indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

patatje
User
User icon of patatje
spacer line

Hallo,
Ik had graag geweten of hier een Nederlandstalige familie (Belgen of Nederlanders)op het forum zit die wonen in Yogya of Semarang. Ik had graag even van gedachte gewisseld. Vooral rond onderwijs, altijd een hekel punt voor westerlingen die overwegen in IndonesiŽ te wonen. Ik heb al info gevonden (oa de Taaltuin in Yogya). Maar welke school is aanbevelenswaardig en/of benaderd het niveau van een Belgische of Nederlandse school. In welke taal volgen jullie kinderen les (Indonesisch, Engels....).
Bedankt alvast.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De Taaltuin (of anders de ouders van de leerlingen) kunnen raad geven. Zij hebben allen hetzelfde probleem.
En kijk bij de topic: Is an intenational school worth the extra money? En topic: internationale school.

tomysu
User
spacer line

ja ik woon dus in yogyakarta

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Er zijn in principe alleen maar Indonesischtalige scholen in Yogyakarta. Er is een internationale Engelstalige school (zie eerdere topics) maar daar zou ik persoonlijk (buiten de hoge financiele lasten) mijn kind nog niet aan durven toevertrouwen. De docenten zijn doorgaans "buangan" uit voormalige Britse kolonien/banningsoorden en de leerlingen bestaan uit kinderen van rijke ouders wat verre van een garantie is dat ze uit een goed milieu komen en cultuur, intelligentie en beschaving meekrijgen van de ouders.
Wie hebben er hier geld in Yogyakarta?: lokale criminelen (en andere oplichters en corruptoren) en buitenlandse meubelhandelaren. Hier in Yogyakarta verre van een garantie voor een goede mentale invloed op je kind voor de vorming van een juist karakter en het overbrengen van enig vernuft. Geld/rijkdom staat niet gelijk aan intelligent (wordt vaak vergeten in RI). Het niveau qua beschaafdheid van de leerlingen is bedroevend laag (eigen ervaring); wel zijn ze arrogant. Het beheersen van Engels is nog geen toonbeeld van intelligentie.
Beter is een Indonesische school te nemen die goed staat aangeschreven (en die zijn er zeker: mijn dochter zit op een uitstekende school met medeleerlingen van een behoorlijk niveau waardoor ze positief wordt gestimuleerd).
Er zijn heel wat ouders die over bovenstaande kunnen meepraten. Praat eens een keer op de Taaltuin met ouders.

Hoe het in Semarang is gesteld: no idea.

patatje
User
User icon of patatje
spacer line

Spijtig dat er geen forum verbonden is aan de Taaltuin. Of ik heb erover gezien. Ik heb alvast (via de Taaltuin) contact met iemand opgenomen om te weten welke scholen een aanvaardbaar niveau aanbieden. En op dit gebied ben ik redelijk veeleisend (beroepsmisvorming). Er zijn een aantal dingen die ik wel belangrijk vind ook in een schoolse opleiding zoals respect, beleefdheid, stimulatie.... ja, zelfs discipline (is niet hetzelfde als discipline in het leger) maar de 'gewone' dingen (beurt leren afwachten, mensen laten uitpraten, respect voor andere meningen.....).

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Stel niet te hoge eisen want er zal waarschijnlijk geen enkele school zijn die daaraan voldoet. Merkwaardig genoeg gaan buitenlanders in het buitenland strengere eisen stellen aan een school voor hun kinderen dan ze in het land van herkomst doen (men kent de situatie in eigen land redelijk en is ermee vertrouwd; echter het gooit extra hoge eisen op zodra men in het buitenland - m.n. een 3e Wereld land - is).
Een redelijk goede school (basisonderwijs) is SD Tumbuh, Jl. AM Sangaji 48, Yogyakarta, tel. 0274 - 7453375). Een bestuurslid is Nederlandse. Sorry, geen website aanwezig.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-12-2007 03:01 Yogya-Bali wrote:
. Merkwaardig genoeg gaan buitenlanders in het buitenland strengere eisen stellen aan een school voor hun kinderen dan ze in het land van herkomst doen (men kent de situatie in eigen land redelijk en is ermee vertrouwd; echter het gooit extra hoge eisen op zodra men in het buitenland - m.n. een 3e Wereld land - is).
.

Een menselijke trek ???
Of omdat men het kan permiteren ?
Je kan in een 3de wereld land meer doen met je euri of dolari.
In je eigen land moet je toch een grote d.g.a of een B.N ers zijn om je kroost kost wat kost naar de "beste" school in de buurt (stad) te sturen.
Je kan moeilijk moeder de vrouw naar een andere stadsdeel laat fietsen omdat daar een goede school zit.
Zelfs met de (2de)auto is het moeilijk , en een supir kan je ook niet permiteren. Emoticon: Yes! Emoticon: Cry

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik denk dat je gelijk hebt Sidia. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom de Nederlanders hier van die zeikerds zijn als het gaat om de school van de kinderen. Er worden dan allerlei (soms ireeele) hoge eisen gesteld waaraan ze niet zouden denken als ze in NL woonden. Dan bemoeit men zich (te weinig) met de school; er vanuit gaande dat dat wel goed zal zitten. Maar hier staat men er met de neus bovenop om te kijken wat die Indonesiers ervan bakken. Deze houding wordt direct weer verlaten zodra het kind op een internationale school zit; dat zal wel goed zitten. Nou, sorry het is vaak omgekeerd. Op die internationale scholen (behalve in Jakarta) wordt maar wat aangerommeld want wie let er op en wie bekritiseert (naast het feit dat het kind qua vorming in een hiaat komt omdat het niets van de eigen cultuur mee krijgt: uitsluitend Angelsaksische indoctrinatie).
Er zijn voldoende Indonesischtalige goede scholen en het hanteren van een bepaalde taal is totaal geen garantie voor een beter of slechter onderwijs en intelligentie. Dat overmatig ge-focus op Engels is behoorlijk absurd bij de buitenlanders in den vreemde. Wat heb je er aan als je kind met een compleet vreemde taal wordt grootgebracht (die je later net zo goed kan leren) die voor beide ouders niet de moedertaal is. Engels heb ik ook later pas geleerd en geen probleem mee. Educatie in 1 van de moeder-/vadertalen is van niet te onderschatten belang voor een kind. Het krijgt op deze wijze ook een stuk cultuur mee uit het huisgezin en niet alleen maar een compleet vreemde taal met daaraan gekoppeld ook een vreemde Angelsaksische cultuur.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,021,193 topic views - 236,342 posts - 13,704 topics - 27,677 members - last post @ 29-01-2020 09:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,908,083 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com