indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sazor
User
spacer line

wij gaan in juli met het gezin (vader moeder 3 kinderen en opa en oma) naar sulawesi. Hebben al veel door indonesie gereisd met zijn allen maar nu dus voor de eerste keer naar Sulawesi. Omdat er weinig recente reisgidsen over Sulawesi zijn, ben ik benieuwd of er mensen zijn die ons goede reistips kunnen geven . We vliegen naar Manado en hebben het plan een auto te huren en het eiland te verkennen richting zuiden. Daar het vliegtuig terug naar Manado nemen...wie heeft er goede tips ook over hotelletjes, plekken die bijzonder zijn buiten de bij iedereen bekende bezienswaardigeheden? ben benieuwd....dank alvast!

elsbeth
User
spacer line

Beste Sazor,
Het is handig als je even zegt hoeveel tijd jullie ongeveer hebben. Dan komen er vast een hoop leuke tips binnen en kun je kijken wat haalbaar is. Ik vond de Minahassa erg mooi en leuk, heb geweldig gesnorkeld op Bunaken, maar ik vond ook Centraal Sulawesi heel mooi, net als Tanatoraja. Het uiden van Sulawesi ken ik helemaal niet, maar de oostarm schijnt ook mooi te zijn. Heb je zelf al iets op het oog waar je graag naar toe wilt?

groet Elsbeth

sazor
User
spacer line

Hoi Elsbeth, dank voor je snelle reactie. We gaan de hele maand juli naar Sulawesi. Beginnen dus in het Noorden, vliegen op Manado. Zijn nu op zoek naar een hotelletje, willen vanuit hier iets reserveren voor de eerste 3 dagen. Wilden naar Minahasa hotel in Manado, maar daar is geen plek. Weet je of daar ter plekke veel te vinden is in het hoogseizoen of is het handig om van te voren te reserveren? We willen ook gaan snorkelen en duiken op de Bunaken en dan langzaam richting Zuiden...afhankelijk hoe het reizen gaat per auto en met de kinderen en hoe de wegen zijn. Heb gelezen vrij goed...Is centraal Sulawesi goed begaanbaar? daar lees je ook verschillende berichten over...

Palindo
User
spacer line

Het hoofdwegenet in Centraal Sulawesi is over het algemeen goed begaanbaar. Tussen Poso en Mangkutana in Zuid Sulawesi zijn, vooral in het bergachtige deel, een paar slechte stukjes. In Poso voldoende geld opnemen want de eerste ATM kom je pas in Masamba weer tegen. De omgeving van Poso en het Posomeer is een aantal jaren geteisterd door sektarisch geweld. De laatste twee jaar is het weer rustig. In Tentena en Pendolo aan het Poso meer herinneren alleen wat ruines hier nog aan. Tentena is een klein stadje aan de noord oever van het meer. In de buurt zijn een aantal watervallen. Pendolo is een dorpje aan de zuid oever met een paar mooie witte stranden. Direct aan het meer zijn twee hotels.

robbert
User
spacer line

Hoi,
Een aantal jaren geleden hebben wij in een maand,beginnende in het Tangkoko reservaat (Apen en spookdiertjes bekijken) en eindigende via het zuiden in Makassar een bel. deel van Sul bekeken. Thuis hebben we eerst via Internet een fors aantal lokale touroperators verzocht om een offerte voor een busje met chauffeur, Nell's tours uit Makassar kwam toen als goedkoopste uit de bus.Wat ouder busje met een uitstekende chauffeur, welke ondanks dat hij formeel geen gids is, toch de bel. bezienswaardigheden en hotels wist te vinden. Mssn een suggesie ?
Have fun Rob

sazor
User
spacer line

Hoi robbert, bedankt en zeker een goede suggestie. Heb je daar ook zelf gereden, of alles met chauffeur? Op Bali en Lombok hebben we ook zelf gereden....of is dat niet vergelijkbaar?? We willen dat eigenlijk weer doen op Sulawesi.

robbert
User
spacer line

Hoi Anke,
Ikzelf rij op Bali altijd op een motor(tje) en heb ook in Maleisie zelf auto gereden. Zelfrijden op Sul. is goed te doen, de meeste wegen zijn goed geasfalteerd en de wegen zijn ook niet echt druk. Alleen in Tangkoko is de weg vreselijk slecht en ergens voorbij Tantena. Op Sul. heb ik bewust gekozen om mij te laten rijden. 1 De prijs v.d. huur is nauwelijks duurder 2. Een lok. chauffeur weet nu eenmaal beter de weg op de zijwegen want vergeet maar dat er richtingaanwijzers zijn en je rijdt dan gegarandeerd regelmatig verkeerd.3 Er is nog steeds nauwelijks toerisme dus zijn er vele hotels of gesloten of in zeer slechte konditie, jij weet dit niet dus rijdt weer regelm. voor niks.l Kaarttechn. is Sul. al helemaal niet te vergelijken met Bali. Op de (goede) kaarten van Bali vindt je alle wegen maar dat gaat niet op voor Sul. vele wegen vindt je niet op een kaart m.n. Midd. Sul.
Have fun Rob

sazor
User
spacer line

Heb je ook nog tips wat hotels betreft?

elsbeth
User
spacer line

Sazor, Voor mij is het te lang geleden om je van hoteltips te kunnen voorzien (1987). Toen zaten we in een net gebouwd hotel aan het meer bij Tentena, mooi uitzicht, inderdaad naar de waterval en de vleermuizengrot geweest. In Rantapao zaten we toen in Wisma Irama, een erg leuk basic hotelletje, tuintje erbij. Gewoon leuk, jaren later nog eens teruggeweest (in 1992), was toen alleen maar leuker en mooier geworden (vond ik vrij bijzonder voor Indonesie..). Geen idee hoe het er nu is. Destijds was de weg door Centraal Sulawesi nog één groot oerwoud met een weg die je nauwelijks weg kon noemen, om de haverklap moesten we stoppen omdat er planken over een water of een gat moesten worden gelegd zodat de jeep erover heen kon rijden. Kortom, een groot avontuur, geweldige indruk gemaakt.
Ik wil er volgende jaar met mijn kinderen ook heen, dus ik hoop dat je in augustus hier kmomt vertellen hoe het was! veel plezier

Geschiere
User
spacer line

Leuk. Wanneer vertrek je?? Wij gaan met de kinderen op 3 juli via Kuala LUmpur naar Sulawesi. Heb je al de Lonley Planet want daar staan wel vrij veel hotels met recentie in. Hoewel het altijd afwachten blijft. Wij zijn ook op Lombok en Bali geweest met de kinderen maar daar had ik meer tevoren geboekt nu gaan we meer ter plaatse kijken waar we slapen. Alleen op Bunaken heb ik al een acc. geboekt.
Succes met de voorbereiding.

gr. Elma

sazor
User
spacer line

wij gaan op 2 juli via singapore. We hebben de LP, maar ik vind het altijd leuk om wat andere, persoonlijke ervaringe te horen buiten deze gids, ook al is de LP prima natuurlijk! Welke hotel heb je geboekt op de Bunaken en hoe zijn jullie van plan door Sulawesi te reizen? Gr anke

Palindo
User
spacer line

Sazor, Elsbeth, Geschiere,

In Tentena staat hotel Intim (vroeger Wasantara) direct aan het meer. Aan de overkant van de straat staat hotel Pamona Indah. De laatste is verleden jaar uitgebreid met een nieuw vleugel. Beide hotels hebben een goed restaurant. Iets verder buiten Tentena aan de weg naar Peura is nog een hotel. direct an het meer. Hier is ook een mooi zandstrand. Alleen hier ben je van alles en iedereen verlaten. Afstand ruim 5 km. In Tentena is bij de haven een info winkeltje.
De Lonely Planet is niet up tot date. Zo wordt in Pendolo nog steeds hotel Masamba genoemd. Dit is 8 jaar geleden afgebrand. Hier staat nog wel hotel Victory ook direct aan het meer.
De weg van Poso naar Tentena is geheel geasfalteerd. Er was verleden jaar een stuk van ongeveer 100 meter waar de weg heel slecht was. Van Tentena naarr Pendolo kan je via de westkant van het meer. Hier heb je schitterende uitzichten. Alleen deze weg (ca 35 km.) is zeer slecht. De normale doorgaande weg (jalan trans) gaat oostelijk via Taripa. Deze weg is beter (ca) 65 km.).
Ik vertrek morgen weer via KL en Bali.

Groetjes,

Roel.

robbert
User
spacer line

Sorry, maar de namen v.d. hotels heb ik niet bijgehouden. In oorsprong hadden wij wel een lijst gemaakt maar ca. 50% van die hotels bleken niet meer te bestaan, waren gesloten of deels kapot. In het noorden en in het zuiden ging het nog wel, maar het middendeel was echt een probleem. Voor 1998 begon het toerisme op te bloeien en werd er dus redelijk geinvesteerd. Bv. in Rantepao had je een aantal grote luxe hotels. Na krismon is het toerisme enorm teruggevallen en hebben wij meegemaakt dat er 2 gesloten waren.
Overigens ik lees net dat Roel schrijft over de weg van Tentena naar Pendolo
via de westkant, deze weg is idd. vreselijk slecht, echter juist daarom weinig bereden door vrachtwagens, de natuur en de mensen zijn daarom nog hier redelijk puur , dus als het kan juist wel nemen !
Rob,

Geschiere
User
spacer line

Op Bunaken zitten we Bunaken Village resort.
Wij beginnen met 3 dagen Kuala Lumpur dan 10 dagen in het zuiden en reizen in principe met het openbaar vervoer. Dan vliegen we voor 10 dagen naar het noorden, naar Manado en slaan dus het centrale deel over. Wij gaan nl. van daaruit nog een weekje naar Bali (op verzoek van de kinderen die wilde heel graag gaan leren surfen). Dus we hebben keuzes moeten maken.
gr. Elma

sazor
User
spacer line

dank voor alle informatie! Het heeft ons weer wat wijzer gemaakt en ook nieuwsgierig naar het centrale deel van het eiland. Weet iemand hoe de politieke situatie daar nu is? zijn er spanningen tussen de verschillende geloofsgroepen? Of is het goed bereisbaar?

Pamelabak
User
spacer line

Sazor:
Wij zijn in februari in Zuid Sulawesi geweest en het is daar schitterend. Wij zijn ook in Torajaland geweest en dat moet je echt gezien hebben. Voor kinderen is het ook interessant. En als je geluk hebt, kun je een begrafenis of huwelijk meemaken. Als je interesse hebt, kan ik je diverse adressen geven van lodges en hotels, waar we gelogeerd hebben (Rantepao, Makassar) en eventueel de naam + telefoonnummer van een gids geven.
In het zuiden heb je geen last van spanningen tussen de verschillende geloofsgroepen.
Groetjes,
Pamela

robbert
User
spacer line

Hoi,
Logisch dat je in het zuiden geen last hebt van spanningen tussen versch. geloofsgroepen want er is daar maar 1 heersend geloof ! In het Posogebied is het momenteel rustig (meer een gewapende vrede) maar de echte problemen zijn niet opgelost,dus ! Maar reizen is toch ook een stuk avontuur dus risico en buitendien zelfs tijdens de ergste onlusten zijn er geen westerlingen gedood of zelfs maar gewond, oftewel laat je hierdoor niet weerhouden.
Have fun Rob.

sazor
User
spacer line

ok, denk dat we ons plan om per auto/busje van noord naar zuid reizen gewoon doorzetten. Of het noorden bereizen, vliegen naar zuid en daar weer per auto rondtouren...moeten maar even ter plekke de situatie bekijken...Pamela, ik zou graag wat adressen van je willen krijgen en de naam van de gids lijkt me ook een goed plan! Heb jij met kinderen door sulawesi gereisd? groet anke

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Beste Sazor,
Ik heb in Torajaland een keer een ceremoni meegemaakt waar een karbouw werd geoffert. Dat ging niet zo zachtzinnig. Ik denk dat het niet zo bevordelijk is voor kinderen. Verder prettige reis toegewenst.
Groet. Emoticon: Sadley Emoticon: Bye bye

Shalom

Mr. Jacob
User
spacer line

Met de auto van Manado naar Makassar? Ik kom vaak in zuid, west en centraal Sulawesi, maar het noorden is me nog onbekend. Ik heb zelf nooit problemen gehad in Centraal Sulawesi en jullie zulen die ook niet krijgen. Als jullie een auto ter beschikking hebben, kunnen Julie van Manado via Gorontalo naar Palu gaan. In Palu geld wisselen. Enkele dagen naar Tandjung Karang (bij Donggala), waar je ook kunt snorkelen. Van Palu via Poso naar Tentena. Daar enkele dagen uitblazen, want er is veel te zien en er zijn goede accommodaties. Vanuit Tentena via de linkeroever (goede weg maar je ziet niet veel van het meer) langs het Posomeer naar Pendolo. Pendolo is goed voor één dag. Van daaruit via Mangkutana en Palopo naar Rantepao (Toradja). Goed voor een dag of vier, vijf, maar kijk uit voor extreem dure gidsen. Daarna zijn er verschillende mogelijkheden maar dat ligt aan jullie. In West Sulawesi zijn de wegen erg slecht maar naar de wegen in Zuid Sulawesi zijn goed. Makassar en omgeving is ook enkele dagen waard. Ook enkele dagen Bira en omgeving is aan te bevelen. Voor meer gedetailleerde informatie kun je me mailen.

Palindo
User
spacer line

In Poso is het momenteel rustig. Er wordt weer samengewerkt onder leiding van Bupati Piet Inkiriwang. We komt weer wat vertrouwen tussen de diverse groepen.
In Tentena en Pendolo smeken de mensen STUUR TOURISTEN. Ik ben nu bijna drie weken hier op familie bezoek en blijf nog drie weken. Ben voor twee dagen naar Palu en Tanjung Karang.
Sazor: iin Poso is een ATM van BNI (max 3.000.000) wn een van BRI (max 500.00).

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,918 posts - 13,695 topics - 25,649 members - last post @ 14-11-2019 11:03 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,633,018 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com