen daar hebben geen goede voeding gehad en dat maakt hun weerstand kleiner, athans zo vertellen ze dat mij, och ik doe het er maar mee.

Gehoord in Indonesie:
"Saya sakit...." Emoticon: Cry maakt niet uit wat)
Antwoord "Sudah minum obat......?" (maakt ook niet uit wat maar het liefst meerdere soorten waarvan minstens 1 felgekleurde antiobiotica)

Mensen in Indonesie zijn best vaak ziek idd. Dat van die voeding zou best nog eens waar kunnen zijn. Niet dat dat ooit iemand mij verteld heeft maar als ik zie wat mensen eten dan kan ik zelf ook wel bedenken. Maar net wat je zegt om de haverklap antiobiotica is gewoon niet goed omdat het lichaam zelf op den duur niet meer goed werkt. Mensen weten over het algemeen ook niet zo goed wat ze moeten doen als ze ziek zijn. Dat je bijvoorbeeld extra veel moet drinken bij koorts, dat je bij de "natte broekhoest" zoals jij dat noemt juist niet meteen naar allerlei pillen moet grijpen maar dat de rottigheid er eerst uit moet en je daarna droog voedsel eet en een paar dagen je gemak houdt.
Hier ga je met simpele dingen niet zo gauw naar de dokter. In Indonesie hangt een doktersbezoek af of je er geld voor hebt of niet. Maar geen geld voor de dokter dan toch in elk geval wel vaak antiobiotica in de pocket. Sterker nog dat wordt ook vaak "preventief" gebruikt (ze denken tenminste dat dat zo werkt).
Gelukkig snappen ze wel (bijna) allemaal dat tidur een toverwoord is - maar dat doen ze ook wel (te) veel zonder ziek te zijn (en dat is volgens mij ook niet goed)

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Bedankt Malam, dat kusje krijg ik toch wel en jij een kus van mij! Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Echt mee eens Anne Mieke,
In NL was het vroeger ook de regel: als kinderen verkouden zijn,binnenhouden.
Is niet nodig, evenals bij koorts gelijk tabletten slilkken, paracetamol etc.
Juist koorts bewijst dat je lichaam actief reageert, niet onderdrukken, koorts zuivert.
Heb het niet over malaria, ff voor de goede orde!!!!!]
En hup de frisse lucht in.
En over Malam"s broekhoest, gewoon laten uitwerken.
Eigenlijk is het schandalig om te lezen, dat Indonesiers pas na de dokter gaan als er geld voor is.
Gezondheidszorg is een eerste behoefte, waar ook ter wereld! en daar moeten we samen voor zorgen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,386 posts - 13,692 topics - 25,243 members - last post @ 22-10-2019 03:49 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,694,648 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com