indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

burung
User
User icon of burung
spacer line

Ik ga eind juli naar Indonesie en neem natuurlijk kadootjes mee voor de mensen die ik daar ken.

Hoort natuurlijk ook wat lekkers te eten bij. Vroeg me af: zijn er bepaalde NL snoepjes waar indonesische kinderen vooral gek op zijn? Of koekjes? (drop hoef ik denk ik niet mee aan te komen en chocola lijkt me ook niet handig)

En verder gaan er nog een hoop smurfjes (orang biru, met smurf besar Emoticon: Smile
en welpies mee!

Burung

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Chocolade wordt inderdaad iets zachter met dit weertje, drop (niet alle soorten overigens) lusten de meesten hier niet volgens mij. Denk dat je beter gewoon de kleine frutsels mee kan nemen en snoep gewoon hier in Indonesie kunt kopen, dat lusten die kinderen geheid, wat van buitenlands snoep nog maar af te vragen is, hoewel iets zoets zeker wel moet werken.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Doen de good old 'pennen en potloden" het nog of is dat iets koloniaals?

Ga staan waar geen plek is om te staan.

burung
User
User icon of burung
spacer line

Vorig jaar ook pennen en stiften meegenomen, maar wanneer kinderen - was bij 1 familie het geval - zelfs al hun eigen mobieltjes hebben, krijg je toch het gevoel dat ze daar niet echt op zitten te wachten.... (in een ander gezin, waren kinderen er duidelijk wel heel blij mee).

En snoep is waarschijnlijk altijd wel goed en iemand gaf mij ook aan maar 'cookies' mee te nemen.

Denk dat ik ook wel ongeveer kan inschatten wat de meeste kinderen lusten (spekjes bijv - wel leuk als ze het daar niet hebben)

En ben benieuwd of ze de smurfen daar kennen Emoticon: Very funny

burung

miumiu
User
spacer line

Pennen. potloden en schriften doen het nog steeds goed. Die neem ik elk jaar mee en de kinderen zijn er blij mee. In de winkel Action, heeft mooie en goedkope schrijfgerei, koop ik ze.

Pamelabak
User
spacer line

Pennen neem ik mee vanuit Nederland. Vaak krijg ik hele dozen van bedrijven. De schriften koop ik in IndonesiŽ, deze zijn hier niet duur en je steunt daar de winkeltjes. Onze ervaring is dat de kinderen nog steeds blij zijn als ze een kleinigheid krijgen, al is het maar een ballon of een fluitje. We gaan heel vak naar afgelegen gebieden en daar zijn de kinderen niet zoveel gewend, dus ze zijn dan des te blijer.

burung
User
User icon of burung
spacer line

Ik neem sowieso pennen en stiften/kleurpotloden mee. En poezieplaatjes, was vorige keer ook een succes!

En ik ken daar zelfs iemand die van hollandse kaas houdt, daar kaasstengels van maakt Emoticon: Very funny

Palindo
User
spacer line

Ik neem vaak spekkies mee. Ook stroopwafels doen het erg goed.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Dubbelzoute drop uitdelen is een belevenis, je fototoestel klaar houden om de vertrokken muiltjes te kieken natuurlijk Emoticon: Smile

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Ik vind het toch een beetje kraaltjes en spiegeltjes mentaliteit hoor dames en heren Emoticon: Wink
Hebben jullie bij het uitdelen van de snoepjes ook zo'n strooihoed op en een verrekijker om de hals? Emoticon: Bye bye

Begin de details te vergeten

spacer line  

Voor mij heeft dit gedrag iets weg van aapjes voeren......
"Pennen en potloden meenemen naar IndonesÔe" ....wat heeft men hier voor een laagdunkende houding tegenover IndonesiŽ zeg!

Pamelabak
User
spacer line

Ouwe bekende/JohanN:
dit is totaal geen laagdunkende houding tegenover IndonesiŽ . Als je ziet hoe blij die kinderen daarmee zijn. En dat de scholen waar we (elk jaar) schriiften,potloden, pennen en andere schoolbehoeften etc. brengen, dolgelukkig mee zijn. De scholen op de hele kleine eilanden bezitten totaal niets, als ze een repetitie moeten maken, krijgen ze van de staat papier en daar moeten ze het meedoen. En dat papier is dan alleen maar voor het examen en door het hele jaar heen moeten ze zichzelf bedruipen.
En wij vinden het gewoon leuk om iets leuks voor de kinderen mee te nemen dat doen wij hier in Nederland ook. Als wij op visite gaan bij een familie met kinderen nemen wij altijd iets voor de kinderen mee, waarom niet voor de kinderen in IndonesiŽ? Je gaat daar toch op bezoek?
Woont u zelf in IndonesiŽ daar u dit ervaart als gedrag wat iets weg heeft van aapjes voeren?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Er zijn rijke en er zijn veel arme indonesiers.
Dus als het met goed hart gegeven wordt en de krijgers / de kindertjes ook blij zijn met de geschenken( hoe eenvoudig het ook moge zijn) is er niks aan de hand .
Je mag blij zijn als er nog mensen zijn die de "vergeten"kinderen geven.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  

Hallo Burung,

Je kunt nu twee vliegen in een klap slaan.
Koop je cadeautjes in Indonesie, zo help je de bevolking en krijgen de kinderen produkten uit hun eigen land. En zoals ook hier in Nederland zijn daar ook kinderen die niet tevreden zijn met een papierblok en pen. Maar over het algemeen zijn de meeste blij als ze iets krijgen en daar doe je het toch voor. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Als iedereen was zoals ik zou moeten zijn was de wereld veel beter af.

daft_punk
User
spacer line

wat zou iets gepast zijn om aan een school te schenken?

elsbeth
User
spacer line

Pamela, ik sluit me helemaal bij je aan. Wat een onzin om dat als "aapjes voeren", of wat dan ook te bestempelen. Ook mijn ervaring is dat de kinderen (en zeker ook hun ouders) het ontzettend leuk vinden zo zoiets te krijgen, zelfs als ze het ook zelf zouden kunnen kopen. Het ligt, zoals velen van ons waarschijnlijk wel weten, in de aard van kinderen om cadeautjes krijgen leuk te vinden. Zeker voor kinderen in wat afgelegener gebieden, zeg maar buiten Kuta, is het hartstikke leuk om iets te geven. Dat betekent niet dat je bij binnenkomst in een dorp op een centrale plaats hoeft te gaan staan met een hoedje op en verrekijker om je nek, maar dat je, wanneer je een leuk contact hebt gemaakt met een familie, iets leuks achter kunt laten voor de kinderen. Probeer het gewoon eens en geneer je er niet voor. Want het lijkt me vooral projectie van je eigen gene (kan het dakje op de e niet vinden). Kijk eens naar die kinderen, praat met ze, praat met hun ouders en vraag eventueel om "permissi" om iets achter te laten.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 13-06-2008 12:20 daft_punk wrote:
wat zou iets gepast zijn om aan een school te schenken?

Over het algemeen schriften, potloden, pennen, gummetjes, schoolbordkrijt en dergelijke kleine dingen. Vrij simpel dus. Maar als je schooluniformpjes wil schenken kan dat ook natuurlijk, zijn niet duur, maar soms wel te duur voor ouders, terwijl kinderen toch verplicht om de zoveel tijd in het nieuw moeten verschijnen. Denk hierbij ook aan (sport) schoenen! Er zijn nog genoeg kinderen de op blote voetjes naar school gaan omdat er geen geld is.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

De spullen zijn in Indonesie in principe goedkoper, maar gratis uit Nederland is ook nooit slecht, zeker als er reclame op staat in een taal die ze niet snappen. Doet het altijd goed. Denk er wel aan ieder kind even veel te geven, anders is het haat en nijd na 5 minuten. :o

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik vind het toch een beetje kraaltjes en spiegeltjes mentaliteit hoor dames en heren
Hebben jullie bij het uitdelen van de snoepjes ook zo'n strooihoed op en een verrekijker om de hals?

En ik vind dit een beetje domme opmerking Johan, we zijn het missionaris tijdperk al lang voorbij, neemt niet weg dat je altijd nog iets kan schenken aan scholen, kerken of individuen.

Ik krijg het hele jaar een hoop reclametoestanden aangeleverd door goedwillende vrienden, familie enz. en juist die reclamepennen, sleutelhangers met verlichting enz. doen het goed als er maar Iets in het Nederlands opstaat en het wordt met liefde ontvangen ook met liefde gegeven trouwens.

Alles wat ik betalen moet koop ik in Indonesie en inderdaad het kost weinig en weegt dan ook niets in je koffer.

Er is nog nooit een kind of een ouder geweest die neerbuigend kijkt op het door ons verstrekte schrijfgerei of speelgoed, integendeel ze staan er op te wachten want ze weten dat er wat komt.

Kinderen verwachten altijd wel iets ook hier in Nederland en als we terugkomen dan staan zij ook vol verwachting te kijken tot het moment waarop de koffer open gaat en niet alleen de kinderen ook de volwassenen willen graag oleh-oleh uit Indonesie, dus dat zou dan ook een spiegeltjes en kralen mentaliteit zijn ? Kralen e.d zitten er id. vaak bij, kijken ze zelf wel in de spiegel !

Nee ik heb geen strooien hoed op en een verrekijker om de hals, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

Vraagje !
Neem jij nooit iets mee uit Indonesie ?
Krijg jij ook nooit iets om mee te nemen naar Indonesie?
En jij koopt ook niets om weg te geven, kaas voor kaasstengelsd bijv., zijn ze gek op, die droge hap !

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

miumiu
User
spacer line

Ouwe bekende/JohanN:
Van mijn kant is het ook geen laagdunkende houding tegenover IndonesiŽ en ik vind het ook geen kraaltjes en spiegeltjes mentaliteit. Kennelijk geven jullie nooit of het interresseert jullie niet dat de mensen daar blij mee zijn.
Jullie weten toch wel, hoop ik, dat het grootste deel van de bevolking in armoede leven. Ik heb respect voor de mensen en ik weet dat zij blij zijn als zij kleding, schrijfgerei of geld krijgen. Ik ga elk jaar naar Bali en bezoek een weeshuis die door kennissen zijn opgericht. De kinderen zijn blij met alle schriijfgerei, speciaal, uit Holland. O ja, ik neem ook kraaltjes en spiegeltjes mee voor de meisjes.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Met alle respect Yoke ik ben het geheel met je eens.
Kinderen zien graarg iets, al is het maar een kleinigheid.
Dat is niets mis mee, het doet je goed om te zien, hoe ze daarop weer reageren.
Maar wel heb ik moeite dat grootschaligheid aan liefdadigheid.
Het kan alleen bedoelt zijn, om hen die er verantwoordelijk voor zijn, hun alles voor de voeten weg te maaien, en zo hun eigen makkelijker, er van afhouden, is dan het gevolg.
De mensen moesten zich diep, en diep schamen, dat ze nog kinderen op vuilnisbelten hebben lopen.
Dat is, waar in ik mij, het meest van kan opwinden.
En dat is, wat ze van mij wel te horen krijgen.
Ook bij lampu lalintas, zie je kinderen bedelen, of te tokkelen op een eigen gemaakte instrument, dan is mijn kritiek, diegene die bij mij in de auto zitten, niet het minst een malse uiting van verontwaardiging, maar je ziet wel de machteloosheid, die er nu eenmaal aanwezig is.
Ze lachen het toch weg, en gaan over, tot de orde van de dag................ Emoticon: Blush Emoticon: Red face Emoticon: Talk to the hand

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

burung
User
User icon of burung
spacer line

Wat een discussie roept dit op!

Ik zie dit niet als 'kraaltjes en spiegeltjes' geven. Ik neem ook in Nederland voor vrienden en hun kinderen altijd wat mee, dus waarom zou ik dit niet doen voor vrienden en hun kinderen in Indonesie? Bovendien vroegen ze mij zelf ook om bepaalde dingen mee te nemen die ze in Indonesie niet hebben (zoals bijv Edammer kaas en bepaalde parfums).

Om inderdaad geen scheve gezichten te krijgen, kies ik dan voor de kinderen voor dingen die gemakkelijk uit te delen zijn zodat iedereen er wat aan heeft.

Dus dit heeft niets met liefdadigheid vanuit een soort verheven houding te maken. In mijn geval gaat het dus ook om vrienden en bekenden daar. Ik vind het alleen maar mooier wanneer mensen ook gericht hulp en steun bieden - op welke manier dan ook- aan mensen en instanties zoals scholen - die dat goed kunnen gebruiken. Maar zover ben ik dus nog niet eens!

salam,
burung

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Burung, voor Ron is er al kinderkleding verstuurd,
wanneer ga je naar Indonesie?
Heb genoeg kinderkleertjes en speelgoed over, dus mail even.
sommige kleertjes zijn splinternieuw, de rest is misschien 1x gedragen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 14-06-2008 12:58 burung wrote:
Bovendien vroegen ze mij zelf ook om bepaalde dingen mee te nemen die ze in Indonesie niet hebben (zoals bijv Edammer kaas en bepaalde parfums).

Om inderdaad geen scheve gezichten te krijgen, kies ik dan voor de kinderen voor dingen die gemakkelijk uit te delen zijn zodat iedereen er wat aan heeft.

Dat hebben ze ook , alleen iets duurder dan in het land pan erkomst.
Vertel mij wat ze in Indonesia niet hebben wat we in Nederland hebben.
(uitgezonderd speciale goederen zoals nieuwe haring of witlof )

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Hallo,

Ik bedoelde het meer met een kwinkslag. Het topic komt op me over alsof een toerist naar een ontwikkelingsland gaat en daar hulp wil doen. In dat perspectief levert het natuurlijk niets op.

Dit topic doet me denken aan een vergadering die ik een keer heb bijgewoond bij de lokale wereldwinkel hier, waar ik vrijwilliger was (jaja, daar zullen sommige van opkijken Emoticon: Wink ). Het ging over hoe meer jeugd naar de winkel te trekken. Ik heb toen de fout begaan om daar het woord te nemen en te proberen een 'product markt combinatie' uit te leggen. Dit tegenover ongeveer 25 vrijwilligers van de wereldwinkel, overwegend senioren vrouwen die zich bij de wereldwinkel inzetten voor een betere wereld. Zeer nobel, maar niemand snapte wat ik bedoelde. Ze bleven bij de mening: "Waarom koopt de Nederlandse jeugd niet van die -door mensen in Laos- in elkaar geknutselde autootjes van afval ijzer? Daar zit toch een goed doel achter?"

Kadoos voor vrienden en familie is natuurlijk een heel ander verhaal. Altijd doen. Zo neem ik altijd theezakjes mee en stroopwafels. Om uit te delen bij de familie. Verder ben ik meer iemand van het geld dan 'happy faces for one day'. Doordat ik wat scholing heb betaald, verdienen enkele kinderen in de familie nu meer dan de ouders. Dit veroorzaakte vorige maand grote hilariteit en gelach toen ik het merkte. Dezelfde neefjes en nichtjes hebben tegenwoordig meer interesse in mijn verhalen en de mobile telefoons die ik meebreng dan snoep en dergelijke.

Begin de details te vergeten

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,423 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,811,001 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com