indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Het zwarte boekje. Voor dat soort gelegenheden heb ik mijn zwarte boekje bij me. Dat mag niet rood, wit of grijs zijn. Zwart. Dat pak ik omstandig uit mijn borstzak, en dan kijk ik naar het insigne van de desbetreffende ambtenaar, ik noteer zorgvuldig en vooral langzaam zijn naam, en vraag hem vervolgens overdreven vrindelijk zijn nomor pemerintah. Afdoende.

MAD

spacer line  

Nama dan NIP nomor induk pegawai , langzaam spellen ( di-eja) .
En dat kan verschil maken.
Uit eigen ervaring , 3 of 4 keer meegemaakt , in de afgelopen 33 jaar.
Dus te verwaarlozen.

bisa dicek of makemyday .

SanderBali
User
spacer line

On 24-11-2011 11:39 Pak Pupyes wrote:
Het zwarte boekje. Voor dat soort gelegenheden heb ik mijn zwarte boekje bij me. Dat mag niet rood, wit of grijs zijn. Zwart. Dat pak ik omstandig uit mijn borstzak, en dan kijk ik naar het insigne van de desbetreffende ambtenaar, ik noteer zorgvuldig en vooral langzaam zijn naam, en vraag hem vervolgens overdreven vrindelijk zijn nomor pemerintah. Afdoende.

Of je doet net of je even met je hp een bevriende kennis bij de imigrasi of polisi belt om het genoemde boetebedrag te checken en spelt dan ook nog even ze naam... oh daar worden ze zo nerveus van. Deze methode is vooral effectief tegen de bekende politiemannetjes op de brommer die je aanhouden om dat je door rood gereden zou hebben. Nog voordat je jouw fake telefoongesprek beeindigt hebt is het al "okay, okay, you can go".

SanderBali
User
spacer line

On 24-11-2011 15:10 Surya Atmadja wrote:
3 of 4 keer meegemaakt , in de afgelopen 33 jaar.
Dus te verwaarlozen.

Ja maar ja maar, jij bent bruin en wij zijn wit. Oftewel, wij zijn bulé en jij bent één van hunnie.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 24-11-2011 15:10 Surya Atmadja wrote:
Nama dan NIP nomor induk pegawai , langzaam spellen ( di-eja) .
En dat kan verschil maken.
Uit eigen ervaring , 3 of 4 keer meegemaakt , in de afgelopen 33 jaar.
Dus te verwaarlozen.
Jij bent in die 33 jaar hoelang in Indonesie geweest? Plus
On 25-11-2011 11:04 SanderBali wrote:

[quote removed]

Ja maar ja maar, jij bent bruin en wij zijn wit. Oftewel, wij zijn bul� en jij bent ��n van hunnie.
dat inderdaad.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-11-2011 11:02 SanderBali wrote:

[quote removed]

Of je doet net of je even met je hp een bevriende kennis bij de imigrasi of polisi belt om het genoemde boetebedrag te checken en spelt dan ook nog even ze naam... oh daar worden ze zo nerveus van. Deze methode is vooral effectief tegen de bekende politiemannetjes op de brommer die je aanhouden om dat je door rood gereden zou hebben. Nog voordat je jouw fake telefoongesprek beeindigt hebt is het al "okay, okay, you can go".
Omslachtig, nep bellen dit en dat.. dat zou de gemiddelde Indonesier ook doen, dus wat dat betreft een redelijk efficient iets. Ik heb echter een andere oplossing;

Vragen stellen; welke wet is het, mag ik het bonnenboekje zien (Daar staan de wetten verkort op), wanneer is de zitting? En DAN verslikt er iemand zich in z'n kretekkie, want het kan natuurlijk nooit zo zijn dat deze blanke echt naar de zitting komt, want dan moet meneer de agent er ook zijn om te getuigen. Bovendien zijn dergelijke zittingen openbaar, dus mogen er opnamen gemaakt worden.

Gewoon brutaal zijn, net zo brutaal als de agent, en nog een beetje erger. Maar wel op de Indonesische manier natuurlijk, want anders pakken ze je wel ergens voor. Heeft me nu al 2x een boete bespaard omdat ik toch wel erg veel vragen had (3 is al erg veel, de gemiddelde Indonesier stelt er namelijk 0 en betaalt het afkoopbedrag z.s.m. om weer verder te kunnen). Ik hoef nergens heen, dus kan ook lekker even wachten aan de kant van de weg.. nog wat extra paniek creeeren. hehe..

spacer line  

On 25-11-2011 14:36 Yerun wrote:

[quote removed]
Jij bent in die 33 jaar hoelang in Indonesie geweest? Plus
[quote removed]
dat inderdaad.

In die 33 jaar (vanaf 1979 = kom ik weer in herhaling vertellen ) zou ik ongeveer > 30 keren de orang turis gespeeld.
Over KKN , nou dat had ik al langer meegemaakt( vaak indirect) toen ik daar nog woonde
>(meer dan) 40 jr geleden.

En qua huidskleur ben ik vaak "blanker" Emoticon: Cry lichtte huidskleur ) dan vele medelanders, wel geen bule Emoticon: Wink .
Hoop dat ik je beantwoord heb , anders te veel off topic. Emoticon: Wink

spacer line  

On 25-11-2011 14:40 Yerun wrote:

[quote removed]

Gewoon brutaal zijn, net zo brutaal als de agent, en nog een beetje erger. Maar wel op de Indonesische manier natuurlijk, want anders pakken ze je wel ergens voor. Heeft me nu al 2x een boete bespaard omdat ik toch wel erg veel vragen had (3 is al erg veel, de gemiddelde Indonesier stelt er namelijk 0 en betaalt het afkoopbedrag z.s.m. om weer verder te kunnen).

De meesten die "overstag" zijn gegaan zijn meestal al in de fout .

Dat verhaal van Om Ziel , dat is een dijenkletser verhaal.
Als je fout ben ( jou paspoort < 6 maanden geldig) dan mag hij in zijn ballen hard knijpen dat zijn Indonesische vriendien iets had geritseld.
Voor dezelfde geld werd hij linea recta op de transport gezet . Terug naar Ollanda.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Om Sid, met 1 keer per jaar op vakantie heb je naar mijn idee weinig idee wat er zich dagelijks afspeelt. En hoe de corruptie handjes en voetjes heeft in al zijn aspecten. Dat speelt zich volledig af buiten het zicht van orang turis. Kom eens rustig een jaartje proberen.

It's only kinky the first time.

spacer line  

On 25-11-2011 16:31 oyibo wrote:
Om Sid, met 1 keer per jaar op vakantie heb je naar mijn idee weinig idee wat er zich dagelijks afspeelt. En hoe de corruptie handjes en voetjes heeft in al zijn aspecten. Dat speelt zich volledig af buiten het zicht van orang turis. Kom eens rustig een jaartje proberen.

Even een reactie plaatsen.

Dat had ik nooit beweerd dat ik "alle"ongemakken van een sosbuders - expat-ers heb meegemaakt .
Wat ik meegemaakt heb is de "kleine ongemakken"van een gemiddelde orang turis.
En omdat ik van plan ben om daar (gedeeltelijk) te" vestigen "moet ik ook dezelfde procedures volgen vwb izin tinggal , IMB ., HGUetc en sosbud visa van mijn vrouw .
Maar dat ga ik uitbesteden , ga niet eigenwijs opnieuw de wiel uit vinden.

En juist door die verhalen van Ned. migranten ben ik extra voorzichtig geworden.
Het kan mij (ook anderen) overkomen.
En al zou ik daar jaren uiteindelijk jaren verblijven ( dus niet wonen) , in het begin met een paar maanden (max 6 maanden) zit ik hoe dan ook in een andere positie dan een doorsnee orang turis of een migrant.
Kan je ook niet 1 op 1 vergelijken.
Mijn beleving en de reactie daar op zal niet dezelfde zijn als van sommige leden hier.
Hoop dat ik volgend jaar aan aan het gedeeltelijk aan het verhuizen gaat..

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Met alle respect Om Sid ik denk dat de kijk wel degelijk anders is na een langer verblijf en aan de lijve ondervinden wat het onderwerp is. In dit geval corruptie. En nog vele andere dagelijkse onderwerpen uit de samenleving in RI. Extra voorzichtig? Waarom? Deel mee van wat er gaande is. En geef dan wederom een reaktie. Dat lukt niet vanuit de stoel achter de computer Om Sid. Zoiets moet je doen en................ondergaan. Ondertussen zijn Jeroen, YB en PP en nog een paar andere forummers aardig door de wol geverfd. Schroom niet. Het zou lijkt me een welkome aanvulling zijn op uw pennenvrucht in positieve zin. Pakken die koffer ! Aankomen op Bali lijkt me. Emoticon: Yes!

spacer line  

On 25-11-2011 16:52 oyibo wrote:
Ondertussen zijn Jeroen, YB en PP en nog een paar andere forummers aardig door de wol geverfd. Schroom niet.

Dat is ook de reden waarom ik vorig jaar geprobeerd had om Y-B te spreken , zelf Jeroen .
Met PP had ik geen afspraak gemaakt , ooit nodigde hij mij uit om langs te komen als ik ooit in de buurt van Yogya ben.
Ook heb ik geinformeerd bij Simpati , jaren geleden (2005) .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

???????? Iemand die in iedere topic alles weet over Indonesië en nu met dit verhaal komt????
Er gaat geen topic voorbij of ik zie SA, en nu moet ik lezen dat SA aan het twijfelen is en zelfs een beetje teleurgesteld dat ie een aantal bleekgezichten niet kon ontmoeten????
Wow, wow wow, tja Surya, ik lees ongeveer 40 % van je berichten en daar heb ik mijn buik al van vol, laat staan dat ik je hier zou moeten ontmoeten om je van advies te dienen Emoticon: Laugh out loud
Nu weet je ook gelijk waarom ik nooit heb gereageerd toen je in de buur van Bogor was Emoticon: Bye bye
Niiet de minste behoefte om iemand die alles al weet even een paar dagen te verwennen en wijs te maken en vervolgens na enkele dagen te lezen dat hij het toch veel beter weet Emoticon: Wink

elsbeth
User
spacer line

Op 25-11-2011 15:41 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Als je fout ben ( jou paspoort < 6 maanden geldig) dan mag hij in zijn ballen hard knijpen dat zijn Indonesische vriendien iets had geritseld.
Voor dezelfde geld werd hij linea recta op de transport gezet . Terug naar Ollanda.

Deze reactie plaatste ik ook al. Als je niet aan de regels voldoet (paspoort minder dan 6 maanden NA vertrek uit RI ), dan mag je natuurlijk god op je blote knieen danken dat er corrpute ambtenaren rondlopen. Heb je de immigration in de VS wel eens meegemaakt?
De methode van Jeroen lijkt me erg duidelijk. Als je zelf geen boter op je hoofd hebt, laat ze dan maar eens uitleggen, zwart op wit, wat het probleem is. En doorvragen, hoeft niet per se in het Indonesisch (maakt het wel makkelijker natuurlijk).
Ik vraag me nog steeds af wat er nou met dat paport van die man van die mevrouw mis was. Korter of langer dan 6 maanden geldig??

bambang
User
spacer line

Op 25-11-2011 16:31 schreef oyibo:

Surya kent RI veel beter dan Oyibo. Hij spreekt vloeiend BI, Sundanees; kent Jakartaans dialect. Uit zijn topics blijkt dat hij de gewoontes, cultuur van verschillende bevolkingsgroepen kent etc. etc. Oyibo je hoeft SA niets te (aan) leren. SA kent RI door en door, voor 1000%. Hij is een intelligente man. Veel van zijn argumenten moet ik toegeven dat hij gelijk heeft.

Hij weet hoe de corruptie in elkaar zit. Hij heeft ook vaak over een tango-dans, vitamine R&K (relatie en connecties).
Het nare is dat hij lijdt aan doorgeschoten chauvinisme. Misschien toch ook een Calimero-effect. RI is een derdewereldland, Europa is een eerste wereld.
Als ik persoonlijk steeds moet verdedigen voor wat ik liefheb, is het het beste gelijkgezindten te zoeken. Zo simpel ligt dat.

Oyibo (sorry dat ik persoonlijk word) je hoeft SA niet te overtuigen. Hij is zoals hij is. Je kunt hem niet veranderen; wel je zelf opdat je niet in de maling wordt genomen. Hij kent RI al. Je hoeft SA geen kunstjes te leren; die kent hij al. Misschien veel meer dan jij. Je kunt veel van die kunstjes van hem leren. (Dat zal hij niet doen; een Javaanse trek, iets geheim houden.)

elsbeth
User
spacer line

Het lijkt me dat Bambang hier een waarheid als een koe neerzet, al zal hij één en ander beter kunnen beoordelen dan ik.
Maar de opmerking van Oyibo kwam op mij wat lachwekkend en nogal badinerend over.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 25-11-2011 15:41 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Nou ja dat zou kunnen, maar dan had ik wel hier een advocaat, een juridische onderzoek laten doen.
Hadden ze mij bij de controller, bij de douane op Schiphol, niet moeten waarschuwen, over de verloop van die paspoort toen.
Ik had dan zelfs kunnen proberen, hier door schade te hebben opgelopen en dat te kunnen verhalen.
Natuurlijk zullen ze er mee komen, dat je altijd zelf verantwoordelijk ben, voor je verlenging van je paspoort.
Maar goed als je het verhaal toen vertelde, waren de meeste mensen die daar zeiden, zij het nooit zou hebben willen betalen.
Had de Ambassade kunnen inschakelen, want zo makkelijk laat ik mij niet weg zetten.
Maar heb het toen niet zo kunnen volgen, want als de Indonesische mensen onder elkaar hoor praten, dan versta je er geen klap van.
Weet iemand dat zo iets al eens eerder is voor gekomen?
Zijn er mensen rechtstreeks terug gezonden met de zelfde vliegtuig?
Weet iemand, hoe dat gaat dan?

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Die opmerking Elsbeth had ik al aanzien komen. Even voor het gemak reageer ik op een manier die niet denigrerend. Dat dan maar even voorop als eerste. Ik zie in SA's postings dat er weldegelijk een gemis is aan praktijk kennis, vandaar de uitnodiging. Ik begrijp wat bambang zegt, en daar is geen ontkennen aan. Dat doe ik ook niet, maar het dagelijkse leven in RI als je er alle dagen in zit is iets anders dan google bijvoorbeeld. Dan zou je achter je computer vandaan kunnen komen en het zelf beleven. Ik zie op het forum dat forummers zich ergeren. Ik ben dan van mening dat met de kennis die Om Sid heeft de praktijk van een jaartje RI zicht dan uit in een pennenvrucht die meer met de werkelijkheid te maken heeft. Vakantie is totaal iets anders dan je echt te begeven in de samenleving.

De praktijken bij de Immigratie op Bali zijn niet nieuw, en de meneer met het brons op zijn schouder die boert dattie het aan gaat pakken doet het leuk in het nieuws en er gebeurd niks. Dat verdwijnt door andere nieuws items, net zo lang tot er weer een witkop aan de boom gaat schudden. Incluis de politie op Bali, mij staat nog voor de geest dat filmpje van een Australier op het politie bureau. Veel ophef. En daarna............gaat het gewoon door. Het dagelijkse leven in RI en met het deel uitmaken van de samenleving heb je zeker een jaar nodig voor je echt begrijpt hoe de sociale verhoudingen liggen. Dat is iets wat Om Sid ontbeert. En geven een deel van zijn postings een verstoort beeld voor degene die hier wel deelnemen aan de samenleving. Ik zie het niet als negatief, ik geef een voorzet, ook over de twijfel van Om Sid, vooruit, gaan ! Bang voor wat? Er zijn genoeg voorbeelden van forummers die met enige regelmaat per jaar met Immigratie te maken hebben. Ik zou zeggen deelnemen aan de samenleving, en daar bedoel ik niks negatiefs mee, dat dit vast duidelijk is.

spacer line  

On 26-11-2011 07:22 oyibo wrote:
Die opmerking Elsbeth had ik al aanzien komen. Even voor het gemak reageer ik op een manier die niet denigrerend. Dat dan maar even voorop als eerste. Ik zie in SA's postings dat er weldegelijk een gemis is aan praktijk kennis, vandaar de uitnodiging .

Effe reageren , hoop dat de moderatoren het deze keer een andere kant kijken.

Uitnodiging ?
Ik heb me zelf "uitgnodigd", vorig jaar .
Heb ook een aparte topic geplaats , geen positieve feedback gekregen .
Laat staan adviezen , zie de topics .

Mijn vraag was min of meer gericht aan mix couples die al jaren in Indonesia wonen .
En dat zijn niet zo veel , (ex) Yogyanezen , uitgezonderd en een paar oudere leden die niet meer hadden gepost.
Die hebben kleine zaakjes opgebouwd (guesthouses) , sommigen hebben een goede boterham genoten.
In de praktijk weet ik ook dat er een verschil is tussen een mix-couple waarvan de man een echte bule is en of de man een Indische Nederlander is.
Bij de laatste is er zelf een verschil of ze een donkere huidskleur hebben of niet .
Dit in verband met het "low profile", niet te veel de aandacht trekken.
Ze kunnen zelfs "opgaan" in de menigte .
Hoe ze dat doen weet ik ook wel , heb mensen persoonlijk ontmoet die zelfs 2 paspoorten hebben .
Hoe ze dat kunnen doen weten de ervaringsdeskundigen heel goed .
Sommigen van jullie zullen ook de Aspal papieren kennen
Het fijne er van weet ik NIET , ik weet niet eens hoe een VOA , laat staan een Sosbud formulier er uit zien . Ben nooit in aanraking geweest met calo=bemiddelaar ( bij de Imigrasi en of politie of douane ) .

Dat zulke praktijken bestaan weet ik wel ( had 40 jr geleden een rijbewijs willen halen) , ook over de foute verkeerspolitie.
Ik heb in mijn middelbare school tijd jaren auto gereden , zonder rijbewijs.
En die praktijken zijn beter (geraffineerder ) geworden .
Alleen in sommige gevallen komt het uit (top v.d ijsberg).

Als ik op "vakantie ben( eigenlijk pulang kampung-familiebezoek) leef ik/doe ik als de andere Indonesiers , het enige verschil is dat ik officieel in Nederland woon .
In 2010 en 2011 ben ik totaal 4 keer geweest.
Vanaf 2012 zal ik mss vaker gaan, heb al een pied a terre in Jkt . Opgeleverd zomer 2012.

bambang
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Oyibo. SA heeft een RI paspoort. Dat betekent dat hij niets te maken heeft met de immigratiedienst. Hij kan in en uit RI gaan wanneer hij wil. Hij weet als geen ander dat connecties, kruiwagens belangrijk zijn in RI. Dat is het leven daar. (Ook mensen die nu in RI wonen.) Hij kent RI mensen (familie, vrienden); hij weet ook waar ze werken. Bij problemen of vragen heb je je connecties nodig.
Misschien komt een soort verstoord beeld bij je over. Dit heeft te maken met het Don Quichot effect. Een mooie droom tegenover de harde, rauwe realiteit. Dat verstoorde beeld is tegelijk gespeeld.

Een mooie droom uit de warme, knusse NL waar de verre RI als een soort paradijs gezien wordt. De harde en rauwe realiteit in RI waar je veel onrecht ziet, armoede, geen onderhoud aan alles en nog wat, kleine en grote corruptie, gebrekkige service .... Wat krom is, probeert hij recht te praten met argumenten waarvan je denkt hummm. De verdediging komt soms fanatiek over met veel omhaal.

Ik zie een Javaan met een grote glimlach die vriendelijkheid, kalmte, beheerstheid (geen emoties tonen) uitstraalt EN ook zo overkomt. Maar van binnen kan hij toch soms denigrerend over zijn gesprekspartner denken vooral als het over RI gaat.

spacer line  

On 26-11-2011 00:08 zieleffe wrote:

[quote removed]

Weet iemand dat zo iets al eens eerder is voor gekomen?
Zijn er mensen rechtstreeks terug gezonden met de zelfde vliegtuig?
Weet iemand, hoe dat gaat dan?

De kans bestaat dat iemand terug gestuurd wordt.
Meestal gaan ze eieren voor hun geld kiezen, dus dokken, onder tafel ritselen , smeermiddel betalen . KKN
Dus wordt je tegen wil en dank gecorrumpeert. Emoticon: Wink

De fout ligt onder andere bij de incheck bali, reisburo ( als ze de client onvoldoende informeert ) en de toerist zelf (eigen verantwoordelijkheid).
De Ned Ambassade ?
Die zal jou formeel zeggen dat je of boete betaald , of terug moet naar Ollanda.

Je hebt mazzel dat je Indonesische vriendin dat had geritseld , anders moet je terug , en moet je de volle pond , enkele reis ticket betalen.
200 florijnen is een koopje , van mij mag je nu nog 1x keer je ballen knijpen Emoticon: Shiny

Ik dacht dat iemand iets soortgelijke verhaal had meegemaakt .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,291 posts - 13,691 topics - 25,175 members - last post @ 17-10-2019 17:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,565,830 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com