indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 

Hieronder een berichtje dat Motorrijden 18 keer gevaarlijker is in Nederland dan Autorijden.

BRUSSEL - Motorrijders hebben per kilometer achttien keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval dan automobilisten. Dat blijkt uit een studie van de Europese verkeersveiligheidsorganisatie ETSC, die dinsdag is gepubliceerd. ANP In 2006 zijn ongeveer 6200 motorrijders omgekomen op Europese wegen. Ze vormen daarmee 16 procent van de verkeersdoden, terwijl ze slechts verantwoordelijk zijn voor 2 procent van alle afgelegde kilometers. Noorwegen, Zwitserland, Denemarken en Finland zijn de veiligste landen in Europa voor motorrijders. SloveniŽ is relatief het gevaarlijkst. Nederland zit in een middengroep van Europese landen.

Dan vraag ik mij af, zijn er cijfers (waarschijnlijk niet) hoe gevaarlijk is motorrijden dan wel niet in Indonesie. Ieder ander soort weggebruiker treurt er niet om, om een motorrijder van de weg te drukken om zo zijn zin te krijgen.

Behalve voertuigen die je van de weg afdrukken, hebben we ook nog voertuigen (Kota' s) die gewoon voor je neus stoppen zonder richting aan te geven. Etc.

Als het in NL 18 keer is dan in Indonesie misschien wel 1800 keer gevaarlijker? Wie zal het zeggen? Emoticon: Confused


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden weet iedereen ook wel.
En dat het in Indonesia gevaarlijker is dan Nederland staat buitenkijf.
Men weet ook uit eigenn ervaring hoe ongedisiplineerd de motorrijders daar zijn , rijden op de stoep , met zijn 5 op een Honda bebek rijden ,inhalen van links naar recht , snijden ( adoeh seh te veel om op te noemen Emoticon: Nooo ).

Hoewel , men moet ook naar diverse factoren kijken , gaat het over de cijfers van heel Indonesia (inclusief Papua , en de Dayaklanden ) , of vergelijk men alleen maar de gegevens van Banyuwangi , Semarang , of de som van grote steden ?

De verkeerssistuatie , aantallen van de motoren , de bevolking is ook anders .
Men moet ook gaan kijken naar de arus mudik , hoe gezllig/ ongedisiplineerd hert gaat .
Zijn er cijfers bekend ?

Als we naar Jakarta kijken (Jan-Okt 2006 )wonen er 10,5 juta mensen , dus exclusief forensen van Jabotabek.
Totaal aantal voertuigen ls 4.276.133
Waarvan 2. 718.164 tweewielig zijn .
Totale (geregistreerde) ongelukken is 4206.
Waarvan 3286 op de rekening van motorrijders staan.
Bron: Statistik Data Directorat Lalu Lintas Polda Metro Jaya.
Hier kan je zien dat motorrijden gevaarlijker kan zijn .

Kunnen we de gegevens gebruiken om het te vergelijken met Nederland ?. Zou het meer dan 1000 x hoger zijn ??
Wie dat weet (kan rekenen ) mag het zeggen .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line
 

Zelf vind ik auto rijden in Indonesie veiliger als in Nederland of in Parijs. Maar dit is een persoonlijke beleving.

Dit heeft ook veel met mentaliteit te maken. In Nederland wanneer men denk voorrang te hebben of gelijk hebben zullen ze ook nemen. En zullen niet gauw afwijken.

In Indonesie is zo druk dat je als bestuurder constant opletten. Terwijl in Nederland is zo rustig en geregeld dus als bepaalde situatie voorkomt dan schrik je eerder.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 19-12-2007 09:47 Hitami wrote:

Dit heeft ook veel met mentaliteit te maken. In Nederland wanneer men denk voorrang te hebben of gelijk hebben zullen ze ook nemen. En zullen niet gauw afwijken.


Dat noemen indonesiers de karbouwen , en soms ook badak mentaliteit.
Sorry hoor , heb ik niet verzonnen .Heb ik gehoord van een oud collega , een belanda totok die ooit als soldaat in N.O.I had gediend.

Als autorijder ben ik verdomd voorzichtig als ik van een grote weg moet afslaan en een rechtte fietspad moet snijden.
Voordat je het weet wordt je door een brommer (zelfs fietsers) aangereden.
Ze hebben voorrang. Emoticon: Party!


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Motorrijden is ongetwijfeld gevaarlijker als autorijden, het cijfer 6200 dode motorrijders daar schrik je je rot van,, maar het zou ook interessant zijn om de leeftijden te weten, over het algemeen zijn het jeugdige motorrijders.
Dat is niet zo vreemd, ik heb zelf altijd motor gereden, ben begonnen na het behalen van mijn rijbewijs op een Kawasaki 250 cc daar heb ik twee jaar op rond getuft om echt motorrijden te leren, daarna ben ik geleidelijk aan op zwaardere motorfietsen gaan rijden tot 750 cc toe.
Sinds 20 jaar is motorrijden in Nederland behoorlijk populair geworden, een knul van 18 haalt zijn rijbewijs vliegt naar de winkel en koopt een Kawasaki Ninja zx 600, nou neem maar aan dat zo'n ding sneller optrekt als een saturnusraket en een topsnelheid heeft van 210 km.
Die jongens hebben nog geen besef op wat voor een moordwapen ze zitten, de meeste motorongelukken eindigen in de vangrail in lange slappe bochten waar ze met veels te hoge snelheid invliegen en vergeten dat er op iedere weg in het midden een oliespoor al is dat maar flinterdun en onzichtbaar ligt.
Zeker op wegen waar vaak files staan, ieder auto lekt hier of daar wel een druppeltje olie.
Zelfs de meest eenvoudige motor van 500 cc trekt harder op als een Maserati met wat jeugdig bravour en onachtzaamheid kan je wachten op het moment dat zo'n jongen zich te pletter rijd.
Mijn ervaring met motorrijden in Nederland maar ook in IndonesiŽ is dat als je je bewust bent van de gevaren de regels in acht neemt en geconcentreerd blijf kijken ůůk in je spiegels dat het wel meevalt, je bent en blijft uiterst kwetbaar.
Ik voel mij in IndonesiŽ veiliger op een motor dan in de auto omdat ik dan veel wendbaarder bent, bovendien blijf ik kijken kijken en nog eens kijken en ik doe niet mee aan al die kamikazepraktijken die men daar ziet.




manon
User
User icon of manon
spacer line
 

hmm..hmm.. wat mij opviel op de plekken waar ik in IndonesiŽ was...dat er niet meer dan 2 baanwegen zijn, ook niet zoveel opritten, niet zoveel verlichting, niet zoveel verkeersborden ...dus niet zoveel symboliek..dus weinig afleiding...Lekker simpel eigenlijk, bovendien: .indonesiŽrs zijn een stuk soepeler in het interpreteren van wat wel kan of niet kan Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool ter plekke...'nuh..ik denk niet dat over geheel IndonesiŽ veel 'verkeersslachtoffers' valt te betreuren...Hier in NLD zijn er inmiddels zoveel regeltjes dat wij stugge autobezitters soms te veel vertrouwen op het verstand van de ander....hier in NLD gedragen wij ons een beetje als 'CATTLE', in IndonesiŽ is het gedrag vergelijkbaar met loslopend wild. Emoticon: Confused Emoticon: Confused .Eh...ik denk ineens aan het boek 'The Timemachine van HG Wells...



Pardi
User
spacer line
 

Motorrijden is in vele opzichten levensgevaarlijk is mijn ervaring.
ten eerste "dicipline" in het verkeer bestaat niet in Indonesia.
Van de politie hoef je niet te verwachten dat zij toezicht houden op het verkeer,laat staan de veiligheid, en als het al gebeurt dan gaat het om geld en niet om een verkeers overtreding.
Ojek's zijn een zege en een ramp zowel in de stad als op het plattenland, in de bergen zijn ze uitgesproken " levens" gevaarlijk.
Ik ben nu een week terug van Sumatra, in de laatste twee weken van mijn verblijf zijn er 6 ernstige ongevallen geweest waarvan 4 met dodelijke afloop. 3 zijn veroorzaakt door Ojek's met dodelijke afloop.
Helaas moet ik vaststellen dat de Islam door zijn voorschriften mede schuldig is aan de vele dodelijke ongelukken. Waarom? Het volgende: Meer dan 80% van de vrouwen in mijn dorp en daar omheen verkiezen de amazone zit op een motor bij zowel een Ojek of andere rijder, vaak familie. Vaak willen ze de helm niet dragen omdat anders hun hoofddoek in de war raakt, dat is 80% van de vrouwen en (kleine)kinderen. Bij een noodstop of onverantwoord hardrijden (wat men graag doet) heeft de achterop zittende geen enkele kans te blijven zitten. Een en ander heeft tot gevolg dat de meeste slagtoffers overlijden aan hoofdwonden of hersenschade. Ziekenhuizen die eventueel zouden kunnen helpen hebben niet de specialisten of operatie mogelijkheden, bij ons betekent dat 5uur minimaal met de ambulance onderweg zijn naar de stad.

Groet Pardi/Ab



Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 

Vaak inderdaad pa met een standaard helm, moeder met een 'topi' en kind met een muts over de hoofd tegen de zon. Helmen zijn er in Indonesie niet voor de veiligheid, maar om bekeuringen tegen te gaan namelijk. Tja, het is mijn denkwijze niet, hoewel ik nog nooit een ongeluk heb gehad zelf.

Pas geleden kwam er nog een idioot voorbij crossen met 70km/u of meer, gezellig over de 'langzaam verkeer' strook van de rondweg van Yogyakarta. Niet echt verantwoordelijk. Minder dan een minuut later een knal. Die druif was falikant op een blok beton gereden dat door een vrachtwagen uit de rij was geduwd. Schijnbaar had ie toch geremd, want hij lag maar een meter of zeven verderop te janken. Boontje komt om zijn loontje en het heef dit maal geen onschuldige slachtoffers gemaakt, wat ook nog wel eens wil gebeuren.



krukcor
User
User icon of krukcor
spacer line
 


On 19-12-2007 13:30 Malam wrote:
Mijn ervaring met motorrijden in Nederland maar ook in IndonesiŽ is dat als je je bewust bent van de gevaren de regels in acht neemt en geconcentreerd blijf kijken ůůk in je spiegels dat het wel meevalt, je bent en blijft uiterst kwetbaar. Ik voel mij in IndonesiŽ veiliger op een motor dan in de auto omdat ik dan veel wendbaarder bent, bovendien blijf ik kijken kijken en nog eens kijken en ik doe niet mee aan al die kamikazepraktijken die men daar ziet.


Maar dat kijken en kijken helpt niet veel als er weer een kampunghaan denkt stoer te kunnen zijn en zonder spiegels, etc. als een idioot gaat rijden. Probleem is dat het gros nooit rijlessen heeft genoten, niets van een motorrijtuig snapt (wel technisch maar niet cultureel, de cultuur van zich aan verkeersregels, op een straat rijden en rekening houden met weggebruikers nooit heeft geleerd of zich eigen heeft gemaakt, denkt dat gas geven en toeteren het belangrijkste is en totaal geen respect voor een andere weggebruiker heeft.
Ik hoor hier op deze topic dat het in Nederland ook gevaarlijk is (m.b.t. de neiging om voorrang te nemen). Klopt maar die kamikazes hier zijn stukken erger. Het ontbreekt hier namelijk aan enig verantwoordelijksheidsgevoel. Ik heb recent het ongeluk mogen smaken om op mijn motor omver gereden te zijn. Een week in coma, 2 weken ziekenhuis, schouder op 3 plaatsen gebroken, etc. Mijn (verplichte standaard)helm verpulverd tot een nietig hoopje. Ik mag blij zijn het te hebben overleefd (3e motorongeluk) en heb nog een jaar voor de boeg voordat alles weer de oude zal zijn. En dat terwijl ik voor me kijk en in zijspiegels, maar dan komt er een idioot uit een zijstraat die het niet nodig acht ook maar even te denken aan rechtdoor rijdend verkeer (verkeerregels; never heard of) en je overhoop rijdt, vervolgens er vandoor gaat omdat hij vreest te moeten betalen, daarna nog even door de betjakrijders worden beroofd van je geld en vervolgens ruim 20 minuten bloedend aan de kant laten liggen totdat er toevallig een buurtgenoot langs kwam die de politie uiteindelijk waarschuwde.
Nee, ik heb aan den lijve mogen voelen hoe gevaarlijk is het motor te rijden.
By the way: een maand gelden mocht ik bij herstel wel autorijden in Nederland (maar concentratie in de gaten houden) en in Indonesie helemaal niet (notabene zwaar verboden door lokale artsen omdat motor-/auto rijden in Yogyakarta veel teveel van iemands inspanning vereist). En met dat laatste ben ik het helemaal eens. Als ik auto rij in Nederland dan kan ik uren rijden zonder vermoeid te raken; hier ben ik na 3 uur rijden helemaal gaar (je kan geen halve seconde je aandacht verliezen want opeens duikt er weer een idioot voor je op zonder op of om te letten).
Succes met motor-,brommer- en auto rijden op Java (Bali is meer
relaxed), maar hou rekening met het feit dat de gemiddelde weggebruiker, m.n. in Yogya, totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel bezit (en niet kan rijden).



Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line
 

Het is inderdaad veel vermoeiender om in Indonesie op de weg te zitten dan in Nederland. Als het in Nederland als eens druk is, normaal zijn de wegen over het algemeen erg stil in vergelijking met Indonesie, dan staat men allemaal netjes achter elkaar in de file zonder dat er iemand voorbij komt crossen.

Een dag motorrijden (Malang-Yogya en Bandung-Yogya) lukt me wel in 1 slag, maar de dag erna moet ik echt bewust rust houden, want anders trek ik het niet meer.




You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



51,997,618 topic views - 224,455 posts - 13,533 topics - 16,916 members - last post @ 11-12-2017 20:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,263,824 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com