indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ik zie even de bomen door het tropische bos niet meer..
In veel Indonesische recepten wordt santen gebruikt, maar het verschilt
--een santenblok
-uitgeknepen gedroogde kokos
- geraspte verse kokosnoot [heb ik geprobeerd, kreeg de kokosnoot na heel veel moeite en een flinke jaap in mn hand open]
wat is het beste te gebruiken bij bv rendang?

Welke rijst is het lekkerst? geen 8 minuten klaar rijst, maar echt smaakvolle rijst
heb een stoompan.
Alvast bedankt voor jullie adviezen!! Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De beste is natuurlijk vers geraspte klapper, zoals ze dat gebruiken in indonesia.
Niet te oud of te jonge klapper.
Tegenwoordig hebben ze die vloeibare kokosmelk in blik.
Ik gebruik zelf santen blok , in blauwe pakje.
Rijst is pandan rijst , in groene pakje van 1 kg ,bij Lidl te koop voor 1.09 euri.
Bij andere winkels kost het 1,79 euri.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik gebruikte in Nederland altijd santen uit blik, import uit Thailand en ik kocht die bij een Indonesische toko in Venlo, de eigenaar komt oorspronkelijk uit Yogyakarta.
Heb je nog wat santen over gebruik die dan in plaats van de melk bij een Nederlandse pannekoek.
Hier in IndonesiŽ kopen we santen natuurlijk op de markt en niet uit blik!
Succes,
Jan

Hitami
User
spacer line

De lekkere santan is santan in blik of doosje merk KARA.

koken1947
User
spacer line

Hi Merapi,

Persoonlijke smaak; Santan Kara.

TIP : Rijst; 1 kopje ketan rijst, 4 kopjes Surinaams rijst, vervolgens voorgekookt daarna in de dandang mmmmm..... sedap dan selamat makan.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

On 01-02-2008 21:10 merapi wrote:
Ik zie even de bomen door het tropische bos niet meer..
In veel Indonesische recepten wordt santen gebruikt, maar het verschilt
--een santenblok
-uitgeknepen gedroogde kokos
- geraspte verse kokosnoot [heb ik geprobeerd, kreeg de kokosnoot na heel veel moeite en een flinke jaap in mn hand open]
wat is het beste te gebruiken bij bv rendang?

Welke rijst is het lekkerst? geen 8 minuten klaar rijst, maar echt smaakvolle rijst
heb een stoompan.
Alvast bedankt voor jullie adviezen!! Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Santen asli (dikke santen)
SANTEN ASLI of dikke santen. Voor 2 Ĺ dl

Rasp het vruchtvlees van 1 kokosnoot, vermeng het met 2 Ĺ dl lauw water en laat het 15 minuten staan.
Kneed het geweekte kokos in het water en giet het door een fijne zeef die boven op een pan wordt gezet. Pers daarbij het kokos in de hand boven de zeef uit.

Zelf gebruik ik voor de rendang kokos melk uit blik. Reden is dat er meer vet in zit dan een blok santen.
De rendang moet echt pruttelen tot er olie op komt drijven. Heerlijk, al krijg ik van te hete rendang (met verse lombok rawit) vaak meteen al hoofdpijn.

Voor de sambal gorengs gebruik ik vaak het blok santen.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Rijst: altijd padang. Toko: 25 kilo 16 euro. Is lang houdbaar
Voor nasi vind ik gebroken padang rijst lekkerder.
Af en toe natuurlijk ook basmati

Ga staan waar geen plek is om te staan.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Heel hartelijk bedankt voor jullie adviezen, pandanrijst is wel heel erg lekker!
Heb voor de rendang kokosmelk uit blik gebruikt, met tamarinde,jeruk,kunyit,asemwater,djahe.,tjenke, perut,laos, ketumbar.
en 20 rawits op een kilo rundvlees, en helemaal laten indikken.
Heerlijk, maar pedissssss! Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn Emoticon: Blush

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,716,369 topic views - 242,044 posts - 13,758 topics - 35,455 members - last post @ 20-10-2021 20:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,444,359 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com