indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

made.
User
spacer line

Hallo allemaal!
ik heb een vraagje:
Mijn beste vriend ondergaat zaterdag de potong gigi ceremony, de tandenvijl ceremony.
Jammergenoeg net 2 weken voor ik er ben..
Ik wil hem op de dag zelf in ieder geval even wat smsen maar het liefst natuurlijk iets origineels!
Weet eigenlijk ook niet of je iemand moet feliciteren, of gelukwensen enz.

Wie kan er, het liefst in het balinees, anders in bahasa indonesia een mooie wens hier neerschrijven die ik kan sturen? Graag heb ik er dan wel de vertaling erbij Emoticon: Puh! dan weet ik wat ik stuur!

daft_punk
User
spacer line

ik spreek helaas geen Balinees en beperkt indonesish.
er zijn trouwens vershillende balinese talen, dit hangt af van welke kaste je vriend afkomstig is en in welke streek hij woond. En je moet hem volgens mij feliciteren. Deze ceremony moet plaatsvinden voor je dood. Het heeft volgens mij te maken dat de goden je dan kunnen onderscheiden van de dieren in het hiernamaals. Meestal gebeurd dit rond je 16e verjaardag maar de financieen spelen ook vaak een rol om deze ceremony te betalen. Vroeger haalden ze erg veel tand weg van de tanden maar nu maar een beetje en niet meer to de zenuwen.
succes,
Daan

chirpy
User
spacer line

Je mag zo iemand feliciteren want het is een ceremonie die je ondergaat wanneer je echt de volwassenheid ingaat. Mijn vriendin heeft die een paar jaar geleden ondergaan en zoals werd gezegd, is dit feest erg kostbaar. Het is zuiver symbolisch en is er in het Indiase Hindoeisme sprake van een wedergeboorte en moesten de tanden soms tot op de zenuw worden weggevijld (kun je de pijnen voorstellen die moesten worden ondergaan??!!), opdat je niet als een verscheurend wild dier zou terugkomen, op Bali is het een symbolische daad die je tot een gelijkmatig mens moet aanzetten. Vandaar het enigszins wegvijlen van de uitstekende tanden. Gezien de gezichtsuitdrukkingen is ook deze lichte vijling geen plezierige aangelegenheid. Ik heb een uitgebreide video mogen maken van het geheel, stond aan haar voeteneinde.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,291 posts - 13,691 topics - 25,182 members - last post @ 17-10-2019 17:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,572,701 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com