indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Hitami
User
spacer line

Met de afstand naar de armoede kijkend is zo gemakkelijk. Maar men vergeet o.a. wat er gebeurt als men ziek wordt of de schoolgeld die betaald moet worden etc....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-01-2008 19:44 Hitami wrote:
Met de afstand naar de armoede kijkend is zo gemakkelijk. Maar men vergeet o.a. wat er gebeurt als men ziek wordt of de schoolgeld die betaald moet worden etc....

Ya het is makelijk(er) om een fenomeen vanuit een afstand te bekijken , en ook kan het objectiever .
Zie jou komentaar over "beroepsdeformatie" .

Het is ook waar dat daar een ramp is als je ziek wordt.
Ik ken gevallen dat men hun huizen/bezittingen moeten verkopen omdat ze in een ziekenhuis terechtkomt.

Wat schoolgeld betreft is afhankelijk van de eisen die men stelt en wat het kind kan..
Toegang tot onderwijs is nog niet open voor iedereen zoals wij het kennen in ollanda..
Alles wat schaars is , is altijd duur.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De inkomsten van chauffeurs zijn in Bali redelijk goed naar lands maatstaven; beter nog dan in Jakarta. Desalniettemeer voor een chauffeur die voor toeristen op pad gaat. De commissies die ze vangen lopen op tot bijna 50% van de prijs. Ook als ze je naar een redelijk restaurant brengen, krijgen ze naast gratis eten ook nog eens meer dan 40% van de prijs die de toerist betaalt.
Dus onmogelijk als deze chauffeur geen kleren voor de kinderen kan kopen. En elke normale Indonesier zal zijn laatste rupiahs nog gebruiken om zijn kinderen enigszins fatsoenlijk te kleden. Ook al lijdt hij een armoedig bestaan.
Nee, zoals hiervoor door Oyibo is gezegd: deze chauffeur is zeer slim geweest.

merie
User
spacer line

ogen open en verstand erbij houden dus!
aapjes kijken: nee zo zie ik het niet. ik ben uitgenodigd voor een mooie vakantie. laat ik ook iets voor anderen doen die deze cadeaus niet krijgen. laat ik mijn kinderen eens zien dat niet iedereen het zo goed heeft, zoals wij. kinderen komen in aanraking met acties op school. bezems kopen voor hongarije, kleding inzamelen voor...... maar echt begrijpen dat doen ze niet. nu mogen ze zelf een aantal kinderen blij maken. (al is het in onze ogen maar iets kleins).
de reiziger: wij gaan pas in de zomer, maar ik laat het weten.
ik heb al enkele adressen door gekregen, ik zou graag nog adressen krijgen van weeshuizen tussen lovina en het zuiden.
groetjes Merie
bedankt voor alle tips.

Hitami
User
spacer line

YB, even realist blijven, ik zeg niet dat je ongelijk heb maar je ziet alleen van buiten kant en je schrijf zo makkelijk omdat je het niet weet wat een armoede betekent. in concrete zin en niet wat je gewoon zien.

om bij de taxi te blijven, hoeveel verdien hij per maand ? en je moet voorstellen, als hij zijn dag target niet haalt dan moet hij zelf uit zijn eigen zak betalen aan zijn baas. en wat gebeurt er als hij ziek wordt ? geen geld.

Als je vind dat hij alleen recht heeft op een paar kleding en portie natie en als hij ziek is, dan heeft ie pech dan heb je gelijk... hij verdiend niet slecht.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ben zeker happy dat ik geen armoede lijdt.
Maar dat verhaal van die chauffeur??? Het gaat hier niet om een taxichauffeur maar om de chauffeur van een toeristenbusje. Een oom van mij is in Yogya (veel slechter betaalt dan in Bali) ook chauffeur van een toeristenbusje. Hij heeft een eigen huis en zijn jongste dochter is net afgestudeerd aan de universiteit. En dan komt er iemand met een zielig verhaaltje over een dergelijke chauffeur in Bali (waar de verdiensten door het commissiesysteem en de grotere aantallen toeristen vele malen hoger liggen) en die zou nog geen geld hebben voor kleren voor de kinderen? Dat gaat er bij mij niet in; dan is dat een slimme jongen die goed weet hoe hij een onnozele toerist geld uit de zak moet futselen. En als zijn kinderen in vodden lopen, dan is hij behoorlijk strijdig met de eigen culturee normen (hierboven al eens aangehaald) en voor mij een teken dat deze persoon niet goed met zijn geld omgaat ("wijntje en trijntje").
Vorige week op stap geweest met een chauffeur van een autoverhuurbedrijf in Jakarta. Deze man vertelde dat hij z'n job had opgegeven als rechterhand van een notaris omdat hij als chauffeur meer verdiende. Afgestudeerd aan de universiteit. Jaja, dat was dus zo'n arme jongen die ik alleen maar recht zou gunnen op een portie nasi.
Een andere oom van mij is taxichauffeur in Jakarta e.o. geweest en heeft zijn beide kinderen op de universiteit kunnen doen (1 al geslaagd).
Ik heb hierboven al 3 gevallen genoemd van mensen die met een baan als chauffeur heel wat kunnen doen blijkbaar (voor mij persoonlijk geen vetpot maar ik kom dan ook uit een westers land en mijn eisen zitten iets hoger op de pyramide van Maslow).
En als je ziek bent...? Moet men hier ook maar leren vooruit te denken en een verzekering afsluiten. Die zijn redelijk betaalbaar maar zelden is iemand gewend iets opzij te leggen vooruitlopend op ev. medische kosten. Liever het verdiende geld direct opmaken. Er wordt pas nagedacht (nou ja, in paniek geraken) als het ongeluk of de ziekte er al is. Dan is men opeens zielig.
Daarnaast ben ik van mening dat als je iemand zielig vindt, je deze persoon geen respect toont. Elk mens moet je in zijn waarde laten, arm of rijk. Ook arme mensen hebben recht op respect. En aalmoezen geven zie ik als een blijk van een machtigere naar een ondergeschikte toe waarbij de machtige kant haar "power" toont en zichzelf vervolgens op de borst kan slaan hoe goed hij/zij wel is.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

(zie ook reactie Sidia op vorige pagina m.b.t. verdiensten chauffeurs)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Niet kunnen werken als je ziek wordt....?? Ik ook. Geen werk, geen geld. Zo is nou eenmaal het systeem, en niemand hoeft de ander zielig te vinden. Ook niemand hoeft mij zielig te vinden. Als je in een dergelijke situatie leeft?! anticiperen en prioriteiten stellen.....

Je helpt een ander niet door diegene zielig te vinden; je helpt iemand als je die persoon leert zichzelf te helpen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-01-2008 06:52 Yogya-Bali wrote:
(zie ook reactie Sidia op vorige pagina m.b.t. verdiensten chauffeurs)

Je mag niet op mijn verhalen leunen Emoticon: Wink , men zegt dat ik te lang in nederland woon.Dus niks weet over indonesia.

Als ik daar ben met vakantie ga ik altijd met indonesiers om (vrienden-famil-oude klasgenoten).
Dan praten we ook over salarissen , toekomstverwachtingen etc.
Vraag ik ook wat hun personeel verdienen ,hun chauffeurs . PRT, pegawai's (employees) .
Ook hun net afgestudeerde kinderen (vaak universiteit) , hun aanvangsalaris etc. Ook praat ik met tukang beca , supir angkot , en andere buruh(arbeiders).
En ze vertellen (bijna) alles . Soms vertellen ze ook (na aandringen- malu malu aanvang) wat hun ervaringen zijn als b.v supir mobil charter.
(Verhaal Y-B = wijntje trijntje kan soms gelden bij de nog jongere chauffeurs).
Ya dat klopt dat hun salarissen vaak even hoog of hoger kunnen zijn dan een salaris van een pegawai negri sipil (ambtenaar) . Aan de andere kant is een titel Ir of Doktorandus ook meegenomen en je kan nog groeien tot 5-10 jut i.d maand. Een taxi chauffeur blijft toch taxi chauffeur .
Zoals bij de angkot chauffeurs , ondanks dat ze soms bij pech weinig verdienen (soms ook net maar hun setoran haalden) hebben ze per defenitie betere inkomen dan de gewone jan de arbeider .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-01-2008 09:23 sidia wrote:

...

Je mag niet op mijn verhalen leunen Emoticon: Wink , men zegt dat ik te lang in nederland woon.Dus niks weet over indonesia.

Sorry om Sid, zal het niet meer doen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Maar ben blij dat u zoveel aan de mensen vraagt, dus ook op de hoogte blijft van salarissen, etc.
Hoop dat ook degenen het lezen die deze chauffeurs zo zielig vinden. Niet dat die chauffeurs er rijk van worden maar armoede????

Hitami
User
spacer line

De enigste die het woord zielig gebruik dat ben jij YB. Zelf had ik het nooit gebruik.

je schrijf zelf dat de salarissen van de taxi chauffeur geen vet pot is. Dus m.a.w. je denk dat voor de taxi chauffeur voldoende is. gezien jou maatstaf hoger ligt als de chauffeur. Wat een arrogantie ! Ik kan nog sterker maken, situatie bepaald het doel dus de piramide van Maslow komen niet overeen met de praktijk. Maar goed, dit wordt een academisch discussie, heb ik geen zin in. Dus wat ik wil zeggen door de situatie is de gedrag van de chauffeur bepaald. En niet de behoefte.

je schrijf zo mooie dat men niet voorbereid voor zijn toekomst door niet te verzekeren wanneer hij ziek is. In abstracte zij heb je gelijk maar op micro niveau is een ander verhaal. Omdat De chauffeur heeft een salaris om net voor te leven en meer niet. dus pas pasan en niet bercukupan.

Daarom is de vergelijking van Sidia tussen chauffeur en arbeider mank. Naast dat hij de beleid en werkelijkheid door elkaar gooien is een andere verhaal. Vandaar de roze bril die hij had. Allebei verdiende zo slecht, ik bedoel salaris van, laat ik zeggen van een arbeider 20 dagen, chauffeur 24 dagen terwijl een maand 30 dagen heeft.

daarom de posting van Sapolidi en mij hieronder goed lezen:

On 22-01-2008 12:58 Yogya-Bali wrote:
Tja, maar uit welke hoek komt Sapolidi? Waarschijnlijk niet uit de hoek van de "kleine zelfstandige" . Zij leven hier al geruime tijd. Als je dan de rancunes weglaat en vnl. kijkt naar de kern van de zaak.....

Sapolidi
Ik ben inderdaad geen "kleine zelfstandige" en woon ook niet in Indonesië.
Heb mijn beperkte kennis over het land alleen door het feit dat ik er een paar keer op vakantie ben geweest, lectuur erover gelezen heb en mijn contacten met Indischen en Molukkers hier in Nederland. Dat er daar veel dingen mis zijn heb ik ook aan den lijve ondervonden en sluit ik mijn ogen niet voor.
Maar dat er helemaal niets deugt aan het land en haar inwoners weiger ik gewoon te geloven. Daarvoor heb ik daar teveel goede ervaringen meegemaakt. En waar halen sommige forumleden hier trouwens de wijsheid en kennis vandaan dat ze de gehele bevolking van de archipel kunnen bestempelen als: dom, jaloers, diefachtig, onbetrouwbaar, kinderlijk etc. etc.
Vind het inderdaad typisch YB dat de meeste ongenuanceerde kreten juist afkomstig zijn van "kleine Nederlandse ondernemers". Ben benieuwd hoe ze zouden reageren als ze daar een florerend miljoenen bedrijf hadden.
De racunes voeren inderdaad de boventoon en mogen best geuit worden. Maar ga me alsjeblieft niet wijsmaken dat je precies weet hoe de Indonesiër in elkaar zit. Als Maxima al moeite heeft om de Nederlander op één noemer te krijgen en dan vervolgens de hele natie over haar heen krijgt, zal even een "kleine Nederlandse ondernemer" mij vertellen wat de typische Indonesiër is, zonder ook maar één goede eigenschap te vernoemen.
Is toch te belachelijk voor woorden. Degenen die die onzin willen geloven hebben mijn zegen, alleen is dit niet aan mij besteed. Emoticon: Bye bye

Hitami
Wonen in derde wereld is mij niet vreemd en zo is het ook het wonen in welvarend Nederland. Discrepantie van deze twee landen is te groot om een vergelijking te kunnen maken en het is ook niet de bedoeling.

Zoals ik al eerder schreef indonesie is niet mijn land om te vestigen. Omdat aanpassen en integratie in dat land houd ook in dat je in staat moet zijn als indonesier te kunnen denken en doen om in dat systeem te kunnen functioneren. Anders overleef je niet. Ik moet me even opmerken, het is een beetje anders als je bij een baas of een bedrijf werkt omdat het dan veilig is en je hoeft nog niet eens aan te passen.

als je daar woon en het hebben van een eigen bedrijf heeft een andere impact. Dit geldt een andere regels. Kortom survival of the fittest. Voorbeeld, in Indonesie is contract anders geïnterpreteerd als in Nederland. In Indonesie kun je een contract van 1 meter hebben maar het zeg nog niets. Vertrouwen van Persoonlijke / familie is belangrijker. Ik zeg niet dat het heilig is, maar je heb tenminste iets.

Soms krijg ik de indruk bij het lezen van posting dat indonesier door en door slecht. En dit wil ik niet beweren dat het verhaal niet klopte maar even relatieveren is soms in plaats. Ik weiger te geloven dat de mens SLECHT is, wel de systemen, waarin mensen moeten leven en overleven.

Zoals, verborgen economisch gewin, dit is puur overleving strategie. Maar men moet niet denken dat hij/zij het leuk vinden om het te doen. Inderdaad er zijn genoegd mensen die eelt in zijn ziel hebben omdat het zo lang in dat situatie geleefd hebben. Er zijn zelf mensen die niet meer in de gaten dat ze het doen…….

Dat ik in Nederland achter het toetsen bord is waar maar dat betekent niet dat ik de derde wereld alleen van afstand ken. zoals op vakantie, meer dan dat.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-01-2008 09:32 Yogya-Bali wrote:

...

Sorry om Sid, zal het niet meer doen.

Grapje , zie het wink emoticon.

Ik vraag altijd omdat men (mijn vrienden-familie) die het beter hebben vaak vragen wat mij in nederland houd. Los van het vrouwtje , kindje , boompje , beestje en schulden.

In hun ogen zou ik makkelijk een baan (wel van onderaan beginnen) kunnen krijgen , en als het niet lukt als wiraswasta (zakenman) gaan proberen.
Om met je 40 plusje opnieuw te beginnen is het ook moeilijk. Heb uitgesteld totdat mijn zoon naar de B.O kon gaan .
Weer uitgesteld , mss als hij naar de havo gaat , kan hij naar indonesia gaan verkassen. Toen bleek dat het SMP NIVO en SMA nivo te pittig zou zijn voor mijn zoon . Er is een zekere achterstand als je een doorsnee Havo gaat vergelijken met voortgezet onderwijs in indonesia.
Ik praat natuurlijk over de juiste SMP en SMA (met ranking) .
Eventuele taal achterstand kan je inhalen dmv privaatlessen (naast evt. algebra , scheikunde) .
Ik had ook mijn "marktwaarde "vergeleken met mijn toekomstige concurrenten . Nu is het waardeloos geworden.Wordt ik daar uitgelachen.
In het begin jaren heb je bijvoorbeeld dodelijke concurentie tussen alumni's van U.I , Gajah Mada , de alumni's van europa , van amerika .etc .
Omdat ik mijn beperkingen goed ken , ben ik blijven hangen in nederland , en om nu mijn koffer te pakken scheelt mij ook in % van mij toekomstige AOW . Kan ik niet fatsoenlijk in Jakarta of bandung gaan wonen.
Vandaar dat ik in al die jaren bijna alles volg om de juiste tijd/moment te kunnen kiezen om mijn koffers te pakken.Volgens mijn berekeningen kan ik mss net rondkomen met mijn aow plus bedr. pensioen , het aandeel van mijn vrouw kunnen we jaaaren niet verwachten ivm leeftijdsverschil. Ik volg ook de prijzen van huizen , eerste levensbehoeften , verzekeringen etc.
Tot nu toe heb ik de stap nog steeds niet aangedurf . Dus moet nog een paar jaar gaan uitzingen.

Hitami
User
spacer line

Sidia, jou posting is erg herkenbaar voor de allochtonen in het algemeen.

Maar troost je, Ik heb heel veel managers en directeuren gezien, wanneer ze 55+ op pensioen gaan en wat van hun geworden zijn.

Dus dat je schrik had om terug te gaan is begrijpelijk en menselijk.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-01-2008 10:27 Hitami wrote:

*je schrijf zelf dat de salarissen van de taxi chauffeur geen vet pot is. Dus m.a.w. je denk dat voor de taxi chauffeur voldoende is. gezien jou maatstaf hoger ligt als de chauffeur. Wat een arrogantie !

**Daarom is de vergelijking van Sidia tussen chauffeur en arbeider mank. Naast dat hij de beleid en werkelijkheid door elkaar gooien is een andere verhaal. Vandaar de roze bril die hij had. Allebei verdiende zo slecht, ik bedoel salaris van, laat ik zeggen van een arbeider 20 dagen, chauffeur 24 dagen terwijl een maand 30 dagen heeft.

Hitami:
Y-B verhaal over de chauffeur (gids-charter) is gewoon waar .
Zo'n chauffeur / gids heeft relatief gezien een goede baan met eventuele "emolumenten", extra's.
Een gewone prive chauffeur (in Jakarta) van mijn kennissen , vrienden , familie verdienen ongeveer (standaard) 1000.000.
Ze maken wel lange uren 10-12 uur (al dan niet met overwerkgeld) , maar ze rijden vaker niet.Krijgen gratis eten/ drinken soms uang rokok(erbij).
Het is kwestie van aanwezigheid (aanwezigheids loon).
Komen ze s'morgens , om de bapak cq de kroost naar kantoor/ school te brengen. En dan standby als ibu(mevrouw) naar de mall wil gaan etc .
Soms doen ze halve dagen niets (duimen draaien). En dan de kinderen van school hallen cq de bapak v.an kantoor ophalen.

Een huurauto chauffeur verdient soms 2 a 3 maal van een prive chauffeurs( vaak zijn de prive chauffeurs ook ouderen / gepensioneerden = lees dubbel inkomen).
De jonge chauffeurs werken gemiddeld (minimaal 12 uren) , hangt af van het soort rit .
Ze werken vaak 15- 20 dagen (soms meer) , in verband met de toerbeurt (minder auto- meer chauffeurs). Ook omdat ze lange uren maken.
Soms hebben ze goed geboerd dat ze een eigen autotje kunnen permiteren(wordt hij chauffeur eigenaar).
Ya , ik durf hier te beweren dat die huurauto chauffeurs GOED verdienen voor indonesische maatstaven.

** jou 2de stelling is beantwoord en verklaard door mijn bovenstaande verhaal.
Ik maak zelf een verschil tussen ,
1.huurauto chauffeur die nog in dienst zijn .(werkt met %)
2.de kleine zelfstandige(eigen rijder)
3.prive chauffeur (salaris is bekens , minimaal UMH = minimumloon plus extra's) THR , uang persen (fooitjes) etc
4.taxi chauffeurs ( met setoran = daggeld om de auto te huren)
5 angkot chauffeurs ( al dan niet eigen rijders).

Wat de arbeiders betreft , ze werken vaak in ploegendienst en is afhankelijk van de aangenomen werk.
Het kan voorkomen dat ze 30 dagen per maand werken met meer dan 8 uren per dag. Soms ook geen werk.
Afgelopen zomer rijd ik in Cirebon met een chauffeur/ eigen rijder , in een splinternieuwe auto ( geen Kijang-Toyota= is te duur voor hem).
Een beschaafde oude man (ongeveer 50 jaar- jonger dan OmSid, in Indonesia is 50 al oud.)Bleek een ambtenaar te zijn die al een paar jaar als chauffeur speelde , en omdat de verdiensten relatief goed zijn , had hij ontslag genomen . Heeft mij voor 400.000 / per dag rond gereden.

Hitami
User
spacer line

Sidia, mij gaat het niet of iemand gelijk heeft of niet maar eender de toonzetting

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De enigste die het woord zielig gebruik dat ben jij YB. Zelf had ik het nooit gebruik.

je schrijf zelf dat de salarissen van de taxi chauffeur geen vet pot is. Dus m.a.w. je denk dat voor de taxi chauffeur voldoende is. gezien jou maatstaf hoger ligt als de chauffeur. Wat een arrogantie ! Ik kan nog sterker maken, situatie bepaald het doel dus de piramide van Maslow komen niet overeen met de praktijk.

Hitami, ik heb ook nergens gezegd dat jij het woord zielig gebruikt; het woord is nergens letterlijk gebruikt maar het is wel de tendens van enkele postings hier. En ik vind dat je de Indonesier neerbuigend behandeld als die altijd maar als een arme sloeber wordt afgebeeld. De Indonesier heeft wel degelijk zeflrespect op dat gebied. Daarom heb ik ook geschreven dat de gemiddelde Indonesier het nooit zal laten gebeuren dat zijn kinderen in vodden lopen en dan nog eens laten kennismaken met een (buitenlandse) gast. Juist dan komt de trots van de "gewone" man naar boven en zal hij de kinderen - voordat ze met de gast worden geconfronteerd - de beste kledij aantrekken die er in huis is. Dus deze buschauffeur is voor mij gewoon een slimme jongen die meelij opwekt bij de buitenlandse gast die het niet door heeft en elke Indonesier feitelijk als een geboren armoedzaaier beschouwt.

Dan de opmerking dat je mij arrogant noemt omdat mijn behoeften hoger zouden liggen! Wel ik verdien hier een Indonesisch salaris. Wordt net als mijn Indonesische collegae in rupiah uitbetaald. Sterker nog: ik heb als bule meer extra kosten die mijn Indonesische collegae niet hebben want moet mijn verblijfsvergunning regelen, moet als bule overal meer voor betalen.
Maar ik mag niet klagen want ik heb gestudeerd en dat werpt haar vruchten af. En mag mijn behoeftennivo hoger zijn dan een chauffeur? Is in NL niets anders. Daar liggen de verdiensten van een chauffeur en maatschappelijk werker ook doorgaans niet op dezelfde lijn. Een mens creeert een bepaald behoeftenivo n.a.v. zijn verdiensten c.q. inkomsten. Maar ik sta ook niet op het behoeftenivo van (wijlen) pak Harto want dat zou onrealistisch zijn. Men kan zijn behoeftennivo alleen realistisch stellen als dat wordt afgemeten aan de verdiensten die men heeft.
De tendens van mijn betoog is dat men de Indonesier snel ziet als een arme luis die moet worden geholpen. En dat is vaak verre van dat. Zeker de chauffeur waar we al uitgebreid over hebben gesproken dat zo'n man een meer dan modaal salaris vangt met allerlei extra's erbij. Er zou juist wat meer respect naar de Indonesische burger moeten komen en hen niet blijven zien als allemaal armlastige wezens die zelf niet in staat hun kostje te verdienen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

je schrijf zo mooie dat men niet voorbereid voor zijn toekomst door niet te verzekeren wanneer hij ziek is. In abstracte zij heb je gelijk maar op micro niveau is een ander verhaal. Omdat De chauffeur heeft een salaris om net voor te leven en meer niet. dus pas pasan en niet bercukupan.

Dat heeft een chauffeur van toeristenbusjes niet, die heeft meer dan pas pasan; ook een taxichauffeur (wellicht een angkotchauffeur niet maar daarover praten we hier niet). Die hebben een boven modaal inkomen (ze werken er dan ook hard voor) en hebben wel degelijk de mogelijkheid om geld opzij te leggen. Waar komt dat geld dan vandaan van de 2 voorbeelden van mijn ooms die hun kinderen naar de universiteit kunnen laten gaan?

Hitami
User
spacer line

Yogya-Bali : Er zou juist wat meer respect naar de Indonesische burger moeten komen en hen niet blijven zien als allemaal armlastige wezens die zelf niet in staat hun kostje te verdienen.

Ben ik met je eens en dat is waar ik naar toe wil. Maar helaas komt niet altijd uit. Maar goed zand erover.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Om Sid, ik begrijp 2 dingen niet goed:
1.
Begrijp ik goed dat u in Indonesia niet meekunt en dus maar hier blijft in Nederland? Kan ik de parrallel trekken met de lelijkste dochter van een herdersgezin in het Berbergebied in Marokko die niet aan de man kan komen en dus naar Nederland wordt gezonden?
2.
U geeft vaak aan dat u praat met ´de gewone indonesische man´, maar ook met uw familie op stand. Is dit sinds kort, of praat u in andere landen niet met mensen? Kortom, ik snap niet wat dit bijdraagt aan de inhoud van uw verhaal. Denkt u dat andere mensen niet met andere mensen praten?

Begin de details te vergeten

Hitami
User
spacer line

JohanN, volgens mij is Sidia niet in de gaten en laat ook zien dat hij van gegoede komaf is.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-01-2008 15:21 Hitami wrote:
JohanN, volgens mij is Sidia niet in de gaten en laat ook zien dat hij van gegoede komaf is.

Daar moet je geen verkeerde conclussies nemen.
Ik ben gewoon zoals de andere indonesiers.
Heb niet eens titels , van geboorte of van opleiding.
Heb alleen maar sekolah jongkok gehad. Bisa dicek.

Als andere users hun ervaringen / verhalen hier vertellen ga je ook niet hun achtergrond of vboomstam Emoticon: Wink bekijken.
Het gaat om de inhoud van zijn verhaal.
Als iemand in Indonesia in een 4/5 sterren hotel slaapt wil niet zeggen dat hij rijk is .Of dat hij in een stenenhuis woont , in een auto met supir rijdt , of personeel heeft.
Als een Indonesier dat hebt wil niet zeggen dat hij / zij rijk is , of iemand van stand (goede komaf ) moet zijn .Wat versta men onder stand ? Of rijk zijn .?
Wordt hier zelf vaak gezegd dat het uit KKN (kan) komen.
Maak je dan een verschil tussen een belanda en een indonesier .?
Bij een nederlander / bule is het normaal , terwijl bij de Indonesiers het kennelijk niet kan of mag.
Wordt je dan plotseling ge "upgrade" naar goede kom af.?
Omdat je niet aan de sterotiep van de arme , domme / eigenwijze indonesiers voldoet ?

Ga je dan niet mee naar de gedachtegang van de gemiddelde indonesiers (tukangs/ chaueffeur nivo) waarvan men hier soms staat te verkondigen dat ze denken dat alle bule rijk zijn ?
En ook goed gestudeerd zijn ?

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. JohanN , ik ben in Nederland verzeild geraakt omdat ik mee ging met mijn ouders , omdat mijn oude heer gedetacheerd werd in amsterdam.
Anders zou ik in het leger zijn gegaan zoals veel van mijn vrienden , klasgenoten dat deden.
Ben gewoon een kind van een pegawai negri.
Ben niet terug gegaan omdat ik hier een meisje heb ontmoet .

Hitami
User
spacer line

Sidia, je heb gelijk wanneer je schrijf "Als iemand in Indonesia in een 4/5 sterren hotel slaapt wil niet zeggen dat hij rijk is" Maar je weet net zo goed als ik dat je van een bewijs niet kan zeggen maar wel door een aantal factoren en dit te verbinden

Je hoef niet te schamen, wanneer je vind dat je van goede komaf ben.
Misschien had je geen adellijke titel maar wel je opleiding.

Sidia: Omdat je niet aan de sterotiep van de arme , domme / eigenwijze indonesiers voldoet ?

Dit is een valse argumentatie en dat ga ik niet op in.

Door je achtergrond te kennen, kan ik jou denken in grote lijnen volgen en begrijpen. Dus nu begrijp ik het....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Heeeelp ik wordt gestigmatiseerd .
Wordt in een hokje geplaats . Emoticon: Wink
Grapje , grapje Emoticon: Smile

Even ontopic blijven :
Sidia: Omdat je niet aan de sterotiep van de arme , domme / eigenwijze indonesiers voldoet ?
..................................................................
Je weet ook dat er hier users zijn die een vastgeroeste mening hebben (stereotiep) over de Indonesiers.

Trouwens ik voldoet ook aan die 3 punten , ben niet rijk , dus arm.
Ben niet slim (alleen sekolah jongkok) , dus dom .
Ben vaak tegendraads , dus eigenwijs.

Conclussie : Klopt , ik voldoet aan de stereotiep .
Nietwaar.?

Tonny62
User
spacer line

Ben helemaal geen schrijver. Lees al 'n paar jaar het forum en zit mij regelmatig boos te maken over de negatieve reacties van 'n aantal mensen. Wat ik nog erger vind is dat er figuren zijn die mensen gewoon in de maling nemen met hun reacties op dood normale vragen.

Gelukking zijn er ook nog mensen die op 'n normale manier 'n vraag kunnen beantwoorden. Luizenkammetjes meebrengen vanuit Nederland! Klopt precies, hier niet te koop en veel kinderen lopen rond met hoofdluizen. Kaas en witte chocolade, als je ruimte over hebt in de koffer, zeker doen. Zeep, toilerartikelen, tandenborstels, kleding, groente en fruit zijn zeker nodig in de kindertehuizen. Maar koop dat maar liever op Bali.

Zelf ben ik het grootste gedeelte van het jaar op Bali en het grootste gedeelte van mijn tijd ben ik bezig voor kindertehuizen. Hope Children in Dalung, 128 kinderen (jammer Made dat we elkaar in de 3 maanden telkens misliepen), Hidajatulah in Denpasar 55 kinderen, gehandicapt kindertehuis in Jimbaran 55 kinderen en 'n schooltje voor weeskinderen in Sanur met 21 kinderen.

Mocht u belangstelling hebben informatie te verkrijgen over de kindertehuizen schrijf dan even 'n mailtje naar BaliloverRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.zonnet.nl

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,239,887 topic views - 233,318 posts - 13,683 topics - 23,664 members - last post @ 18-08-2019 09:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,129,318 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com