indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Hitami
User
spacer line

Onlangs gaf ik een kritiek over de corruptie. Wat ik te horen krijg, vriend dit is ons cultuur geworden. Als ik of jij in de positie zitten, dat zou je ook doen.

Ik sta ook even stil. ja, wat zou ik doen. Eerste inval is natuurlijk NEE. Maar is dat ook zo ? als iedereen het doen en zelf chronisch geld te kort, wat dan ?????

Beste forum leden, wat zou je doen in zo'n situatie?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Voor Indische begrippen is het, met hen over corruptie praten, een moeilijke discussie zal worden.
Want die corruptie zit gewoon in hun genen geborgen, nu zo zware strijd moeten voeren, voor hun dagelijkse inkomen.
Of het een cultuur fenomeen is, betwijfel ik.
Bij de hogere zijn er nu wel processen, aan de gang, dat zijn maar druppels op de gloeiende plaat.

Voor de kleine man in de straat maakt het niets uit ze hebben geen ene bemoeienissen met wat er gebeurd in Jakarta.
In thuis gesprekken kom je gouw uit op een lacherige uiting van dat je het over een grap hebt.
Meer niet, want eigenlijk zijn de meeste niet politiek bewust, en ook niet bewust van wat ze in hun dagelijks leven verkeerde dingen doen, die wij wel zien, als rippen, en lacherig de naaste te veel ergens voor laten betalen.
Heb eens een foto rolletje laten ontwikkelen, en foto afdrukken, ik ging ze zelf alleen ophalen, en betaalde, ik had de bon gevraagd, en daar kon mijn vriendin zien, dat ik 10.000 rp te veel had betaald.
Zij is daar op terug gegaan, en kreeg die 10.000 terug,.
En vroeg ik wat zei ze, ja, niets beschaamd, en lacherig was het enige.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik snap het niet helemaal geloof ik. Met name dat van dat chronisch geldtekort. Want degene die de corruptiepleger is heeft meestal nog altijd een minder chronisch geldtekort dan degene die geacht wordt dit te betalen.
Cultuur? Ik geloof er niks van. Op dit moment hangt Indonesie vol met spandoeken (in elk geval op Java, Bali en Lombok) om corruptie te melden om er samen voor te vechten. Het probleem is vooral dat de mensen hun rechten niet kennen, bang zijn en inderdaad als ze ze al kennen dan beginnen ze nog meestal niks.

Ik heb overigens niet ervaren dat het moeilijk is om met Indonesiers over corruptie te praten. Integendeel. De meesten zijn er zich wel van bewust maar ze weten ook niet wat ze eraan moeten doen want met er openlijk tegenin gaan gaat "de prijs" omhoog in plaats van in de doofpot. Dus inderdaad melden dan maar zoals de spandoeken zeggen. Het zal nog wel een tijd duren voordat dat echt zoden aan de dijk gaat zetten want mensen zijn bang en argwanend voor represailles.

Ik had op Lombok een auto gehuurd die werd gereden door een Indonesier. We werden aangehouden en er werd hem gevraagd naar een vergunning om toeristen te vervoeren. Nog nooit van gehoord, ze verzinnen het ter plekke volgens mij. En wat is de definitie van toerist? Er werd mij in elk geval geen paspoort/visum/verblijfsvergunning of wat dan ook gevraagd. Hij/ik moest Rp 50.000 betalen, gewoon uang rokok. Ik ben 2 minuten boos en verontwaardigd maar lig daar niet wakker van en dat weten zij. Maar voor de plaatstelijk bevolking is dit een behoorlijk bedrag wat ze vaak niet kunnen betalen. Zij hebben echter geen keuze, ze wonen er. Ik wel (door niet naar Indonesie te gaan)

Jij of ik in welke positie? In de positie dat je macht hebt? (en daarmee waarschijnlijk al een redelijk fatsoenlijk inkomen) Ik vind het gewoon stelen, stelen van landgenoten. De buitenlanders knip ik er maar even uit, dat vind ik een ander verhaal. Dat zij/wij last hebben van corruptie klopt natuurlijk ook niet maar wij lijden er niet zoveel van. Voor de locals is het in en in triest en nee dan heb ik daar geen begrip voor.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Breek me de bek niet open. Het begint al bij de immigratie in bali als je binnen komt. Staan ze gewoon te bedelen om chocolade van houten.
Een goed verstaander begrijpt dat meteen. Als de kleine man dat nu doet dat kan ik nog wel door de vingers zien maar als het hoofd van de plaatselijke politie en rechters dat doen vind ik het wel zielige geldzucht. En dit komt heel sterk in bali voor.
Groet. Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated

Shalom

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 21-02-2008 23:16 Anne Mieke wrote:

Ik had op Lombok een auto gehuurd die werd gereden door een Indonesier. We werden aangehouden en er werd hem gevraagd naar een vergunning om toeristen te vervoeren. Nog nooit van gehoord, ze verzinnen het ter plekke volgens mij.
En wat is de definitie van toerist?

Defenitie van toerist is duidelijk beschreven in U.U. Keimigrasian.
Volgens mij staat het ook in de de Dikke Van Dale beschreven.

En een Indonesier die zijn prive motorvoertuig tegen betaling terbeschikking stelt aan anderen is in overtreding. Zonder officiele ijin .
Een betalende passagier is indirect ook schuldog aan het aanzetten tot overtreding en als hij / zij oogluikend accoord gaat dat de chauffeur de corrupte agent gaat omkopen is hij of zij ook schulding aan medeplichtigheid aan een misdrijf.
De sancties zoals hoge boete cq gevangenisstraf kan men ook opzoeken.

Bisa dicek Emoticon: Smile

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

er werd hem gevraagd naar een vergunning om toeristen te vervoeren.
Dit is wettelijk geregeld, op de kentekenplaat van een auto zit een aluminium plaatje met een stempel als er een vergunning is afgegeven voor vervoer van personen.
In Zuid Bali is het voor een Bule beter om niet met andere buitenlanders rond te rijden, een verbaal is nog de minste straf die je kan krijgen, in het ergste geval wordt de auto in (tijdelijk) beslag genomen.

Dat niet iedereen met personen rond kan rijden is in Nederland ook bij de wet geregeld, dus wat in Indonesie gebeurt is helemaal niet raar.
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-02-2008 01:18 Tuti & Jan wrote:
er werd hem gevraagd naar een vergunning om toeristen te vervoeren.
Dat niet iedereen met personen rond kan rijden is in Nederland ook bij de wet geregeld, dus wat in Indonesie gebeurt is helemaal niet raar.
Jan

Is dat zo geregeld in Nederland ?
Dat had ik nooit geweten Emoticon: Wink
Nou mijn laatste droom om "Sidia Travel A.J. (Antar Jemput) op te richten gaat mss niet door . Travel Service Schiphol - Amsterdam .P.P.(Pulang Pergi).
Ook " Sidia Guesthouse" gaat niet door , ik dacht dat ik in 2009 al proef kan draaien , om te oefenen zodat tegen die tijd dat ik met pensioen gaat al een goedlopende bedrijven heb ik Amsterdam.
Ik wilde eigenlijk mijn zolder verbouwen , dakkapellen erop .
En voila dan heb ik voorlopig 2 logeerkamers voor payingsguest uit Zuid Oost Azie i.h.b Indosenia.
Ach arme ik. Emoticon: Angry

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 21-02-2008 19:18 Hitami wrote:
Onlangs gaf ik een kritiek over de corruptie. Wat ik te horen krijg, vriend dit is ons cultuur geworden. Als ik of jij in de positie zitten, dat zou je ook doen.

Ik sta ook even stil. ja, wat zou ik doen. Eerste inval is natuurlijk NEE. Maar is dat ook zo ? als iedereen het doen en zelf chronisch geld te kort, wat dan ?????

Beste forum leden, wat zou je doen in zon situatie?

Moeilijk hoor Hitami,
Buiten de vraag op wat je zelf zou doen als je aan de geelhonger zou liggen is er ook de vraag wat je doet als je munten hebt en je word er mee geconfronteerd.
Ik heb zelf meegemaakt dat ik inmiddels 23 uur bezig was om van huis naar huis te komen en dat zo'n stelletje klojo's bezig waren aan zelfverrijking, toen heb ik ze maar 50.000 betaald om mijn chauffeur/zwager niet extra moeilijkheden te bezorgen en omdat ik naar mijn bed wilde.

In zoverre was ik zwak en kocht de moeilijkheden voor mijn zwager en mijn ongemak af, wat eigenlijk niet goed is.
Tja wat doe je als je in het dagelijks leven hiermee geconfronteerd wordt, dat is moeilijk, vaak zijn er geen keuze mogelijkheden.
Ik geef het iemand maar te doen, corrupsie afwijzen, m.a.w. 2 miljoen betalen om 30 miljoen binnen te halen of je rug recht houden in een land waar weinig mensen hun rug recht kunnen houden en met je gezin op een houtje bijten.

Zolang je zelf niet in zo'n situatie zit is daar moeilijk over te oordelen Hitami, het is nogal gemakkelijk om vanuit de situatie dat je zelf muntjes hebt te schreeuwen "dat zou ik nooit doen," maar als je helemaal niets hebt en je kindertjes hebben honger en geen uitzicht op scholing, tja wat doe je dan, het is dan meer een kwestie van overlevingsdrang.

Zelfs in ons goed geregelde polderlandje vallen mensen die hun rug recht houden tussen wal en schip, kijk maar naar de vele klokkenluiders die aan het gas zijn gegaan.
Laat staan dat je straatsteenarm in Indonesië kan scoren door 2 miljoen te betalen om 30 miljoen binnen te halen, vooropgesteld dat het niet goed is, het zijn sterke benen die dat in zo'n situatie afwijzen.

Ik zal ook de laatste zijn die zal oordelen over een jonge meid die door één of andere pief met geld als jonge maagd uit een kampung gerukt wordt, met jong gestopt en in de steek gelaten de straat op gaat om te scoren bij een bule, zo'n eikel is er zelf bij, twee wat moet zo'n meid anders.

In dat licht moet je corrupsie in de lagere regionen denk ik zien, er is geen vader of moeder die zijn kinderen laat verhongeren, dan desnoods maar mee doen aan corrupsie, inzoverre kan ik begrip op brengen voor mensen die daar aan meedoen.
Een decadent rijk persoon die er aan meedoet en sloebers uitperst om alleen maar meer en meer te hebben, die mogen ze van mij afschieten.

Zou ik er zelf aan meedoen?
Ik kan er geen antwoord op geven, ik zit niet in die situatie, ik denk dat zoals ik er nu voor staat genoegen zou kunnen nemen met een goed leven en mij niet over arme sloebers zou willen verrijken, maar het is en blijft moeilijk oordelen, ik kom uit Nederland en dat is niet te vergelijken met Indonesië.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

goeie vraag Malam!
corruptie is de ""hogere kringen"" is een geaccepteerd verschijnsel.
Neem alleen maar prins Bernard, een Duitser uit veramde adel en die beslist niet aan de geeuwhonger leed, het enige wat Bernard heeft gepresteerd zijn schandalen.
Maar toch plukken en bastaardjes fokken.
Met de Lockheed affaire moest hij zn uniform uittrekken, en ja dat is wat voor een Duitser.
Veel te zacht aangepakt.
Heeft Bernard iets gedaan voor de Indische Nederlanders: nee geen moer!
- de verdwenen pensioenen, onteigeningen?
Indie ging volledig langs hem heen.
Voor deze man en al die corruptie schandalen, heb er geen goed woord voor ove Emoticon: Angry Emoticon: Angry r.
Maar we blijven ja zeggen tegen dat toneel, al die fake prinsjes en prinsesjes die een belast verleden achter de rug hebben! Emoticon: Angry

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De opening verhaaltje van Mas Hitami is ook leuk.
Zo tegenstrijdig als wat.
Kritiek leveren op corruptie en toch mss begrip hebben , of zelfs meedoen , als je in dezelfde situatie zit.

Nou mijn antwoord is makelijk zat , dan ben je niet beter dan die arme drommels , die niks terug kunnen doen.
Jij ben als een buitenlander meer in staat om beter te verweren , of op zijn minst die foute agent moeilijker kan maken.

Ik heb ook vaak grote bek als het over regels gaat , staat ook als een Jan met de korte naam om elke keer te benadrukken , jongens probeert aan de wetten te houden.
Aan de andere kant heb ik ook begrip als een toerist op doorreis gaat en genoodzaakt is om een illegale schikking te plegen , anders wordt zijn rijbewijs(paspoort) afgepakt .
Dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Dat zal ik ook als overmacht situatie gaan zien , zou waarschijnlijk het ook doen.
Je moet gewoon praktisch zijn , een goed calculerende burger.
Dan ga ik niet schijnheilig doen
Maar ik ga niet bij voorbaat daar rondrijden zonder rijbewijs of allerlei regels overtreden , omdat je als bule kan schikken voor RP. 50,000 rupie (< 5 euro) .
En dan van de dak schreeuwen dat ze daar allemaal corrupt zijn .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Nou Merapi je geloof je oren niet, hoeveel corruptie hier, en in Europa plaats vind.
Neem nu het voorbeeld van Duitsland, en Liechtenstein.
Het word eens tijd dat men hen laat weten, dat je niet ongestraft je kan verrijken, met middel door de boel te besodemieteren.
Alles wat verkregen is door malfisaties, zou eens voorgoed afgepakt moeten worden.
Men mag nu eens, en voor altijd, je vermogen, moeten weer geven, aan de belasting dienst.
Daar is niets mis mee.
Anders krijg je toch een veldtocht, van lieden die het op een gegeven moment, bij je weg gaat halen.
Mag je geloven in sprookjes, dat je beschermd word, door welk instantie dan ook.
Dat kan in een Europesche gemeenschap, die niet met militaire gemeenschap, bewaakt worden.
Dat in Indonesië corruptie zo kan, is te danken aan, het militaire gemeenschap, die in dat voorziening hun macht, mogen continueren. Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Yummie! Emoticon: Yeah right!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat nog steeds de vraag van Hitami was: wat zou jij doen.
Ik ben redelijk van het pad afgeweken met mijn antwoord, maar ik heb wel getracht Hitami antwoord te geven.
Wat zou jij doen?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Tya ,........ dillema tussen principes en pragmatisch zijn .
Tussen 100% eerlijkheid of naar gelang je goed uitkomt.
Tussen wijzen naar anderen , terwijl je zelfs ook (in mindere mate ) meedoet.
En dat men door omstandigheden (gewild of niet) ook foute handelingen doet.

Ik heb ook stoute dingen gedaan in ollanda zoals klusjes laten doen zonder btw , mijn harses pijnigen om extra aftrekkosten te creeeren bij de belastingopgave.
Tja , als je niks hebt om af te trekken Emoticon: Yes! , heeft het ook geen zin.

Ik denk dat ik " bereid" ben om 50.000 rupie te schikken in bandung (door roodlight rijden) omdat ik anders mijn reis naar Yogya niet kan voortzetten.

Of als ik een week tussenstop in Bandung heb zal ik een officielle schikking vragen (surat biru) , kost je 70.000 rp. Maar dan komt die 70.000 rp wel in de kas van de staat , en moet oom agent ook extra werk verrichten (procesverbaal). En de volgende dag mijn rijbewijs laten ophalen .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Kom op Om Sid , en Malam, we wijken wel af, “wat zou jij doen”’???
“Wie niet”, maar, wie kan de belasting oplichten.
Dat zijn in mijn ogen altijd de criminelen die een weg weten, waar wij niet eens aan mogen ruiken.
Geloof mij ik kan mij niet herinneren, waar ik mijn belasting aangifte aan moet voldoen.
Neen ga nu niet de goed gelovige Tomas uithangen, als of je een moord hebt begaan.
Maar je kan ook gewoon uit onwetendheid je verkeerde gegevens hebben ingevuld.
Wie over komt het niet…….
Nederland is op dat gebied erg stijlloos, je hoef echt niet iets verdonkerenmanen, of doordat er nu je gegevens gekoppeld is, kom je er bijna, er niet meer onderuit..
Op het gebied van corruptie kan je dat, niet herleiden naar Nederland.
Op de hele wereld is er iets aan de gang, wat ja kan noemen, ze gaan nogal onbehoorlijk met geïnverteerd geld om.
En laten we wel zijn,we zien onze euro tekens, tegen over de dollar, steeds meer mogelijkheid hebben, om een goed onderkomen in Indonesië te realiseren.
Maar of dat zo blijft………………………… Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Yummie! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Hitami,
S'lands wijs, S'lands eer.
Voor je het weet is een praktisch vraagstuk een etische kwestie.
Ik zou doorgaans weinig tot geen moeite hebben met wat zich hier zoal dagelijks afspeelt. En, voorbeelden te over. Maar nogmaals, we,(lees iedereen) weet het en doet er in meer of in mindere mate aan mee. En wil je er echt niet mee geconfronteerd worden rest er weinig anders dan te vertrekken. Voor de Indonesier zelf ligt dat iets anders. Die heeft weinig andere keuze dan mee te gaan in het systeem. Anders geredeneerd, jij bent in de positie er over na te denken, terwijl bij vele Indonesiers allereerst de gedachte bij het verkrijgen van hun dagelijkse broodje ligt en de problemen niet zien, domweg omdat er belangrijker dingen zijn waarmee ze te maken hebben. Of de benzine van hun brommert, of de rekening van de stroom.

De praktische invulling van dagelijkse praktijken worden door de mensen inhoud gegeven, een verkeersovertreding kan worden afgedaan met een zeg maar mildere sanctie. Ook ik ben daaraan schuldig als je dat zo wilt noemen. Dus hou ook het systeem in leven. Maar welbeschouwd eigenlijk beter nog dan in Nederland waar de flitspaal mensen staat te knippen net buiten de tolerantie van kilometertellers in de auto’s die over S’Neerlands wegen zoeven.

En er zijn natuurlijk veel meer vormen van corruptie, maar ook dan telt dat het door de mens in stand blijft. Ik zie het als kosten post en calculeer het in.

It's only kinky the first time.

Hitami
User
spacer line

Kritiek uiten en waarde oordeel aangeven blijk nogmaals erg gemakkelijk te zijn. Maar als je dieper nadenk dan is het toch niet meer zo makkelijk als het lijkt. Een simpele voorbeeld, Stel, je moet iedere dag met de angkut naar je werk gaan. En ineens kom je in de positie terecht waar je met corruptie met de auto naar je werk kunnen gaan, natuurlijk met een air condition hahahah en dat je niet meer hoef te denken over schoolgeld die je moet betalen etc....

Als wij over indonesie praat, meestal over corruptie, zijn we klaar met een morele oordeel. Maar blijkbaar als jezelf in dat situatie zit, moet je toch ontzettend sterk zijn om het niet of wel te doen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-02-2008 10:16 Hitami wrote:

Als wij over indonesie praat, meestal over corruptie, zijn we klaar met een morele oordeel. Maar blijkbaar als jezelf in dat situatie zit, moet je toch ontzettend sterk zijn om het niet of wel te doen.

Of gaat het geheid dwalen naar geloofskwestie. Emoticon: Smile

Persoonlijk heb ik ook mazzel dat ik nooit stoute dingen heb gedaan , behalve door rood licht rijden , zonder rijbewijs rijden , de diensauto (met rode plaat) stiekem lenen . Maar ya toen was ik nog jong (middelbare school).Dat zijn andere tijden.
Als zoon van een ambtenaar waarvan de handtekening een behoorlijk marktwaarde heeft ( i.v.m surat ijin .) , weet ik hoe de zakenwereld was.
Er wordt behoorlijk gesjoemeld. En ik praat niet over die luizige omkoopsom van 50.000 rup of een paar jut rup voor je verblijfvergunning.
Het gaat om tientallen jut en meer .
Gelukkig heeft hij een zeer goede salaris , dus heeft hij niet nodig om extra bij te verdienen..
En met trots kan ik zeggen dat mijn oude heer niks heeft toen hij met pensioen ging.
Je zou haast zeggen dat hij in relatieve armoede met pensioen is gegaan .

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 21-02-2008 19:18 Hitami wrote:

• Onlangs gaf ik een kritiek over de corruptie. Wat ik te horen krijg, vriend dit is ons cultuur geworden. Als ik of jij in de positie zitten, dat zou je ook doen.

• Ik sta ook even stil. ja, wat zou ik doen. Eerste inval is natuurlijk NEE. Maar is dat ook zo ? als iedereen het doen en zelf chronisch geld te kort, wat dan ?????

• Beste forum leden, wat zou je doen in zon situatie?

• Hitami yth.,

• Aangezien in INDOSnesos het aandeel JAvanen in het 'topmangement' & ELite 'oververtegenwoordigd' was/is zal men corruptie altijd ontkennen .......

• " ...... ITalianen zullen toch óók zeggen dat de MAFfia al 'uitgeroeit' IS/WAS .... ya tôh ..... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 23-02-2008 11:45 AnisJ wrote:

...

[
  • Aangezien in INDOSnesos het aandeel JAvanen in het topmangement & ELite oververtegenwoordigd was/is zal men corruptie altijd ontkennen .......

• Daar komt Om Anis weer met zijn Javaanse Connection. Emoticon: Smile
    Psst , je hebt toch geen Javaanse complex ofzo ? Emoticon: Wink

Zelfde uitleg dat in een westersde land waar veel blanken wonen de overtredingen en misdrijven het meest door de blanken wordt gedaan.
    Laatste tijd zie ik je zelden meer gaan buurten in Indahnesia.
    Heb je gemist.
    Sudah bosan ?

Salam ,
    moet even snel inkopen.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 23-02-2008 11:53 sidia wrote:

...

• Daar komt Om Anis weer met zijn Javaanse Connection . Emoticon: Smile

• Psst , je hebt toch geen Javaanse complex ofzo ? Emoticon: Wink

Zelfde uitleg dat in een westersde land waar veel blanken wonen de overtredingen en misdrijven het meest door de blanken wordt gedaan.
    Laatste tijd zie ik je zelden meer gaan buurten in Indahnesia.
    Heb je gemist.
    Sudah bosan ?

Salam ,
    moet even snel inkopen.

• Tida 'bapa Sid', zullen we wedden ...... van de aantal topfuncties welke er bezet worden door 'orang 2 Jawa', katanya Panca Sila jaga bagianya fungsi 2 tinggi dari 'orang belajar' ...... praktisya dimana ..... ???

• Moet INDOSnesos óók een Obama hebben ...... Emoticon: Wink Emoticon: Wink

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 23-02-2008 11:59 AnisJ wrote:

...

• Tida bapa Sid, zullen we wedden ...... van de aantal topfuncties welke er bezet worden door orang 2 Jawa, katanya Panca Sila jaga bagianya fungsi 2 tinggi dari orang belajar ...... praktisya dimana ..... ???

• Ja kom nou toch Anis. Logisch toch als meer dan 40% van de Indonesische bevolking Javaan is. Maar ik vind wel dat je te vaak de Javaan de schuld geeft van alle misstanden in RI. Is dat de frustratie van een Molukker uit NL? Ik weet nog uit de tijd dat ik in NL woonde, bij Molukkers er altijd kritiek was op de "vijand" Republik Indonesia en al het kwade van de Javaan kwam. Zelfs Indo's (de meesten hebben weliswaar Javaans bloed) werden als Javaan en daarmee als de vijand gezien. Javaan werd gelijkgesteld aan Indonesier.
    Nou sorry Anis, maar in NL heb ik vaak genoeg gemerkt (en aan den lijve ondervonden) dat Molukkers ook behoorlijk aan KKN kunnen doen. Hier in RI is dat niet anders. Corruptie zal hoogstwaarschijnlijk net zo veel voorkomen bij Javanen als Molukkers. Kan je zo een waslijst geven van corrupte Molukkers. Ben er vaak genoeg mee geconfronteert op de Molukken; onevenredig meer dan elders en een company waarvoor ik soms werk, heeft om die reden Maluku uit zijn/haar program geschrapt. Het is een nationaal probleem; geen probleem van bepaalde bevolkinsgroepen {alhoewel bij tijd en wijle door veelvuldige confrontatie met dit euvel bij specifieke bevolkingsgroepen (NIET de Javaan!!!) mij wel eens het idee besluipt dat corruptie bij sommige etnische groepen vaker voorkomt dan normaal gangbaar}.

sandy
    User
    spacer line

In Indonesie moet je meedoen met corruptie zonniet wordt je gewoon opzij gezet door je hogere baas of genegeerd door je collega`s.Frans Seda minister van orde baru onder Suharto 1966-1968 moest aftreden omdat hij geen corruptie wou plegen.Zijn collega``s zeiden "U met een hoge funktie waarom wilt U niet meedoen met corruptie ",zijn antwoord was het ligt niet in mijn aard. F.Seda is KATOLIK.Toen werd hij geGESER als minister.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Gisteren sprak ik een Indonesische vriendin, geboren in Malang, maar ze was pas 5 toen ze in Nederland belandde, dus spreekt ze het BI niet goed, maar ze heeft wel de Nederlandse nationaliteit.
    Goed, ze ging terug naar Malang, eerst via Djakarta en daar werd haar paspoort ingenomen, uren vertraging en ze kon pas verder als er flink wat geld werd neergeteld.
    Anders kreeg zij haar paspoort niet terug.
    Gelukkig werd ze opgewacht door haar oom, die het BI vloeiend beheerst en werd dit opgelost, maar voor haar 78jarige moeder was dit te veel, en moest naar het ziekenhuis: betalen vooraf

Hitami
    User
    spacer line

YB

Ik vind interessant wat je hier schrijf : (mij wel eens het idee besluipt dat corruptie bij sommige etnische groepen vaker voorkomt dan normaal gangbaar}.

Kun je toelichten ?

Sandy,

Wat heeft corruptie te maken met katholiek ?

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Als je het wil weten: naar mijn gevoel en ervaringen komt corruptie meer dan evenredig voor bij Balinezen en Bataks. Maar dit is ook wel weer te verklaren: Balinezen zijn oververtegenwoordigd bij de politie, leger, havenwezen en immigratie, en Bataks zijn oververtegenwoordigd in de politiek en het justitiele apparaat.

Ook deze overtegenwoordiging heeft weer een verklaring: de Balinees lijdt onder zijn/haar kastesysteem. De enige manier om onder dit discriminerende systeem uit te komen en enig gezag en respect te verkrijgen voor iemand uit de lagere kaste, is een baan zoeken waarmee men (ongeacht kastesysteem) aanzien en macht kan verwerven. Dus de door mij genoemde beroepsgroepen hierboven.

De Bataks zijn als kleine bevolkingsgroep zwaar overtegenwoordigd in de politiek en bij justitie. Waar de oorzaak is gelegen van deze overtegenwoordiging is mij onbekend (over het algemeen zijn het zeer leergierige mensen) maar de posities die ze doorgaans bezetten, zijn de soort posities die zich "lenen" voor corruptie. Dus vandaar waarschijnlijk het hogere percentage "corruptoren".

M.b.t. Sandy: de 2 bevolkingsgroepen die ik hier boven noem als zijnde groepen met een meer dan evenredig corruptiegehalte (hoewel verklaarbaar) zijn resp. merendeels hindoe en christen (met enige moslims). Dus die opmerking over het katholiek zijn, kan ik niet plaatsen. Naar mijn ervaring maakt de religie niets uit bij de corruptie. Zoals ik al noem, is corruptie op de Molukken ook enorm en daar hebben we net zo vaak met christenen als met moslims te maken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

63,847,259 topic views - 229,154 posts - 13,639 topics - 19,749 members - last post @ 17-11-2018 04:51 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

108,489,096 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com