indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

k heb eigenlijk nog nooit gehoord over of geproefd van de combinatie laos en koek, maar gember in iets zoets is wel bekend voor mij. Maar ja ...wat het nog niet is kan nog komen een Nieuw soort cake met laos?? ben eigenlijk benieuwd naar.....

ketoembar ,djinten, laos, daun salam, jeruk purut enz. worden eigenlijk niet in koek of cake of zoete gerechten gebruikt, wel de kruiden die we hier in Nederland ook wel koekkruiden noemen voor bijv. speculaas enz.
Men gebruikt wel vaak pandanblad in zoete gerechten

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hi Boomhut, recept heb ik wel, maar vraag maar even aan tante Yo, zij kan beter koken dan ik Emoticon: Bye bye

Ita TT
User
User icon of Ita TT
spacer line

hoi boomhut,
een recept van lemper is geen probleem. Maar de receptuur is een beetje lastig omdat je dan de handelingen van hoe te maken moet schrijven.......(voor mij moet ik echt lang achter de pc zitten om het te neer te zetten, zodat mjn verhaal goed kan over komen bij de lezer....)

Ik kan wel even neerzetten wat het is:
De vulling kun je naar eigen smaak maken bv ayam besengeh kering, opor ayam kering of andere soort ayam gerecht, tenminste als je van kip houdt.
Om de ketan te beschrijven hoe je dat moet koken is ook een hele schrijverij, laat staan het verhaal van hoe je de lemper moet rollen.
Ik gebruik altijd ook een plastic zakken om het te rollen, anderen gebruiken zilverfolie....
gaat zo maar door.
om het kort te zeggen, ga gewoon bij iemand af kijken of op les misschien?? sukses Emoticon: Bye bye

Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Zilverfolie zou ik niet gebruiken. Stel dat je je lempers even wilt opwarmen in de magnetron. Ontploft je magnetron zowat.
Emoticon: Clown

Lemper ik gebruik zelf Kipfilet, die ik na lichtjes bakken met staafmixer klein maal.
ē IngrediŽnten
o Algemeen
o 250 gr (3 dl) ketan
o 4 dl water
o 1/2 cm santen
o 1 spriet sereh
o Zout
ē Bereiding:
o Was de ketan als rijst, zet op met 4 dl water en kook hem als rijst
o Voeg, als het water kookt, een mespuntje zout en de santen toe
o Roer voorzichtig een keer om en laat de ketan als rijst gaar worden
o Schep de ketan, als die gaar is, op een grote schaal en spreid hem goed uit om hem te laten afkoelen
ē IngrediŽnten
o 200 gr gehakt of tartaar of kip
o 5 rode uien
o 1 witte ui
o 3 teentjes knoflook
o 3/4 tl ketoembar
o 1/4 tl djinten
o 1/2 tl koenjit
o 4 kemiries
o 1/4 tl laos
o 2 eetl olie
o Peper en zout
o 2 el water met 1/4 cm santen
o Mespunt sereh
ē Bereiding:
o Maak de uien, knoflook en kemiries in de vijzel fijn samen met alle kruiden, zonder de sereh
o Laat 2 eetlepels olie warm worden en fruit hierin het kruidenmengsel
o Doe er dan het vlees en peper en zout naar smaak bij
o Maak tijdens het braden het gehakt met twee vorken goed los
o Voeg, als het goed gebraden is, 2 eetlepels water, de santen en een mespuntje sereh toe
o Laat zachtjes bakken tot het vocht verdampt is
o Deponeer op een stuk pisangblad of stuk folie wat rijst ter grote van 10 X 4 cm en ongeveer 1 cm dik, leg het vulsel in het midden en rol het op zodat de vulling in het midden van het rolletje komt
o Stoom de lemper dan in pisangbladeren of folie ca 15 minuten in de stoompan
o De rolletjes moeten stevig opgerold worden
o Kan zowel warm als koud gegeten worden

wablief?

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Net als de vorige schrijfsters maak ik een vulling met dezelfde ingredienten als voor ayam besengeh of opor, maak de kip gaar in de bumbu en als het van de botjes valt verder kleinmaken en weer in het vocht doen en nog wat inkoken tot vullingdikte, verder de ketan koken zoals dutchess al beschreef en vullen als het koud/lauw is. Ik gebruik magnetronfolie, je kan ze dan opwarmen in de magnetron. Nooit alu folie gebruiken als je het in de magnetron wilt opwarmen. IK persoonlijk vind ze lekkerder met kip dan met gehakt. als je last hebt bij het oprollen dat de ketan aan je vingers blijft kleven zet dan een schoteltje klaar met een beetje olie erop en dip daar je vingers in dan blijft de ketan er niet meer aan vast kleven. Er is tegenwoordig ook een apparaatje te koop om het oprollen gemakkelijker te maken, weet niet of het werkt mij lukt het zo ook wel, misschien zou je het kunnen proberen met zo'n matje om sushi op te rollen.

Als je niet zo handig bent met koken dan zou je ook kant en klare bumbu besengeh of opor kunnen gebruiken.

Succes en selamat makan Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
User
spacer line

Ik hou veel meer van sappi,dan van Ayam. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 10-06-2008 21:55 zieleffe wrote:
Ik hou veel meer van sappi,dan van Ayam. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Shiny

Click to see original image

Maar die sapi houdt niet zo van U zo te zien Om Ziel ! Emoticon: Laugh out loud

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

ja yoke, zal wel door de warmte komen dat plaatje van Om Ziel.
Ik zou die doek maar weghalen, maar awas want straks bent u tante Ziel
beetje smakeloos plaatje

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-06-2008 20:09 merapi wrote:
ja yoke, zal wel door de warmte komen dat plaatje van Om Ziel.
Ik zou die doek maar weghalen, maar awas want straks bent u tante Ziel
beetje smakeloos plaatje

Dus je denkt dat Om Ziel na een grote hap van de sapi Tante Ziel zou kunnen worden ? ha, ha, ha, die is goed Emoticon: Party!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nou Yoke, als ik die horens zie. mag Om Ziel wel oppassen, krijgt ie een gratis besnijdenis
haha Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

4yoke4

Ben wel benieuwd naar uw resep van Besengeh.
Wij moeten meestel de bumbu vanuit nederland (die zakjes) meenemen naar Indonesie omdat men de bumbu lekkerder vindt dan zelfgemaakt.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 12-06-2008 17:21 pak ronald wrote:
4yoke4

Wij moeten meestel de bumbu vanuit nederland (die zakjes) meenemen naar Indonesie omdat men de bumbu lekkerder vindt dan zelfgemaakt.

In Indonesie zijn die zakjes bumbu ook te koop hoor en soms van hetzelfde merk als hier.

Na mijn vakantie, moet nu eerst koffers pakken en voor 6 personen nadenken wat er allemaal mee moet, ben net een vliegende vlo momenteel. Emoticon: Bye bye
Woensdag vliegen !

Ita TT
User
User icon of Ita TT
spacer line

Hi Yoke, ga je naar Indonesie of naar een andere land?
Misschien een idee om trassie bakar vandaar mee te nemen (wel heeeel goed inpakken hoor), want ik heb gehoord dat er geen trassie meer te krijgen hier in de toko's, vanwege verontreinigingen.
Tenminste als u veel trassie gebruikt.
Gelukkig gebruik ik niet zoveel trassie maar als ik sambal goreng tempe moet maken, hoe dan??
Ik gebruik geen trassi in mijn asinan sinds aantal maanden, wel ebi di rebus en giling of Nampla (thaise vissaus).
Ik wens jou en gezin een heel fijne vakantie toe! O ja sterkte met het inpakken!
Emoticon: Bye bye

Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik ga naar Java - Bali -Java en dan weer naar huis.
Trassie stinkt zo in de koffer. Vroeger liet ik het bij de familie roosteren en nam het dan goed verpakt mee maar we gaan nu na java nog weer 9 dagen naar Bali en waar moet ik die trassi dan bewaren, krijg straks moeilijkheden in het hotel, ha, ha, maar thaise vissaus is misschien niet eens zo'n gek idee.
Misschien kan je gewoon garnalen evt. gedroogde door de sambal goreng tempe gooien of petis gebruiken.
Bedankt voor de vakantiewensen Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
spacer line

On 11-06-2008 23:24 4yoke4 wrote:

...

Dus je denkt dat Om Ziel na een grote hap van de sapi Tante Ziel zou kunnen worden ? ha, ha, ha, die is goed Emoticon: Party!

HŤ hŤ Dames wel even rustig aan met dat' Íh sap .Íh je.
want juist als je al ouder begint te worden dan worden ze zo sappig van......???? Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,159,475 topic views - 240,310 posts - 13,732 topics - 33,695 members - last post @ 29-10-2020 20:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

140,538,540 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com