indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Schultz
User
spacer line

Wie heeft ervaring met naar Medan reizen?Is het mogelijk - en misschien wel beter- om daar de nostalgische tripjes te boeken of is het verstandig om dat vanuit Nederland te doen.

New topic

Wie heeft ervaring met het opzetten van een stamboom?Wie weet waar de gegevens uit de voormalige Burgerlijke Standen in voormalig Ned.IndiŽ ondergebracht zijn?Of zijn die nog in de oorspronkelijek gemeenten bewaard gebleven?Hoe kan je dan gegevens opvragen?

Dank

R.Schultz

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Laatste onderdeel is weer een kolfje naar mijn hand.
De burgerlijke stand berust nog grotendeels bij de gemeenten. Heel veel is verloren gegaan, maar er zijn nog wel registers voorhanden. Voor een overzicht (gemaakt in de 70er jaren) kun je bijv. contact opnemen met het Centraal Bureau voor Genealogie. Laat ik wel stellen dat dit een mission impossible wordt. De medewerking is bijna zero.
De burgerlijke stand werd in 1828 in Nederlands-IndiŽ ingevoerd en gold alleen voor Europeanen en "daaraan gelijkgestelden". Gegevens van voor die tijd (periode 1620-1828) komen voor in de z.g. doop-, trouw en begraafboeken. Deze berusten bij het ANRI (Arsip Nasional Republik Indonesia) in Jakarta en betreffen voornamelijk Batavia en omgeving. Maar ik adviseer iedereen eerst het Centraal Bureau voor Genealogie te bezoeken. Dit bureau heeft microfilms van de meeste bestanden (www.cbg.nl)

Schultz
User
spacer line

dank Diederick.Betekent het dat je de betreffende gemeenten in Indonesia moet benaderen voor bijv.geboorte-,huwelijks- en overlijdensakten?Krijg je wel medewerking?Is hulp van de ambassade mogelijk?
Dank
Schultz

spacer line  

Beste Schultz,
Ik ben zelf behoorlijk wat keren in Medan geweest, maar ik zou niet weten wat jij in die stad voor nostalgische tripjes wil maken, Medan is gewoon een grote stad, er zijn wat leuke gebouwen om te zien, dit is echter in een dag te doen als je een taxi afhuurd voor een dag, zelfs met een becak zie je in die tijd al alles.
De meeste toeristen blijven dan ook maar een dag in Medan en gaan vervolgens naar Lake Toba, wat voor mij nog altijd een van de mooiste plekjes is die ik op deze wereld heb gezien, de natuur is daar gewoon prachtig en het is er heerlijk om te wandelen en als je goede conditie hebt misschien op een mountainbaik.
Doordat het toerisme daar ernstig is terug gevallen is het wel lastiger om een goede maaltijd te nuttigen, de mensen nemen natuurlijk niet te veel etenswaar in voorraad, echter op bestelling kan natuurlijk veel.
Verder is dit meer heerlijk om te zwemmen.
Goede plaats om te overnachten is hotel Carolina en Romlan, dit laatste word beheerd door een echtpaar waarvan de vrouw uit Duitsland komt, maar daar reeds 20 jaar of meer woont.
Bij Romlan hebben ze werkelijk prachtige nieuwe bungalows en de prijs per nacht zal geen 5 Euro per nacht per kamer zijn.
Over het andere onderwerp weet ik gewoon niets.
Boek niets uit NL, veel te duur!!
Leuk verblijf wenst jou,
Promotie Bali

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Schultz,

Je kunt de medewerking van de Ned. ambassade vragen, maar alleen in het geval van een of andere juridische behoefte (i.v.m. bijv. een huwelijk, dus niet genealogisch). Het betekent inderdaad dat je de betreffende gemeentes zelf moet benaderen. In persoon werkt altijd het beste, correspondentie "verdwijnt' meestal. Lees net ergens dat het gemeentearchief van Medan nog een aanzienlijk Nederlands archief heeft.

Schultz
User
spacer line

Dag "Promotie Bali
"Dank voor je informatie.Je moet weten dat ik daar 18 jaar heb gewoond,vandaar die nostalgie om te zien wat er nog is.Natuurlijk is er in die jaren veel zo niet alles veranderd,maar ja misschien toch de moite waard.Ik heb al wat adresjes in Medan.Nogmaals dank.En wat kan je over Bali vertellen?Schultz

Schultz
User
spacer line

Dag Diederick,
Bedankt voor de extra informatie.Ik ga in elk geval proberen die instanties te benaderen.Hoe zou ik anders gegevens over mijn voorouders te weten komen?Hoe komt het dat je zoveel weet over deze materie?
Nogmaals dank---Schultz

spacer line  

Beste Schultz,
Als jij daar 18 jaar hebt gewoond weet jij natuurlijk veel meer of Medan als ik.
Vorig jaar ben ik er nog geweest en toen veel me echt op dat de stad een stuk schoner is geworden, zelfs wegen met bloemperken en overal zie je mensen werken om de boel schoon te houden.
Voor mij in ieder geval zeer positief.
Wat verder op viel was de vele bakkers, brood of gebak schijnt modern te worden, in heel Indonesie trouwens.
Wat ik over Bali weet kan je vinden op onze website www.promotie-bali.com , die bedoeld is om Bali ( en ook de rest van Indonesie) te promoten, ik woon hier nu samen met mijn Javaanse vrouw.
Ik ben nu 49 jaar en als ik de taal echt goed beheers ben ik van plan om in Java te gaan wonen.
Groetjes en succes met het verder zoeken naar je stamboom,
Promotie Bali
Jan

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 01-08-2004 13:03 Schultz wrote:
Dag Diederick,
Bedankt voor de extra informatie.Ik ga in elk geval proberen die instanties te benaderen.Hoe zou ik anders gegevens over mijn voorouders te weten komen?Hoe komt het dat je zoveel weet over deze materie?
Nogmaals dank---Schultz

Ik weet daar zoveel over, omdat het gedeeltelijk m'n professie is (archieven that is). Nogmaals probeer het eerst in Nederland. Naast het CBG, zijn er ook enkele Indische genealogische verenigingen. Die hebben allemaal al heel veel materiaal verzameld en misschien vind je daar contacten die dezelfde weg al eens bewandeld hebben. Verder veel plezier in Medan, en waar je verder naar toe wilt. Ben zelf nog niet in Sumatra geweest, maar ben zeker van plan daar nog eens wat plaatsen te bezoeken.

Schultz
User
spacer line

Diederick en Jan (promotie Bali),bedankt voor jullie tips en informatie.Geweldig,want ik kan absoluut verder.Hoop van ganser harte dat het toerisme aantrekt,maar ik heb er een hard hoofd in.
Terima kasih untuk pertolongan.
Salam dan sampai bertemu lagi pada chat-chat disini.
Schultz

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,000,674 topic views - 234,994 posts - 13,697 topics - 25,725 members - last post @ 18-11-2019 04:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,822,915 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com