indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Hoe is het gesteld met de integratie van Nederlanders in RI.
Inburgering is niet geregeld en daarmee is de Nederlander teruggeworpen op zijn direkte omgeving en zichzelf en zijn reaktie op zijn omgeving. Hoe gaan we om met cultuursverschillen, zaken als geloof, huwelijk het aanvaarden van een baan, een nieuwe werk en woon omgeving spelen daarin natuurlijk een belangrijke rol.

Op welke wijze dragen we bij aan de maatschappij waar aan we deelnemen.

Ik ben benieuwd naar de reakties, ook van onze medelanders die min of meer tijdelijk in RI verblijven. Het zelfbeeld en de waarnemingen en bevindingen kunnen waardevol zijn voor anderen die nog gaan deelnemen aan integratie.

It's only kinky the first time.

Hitami
User
spacer line

Integratie in RI, moet je zelf doen. Bij de Ambassade heb je boeken over het dagelijkse leven. Daarbij heb je ook vrijwilligers, meestal de vrouw van de ambassade personeel om je eventueel de weg te wijzen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-03-2008 13:05 Hitami wrote:
Integratie in RI, moet je zelf doen. Bij de Ambassade heb je boeken over het dagelijkse leven. Daarbij heb je ook vrijwilligers, meestal de vrouw van de ambassade personeel om je eventueel de weg te wijzen.

Zij kunnen je alleen helpen met het zoeken en vinden van praktische zaken zoals huizen, bepaalde winkels en zaken. Maar integreren....... daaraan zouden het minsterie van BuZa zowel het personeel als hun aanhang eens grondig over moeten onderwijzen want dat is huilen met de pet op. Kan ze anderzijds ook geen ongelijk geven want ze zijn hier toch maar tijdelijk. Een lichtend voorbeeld is de huidige ambassadeur die ondertussen vloeiend Indonesisch spreekt.
Omgangsnormen kennen, etc. dat ontbreekt bij veel uitgezonden personeel. Een klein tipje van de sluier oplichten en het is baanbrekend voor henzelf.
Integratie kan je doorgaans uitsluitend verwachten van de "langblijvers" of "veelkomers", maar dan heb je het doorgaans niet over uitgezonden personeel maar over de "self-made" man/vrouw. En dat gaat redelijk goed in zoverre het Yogyakarta of Jakarta betreft, maar is verschrikkelijk als het de Nederlanders in Bali betreft.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Integratie :
Wat de geleerden zeggen of wat de Dikke V..D omschrijft weet ik het niet precies.
Als orang simpel hou ik het gewoon simpel , het omgaan met de de autochtonen , met de natieves zonder echt going natieves te gaan.
Je spreekt en schrijft ook de " bahasa" , je kan de Kompas lezen zonder al te veel problemen.
Precies zoals Ome Sid het in de afgelopen 40jr deed in Ollanda .,alleen in de omgekeerde richting.
De probleem is of je als bule expat/migrant aansluiting kan vinden bij de Indonesische tegenpool .
Ik kan me best voorstellen dat een relatief hoog opgeleide bule ook op zijn eigen level wil integreren , te communiceren. We pratenm nog niet eens dat een expat/migrant vaak " rijker" zijn (meer kunnen doen) dan hun Indonesische gelijken.
En dan is het nog de vraag of er een gelijkwaardige matching kan plaatsvinden.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Nemesis
User
User icon of Nemesis
spacer line

Nederland wil graag wil dat mensen inburgeren als eenmaal de knop is doorgehakt dat ze in Nederland mogen blijven.

Indonesie wil formeel eigenlijk helemaal niet dat mensen blijven het logische gevolg is dan ook dat ze geen inburgeringsbeleid hebben eerder een ontmoedigingsbeleid! Als je in Indonesie verblijft is het sterk afhankelijk van de plek waar je zit hoe moeilijk en hoe noodzakelijk inburgeren is. De bulk van wat er hier op 't forum rondhangt heeft een echtgeno(te) uit RI/Nederland. Mijn idee is dat dit bij inburgeren meer zonden aan de dijk zet dan alles wat Nederland via haar officiele kanaal heeft opgezet.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-03-2008 16:05 Nemesis wrote:
De bulk van wat er hier op t forum rondhangt heeft een echtgeno(te) uit RI/Nederland. Mijn idee is dat dit bij inburgeren meer zonden aan de dijk zet dan alles wat Nederland via haar officiele kanaal heeft opgezet.

Verre van dat Nemesis. Eerder het tegenovergestelde. Degenen die hier een Indonesische partner hebben, denken direct dat deze partner maatgevend is voor de maatschappij.......maar (we hebben het er al vaker over gehad) dit blijkt dikwijls niet zo te zijn. Ik ga maar niet meer in op het waarom want dan rolt de hele goegemeente weer over me heen.
Anyway, de grootste fout juist die de bule's maken, is dat ze denken met referentie aan hun lokale partner voldoende geintegreerd te zijn. Doorgaans een geheel foute constatering. Ik ken enkele stellen die 100% Nederlands zijn maar meer weten over en begrijpen van de Indonesische maatschappij dan degenen uit gemengde huwelijken. Waarschijnlijk staan er meer open voor en is de maatschappelijke positie gelijkwaardig.
M.b.t. de gemengde relaties: de bule zou uit een dergelijke relatie kunnen leren, maar vreemd genoeg ontstaat eerder het omgekeerde. De Indonesische partner is er vaak 1 die zelf al geen lichtend voorbeeld is van de doorsnee Indonesier en kan je dus moeilijk helpen met het "doorgronden" van de "ziel" van het volk. Tevens vertrouwt men onterecht te vaak op deze partner qua kennis van regels, wetten en omgangsnormen.
Is ook niet verwonderlijk: de gemiddelde Nederlander weet ook niet veel over bureaucratische regels en wetten aangaande buitenlanders; om de doodeenvoudige reden dat ze voor het aangaan van een "gemengde" relatie hiermee nog nooit te maken hebben gehad.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Niet helemaal aansluitend op wat je schreef Yogya, maar ik heb hier een dame die sinds 1967 in Nederland woont.
Moslima en het goede uit twee culturen heeft eigen gemaakt.
De eerste 5 jaar was het even wennen, maar de mix tussen IndonesiŽ en Nederland is een geweldige mix.
Het heeft mijn vrouw meer compleet gemaakt en het heeft mij ook geen windeieren opgebracht.
Ik wil benadrukken dat twee culturen op ťťn kussen wel iets speciaals op kan leveren.
Voor mijn vrouw is dat ze veel mondiger is geworden en voor mij dat ik veel gemakkelijker over bepaalde dingen ben gaan denken.
Overigens is dat maar een enkel voorbeeld, zo kan ik er nog vele opnoemen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 02-03-2008 17:34 Malam wrote:

de mix tussen IndonesiŽ en Nederland is een geweldige mix.

In het algemeen kan het zo zijn , met een grote MITS.

Mits beide kanten de beste van hun cultuur meenemen.
Naast het elkaar aanvullen is het ook 2 X het goede eigenschappen van 2 culturen.
Dus perfect.

Aan de andere kant als het niet zo is , zoals Y-B zegt.?
Wat dan ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

De opmerking van Nemesis:""De bulk die hier op het forum rondhangt""vind ik zo kwetsend voor onze forumleden, dat ik niet te moeite neem om te antwoorden.

Ben gelukkig met mijn Indonesische vriend, denk vaak:was ik je maar veeeeeeel eerder tegen gekomen!
Ja, Om Sid, je moet belangstelling hebben voor de cultuur [maar dat had ik toch al]
Nederlands en Indonesisch gaat prima samen!
Hij brengt rust en weet op tijd ho te roepen, en ik geef hem vertrouwen en eigenwaarde, en nog meer..
Is niet altijd makkelijk,zeker niet met een partner met een belast traumatisch verleden [discriminatie,Jappenkamp]
Maar geduld en liefde doet heel veel Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

spacer line  

Ik woon nu meer dan 4 jaar in indonesie en ik moet zeggen dat nederlandse en indonesische cultuurverschillen toch heel wat problemen kan opleveren.
zoals een aantal van jullie wel weten ben ik een jaar geleden gescheiden met een hoop drama waardoor ik toch effe niet moet denken om weer snel te trouwen. Ik had een nieuwe vriendin voor een jaar maar het was voor haar toch niet te verkroppen dat ik nog niet toe was om gelijk weer te trouwen.
Hierin botsen nederlandse en indonesische cultuur toch wel knetterhard op elkaar.
Dit is absoluut een van de redenen geweest dat het niet is gelukt met mijn vriendin terwijl ze voor Indonesische begrippen absoluut erg progressief was.
Onderschat de kracht van cultuur niet, het is een van de meest diepgewortelde instincten die er zijn en zelfs inteligente mensen kunnen daar vaak niet mee omgaan.

Nemesis
User
User icon of Nemesis
spacer line

On 02-03-2008 18:08 merapi wrote:
De opmerking van Nemesis:""De bulk die hier op het forum rondhangt""vind ik zo kwetsend voor onze forumleden, dat ik niet te moeite neem om te antwoorden.

Dat was niet beledigd bedoeld en is ook niet beledigend, maar gewoon een constatering van een feit. Ben zelf ook getrouwd met een Indonesier, dus maak je niet zo druk zou ik zeggen.

Ik begrijp ook echt niet wat er kwetsend is om te zeggen dat iemand getrouwd is met een Indonesier. Wat is daar mis mee? Ik ben daar trots op! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Dutchg
Gelijk hertrouwen niet doen.
Neem voor jezelf de tijd.
Indonesische vrouwen willen het liefst zo snel mogelijk trouwen,zeker als ze 25jaar of ouder zijn, ook de dwang van de familie speelt een grote rol.
Een ongetrouwde vrouw wordt gezien als vreemd

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

nemesis, ik maak mij niet druk over je opmerking, maar het is vrij cru.
De doorsnee Indonesier heeft uitstekende omgangsvormen; daar kunnen Nederlanders nog een hoop van leren, zoals blijkt

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

On 02-03-2008 18:53 merapi wrote:
nemesis, ik maak mij niet druk over je opmerking, maar het is vrij cru.
De doorsnee Indonesier heeft uitstekende omgangsvormen; daar kunnen Nederlanders nog een hoop van leren, zoals blijkt

De tweede reactie is niet van mij:heb zelf een Indonesische vriend!

spacer line  

On 02-03-2008 18:08 dutchguy1000 wrote:

Dit is absoluut een van de redenen geweest dat het niet is gelukt met mijn vriendin terwijl ze voor Indonesische begrippen absoluut erg progressief was.
Onderschat de kracht van cultuur niet, het is een van de meest diepgewortelde instincten die er zijn en zelfs inteligente mensen kunnen daar vaak niet mee omgaan.

Of zou ze misschien 'lucht' gekregen hebben van de ranzige advertenties die jij ondertussen plaats(te) op Nederlandse datingsites...!!

Nemesis
User
User icon of Nemesis
spacer line

On 02-03-2008 18:53 merapi wrote:

Ja dat klopt. Qua uiterlijk gedrag kan het verschil nauwelijks groter zijn. Wat ik altijd wel grappig vind is dat qua innerlijk het verschil zo klein is (in ons geval althans)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 02-03-2008 19:11 Nemesis wrote:

...

Ja dat klopt. Qua uiterlijk gedrag kan het verschil nauwelijks groter zijn. Wat ik altijd wel grappig vind is dat qua innerlijk het verschil zo klein is (in ons geval althans)

Dat is inderdaad puur persoonlijk Nemesis.
Ons uiterlijk was net zo verschillend als ons innerlijk, we zijn er overigens wel redelijk uit gekomen. Emoticon: Wink

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,618,867 topic views - 242,009 posts - 13,759 topics - 35,451 members - last post @ 15-10-2021 19:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,247,687 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com