indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Harmen
User
spacer line

In het liedje staat ook:

Memenuhi mimpi-mimpi malam kita...

Wat voor betekenis heeft die i achter memenuh (penuh = vol)

GALUH
User
spacer line

In vervulling brengen of laten uitkomen

Harmen
User
spacer line

Bedankt Galuh,

Dat 'in vervulling brengen' is de betekenis van memenuh, maar waarom staat er een i achter? Wat is daar de betekenis van?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

kombinatie van me(m)-penuh-i
door de toevoeging van de prefix en suffix kreeg de stam penuh een nieuwe betekenis zoals Galuh dat schreef.

Voorbeeld : lopen (van loop) , Geloopt (werd aktief) , Gelopen is een actieve daad dat al plaats heeft gevonden.
Me(m) -penuh- i :
Me(m) = maakt penuh (vol) is een daad /actie.
de suffix -i verklaart dat het woord in vervulling was gebracht zoals Galuh schreef.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

henky
User
spacer line

De toevoeging van een i geeft ook vaak een hogere intenstiteit van een werkwoord aan. Bijvoorbeeld als iets bij herhaling wordt gedaan.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

82,427,091 topic views - 239,307 posts - 13,720 topics - 31,336 members - last post @ 31-05-2020 17:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

134,413,571 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com