indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo,
Ik ben benieuwd of er recent nog iemand op 1 van de bovenstaande eilanden is geweest, en wat de ervaringen waren.
Ik ga in mei naar Indonesia, en wil deze richting op.

Graag hoor ik van jullie!!

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

topic verplaatst naar 'Algemene Indonesie-praat'

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Laatste maal was in september. Als je Rinca bezoekt, hoef je het eiland Komodo niet meer te bezoeken. Rinca is interessanter dan het eiland Komodo vanwege betere treks die je kan maken, meer kans op "wildlife" (varanen en karbouwen) en dichterbij Labuanbajo.
Beste is vanuit Bali naar Labuanbajo te vliegen. In L'bajo huur/charter je een bootje voor een dag en ga 's morgens vroeg naar Rinca. Na de trek kan je altijd nog naar 1 van de eilanden (Sabolon, Bidadari) waar je heerlijk kan snorkelen. Vervolgens kan je over land naar Ruteng, Bajawa (prachtig gebied met nog enkele traditionel dorpjes), Ende, Kelimutu (Moni) en Maumere. Je kan weer wegvliegen uit Maumere want dan heb je het grootste (en interessantste) deel van Flores er op zitten.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ben het met bovenstaande sc hrijver eens. Ben er in mei vorig jaar geweest. vlucht van Denpasar (Bali) naar Labuan Bajo is prachtig met mooie landschappen van Sumbawa beneden. Boottocht vanuit LB naar Rinca is ongeveer 2 a 2 1/2 uur.
Vanuit LB kun je met een een minibus naar Ruteng (vorig jaar vertrek 8.00 uur/Rp 50.000) Je kunt ook een auto met chauffeur huren die je in een dag naar Bajawa brengt, exclusief stops ongeveer 8 a 9 uur. Je kunt dan bij Ruteng de spiderricefields (idd rijstvelden in spinnewebvorm) bezoeken bv. Ik vond zelf Ende niet zo geweldig en Moni (Kelimutu) is maar anderhalf uur verder. Je kunt op flores ook gebruik maken van "travels" een soort shared taxi (meestal minibus of grotere auto) Kosten varieren van Rp 50.000 tot Rp 125.000 (afstand, plaats in bus etc) ?de vertrekken meerdere malen per dag maar vertrektijd is niet altijd zeker.
Als je nog meer info wilt hebben dan roep je maar.

gr
Anne Mieke

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

Nou, dat klinkt allemaal super gaaf!!!! Bedankt voor jullie reactie.
In eerste instantie wilden we niet met het vliegtuig i.v.m. dat slechte reisadvies. (welke maatschappij hebben jullie voor gekozen?)Maar ja, we hebben maar een maand, en om dan vanuit bali alles overland en met boot te moeten doen......
We willen in ieder geval wel eerst naar Lombok en vandaaruit met het vliegtuig naar flores/labuanbajo. Ik moet nog even uitzoeken of dit mogelijk is, maar dat zal wel. Ik lees dat je wel langer onderweg bent op flores, maar het eiland is natuurlijk een stuk groter en de wegen slechter/bergachtig?!
Ik had gelezen dat je kon overnachten op rinca en komodo. Heeft 1 van jullie dit toevallig gedaan??

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-01-2008 14:23 nyonyacilla wrote:
We willen in ieder geval wel eerst naar Lombok en vandaaruit met het vliegtuig naar flores/labuanbajo. Ik moet nog even uitzoeken of dit mogelijk is, maar dat zal wel. Ik lees dat je wel langer onderweg bent op flores, maar het eiland is natuurlijk een stuk groter en de wegen slechter/bergachtig?!
Ik had gelezen dat je kon overnachten op rinca en komodo. Heeft 1 van jullie dit toevallig gedaan??

Dat eerste gaat dus niet. Eenmaal op Lombok heb je vier mogelijkheden;
a) met de Perama (of andere mij) in een dag of 3 via Komodo en/of Rinca naar LB, kosten ongeveer 1 juta;
b) overland naar Labuan Lombok, boot naar Sumbawa, overland naar Sape (oost Sumbawa) en boot naar LB, kosten denk ik rond de Rp 300.000 en vele "ervaringen" rijker.
c) ochtendvlucht naar Denpasar (is maar 20 minuten, Merpati, Indonesia Air Transport en Transnusa; kies bij voorkeur een van de laatste twee, Merpati is nogal onbetrouwbaar en heeft vaak grote vertragingen is mijn ervaring) en vandaar rond de middag naar LB (zelfde mij als van Lombok-Denpasar) Kosten afhankelijk van vlucht en vertekdag rond Rp 850.000
d) vlucht Mataram-Bima (Sumbawa) met overnachting in Bima de volgende dag (kan niet op een en dezelfde dag) door naar Maumere (doe je Flores dus in omgekeerde richting)
De wegen op Flores zijn idd bergachtig, smal en slingerend, in principe niet slecht tenzij er weer hevige regenval, of een ardverschuiving is geweest. Je reist met gemiddeld 25 km per uur.
Je kan idd overnachten op Rinca en Komodo. Heb ik niet gedaan.

gr
Anne Mieke

spacer line  

Ok. Ik had op sites van bepaalde luchtvaartmaatschappijen gekeken, en ik zagdat je met merpati vanuit mataram naar lb kon vliegen. Zal ik het misschien verkeerd gezien hebben?!
Als dit zo is dan denk ik dat het dan toch gelijk vanuit bali doorvliegen wordt naar lb of eventueel optie d. Dit ziet er ook goed uit!! Want optie A valt ieg af, en optie B was ik als eerste van plan, maar ik wil sumbawa liever overslaan.
Ben jij terug vanuit flores ook via denpasar met het vliegtuig gegaan?
Waarom is merpati onbetrouwbaar? Ik zat te denken om juist voor die mij te kiezen. Ik wil het liefst ook met de meest betrouwbare mij vliegen. In welk opzicht is het t beste om voor indonesia air transport en transnusa te kiezen?(nooit van gehoord trouwens)
Thanks voor je info!!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Merpati is compleet onbetrouwbaar wat haar flightschedules betreft. Te pas en te onpas veranderen ze hun routes (zit je ergens en opeens kan je niet meer terug want de "lijn" is plotseling opgeheven. Overkwam mij 2 weken geleden). En als ze geen zin heben (lees: te weinig passagiers) dan vliegen ze gewoon niet. Dus je kan gewoon niets bij hen reserveren/afspreken.
Transnusa (of hoe die ook mag heten) is momenteel de enige maatschappij die op Labuanbajo vliegt. Er is geen andere. Don't worry, ze zijn allemaal 1 pot nat; beetje risico voor een avontuurlijke reis.

brendababe
User
User icon of brendababe
spacer line

Hmmm ze noemen vliegtuigen daar valtuigen ik wilde dit ook doen Floress, Rinca en Komodo vanuit Bali hoorde teveel negatieve ervaringen qua binnenlandse vluchten ik dacht nee doe maar niet het is niet zo dat ik niet durf te vliegen heb al heeeeeel wat vlieguren gemaakt internationaal maar wel met gerenomeerde maatschappijen.

Wij wilden geen risico ivm met ons dochtertje.... maar goed de een is de ander niet natuurlijk maar baaaaaal stierlijk dat ik die eilanden niet gezien heb!!!!!!!!!

Jammer dat ze zo laks omgaan die valtuig maatschappijen!!! Zelfs Floortje van RTL Travel zei het op televisie..... dat wil toch enigzins wat zeggen naar mijn belevenis.

Maar goed aan een kant ach als het je tijd is ga je toch wel.....

adu zeg!!! ben kapok!!

spacer line  

Nou, om eerlijk te zijn twijfel ik heel erg om met het vliegtuig te gaan. Het zal je maar gebeuren. Balen dat het zo slecht gesteld is daar. Ik ben al bang om met een gewoon goed toestel te vliegen....... en ik wil nog niet gaan hoor!!
We hebben nog steeds de optie om over land te gaan. We hebben precies een maand in Indonesia. In totaal wil ik 4/5 dagen op bali, en voor de rest in ieder geval naar Lombok, gili's... en ik hoopte verder te gaan. Maar als ik over lang ga, moet ik ook weer over land terug. Een maand is ook veel te kort!
Heeft er iemand toevallig ervaring met Sumbawa??

brendababe
User
User icon of brendababe
spacer line

Ja zo dacht ik ook dan maar over land maar dat kan wel enige tijd duren hoor......
Nee ik heb van kennissen gehoord over die valtuigen: de een landen naast de landingsbaan, bij de een ging het landingsgestel niet uit bij iemand anders met opstijgen leek wel of ze over zwerfkeien heen gingen. Je hoort een lawaai en gerommel in het vliegtuig veel herrie waar je eng van wordt....

Nee en verleden jaar in 3 maanden tijd 3 vliegtuigongelukken dat was voor mij een voorteken dat ik het niet moest doen. Maar wij hadden bijna 3 weken en dat is toch te kort naar mijn idee?.......... jammer dat ze zo laks zijn met die valtuigen ze denken misschien: ach het ziijn toch niet moslims dus ach wat geeft het? of voor de moslims als ze neer pleuren : nou dan staan bij de hemelpoort al die maagden en mogen we heeeeeel veel zuipen dus die denken ach een valtuig meer of minder.......... (geintje...)

maar goed ik heb het niet gedaan............ maar heb wel spijt dat ik die Sunda eilanden niet heb gezien.....

adu zeg!!! ben kapok!!

Pearl2see
User
User icon of Pearl2see
spacer line

Je kunt vanaf Lombok naar Flores / Komodo varen en daarna weer terug naar Lombok.Duurt bij elkaar 5 dagen en de kosten zijn ongeveer 2,3 miljoen. Kijk eens op de site http://www.peramatour.com/prod(...)ge_sea_HKC_45ned.php . Je vermijdt de binnenlandse vluchten. Ben zelf niet zo bang voor de vluchten. Het "normale verkeer" is een stuk gevaarlijker.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-01-2008 20:28 nyonyacilla wrote:
Nou, om eerlijk te zijn twijfel ik heel erg om met het vliegtuig te gaan.
We hebben nog steeds de optie om over land te gaan.

Overland Lombok-Flores betekent ook overzee en dat betekent dan kiezen uit twee slechte dingen. Gewoon het vliegtuig nemen. Idd Merpati is onbetrouwbaar omdat ze vaak cancelen en grote vertragingen hebben. Het best kun je kiezen tussen Transnusa en Indonesian Air Transport. Dienstregelingen op het internet zijn vaak niet betrouwbaar. De info die ik hierboven heb gegeven is vrij recent (2 weken oud)
Transnusa is overigens NIET de enige die op LB vliegt vanuit Denpasar, zo ook Indonesian Air Transport en Merpati. Dat je nog nooit gehoord hebt van een mij wil verder weinig zeggen. De laatste keer dat ik met Mandala vloog was ik ook, blij verrast over de goede staat van het vliegtuig. dingen veranderen. Zeker in Indonesia en snel.

Succes, niet twijfelen gewoon vliegen.

gr
AM

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-01-2008 22:18 brendababe wrote:
.... ze denken misschien: ach het ziijn toch niet moslims dus ach wat geeft het? of voor de moslims als ze neer pleuren : nou dan staan bij de hemelpoort al die maagden en mogen we heeeeeel veel zuipen dus die denken ach een valtuig meer of minder.......... (geintje...)

maar goed ik heb het niet gedaan............ maar heb wel spijt dat ik die Sunda eilanden niet heb gezien.....

Ik weet niet waar dit over gaat maar ik ga er altijd van uit dat de crew even graag weer veilig op de grond staat als de passagiers.
En spijt hebben dat je de Sundaeilanden niet hebt gezien kun je inderdaad hebben. het is zoveel anders dan het westen van Indonesia in alle opzichten. gewoon een keertje doen hoor.

gr
AM

mademano
User
spacer line

Nou, ik ben op alle eilanden tussen Lombok en flores geweest en ik kan het alleen maar aanraden. Ik weet dat ik geen reclame mag maken maar deze tip wil ik jullie toch niet onthouden" PERAMA tours". Deze firma heeft lijnbussen in Indonesie en verzorgt ook cruises...groot woord voor een primitieve bootreis. Het beste boeken in Sengigi in Lombok, was 1.750.000IRP voor een trip van 5 dagen, inclusief slaapcabine , eten drinken in overvloed en entreekosten van alle bezienswaardigheden. Komodo, Rinca, Sumbawa, flores, en nog een paar eiland. Hoe klinkt dit: barbeque op privestrand, komodovaranen, met een liaan van een waterval af springen, wilde paarden, veel snorkelen en super veel fun aan boord.......een echte aanrader!!!! Emoticon: Party!

spacer line  

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik ga pas 1 mei, dus ik zie het gewoon tegen die tijd wel! Ik weet nu in ieder geval wat de mogelijkheden zijn, en weet hoe jullie het ervaren hebben.
Dit laatste bericht klinkt ook wel erg gaaf!!! Je gaat dan in 5 dagen al deze eilanden langs?En je overnacht gewoon op de boot?
Hoe ben jij weer terug gegaan dan?Ook weer per boot? Of tussendoor via het vaste land?

brendababe
User
User icon of brendababe
spacer line

ik had destijds ingeformeerd bij een nederlands stel sorry weet niet meer wie die hebben een accomodatie op Flores en die regelen inderdaad ook een 5 daagse boottrip op zich geweldig als je saampies bent maar wij met 1 kind moest je slapen gezamelijk op het dek of als je apart wilde slapen kwam er een soort doek a la laken dat vond ik niks wilde absoluut privacy maar google anders ff vind je genoeg of met de Omabk Put... nog wat dan zit je goed staat ergens een posting hierover op dit forum.
Veel plezier

adu zeg!!! ben kapok!!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-01-2008 22:22 Pearl2see wrote:
Je kunt vanaf Lombok naar Flores / Komodo varen en daarna weer terug naar Lombok.Duurt bij elkaar 5 dagen en de kosten zijn ongeveer 2,3 miljoen. Kijk eens op de site http://www.peramatour.com/prod(...)ge_sea_HKC_45ned.php . Je vermijdt de binnenlandse vluchten. Ben zelf niet zo bang voor de vluchten. Het "normale verkeer" is een stuk gevaarlijker.

Nou, Peramatour is nog stukkkkkkeen gevaarlijker dan het normale verkeer. Al een paar maal is zo'n varende wastobbe van hen vergaan (gelukkig zonder fatale ongelukken). Ik vlieg nog 100x liever met Merpati dan 1x varen met Perama. Wat een zooitje.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-01-2008 16:19 mademano wrote:
Nou, ik ben op alle eilanden tussen Lombok en flores geweest en ik kan het alleen maar aanraden. Ik weet dat ik geen reclame mag maken maar deze tip wil ik jullie toch niet onthouden" PERAMA tours". Deze firma heeft lijnbussen in Indonesie en verzorgt ook cruises...groot woord voor een primitieve bootreis. Het beste boeken in Sengigi in Lombok, was 1.750.000IRP voor een trip van 5 dagen, inclusief slaapcabine , eten drinken in overvloed en entreekosten van alle bezienswaardigheden. Komodo, Rinca, Sumbawa, flores, en nog een paar eiland. Hoe klinkt dit: barbeque op privestrand, komodovaranen, met een liaan van een waterval af springen, wilde paarden, veel snorkelen en super veel fun aan boord.......een echte aanrader!!!! Emoticon: Party!

En had je je zwemvest om? Ik kom die varende wastobbes van Peramatours vaak tegen in de wateren bij Sumbawa maar zou er nog geen natte teen op zetten. Dat is pas gevaarlijk. Volkomen zeeonwaardig. Dit soort bootjes kan je alleen gebruiken voor korte afstanden en (gegarandeerd) rustig water. Ik begrijp niet dat men geen waarschuwing laat uitgaan voor dit soort reizen en wel zich druk maakt om de lijnvluchten. Er verzuipen nog altijd legio meer mensen in RI dan er omkomen door een vliegtuigongeluk. Alleen is het nooit zulk groot nieuws. Tussen de regeltjes door stond er vermeld in de krant dat een paar weken geleden met die hoge golven ongeveer een 70 mensen zijn omgekomen met bootjes aan de noordkust van Java en Bali.

Daarnaast is dat Perama-bootje een soort "hippiebootje" voor rugzakreizigers die supergoedkoop willen reizen en zit overvol. Geen ruimte om je kont te keren. Als je wilt varen, doe dat dan veilig en met meer stijl en relaxed zodat je echt kan genieten. Zie www.indonesiacruises.com

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 31-01-2008 10:10 brendababe wrote:
ik had destijds ingeformeerd bij een nederlands stel sorry weet niet meer wie die hebben een accomodatie op Flores en die regelen inderdaad ook een 5 daagse boottrip op zich geweldig als je saampies bent maar wij met 1 kind moest je slapen gezamelijk op het dek of als je apart wilde slapen kwam er een soort doek a la laken dat vond ik niks wilde absoluut privacy maar google anders ff vind je genoeg of met de Omabk Put... nog wat dan zit je goed staat ergens een posting hierover op dit forum.
Veel plezier

ff googelen op Ombak Putih voor de juiste gegevens incl. de prijs en de route!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Je hoeft niet te googlen. Staat exact boven je: www.indonesiacruises.com

Vanlenthe
User
spacer line

Wij willen van Bali 1dag naar rinca is dit mogelijk ,gaan er 2keer daags vluchten.
Waar te boeken vlieg en bootreis.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-07-2012 22:55 Vanlenthe wrote:
Wij willen van Bali 1dag naar rinca is dit mogelijk ,gaan er 2keer daags vluchten.
Waar te boeken vlieg en bootreis.
Nee dat gaat niet.
Er gaan wel meer vluchten per dag maar niet zodanig dat je dat op een dag kunt kunt. De vroegst mogelijke tijd dat je in Labuan Bajo kunt zijn is om half 10 's ochtends. Tel er dan nog maar minstens een uur bij om naar de haven te komen. De boottocht naar Labuan Bajo naar Rinca is 2 tot 2,5 uur enkele reis. Dus voor heen en terug inclusief een bezoek aan het eiland ben je minstens 6 uur kwijt. Je kunt ook niet op dag 1 naar Labuan Bajo, dag 2 heen en terug naar Rinca en weer terug naar Bali. Je hebt minimaal twee overnachtingen nodig. Het is overigens sowieso raadzaam om er wat meer tijd voor uit te trekken omdat je nooit vooraf weet hoe de zee zich gedraagt. Over een wilde zee (met al risico's van dien) naar Rinca wil je niet.

De vluchten kun je via deze site boeken als je nog in Nederland bent of ter plaatse bij een ticketbureau als je dat liever doet. Vooral in de zomer kunnen de vluchten nogal eens dagenlang volgeboekt zitten.
De boot regel je bij een van de vele kantoortjes langs de hoofdstraat in LB. Er zijn prijzen waarbij je alles los betaalt of all in. Het laatste houdt in de boot heen en terug, entreeprijs (Rp 75.000 pp) ticket voor camera (ik geloof Rp 50.000 per camera - een tweede stop je dus gewoon in je tas), een ranger (ik geloof Rp 50.000) Soms worden de prijzen voor ranger en camera ook per persoon gerekend. Goed opletten en onderhandelen.

dexter18
User
spacer line

Wij willen graag vanaf bali naar flores vliegen en daar een boottocht maken naar rinca of komodo en eventueel ook nog naar pink beach.
Weet iemand wat ongeveer de kosten zijn? Perama tours lijkt ons niet wat, ook door de verhalen over de veiligheid.
En ik zie op internet wel aanbieders voor zulke tochten maar die zijn behoorlijk prijzig.
Weet iemand waar ik meer informatie kan vinden? En kun je op flores ook makkelijk een boottocht boeken?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op Flores, Labuanbajo kan je gemakkelijk een bootje ter plaatse huren. Probeer het te doen met andere reizigers (check even in je hotel) en dan deel je de kosten want de bootjes moet men charteren. Dus of je nou met 2 of 6 man gaat, prijs hetzelfde. Ik heb geen idee wat de prijs momenteel is maar vermoed dat het het goedkoopst is ter plekke te booken.
Het is maar een vaart van 2 uur van Labuanbajo naar Rinca, het beste eiland om de varanen te zien. En 's middags kan je zo'n bootje nog gebruiken om te gaan snorkelen bij een van de eilandjes voor Labuanbajo.
Succes en veel plezier, het is de moeite waard.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,104,970 topic views - 224,506 posts - 13,535 topics - 16,967 members - last post @ 14-12-2017 06:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,376,181 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com