indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line
 

http://hukumonline.com/detail.(...)p?id=17086&cl=berita

Dat na 60 jaar nog steeds geen officele vertaling van het Nederlandse wetboek van strafrecht is gemaakt.
Zijn die Indonesische rechtsgeleerden nu lui-dom of slim?
Groet. Emoticon: Yawn Emoticon: Stupid Emoticon: Shiny


Shalom

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 30-01-2008 13:38 Bokito wrote:
http://hukumonline.com/detail.(...)p?id=17086&cl=berita

Dat na 60 jaar nog steeds geen officele vertaling van het Nederlandse wetboek van strafrecht is gemaakt.
Zijn die Indonesische rechtsgeleerden nu lui-dom of slim?
Groet. Emoticon: Yawn Emoticon: Stupid Emoticon: Shiny


Tya , hangt af hoe je dat wil interpreteren.
In het verleden (mijn tijd) moeten de toekomstige meester in (ge)rechten ook de Nederlandse taal kennen .
Zoiets zoals de nederlandse rechtenstudent het latijn moet kennenZe moesten vroeger ook tentamen afleggen.
Ik weet nog dan een neef van mij dat ook moet doen , naast dat hij zijn nederlands behoorlijk moet bijspijkeren.
Zijn moerstaal was namelijk indonesisch . Zijn vooropleiding was SMA .
Ik weet niet of de huidige nederlandse rechtenstudent ook examen v.h Latijn moeten afleggen .
Uiteraard moeten de studenten van nu ook een paar woorden (latijnse basis begrippen )kennen .
Zo is het ook bij de indonesische rechtenstudenten , ze moeten ook sommige basisbegrippen , nederlandse termen weten.
In het voorbeeld van de site staat het verschil tussen Belediging(penghinaan) en Smaad (penistaan).
Nou elke zichzelf respecterende Indonesische (rechten) student met een SMA diploma ( van een goede SMA Emoticon: Smile ) weet wel wat het verschil van penistaan en penghinaan is .
Dus die DirJen Harkristuti Harkrisnowo (een meprau ?) staat gewoon uit haar/zijn tengkuk (nek) te lullen.
Trouwens als men niet weet wat het verschil tussen peng-hina-an en pe-nista-an kan men ook de KBBI (Indonesishe van Dale) raadplegen.
Terima kasih.



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line
 

Welke belangen hebben de machthebbend om de wetboek te vertalen en / of te veranderen ? GEEN.

Dus reformatie is bull shit.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Heb je ooit een Indonesische wetboek doorgebladerd?

Al die undang2 staat gewoon in bahasa indonesia.
Kijk maar naar de undang2 Perkawinan (in het indonesisch) , UU Agraria ( ook zo ) , UU Kewarisan , U.U. Keimigrasian , U.U. Kewarganegaraan etc .
De 5 bovenstaande U.U is belangrijk voor de buitenlanders die in Indonesia wil wonen , werken en of trouwen.
Bij U.U. Kewarisan (erfrecht) en Perkawinan heeft de Hukum Islam ook een sterke rol .
KHUP is de afkorting van Kitab U.U. Hukum Pidana (strafrecht ) en Kitab U.U. Hukum Perdata (civiele recht).
Alleen bepaalde kern begrippen staan soms nog steeds in bahasa belanda , en in het bijzonder bij de KHUP , ook bekend onder ex B.W

De bahasa belanda is nodig om de oude wet teksten / boeken te kunnen begrijpen .
Dat is dezelfde met de nederlandse wetsboeken , staan ook in het nederlands .
Alleen bepaalde begrippen zijn mss nog in het latijn , omdat het van oorsprong een Romijnse Recht is.

Trouwens wat heeft machthebbers , wetboek en zelfs reformasi met elkaar mee te maken.?




Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line
 

Indonesische wetboek is Nederlands nalatenschap dus geschreven vanuit de koloniale macht. Vandaar dat Soeharto SUBVERSIEF meer malen had gebruik.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 30-01-2008 22:51 Hitami wrote:
Indonesische wetboek is Nederlands nalatenschap dus geschreven vanuit de koloniale macht. Vandaar dat Soeharto SUBVERSIEF meer malen had gebruik.


Nou En ?
Stel is voor dat waar is wat je zegt , Indoneische wetboek is Nederlandse nalatanschap (erfenis).
Dan moeten de Indonesiers "hartstikke blij" zijn dat ze iets goeds van de Nederlanders hebben gekregen (geerfd -georven).
Alleen jammer dat het alleen maar de KHUP was .
Mss zijn ze te lui om nieuwe wetten te maken , of omdat het ex B.W echt volmaakt is.
Of ze zijn praktisch ingesteld , Waarom zou men dan het wiel opnieuw uitvinden.?
Een goed werkende recht hoeft men niet te vervangen hoogstens verbeteren en aanpassen met de plaatselijke omstandigheden.
Zie Hukum Adat(Gewoonte Recht). Daarnaast ken men ook Hukum Islam die ouder is dan de door de Nederlanders meegenomen wetten die ook (gedeeltelijk) een Romeinse Recht is.

Het gebruiken van leenwoord(en) is normaal , vaak is het ook noodzakelijk om de oorsprong van de betekenis (de context) te kunnen begrijpen.
Soms is je huidige taal niet voldoende genoeg om de lading te dekken.
De artikel in Hukum On Line is geschreven door ene H.H , ik weet niet of ze een echte S.H(jurist) is . Zij doet voorkomen of men problemen zou hebben als men de leenwoorden niet vertalen (tafsir-interpreteren) in het indonesisch.
Mijn stelling is dat zij/hij gewoon staat te O.H en dom ook nog.

Over leenwoorden , Men ken daar ook de S.O.B , Staat van Oorlog en Beleg , dat werd ook gebruik door de regering van Soekarno ( ben je niet abuis dat Soeharto de leenwoord subversief veelvuldig gebruikt) ?
SOB werd vaak gebruik omdat het praktischer , kort en krachtig is .
Voor mensen die geen Nederlands spreken en begrijpen toen de wetten van indonesia werd gemaakt (en dat was meer dan 99%)j was S.O.B ook bekend onder de naam Darurat Perang.
Alleen de juristen en zeker de 1ste generatie en later de nieuwe generatie juristen (die ook een beetje nederlands hebben geproefd) gebruiken de oude leenwoorden , als vakjargon.
Die persoon (DirJen. H.H) wil de zaken alleen versimpelen , zoiets vakjargon in Jip en Janneke taal gieten.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Selamat sobats,
had 3 weken geen pc, moet alles nalezen en spam opruimen!
Over het WvS:
Om Sid:
In de koloniale tijd moest een aankomend student uit Indie het Nederlands recht en het Indisch recht beheersen.
Ike""s vader werd naar Nederland gestuurd [universiteit Leiden] na afloop van zijn studie was contractueel bepaald naar Indie terug te keren, wat hij ook deed.
Zijn aversie tegen Sukarno werd zijn dood, als politieke gevangene, gestorven te Bandung 1947



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 31-01-2008 12:50 merapi wrote:
In de koloniale tijd moest een aankomend student uit Indie het Nederlands recht en het Indisch recht beheersen.


Dat is logisch , indonesia bestaat officieel op 17 Augustus 1945.
Een " goede bekende" van mij was 1 v.d 1ste generatie indonesische rechters (RHS).
Sindsdien zijn er veel juristen ( ambtenaren en advocaten ) in de familie , al 3 generaties .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line
 

Indische recht houd eigenlijk in hoe moeten Nederland het Indonesische volk onderdrukken. Dus zo blij zijn we niet dat de boek nog steeds in gebruik wordt.

Sidia, jou rationalisatie over de wetboek, moet je toch nog een keer goed over na denken !



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Neem mij even niet kwalijk ,
er is een groot verschil tussen de Indische recht (koloniale rechtssyteem ten voordele van de kolonisators) en Indonesische wetten (voor Indonesische volk)..
Die is ook ondergeschikt of in ieder geval niet in strijd moet zijn met de Grond Wet (U.U.D 1945).
Je moet die verschillende(wet)boeken niet door elkaar halen.
Kijk dat er individuen of groepen individuen slechte ervaringen hebben of in de knel kwamen omdat ze de grondrechten niet kennen of dat de wetten niet goed gehandhaafd werd , is een andere zaak.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jantje
User
spacer line
 


On 31-01-2008 13:52 Hitami wrote:
Indische recht houd eigenlijk in hoe moeten Nederland het Indonesische volk onderdrukken. Dus zo blij zijn we niet dat de boek nog steeds in gebruik wordt.

Neem mij niet kwalijk Hitami. Om even een populaire uitdrukking uit een Nederlands tv programma te citeren: “bent u nou helemaal dement of moet u nog dement worden”. Omschrijf jij nou eens hoe heden ten dage dat Indonesische recht eruit zou moeten zien. Emoticon: Smile



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Er zijn nogal wat aspecten die een rol spelen bij de beoordeling van het rechtssysteem.
En parallel lopen hier de discussie over inhoud en de beoordeling van rechtssysteem.
Laat ik eerst maar eens de vaststelling doen dat uit een gecorrumpeerde samenleving geen enkel rechtssysteem zich kan ontwikkelen, nog dat een samenleving er vertrouwen in heeft. Daarbij bestaat de Indonesische uit een diversiteit van samenlevingen die de wetgeving niet erkennen, nog los van de vraag of het al dan niet corrupt is. Dan zou je zeggen de chaos is compleet, en ja welbeschouwd is dat ook zo.

Met de identificatie van deze aspecten zijn de problemen al zichtbaar, en is een inhoudelijke discussie over de inhoud werkelijk een hele lastige. Om over de toepassing of uitvoering ervan maar te zwijgen.

Hoe het eruit zou moeten zien, ik kan me wel iets voorstellen, maar het feit dat de samenleving op zich al geen eenheid is maakt het dat dit wellicht niet zal veranderen.
Zolang er krachten zijn die de samenleving delen (als voorbeeld Atjeh) en corruptie hoogtij viert is eigenlijk elke vorm van rechtssysteem niet valide.

Het zou de politiek moeten zijn die wetgeving maakt. Maar dan hanteren we democratische principes. Ik waag te betwijfelen dat er RI een democratie is. Ook al zou het graag die kant op willen. Zelfs met de onafhankelijkheid is de grondwet niet tot stand gekomen door consensus.
Maar onder zware invloed van de Amerikanen. En hun al dan niet toenmalige vriendjes.
Bron vermelding? Google eens, er is genoeg te vinden.

Naar ik aanneem zal Indonesie in een relatief hoog tempo een welvarende natie worden.
Dan zal het moment komen dat ontwikkelingen voor een nieuw rechtssysteem of hervormingen van het huidige aan de orde komen. Tot die tijd met grote waarschijnlijkheid niet. De welvaart van de burger is medebepalend voor de vormen en uitwassen van corruptie.

Het is een prettige gedachte dat de aansnellende welvaart het einde van corruptie zal betekenen. Tot die tijd mag iedereen zuchten onder het syssteem.

Dus Indonesische rechtsgeleerden zijn niet dom of slim, maar roeien met de riemen die ze hebben.



It's only kinky the first time.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 31-01-2008 18:02 oyibo wrote:
Dus Indonesische rechtsgeleerden zijn niet dom of slim, maar roeien met de riemen die ze hebben.


Dus moeten ze het doen met 2 middelen.
1. de instrumenten ( roeien)
2. de beschikbare kennis.

In 1945 hebben ze hun grondwet samen gesteld .
Daar zal je ook de zgn trias politika (?) gedachten herkennen.
En voor bepaalde boeken hebben ze b.v bepaalde delen over genomen vaan de Nederlandse BW. Het is ook normaal dat nieuwe landen bepaalde delen van de wetten van hun buren cq "kolonisatoren" hebben overgenomen.

In Indonesia kent men ook de democratie , dat werd dan de overleg(musyawarah) genoemd . Het is anders dan de westerse democratie , maar wel een soort democratie , dat men d.m.v overleg van de stamoudsten , wijze mannen etc een bepaalde beslissing (of beleid) gaan nemen.

Men kan zelfs nalezen wat ze in de afgelopen 63 jaar hebben veranderd aan hun grondwet en aan de bestaande wetten.
Voorbeelen zoals de mensenrechten , gelijke behandeling van man en vrouw .Er zijn ook nieuwere wetten veranderd zoals de mogelijkheid van kinderen van gemengde huwelijk om 2 nationaliteiten te hebben tot hun 18de jaar. Dus je kan gewoon zien dat men daar ook hun "verouderde"wetten aanpassen aan de nieuwe veranderingen.

Je kan de tot standkoming en veranderingsproces tot de staatrecht snel en bijna geruisloos noemen als je ziet dat de meeste "inlanders" in het begin van de 20ste eeuw nog steeds hun "eigen"adat (gewoonte )recht en Hukum Islam hebben.
Toen was er verschillende soorten (klasse) mensen met verschillendfe soorten rechtsystemen. Ik denk dat de Inlanders toen niet onder de Nederlandse recht. vallen.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 31-01-2008 18:02 oyibo wrote:
Zelfs met de onafhankelijkheid is de grondwet niet tot stand gekomen door consensus.
Maar onder zware invloed van de Amerikanen. En hun al dan niet toenmalige vriendjes.
Bron vermelding? Google eens, er is genoeg te vinden.


Toen de kansen voor Japan keerde , ging Japan (bezettingsleger) de Nationalisten (De Angkatan 28 van de 1 land , 1 volk , 1 taal = Sumpah Pemuda ) paaien en medewerking verlenen om de Indonesische streven naar onafhankelijkheid te voorspoedigen)
Er waren 62 "jongeren " die dat gaan voorbereiden onder leiding van Dr Radjiman Widjodiningrat (een ningrat ?) .
De namen van de 62 jonger intelectuelen kan opgezocht worden .
1 van de leden was Soekarno.
Na veel pijn en moeite hebben 9 leden(kleine grp) , bekend als Panitia 9 voor mekaar kunnen krijgen om UUD 1945 (de Grondwet) en de Pancasila te lanceren.
Vooral bij de tot standkoming van Pancasila was er geharrewar tussen de Islamitische deel , de nationalistische en christelijke deel.
Men wilde eerst een staat vorm hebben , gebaseerd op Islam (logische eis , gezien meer dan 90 % van de indonesiers islamieten zijn).
Om de niet islamieten en christenen niet voor het hoofd te stoten , hebben de kleine grp 9 de oorspronkelijke tekst laten veranderen.
Steen der aanstoot was : par 4. De president van R.I moet een indonesier zijn en ISLAMIET.
par :28 De staatsgeloof moet Islam zijn , met bescherming van niet islamieten.
Men heeft uiteindelijk de huidige vorm gekozen , een compromie ten gunste van de niet islamieten.
Een goede zet , precies zoals bij de keuze van een klein taal (bahasa melayu) die alleen maar door nog niet eens 7,5 % van de inwoners van N.O.I werd gesproken.

Dat werd door de fundamentalisten onder de Islamistische deel gezien als verraad . Werd in hun kringen bekend onder de naam het verraad van de Piagam Jakarta .
Geeft veel problemen zoals de daarop volgende opstand van Darul Islam . De nawee-en zien we nu nog steeds.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Zoals gezegd al moest een Indische student het Nederlands recht en het Indisch recht beheersen en dit gold ook voor Nederlandse studenten.
Met onderdrukking had dit niets te maken! integendeel juist wilde men de Nederlandse studenten kennis laten nemen van het Indisch recht.
Wat Nederland helaas nooit heeft begrepen is dat in het grote Indonesie met al haar talen en culturen, en de adat dat je nooit een uniform rechtsstelsel krijgt, dit is onmogelijk.
Ondanks dat Indonesie 90% Islamitisch is, zal er nooit een puur Islamitische wetgeving komen zonder afgedwongen geweld.



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Sidia
In 1945 hebben ze hun grondwet samen gesteld .

Rechtsgeleerden schudden in een jaar tijd geen grondwet uit hun mouw. Een grondwet geeft de basis waarden en normen van de samenleving. Het reflecteert de samenleving tengevolge van historie, cultuur en geloofshistorie. De grondwet en het bijbehorende rechtssysteem hebben niet alleen de verkeerde fundamenten. De fundamenten zijn goeddeels niet opgebouwd uit de juiste bouwstenen.

Anno 2008 doet Amerika in Irak exact hetzelfde.

De door U genoemde rechtsgeleerden roeien niet alleen verder met de riemen.
Zij bouwen voort op op een fundament dat geen draagkracht heeft. Deels door omdat de juiste historische ingrediënten niet aanwezig is. Een verdeelde samenleving heeft ook zijn bijdrage.

Men kan zelfs nalezen wat ze in de afgelopen 63 jaar hebben veranderd aan hun grondwet en aan de bestaande wetten.

Natuurlijk zijn er aanpassingen geweest.
Maar de mensen in de samenleving zien weinig verandering in de praktijk door de aanwezige corruptie. En de samenleving doet daaraan volop mee.

Je kan de tot standkoming en veranderingsproces tot de staatrecht snel en bijna geruisloos noemen als je ziet dat de meeste "inlanders" in het begin van de 20ste eeuw nog steeds hun "eigen"adat (gewoonte )recht en Hukum Islam hebben.

Ik noem het niet geruisloos, Atjeh, Timor, Molukken, ik doe een greep uit het assortiment. Misschien druk ik me nu verkeerd uit, maar het door genoemde geruisloos kostte vele mensen het leven.

Dat is dan niet alleen weinig geruisloos.
Het geeft m.i. prima weer dat de grondwet en het rechtssysteem op een vreselijk manier gefaald hebben. Maar wellicht noemt U het anders.

Ik zou er nog op willen wijzen dat wat U noemt een soort democratie niet gestoeld is op een seculiere staat. Wellicht is dat aan Uw aandacht ontsnapt. En geenzins een soort democratie kan zijn.

Democratie?
In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk.

Ik zie iets mis gaan in Uw redenatie en bijbehorende motivatie.



It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Oyibo,
er hoeft maar een mafketel aan de macht te komen en recht, mensenrechten, verdragen etc stellen niets meer voor.
De geschiedenis heeft ons dit toch geleerd.
Democratie bestaat op papier en de burgers hebben tot op zekere hoogte een stem,maar feit blijft dat de hoge ambtenarenkliek onaantastbaar blijft



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Merapi

Ik heb niet het idee dat zich dat zich snel zal voltrekken.

Maar dat is gebaseerd op gevoel en niet op feiten.



It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Oyibo,
Ik zou niet teveel op gevoel afgaan, immers de grote massa wordt bespeeld op hun gevoelens en niet op hun rationeel denken.
Zie even terug op de hype van Pim Fortuyn: een enorme zetelwinst.Totdat het leidertje werd neergeknald en dan blijft er van de hele achterban niets over.
Recht is een vaag begrip:bij een machtswisseling worden[kunnen] rechten ongeldig verklaard.
Een rechter behoort onafhankelijk te zijn, maar in de praktijk maakt hij gewoon deel uit van een politiek systeem met alle afhankelijkheid van adviseurs



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Merapi,

Ik zie in Indonesie geen polarisatie op deze schaal in vergelijk met Fortyun, maar wel hele andere zaken die bijbehorende krachtsvelden hebben. Maar geen verstoring van krachtsvelden op deze schaal.



It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Oyibo,
Polarisatie in Nederland is een ander verhaal dan in Indonesie.
Maar wil je er iets meer over vertellen? ben oprecht geinteresseerd!
vriendelijke groet,
Merapi/Wilma Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Het proces in Indonesia , de democratie , de leiders zijn niet te vergelijken met de import democratie van de Amerikanen in irak .
Wij weten dat de regering daar een marionetten regering van USA is , zeker in het begin periode.

In NOI ken de bewoners al vele eeuwen rechtssysteem die gebaseerd waren op 2 poten,
1. gebaseerd op de oude adat (gewoonten) vanaf de stamgebeuren tot dat men koninkrijken kunnen oprichten
2.gebaseerd op het geloof , vanaf het ontstaan van de Hindu koninkrijken (tussen 2de en 5de eeuw) t/m de komst van Islam sultanaten.
Vanaf 800 zoveel in Sumatra en vanaf 1400 zoveel op Java .
Men heeft al goed functionerende administratieve en rechtssystemen .
De 3de poot was de Nederlands Romeinse Recht , geintroduceerd na 1619 in Batavia .
In feite was het bestemd voor de Nederlanders(Europeanen) en gelijkgestelden.
En daar horen de inlanders niet bij.
Na 1864/1865 mogen de kinderen van Inlandse Hoofden/ Grooten naar de Europese Lager school en verder e tot de hogeronderwijs.
Pas na de ethische politiek (ong.1901) gingen sommigen van hun ook daadwerkelijk naar Nederland .
Daar maken ze kennis met de westerse democratie , de westerse filosofie , ook Karl Marx , Engels etc.
De andere jonge studenten die de reis / studie naar europa niet kunnen betalen gaan naar hogere onderwijs in Ned.Indie (Java-Batavia-bandng en Bogor). Naast de westerse filosofie maken ze ook kennis met Oosterse en Arabische filosofie.
Ze gingen daarna organiseren in Boedi Oetomo , Sarikat Islam en andere nationalistischebewegingen , zelfs met de Communisten.
Toegegeven , de grootste gedeelte (meer dan 98% ) van de “inlanders” hebben geen weet wat en wie Karl Marx , Engels of Tagore zijn .
Als gelovige islamieten volgen ze gewoon hun geestelijke leiders (de Ulama’s, de haji’s) en omdat ze daarnaast ook nog steeds in een feodale samenleving leven , gingen ze ook braaf hun oude leiders (de elite) volgen.
Vandaar dat ik durf te zeggen dat de totstandkoming van de Republiek en de rechtssysteem min of meer geruisloosd was gegaan . Het was een lang voorbereide proces geweest. Van tientallen jaren.
Dus niet van 1 jaar.

Het bij elkaar sprokkelen , opschrijven , presenteren aan de buitenwereld gebeurde zelfs korter dan 1 jaar.

Dat was dan als gevolg van de oude gewoonte van musyawarah (indonesische democratie) , veel gepraat , gemasseerd etc.
Ik dacht dat Soekarno ook een tussen oplossing had gekozen , uiteindelijk komt men tot de toen bekend gemaakte versie .

De opstand van Aceh (Daud Beureuh) heeft in het begin niks mee te maken met onderdrukking uit Java .
Ook de opstand van Kahar Muzakar(Sulawesi) en Kartosuwirjo (west Java).
Daud Beureuh , Kahar Muzakar en Kartosuwirjo streven naar de Islam Staat.
Ze zijn omtevreden omdat men Jakarta (Soekarno cs) beschuldigen van verraad op de Islam.
Bij de totstandkoming van de Grondwet (UUD 1945) en Pancasila , had de kleine komissie (Panitia 9) van de 62 jonge intellectuelen de tekst Islam uit de concept verwijderd , ten behoeve de Niet Islamieten.
De Islamietische deel van de 62 man komitee willen de Islam staat oprichten , terwijl de nationalisten (soekarno cs) een seculiere staat nastreven , ten behoeve van de leden die uit de christelijke hoek kwamen.

Trouwens er zijn nog 2 grote opstanden in Indonesia na 1945 , in Sumatra (de PRRI) en in Sulawesi (permesta).
DE reden van hun opstand was gebaseerd op onder andere onvrede van ex soldaten die niet ingelijfd worden bij de TNI en door verdeling/ beperking van de smokkelpraktijken (barter).
Van de RMS affaire is de reden bekend , het is een ordinaire een separatistische beweging , die direct en indirect door Nederland werd gesteund. .

De inval van Oost Timor was een foute zaak geweest , dat weten de gewone indonesiers ook .
Maar opdat moment werd het door het westen , inclusief Australië gesteund.
Van USA weten we dat ze betrokken waren.A



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Gewoon even een zijsprong Om Sid:
Als Hagenaartje geboren in de jaren 50 werd er op school niets verteld over Indie, laat staan de onafhankelijkheid; het werd gewoon doodgezwegen.
Dit, terwijl er veel Indische kinderen in de klas zaten, vaak net aangekomen met boten.Die begrepen het ook niet, het was gelijk leren, meestal zonder sociale opvang en begeleiding.
Kent U trouwens het boek van Pramoedya Ananta Toer?
Verhalen over Blora,""Wat verdwenen is"" en meerdere verhalen.
Heb dit boek in een stuk uitgelezen, maar totaal begrijpen kan ik het niet, omdat ik die tijd niet heb meegemaakt, maar het boek boeide me



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Ik lees geen quasi links ( en " pornografische" Emoticon: Wink lectuur. Emoticon: Yes!


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Sidia,

Ik heb een groot respect voor de kennis die je meedraagt.
Maar deze kennis verklaart niet wat er gebeurde kort voor en na 1947 tot heden en de gevolgen daarvan. Of beter nog, na de capitulatie van de Japan. De verklaring van onafhankelijkheid kwam niet opzetten door een roep van moeder natuur. Inhoudelijk is er weldegelijk meer vooraf gegaan. De door jou genoemde groep maakt slechts deel uit van. En het is een feit dat de Amerikanen een enorme bemoeienis hebben gehad in de onafhankelijkheid van Indonesie.

Dat heeft zijn invloed op de wetten en grondwet.

Ik refereer maar naar mijn vorige reply’s in dit topic. Voor wat betreft de waarnemingen.

Het proces is weldegelijk beinvloedt. Alleen al door de invloed van buitenaf ( Amerika) en de invloed van binnenuit. Ik stel vast dat Indonesie vooruit moet en gaat . Dat zal ze ook doen maar niet dankzij de grondwet en andere wetgeving, of politiek. Indonesie zal beter worden door welvaart. En dan kan de politiek niet anders ( en daarmee een verandering in wetgeving)

En waarschijnlijk vele malen sneller veranderen door welvaart. Dit proces zal ongekende veranderingen te weeg brengen. Zie in Europa de voorbeelden daarvan. En als prettige bijkomstigheid corruptie op grote schaal tenietdoen.

Het zijn nu de burgers die de gevolgen dagelijks aan den lijve ondervinden, en zie de ellende.

Het is mij wel duidelijk, maar wat weerhoudt U van een oordeel of uitspraak over de huidige situatie in IR. U wijst naar het verleden.


Merapi,

Doel je hierbij op de Nederlandse situatie?


It's only kinky the first time.


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



94,618,867 topic views - 242,009 posts - 13,759 topics - 35,450 members - last post @ 15-10-2021 19:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,245,166 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com