indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Mijn vrouw en ik gaan in de maand september naar Jawa en Lombok. Alleen vliegticket hier geregeld en de rest ter plaatse. Als we in Indonesie zijn gaan wij vaak met auto met chauffeur op pad.
Nu lijkt het ons leuk om met een scooter de omgeving e.d. te verkennen. Heeft er iemand ervaring met het huren van scooters en waar moet je zoal op letten.

Rudy en Babs

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Hier hebben jullie misschien ook wat aan:

Huren van een motor
Kopen van een motor

Huren beviel me prima. Zorg dat je er eentje huurt met spiegeltjes, is verdomde handig. Helm is verplicht, neem altijd het eigendomsbewijs mee, anders kunnen ze hem in beslag nemen. Even in de computer opzoeken is er daar niet bij.

hanmel
User
spacer line

Bedoel je met scooter zoals ik er eentje heb in Nederland: zonder rijbewijs?
Kan dat ook op Bali?
hanmel

spacer line  

Naar aanleiding van de reacties begrijpen wij hier uit dat ze in Indonesie niet rijden op scooters maar op brommers/motors.
Men heeft het op deze chat-lijn alleen maar over moters en niet over bromfietsen.
Onze vragen zijn:
1. kun je ook bromfietsen huren en waar moet je op letten?
2. heb je er ook een rijbewijs o.i.d. nodig ?
3. heb je voor motoren motorrijbewijs nodig?

P.S. Jeroen en Hammel alvast bedankt voor de snelle reactie.

Rudy en Babs

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik noem het motoren omdat ze zwaarder zijn dan de scootertjes hier in Nederland. Wat het precies is weet ik niet. Volgens de Indonesische wet heb je er een rijbewijs voor nodig, of een internationaal motor rijbewijs.

Ik heb een auto-rijbewijs en zorg er gewoon voor dat ik me een beetje aan de regeltjes houdt. Je wordt echt niet zomaar aangehouden omdat je toerist bent (schijnbaar op Bali wel, geen ervaring mee, komt dan nog wel). Wel hebben ze regelmatig controles waarbij ze iedere motorrijder aanhouden en vragen naar het eigendomsbewijs en rijbewijs.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Bromfietsen hebben ze hier niet. De meeste motoren, die wel veel op bromfietsen lijken hebben toch wel een cilinderinhoud van 80cc of meer. Scooters zie ik ook wel, maar niet zoveel. Reactie van Hanmel snap ik niet; scooters in Nederland die je kunt gebruiken zonder rijbewijs?
Op het ogenblik worden hier in Jakarta enorm veel motors verkocht. Iedereen die ik ken, die het zich kan veroorloven (gemiddelde prijs zo'n 1000 euro of iets meer), koopt er een.
Wellicht zijn helmen verplicht, maar ik zie toch heel veel mensen rijden zonder helm. Maar als blanke lijkt 't me niet raadzaam om zonder helm te rijden.
Als je bereid bent wat geld te schuiven is op Java in ieder geval redelijk snel een rijbewijs voor een motor te krijgen (geen praktijktest). Zoals Jeroen zegt, als je een of ander internationaal rijbewijs - al is het voor een auto- laat zien, dan doet men verder niet zo moeilijk. Wees er wel van bewust dat het verkeer in de grotere steden in Java erg chaotisch is, en dat je met een motor erg kwetsbaar bent, zeker als je niet goed de weg kent. Plan-plan dus.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

jah.. het verkeer is vaak boeiend, maar blijf zeker alert, 1 maal fout en je ligt of in de sawah, niet zo heel erg, of tegen een muur, wat ernstiger, of er bulderd een vrachtwagen vol zand met 80 km/u over je heen. Ik neem aan dat het niet echt prettig is.

Een helm is verplicht, op Bali schijnen ze integraalhelmen te eisen van orang turis, maar ik weet niet in hoe verre dat ook een wettelijke basis heeft. Ik heb altijd een potje op. Meer een schijngevoel volgens mij, maar ach, leven zonder risico bestaat niet. Je kan er echter wel alles aan doen het zo veilig mogelijk te maken.

Vergeet ook niet links te rijden, en probeer zoveel mogelijk met het verkeer mee te gaan, vooral qua snelheid. Dit kan op doorgaande wegen soms 60 tot 90 km/u zijn (vooral inter-stedelijke bussen razen als een dolle de vrachtwagens voorbij via de andere rijbaan).. ooh.. hele verhalen kan ik hierover schrijven.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ach ja, dat potje. Ik zie ook veel replica's van Duitse helmen uit de 2e wereldoorlog (hoe zou dat toch komen?). En wat me altijd vertederd, een heel gezin op 1 motor. Zoontje voorop, Pa en Ma daarachter, en de dochter aan het eind (allemaal zonder helm, natuurlijk), en dan nog bagage. En wat er niet allemaal vervoerd kan worden op zo'n tweewieler. Enorme kitschschilderijen zie je soms voorbijkomen, of 20 dozen grootverpakking Indomie.

spacer line  

Jeroen en Diederick,

Bedankt voor jullie reactie.
We denken dat we toch maar afzien van het huren van motoren. We weten dat het verkeer heel de grote steden ZEER DRUK is. Aangezien wij ook niet meer de oudsten zijn (net 50+) gaan we lekker met auto met chauffeur of openbaar vervoer.

Rudy en Babs

Confy
User
User icon of Confy
spacer line

weet iemand nog de post waarin werd aangegeven hoe zo'n rijbewijs verkregen kon worden ik ben namelijk van plan mijn autorijbewijs en/of motorrijbewijs om te zetten naar indonesiche versie...

ik heb geen motorrijbewijs maar ik geloof dat dat wel te regelen viel..

caroline
User
spacer line

hoe het legaal moet weet ik niet maar ik ben goed bevriend met een politieagent op Bali en die heeft voor mij een indonesische SIM kaart voor een brommer geregeld, tegen de normale prijs RPH 180.000.Ik ben alleen in het bezit van een autorijbewijs. en inderdaad alles is te regelen als je maar in contact komt met de juiste mensen.

succes !

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,556,988 topic views - 235,443 posts - 13,700 topics - 26,270 members - last post @ 09-12-2019 12:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,561,793 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com