indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Geloof in Indonesië > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 


Hoe tolerant is een samenleving of bent U ten opzichte van andere geloven en culturen?

In IndonesiŽ staat in de grondwet dat ze vrijheid van religie garandeert mits er een oppergod aan te wijzen is. In Nederland staat in de grondwet dat er vrijheid van religie is. De vraag die je zou kunnen stellen in de aanwezige verschillen hoe beide samenlevingen omgaan met andere religies en de aanwezige tolerantie. In Nederland zien we momenteel het niveau van tolerantie van andere geloven dalen. Tenminste als we de media en andere bronnen volgen. Waarbij opgemerkt mag worden dat de media hierin zeker een rol heeft.

Hoe tolerant bent U tegen Uw buurman die een andere religie aanhangt. Waar liggen de grenzen van tolerantie en wat lijkt U acceptabel? Mag Uw buurman een schaap slachten? Een ei eten met Pasen? Liggen er andere weerstanden in de geloofsbeleving door bijvoorbeeld bloed of eerwraak die geaccepteerd is in een geloof wat beleid wordt maar niet door de samenleving waarin in deze plaats vind. De discussie die doorgaans plaats heeft adresseert extremisme. Is Uw buurman of collega extremist omdat hij een geloof aanhangt? Of, is er nuance aan te brengen. Vervolgens dient de vraag zich aan, hangt U een geloof aan die in een maatschappij weerstand oproept, hoe tolerant bent U dan tegenover de dan ervaren of ondervonden intolerantie. Het onderwerp religie heeft veel facetten en dit vraagstuk is meer dan genoeg voor 1 topic/onderwerp.

Ziet U meer aspecten dan kan er altijd een nieuw topic geopend worden in dit forum.




It's only kinky the first time.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 

Hoe tolerant jouw buurman is, is ook van belang.

Tevens zijn er twee soorten religueuze mensen
1) Die denken dat de zeer religieus zijn d.m.v. 1 tot 5/dag te bidden. Daarnaast alles blijven doen wat hun boek verbied.
2) De ander die daadwerkelijk religues is, en leeft volgens de geboden in zijn boek.

Dus tolerant t.o.v. iemand anders zijn religie?
Je mag geen hond in huis hebben, maar hij pakt iedere vrouw, hij rook als een ketter, hij drinkt zit zat.

Dus Tolerantie? Dat is nogal een moeilijk begrip en zeker religie.
Iemand zegt alheel snel dat hij/zij religues is.

Komt Zondag uit de kerk, ziet dat zijn wagen klem staat en hij begint te vloeken. Hij kan gelijk weer terug de kerk in om weer vergiffenis te vragen voor zijn zonden.

Het is niet tolerantie, het is de meerderheid in jou regio welke je dwingt je om je aan te passen aan hun regels.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 

ALbert
Het is niet tolerantie, het is de meerderheid in jou regio welke je dwingt je om je aan te passen aan hun regels.

Het is wel zo, dat het duidelijk is, dat er steed na jaren, in Indonesie
steeds meer rekening moet houden,met.
en dat MET mag u invullen.
de tolerantie daar bestaat niet , nooit het gevoel gehad Emoticon: Talk to the hand Emoticon: So funny


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Ik heb een slogun:

"Alleen god weet of god bestaat".

Dit is natuurlijk een paradox maar voor mij betekend het dat ik zelf nooit kan weten of er werkelijk een god bestaat.

Ik zal ook nooit kunnen bepalen of iemand die een bepaald geloof heeft de waarheid spreekt of niet.
Wie ben ik om hierover te kunnen oordelen?
Dit betekend dat ik iedere religie respecteer.
Ik ben eigenlijk het omgekeerde van een atheist.
Mijn ex vrouw was redelijk fanatiek moslim en ook dat respecteerde ik.
Officieel op papier ben ik moslim geworden omdat dit geloof dat mij gebood om te doen om met haar te trouwen, voor mij is dit nooit een probleem geweest om de voorgaande reden.
Het zal natuurlijk altijd een discussiepunt zijn of de rituelen die elk geloof heeft te respecteren of niet.
De "besnijdenis" van mijn baby was voor mijn eigen moraal acceptable, ik heb zelf toegezien dat dit ritueel zodanig werd uitgevoerd dat ik zeker wist dat het mijn baby niet zou beinvoeden in haar verdere leven.
Ik weet dat dit ritueel ook op veel ernstigere manieren word uitgevoerd als zelfs het wegsnijden van de clitoris. Ik persoonlijk ben daar zwaar tegenstander van.

Ik denk dat iedereen zijn eigen grenzen heeft met wat wel en niet toelaatbaar is van verschillende rituelen en het is zeer moeilijk daar een wereldwijde standard voor te creeren.

Greetz




monyet
User
User icon of monyet
spacer line
 

Mooi onderwerp.

2006, aardbeving Bantul (bij Yogyakarta). Groot deel van de familie van mijn vrouw woont in Bantul. Zijn allemaal katholiek en de oom van mijn zus is pastoor in de lokale gereja.
Alles was verwoest na de aardbeving. Twee familieleden zijn om het leven gekomen. Op sommige plaatsen zijn de hele lokale gemeenschappen verdwenen. Er zijn veel kinderen zonder ouders en veel ouderen die niemand meer hebben om voor hen te zorgen. Begin 2007 zijn wij gaan kijken naar het rampgebied en hebben we geld gedoneerd aan alle familieleden, ook veel geld namens een vriend van mij, die een bollenbedrijf bezit in de bollenstreek. Tot die tijd waren er velen in het gebied die nog steeds dakloos waren. Niets was opgebouwd en van de overheid was geen financiŽle hulp gekomen, hoewel die wel toegezegd was.
Tot onze grote verbazing zagen we kasten van huizen staan tussen de puinhopen. Dat waren rijke moslims die daarheen verhuisd zijn. Wordt door de overheid gestimuleerd om andere religies te ontmoedigen. Moslims die wel al in en om Bantul woonden kregen wel financiŽle hulp en hadden wel geld om hun huizen op te bouwen, maar de Christenen kregen niets.
De reden dat die vriend van mij wou helpen is dat hij na zijn reis door Sumatra enorm aangedaan was door alle afgebrande kerken op het eiland. Wij zijn hem dan ook zeer dankbaar. Helaas halen dit soort gebeurtenissen het nieuws meestal niet en daarom voelen weinig Nederlanders zich betrokken bij deze aardbevingen. Geld storten op goede doelen helpt ook niet, want dat komt simpelweg niet terecht bij de juiste mensen. Het bewijs daarvan hebben wij op de band staan.
Dit jaar wederom teruggeweest, het begint na twee jaar een beetje te komen met de wederopbouw. Wederom geld overhandigd aan de pastoor, maar hij zei tegen ons: "We moeten het geld verdelen met alle inwoners en we kunnen het niet gebruiken om de kerk op te bouwen, want dat zou heel slecht ontvangen worden door de moslims hier".
Zo zit IndonesiŽ in elkaar. Helaas. Pijnlijk maar waar. En iedereen die het niet gelooft raad ik aan daar eens een kijkje te gaan nemen. We zijn nog steeds bezig met het inzamelen van donaties, want er is nog heel veel op te bouwen.


From Dayeuhkolot with love

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 

Monyet, ik herken dit 100%.
Mijn schoonmoeder - woonachtig in Bantul - heeft zich (ogenschijnlijk) moeten bekeren tot de islam om een overheidsbijdrage te kunnen krijgen voor haar beschadigde woning. En ze moet nu een jilbab dragen. Uiteindelijk heeft ze ongeveer de helft gekregen van wat haar moslimburen kregen want ze was toch geen "volle" moslim (ondanks dat schoonvader een geboren en getogen moslim is) en haar conversie werd ook niet vertrouwd. Zelfs haar medemoslim buren spraken er schande van. Uiteindelijk heeft deze atheist het geld kunnen verschaffen voor wederopbouw. That's Indonesia nowadays.

Wat er tegenwoordig in de naam of onder het mom van religie gebeurt in RI is walgelijk en tart alle regels van vrijheid van godsdienst en democratie. Daarom kijk ik ook met zeer gemengde gevoelens aan tegen die zgn. converts die zo nodig om "op de doos" te kunnen hun in het westen verworven godsdienstvrijheid hiervoor verkwanselen. Dit soort dingen gebeurt dus ook uit jullie naam daar de moderate moslim zich niet laat horen en geen protest aantekent tegen bovengenoemde praktijken. En zeg later niet: "Ich habe es nicht gewusst".

Vandaag stond op de voorpagina van de Jakarta Post dat door een soort religie-"watchdog" uit de US, RI de wacht is aangezegd dat het zichzelf aan het plaatsen is op een lijst van landen waar godsdienstvrijheid in het geding is. Dit n.a.v. het toleren van verwoesten van gebedshuizen van minoriteiten door bepaalde extremistische elementen, zowel als het gaat om non- als mede-moslims.




monyet
User
User icon of monyet
spacer line
 

Sorry, "oom van mijn zus" moet natuurlijk "oom van mijn vrouw zijn" haha. We gingen naar mn zus vandaag, misschien dat mn typfout daarvandaan komt Emoticon: Confused


From Dayeuhkolot with love

monyet
User
User icon of monyet
spacer line
 

t Zou goed zijn als er eindelijk eens actie ondernomen wordt hiertegen. Maar IndonesiŽ is niet alleen, want het hele Midden-Oosten zou op die lijst moeten staan, bijna heel Noord-Afrika, Rusland, China en vele andere landen. Misschien is vrijheid van godsdienst wel gewoon teveel gevraagd...


From Dayeuhkolot with love

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Oyibo,
Ik ben tolerant tegen mijn moslim buren, we groeten elkaar.
Maar zij zien mij als Christen: dus een onreine varkensvleeseetster.
Uitleggen dat ik vrijwel geen vlees eet is zinloos, je hebt het godsdienst stempeltje nu eenmaal.
Wel weten moslims uitstekend de weg te vinden bij de Voedselbank,Sociale Zaken etc.
We zijn dringend op zoek naar vrijwilligers, geen moslim,Somalier of wat voor allochtoon biedt zich aan om te helpen, maar hulp vragen bij een Christelijke organisatie vindt men gewoon.We zijn dus Nederlandse hulpverleners
Dit is de reden, dat we een strenge controle gaan uitvoeren, omdat gebleken is dat goederen en pakketten met veel winst worden doorverkocht.
Op deze nieuwe topic zal ik verder niet reageren:
ten eerste zie ik geen toenadering tussen deze 2 geloven, eerder polarisering en ten tweede leidt dit soort discussies ongetwijfeld weer tot beledigingen.
En dat is zinloos.
Zo komen we nooit verder

Selamat sore,
Wilma/Merapi



Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 04-05-2008 21:06 monyet wrote:
t Zou goed zijn als er eindelijk eens actie ondernomen wordt hiertegen. Maar IndonesiŽ is niet alleen, want het hele Midden-Oosten zou op die lijst moeten staan, bijna heel Noord-Afrika, Rusland, China en vele andere landen. Misschien is vrijheid van godsdienst wel gewoon teveel gevraagd...


Dat staan ze ook: China, een aantal voormalige sovjetrepublieken, vele Midden-Oosten landen, Noord-Korea, Vietnam, enkele Noord-Afrikaanse landen.




oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Merapi,

Het zal je misschien verbazen, maar ik zou haast de suggestie eens doen met ze te praten over wat je doet en dat hun hulp erg gewaardeerd is.
Het is niet overal gebruikelijk spontaan je hulp aan te bieden.

Kijk dan eens naar de reaktie die volgt.
Wellicht verbazingwekkend.


It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

oyibo,

ik doe niets anders om hulp aan te bieden!
Zeker wordt dit gewaardeerd.
Weer dit punt: moslims bemoeien zich niet met Afrikanen en Nederlanders.
Oyibo, ik doe al 20 jaar vrijwilligerswerk,naast mijn baan.
Nu ga ik mij bezig houden met de Indische 1e en 2e generatie mensen uit Nederlands Indie, om hen te helpen.
In Den Haag wordt al veel gedaan, maar er kan nog veel meer!
Deze generatie heeft al zo veel geleden..
Het wordt tijd dat er iets wordt gedaan.
Moslims zijn in Nederland pas 30jaar, maar de koloniale overheersing bestaat al 350jaar



kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line
 


On 05-05-2008 15:29 oyibo wrote:
Merapi,

Het zal je misschien verbazen, maar ik zou haast de suggestie eens doen met ze te praten over wat je doet en dat hun hulp erg gewaardeerd is.
Het is niet overal gebruikelijk spontaan je hulp aan te bieden.

Kijk dan eens naar de reaktie die volgt.
Wellicht verbazingwekkend.


Heeft natuurlijk totaal geen zin, wij hebben onze knuffelallochtonen nu al 30 jaar in de watten gelegd en hen proberen te begrijpen, en kijk wat er van terecht is gekomen. Aanpassen of oprotten lijkt me een betere policy. Als ik me in Indonesie niet aanpas en een joint rook word ik ook 4 jaar opgesloten, het is gewoon een kwestie van meedoen met de spelregels van het land.


Gracias. Sama sama

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Juist Kiwimave, hen te proberen te begrijpen [moslims] kan,MAAR JE KRIJGT GEEN CONTACT.
Aanpassen lukt niet bij oudere moslims, trouwens ook moeizaam bij de jongeren, zij worden beinvloed door familie.
Des te meer reden om hulp te bieden aan de Indische Nederlanders, inmiddels 70 a 80 jaar oud.
Deze groep kun je niet vergelijken met moslims in de grote steden!
Zij verdienen respect en hun nakomelingen zijn daarvoor ook hard bezig.
Ik hoef hier niet uit te leggen dat er een groot verschil is in ontwikkeling en taal; plus de band met NI, de Jappenkampen..............




spacer line  


On 05-05-2008 17:22 kiwimave wrote:

...

Als ik me in Indonesie niet aanpas en een joint rook word ik ook 4 jaar opgesloten, het is gewoon een kwestie van meedoen met de spelregels van het land.


Er is een groot verschil je niet aan de wet te houden of je niet aanpassen aan een ongeschreven wet.
Je kan in Indonesie geen joint roken omdat dat bij de wet verboden is, maar als iemand hier dronken overstraat loopt word die niet gearresteerd terwijl dat hier toch een vrij groot taboe is.

Greetz





merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

in Nederland kan allebei: dronken over straat lopen [voornamelijk de Oost-Europeanen, met name Polen en Roemenen]
Een joint roken mag altijd,maar je moet geen wietplantage beginnen, want dan komt de politie wel in actie, als ze al komen.
Bij een opgerolde wietkwekerij zijn ze niet echt hard:
Boetes, belasting
Hoe is dat in Indonesie?
10 jaar cel?



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Merapi,
Ik bedoelde om eens te vragen of ze jou mee willen helpen hulp te verlenen aan anderen.


It's only kinky the first time.

Pamelabak
User
spacer line
 

Merapi,
Is er nog een 1e. generatie Indisch Nederlanders? Ik ben van de 2e. generatie en inmiddels al bijna 61 jaar. Mijn ouders zijn al heel lang geleden overleden. Ze zouden nu, indien ze nog zouden leven, resp. 106 en 90 zijn.
Zijn er van de 2e. generatie Indisch Nederlanders nog veel mensen, die onder de oorlog geleden hebben? Ik zelf ben net na de oorlog geboren en heb gelukkig geen trauma's aan over gehouden. Mijn zuster en broers, die in en voor de oorlog geboren zijn, hebben ook gelukkig niets aan over gehouden, ofschoon ze heel veel hebben meegemaakt.
Groetjes,
Pamela



Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 

Hehehe, kijk eens wat vandaag op de voorpagina van de Jakarta Post staat:
"A survey conducted to commemorate a decade of Indonesia's reform movement has concluded an overall decline in the freedom of relgion and speech....."
"......most freedoms has been curtailed".
Wat heeft democratie dit land gebracht? Niets dan intolerantie (en - sorry to say - voor een groot deel uit de islamitische hoek).




sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 06-05-2008 08:59 Pamelabak wrote:
Merapi,
Is er nog een 1e. generatie Indisch Nederlanders? Ik ben van de 2e. generatie en inmiddels al bijna 61 jaar. Mijn ouders zijn al heel lang geleden overleden. Ze zouden nu, indien ze nog zouden leven, resp. 106 en 90 zijn.


Het is wel mogelijk , maar niet veel.
Dat hangt af van de leeftijd toen de 1ste stamvader of stammoeder uit Ned.Indie aankwamen in Holland.
De "migratie"van de 1ste en 2de generatie Indische Nederlanders verliep in diverse perioden.
Vanaf 1945 t/m periode 1957 - 1968 .
En zeker bij de zgn spijtoptanten groep.

Ik zie me zelf als 2de Generatie Indonesiers (Vrije Indonesiers) , omdat mijn ouders tot de 1ste Generatie Indonesiers die "gevochten" hebben met de Nederlanders .Mijn "generatie"behoren tot de leeftijds groep tussen 55-60 ers .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line
 

  • Er is al vťťl gezegd, wat van belang is o.a. tolerantie ......

  • Maar ik wil het eens hebben over 'zelfkritiek' en 'mogelijkhedeen tot zelf-reflexie over je eigen geloof' ..... wordt dat getollereŽrd ???

  • Bestaat dat ..... voor ieder geloof .....

  • Kan het 'Islamdebat' ůůk niet als een 'spiegel' dienen voor bijvoorbeeld Christenen ......





  • 'Ahu kura ahia, mansia nia'

    oyibo
    Moderator
    User icon of oyibo
    spacer line
     

    Lijkt me niet Anisj.
    Het Islam debat spitst zich toe op een aantal zaken die specifiek verband houden met het geloof. Op het forum zijn al een aantal zaken genoemd en in discussie aanwezig geweest, te denken aan besnijdenis bij vrouwen bijvoorbeeld? Dus kan niet een spiegel zijn voor bijvoorbeeld Christenen.


    It's only kinky the first time.

    spacer line  

    Ik sta er van te kijken hoe rustig het hier is, waar zijn de jantjes, godinnen en brendababes ineens gebleven? he he he.

    Greetz



    AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line
     


    oyibo

    Op het forum zijn al een aantal zaken genoemd en in discussie aanwezig geweest, te denken aan besnijdenis bij vrouwen bijvoorbeeld ? Dus kan niet een spiegel zijn voor bijvoorbeeld Christenen.

    Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 06-05-2008 17:08


  • "...... aan zulkee extreme dingen denk ik ůůk niet hoor ....."

    " ..... Christenen zouden een voorbeeld kunnen nemen aan het idee wat Islamieten hebben aan hun ' gemeenschappelijkheid in het geloof ' men stapt naar mijn eigen indruk netzo makkelijk een andere mokee dan de eigen binnen ..... Nederlanders gaan niet zo makkelijk een Molukse kerk binnen, heb ik de indruk en men is vaak verbaast over de liturgie ..... het is normaal dat kleine kinderen er gewoon zijn en soms zelfs spelen ...... "


  • 'Ahu kura ahia, mansia nia'

    merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line
     

    Pamela en Om Sid,
    Ja ze zijn er nog,de 1e generatie, 80ers er 90ers inmiddels, af en toe bezoek ik hen. En dan hoor je de verhalen, een geduldig luisterend oor is al genoeg!
    heb ontzettend respect voor deze lieve mensen!
    Dan maak je ook leuke dingen mee: uithoren., heb je een man,heb je maar 1 kind"'? weinig
    Maar bovenal de gastvrijheid.
    Zeer zeker Pamela, de 2e en de 3e generatie heeft onder de oorlog geleden, hun ouders spraken bijna niet daarover, ze waren verstild in hun verdriet.
    Ik zie het aan mijn vriend,al 50jaar in Nederland, het is en blijft een trauma,vader in een Jappenkamp gezeten.
    Langzaam maar maar zeker met veel geduld kan hij er een beetje over praten, maar als je van iemand houdt dan doe je dat.




    You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.



    51,421,991 topic views - 223,906 posts - 13,518 topics - 16,742 members - last post @ 23-11-2017 02:40 CET

    Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

    92,449,230 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com