indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

marshall
User
spacer line

Is het mogelijk om als geboren en getogen Nederlander de Indonesische nationaliteit te verkrijgen? Wie mij info of kan verwijzen naar info mbt. deze vraag gaarne een reactie.

De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik geen mogelijkheid zie als Nederlander zijnde me te kunnen vestigen in IndonesiŽ, zonder aldaar te willen investeren. Ook als men als Nederlander getrouwd zou zijn met iemand van de Indonesische nationaliteit lijkt het onmogelijk (uit de info die ik tot nu toe heb) zich te kunnen vestigen in IndonesiŽ (als men niet investeerd; business, wetenschappelijk onderzoek ed.).

Graag jullie reacties.

spacer line  

Beste Marshall,
Het is heel goed mogelijk om je te vestigen in Indonesie, als je jonger bent dan 55 jaar betaat de mogelijkheid om een KITAS (tijdelijke verblijfsvergunning) te krijgen via een werkvisum, werken hoef je dan niet maar dit is een legale manier om hier te kunnen wonen.
Kosten per jaar US$1200 Tax en nog eens eens 6 miljoen voor de rest van de aanvraag, de jaarlijks verlenging is iets goedkoper maar steeds weer die US$1200 tax.
Ben je ouder dan 55 kan je het visa lansia nemen, de kosten zijn ongeveer 750 Euro per jaar.
Wil je niet investeren is dit vele malen goedkoper als een Indonesisch paspoort.
Of je nu getrouwd bent met een Indonesiche vrouw of niet maakt niet veel uit.
Een buitenklandse vrouw die met een Indonesische man is getrouwd heeft het gemakkelijker, zij kan net als de kinderen een family-visa nemen, dit kost maar 300 euro per jaar.
Groetjes,
Promotie Bali
Jan
P.S.
Ik ben zelf officieel voor de Indonesische wet getrouwd met een vrouw uit Java en woon nu in Bali.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Marshall,

Zou je je NL paspoort willen inleveren dan? IndonesiŽ accepteerd geen dubbele paspoorten. Misschien is dat eerst iets om over na te denken. Geen stemrecht meer is misschien niet zo erg, maar vervolgens je WW,AOW,WAO, ect.ect....

Yerun

spacer line  

Zo'n Indonesich paspoort is te bemachtigen tegen de nodige Rupia's, ik schrok een beetje toen ik dat bedrag hoorde maar het schijnt dat er mogelijkhedcen zijn om dat paspoort te krijgen als je even 10.000 Euro of meer wil betalen.
Voor de Nederlandse wet is een dubbel paspoort mogelijk, voor de Indonesiche wet (nog) niet, het is de vraag echter of daar iemand achter komt.
Greotjes,
Promotie Bali,
Jan

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Als een Indonesisch paspoort op 1 voorwaarde, het bedrag van zo'n 10,000 euro, te verkrijgen is, dan is dit volgens mij redelijk in lijn met andere (semi) illegale paspoorten in andere landen geloof ik. Maar ja, ik ben altijd benieuwd wat er gaat gebeuren als je op het vliegveld staat en de officier ter plaatse is ingelicht dat je een nationaliteit gekocht hebt.. whoops. Emoticon: Puh!

spacer line  

Die 10.000 Euro zijn bedragen die wij horen van mensen die hier ook wonen, of dit waar is of in het roddelcircuit hoort kan ik niet beoordelen.
Het kantoor wat mijn visumaanvraag heeft verzorgt en tevens het visum verzorgt waar wij mee kunnen helpen zegt absoluut niet aan dit soort praktijken mee te werken, hetgeen voor mij inhoud dat dit inderdaad illigale praktijken zijn en zoals Jeroen al schrijft wat gebeurt er als je gecontroleerd word op de luchthaven in bijvoorbeeld Jakarta.
Dus blijft er eigenlijk geen andere manier over om hier voor vast te kunnen wonen om als man als je jonger dan 55 jaar bent om een werkvisum te regelen om een KITAS te bemachtigen.
Ben je 55 jaar of ouder is het allemaal gemakklijker als je tenminste kunt aantonen dat je een vast inkomen of vermogen hebt.
Promotie Bali
Jan

marshall
User
spacer line

Bedankt voor de waardevolle reacties Jan en Jeroen.

Een Indonesisch paspoort lijkt me inderdaad een slechte optie, voorzover het een optie is. Naast het verlies van sociale zekerheden (zoals Jeroen vermeld) die we in NL hebben lijkt het met eventuele toekomstige problemen in Indonesie onverstandig. Ook al heeft men een Indonesisch paspoort, de Indonesiers zullen een westerling altijd als een buitenstaander zien en Nederland zal diegene ook als buitenstaander zien omdat men theoretisch Indonesier is. De kans om tussen wal en schip te vallen is dus aanwezig.

Het aanschaffen van een KITAS middels een werkvisum is dus de enige degelijke mogelijkheid.

Rest me nog een vraag:

Is de KITAS jaarlijks onbeperkt te verlengen en moet dit in NL gebeuren of kan dat ook vanuit Indonesie gebeuren? Ik vermoed dat dit officieel in NL moet gebeuren, net als met de andere visa, maar in Indonesie is een hoop mogelijk dus vandaar deze vraag.

Met vriendelijke groet

spacer line  

Beste Marshall,
Voor het verlengen van dit KITAS hoef je niet naar NLD, dit regelt het kantoor hier in Bali, dat is de service waarvoor je betaald.
De eerste keer dien je zelf mee te gaan voor vingerafdrukken en foto's te maken bij de immigratiedienst en het hoofdkantoor van de politie in Denpasar.
In de tussenliggende tijd ben je gewoon vrij om te reizen binnen Indonesie, behalve een paar eilanden waar je als buitenlander niet binnenkomt.
Indien je in het bezit bent van een KITAS dien je wel toestemming te vragen om het land te verlaten anders vervalt dit KITAS, voor deze permissie betaal je uiteraard weer.
Tevens betaal je bij het verlaten van Indonesie Fiscaltax van IDR 1 miljoen net als de inwoners van Indonesie.
Heb je echt interesse in zo'n KITAS is het gewoon het gemakkelijkste om naar Bali te komen met een toeristenvisum voor 2 maanden, het kantoor in Bali regeld alle voorbereidingen en je gaat voor een nacht even naar Singapore waar een agent ter plaatse de afhandeling bij de Indonesiche ambasaade voor je regeld.
Die agent doet dat natuurlijk niet gratis, maar het gewoon goedkoper dan dat je dit in NL zelf regeld en geen stress.
Groetjes,
Promotie Bali
Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 30-07-2004 09:51 promotie_bali wrote:

Tevens betaal je bij het verlaten van Indonesie Fiscaltax van IDR 1 miljoen net als de inwoners van Indonesie.

Let wel, wanneer je belasting betaald in Indonesie dan is die 1 millioen belasting aftrekbaar. Dus houd alle bewijzen, gooi niets weg.

Groeten,

Albert

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

divodurum
User
User icon of divodurum
spacer line

nog een paar vraagjes beste mensen:

Wat kost de eerste KITAS (55+)
hoe lang geldig de eerste ' ronde' (30dgn?) steeds verlengen per jaar of per tijdseenheid binnen dat jaar?
Welke financiele eisen worden gesteld?
Wat is vermogen minimaal? (voor een arme sloeber in de krottenwijk is 100 euro al een vermogen)
Wat moet je minimaal aan inkomen hebben en worden daar bewijzen van gevraagd?
Na vijf jaar vaste verblijfsvergunning?

Ik ben inmiddels 25 jaar getrouwd met een indonesische (staatsburger) maar heb daar geen voordeel van en wordt verplicht hier te blijven terwijl zij eigenlijk voor haar gezondheid terug moet..
Voor de indonesische wet zijn man en vrouw gelijk, behalve voor de immigratiewet?
nou dat was het...................
vriendelijke groeten,
Dick

Wayang Golek: Petruk

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Dick,

Voor de indonesische wet zijn man en vrouw in een aantal gevallen helemaal niet gelijk, en dat geldt zeker voor nationaliteitswet en huwelijkswet.
In een ander onderdeel van het forum heb ik al eens - in het Engels- een bericht geplaatst over de vernieuwing van de nationaliteitswet die op stapel staat en beslist nog ongunstiger is dan de huidige (bijv. pas na 15 jaar verblijf in IndonesiŽ in aanmerking komen voor naturalisatie), zie http://forum.indahnesia.com/topic/507/

djattiman
User
spacer line

Beste allemaal,

Heel graag wil ik ooit, t.z.t., z.s.m, naar Indonesie, om daar te blijven.
Probleem is natuurlijk ...een baan.
Er zullen nog wel meer problemen zijn...
Wat werk betreft, wil ik van alles aanpakken. Wat geld aangaat, ik ben tevreden met weinig.
Ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken, wat de haken en ogen zijn. Het enige dat ik weet is, dat ik daar echt wil wonen, leven.
Vrienden zeggen : maak een plan. Zelf denk ik , eerst netwerken, dan een plan.
En dan lees ik hier iets over een kitas-vergunning. En werken hoeft dan niet? Ik niet begrijpen. Ik duik er nu natuurlijk midden in.

Graag reakties, tips, elke informatie is welkom, heel graag en alvast bedankt,

Djattiman

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Djattiman,

Ik denk dat je een 'gevalletje' inlezen bent. Je zegt zelf al dat je nog niet heel veel weet. Dan is hier lezen, er staat inmiddels e.e.a., iets om mee te beginnen.

Vragen kan natuurlijk ook. Emoticon: Smile

Yerun

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

10.000 euro's voor een Indonesisch paspoort? Waar komt dat bedrag vandaan?
Als je er zo graag eentje op korte termijn wilt hebben op de informele manier dan heb ik de volgende tip. Heb je een goede vriend of familie in Indonesia met de Indonesische nationaliteit? Laat je je op hun Kartu Keluarga zetten en vraag een KTP aan. Met die documenten en een aanbevelingsbrief van de Ketua RT en RW, te regelen door die relatie daar met een "smeermiddel", heb je de benodigde papieren. Nu nog een tussenpersoon vinden ( ze zitten je gewoon op te wachten bij de Kanim Mampang Prapatan in Jakarta) en dat is het. Schade? 100 (zegge: ťťnhonderd) euro's.
Voor alle duidelijkheid, ik wil deze werkwijze niet propageren, maar als je van plan was om die 10.000 euro te betalen en dan ook nog voor eenzelfde illegaal exemplaar dan heb je misschien wat aan mijn tip. Zullen we het verschil delen? Emoticon: I love it
Ik hoop alleen dat je een Indonesisch uiterlijk hebt. Emoticon: Clown

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.djattiman:
mijn advies is allereerst bijv 6 maanden te gaan, en aan de hand van die ervaring verder te kijken, en....uiteraard bahasa indonesia leren!

Jantje
User
spacer line

Ik verblijf in Indonesia op een soc.-Visum en wil mij hier permanent vestigen. Dus al een poosje opzoek naar de mogelijkheden. Nu zijn er, volgens promotie_bali naar het schijnt 2 nieuwe opties.
1- "Kitas verkrijgen via een werkvisum, werken hoef je dan niet"
2- 55 jaar of ouder: "Visa Lancia" Ä 750,- per jaar
Ik heb geleerd dat een Kitas alleen te verkrijgen is via een sponsor (werkgever in dit geval) Als echter het bedrijf failliet gaat, verblijf je hier illegaal vanaf de dag dat het bedrijf niet meer actief is. Je gaat dan overstay betalen en krijgt een epo.
"Visa Lancia" is dat een nieuw soort Visum of is het een term die u zelf heeft bedacht? Gaarne enige duidelijkheid.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Visa lansia is een ouderdoms visum, en bestaat al langer Emoticon: Smile . Verder weet ik er het fijne niet van, helaas. (of misschien gelukkig, laat dat maar aan anderen over Emoticon: Puh! )

spacer line  

Beste Jantje,
De naam Visa Lansia is niet zelf bedacht maar gewoon de Indonesische naam voor oudervisum.

Voorwaarden:
Leeftijd: 55jaar en ouder.
Inkomen: Meer dan US $2500 per maand of:
Bankrekening in IndonesiŽ met meer dan US $ 250.000 of IDR200 miljoen.
Een verklaring van een woongelegenheid/accommodatie op basis van een koopcontract van minimaal US $35.000,00 of een huur van minimaal maandelijks US $1,000,00, gelegen op toeristencentra of -gebieden in IndonesiŽ en gebaseerd op bepaalde voorschriften.
In het bezit zijn van een ziektekosten en overlijdensverzekering, W.A. verzekering t.o.z. van derden op het gebied van burgerlijke en privť aangelegenheden in eigen land of in IndonesiŽ.
In het bezit zijn van een verklaring dat u een pramuwisma (hulp in de huishouding met de Indonesische nationaliteit) in dienst heeft.

Documenten van aanvrager:
KopieŽn van volledig paspoort.
Indien U gehuwd bent, kopie van huwelijksakte.
Pasfoto`s met donkerrode achtergrond:
2x3cm 4 stuks
3x4cm 4 stuks
4x6 cm 12 stuks.
KopieŽn van alle documenten waaruit blijkt dat U aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Met name het vermogen wat op een bankrekening in Indonesie word verlangd is raar, de verhouding US$250.000 en IDR 200 miljoen komt niet overeen, toch is dat de info die wij hebben gevonden op websites van de Indonesche overheid.

In Bali word in het algemeen heel soepel om gegaan met de voorwaarden, als je een vast inkomen hebt (pensioen) en wat geld op een spaarrekening blijkt in de praktijk voldoende te zijn.
De verzekering tegen ziektekosten word wel echt verlangd.

Voldoe je niet aan de voorwaarden van een Visa Lansia of wil je bepaalde gegevens gewoon niet verstrekken (hoogte vermogen) bestaat de mogelijkheid om een werkvisum aan te vragen, is wel flink duurder maar verder geen speciale eisen.

De naam KITAS staat voor Kartu Izin Tinggal terbatAS en in het Engels limites stay permit card en krijg je zowel bij het ouderen, werk en familievisum.

Hoe het in andere provincies te werk gaat weten wij gewoon niet.

Succes,
Jan

santhy
User
spacer line

hallo allemaal,
heb ik ff een vraag aan jullie of aan degenen die er wat meer van weet. Ik ben in indonesie geboren maar hier opgegroeid. myn probleem is eigenlijk het zelfde als djattiman, wil zelf namelijk ook zo snel mogelijk daar wonen. Ben zelf 24 jaar en van werken wil ik ook gewoon van alles doen.
familie, vrienden zeggen allemaal dat ik het maar beter niet moet doen, maar wil zelf al heel graag of misschien dat ik daar naar school kan gaan, maar wat moet ik allemaal voor doen...qua papier en paspoort want heb nl paspoort

Confy
User
User icon of Confy
spacer line

stel je bent vermogend o.i.d. hoeveel dien je dan te investeren om daar te kunnen leven? en wat voor opties heb je nog meer buiten kitas om..?

robbert
User
spacer line

Hallo uw allen,
Waarom niet gekeken op www.expat.or.id alsmede de link van daaruit naar buza indonesia.Al jullie vragen worden hier beantwoordt.
Suk6 - Rob

santhy
User
spacer line

nou ik ben niet helemaal wijs geworden op die site

cotto
User
spacer line

Ik zit nu op een Sociaal visum in Indo maar dit is verlopen op 4 aug jongstleden. Thans ben ik in het proces mijn nationaliteit te veranderen, ik behoudt mijn Nederlandse Nationaliteit op grond van de nwe Rijkswet op het Nederlanderschap v 1 april 2003, ik ben nl gehuwd met een Ind....Binnen enkele weken kan ik een brief verwachten van de Immigratiedienst ---een soort voorlopige verblijfsvergunning welke ik kan gebruiken voor mijn verblijf hier totdat de termijn van 5 jaar erop zit. Met deze surat sementara ben ik legaal en kan alles en nogwat doen hier...bovendien is de procedure geheel legaal overigens wel tegen de nodige betalingen..die 10000 euro is niet gehaald door mij maar zal mogelijk wel gevraagd zijn in soortgelijke gevallen...ik diende overigens wel eerst te beschikken over een kitas deze is inmiddels geregeld..ok als alles definitief rond is wil ik geinteresseerden graag meer vertellen...

Windmill
User
spacer line

Cotto,
Ik probeerde je via e-mail te bereiken, maar vergeefs.
Zou je mij over die nieuwe wet van 2003 waar je het over hebt, kunnen inlichten ?
Bij voorbaat dank

Windmill

GO TO HELL

bidadari
User
spacer line

Santhy
Ik wil graag reageren op jou bericht waarin je zegt dat je graag in Indonesie wil gaan wonen enz.En dat iedereen om je heen zegt dat je het liever niet moet doen: kort maar krachtig: luister naar jezelf en ga doen wat jij wil ok...maak er wat van...veel succes voor jou Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Smile

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,889,266 topic views - 222,098 posts - 13,483 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 16:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,931,357 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com