indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Geschiere
User
spacer line

WE zijn aan het overwegen om niet naar Sumatra maar naar Sulawesi te gaan. Krijg op de een of andere manier geen ticket geboekt naar Banda Aceh de eerste week van Juli. Daarvoor en daarna geen probleem maar de eerste twee weken van Juli zit alles vol. Is er dan iets bijzonders aan de hand, weet iemand dat???
Maar heeft iemand voor mij heel veel info over Sulawesi, wat vooral wel en wat vooral niet. Het zal dan Noord en Zuid worden neem ik aan.
Hoe makkelijk zijn binnenlandse vluchten te boeken en kun je van daaruit nog makkelijk naar Bali vliegen.??
Alle tips zijn welkom. Alvast bedanklt

gr. Elma

elsbeth
User
spacer line

Beste Elma,
Mijn eerste vakantie naar Indonesie was grotendeels Sulawesi. Ik vond het grandioos en zeer weinig toeristisch (was in 1987). We vlogen naar Manado, vond ik een leuke stad, gesnorkeld op Bunaken eiland, toen nog erg moeilijk te komen, nu wel veel toeristischer, maar vast nog heel mooi. Ik vond de hele Minahassastreek (de noordpunt van Sulawesi) erg leuk. We zijn toen overland naar Gorontalo gegaan, waar we op een ongelofelijk krakkemikkige boot zijn gestapt die ons naar Poso bracht. Ik weet dat dat de Togian eilanden ook erg mooi zijn, je kunt halverwege de boottocht daar uitstappen voor een paar dagen. De tocht van Poso richting Tanatoraja was toen een enorme toer, aangezien er nog geen goede weg lag. Wel erg aanvontuurlijk, maar tijdrovend, nu veel makkelijker. Centraal Sulawesi, rond meer van Tentena is echt schitterend, maar ook Toraja is prachtig. je kunt er erg mooi wandelen, er is veel te doen. Het zuiden van Sulawesi ken ik nauwelijks, maar de "rechter poot" van Zuid Sulawesi schijnt ook erg mooi te zijn. Sulawesi is veel en veel rustiger dan Java en Bali. Maar er zijn hier op dit forum wel een paar Sulawesikenners, ik meen Mr.Robert of was het ook Mr.Jacob. Een van beiden komt er vaak en al jaren. Reageert vast wel op je oproep.

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Ik zou inderdaad ook voor Sulawesi kiezen ipv Sumatra. M.n. in het noorden van Sumatra heb je veel Moslim-fundi's waardoor het hele gebied een wat hypocriete en depri uitstraling heeft. Noord-Sulawesi is vrijwel moslim(-fundamentalist)-vrij.

Noord-Sulawesi is prachtig, het is bovendien wel eens uitgeroepen tot minst corrupte provincie van Indonesie, (mede daardoor) zijn de straten van Manado bijzonder schoon in vergelijking met andere steden en de angkot terreur van een paar jaar geleden is ook helemaal verdwenen. Je kan daar zelfs over stoepen lopen!! (Warungs zijn per order van de gubernor verbannen als ze geen licentie hebben).

Over Bunaken wil ik het niet eens hebben, ongelofelijk dat er nog steeds zoveel Nederlanders naar Aruba gaan, als je een keer op Bunaken ben geweest wil je nooit meer naar de Carribean, zo vreselijk veel mooier is het daar. Maar houd het maar zo, duiken is 1 van de best bewaarde geheimen van Indo en niemand heeft behoefte aan de intocht van duizenden Joran van der Sloots naar Indo

Als je wilt vliegen naar Sulawesi zou ik met Lion Air gaan, ze hebben een aantal keren/dag een gloednieuwe 737-900ER vliegen van Jakarta-Makassar-Manado. Een enkele reis CGK-MDC kost tussen de 50 en 100 euro.

Boeken via www.lionair.co.id. Niet eerder dan 1mnd van te voren boeken (dan komen de goedkoopste tickets vaak beschikbaar), en niet later dan 1wk van te voren).

Gracias. Sama sama

Geschiere
User
spacer line

Dank jullie voor de snelle reactie.
Ik begrijp dus dat ik moet wachten met het boeken van de vlucht naar Manado. Ben gewend van Air Asia hoe vroeger hoe goedkoper maar dat werkt hier dus niet zo. Loop is dan geen risico om te laat te zijn ??? Heb al op de website van Lion Air gekeken en zij vliegen zelfs vanaf KL. We zouden nl. naar Sumatra gaan en dan is KL-Medan wel handig. Aan dat ticket zitten we vast dus we moeten vanaf KL maar het kan natuurljk altijd via Jakarta. Ik denk trouwens dat Lion Air toch eerst nog een tussenstop maakt in Jakarta.
En van Manada naar Makkasar doe je neem ik aan ook met een binnenlandse vlucht. Is het dan slim om naar Palu te vliegen en dan af te zakken naar beneden of vergis ik me nu enorm in de afstanden.
gr. Elma

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Om ff een indruk te geven. Manado-Makassar is 72u met de bus als je geluk hebt (in het droge seizoen). En ja, bij Lion en andere Indonesische airlines kan je beter wachten tot 1mnd van te voren voordat goedkope tarieven beschikbaar komen. Enige uitzondering (voor zover ik weet) is idd Air Asia die de prijzen op de "internationale manier" vaststelt. Overigens zijn Indonesische tickets (wederom met uitzondering van AirAsia) extreem flexibel, iets dat je in andere ontwikkelingslanden ook ziet (heb het in Peru ook gezien). Je kan vaak altijd voor een klein bedrag wijzigen of annuleren. AirAsia is zo flexibel als RyanAir, totaal NIET dus. Vergis je hier dus niet in. Ik heb al aan tientallen Indonesiers moeten uitleggen dat een eenmaal gekocht ticket bij Airasia NIET te ruilen is, OOK NIET als je te laat bent op het vliegveld. Ze begrijpen hier vaak helemaal niets van

Gracias. Sama sama

elsbeth
User
spacer line

Je kunt ook met Singapore Airlines rechtstreeks naar Manado vliegen. Ik heb dat eind vorige jaar uitgezocht, of heb je al een ticket naar Jakarta of zo. Het stuk van Toraja naar Makassar zou ik zeker met de bus doen, het is een prachtige route. Als je de tijd hebt, zou ik veel over land doen, ook centraal Sulawesi is nl. schitterend. En die boottocht die wij destijds deden is er vast ook nog wel, misschien nu in gemoderniseerde versie. Wij zijn toen 3 1/2 week onderweg geweest van Manado naar Makassar, na 12 dagen kwamen we pas de eerste andere toeristen tegen. Ik hoop er volgend jaar met mijn 4 kinderen heen te gaan. Ik vind het zelf veel meer waard om 1 eiland wat uitgebreider te zien dan alle bekende eilanden in 3 weken te proppen.
veel plezier met je voorbereidingen.
groeten Elsbeth

elsbeth
User
spacer line

Sorry, verkeerd gelezen, je hebt dus inderdaad al een groot ticket naar Kuala Lumpur...
Elsbeth

leomanado
User
spacer line

hoi Elma,

Ik woon nu iets meer dan een jaar in Manado, dus als je meer info wilt......vraag maar.

Ik zou van KL via Singapore naar Manado vliegen. Dat laatste kun je 5 keer per week doen met Silk Air, een dochter van Singapore Airlines. Vlucht duurt 3 1/2 uur.

Zoals je wellicht weet is centraal Sulawesi onveilig en zeer regelmatig zijn er onlusten tussen christenen en moslims. Daar kun je beter niet komen. Het beste is dus vliegen van Manado naar Makassar. Die vlucht is er meerdere keren per dag. Vanuit Makassar kun je dan een tour maken naar Toraja en terug bijv. via Cenkang en Bira. Heb ik ook een keer gedaan en is erg de moeite waard. In Noord Sulawesi natuurlijk Bunaken/Siladen en het Minahasa gebied.

Vluchten boek je hier erg makkelijk. Vaak kun je dezelfde dag of de andere dag vliegen. Prijzen varieren enorm. Soms betaal ik naar Jakarta meer dan 2,5 miljoen RP ( bijna € 200,-), maar als je een beetje geluk hebt kost dat nog geen € 50 met Lion Air.

Alvast fijne reis....
Leo

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja, maar ik denk dat het goedkoper is om naar Jakarta te vliegen en vervolgens met Lion Air naar Manado. Maar het uitzoeken waard. Met Silk Air zeker een optie maar doorgaans alleen goed betaalbaar als je ook met Singapore Air vliegt (en ik vermoed dat er hier met Maylaysia Air wordt gevlogen) vanuit Europa.
Zou zeker de Minahassa en Gorontalo bezoeken. De Minahasa kan je makkelijk een week rondbrengen. Prachtige gebied en superaardige mensen. Verschillende natuurreservaten die makkelijk toegankelijk zijn. Bunaken is wondermooi en ook het eiland t.o. Bitung goed voor duiken.
Vanuit Gorontalo nog altijd mogelijk om naar de Togian-eilanden te gaan.
Als het zo is als Leo schrijft, dat het nog steeds onveilig is in Centraal-Sulawesi, laat het dan. 2x in de rotzooi gezeten in (de buurt van) Poso en geen leuke verhalen (laat ik dan ook achterwege).
Vervolgens de optie naar Makassar en dan naar Tanah Toraja. Polmas is ook een mooi gebied en de moeite waard en dan via Sengkang naar Bira. Kan je daar ook nog oversteken naar Selayar. Als je Zuidoost-Sulawesi neemt, is ook mogelijk maar dan moet je wel een goede reiziger zijn. Ik ben vele malen in de streken rond Kendari geweest en als je naar het zuiden gaat, is er nog voldoende te zien. Oversteken naar Muna en Buton. Maar wel voor geoefende reizigers.
Succes, goede keuze. Leo kan je vast meer vertellen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

En wat Kimimave zegt over die moslim-fundi's die het geheel behoorlijk depri maken: groot gelijk. Hoewel de Aceher niet onaardig is, drukt die islam toch wel een te duidelijk (en niet een bepaald vriendelijk) somber stempel op het gebied. Ook in enkele andere streken. De consternatie die is ontstaan met de hulp voor de tsunami-slachtoffers; daar lusten de honden nog geen kaas van (wat een ondankbare, veeleisende mensen).

Mr. Jacob
User
spacer line

Hallo Elma,
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik bezoek deze site niet dagelijks. Ik kom twee keer per jaar in zuid en west Sulawesi, maar ben nog nooit in Noord Sulawesi geweest. Vanuit Jakarta gaan dagelijks vele vluchten naar Makassar. Ik kan je een bende informatie geven, inclusief adressen.
De omgeving van Makassar is prachtig: waterval Bantimurung niet ver van Maros, bergdorp Malino (mooie waterval) en het schiereiland Bira, waar je nog strand zonder toeristen hebt. Van Makassar zijn er vele bussen naar Toraja, en andere plaatsen in west en zuid Sulawesi. Toraja is een must.
Als ik in Makassar ben, zit ik altijd bij Dodo in huis. Hij is geen officiële gids, maar maakt tripjes met toeristen in Zuid Sulawesi. Hij heeft altijd veel zinvolle informatie en is zeer behulpzaam. Zijn prijzen zijn zeer laag. Hij spreekt vloeiend Engels (donow77Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com).
Voor meer gedetailleerde informatie mag je me ook een mail schrijven.

Geschiere
User
spacer line

Geweldig zoveel reacties al. Nou het wordt definitief Sulawesi. En inderdaad Elsbeth het ticket naar KL staat al. We vliegen met de Emirates vanuit Dusseldorf. Was voor ons als gezin het voordeligste en ik denk dat het het slimste is om van Kl naar Jakarta te vliegen en dan door naar hetzij Makkasar hetzij Manado. Dus het is de vraag of we eerst Noord doen en dan Zuid of andersom.Ik ben nog erg in de orienterende fase nu maar Mr. Jacob en Leo ik ga jullie zeker mailen voor alle info en adressen. We gaan met onze twee dochters van 13 en 16 en gaan principe gewoon altijd met de bus enzo. De jongste is verstandelijk gehandicapt dus ik wil zoveel mogelijk tevoren vast leggen. Niet altijd even handig maar voor haar erg belangrijk om te weten hoe het gaat worden. WE maken voor haar altijd vooraf een soort van fotoboek van dag 1 tot dag 28 zodat ze zich kan orienteren wat er komen gaat.
Het ticket boeken daar wachten we dus nog even mee. Is het raadzaam om je ticket van makkasar naar manado ook al in Nederland vast te leggen of gewoon ter plaatse te regelen.
Terug vliegen we wel vanaf Jakarta naar Dusseldorf maar we willen eigenlijk misschien nog een paar dagen Bali aan het einde doen. Maar ook dit kan volgens mij met Lion Air.
Nogmaals al bedankt voor de stroom van informatie.

gr.Elma

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Elma,
Als je behoefte hebt aan landkaarten van Sulawesi kan je die van mij krijgen, het zijn er vijf in totaal.
Het zijn scans van een landkaart en de kwaliteit is prima om uit te printen.
Stuur even een mail en ik stuur ze een voor een aan jou op.
Kijk voor wat foto's met verslag op: http://www.indonesie.tomaatnet.nl/sulawesi.html
Groetjes,
Jan

Geschiere
User
spacer line

Ik vraag me serieus af of het raadzaam is om alleen zuid (west)Sulawesi te doen. Kijk ik vind het ook wel belangrijk af en toe een mooi strand op te zoeken maar die zijn er misschien ook wel in Zuid Sulawesi ??? Misschien verstandiger om het zuiden en eventuele westen te doen in 3 weken dan ook nog over te vliegen naar het Noorden. Of is dit te lang 3 weken ????

gr. Elma

leomanado
User
spacer line

Elma,

Zuid Sulawesi ken ik niet zo goed. Ik heb alleen een week Makassar-Toraja- Senkang-Bira gedaan en dat is erg de moeite waard. Drie weken daar lijkt me echt te lang tenzij je de oversteek naar Kendari e.o. wilt maken.

Vliegen vanuit Makassar naar Bali is erg eenvoudig. Er gaan vluchten genoeg. Tickets zou ik hier regelen, alhoewel je via www.lionair.co.id het eea kunt vinden en boeken.

Ik wil je wel meegeven Elma dat de maand juli een lastige maand is om te reizen in Indonesia. De meeste scholen zijn dan dicht en dus vakantietijd. Veel vluchten zijn dan vol en de tickets duur. Hou daar aub rekening mee.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Leonardo,
Ik heb de website op http://www.lionair.co.id/ even gekeken, een luchthaven met de naam Makasar wordt niet gegeven, wel Ujung Pandang dit is de oude naam voor Makassar.
Niet iedereen weet dit, iin ieder geval wist ik dit nog niet.
Jan

leomanado
User
spacer line

Sorry, ik dacht dat iedereen wel wist dat Makassar voorheen Udjung Pandang was. Ik denk dat alleen Lion air die naam nog gebruikt. In ieder geval bedankt voor de aanvulling.

elsbeth
User
spacer line

Elma, 3 weken voor Zuid- en West Sulawesi lijkt mij wel lang, zeker met 2 kinderen. Ik begrijp dat je sowieso ook naar Bali wilt? Hoe lang heb je in totaal de tijd? Ik ga waarschijnlijk volgende zomer met mijn gezin naar Indonesie en wil dan 2 weken uittrekken voor Sulawesi, (waarvan 1 week voor het Noorden en 1 week voor Toraja, )1 week voor Oost Java en 1 week Bali. Ik vind persoonlijk Noord Sulawesi toch wel erg mooi en anders dan de rest dat je zult zien. Ik kan me voorstellen dat je Centraal Sulawesi over wil slaan i.v.m. nare berichten. Nou ja, je moet het allemaal zelf beslissen.
Succes ermee, groetjes Elsbeth

Geschiere
User
spacer line

We hebben in totaal 4 weken. we beginnen met een paar dagen KL (we zijn er dan toch) en in principe was de bedoeling dat een kleine 3 weken Zuid en Noord Sulawesi en dan nog een weekje Bali. Ik begrijp dus dat het wel de moeite is om toch ook nog naar het noorden te vliegen.

gr.ELma

sandy
User
spacer line

Jammer dat je met de MAS niet rechtstreeks Amsterdam-Manado kan vliegen via KL

Mr. Jacob
User
spacer line

Makassar heette vroeger Ujung Pandang, maar de naam is tijdens het bewind van Gus Dur weer veranderd in Makassar. Mij werd verteld dat Gus Dur kwaad was omdat er zo weinig mensen in Ujung Pandang op hem hadden gestemd. Voor straf heeft hij toen de naam weer verandert in Makassar, zodat ze lekker weer een hoop administratieve rompslomp zouden krijgen okm alles te veranderen. Of dat verhaal klopt, weet ik niet.
Op veel luchthavens en op tickets komt nog regelmatig de naam Ujung Pandang voor, maar het laatste jaar wordt dat toch steeds minder.

Geschiere
User
spacer line

Tja als ik het ticket nu nog moest boeken zou ik het waarschijnlijk anders doen maar aangezien we zeer concrete plannen hadden om naar Sumatra te gaan was KL nog niet zo onhandig. Maar ik heb al gezien dat ik voor 25 euro incl. p.p van KL naar Jakarta vlieg met airasia en van daaruit moet het toch mogelijk zijn om naar het zij Manado het zij Makassar te vliegen.
kwam er gisteren inderdaad achter dat dat hetzelfde is als Ujung Padang. Emoticon: Stupid

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

62,424,102 topic views - 228,686 posts - 13,635 topics - 19,559 members - last post @ 16-10-2018 04:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

106,668,624 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com