indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

bule72
User
spacer line

Hallo,

Ik had een vraagje. Mijn (Indonesische) echtgenote die momenteel nog in Indonesie woonachtig is, is nu ruim 3 maanden zwanger.
Heel spannend allemaal natuurlijk.
Ik ga zelf een aantal dagen voor de uitgerekende datum naar Jakarta om (hopelijk) bij de bevalling aanwezig te kunnen zijn. Ik vroeg mij alleen of hoe het zit met de geboorteregistratie en afgifte geboorteakte.
Volgens mijn vrouw zouden we een gezamenlijke kartu keluarga moeten krijgen (momenteel staat zij nog bij haar ouders bijgeschreven op hun "family card" Emoticon: Wink waar vervolgens de baby ook op bijgeschreven wordt, waarna de geboorteakte afgegeven kan worden.
Klopt dit? En zoja, hoe gaat dit ongeveer in z'n werk?
Alvast bedankt voor de hulp en reacties.

Groetjes,

een aankomende vader

tomysu
User
spacer line

bule 72 klopt jouw vrouw kan dan eigen kartu keluarga krijgen maar jij kan daar niet op komen te staan tenzij je de indonesische nationaliteit hebt dan krijgt ze gewoon een kk waar zij staat als kostwinner en hoofd van het gezin

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Kartu Keluarga word afgegeven aan personen die zelstandig wonen , een eigen huisadres hebben.
De hoofd van de familie (de vader of echtgenoot) is dan de kepala keluarga.
Jou vrouw is nog steeds inwonend bij haar vader. Dus zal haar / jullie kind ook ingeschreven moeten worden bij vader/opa.

Procedure kan je zien bij de site van Catatan Sipil / Kependudukan.
De grote gemeente hebben ze ook eigen site , zie bv site van gemeente Jakarta.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

tomysu waarom zou je als niet-indonesier niet op een kartu keluarga kunnen staan? daar is zelfs een speciaal vakje voor voorzien, waar ingevuld wordt WNI of WNA...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Het gaat niet om dat je buitenlander ben , maar om je verblijf status.
Een toerist , dus een niet bewoner van indonesia kan niet staan in de kartu keluarga.

advo999
User
User icon of advo999
spacer line

Mijn dochter is inmiddels 6 maanden en ik heb het hele administratieve proces doorlopen. Heb je het kind trouwens al erkend? Dat voorkomt heel veel problemen in de toekomst met bijvoorbeeld het verkrijgen van een nederlands paspoort, nederlandse nationaliteit enz.
Als je meer info wil stuur mij dan maar een mailtje.

Het is een WONDERBAARLIJK land.....

tomysu
User
spacer line

iya dat had ik even wat duidelyker neer moeten zetten sidia maar is inderddad zo en uit bule zyn bericht blijkt dus dat hij een turist is dus kan hij daar dan ook nooit op vermeld worden die KK

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Belgianguy

Als je wettelijk getrouwd ben met een Indonesische is het de vraag of het nodig is om je kinderen te erkennen.Wel inschrijven bij je eigen ambassade .
N.m.m wordt je automatisch een Nederlander als de vader een Nederlander is .

Het is anders als men niet wettelijk met elkaar getrouwd zijn , dan zal het kind automatisch een Indonesische staatsburger worden . Dat staat in de Indonesische wet .Dan heeft het kind geen rechstbinding met de vader.
En dan kan de vader alsnog de status van het kind vastlggen dmv erkenning.
In het verhaal van Bule72 staat duidelijk dat de moeder van zijn kind zijn echtgenote is.
Niet zijn verloofde of vriendin.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

ja hoor sidia, wettelijk getrouwd, compleet met buku nikah, dat dateert ook alweer van 1992
daarop werd ik direct bijgeschreven op de KK ook al had ik geen enkele permanente verblijfstatus (trouwens nu nog steeds niet, ik kom en ga met 30 en 60 dagen toeristen visa)
op die KK sta ik als kepala keluarga
blijkbaar is dat wettelijk allemaal ok want die KK is al diverse malen gebruikt bij allerlei instanties, o.a. kantor imigrasi
heeft nog nooit iemand moeilijk over gedaan dat ik maar een gwone 'turis' ben

bule72
User
spacer line

Het klopt inderdaad dat ik getrouwd ben, sinds vorig jaar juli overigens. We zijn momenteel bezig ons huwelijk nu ook voor de Nederlandse Burgerlijke Stand te laten registreren. Onze huwelijksdocumenten zijn inmiddels al vertaald / gelegaliseerd.
Nu dus alleen nog de zogeheten M46-procedure doorlopen om goedkeuring te krijgen.

Hoe zit het overigens met de geboorteaangifte? Ik neem aan dat ik eerst bij de Catatan Sipil moet zijn? En vervolgens naar de Ned. ambassade voor het Nederlands paspoort van mijn kind?
Het lijkt me allemaal nog vrij ingewikkkeld...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Geboorte aangifte doe je precies dezelfde zoals in Nederland , bij de Burgerlijke Stand(CaPil).
De formaliteit staat gewoon in de site van de gemeente voorbeeld bv van Jakarta.

http://www.kependudukancapil.g(...)o=produk_lapor_lahir

Voor de voorbeelden van de akte kelahiran(geboorte akte) zie :
http://www.kependudukancapil.g(...)&o=produk_akta_lahir

Als je dat gedaan heb zal de logische stap is het aanmelden etc bij de (Nederlandse )ambassade van de vader.

aanvulling:
uit de site van CaPil Jakarata ;
er wonen in jakaryta officieel bijna 4500 buitenlanders (WNA).
Jumlah Penduduk Jakarta
Sampai Bulan 01/2008
adalah : 7.564.506 orang
Wilayah WNI
Pusat 872.660
Utara 1.184.408
Barat 1.570.474
Selatan 1.744.702
Timur 2.167.713
K.Seribu 20.039

WNA - 2157 (P) , 511(U), 982(B),645 S) , 215 (T)
Total 7.559.996 4.510

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Belgianguy

Het kom bij mij vreemd over .
Hoe kan een orang turis (geen bewoner van Indonesia) in een Kartu Keluarga ingeschreven worden .?
Zie de eisen om ingeschreven te zijn in een K.K.

Persyaratan Pembuatan KK
Untuk membuat Kartu Keluarga harus melengkapi syarat-syarat berikut:
Surat Pengantar dari Pengurus RT/RW
Kartu Keluarga Lama
Surat Nikah atau Akta Cerai bagi yang membuat KK karena perkawinan / perceraian
Surat Keterangan Lahir / Akta Kelahiran
Surat Pengangkatan Anak
Surat Bukti Kewarganegaraan Republik Indonesia (SKBRI)
Surat Keterangan Pendaftaran Penduduk Tetap bagi WNA
XXXXX= Als je WNA ben moet je dan ingeschreven worden als vaste bewoner(penduduk tetap).
In jou verhaal , ben je een toerist.
Dus ............ ? iets klopt niet , tenminste als ik de regels lees.
Surat Keterangan Pelaporan Pendatang Baru (SKPPB) bagi pendatang dari luar DKI Jakarta
Surat Keterangan Pindah bagi penduduk yang pindah antar kelurahan dalam wilayah DKI Jakarta.

Zou iemand een fout gemaakt hebben ?
Of dat men niet goed gelezen hebben.
Of het kan ook zijn dat ik verkeerd gelezen heb.
Kan gebeuren Emoticon: Smile

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

allemaal mooie regeltjes sidia
klopt allemaal wel in jakarta of andere steden
op het platteland (toch nog altijd de meerderheid van de indonesiers) moet je daarmee niet afkomen (wie van mijn buren hier heeft nou een SKBRI of zelfs een akte kelahiran)
en hier wordt ook veel getrouwd zonder papieren (kawin sirih) dus een buku nikah hebben er ook al velen niet
en toch heeft toch iedereen die ik ken hier een KK
dus de praktijk lijkt toch weer maar es ver van de theorie (de wet) af te staan
welke ervaringen hebben anderen hier mee? best es interessant om te horen...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 29-05-2008 01:25 belgianguy wrote:
allemaal mooie regeltjes sidia
klopt allemaal wel in jakarta of andere steden

dus de praktijk lijkt toch weer maar es ver van de theorie (de wet) af te staan
welke ervaringen hebben anderen hier mee? best es interessant om te horen...

Je zegt , klopt wel , maar de praktijk is anders.

Mijn komentaar is :
Klopt wel BG , ya dat klopt ook wel dat jij zegt dat wat ik schrijft wel klopt . Emoticon: Smile

Dat werd vaak gedaan , dat heb ik in sommige topics ook aangezwengeld.
Ik kan me begrijpen dat in Indonesia , men in sommige gevallen bepaalde handelingen moeten doen.
De nederlanders hebben een gezegde :" Nood breekt wet ".
Wat mij wel bevreemde is dat Emoticon: Confused sommige buitenlanders uit "hoog" ontwikkelde westen het mss ook doen.
En dat vind ik jammer. Emoticon: Yes!

Zoals je weet , zal een huwelijk / overeenkomst die gebaseerd is op ondeugdelijke papieren nietigd (niet rechtsgeldig) , dat is toch ook zo in Nederland(ik woon in Nederland) , dus waarom niet in Indonesia en andere werelddelen.?

Formeel is het ook verboden , zelfs de ambtenaren die meedoen kunnen een gevangenisstraf riskeren.
Zie U.U. Perkawinan 1974.

Voorzover ik me kan beoordelen is het een zware overtreding die consequenties kan geven , is iets anders dan dat je door de rode light rijdt , schuin oversteken in de buurt van een zebrapad of verkeerd parkeren.

elsbeth
User
spacer line

Helemaal mee eens, Sid. Als papieren rond huwelijk en kinderen niet in orde zijn, kan dat een drama worden. Best mogelijk dat het in Indonesie allemaal niet zo uitmaakt, zoals hier eerder werd gezegd, maar stel dat je later nog eens in Nederland wil gaan wonen en dingen als deze blijken niet in orde te zijn. Juist bij zaken als huwelijk en kinderen moet je goed nadenken wat er gebeurt als het mis gaat, als je gaat scheiden, al iemand overlijdt, als één van de partijen al het geld over de balk smijt. etc. Ook de kwestie van nationalioteit is natuurlijk enorm belangrijk. Ik ben totaal niet op de hoogte van de wetgeving wat dta betreft in Indonesie, maar ik zou het heeeeel goed uitzoeken, ook gewoon bij de officiele instanties. Dus Bule 72, is het niet handiger om eerst de officiele weg te behandelen (zowel de Indonesische als de Nederlandse). Je krijgt nu toch tegenstelde reacties, de een zegt dat het allemaal wel goed komt, de ander twijfelt daar sterk aan. Lijkt mij eerlijk gezegd doodeng.
Succes ermee en veel plezier straks met je vrouw en je kindje.
Groet Elsbeth

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 29-05-2008 09:48 elsbeth wrote:
Dus Bule 72, is het niet handiger om eerst de officiele weg te behandelen (zowel de Indonesische als de Nederlandse). Je krijgt nu toch tegenstelde reacties, de een zegt dat het allemaal wel goed komt, de ander twijfelt daar sterk aan.
Lijkt mij eerlijk gezegd doodeng.

Waarom doodeng ?
Het is kwestie van de wet volgen .
Zeker , het kan langer i.d zin van moeilijk(er) , en dat je ook soms als de dikke "Friese Melkkoe" gezien wordt door corrupte ambtenaren als de papieren niet in orde zijn .
Ondank dat ik in NLD woon , ga ik hier(in Indahnsesia) vaak roepen om de Indon.wet te respecteren , en zeker als het om huwelijk , vestigen, nationaliteit gaat.En ook over het meedoen aan omkooppraktijken.Het wordt dan een misdrijf i.p.v overtreding.
De reden is omdat ik Indonesier ben en afkomstig uit een ambtenaren familie.
Al generaties , en met trots kan ik zeggen dat mijn familie allemaal arm zijn gebleven .
Vandaar dat ik vaak fel reageer als iemand gelijk praat hoe makelijk het is om mensen/ambtenaren om te kopen , en als bewijs schrijven ze ook dat ze het gedaan hebben.(Uit eigen ervaring = of van iemand die ze kennen).
Dat het gebeurt weet ik ook.
Daar ga ik niet moeilijk of schijnheilig doen .
Ik waarschuw alleen maar .
Kleine verkeersovertredingen , en andere kleine ongemakken vind ik niet interessant .Who cares of pietje of jantje 20.000 rupie aan een verkeersagent "schikking" betaalde .

Nu lees je ook geregeld over verhalen van mislukte transacties mbt huizen-grondbezit.Hoe buitenlanders(i.h.b Nederlanders= Indahnesia is toevallig een Nld site) "plat op hun bek gaan".

elsbeth
User
spacer line

Da's precies wat ik bedoel, Sid. Doodeng om NIET gewoon de wetgeving te volgen.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

On 28-05-2008 08:53 advo999 wrote:
Mijn dochter is inmiddels 6 maanden en ik heb het hele administratieve proces doorlopen. Heb je het kind trouwens al erkend? Dat voorkomt heel veel problemen in de toekomst met bijvoorbeeld het verkrijgen van een nederlands paspoort, nederlandse nationaliteit enz.
Als je meer info wil stuur mij dan maar een mailtje.

Kun je me misschien ook advies geven als je niet getrouwd bent, hoe en wat te handelen? Uiteraard wil ik mijn kind erkennen maar dat stuit op problemen als je niet getrouwd bent...

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 28-05-2008 19:25 bule72 wrote: Onze huwelijksdocumenten zijn inmiddels al vertaald / gelegaliseerd.
Nu dus alleen nog de zogeheten M46-procedure doorlopen om goedkeuring te krijgen.

Hoe zit het overigens met de geboorteaangifte? Ik neem aan dat ik eerst bij de Catatan Sipil moet zijn? En vervolgens naar de Ned. ambassade voor het Nederlands paspoort van mijn kind?
Het lijkt me allemaal nog vrij ingewikkkeld...

Is niet zo ingewikkeld. Je moet eerst bij de Catatan Sipil een geboorteakte regelen, deze vervolgens laten legaliseren bij de minsteries van Justitie en Buza en uiteindelijk bij de Ned. ambassade. Aangezien dit een lijdensweg is, kan je beter voor een habbekrats die legalisaties uit handen geven aan 1 van de door de ambassade erkende bemiddelingsburo's (stuur me een email en ik zend je de lijst met buro's).
Pas als de gebooorteakte is gelegaliseerd, kan je een Nederlands pasport aanvragen. Aangezien jij de wettelijke vader bent, is je kind in Indonesische ogen een buitenlands kind en heeft dan ook nog niet automatisch de Indonesische. Daarvoor moet je opteren nadat de Nederlandse nationaliteit is geregeld. Doe je dit niet, dan is je kind stateloos.
We zijn nu alweer ruim een maand verder, dus zal je al wel "onderweg" zijn met het proces. Succes.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-07-2008 10:17 siebjans wrote: Kun je me misschien ook advies geven als je niet getrouwd bent, hoe en wat te handelen? Uiteraard wil ik mijn kind erkennen maar dat stuit op problemen als je niet getrouwd bent...

Is je kind al geboren of is je vriendin zwanger? Als ze nog zwanger is, moet je samen met haar naar Singapore (of kan ook Bangkok if I'm not wrong ) naar de Nederlandse ambassade om je kind als "ongeboren vrucht" te erkennen (beide ouders moeten aanwezig zijn). Na geboorte is je kind dan ook automatisch Nederlander. Dit kan je jammergenoeg niet in Jakarta bij de ambassade laten doen omdat er daar niemand bevoegd is als ambtenaar van de burgerlijke stand op te treden.

Uiteraard kan je je kind ook na de geboorte erkennen maar dan moet je qua Nederlandse nationaliteit 3 jaar wachten voordat je de Nederlandse nationaliteit kan aanvragen voor hem/haar, gerekend vanaf de erkenning. Je moet dan kunnen aantonen dat je je kind gedurende die 3 jaar hebt onderhouden en met de moeder hebt samengeleefd. Dit is uiteraard omslachtiger dan de 1e optie.
Let er wel op dat je de erkenning in RI doet bij een rechter of bij de burgerlijke stand (catatan sipil) want RI accepteert wettelijk sowieso geen erkenningen via een notaris en NL ook niet meer. Dus een notariele akte wordt door de Nederlandse ambassade niet (meer) geaccepteerd (dit n.a.v. die toestand rond notariele akten die ik al eerder in een ander item over grondbezit heb genoemd).
Succes.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-05-2008 09:48 elsbeth wrote: Als papieren rond huwelijk en kinderen niet in orde zijn, kan dat een drama worden.
......maar stel dat je later nog eens in Nederland wil gaan wonen en dingen als deze blijken niet in orde te zijn. Juist bij zaken als huwelijk en kinderen moet je goed nadenken wat er gebeurt als het mis gaat, als je gaat scheiden, al iemand overlijdt, als één van de partijen al het geld over de balk smijt. etc. Ook de kwestie van nationalioteit is natuurlijk enorm belangrijk.

In het is vaak een drama. Wat een zooitje het gros van de Nederlanders ervan maakt.....ongelooflijk (vaak onbewust). Probleem is dat men denkt dat de wetsregels hier het zelfde werken. Daarnaast veranderen regels snel (ook vanuit NL) en moet je bijblijven. Vaak hangt men aan de partner die het wel zal regelen als Indonesi(sch)e(r). Maar die heeft nog nooit met dit soort kwesties te maken gehad, dus weet het feitelijk ook niet. Echter vaak malu om dit te erkennen en maakt er vervolgens een zooitje van.

En wie zijn de dupe doorgaans...............juist, de kinderen. Gisteren net zo'n geval gehad van "vergeten de kinderen te erkennen". Nu in een scheiding en geen poot om op te staan om ook nog maar iets van zijn kinderen te kunnen zien of doen (wel jarenlang alles betaald voor de kids).

Een ander die zijn kinderen allen Indonesisch "had laten worden" (even laten "regelen"), een Indon. paspoort wil aanvragen voor hen en vervolgens krijgt te horen dat de kinderen vanaf geboorte reeds stateloos zijn. NL wil ze niet accepteren als staatsburger en RI ook niet.

Er overlijdt een Nederlander, kinderen inmiddels ook Indonesisch gemaakt via de nieuwe regeling op dubbele nationaliteit, en de schoonouders willen een vinger in de pap. Nee, zegt de weduwe: "Niks meer met jullie te maken en de kids zijn Indonesisch; dus we volgen het Indon. recht". Schoonouders uit NL krijgen dus hun kleinkinderen niet meer te zien.

En ga zo maar door. Er is geen statistisch onderzoek naar gedaan maar ik schat zo - via mijn ervaringen - dat ca. 60% de zaken niet in orde hebben.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

On 15-07-2008 11:22 Yogya-Bali wrote:

...

Is je kind al geboren of is je vriendin zwanger? Als ze nog zwanger is, moet je samen met haar naar Singapore (of kan ook Bangkok if Im not wrong ) naar de Nederlandse ambassade om je kind als "ongeboren vrucht" te erkennen (beide ouders moeten aanwezig zijn). Na geboorte is je kind dan ook automatisch Nederlander. Dit kan je jammergenoeg niet in Jakarta bij de ambassade laten doen omdat er daar niemand bevoegd is als ambtenaar van de burgerlijke stand op te treden.

Uiteraard kan je je kind ook na de geboorte erkennen maar dan moet je qua Nederlandse nationaliteit 3 jaar wachten voordat je de Nederlandse nationaliteit kan aanvragen voor hem/haar, gerekend vanaf de erkenning. Je moet dan kunnen aantonen dat je je kind gedurende die 3 jaar hebt onderhouden en met de moeder hebt samengeleefd. Dit is uiteraard omslachtiger dan de 1e optie.
Let er wel op dat je de erkenning in RI doet bij een rechter of bij de burgerlijke stand (catatan sipil) want RI accepteert wettelijk sowieso geen erkenningen via een notaris en NL ook niet meer. Dus een notariele akte wordt door de Nederlandse ambassade niet (meer) geaccepteerd (dit n.a.v. die toestand rond notariele akten die ik al eerder in een ander item over grondbezit heb genoemd).
Succes.

Erg bedankt YB!! Dit wist ik niet en wat ik hoorde, ik zag het allemaal niet meer zo zitten! Dit wat je schrijft is toppie! bedankt nogmaals. namens mij, de moeder en het ongeboren kind!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 15-07-2008 11:43 Yogya-Bali wrote:

...

Een ander die zijn kinderen allen Indonesisch "had laten worden" (even laten "regelen"), een Indon. paspoort wil aanvragen voor hen en vervolgens krijgt te horen dat de kinderen vanaf geboorte reeds stateloos zijn. NL wil ze niet accepteren als staatsburger en RI ook niet.

Dit begrijp ik niet.
Volgens de UU Kewarganegaraan heeft de moeder een rechtverbintenis met het kind.
En kind is ook geboren in Indonesia.
Mag ik aannemen dat in dit geval de vader niet wil erkennen ?
Voor de nwe werking van de wet van "dubberle nationaliteit"van 2006 is de kind van een buitenlander met een indon.vrouw automatisch een buitenlander.
En in de wet staat ook dat als de vader (of het land?) het kind niet erkende , kom het kind automatisch de Indonesische staatsburgerschap toe .
Dat om te voorkomen dat het kind statenloos werdt.

Kan opgezocht worden , en mits de wet niet veranderd wordt.

Soortgelijke strekking zit ook in de Nederlandse wetgeving om te voorkomen dat een kind van een buitenlander met Nederlandse statenloos wordt als de vader het kind niet erkent .

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Aanvulling UU Perkawinan.

Pasal 43

(1). Anak yang dilahirkan diluar perkawinan hanya mempunyai hubungan perdata dengan ibunya dan keluarga ibunya.

(2). Kedudukan anak tersebut ayat (1) diatas selanjutnya akan diatur dalam Peraturan Pemerintah.

.U.U Kewarganegaraan. 2006

Warga Negara Indonesia;
Pasal 4.
d. anak yang lahir dari perkawinan yang sah dari seorang ayah warga negara asing dan ibu Warga Negara Indonesia;

e. anak yang lahir dari perkawinan yang sah dari seorang ibu Warga Negara Indonesia, tetapi ayahnya tidak
mempunyai kewarganegaraan atau hukum negara asal ayahnya tidak memberikan kewarganegaraan kepada
anak tersebut;
g. anak yang lahir di luar perkawinan yang sah dari seorang ibu Warga Negara Indonesia;
i. anak yang lahir di wilayah negara Republik Indonesia yang pada waktu lahir tidak jelas status kewarganegaraan ayah dan ibunya;

Is duidelijk .beschreven.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-07-2008 12:15 siebjans wrote:

...

Erg bedankt YB!! Dit wist ik niet en wat ik hoorde, ik zag het allemaal niet meer zo zitten! Dit wat je schrijft is toppie! bedankt nogmaals. namens mij, de moeder en het ongeboren kind!

Dus naar Singapore met vrouwlief....
Maar vraag het voor de zekerheid nog even aan de Nederlandse ambassade of er nog steeds een bevoegde ambtenaar aanwezig is op de Nederlandse ambassade in Singapore.
Succes.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,291 posts - 13,691 topics - 25,175 members - last post @ 17-10-2019 17:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,565,604 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com