indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

In de toeristische gebieden en steden kun je in Indonesië vrijwel overal goed pinnen. In de toeristische gebieden op Bali (Kuta en omgeving bijvoorbeeld) vind je vele tientallen geldautomaten. Ook in de grote steden op Java zijn er veel te vinden. Daarbuiten worden ze iets zeldzamer, maar zijn ze nog steeds aanwezig.

De pin-automaten in Indonesië werken meestal iets anders dan die hier in Nederland. Zodra je je pas in de automaat gedaan hebt, en je hebt je pin-code ingevoerd, start er een sessie. Daarmee kun je maximaal 3 maal in één sessie geld uit de automaat halen.

Hoeveel kan ik dan pinnen?
In de regel kun je per pin-transactie tussen de 500.000 en 1,5 miljoen rupiah pinnen (actuele wisselkoersen). Per sessie/dag heb je maximaal 3 transacties tot je beschikking, dus kun je tussen de 1,5 en 4,5 miljoen per dag uit de automaat halen. Dit is ook weer afhankelijk van de bank die je gebruikt en de plek waar je dit doet. Natuurlijk zou je ook nog naar automaten van andere banken kunnen gaan, mocht je meer nodig hebben.

Hoeveel kost het dan?
Pinnen in het buitenland kent bij verschillende banken verschillende tarieven. Hieronder vind je een overzichtje van enkele banken. Hierop zijn wellicht toevoegingen en uitzonderingen, daar verneem ik natuulijk graag e.e.a. van. Onderstaande bedragen zijn per losse transactie, en NIET per sessie!

Rabobank
- Europas: gratis
- RaboCard (CreditCard): € 4,50

Postbank
- Giropas: € 1,82 (gratis bij Betaal- of Royaal pakket)
- Postbank CreditCard: € 4,50

ABN-Amro
- Wereldpas: € 2,25
- ABN-Amro CreditCard: € 4,50

ING Bank
- ING europas: € 2,25

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ter aanvulling
Het pinnen van geld per creditcard is, althans bij VISA, gratis, als je een tegoed op de rekening hebt.

spacer line  

Met een beetje goed zoeken kan je PIN automaten vinden die in 1 transactie 3 miljoen afgeven. Scheelt toch aanzienlijk in de kosten.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 04-08-2004 14:32 Bali vrienden wrote:
Met een beetje goed zoeken kan je PIN automaten vinden die in 1 transactie 3 miljoen afgeven. Scheelt toch aanzienlijk in de kosten.

Kun je wat namen van banken geven? Ik hou me aanbevolen want tot nu toe is het mij nog niet gelukt. Het hoogste bedrag per transactie was 1.500.000 rp bij de ABN/Amro met een pas van deze bank. Wel kun je bij Lippo o.a. 3.000.000 opnemen, maar dan wel in 3 transacties van 1.000.000 (dus ook 3x transactiekosten). Volgens mij is het ook in principe niet afhankelijk van de pin-automaat of de Indonesische bank, maar ook met limieten die een Nederlandse bank stelt voor geldopname in het buitenland.

hanmel
User
spacer line

Slechts een keer een (schijn)probleem gehad. De ATM liep keurig de hele dialoog door behalve de laatste: Hij/zij keerde geen cent uit en vroeg wel vriendelijk of ik nog een transactie wilde. In paniek mijn stand-by gebeld, mijn ABN (tijdverschil zes uur!!) gebeld enz. De hele affaire kostte me on geveer 200 guldens aan telefoonkosten. Achteraf was er geen probleem: de deal was niet geregistreerd.
Dus:
a. no panic
b. vermijdt (net als in Nederland) zoveel mogelijk transacties buiten kantoor uren

hanmel

spacer line  

Nooit pinnen buiten kantoortijden, mocht door een of andere reden je pasje niet terugkomen (door uitval elektrisch) kan je direct actie ondernemen, kijk ook of er bewaking is bij een pinautomaat, die man kan en zal je ten alle tijden helpen.
Jan

tomleeuw
User
User icon of tomleeuw
spacer line

Topic kick Emoticon: Blush

On 01-08-2004 16:37 Jeroen wrote:
...... Ook in de grote steden op Java zijn er veel te vinden. Daarbuiten worden ze iets zeldzamer, maar zijn ze nog steeds aanwezig.

Wat versta je onder grote steden? Natuurlijk is dat lastig te zeggen.

Is het mogelijk om een schatting te doen hoeveel je kwijt ben op een dag. (ook heeeel erg lastig, ik weet het)

maar denk aan hotel met airco (netjes maar geen resort) eten, bus/treinreis en nog wat dingetjes.

We gaan van Jakarta naar Bandung dan naar Pandangaran naar Jogyakarta, dan naar beneden ergens dan naar bali-oversteek.
Dit zijn dus grote steden, maar ik kan heel moeilijk inschatten hoeveel je kan reizen op een dag met trein/bemo en of we dus erg vaak in kleine plaatjes zitten en dus wel genoeg geld over hebben.

Tom

P.s. Geld pinnen met de ING-europas kost 2,25 per tranactie

Jantje
User
spacer line

On 05-08-2004 15:42 diederick wrote:

Kun je wat namen van banken geven? .

Citibank. 3 miljoen in 1 keer. Minimum bedrag op rekening usd. 10.000,- Als dat minder is betaal je Rp. 100.000 per maand. Service slecht.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Tom,

Ik heb je ING-pas toegevoegd aan het overzicht. Dank je.

Ik pin vaak een miljoen, leg daarvan de helft weg en neem een half miljoen mee voor vanalles en nog wat, in principe doe ik met een miljoen ruim een week tot 10 dagen mee. (hotelletje, eten, benzine, ect.ect.) Ruw geschat trouwens. Emoticon: Puh!

Yerun

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik denk dat het bedrag wat Jeroen heel normaal is als je de weg weet in Indonesie, nieuwelingen betalen natuurlijk leergeld.
Drink je echter veel alcohol en eet je voornamelijk in westerse restaurants zal dat niet voldoende zijn, ook zullen de echte rokers meer nodig hebben, een pakje Marlboro kost dan maar IDR7.500 maar is op voordat je het merkt en een Indonesier die het niet zo breed heeft laat zich graag trakteren op een peuk, doe daar niet moelijk over en je zal vaak plezier hebben op reizen met locaal vervoer.
4 jaar geleden heb ik eens 8 weken gereisd van Sumatra, Java naar Bali en toen kwamen we aan gemiddeld IDR150.000 per nacht voor de hotels, dat waren hotels overwegend met nette kamers met A.C en westers toilet.(per kamer niet p.p.)
Ik heb daar nog een overzicht van en wil ik best sturen per mail naar TomLeeuw, stuur even een mail en het komt in orde.
De prijzen zijn in de tussentijd wel iets verhoogd.
Groetjes,
Jan

tomleeuw
User
User icon of tomleeuw
spacer line

pm Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jan

IDR7500 voor een pakje Marlboro Emoticon: Red face Ik ben net 1 week gestopt Emoticon: Smile

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Jan,

Je hebt gelijk, ga je alcohol drinken en/of roken, dan zit je al snel hoger. Mijn bestedingen worden met het jaar minder eigenlijk, in rupiah's zelfs, om over Euro's maar niet te spreken. Ach ja, kan ik tenminste lang op vakantie Emoticon: Puh!

Yerun

spacer line  

Hoi Jeroen,

Ik wil naar Semarang in oktober /november 2005 maar wil het echt low budget houden. Ik was al aan het kijken naar een topic om zo goedkoop mogelijk in Semarang e.o. te overleven maar kon het niet vinden ....

Weet je toevallig een goedkope manier om daar te overnachten (met ontbijt zeg maar). Of een goede up to date site waar je heb goedkoopst kunt verblijven? Je zegt dat je met 1 miljoen rupiah ongeveer 10 dagen vooruit kunt (Ik kom dan uit op ong. 85 euro....). Dat zou wel heel goedkoop zijn , zo'n 8 euro per dag.

Als je iets hebt om te emailen of zo, kun je dat evt. doen naar jorismaasRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com

Alvast bedankt!

Groet,

Joris.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Joris,

Ik weet niet waarom je speciaal naar Semarang wilt, maar laat ik voorop stellen dat ik de stad niet voor toeristen geschikt vind. Geen echte gezellige uitgaansgelegenheden of mooi centrum vond ik tijdens mijn verblijf in 2002. Hoewel het stadsgedeelte dat in de bergen ligt een stuk fraaier is dan het laaggelegen gebied. Omdat ik ook altijd budget verblijf vond ik een betaalbaar adres in: Hotel Rahayu, Jl. Imam Bonjol 35 – 37, Telp (024) 3542532
Maar een echte aanrader is dit niet. Kleine duffe kamertjes waar ik mijn klamboe moest ophangen vanwege de muskieten. Een betere keus had het ertegenover gelegen Surya Hotel, Jl. Bonjol 28, telp 540-355 kunnen zijn, maar ik weet niet meer of het volgeboekt of te duur naar mijn zin was. Toch bood de stad na goed zoeken nog enige leuke plekken op. Zo is op dezelfde Jl. Bonjol een oud Hollands fort te zien. Rond het Tawang station en rond Jl.Suprapto zijn oude vervallen Hollandse pakhuizen te bewonderen. Een levendige Chinatown in de Klenteng Gang Lombok en de pas gerenoveerde Sam Poo Kong Tempel. Ook de moeite van een bezoek waard is Toko Oen op de Jl. Pemuda met daartegenover een enorme shopping mal.
Veel plezier,
Jan.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Hoi Joris,
Ga je de bergen in de buurt van Semerang zijn er leuke plaatsen in de buurt van Salatiga om te overnachten, is wel erg koud in de bergen maar ook leuk om meegemaakt te hebben.
Wij betaalden daar ong. IDR50.000 per nacht voor een grote bungalow met KOUD water.
De tocht er naar toe is al een leuke toer.
Reserveren is daar niet nodig, tenminste niet door de week en buiten de feestdagen.
Tuti & Jan

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Aanpassing tarieven Rabobank per 1 januari 2007

Voor diegenen die in het bezit zijn van een Rabobank pas/credit card gaat er per 1 januari wat veranderen. Voor de verandering wordt het duurder Emoticon: Wink

Transacties met een pinpas gaan in Indonesië minimaal 1% van het gepinde bedrag kosten in de meest gunstige omstandigheden.

Nieuwe tarieven Rabobank 2007
Tarievenkaart (PDF)

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 04-08-2004 14:32 Bali vrienden wrote:

Wel uitkijken dat je maximaal +_25 briefjes pint. Dus 2.5 miljoen bij automaten die 100.000rp uitspugen, of 1,25 miljoen bij automaten die 50.000rp geven. Zit je daarboven, passen de flappen niet helemaal meer door de sleuf en aangezien je maar 5 seconden je geld kan pakken, word het geld dat vast zit binnen 5 seconden weer opgegeten door de ATM. Het is mij 1x gebeurd en gelukkig 1 maand later stond het geld weer op mijn rekening. Advies: laat het niet zo ver komen.

Gracias. Sama sama

Michel
User
spacer line

Nog even een aanvulling voor de mensen die naar Noord-Sumatra gaan.
Bij BRI en BNI krijgt men (in de kleinere plaatsen) maximaal Rp. 500.000,-
Het meeste geld in één keer krijg je bij BII, nl. Rp.1.500.000,-

Overigens bij aankomst in Jakarta geeft die BII naar keuze 1 of 2 of 3 miljoen !!!
Wel even naar boven gaan als je aankomt. Beneden (aankomst) zijn er wel money-changers, maar die geven een slechtere koers.

Michel.

Napsju
User
User icon of Napsju
spacer line

Sorry voor de lichte kick, maar dit gaat mij en vele van jullie veel geld schelen:

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw bericht vragen wij uw aandacht voor het
volgende.

Wij hanteren als bank geen transactiekosten of koersopslag voor
betalingen buiten de euro zone. Met de DSB Bankrekening (pas) binnen
buiten de euro zone zal in de meeste gevallen goedkoper zijn dan wanneer
u dit doet met een bankpas van een andere bank.

Equens (Interpay) rekent voor ons de buitenlandse valuta om in euro
bedragen. Zij hanteren een redelijk standaard koers (gemiddelde).

DSB Bank N.V.
Afdeling Bancaire Processen

DSB Bank N.V. is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
Noordwest-Holland onder
nummer 370.88.128

Een betaalrekening is bij de DSB bank zelfs gratis, kijk voor meer info op de site http://www.dsbbank.nl . De pas zelf is voorzien van het Maestro logo. Pinnen kan dus vrijwel overal.

Heb er zelf gelijk een aangevraagd, al is het alleen als tweede betaalrekening. Emoticon: Party!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Gratis bestaat niet, waar zit het addertje?

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 16-05-2007 02:36 Yerun wrote:
Gratis bestaat niet, waar zit het addertje?

Er staat:
Wij hanteren als bank geen transactiekosten of koersopslag voor
betalingen buiten de euro zone. Met de DSB Bankrekening (pas) binnen
buiten de euro zone zal in de meeste gevallen goedkoper zijn dan wanneer
u dit doet met een bankpas van een andere bank.

Equens (Interpay) rekent voor ons de buitenlandse valuta om in euro
bedragen. Zij hanteren een redelijk standaard koers (gemiddelde).

Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Er staat dat het in de MEESTE gevallen goedkoper is, niet altijd dus, ook staat er dat ze een redelijke standaard koers rekenen maar wat is redelijk.

Het is wel een bank die in fincieringen doet

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ja, het is die bank van lenen.nl, Postkrediet en zo. Het is maar waar je je rekening wil hebben.

Koersgemiddelden zeggen ook vrij weinig helaas; een paar tiende procent opslag ziet niemand, maar dat maakt wel net het verschil. Verder zegt dat 'in de meeste gevallen' al helemaal niets, totaal niet helder en een omschrijving die eigenlijk niet zou mogen. Wat nou 'in de meeste gevallen', het lijkt de PvdA wel, draaikonterij.

Ik betaal nu helder 1% koersopslag en een Rabo totaalpakket van iets van 9 euro per kwartaal als het weer duurder is geworden. Deze bank ken ik al jaren en het zijn toch allemaal 'oplichters' dus het is wel goed zo Emoticon: Wink

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Hey Yerun nu je het toch over geld gaat deposito rekening Indonesie loopt sterk achteruit 7.5 % Mandiri en BCA dus van 10 tot 12 % kunnen we voorlopig vergeten.
Die zijn er wel ,maar dubieus ......breeze

sing ken ken bli....

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Postbank, € 1.80 per transactie met een gunstige koers.

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 17-05-2007 21:57 Malam wrote:
Postbank, € 1.80 per transactie met een gunstige koers.

Je betaalt geen 1,80 per transactie als je een betaalpakket hebt (30 euro per jaar). Die gunstige koers is 0,8% transactiekosten die aan de strijkstok blijven hangen.

Daarmee blijft de Postbank wel de voordeligste keuze onder de grote banken om geld op te nemen buiten Europa.

Gracias. Sama sama

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,159,881 topic views - 234,316 posts - 13,692 topics - 25,213 members - last post @ 19-10-2019 08:24 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,610,708 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com