indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

mmollos
User
spacer line

beste iedereen, over een paar maanden wil ik mijn vriendin voor ca. 2 maanden naar Nederland halen voor vakantie. Ik heb GEEN vaste baan. De IND zegt dat zelfs voor 2 maanden vakantie ik een jaarcontract nodig heb. Wel heb ik een baan tot het eind van 2008 maar helaas geven ze geen contract. Als mijn vriendin 34 euro per dag, dat ze hier wil blijven, heeft dan kan ze ook naar Nederland komen zonder mijn hulp (sponsor). De vraag is: ikzelf heb die 34 euro wel (5000 euro gespaard), kan zij nu door mij naar Nederland komen als ik dat kan aantonen of heb ik altijd een jaarcontract nodig? Beetje raar dat je voor 2 maanden vakantie toch een jaarcontract nodig heb. Alvast bedankt voor uw antwoord.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Als je niet garant staat betekent het dat jouw vriendin 34 euro per dag zelf moet hebben. Dan kun je naar de gemeente en een uitnodingsbrief laten stempelen en naar haar mailen. Maar aangezien niet jij maar jouw vriendin de aanvraag doet moet ZIJ dus beschikken over deze financiele middelen. En dat moet zij aankunnen toen middels bankafschriften. En naar ik begreep gaan er wenkbrauwen omhoog als er opeens wel een heel hoog bedrag is overgemaakt.

Mocht dit allemaal goed gaan, hou goed in de gaten dat zelfs een vakantie als mogelijkheid heeft dat ze zich hier MOGELIJK zou willen vestigen en dus om die reden op voorhand al afwijzen.

Met als voorbeeld, wij hebben een vriendin, wij zijn expats en wilden vriendin in een groep vrienden Nederland laten zien. Nou niet dus want stel je voor dat ze zich in Nederland zou willen vestigen, ondanks een aantoonbaar dienstverband !
Ook als expat.

Afijn ik wens je succes.
En ik geef je de volgende tip, bij afwijzing ONMIDDELIJK een advocaat inzetten om bezwaar te maken, vergeet dan niet je klacht tegelijkertijd neer te leggen bij de Ombudsman,www.lastvandeoverheid.nl en vergeet geen brief te sturen naar het ministerie van buitenlandsezaken.
Dat hebben wij dus nu ook gedaan.

Wij gaan nog een stapje verder overigens. Wij hebben reden om aan te nemen dat hier een ambtenaar aansprakelijk gesteld kan worden. Dit zal de eerste keer zijn dat er op deze wijze werk van gemaakt gaat worden. Heel interessant om te zien of dit gaat lukken.

It's only kinky the first time.

mmollos
User
spacer line

Het is maar voor vakantie, en dan, eventueel, een advocaat inzetten, dan wordt de vakantie wel heel prijzig. Is het echt zo, dat zelfs voor maar 2 maanden vakantie ik minimaal een jaarcontract nodig hebt? Ik heb zelf 1 1/2 jaar in Cirebon/Bandung gewoont en ken haar al een tijdje. Ik maak ook geregeld wat geld over voor haar levensbehoeften. IK wil de aanvraag doen, en IK heb de benodigde 34 euro per dag. Hoe toon ik aan dat het niet de bedoeling is dat zij zich hier gaat vestigen? De IND weet dan toch ook waar ik woon etc.?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

mmollos

Ja dat zeiden wij ook, maar toch zien ze vestigingsgevaar.
Ik wist ook niet hoe het werkte voor de aanvraag, maar het is goed om het volgende te weten en in de gaten te houden. JIJ kunt GEEN visum vragen. JIJ bent niet degene die een visum nodig heeft. ZIJ heeft een visum nodig. ZIJ is dus de aanvrager. JIJ bent geen partij in de aanvraag behalve dan degene die een uitnodiging doet.

De opmerking dat je regelmatig geld overmaakt zou gezien kunnen worden alsof je een relatie hebt en dan gaan er erg veel bellen rinkelen op de ambassade.
Mijn vrouw komt ook van Bali, ik weet de ellende van horen zeggen. Wij vragen geen visum aan via de ambassade in Jakarta.

Maar kijk eens op www.buitenlandsepartner.nl staat veel info, zelfs als het alleen een vriendin is.
De crux is dat JIJ de centen hebt en ZIJ alleen de aanvraag kan doen.
Ik neem aan dat je Nederlander bent.

mmollos
User
spacer line

En als je WEL een vaste baan hebt en WEL genoeg inkomen dan is er niks aan de hand, ondanks dat het vestigingsgevaar er nog steeds is. What's the difference? Ze is al bij het Nederlandse consulaat in Bandung geweest en daar klinkt het alsof het geen enkel probleem is. Wie bepaalt of ze het visum krijgt og niet, Jakarta of Bandung zelf? Mijn paspoort toen ook in Bandung laten verlengen maar dat ging ook via Jakarta. En JA, ik ben een echte Nederlander. Alvast bedankt voor je reacties.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dat doen ze in Jakarta. Daar zit iemand die beoordeelt. Ja hahahaha geen probleem, dat heb ik ook gehoord. Maar of je het leuk vindt of niet, als ze afwijzen bezwaarmaken binnen 4 weken !!!!! Het voordeel is wel dat zij degene is die bezwaarmaakt en weinig tot geen inkomen heeft en er dus een maximum aan bedrag betaalt hoeft te worden.
Jij kunt geen bezwaar maken want jij bent niet afgewezen.

Vreemd he?

Ik heb geen hoge pet op van ambassades en consulaten. En het werd recent alleen maar bevestigd wat we dachten. Alleen pakken we het nu stevig aan.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Als je een vaste baan hebt en genoeg salaris kun je garant staan. Dan is het garant staan opgelost. Maar niet het vestigingsgevaar.
Zelfs mensen die geen enkel gevaar zijn. Maarja ik ben geen beoordelaar dus heb er geen verstand van. Waar ik wel verstand van heb vertel ik nu maar even niet Emoticon: Smile

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Wij wilden ook garant staan, hebben een vaste baan en voldoende inkomen, alleen, wij wonen niet in Nederland en zijn niet ingeschreven, dus kunnen geen uitnodiging doen.

Ik heb de regels niet verzonnen. Maar wel gek.

mmollos
User
spacer line

We hebben nog geen aanvraag lopen, alleen wat informatie. Zit nu te wachten wat de IND antwoord op een email van mij. Maar wat ze ook zeggen (positief of negatief), het ligt aan de beoordeler in Jkt wat het resultaat wordt. Tijd om een dutje te doen. Selamat malam Emoticon: Bye bye

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Heel veel succes.
Ik hoop dat je haar voor vakantie naar Nederland kan halen.

leomanado
User
spacer line

beste mmollos,

Ik wens je ontzettend veel succes, maar zal je mijn story vertellen.

Een aantal jaren geleden heb ik een meisje leren kennen in Jakarta. Alleen maar vrienden, meer niet. Twee jaar geleden vroeg ze mij haar te sponsoren voor een vakantie van 4 weken in Nederland. Ik heb alles wat ze nodig had ( copie paspoort, copie 4 loonstroken, uitnodigingsbrief etc...) naar haar gemaild en daarmee heeft ze in Jakarta een visum aangevraagd. Ze had zelf al een reservering voor het ticket en de verzekering geregeld.

Helaas..........ze kreeg een afwijzing in het NEDERLANDS, die ze vervolgens naar mij stuurde om te vertalen. Verstigingsgevaar dus.
Ik heb NAMENS HAAR, beroep aangetekend in Rijswijk, maar ook daar kon ik op geen enkel begrip rekenen. Ik kon niet aantonen dat zij ook daadwerkelijk terug zou keren naar Indonesie. Dat kan nl. niemand. Ik kan ze op Schiphol brengen, maar of ze ook daadwerkelijk vertrekt?????

Voor alle duidelijkheid, ik heb een meer dan modaal inkomen en dat was ook het probleem niet.

Nogmaals, veel succes......

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-01-2008 00:28 mmollos wrote:
En als je WEL een vaste baan hebt en WEL genoeg inkomen dan is er niks aan de hand, ondanks dat het vestigingsgevaar er nog steeds is. Whats the difference? Ze is al bij het Nederlandse consulaat in Bandung geweest en daar klinkt het alsof het geen enkel probleem is.

Je kan ook een ander sponsor laten zijn. Bij voorkeur een familielid. Je vader? Als hij een vast inkomen heeft (salaris of pensioen) dan kan hij dat voor je doen. Klopt, als je geen vaste baan hebt (dus bijv. voor een uitzendbureau werkt) kan je niet sponsoren. Moet iemand (of meerdere personen) zijn die een vast inkomen heeft.
Dat eigenlijk het illegale vestigingsgevaar blijft bestaan, heb je gelijk in, maar daar gaat het niet om bij het vragen naar een juiste sponsor/garantsteller. Het gaat er om dat deze laatste - in het geval de aanvrager zelf niet genoeg heeft - de dagelijkse levensbehoeften/-kosten van de uitgenodigde kan opvangen.
Geen groot bedrag op eens op haar rekening storten want daar trappen ze niet in (kan je nml. de volgende dag er gewoon weer afhalen en teruggeven). Als iemand wil aantonen dat hij/zij zelf voldoende middelen heeft, dan moet dat uit een bepaalde regelmaat blijken van stortingen op de bankrekening.
Succes.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-01-2008 00:47 mmollos wrote:
We hebben nog geen aanvraag lopen, alleen wat informatie. Zit nu te wachten wat de IND antwoord op een email van mij. Maar wat ze ook zeggen (positief of negatief), het ligt aan de beoordeler in Jkt wat het resultaat wordt. Tijd om een dutje te doen. Selamat malam Emoticon: Bye bye

IND zal je waarschijnlijk niet eens antwoorden, maar is ook niet nodig. Zie bovenstaande. Bandung heeft weinig invloed; beslissing wordt Jakarta zoals Oyibo al heeft aangegeven. Dus zorg dat je een goed sponsor hebt.
Voor je vriendin is het van belang dat ze werk heeft en/of voldoende bezittingen (stuk grond op haar naam is altijd welkom). Dat toont haar economische binding aan.
Verder duimen want wat ik hier altijd maar hoor, is dat veel van die "vriendinnetjes" worden afgewezen terwijl toch 97% van de visumaanvragen wordt toegekend. Zal bij de laatste groep vooral gaan om gewone toeristen, studenten, zakenlui, seminarbijwoners, en uiteraard - de rijkere Indonesier die kan aantonen dat ie van niemand financieel afhankelijk is.
De meeste Nederlanders "dig their girlfriend mostly out of the gutter/kampung"... ja, en dan wordt het moeilijk. (Even het nare geval dat Oyibo heeft meegemaakt daar buiten gelaten; dat heeft een zeer vreemde beweegreden). Voor vele anderen afwijzingen kan ik het begrijpen.

Pikiran
User
spacer line

Ik weet niet in wat voor werksituatie je zit. Gaat het om uitzendbureauwerk? Dan zou je wat kunnen proberen te regelen met dat bureau. Een verklaring of iets dergelijks.

Je moet in in ieder geval op het moment van een visumaanvraag kunnen aantonen dat je 12 maanden werk hebt. Naast het sponsorgebeuren kan je namelijk financieel aansprakelijk gesteld worden als er wat gebeurt met degene die je sponsort.

Algemeen wordt gedacht aan een jaarcontract of een vaste dienstbetrekking. Maar een vereiste is dat je kan aantonen dat je voor 12 maanden werk hebt.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

We hebben al een poosje niets meer van mmolos gehoord.
Ben benieuwd hoe hij het heeft opgelost en dat het gelukt is.

mmollos
User
spacer line

Sorry guys, ik heb besloten om zelf maar voor een paar weken naar Indonesie te gaan. Mijn vriendin is een mix van Sundanese/Filipijnen, misschien dat we vanuit daar een paar dagen naar haar land van halve afkomst kunnen gaan. Schijnt niet zo moeilijk te zijn en heb er geloof ik geen visum voor nodig. En ook niet eens zo duur. In ieder geval allemaal bedankt voor de antwoorden. Ik wist van te voren dat dat hele IND gedoe de zaak niet makkelijk zou maken,

mmollos
User
spacer line

Oh ja, als ik in jakarta ben en het land uit ga (paar dagen Manila), moet ik dan opnieuw een visum aanvragen om Indonesie binnen te komen?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Sorry mmollos, kom je nu uit een ei of niet.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

mmolos,

Als je VOA (Visum On Arrival) neemt dan moet je bij re- entry van Indonesie weer een nieuwe aanvragen. (kopen) Dat telt ook voor het 60 dagen visum. Staat er overigens ook op. (single entry). Er zijn multiple entry visa te krijgen maar meestal andere dan touristen visa. Je zou daarvoor even kunnen kijken op de site van de Indonesische Ambassade in Nederland. Succes.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou nou, het bijltje er al bij neergegooid voordat sprake is van enige visumaanvraag? Beetje vreemd. Wel allee, het ga je goed.
Als je ooit 1,5 jaar in Cirebon/Bandung hebt gewoond, mag je toch wel even over wat meer kennis m.b.t. immigratie in RI en visa naar NL beschikken.
Blijkt dus n aardige nitwit te zijn op dit gebied. Vervelend genoeg lopen er teveel Nederlanders (en andere buitenlanders) hier rond die feitelijk niet beseffen waar ze zich bevinden (in de 7e hemel??). Kwam er vanochtend weer 1 tegen. Hangt eerst z'n l.... erin, vriendinnetje zwanger, bevallen en gaat dan opeens pas nadenken over de wetgeving (zowel Ned. als Indon.) aangaande erkenning, naamgeving en nationaliteit. Dit is nummer .......tig al.
Wat is er toch aan de hand met die bule's die hier rondhangen? Denken die bule's hier allemaal uitsluitend met hun onderlichaam? Zijn ze allemaal in de ban (guna-guna, black magic) van de "schonen" hier of van "schoon" Indahnesia? Please, als je hier zit, besef dat ook dit land een deel is van "the real world" en dezelfde harde (wereldse) wetten gelden hier ook. Laat men eens leren denken met de hersenen i.p.v. het onderlichaam.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

YB,

Zijn ze allemaal in de ban (guna-guna, black magic) van de "schonen" hier of van "schoon" Indahnesia? Please, als je hier zit, besef dat ook dit land een deel is van "the real world" en dezelfde harde (wereldse) wetten gelden hier ook. Laat men eens leren denken met de hersenen i.p.v. het onderlichaam

Inderdaad het schijnt dat de daadwerkelijke afstand tussen onderzijde kruis en bovenzijde hoofd bij sommige niet meer is als 3 mm.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Maar voor het merendeel zal het wel de soms ongekende plotselinge aandacht zijn, die men anders niet of nauwelijks ervaart. Doorgaans zal bij iemand wel een lampje gaan branden, bij anderen, zoals bij mij gaat opdat moment alhet menselijke aanwezige alarm af. Daar hoef je niet wantrouwend voor te zijn. Ik ken de types wel die er invliegen.

Ik zeg niks meer want het helpt toch niet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

100% gelijk. Als een Don Quichotte probeer ik Nederlanders (en andere buitenlanders) een (klein) beetje verstand in de hersenen te prenten m.b.t. de "schonen" hier, maar het is "a waste of time". Na een paar jaar komt meer dan 50% van die "loosers" hun beklag doen (die andere 50% zit dan waarschijnlijk al hoog en droog in NL en hebben daar hun (portemonnee-)problemen).

mmollos
User
spacer line

Geeeee, ik stel een fatsoenlijke vraag, en krijg als antwoord een boel BULE-shit. Laat maar zitten. Ik vogel het zelf wel uit. Beter GEEN reactie dan een reactie ZONDER waarde. Althans voor mij.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

mmollos,

Volgens mij hebben we netjes antwoord gegeven op jouw vragen.
En ja er zijn forummers die het volgende echeq al aan zien komen, dat is vrij gangbaar in RI. Zie het als de waarschuwing die we bezoekers mee willen geven.

YB ziet deze mensen dagelijks, en geconfronteerd met de menselijke drama's die zich afspelen. Kijk eens door het forum zou ik zeggen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,858,696 topic views - 236,806 posts - 13,710 topics - 28,665 members - last post @ 28-02-2020 13:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

130,303,215 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com