indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Geloof in Indonesië > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Bodjok
User
User icon of Bodjok
spacer line
 

Voor Nederlanders misschien een onbehoorlijke vraag, maar in Indonesie is het me vaker voorgekomen dat mensen me direct vroegen wat mijn geloof was.

Nu stond ik op een pasar met een groepje mannen te kletsen (wij waren de enige blanken daar, hij wilde Engels oefenen en ik BI) en een beetje heen en weer grapjes te maken, en hij vroeg mij wat mijn geloof was, ik was zeker een Christen toch? Nu ben ik gewoon geen Christen en heb ik enkel oppervlakkige kennis van het Christendom dus ik antwoordde (te) snel "ik heb geen geloof". Hij keek me een beetje scheef aan en ze spraken wat onderling maar ik was toch aardig dus tilden ze er niet zwaar aan.

Mijn man is van mening dat het niet verstandig is om hardop te zeggen dat je ongelovig / atheist bent dus noemt hij zichzelf daar Boeddhist (in de levensfilosofie).

Nou hangt het waarschijnlijk ook af waar je bent (stedelijk, dorp, Islamitisch Java of Hindu Bali), maar in hoeverre komt de locale bevolking er voor uit als ze ongelovig is? Is het daadwerkelijk onverstandig om zoiets hardop te zeggen?





belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line
 

ik heb het alleszins nog nooit een indonesier horen zeggen, dat ie ongelovig is...ongelovig zijn in indonesie wordt geassocieerd met kommunisme, en we weten allemaal wel hoe het de kommunisten vergaan is in indonesie...
maar ik denk dat het geen probleem is als toerist, ik antwoord dit ook altijd indien gevraagd, saya tidak ikut agama apa-apa, de reacties vallen best mee (wij zijn tenslotte bule gila, dus ze verwachten het zelfs een beetje)
mijn (indonesische) vrouw daarentegen wordt steeds heel erg ongemakkelijk als het over dit onderwerp gaat, dus ik vermoed dat het toch wat gevoelig ligt...



Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 

Daar heb je gelijk in Belgianguy. Ik heb dezelfde situatie. Ik zelf vertel het openlijk maar voor mijn vrouw (die feitelijk ook niets doet aan geloof) ligt et toch gevoeliger. Het zeggen dat men als Indonesier atheist is, gaat niet. Wel hoor je vaak dat men zegt: ik ben KTP-moslim of KTP-christen. Dat houdt in dat men verplicht is een geloof op te geven en dat dat wordt vermeld op de identiteitskaart (KTP). Ook hoor je op Java vaak mensen zeggen als je vraagt welk geloof ze hebben: ik ben Javaan. Daarmee impliciet bedoelende dat voor hen de Javaanse cultuur met daaraan gekoppeld allerlei Javaanse rituelen en filosofie, het belangrijkste is.




sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Over Islam KTP en Kristen KTP e.a.
Formeel is het (of was?) een regeling uit het verleden dat het geloof vermeld word in je I.D kaart(KTP).
Voor de meeste Indonesiers is het iets vanzelfsprekend. Vanaf hun geboorte hebben ze leren leven en in de loop der jaren ingesleten.
Ik dacht dat het ook in de UUD staat hoe belangrijk de geloofkwestie is voor de Indonesiers.
Dat sommigen het indirect associeert met kommunisme is ook gedeeltelijk waar , maar niet doorslaggevend.
Men is min of meer "geschokt" of het niet kan begrijpen dat je niet gelovig kan zijn .Je moet toch in iets geloven.
Voor Indonesishe vrouwen , en in het bijzonder moslima kan het feit dat hun mannen niet Islamiet zijn is ook een beetje moeilijk.
Het is in feite "verboden" of op zijn minst "not done" dat je gaat trouwen met een niet Moslim.
Er zijn ook uitzonderingen in sommige kringen , akteurs -kunstenaars etc , dat wordt ook behoorlijk gediscusieerd of geroddeld.
De moeilijkheid / acceptatie problemen kan ook afhangen van de eigen omgeving .

Over het "oorspronkelijke"geloven zoals Kejawen(javanen) en Kabuyuta "bij de Sundanezen (en andereoude geloven) is men ook niet zo erg streng (behalve de Puristen=Islam / Kristen Fundi's).
Het is een feit dat het volk ook de oude rituelen nog steeds gebruiken (hangt ook af v.d background) .
Maar altijd gekombineerd of eigenlijk als 2de sub geloof na de Islam (of Kristen).
Alleen Kejawen of dat kejawen (de oude geloven) als de 1ste te noemen en beschouwen is een zeldzaamheid.
Dan ben je in pincipe geen Islamiet (of Kristen) meer.
Zoiets zoals de Baduy in West Java.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Ja maar,
Het Christendom wordt in Indonesie nog steeds een beetje geassocieerd met het oude kolonialisme, zeker in dit moslimland.
onterecht.
voor je geloof moet je gewoon kunnen uitkomen, welke religie dan ook.
Overigens: een Atheist heeft wel degelijk een geloof,omdat hij/zij niet gelooft.
Bovendien willen Atheisten vrij zijn van opgelegde regeltjes door de pastoor,iman,dominee etc



merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Mijn vader was een echte Atheist en hij geloofde in een wereld van vrede en samenzijn, ongeacht religie en huidskleur.
Maar toch, toen zijn enige kleinkind werd gedoopt was hij er!
op zijn crematie, 2 augustus 1987 moest volgens zijn wens """"Als alle mensen broeders waren""gespeeld worden.Pa had zijn eigen uitvaart al geregeld.



elsbeth
User
spacer line
 

Voor je geloof moet je gewoon kunnen uitkomen, zeg je Merapi. dat is zo, maar dat is"whishfull thinking", het kan echt niet altijd. Ik herken wel wat Sidia zegt, men is geschokt als je zegt dat je niks gelooft. Ik geloof zelf helemaal niet in discussies over geloof, je doet het of je doet het niet. Ik hecht wel aan de christelijke waarden en zeg in Indonsie dat ik christen ben. Dan is de kous ook meteen af, nooit iemand gesproken die dan weer gaat vragen waarom ik geen moslim ben. Ze verwachten gewoon dat je christen bent. Het is vaak ook een standaardvraag, het antwoord doet er niet eens zoveel toe. Net zoals men mij iedere ochtend als ik mijn huisje uitkwam (in Palembang, waar ik een jaar op een schoolwerkte): sudah mandi?? (heb je je al gewassen?). Het heeft echt een paar weken geduurd voor ik in de gaten had dat ik niet stonk, er niet onfris uitzag, maar dat het gewoon een soort begroeting was. Natuurlijk antwoordde ik eerst altijd: ja, natuurlijk heb ik me gewassen. Later maakte ik er een grap van en riep dan terug: belum (nog niet). daar moesten ze altijd erg om lachen. Tje, ik krijg heimwee naar mijn buurtjes..
Groet elsbeth



Bodjok
User
User icon of Bodjok
spacer line
 


On 02-06-2008 15:52 elsbeth wrote:
Ik hecht wel aan de christelijke waarden en zeg in Indonsie dat ik christen ben. Dan is de kous ook meteen af, nooit iemand gesproken die dan weer gaat vragen waarom ik geen moslim ben.
Precies. Het is voor mij ook niet dat ik mij te goed voel om mezelf christelijk te noemen, maar het is gewoon niet zo, meer een principe ding waar ik niet over wil liegen. Ik probeer natuurlijk wel respectvol om te gaan met andermans geloof en doe mee aan de regels die gelden, zedelijk bedekt en bijvoorbeeld niet de tempel in als je "onrein" bent.

Aan de andere kant heb je zat leugentjes voor eigen bestwil, voor ons huwelijk had ik het ook over mijn suami, haha.



elsbeth
User
spacer line
 

Over wel of niet getrouwd zijn, heb ik nooit gelogen. Ik noemde mijn vriend gewoon pacar. Maar toen mijn vriend mij, halverwege mijn jaar in Palembang, kwam opzoeken, was het duidelijk dat men het wel raar zou vinden als we in één bed zouden slapen. Uiteraard hebben we dat wel gedaan, maar we hebben wel gezorgd dat we er niet samen in gevonden werden. Het is toch heel moeilijk uit te leggen dat je voor je huwelijk meerdere relaties kunt hebben en dan uiteindelijk voor eentje kiest. Ik heb daar wel gesprekken over gevoerd, maar men kan zich daar heel weinig bij voorstellen. Ik had daar een aantal vrienden van Chinese afkomst waar ik wel eens mee uit ging. Mijn vriendin en ik waren enorm verbaasd hoe vrij zij over sex praatten met ons. Ze legden ons onomwonden uit dat de vrouwen allemaal maagd moesten zijn, maar dat de mannen het moesten leren van publieke dames. Op onze vraag of de meisjes dan niks moesten leren, was het antwoord: neeeeee.Tja, daar konden wij ons weer helemaal niks bij voorstellen. Wij zijn overigens door alle mannen keurig behandeld, er zijn nooit rare voorstellen gedaan. We stonden dan ook in de krant als de ""gadis Belanda" (Nederlandse maagden, letterlijk vertaald).Maar wat zijn de ervaringen van de Indonesische mannen en vrouwen wat dit betreft. Ik ben er wel benieuwd naar.
Gaat het inderdaad zo??? groet elsbeth



Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 02-06-2008 23:04 elsbeth wrote:
Ik had daar een aantal vrienden van Chinese afkomst waar ik wel eens mee uit ging. Mijn vriendin en ik waren enorm verbaasd hoe vrij zij over sex praatten met ons. Ze legden ons onomwonden uit dat de vrouwen allemaal maagd moesten zijn, maar dat de mannen het moesten leren van publieke dames. Op onze vraag of de meisjes dan niks moesten leren, was het antwoord: neeeeee.Tja, daar konden wij ons weer helemaal niks bij voorstellen.


Dan had je waarschijnlijk geen vrouwen als echte vriendinnen want die praten - net als in het westen - ook onderling over hun vriendjes en mannen en hoe ze het doen, en met wie, en hoe vaak......
Overigens een onderzoek van een paar jaar geleden in Yogyajarta onder studentes had als uitkomst dat 97% geen maagd meer was (en bij de overige 3% hadden ze hun twijfels over de waarheid). Waar mannen het doen, doen vrouwen het ook. Zeker in dit promiscue land waar sex toch eigenlijk heel gewoon en ook belangrijk is. De oude pre-islamitische cultuur had een behoorlijk hoge graad van sex en vruchtbaarheidsrituelen in zich die nog lang niet zijn uitgestorven. Het is het bekende schimmenspel: het is er wel maar men praat er niet over, althans niet en public (maar wel onderling).




spacer line  


On 03-06-2008 02:49 Yogya-Bali wrote:

...


Dan had je waarschijnlijk geen vrouwen als echte vriendinnen want die praten - net als in het westen - ook onderling over hun vriendjes en mannen en hoe ze het doen, en met wie, en hoe vaak......
Overigens een onderzoek van een paar jaar geleden in Yogyajarta onder studentes had als uitkomst dat 97% geen maagd meer was (en bij de overige 3% hadden ze hun twijfels over de waarheid).

Dit is inderdaad waar, het trieste ervan is dat hierdoor de mensen, vooral ongetrouwde, al jong zichzelf aangeleerd hebben te liegen hierover naar hun famillie vooral.
Het is een groot taboe (en zelfs bij de wet verboden) om samen te wonen voordat men getrouwd is en daardoor liegen de mensen die dat toch wel doen daar bijna dagelijks over naar hun famillie. leven bijna een dubbelleven.
Omdat dit bijna een routine word is het voor hun ook eenvoudiger om te liegen over allerlei andere zaken naar andere mensen.
Ik heb hier met mijn vriendin toch regelmatig discussies over daar dit voor mij erg ongezond overkomt.






Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 


On 02-06-2008 22:36 Bodjok wrote:

...
Precies. Het is voor mij ook niet dat ik mij te goed voel om mezelf christelijk te noemen, maar het is gewoon niet zo, meer een principe ding waar ik niet over wil liegen . Ik probeer natuurlijk wel respectvol om te gaan met andermans geloof en doe mee aan de regels die gelden, zedelijk bedekt en bijvoorbeeld niet de tempel in als je "onrein" bent.

Aan de andere kant heb je zat leugentjes voor eigen bestwil, voor ons huwelijk had ik het ook over mijn suami, haha.


Sommige principes moet je in je eigen cultuur en omgeving achterlaten als je naar Indonesie komt, maar die scheiding is niet duidelijk en je zult hierin zelf een middenweg moeten vinden. Doet iedereen hier namelijk, zoals hierboven al beschreven.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 03-06-2008 04:33 Yerun wrote:

...


Sommige principes moet je in je eigen cultuur en omgeving achterlaten als je naar Indonesie komt, maar die scheiding is niet duidelijk en je zult hierin zelf een middenweg moeten vinden. Doet iedereen hier namelijk, zoals hierboven al beschreven.

Wijze woorden , wijze woorden .
Deze jongeman gebruikt zijn ogen , zijn oren en zijn gezond verstand goed.
Het is moeilijk , soms bijna onmogelijk om je eigen waarden en normen van je land van herkomst toe te passen in je land van aankomst.

Dusmoet men hier ook niet te snel waarde oordeel geven.

Als ik naar mijn eigen beperkte ervaring kijkt , aangevuld door mijn eigen "omgeving"zie ik toch een verschil in de ideale beeld en de werkelijke beeld dat men kan hebben.
Toen ik naar Nederland (1968) ben ik ook "cultureel geschokt" over de vrije omgang van de toen nederlandse jongeren en studenten.
Ik kom niet uit de rimboe (prtopinsi of buiten Java), geboren-getogen en naar school gegaan in Djakarta.
Heb ook Indonsische feesten meegemaakt (een paar keren) , waar westerse muziek (Beatles , en Rolling Stones etc) gedraaid werd.
Dat was redelijk afwijkend en zeker voor 1966 toen alles wat westers is een "taboe"stempel kreeg.
Waar men ook (soms) bier kan krijgen , er werd gerookt (buitenlandse sigaretten) , en men fluisterde (toen al) over gandja (ken een paar jongens die dat af en toe kan roken).
Er werd ook volop gedanst (slijpmuziek) , een beetje gevrijd .
Tot hoever "weten we niet ", en de meisjes vertellen ook niet .
Zodra een meisje gesignaleerd is met iemand , is zij al "taboe"voor de andere vrije jongens.
Als ze vaak van vriendjes wisselt dan werd ze "populair ", of kregen ze een "slechte naam".(Hangt af van uit welke kant je bekijkt).
En je zal ook nooit durven om met een "niet nette"meisje verkering hebben , laatstaan haar naar je eigen huis meeneemt . Om kennis te maken met je familie(moeder).
Niemand "wil"een "afgelikte boterham" hebben .
Dus ik ben relatief "modern"en westers opgevoed (wel met Indonesische -Sundanese waarden en normen).
Ben redelijk geschokt toen ik in De Bilt , ongeveer 2 maanden kennismaakte met de Nederlandse samenleving / studenten.
Het is een intern instituut , waar je binnen 1 maand-2maanden fulltime de Nederlandse Taal en Cultuur wordt bijgebracht.

Ze hebben ook hun feesten en socialisatieavonden waar wij (buitenlandse studenten ) in contact werden gebracht met de Nederlanders.
De feesten van (SBBS-St.Bijstand Buitenlandse Studerenden , gelieerd met Foreign Student Service) is redelijk populair , veel leuke meisjes komen kennismaken.

En zou ook kunnen dat toen de flower power net maar overgewaaid naar Nederland . Ik woonde toen in Amterdam , ging ook weleens naar Paradiso , en Melkweg.
Of de feesten in de studenscene van Amsterdam in Lullenstede(Uilenstede Amsterdam-Amstelveen).

Dus voor een onschuldige jonge Indon.student was toen echt een schokt om van dichtbij te zien hoe vrij ("losgelagen") zijn Nederlandse leeftijdgenoten zijn.
En vergelijking met nu ?
Het is toch erger geworden .



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 02-06-2008 13:06 merapi wrote:
Ja maar,
Het Christendom wordt in Indonesie nog steeds een beetje geassocieerd met het oude kolonialisme, zeker in dit moslimland.
onterecht.

Hoe kom er bij?
Mss vroeger in de Nederlandsch Indie tijd, of vlak erna tussen 1945-1950 , dus verleden tijd.

Waar de regering , het leger , de ambtenaren , de kolonialen (al dan niet totoks) christenen waren.
Waar je als Niet Christen op grond van de wet gediscrimineerd wordt.

Voor de tegenwoordige indonesiers is het anders.
Tegenwoordig is het gewoon 1 van de vele erkende geloven.
Men is daar erg gebrand om de SARA toestanden te vermijden .
SARA : zijn zaken waar Ras -Agama in het geding kan komen.

Het zou kunnen dat bepaalde O.M.B (Orang Masih Bodoh) of NWP(NarrowMindedPeople) die associatie maken , maar dan voor politieke doeleinden.
Zulke mensen en politici heb je ook in Nederland , die gaan ook de ras en het geloof van "de anderen"meebetrekken in allerlei zaken.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line
 


On 02-06-2008 13:06 merapi wrote:
Ja maar,
Het Christendom wordt in Indonesie nog steeds een beetje geassocieerd met het oude kolonialisme, zeker in dit moslimland.
onterecht.


Maar Sid hoe zit het nu met de 'beschuldiging' dat de Mohamadiya door het koloniaal bewind is gekreërt ..... Emoticon: Confused Emoticon: Confused



'Ahu kura ahia, mansia nia'

elsbeth
User
spacer line
 

Leuk Sid, om te horen hoe jij hier als jonge student in Nederland kwam en dat ervaren hebt. En YB, inderdaad had ik eigenlijk geen Indonesische vriendinnen, althans geen vrijgezelle vriendinnen. Ik had wel contact met getrouwde vrouwen, met een enkeling ook wel wat diepgaander dan met de meesten. Met deze vrouwen praatte ik niet over sex, overigens heb ik dat met vriendinnen in mijn studententijd in Amsterdam ook niet gedaan hoor. Ik denk dat de tijden toch wel veranderd zijn wat dat betreft, zowel in Nederland als in Indonesie. Interessant YB, dat onderzoek over de maagdelijkheid van studentes in Yogja.



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Dat is niet interessant Elsbeth.
Het andere woord daar voor is teleurstellend Emoticon: Wink


It's only kinky the first time.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Waarbij ik op wil merken dt de afgelopen decennia het op Nederlandse scholen het gebruikelijk is de jeugd uit te leggen dat een maagdenvlies niet bestaat. Voortvloeiend daaruit kan men vast stellen dat dan een maagd ook niet bestaat. Het is wetenschappelijk heel simpel, iets wat er niet is bestaat ook niet ! Of dat problemen gaat geven in de Nederlandse Moslim gemeenschap weet ik niet. Emoticon: Party!


It's only kinky the first time.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 03-06-2008 15:01 elsbeth wrote:
Interessant YB, dat onderzoek over de maagdelijkheid van studentes in Yogja.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. elsbeth
Afhankelijk van hoe je het bekijkt kan de verhaal van Y-B interessant of teleurstellend zijn .
MITS de zgn onderzoek ook betrouwbaar is.
Dat de meisjes in Indonesia tegenwoordig ook wel weten waar en hoe Sarah de mosterd haalt of krijgt zit ik toch vreemd te kijken dat de verhaal weer naar boven wordt gehaald. Dus volgens de "goed uitgevoerde onderzoek" zijn er hoogstens 3 van de 100 meisjes studenten in Yogya al "bolong"( maagdelijkheid verloren).
Ik hou ook veel van sterke verhaaltjes , maar dit gaat toch in de richting van indianenverhalen.

Een voorbeeld , als ik een onderzoek doet in een bar /nachtclub of in een boordeel , en vroeg de aanwezige dames of ze nog maagd zijn .
Welke antwoord zal gegeven worden ??

Of in een kroeg met volle bak en een onderzoek doet of men geen alcohol drinkt.

Ik heb iets anders gehoord over een onderzoek bij de meisjes studenten van een pesantren , het schijnt dat meer dan 90 % nog maagd zijn .
Tenminste het werd verteld . Emoticon: Wink

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Oyibo :

En ik denk dat ze ook niet geloven waarom hun nederlandse vrienden die verhalen geloven.
Mss omdat ze in hun kinderjaren niet te veel beinvloedt werden door de fabeltjeskrant. Emoticon: Wink


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 

Kom nou om Sid, dat is de wens van de gedachte.
Realistisch zijn; soms wilt u niets vernemen dat wijst in de richting dat Indonesiers (gelukkig) ook gewone mensen zijn.
Over dat onderzoek hebben we al meer dan een jaar geleden gediscussieerd en daar ga ik niet meer op in.

En wat zou er verkeerd zijn aan het feit dat 97% geen maagd meer is? Betekent toch alleen maar een vooruitgang. Het feit dat vrouwen hier reeds voor het huwelijk sex hebben, geeft ze alleen maar een ruimere kans om straks niet onnozel en groen met 1 of andere thuisverkrachter of iemand met vreemde sexuele afwijkingen in het huwelijksbootje te stappen. Want wie ervaring heeft....... Een vrouw heeft net zoveel recht als een man op sexuele ervaring.

Dat over die pesantren lijkt me eerder onwaar dan dat onderzoek onder de studentes. We weten beiden toch wie naar een pesantren worden gestuurd? Juist, de "stoute" jongens en meisjes die pa en ma niet meer in de hand hebben. Dus wat voor soort dames zit er doorgaans op een pesantren???
Ik woon al ca. 14 jaren bij 1 van de bekendste pesantren in Yogyakarta. Nou nou, de dames kijken bijna je geslachtsdeel uit je broek. Dan hebben we het nog niet eens over de vele sexuele insinuaties die ik in de jaren van de vrouwelijke santri's heb moeten ontvangen (overigens niets op tegen). Mijn echtgenote heeft er kort geleden nog 1 van langs gegeven vanwege haar aan geen onduidelijkheid over te laten insinuaties.

Dat tegenwoordig die hardliners dit niet pikken, tja dat is een ander verhaal. Weet u overigens dat degene die het onderzoek over de studentes heeft gepubliceerd in de gevangenis zit wegens laster...... Is dat nou niet van de domme. De brenger van de "slechte" boodschap wordt gestraft (lijkt wel de Romeinse tijd). En dit allemaal onder druk van enkele conservatieve ulama's en ustadzs die geestelijk met hun vernauwde hersenen nog in het stenen tijdperk leven.




Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 03-06-2008 16:03 oyibo wrote:
Voortvloeiend daaruit kan men vast stellen dat dan een maagd ook niet bestaat. Het is wetenschappelijk heel simpel, iets wat er niet is bestaat ook niet ! Of dat problemen gaat geven in de Nederlandse Moslim gemeenschap weet ik niet. Emoticon: Party!


Alles geeft problemen in de Nederlandse moslimgemeenschap. Wat wil je, we hebben in NL nou eenmaal niet de progressieve voorhoede van de moslimgelovigen wonen maar het merendeel afkomstig is van conservatieve bergbewoners (Anatolie of de Atlas) die in eigen land al worden bekeken alsof ze rechtstreeks uit het stenen tijdperk stammen. Een groot deel is geen visitekaartje van hun land dan wel geloof. Weinig flexibiliteit en progressiviteit, nog eens aangewakkerd door een stel import-imams die rechtstreeks uit de onderbuik van deze emigratielanden komen. Back to the dark ages met homohaat en vrouwonvriendelijkheid (de gepropageerde eis van maagdelijkheid is daar 1 van).




elsbeth
User
spacer line
 

Oyibo, kun je toch eens uitleggen wat je nou precies teleurstellend vindt? Is dat dat 90 % van de studentes in Yogya geen maagd meer lijkt te zijn (wel of geen maagdenvlies, we weten allemaal wat er bedoeld wordt). Los van de vraag of het onderzoek maatgevend en betrouwbaar is, vinden jullie de uitkomst echt teleurstellend? Ik sta helemaal achter het verhaal van Yogya, niks op tegen als het waar is. ben erg benieuwd.
groet Elsbeth



merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Elsbeth, alleen in Nederland is de vraag om het maagdenvlies te herstellen zo groot bij moslim meisjes, dus dan weet je het wel.
Maar de jongens kunnen hun gang gaan.
Bedrog is er altijd geweest: mijn moeder ""moest"" ook trouwen toen ze zwanger was van mij, maar toen ik de pil slikte werd ze vreselijk kwaad.
Dus hypocrisie ten top.
En ja Yogja: een vrouw heeft uiteraard recht op seksuele ervaring voor het huwelijk.
Alleen al, het gegeven dat bepaalde allochtone mannen het normaal vinden om hun vrouw te slaan,als ze niet gehoorzaamt.
terug naar de Middeleeuwen?
Bah



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Y-B , dat klopt ,
wij hebben vorig jaar over dat "onderzoekje"gediscussieerd..
Ik zal de laatste zijn die gaat beweren dat "alles op zijn oude manier" moet gaan. Indonesia verandert , en zeker in de grote steden.
Dat jongeren "stoute"dingen doen is ook bekend en zeker als ze ver wonen van hun ouders en bekenden.
ik hoor ook wel over de campusverhalen . Tenslotte zijn de kinderen van mijn neven en nichten ook vaak mahasiswa's.
Over de "maagdelijkheid sundroom", tya , ieder zijn eigen keuze.
Het is een ideaalbeeld , moeilijk te bereiken , maar je kan geluk hebben. Emoticon: Nice

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Elsbeth : gadis kan naast maagd ook een jonge vrouw betekenen .
Een paar duizend jaar geleden heeft men ook gadis (in het aramees of hebreeuws ) vertaald in maagd , terwijl het ook een jonge vrouw kan betekenen.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 03-06-2008 19:15 merapi wrote:
Elsbeth, alleen in Nederland is de vraag om het maagdenvlies te herstellen zo groot bij moslim meisjes, dus dan weet je het wel.

Kan je cijfers noemen ? , procentueel dan.

Ik denk(weet ook ) dat Nederlandse moslima's aan sex voor het huwelijk doen , alleen blijven ze dan met de "ware"(of eerste Jacob) zitten.
De probleem komt pas naar voren als Fatima aan Jacob haar bloempje kwijtraakt , en de verkering / verloving uitraakt.
En dan heeft Fatima een nieuwe maagdenvlies nodigt , anders kan ze mss niet aan de man (Josef) komen .
Want Josef of Jusuf heeft nog die ouderwetse idee-en.

Jacob(Jakub) , Fatima , en Josef (Jusuf) is een willekeurige naam .



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



74,354,150 topic views - 233,360 posts - 13,684 topics - 23,743 members - last post @ 21-08-2019 15:41 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,235,905 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com