indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

rspelmink
User
spacer line

Ervaring deskundigen gezocht.
Ben me momenteel aan het orienteren om geschikte woonruimte te vinden in Surabaya. Dit nadat ons huis in Sidoarjo verwoest is door de modderstroom.
Emoticon: Cry Emoticon: Cry Emoticon: Cry

Wat is nu aan te raden in Surabaya. Huis of apartement?
Zoek iets met minimaal 2 slaapkamers. Verder geen specifieke wensen/eisen. Natuurlijk is budget het belangrijkste... maar wat is redelijk? Emoticon: Confused

alvast bedankt voor de reacties Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar het Nederlandse subforum.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste rspelmink,
Je zal waarschijnlijk een goede reden hebben om in Surabaya te willen gaan wonen, ik weet ook dat je in Sidoarjo net als velen met jou je huis bent kwijt geraakt.
Surabaya kent ook verrassingen met name de jaarlijks overstromingen zorgen in veel gedeeltes voor overlast.
Als je 90 km oostelijk zou willen wonen in een mooie stad of in de buitenwijken kunnen wij wel wat tips geven, de huren zijn ook niet zo hoog als in Surabaya.
Je bent natuurlijk ook welkom om een kop koffie te komen drinken en kunnen we eens met elkaar kennismaken.
Succes,
Tuti en Jan

rspelmink
User
spacer line

On 14-02-2008 14:12 Tuti & Jan wrote:
Beste rspelmink,
Je zal waarschijnlijk een goede reden hebben om in Surabaya te willen gaan wonen....

Tja, dat is de home-town van de misses. Maar het werk wat ik binnenkort zal gaan doen zal ook vanuit Surabaya moeten gebeuren. In ieder geval kantoor, dus als iets buiten Surabaya goed te reizen is, sta ik open voor alle opties Emoticon: Smile

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-02-2008 15:28 rspelmink wrote: Tja, dat is de home-town van de misses.

Daar hebben we het weer. Het stomste dat men kan doen als men een Indonesische vrouw trouwt is: 1.) haar geloof overnemen, 2.) in de plaats te gaan wonen waar ze vandaan komt.
In beide gevallen zal de schoonfamilie je te pakken nemen. Er is geen Indonesische man die daar in zal trappen.
Ad.1) Een Indonesische man zal nooit zijn geloof verruilen voor dat van zijn vrouw want dan weet hij in een "macho-society" als hier dat hij zich dus in de ogen van andere Indonesiers (en m.n. de schoonfamilie) zich "overgeeft" aan zijn echtgenote en geen enkel respect meer hoeft te verwachten van de omgeving. Hij heeft zelf aangetoond dat hij als een "speelbal" is te bespelen door zijn echtgenote en haar familie; iets dat een echte Indonesische man zich niet zal laten gebeuren (tenzij hij een stapje lager op de maatschappelijke ladder staat dan zijn echtgenote en dus geen keuze heeft). Dus daarvoor moet je een naieve "bule" hebben.
Ad.2) Terug naar de "kampung halaman" (= plaats van origine) is evenzo weer het "recht" van de man en niet van de vrouw. Dus als een vrouw erin slaagt de man te bewegen haar te volgen naar haar dorp van oorsprong, dan heeft deze man zich al "overgegeven" en in de ogen van zijn echtgenote en schoonfamilie iemand die gemakkelijk te bespelen is, maar zeker geen persoon met ruggegraat, en dus geen respect waardig.
Heb ik het net over op de topic "mijn vriendin op vakantie naar Nederland".

rspelmink
User
spacer line

On 19-02-2008 16:02 Yogya-Bali wrote:

...

Daar hebben we het weer. Daar hebben we het weer.....

Frustraties?? Yogya????

Laat ik het wat duidelijker maken. Mijn keuzes zijn totaal door mij genomen. Mijn vrouw heeft inmiddels al een periode in NL gewoond. Maar ik ben juist degene die niet in NL wil blijven.
Verder is Surabaya de hometown van mijn vrouw nadat zij juist bij haar ouders is weggegaan uit het platteland (waar zij zich totaal niet thuis voelde!!!!). Verder woont rond Surabaya slechts een zus en broer, waar ze slechts sporadisch contact mee heeft. Juist ik stimuleer meer contact, wat familie blijft belangrijk!

En ten derde is voor mij de indonesische cultuur 10x beter dan de onpersoonlijke westerse.......... ik kan nog wel even doorgaan... maar ga nu toch echt eerst aan mijn heerlijke NASI GORENG PEDAS Emoticon: Nice Emoticon: Nice

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Tja, dat is de home-town van de misses.
De hometown van de misses ligt dchterbij Surabaya dan waar ik nu woon.

Het stomste dat men kan doen als men een Indonesische vrouw trouwt is:
1.) haar geloof overnemen

Beste Yogya,
Ik waardeer vaak de directheid van jouw antwoorden, maar als jij mij hier mee bedoeld heb je het toch eens helemaal mis, ik had al het Islamitisch geloof voordat ik mijn misses kende.
Wat nadere uitleg waar eigenlijk niemand niets mee te maken heeft:
1. Toen ik in Nederland woonde had ik officieel geen geloof, ik had mij uit laten schrijven voor het geloof wat ik eerder had.
2. Iedereen die de cultuur van Indonesië een beetje kent weet dat als iemand geen geloof heeft uitgemaakt wordt voor communist en dat is het laatste wat ik wil.
3.Ik had al veel gelezen en mee gekregen van het Islamitisch geloof, voldoende voor mij om dat geloof aan te nemen.
4.Toen ik 6 jaar geleden in Indonesië kwam wonen ben ik direct met een imam gaan praten, een paar dagen later ben ik met een paar getuigen terug gegaan en heb ik het Islamtisch geloof aangenomen.

Tot op heden heb ik geen spijt dat ik het Islamitisch geloof heb aangenomen, ik moet nog de eerste persoon met mijn geloof ontmoeten die terrorisme goedkeurt.
Het goed of slecht zijn van iemand zit niet in zijn geloof maar in de aard van de persoon

Dit heeft weer zoals zo vaak niets van doen met het topic, het schijnt echter nodig te zijn om dit onderwerp steeds weer naar voren te brengen.

Het was mijn eigen keuze om het geloof aan te nemen en daar heeft geen enkele misses mij toe gedwongen
Jan

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-02-2008 17:42 rspelmink wrote: Frustraties?? Yogya????
.......
En ten derde is voor mij de indonesische cultuur 10x beter dan de onpersoonlijke westerse.......... ik kan nog wel even doorgaan... maar ga nu toch echt eerst aan mijn heerlijke NASI GORENG PEDAS Emoticon: Nice Emoticon: Nice

Weinig frustraties. Daar hebben we weer een nieuwe Indonesia-dweper. Daar ga je alweer de fout in door te zeggen dat de Indonesische cultuur 10x beter is. Dat betekent dat je geen respect toont voor je eigen cultuur; iets dat een Indonesier NOOIT zal doen, zijn cultuur afvallen. Als je nou gewoon omdraait dan zie hoe ridicuul dat is en dat met dat soort dingen je juist het tegenovergestelde doet wat een Indonesier zal doen. (Je nasi goreng pedas is er ook 1 van. Zie je een Indonesier in NL aardappelpuree met worst eten na er pas te zijn gearriveerd?)
En wat weet men uberhaupt van de Indonesische cultuur als men nu al kan beslissen dat die 10x beter is (van een relatie met een desabewoonster??). Ja, zo leert een buitenlander ook NL kennen door een relatie met een Schilderswijker uit Den Haag. En dat andere NL dan; de rest van NL achter de duinen? Hoeft ie niet te leren kennen om de Ned. mij. te leren kennen?

Vaak doen de bule's in hun honger zich aan te passen, juist datgene dat een Indonesier niet verwacht van hem/haar. Een Indonesier is trots op zijn cultuur, waarden en normen en zal die ook nergens voor opzij zetten, de bule het tegenovergestelde: die dumpt juist alles en laat z'n zwakte daarmee duidelijk zien; dus een prachtige speelbal voor de toekomst.
Toevallig gisteren nog een duiscussie over met een (Ned.-Indon.) fimmaker die ook achter deze zaken is gekomen van dat blanke loosers-gedoe. Hij wil er wat mee gaan doen. Lijkt me heerlijk; eindelijk de goegemeente in patria eens hiermee confronteren. Kijken of de schellen van de ogen gaan (I doubt it).

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 20-02-2008 01:39 Yogya-Bali wrote: [

Weinig frustraties. Daar hebben we weer een nieuwe Indonesia-dweper. Daar ga je alweer de fout in door te zeggen dat de Indonesische cultuur 10x beter is. Dat betekent dat je geen respect toont voor je eigen cultuur;

Rspelmink zegt duidelijk: “En ten derde is voor “ mij de indonesische cultuur 10x beter dan de onpersoonlijke westerse..

Het woordje "mij" impliceert al duidelijk dat het zijn mening is en dat mag hij wel toch wel vinden. Snap niet waarom hij daarmee de fout ingaat. Dat u een andere mening bent toegedaan is uw goed recht, maar betekent niet automatisch de absolute waarheid. Het zijn gewoon twee verschillende meningen over één onderwerp.

(Je nasi goreng pedas is er ook 1 van. Zie je een Indonesier in NL aardappelpuree met worst eten na er pas te zijn gearriveerd?)

Als ik de postings van rspelmink lees is hij niet pas gearriveerd in Indonesië, maar zit hij er al een langere tijd. Kan me dus best voorstellen dat hij de nassi goreng pedis prefereert boven die vette Hollandse kost. Heb ook liever een Indische rijsttafel dan die boerenstampot met rookwoordt overgoten met die vette jus. Is gewoon een kwestie van smaak en heeft niets van doen met het niet respecteren van je eigen cultuur.

Toevallig gisteren nog een duiscussie over met een (Ned.-Indon.) fimmaker die ook achter deze zaken is gekomen van dat blanke loosers-gedoe. Hij wil er wat mee gaan doen. Lijkt me heerlijk; eindelijk de goegemeente in patria eens hiermee confronteren. Kijken of de schellen van de ogen gaan (I doubt it).

Het is tegenwoordig een hype met al die controversiële films. Eerst die van Wilders, dan Deep Throat en nu weer een over dat blanke loosers-gedoe in Indonesië die ons de ogen moet openen.
Mijn posting moet u opvatten YB als een inhoudelijke reactie en niet bestempelen als een persoonlijke aanval op uw persoon.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het is een waarschuwing richting Rspelmink om aan te geven dat hij totaal geen waardering zal oogsten bij de Indonesier om dit soort uitspraken en dweperij. Een Indonesier is trots op eigen cultuur en verwacht dit ook van een ander. Men zal misschien het dagelijkse schimenspel spelen door net te doen alsof men dit waardeert, maar men is hier ook niet gewend direct kritiek te geven dan wel aamerkingen te maken. Je houdt jezelf voor de gek. En dat kan jaren duren (niets te maken met hoe lang men hier al is).

En omdat de tegenwoordige bule zo'n blunders maakt, heeft de gemiddelde Indonesier geen respect meer voor buitenlanders (m.n. de blanken want het ligt heel anders bij de Koreanen en Japanners). Dus dit soort gedrag raakt mij wel degelijk en met mij vele anderen. Dat gedweep is doorgaans afkomstig uit een diep gewortelde frustratie dan wel superioriteitsgevoel dat men tracht te onderdrukken. Dan gaat men exact het tegenovergestelde doen (maar wel de plan mis slaande).

De bedoelde film is (jammer genoeg) nog verre van werkelijkheid.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-02-2008 08:18 Yogya-Bali wrote:

1.Het is een waarschuwing richting Rspelmink om aan te geven dat hij totaal geen waardering zal oogsten bij de Indonesier om dit soort uitspraken en dweperij.

2.Een Indonesier is trots op eigen cultuur en verwacht dit ook van een ander. Men zal misschien het dagelijkse schimenspel spelen door net te doen alsof men dit waardeert, maar men is hier ook niet gewend direct kritiek te geven dan wel aamerkingen te maken.

3.En omdat de tegenwoordige bule zon blunders maakt, heeft de gemiddelde Indonesier geen respect meer voor buitenlanders (m.n. de blanken want het ligt heel anders bij de Koreanen en Japanners)..

1. Het is ook een waarschuwing , dat zie ik ook .
Alleen is het soms te' hard.

2. Dat is ook zo.
Zelfs een arme drommel is ook trots , kijk maar naar de zogenaamde conversatie tussen Bung Karno met de Sundanese Marhaen.
Het is ook vaak een spel met wazige gre3nzen (wayangspel) die nioet zomaar doorgrond kan worden door een nieuwkomer (de "nieuwe baren" Emoticon: Wink .
Men verwisselt vaak de bescheidenheid met onderdanigheid.
Ik lees ook vaak verhalen dat sommige toeristen het "niet erg vinden" als ze een beetje genaaid werd. Acch het is toch zo zielig , ze zijn zoooo arm.
Nee hoor , tussen iemand naaien en eerlijk zaken doen , kwestie van marktprijzen en onderhandelen is groot verschil.

3.Dat is al lang bekend , zeker toen de indonesiers in grote getallen naar buitenland kunnen reizen en of studeren.
Vergeet ook niet dat er tegenwoordig veel indonesische gastarbeiders (vaak niet zo hoog opgeleid) die in buitenland werken.
Die kom natuurlijk ook met verhalen die weer verder door verteld worden in hun kampungs (streek van herkomst).

Wat de Japanners en Koreanen betreft , is hun "marktwaarde"ook niet lang hoog gebleven.
De Indonesische middenklasse hebben ook niet zo'n hoge dunk van de zuipende en hoererende Japanners en Koreanen.
(Zie Blok M gebeuren).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Over de film :
Ik denk dat de maker mss problemen heb om de juiste infobron aan te boren.
Ik weet niet wie hij is (ik woon tenslotte in Olland) , zijn leeftijd en zijn netwerk.

Men kan veel info verzamelen van de zgn 2de generatie indonesiers , tenminste als ze de kennis hebben gekregen van hun ouders (de 1ste generatie indonesische "leiders" Emoticon: Wink .
De mensen die qua opleiding en vorming op zijn minst gelijkwaardig is met de nederlanders(de kolonialen).Je kan zelfs zeggen dat ze beter moeten zijn dan hun blanke klasgenoten.
Qua afkomst kunnen ze makelijk de gemiddelde totoks of indo overtreffen.

rspelmink
User
spacer line

yogya, is zal het nog spannender maken....
Als pas gearriveerde in indonesie... wat is pas vraag ik me natuurlijk allereerst af? (vanaf 2004, is dit pas?)

En ik heb het natuurlijk voor de duidelijkheid over het indonesie wat ik ken. Dit is totaal niet representatief voor heel indonesie, maar ik ken ook maar een klein stukje NL. En dan kan ik, voor mezelf, goed de keuze maken.

Trots op NL ben ik nooit geweest. Ik ben trots op mezelf, heb geen idolen. Ben geen fan van iets. Ik hou van een privé sfeer! En kan genieten van kleine dingen. Heb niet zo'n grootsheid waarzin van trots op het nederlandse... de discussie die Maxima begon is niet voor niets, wat is nou eigenlijk het nederlandse???

Het indonesie wat ik ken is java (centraal, vanaf saraganan ofzo Emoticon: Very funny Emoticon: Very funny tot surabaya/malang) en bali natuurlijk!
Van het binnenland dus, waar de ouders van mijn vrouw vandaan komen, tot juist de grote stad, Surabaya! En het toeristische bali natuurlijk. Heerlijk voor een vakantie, maar niet mijn plek voor iedere dag.

En ja ik kan mezelf goed aanpassen, dat zal mijn aard wel zijn. Maar dit doe ik omdat ik niet anders ben dan mijn vrouw, dus ook geen warme douche etc... nodig heb. Ik kan net zo goed alles eten (wat ik nog lekkerder vindt ook, zelf de sayur asem Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! ). Is dit dan je trots voorbij gaan om niet in die luxe van NL te leven?

Nee, voor mij is het juist een veel waardevoller leven waarin juist de belangrijke dingen in het leven je gelukkig maken!!!!!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-02-2008 18:34 rspelmink wrote:
yogya, is zal het nog spannender maken....
Als pas gearriveerde in indonesie... wat is pas vraag ik me natuurlijk allereerst af? (vanaf 2004, is dit pas?)

Ja, dat is nog kort, pas 3 a 4 jaar. Zit je nog niet op de 1e "overwegingsgrens" van 5 jaar.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Trots op NL ben ik nooit geweest. Ik ben trots op mezelf, heb geen idolen.

Zou ik voor me houden want daar begrijpt de gemiddelde Indonesier niets van en je zal weinig respect oogsten. Niet trots zijn op je land is bijna een doodzonde en "hoogverraad" voor een Indonesier.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nee, voor mij is het juist een veel waardevoller leven waarin juist de belangrijke dingen in het leven je gelukkig maken!!!!!

Kan ik inkomen en wens je dan ook veel geluk en succes met het vinden van een huis.
M.b.t. mijn bovenstaande reacties; zijn geenszins bedoelt om je af te zeiken (alhoewel hier en daar wel wat hard voor de raap) maar een raad om niet (althans niet ten overstaan van Indon. burgers) je eigen land en cultuur te bekritiseren. Daar zal je weinig succes bij oogsten (hoewel men dat niet direct zal zeggen) en geen sympathie mee winnen. Probeer je telkens te verplaatsen in hoe een Indon. burger zou reageren (rekening houdende metd e lokale cultuur). Maakt het makkelijker voor jezelf en je omgeving. Succes.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 21-02-2008 04:48 Yogya-Bali wrote:

...

*M.b.t. mijn bovenstaande reacties; zijn geenszins bedoelt om je af te zeiken (alhoewel hier en daar wel wat hard voor de raap) maar een raad om niet (althans niet ten overstaan van Indon. burgers) je eigen land en cultuur te bekritiseren. Daar zal je weinig succes bij oogsten (hoewel men dat niet direct zal zeggen) en geen sympathie mee winnen.

* Probeer je telkens te verplaatsen in hoe een Indon. burger zou reageren (rekening houdende metd e lokale cultuur). Maakt het makkelijker voor jezelf en je omgeving. Succes.

*Das kloft .Moet je(men) nooooit doen.
Loyaliteit t.o.v. familie , groep of land is nog steeds heel erg belangrijk .

*Dit is ook 1 van de beste adviezen van Y-B.
Verder is het kwestie van goed kunnen taxeren en indelen van je gesprekpartner(s).
Op gegeven moment moet je ook zakelijk kunnen optreden , dat verwachten ze ook van je . Niet " plin plan" .
Het niet gelijk to the point benaderen van een op te lossen probleem(zaak) behoort in feite tot het " spel" van taxeren en indelen .
Dit geldt ook voor de beter gestudeerden en gesitueerden.
Probeer ook om een win-win situatie te creeeren.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-02-2008 08:21 sidia wrote:

*******Das kloft .Moet je(men) nooooit doen.
Loyaliteit t.o.v. familie , groep of land is nog steeds heel erg belangrijk . [/quote]*********

Dus val je eigen land en volk nooit in het openbaar af. Dat is het laatste waar men waardering voor zal hebben.

Verder is het kwestie van goed kunnen taxeren en indelen van je gesprekpartner(s).
Op gegeven moment moet je ook zakelijk kunnen optreden , dat verwachten ze ook van je . Niet " plin plan" .
Het niet gelijk to the point benaderen van een op te lossen probleem(zaak) behoort in feite tot het " spel" van taxeren en indelen .
Dit geldt ook voor de beter gestudeerden en gesitueerden.
Probeer ook om een win-win situatie te creeeren.[/quote]*********

Sorry, ik wil niet je vrouw/vriendin afzeiken maar - speciaal bij het zaken doen -vertel nooit dat ze uit een dorp komt. Vertel maar dat ze uit de stad Surabaya afkomstig is.
Ik neem aan dat je zaken doet omdat je het had over zakelijke transacties op een ander topic. Wederom, wees voorzichtig met het meenemen van je (Indonesische) echtgenote naar zakenrelaties en zakengesprekken want dat kan in je nadeel uitvallen. Een Indonesische zakenman kan vanaf een mijl al "ruiken" wie uit de kampung komt en wie uit de stad. Ook de naam duidt meestal aan of ze van het platteland komt of uit een stad. Nogmaals, dit is niet om je af te zeiken maar je te sterken in het zaken doen. Er zijn er al genoeg gesneuveld vanwege hun (levens)partner; goed of slecht bedoeld.

rspelmink
User
spacer line

yogya en sidia, nogmaals dank voor de reacties (zoals ik de topic ook begon).

het gaat mij juist om die waardevolle reacties. Ik snap ook wel dat het af en toe anders leest dan iemand bedoeld, maar dat is de "charme" van een forum voor mij.

Ik zal nederland natuurlijk nooit afvallen. Ik ben geen anti nederlander, maar sla mezelf zeker ook niet op de borst, van zie mij eens... echte nederlander Emoticon: Wink

qua zaken probeer ik dit natuurlijk zoveel mogelijk gescheiden te houden van privé. zeker de dingen waar ik mee bezig ben kan mijn vrouw weinig bijdragen (te technisch) en zoals je al aangeeft zal ze eerder "schade" aanbrengen dan dat het een zakelijke relatie zal sterken.

qua locatie in surabaya, zit ik nu informatie van Citra raya (singapore of surabaya) te bekijken. Heeft dit potentie?

daft_punk
User
spacer line

erg intersante discussie! ik lees het met veel aandacht. ik begrijp beide inzichten en beide visies. ik denk dat je gaandeweg er zelf achter moet komen maar wel alles met een ruime blik moet bekijken en idd je verplaatsen in de indonesishe cultuur(plaatselijke) en je voorstellen hoe men naar jou zal kijken. verder is mijn ervaring, het erg moeilijk om mensen (lokalen) te vinden die je kan vertrouwen. ik dek mij ook altijd in voor list en bedrog.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,109,206 topic views - 240,766 posts - 13,734 topics - 34,275 members - last post @ 20-01-2021 23:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,514,848 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com