indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

De school heeft ook een rol .
In mijn tijd hadden we Civic (Education) , later kreeg het een andere naam.
En daarnaast heb je ook de vak Budi Pekerti , de juiste vertaling moet ik eerst gaan opzoeken.

Ik weet niet wat ze tegenwoordig in Indonesia geven.
Maar dat het gegeven wordt is duidelijk , je heb daar ook ook de buitenschoolse activiteiten , zoals vroeger de Pramuka .
Hoe beter de school is (hogere ranking = lees hoe rijker de leerlingen zijn ) worden de activiteiten uitgebreider.
Er zijn ook al 2 talige scholen , zelfs het chinees (mandarijn) wordt ook al gegeven.
Populair bij scholen waar veel chinese kinderen zijn .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line
 


On 14-12-2007 00:32 sidia wrote:
De school heeft ook een rol .


Dat zal ik zeker niet ontkennen Sidia, maar de school heeft als eerste taak het overdragen van kennis. Natuurlijk vinden er ook andere activiteiten plaats op sociaal-emotioneel gebied en buitenschoolse activiteiten, maar het opvoeden blijft een taak van de ouders.
Ik praat nu wel over de Nederlandse situatie. Emoticon: Bye bye



Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 


On 13-12-2007 22:39 sapolidi wrote:

...


Opvoeding is op de eerste plaats de taak van de ouders. Dat het gedrag van de kinderen jaar op jaar verergert ligt niet aan de school, maar aan de opvoeders thuis. Emoticon: Bye bye
Leer eerst lezen voordat je antwoordt geeft. Emoticon: Yawn Emoticon: Frustrated


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 


On 12-12-2007 17:15 Malam wrote:
Om Sid, moet ik dit serieus nemen?????
Vooral deze Emoticon: Puh! opulation below poverty line:
17.8% (2006)
Man man man ik stop, ik ga hier al helemaal niet aan meedoen.
Wat een volksverlakkerij, droom maar verder Om Sid.
Ik ben weg.

Malam,

Je hebt groot gelijk. Het topic leid nergens naar alleen maar geOH over vandaag de dag. Er is geen rode draad in te vinden.

Sid je bent totaal niet in staat om dit topic te leiden. Ik stop er ook mee. Wat tijdverspilling! Emoticon: Yawn


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line
 


On 14-12-2007 02:28 Albert wrote:

...
Leer eerst lezen voordat je antwoordt geeft. Emoticon: Yawn Emoticon: Frustrated


op de eerste plaats bedankt voor je vriendelijke antwoord. Het lijkt wel of een lang verblijf in Indonesië mensen verzuurt.
Maar maak je niet bezorgd over mijn leesvaardigheid, die is namelijk ruim voldoende tot goed.

Op 13-12-2007 om 06:33 schreef je:
"Na mijn mening krijg je zowel hier als in Nederland op school weinig of geen opvoeding . Gezien het feit dat het gedrag v/d leerlingen in NL erger en erger wordt per generatie of mischien zelfs per jaar.

Conclusie die ik eruit haal is: school voedt niet of weinig op, gedrag van leerlingen in NL verergert. Mijn reactie hierop: "opvoeding is op de eerste plaats de taak van de ouders".
Of je moet zelf eerst leren lezen of je moet je verhaal duidelijk opschrijven. Emoticon: Bye bye



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 14-12-2007 02:33 Albert wrote:

...

Malam,
Je hebt groot gelijk. Het topic leid nergens naar alleen maar geOH over vandaag de dag. Er is geen rode draad in te vinden.

Sid je bent totaal niet in staat om dit topic te leiden. Ik stop er ook mee. Wat tijdverspilling! Emoticon: Yawn


Wordt het van mij verwacht om de discussie te leiden ?
Ik dacht dat ik duidelijk ben geweest , ik geef aanzet tot discussie , vooral bestemd voor mensen die bijna altijd hun mening die gebaseerd zijn op hun westerse(nederlandse) waarden en normen uitleven / botvieren .
Om alles daar af te kraken .
Tuurlijk moeten ze zelfs weten , ik geef gewoon mijn mening dat het niet zo slecht is , ik kom met cijfers , rapporten , maar ya zolang het indonesisch zijn ze bijna altijd betrouwbaar.
Vandaar dat ik dit topic open om echt en eerlijk te vergelijken , en niet alleen maar gebaseerd op je beperkte waarneming en ook mss bevooroordeelde mening.
Heb ook voorgesteld om per items(punten) of subtopics(verplaatsen) .
En dan ging men om de hete brij lopen.
DE subtopics / items kan b,v
* KKN
2.Schoolnivo (kan niet voorstellen dat men niks weet over hun eigen achtergrond , iederen heeft toch op zijn minst lagere school gedaan , eventueel verder met LEAO , LTS of Huishoudschool.
Hoe staat het nivo in Nederland , In Indonesia.
Is er een groot verschil ? Wat kunnen we van elkaar leren ?
*3.Bijverdienen
*4 .De jeugd
*5..Sociaalgedrag
*6. Sexueelgedrag .
Etc etc , wat je maar wil vergelijken.
Nou . Albert , jij kan ook meepraten over de scholingsnivo van de Indonesiers.
Lees maar je oudere postings , je kan zogenaamd geen goede mensen vinden.
Je heb slechte ervaringen met 3 (?) universitair opgeleiden .
Je heb ook 2 schoolgaande kinderen.
Jij kan goede bijdrage leveren, kunnen we lekker omong kosongen .
Hoe zijn de ervaringen , hebben ze daar ouderavond ?
Hoe goed zijn de leraren (ibu en bapak guru).
Wat voor school is het , en wat is de equivalent in Nederland.
Wat verdienen de leraren daar .
Kan je hun vegelijken met hun Nederlandse kollega's , gua opleiding , beloning , ijver etc .
Dan ga ik de Nederlandse gegevens naast jou gegevens neerzetten.
Dan kunnen we eerlijk (er) gaan vergelijken.




Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Sidia,

Het makkelijkste is inderdaad alles af te kraken. Als nieuweling op dit forum viel het mij ook op dat er veel negatieve zaken voor het voetlicht komen als het gaat om Indonesie en zijn bevolking. Voorbeelden daarvan zelfs in dit topic. Ik begin het idee te krijgen dat deze negatieve uitingen gedreven zijn een combinatie van ervaringen, het kennelijke zat zijn van de beslommeringen en leef omstandigheden. In 1 geval is zelfs een stuk negatieviteit te begrijpen, echter deze forummer gaat gepast om met zijn omstandigheden en reflecteert op gepaste wijze. Is in iedergeval als mens zeer flexibel en kan met zijn omgeving omgaan. Deze forummer leeft waarschijnlijk ook bewuster.

Ik heb hier op dit forum eens de opmerking gemaakt dat met emigratie mensen wel eens vergeten dat zij zichzelf meenemen. Dat geeft dan gelijk de beperkingen weer. Wellicht als emigranten zich langer in derde wereld achtige samenlevingen ophouden is het resultaat wellicht een stuk frustratie. En zelfs begrijpelijk. De vraag is dan of je dan in zo'n situatie verkerend wellicht moet overwegen iets anders te zoeken. Het leven is wat dat betreft te kort. Ik probeer hier niet te uiten dat Indonesie zo geweldig is. Nee het is zeker geen makkelijk land. Het land heeft veel gezichten. Het kan mooi en lelijk tegelijk zijn. En misschien is het forum zelfs een uitlaatklep voor deze of gene.

Ik zou zeggen ga door met de discussie !


It's only kinky the first time.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 14-12-2007 01:11 sapolidi wrote:

...


Ik praat nu wel over de Nederlandse situatie. Emoticon: Bye bye

Ik ook , althans gedeeltelijk.

Toen mijn zoon naar de Katholieke Grp2 ging , was het mis gegaan.
Mijn zoon werd gepest , gelukkig kon mijn zoon tegen , en hij beseft ook niet dat het pesterij was.
Worden we op school geroepen , moest mijn zoon onderzocht worden.
Kwam tot conflict met de schoolleiding , het was een janboel , 2 juffen waren overspannen , de schoolhoofd werd zelf later afgekeurd.
Dus wij gingen naar de Openbare verkassen , werd geweigerd , (beroemde telefoontje van de oude school) . Moest mijn zoon ook onderzocht worden , ondanks 4 onvolledig adviezen ( de 1ste v.e Soc.Verpleegkundige, 2de v.e Spikologe =een KUTwijf , die baseerde op de foute aanname van de 1ste , en eigen tegenstrijdige advies),de 3de -didactische advies = postief advies, de 4 de advies gaat weer borduren op de de 1ste , 2de en 3de , de uiteindelijke advies werd dan negatief advies.
Mijn zoon werd geweigerd bij de openbare , moest uit wijken naar een andere wijk (montesorri) school , hij kwam eerst ook van een Montesorrischool, was naar de Katholieke gegaan omdat wij gingen verhuizen naar een andere wijk.
Bij de Openbare (in mijn buurt , handig voor mijn vrouw) sta ik op mijn burgerrechten , dus heb het aangemeld bij de wethouder onderwijs.
Een gesprekje met de schoolhoofd , met de wethouder .Shool wil niet aannemen , dus ik zei , goed ik hou mijn kind thuis , laat de politie mij maar pakken.
Gaan we naar de rechter , komt in de krant ,en ook in Indonesische kranten.
Uiteraard halen ze bakzeil , maar ze willen mijn zoon niet helpen , op eigen risico heet dat.
Nou , ya om kort te zijn , na veel O.H van mijn kant , ook tegen de JUF (ex Pabo) werd mijn zoon gedoogd.
Om een oogje te krijgen hoe hij behandeld wordt ging mijn vrouw toen leesmoeder spelen. Jarenlang.
Ben ik de vaste sijkert bij elke ouderavond , de 10 min gesprek werd op zijn minst 30 min , plus aparte afsprak. Ze zien mij al komen.

Als je de BS ziet (de 2 oude scholen van mijn zoon) , dan zeg ik dat ze ook weinig doen aan vorming en kennisoverdracht , aan disipline .
Vandaar dat ik zeg , de 1ste plaats is opvoeden de taak van de ouders , maar moet voortgezet worden op school .
De school heeft ook een rol . En zeker als je ziet hoe de samenstelling van de kinderen zijn .

Mijn zoon komt met gekke verhalen , woorden thuis.
Geleerd op school. In de klassen !!
Het is gewoon een jungle geweest , vergeleken met Indonesische scholen die ik vroeger in Indonesia heb gevolgd.
(Zie , ik ga ook mijn waarden en normen meenemen ) Emoticon: Blush


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  


On 13-12-2007 17:41 sidia wrote:

...

En dat vermogen zie ik weinig aanwezig bij veel expaters in indonesia , ze blijven gewoon houden aan hun waarden en normen.
Moet ook niet afwijken , dan wordt de wereld te klein.
Dat zie je ook in hun postings , hoe ze bepaalde fenomeen benaderen.
En die " rode draad " leest je dan vaak terug als we over Indonesia en bewoners gaan discussieren.


Als ik me zou inburgeren hier zou dat betekenen dat ik een chaufeur zou hebben, een zuster voor mijn kind, een huishoudster die bij mij in huis zou wonen en verrot zou schelden als ze maar iets fout doet. ik zou me totaal niks moeten aantrekken van alle armen op straat en elke donkere indonesier moeten aanzien als een mindere van mij.... want dat is wat de meeste relatief rijke mensen hier doen.
Nou om Sid, dan ben ik blij dat ik wat Nederlandse mentaliteit heb behouden en nog steeds iedereen die ik ken gelijkwaardig behandel.

Greetz



oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line
 

Dutchguy,

Gelijkwaardig behandelen lijkt me een goed idee in als je integreert in een nieuwe samenleving. Ik kan me niet vinden in de andere opmerkingen. Inburgeren heeft weinig te maken met het hebben van een chauffeur en huishoudster. Dat zijn eisen en regels die de Indonesische regering heeft genomen en waar een migrant aan moet voldoen. Integreren is iets anders, en dat hoef ik geloof ik niet uit te leggen.


It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Omj Sid, het voorbeeld dat u noemt is toch best een uitzondering!
Vriend Ike kwam op zn 17e vanuit Bandung naar Nederland, moest nog 2 klassen HBS doen in Nederland.
Was niet makkelijk,maar hij kreeg van alle kanten hulp~!
Zeker niet makkelijk als je je vader net hebt verloren~!
Maar hij heeft het gered,heeft daarna de TH in Enschede gedaan en afgemaakt.
Dus zeker ligt het niet alleen aan de leerkrachten, vorming en educatie is er genoeg, zeker voor leerlingen die echt willen!
Maar Om Sid, stelde u niet te hoge eisen aan uw kinderen?
en had u wel begrip voor een totaal andere cultuur?




sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

M , de tijd tussen Ike en mijn zoon verschilt mss 35 jaar .
In zijn tijd heb je nog geen zwarte scholen.

De soc. verpleegkundige (dom wijf) begint haar betoog met Cultuur verschil , wie thuis de baas is etc .
Vergeet niet dat ik een oosterse uiterlijk heb , een arabische naam etc .
Haar vertrekpunt is gebaseerd op totaal verkeerde aanname.
Ze wist niet (hoeft ook niet van te voren te weten ) wat mijn achtergrond is .
Een orienterend gesprek kan verhelderend zijn .
Out of record:
Mijn ouders hebben Nederlandse opleiding gehad , waren ook leraren van de HIS , ook mijn grootvader . Zelfs mijn overgrootvader zat in het onderwijs (Nederlands). Mijn grootvader en overgrootvader hadden zelfs een extra titel van de "Gouverneur" van Ned. Oost Indie gekregen.
En dat voor een Inlander. Dus de nederlandse cultuur en of opleiding / vormingwas en is al 4 generaties bekend bij onze familie . (meer dan 100 jr).
De Indonesische waarden en normen staan natuurlijk op de 1ste plaats.
De spikologe (Karel Utrecht Dinges wijf) baseerde haar advies op van de Soc. Verpleegkundige.Zo'n ketting reactie , papegaaiisme. Goed van een veredelde zuster kan ik nog begrijpen , maar van een spikologe , tya daar zakt mijn sarong spontaan naar beneden. Alleen de 3de (didactische rapport) is positief en onafhankelijk . De vierde gaat de 3de rapport negeren (2 van de de 3 is negatief).
Resultaat ik heb met hun rapport de draak uitgestoken tijdens een afrondingsgesprek , ook bij de wethouder.
Ik praat nog niet eens over de second of third opinions , op eigen kosten.
Zelfs ik met mijn sekolah jongkok is al in staat om de rapporten te verscheuren en weg te gooien.
Niet goed genoeg om mijn pantat af te vegen..
Meneer , u heeft wel gelijk , maar ------ . (mag je gaan invullen).
Let Op : ik beweerde hier niet dat alle hulverleners ook zo zal gaan gedragen.
Uit een onderzoek is ook bekend dat in het verleden de kinderen van buitenlanders vaak express naar De LTS en of Huishoudschool gestuurd werden.




Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Om Sid, U moet geduld hebben,
Natuurlijk is het zo dat zeker een psycholoog zich moet verdiepen in de achtergronden, heeft u dat goed uitgelegd?
Indonesisch en moslim?
Ik zeg het hard: de gemiddelde hulpverlener weet het verschil niet tussen een Marokkaan die totaal niet is aangepast en iemand van Indonesche afkomst maar met een Nederlandse achtergrond.
Dit is bij de jonge generatie onbekend, gelukkig weet dochter Eva er veel meer van.
Uw Arabische naam en uiterlijk mag nooit een reden zijn om U uit te sluiten!
groet Wilma



merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Om Sid, nog even een toevoeging over uw vraag van buitenlandse kinderen:
Welke buitenlandse kinderen bedoelt u?
1.Indische kinderen konden goed leren, de ouders zaten er wel achteraan[vaak met weinig zachte methodes]
2.Kinderen van gastarbeiders werden in het verleden beslist niet expres naar de Huishoudschool of de LTS gestuurd; dit was een kwestie van gebrek en onwil om in te burgeren in de jaren 70.
3. 35 jaar later zijn we nog even ver, het merendeel van de moslimmeisjes trouwt voor haar 18e jaar, heeft alles te maken met druk van familie
4.Het gaat wat beter,het aantal meisjes dat verder studeert groeit wel, maar veel van hen eindigen weer tussen de luiers



sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line
 


On 14-12-2007 22:51 sidia wrote:
Uit een onderzoek is ook bekend dat in het verleden de kinderen van buitenlanders vaak express naar De LTS en of Huishoudschool gestuurd werden.



Klopt helemaal sidia, maar dat geldt niet alleen voor het verleden.
Het volgende artikel uit het NRC Handelsblad dateert van 22 februari 2007.

Naar aanleiding van een onderzoek van de gemeente Amsterdam, blijkt dat allochtone scholieren met havo- of vwo-potentie vaker dan autochtone kinderen een vmbo-advies van hun basisschool krijgen. De Tweede Kamer wil dat de onderwijsinspectie onderzoekt waarom slimme allochtone kinderen in Amsterdam vaker dan hun autochtone leeftijdsgenootjes een lager schooladvies krijgen dan ze op basis van hun Cito-toets verdienen.
„Kinderen uit lagere milieus (meestal allochtoon) worden per definitie lager ingeschat, ook al zijn ze even slim als leerlingen uit hogere milieus. Ze krijgen ook eenvoudiger lesstof aangeboden. En als ze ondanks deze hindernissen dezelfde Citoscore halen, krijgen ze een lager advies.”
Emoticon: Bye bye



sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line
 


On 15-12-2007 00:14 merapi wrote:
1.Indische kinderen konden goed leren, de ouders zaten er wel achteraan[vaak met weinig zachte methodes]


Onder weinig zachte methodes versta ik lichamelijk geweld.
In een eerdere posting was jij hier faliekant op tegen omdat dit een teken van zwakte was en er toe leidde dat die kinderen er later ook op los sloegen. Maar omdat het hier de door jouw zo aanbeden Indische ouders betreft mis ik nu opeens jouw felle veroordeling hiervan. Meten met 2 maten?


2.Kinderen van gastarbeiders werden in het verleden beslist niet expres naar de Huishoudschool of de LTS gestuurd; dit was een kwestie van gebrek en onwil om in te burgeren in de jaren 70.


Het heeft niks met ’allochtoon’ zijn te maken. Ook autochtone kinderen met een zwakke sociale achtergrond krijgen relatief vaak een (te) laag schooladvies. Leerkrachten wegen bij hun advies namelijk mee of kinderen steun kunnen verwachten van hun ouders tijdens hun schoolcarričre. De thuissituatie wordt bij het advies ingecalculeerd.
Ook de Algemene Onderwijsbond (Aob) gelooft dat de kansen van kinderen worden beďnvloed door de sociaal-economische thuissituatie. En dat was vroeger nog veel erger dan nu. Ouders zijn mondiger geworden.
Jij weet het op de een of andere manier altijd zo te brengen dat de schuld altijd bij de allochtoon ligt. Emoticon: Bye bye






sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line
 


On 15-12-2007 00:02 merapi wrote:
Om Sid, U moet geduld hebben,
Natuurlijk is het zo dat zeker een psycholoog zich moet verdiepen in de achtergronden, heeft u dat goed uitgelegd?
Indonesisch en moslim?

Ik zeg het hard: de gemiddelde hulpverlener weet het verschil niet tussen een Marokkaan die totaal niet is aangepast en iemand van Indonesche afkomst maar met een Nederlandse achtergrond.


Denk jij nou echt merapi dat zo’n hulpverlener onvoorbereid aan het werk gaat?
Van mijn vrouw, als pedagoge verbonden aan een onderwijskundig centrum, weet ik dat er voor een leerling bespreking eerst een heel dossier aangelegd moet worden van alle aspecten die te maken hebben met de ontwikkeling van het kind. En natuurlijk staat hierin ook alles over de thuissituatie.
Ik kan me dan ook absoluut niet voorstellen dat een hulpverlener het verschil niet weet tussen een niet aangepaste Marokkaan (daar hebben we het weer) en iemand van Indonesische afkomst.
Meen je het nu serieus dat sidia aan iemand niet kan uitleggen dat hij Indonesiër en moslim is? Als jij z'n postings hier leest beheerst die man de Nederlandse taal perfect. Emoticon: Bye bye





zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 

Sapolidi

Van mijn vrouw, als pedagoge verbonden aan een onderwijskundig centrum, weet ik dat er voor een leerling bespreking eerst een heel dossier aangelegd moet worden van alle aspecten die te maken hebben met de ontwikkeling van het kind. En natuurlijk staat hierin ook alles over de thuissituatie


Ik wijk toch even af van de topic.
Want dit integreert mij.
Het verwonderd mij,dat er eerst een rapport opgemaakt word, en dan pas ziet men of men ingrijpt of niet.
Kan ik dat zo verklaren, omdat de hulp verlening nu zo actuele is waarin ze elke keer achter de paard en wagen lopen.
De gegevens moet ik halen uit de berichten die mondjes maat naar buiten sijpelen.
Lopen de pedagogen niet te laat aan te geven, wat er soms aan schort aan hen die niet mee kunnen komen, aan die thuis situatie
Sapolidi hebt u Pauw en Witteman gezien gisteravond over die Howard Komproe, ik ben niet verbaast maar wel dat iemand nu eens duidelijk over zijn cultuur, na een vervelende incident met zijn vrouw, eerlijk een mening gaf.
Hij was gewend om geweld te gebruiken, omdat hij dat ook mee gekregen had bij zijn ouders, en met het opvoeden van zijn kinderen, dacht dat hij dat ook zo moest doen..
Zelfs had hij zijn vrouw afgetuigd waar hij veel spijt van had.
Hij was eerlijk om te getuigen over zijn verleden dat in hun cultuur veel geweld zat.
Dat waardeer ik enorm van hem, dat openbaar te verklaren.
Want in hun cultuur van azie tot africa zitten veel geweld in hun verborgen.
En daarom zie je geweld op straat steeds meer, voor komen dan vroeger het geval was.

Des niet te min was dat ook vroeger zo toen wij nog kinderen waren .
Ik ben met een rieten stokje vroeger behandeld, maar niet mishandeld, dus gelukkig hebben we in de loop der jaren een beschaafde mannier gevonden, om met hun overtuiging de kinderen te corrigeren, met hun mond.
En daar zijn Allochtonen nog niet zo ver omdat over te nemen omdat ze te veel in hun huisjes blijven zitten, en hun leventje wat ze kende waar ze vandaan komen zo door te kunnen blijven leven.
Daar moet verandering in komen, anders komt er totaal niets van terecht, en zal uw vrouw als Pedagoge meer moeten verwijzen naar die hulp verleenster, die steeds meer werk krijgen.
Maar nu begint mij een lichtje te branden, waarom u zo goed voor die mensen Allochtonen opkomt. (Belangen) Emoticon: Stupid Emoticon: Confused Emoticon: Blush


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 15-12-2007 09:09 zieleffe wrote:
Sapolidi

...


Sapolidi hebt u Pauw en Witteman gezien gisteravond over die Howard Komproe, ik ben niet verbaast maar wel dat iemand nu eens duidelijk over zijn cultuur, na een vervelende incident met zijn vrouw, eerlijk een mening gaf.
Hij was gewend om geweld te gebruiken,

Des niet te min was dat ook vroeger zo toen wij nog kinderen waren .
Ik ben met een rieten stokje vroeger behandeld, maar niet mishandeld, dus gelukkig hebben we in de loop der jaren een beschaafde mannier gevonden, om met hun overtuiging de kinderen te corrigeren, met hun mond.


Ziel , volgens mij ga je weer verkeerde interpretaties nemen.

Voorbeeld van P en W is duidelijk een andere verhaal en voobeeld , van een andere cultuur en maatschappellijke achtergrond.
Dat kan je niet zo maar vergelijken met de ex "gastarbeiders" uit de valleien van de Rif of Atlas gebergte ..
En kan je ook niet vergelijken met , de kleine bungs , de grote bungs .
Daarnaast kan je verfijnen in ambtenaren stand (cq klerkjes) en de KNIL ers.
Bij de KNIL ers , en zeker bij de lagere rangen worden opvoedind door de vrouwen gedaan , de mannen zijn immers bezig met "oorlogvoeren ".
Daar wordt de rotans veelvuldig gebruik (lees maar boeken en onderzoekingen ).
Zelfs bij de KNIL Soldaten , van voor 1900 werden de Rotans en zweepjes veelvuldigd gebruikt als ze gekke dingen doenopen bare dronkenschap en andere zwaar vergrijp ).
Hun geemigreerde kinderen kunnen boeken van schrijven .
Bij de grote bungs , de hogere regionen gaat het anders (wil niet zeggen dat ze geen corrigerende tikjes niet geven ).

Bij de 1ste generatie en 2de generatie Indonesiers ( geboren vlak na 1945-1949) heb je ook verschillen .
Voor zover ik weet hadden de 1ste generatie (zeg maar leeftijdsgenoten van Soekarno of iets jonger) vaak een Nederlandse opleiding gehad .
Veel van hun gingen studeren aan een H.I.K . .(Hollands Inlands Kweekschool) Die generatie zijn dan de leraren en opvoeders van de 2de generatie Indonesiers (zoals Om Sid en zijn generatie).
Hun filosofie , was beinvloedt door Tagore , door Rudolf Steiner , de Holistische benadering , theosofie in combinatie met Indonesische (lees Javaans - Sundanese filosofie) . Vooral de HIK van Batavia (de broeinest van Nationalisten en 1 van de "leverancier" van de leden van Boedi Oetomo is bekend en niet zo geliefd bij de Nederlandse regering.
Alleen hun aantallen zijn te weinig toen Indonesia in 1945 vrij werd.

De grote massa hebben die achtergrond niet , ondanks dat houden ze vast aan hun adat , ook hun kinderen.
Ook het geloof speel een rol mee , kinderen zijn titipan van allah .
Dus daar blijft je van af .
Uiteraard zijn er uitzonderingen . Kan gebeuren.
Daarom kan men de bevolkingsgroepen , de migranten en hun nakomelingen in Nederland niet zo maar met 1 kam scheren.
De ene allochtoon is de andere niet , de ene Moslim/a is de andere niet .



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 15-12-2007 02:00 sapolidi wrote:

...


Klopt helemaal sidia, maar dat geldt niet alleen voor het verleden.
Het volgende artikel uit het NRC Handelsblad dateert van 22 februari 2007.



Breek me de bek niet open. Emoticon: Blush
Ik zeg ook tegen mijn zoon , maak je studie af , en kom weer terug naar je oude school . Dan kan je laten zien aan je oude kwelgeesten hoe fout ze zijn geweest.
Kom even bij die klootzak (pardon me)van schoolhoofd , inmiddels toen zwaar overspannen , en nu werkzaam bij de Gemeeente afval verwerking.
Heb hem een paar keren gezien toen ik mijn afvalverwerkings chip moet inruilen . Hij (her)kent mij niet meer , terwijl ik hem in zijn laatste jaren als schoolhoofd behoorlijk zuur heb gemaakt. Een paar jaar later werd hij afgevoerd en gepromoveerd , werkt bij een kantoor van afvalverwerkingsbedrijf.

Meneer , wilt u zich gaan omdraaien , bukken ?
O.K , kontje omhoog. Goed zo.!
Dan kan OmeSid je een rotschop geven op je magere reet.

Let OP , dat zijn natuurlijk persoonlijke ervaring , en ik ga ook niet de Nederlandse onderwijs , de jufs en meesters die hun werk goed doen onder 1 kam scheren.
Ik vind dat men in Nederland redelijk tot goede kansen kan krijgen , het geld is aanwezig , ook faciliteiten.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line
 

Verschil tussen Nederland en Indonesie?
Vergelijking gaat volkomen mank , omdat NL bij de top 20 rijkste landen hoort.
Zal een poging wagen: Emoticon: Stupid

Wat ik nagenoeg zeker weet is dat
vrouwen hier gelijkwaardig zijn aan de mannen, waar dat in Indonesie
ver te zoeken is. Ik wijt dit o.a. aan de religie en aan de mentaliteit van het manvolk.
Dat is al 1-0 voor NL.

Een pluspunt voor voor Ind. zou kunnen zijn dat ze nog niet met de vergrijzingsproblematiek
te maken heeft.
Terwijl we hier omkomen in de senioren en dit wordt in de loop vd jaren alleen maar erger.
Alleen krijgt die jeugd genoeg kansen? Lijkt me van niet, tenzij je telg bent uit een elitaire/welgestelde fanilie.
Schiet niet op dus. 2-0 voor NL.

Hoe staat het met de opvang van oudjes in Indonesie.
Is het nog steeds zo, dat oma en opa door de familie opgevangen wordt?
Zo ja, puntje voor Ind. want hier in NL worden de ouderen steeds meer als een
sta-in-de-weg gezien. Zal ook jaloezie om de hoek zitten, omdat juist deze ouderen
met een aardig stenen vermogen zitten en deze liever zelf opmaken dan dit nalaten aan kinderen.
Blijkt uit onderzoek.

Zorg? Kent men nauwelijks in Indonesia, denk ik hoor.
Abominabel in Ind. 3-0 NL.

Belastingstelsel? Tja van een kale kip valt weinig te plukken.
Punt voor Ind. omdat NL binnen de eurozone aan kop staat.
Zakkenvullers daaro in Den Haag.

Onderwijs in NL: onderwijs was een jaar of 20 geleden stukken beter dan nu.
Verschillende factoren aan te wijzen: jeugd wordt idd hoe langer hoe onhandelbaarder, ouders hebben weinig te vertellen,
simpelweg omdat diezelfde ouders zelf ook gecoached zouden moeten worden.
Leraren hebben weinig in te brengen (lerarenniveau ook geslonken, taalvaardig en rekenkundig
kunnen ze niet tippen aan leraren van weleer).
M.i. niettemin nog altijd stukken beter dan die in Indonesie.

Ben me bewust dat dit een at random greep is.

Toch geloof ik dat Nederland sociaal-maatschappelijk gezien op een veel hoger plan zit dan Indonesie.

Nogmaals heb ik al eerder beweerd: Indonesie heeft m.i. zoveel meer potentieel, alleen wordt het niet gebruikt, de massa, waar je het in feite van moet hebben
wordt moedwillig ledig aan de zijlijnen gehouden.
Hun buren als India, China, Vietnam etc. timmeren flink aan de weg. Men verwacht zelfs dat de economische fakkel straks door hun wordt overgenomen, doorn in het oog
van de westerse wereld natuurlijk, met het gevolg dat ze wel scherp moeten blijven. Denk aan Rusland, streeft diezelfde hegemonie na.

Al met al ben ik blij en zelfs dankbaar dat Indonesie toen door Nederland is gekoloniseerd en niet door Portugal, Spanje, UK of erger Belgie..... Emoticon: Shut up!
A/d andere kant geloof ik wel dat Indonesie in een bewustwordingproces zit(gaat alleen zo verdomd traag, istie er eigenlijk wel), uitkomst waarvan we die pas kennen over een jaar of 20??
Missen ze de boot, hebben ze het aan zich zelf (hun leiders) te wijten.

Ok, mijn inbreng in deze lastige discussie.
Emoticon: Cooool Emoticon: Frustrated Emoticon: Worship



wablief?

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Nee SapoLidi, ik meet niet met 2 maten!
Natuurlijk ben ik tegen lichamelijk geweld,feit is zonder meer dat allochtone ouders vaker slaan en minder betrokken zijn bij de opvoeding van hun kinderen.
Zieleffe verwoordt dit meer dan uitstekend!
Schooluitval is het grootst bij VMBO, veelal het grootste percentage allochtonen gaat daar naar toe.
Maar ook zij, die VWO hebben gehaald hebben minder kansen dan een Nederlander.
Sapo, het getuigt van je kortzichtigheid dat je mij steeds verwijt dat ik de schuld bij allochtonen leg, niets is minder waar.
Er is een sprake van een hele snelle maatschappelijke ontwikkeling van de afgelopen 30jaar in Nederland, waar bij Nederland zich niet op voorbereid had en waarvan dit land nu de gevolgen ziet.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 15-12-2007 11:43 Dutchess wrote:
Al met al ben ik blij en zelfs dankbaar dat Indonesie toen door Nederland is gekoloniseerd en niet door Portugal, Spanje, UK of erger Belgie..... Emoticon: Shut up!

Lijkt wel een voetbalverslag .
1 - 0 , 2 - 0 , 3- 0 etc , en in het voordeel van Nederland .

Vwb de kolonisatie en dekolonisatieproces , je hebt gelijk als het Belgie , Portugal-Spanje betreft . Hebben ze ook rootzooi achtergelaten.

En de Nederlanders zijn ook even erg als de Portugezen en Spanyaarden.
De Portugezen en Spanjaarden beweren anders , dat Nedcerland het slechter doet.
In Zuid amerika hebben die 2 landen slecht gedaan , maar in Azie iets beter (zie Philipijnen).
De Engelsen hebben beter gedaan , stukken beter gedaan dan de Nederlanders .Behalve bij de dekolonisatieproces , mbt de verdeling van India tot India en Pakistan .
Lees maar de (oude) geschiedenis boeken , via google kan je het ook opzoeken.
De Nederlanders hebben bijna niks gedaan aan de ontwikkelin cq opleiding van de Indonesiers gedaan , dat in tegenstelling tot de Engelsen.
Voordat je vergelijkingen gaat maken moet je eerst je huiswerk maken .


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Afgezien van het plunder/winbeleid [dat was het doel van iedere koloniaal] heeft Nederland toch wel verbeteringen gebracht in Indon.
-scholen,universiteiten,medische zorg,vaccinaties,verbetering van wegen
of zie ik dit verkeerd?



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 15-12-2007 13:17 merapi wrote:
Afgezien van het plunder/winbeleid [dat was het doel van iedere koloniaal] heeft Nederland toch wel verbeteringen gebracht in Indon.
-scholen,universiteiten,medische zorg,vaccinaties,verbetering van wegen
of zie ik dit verkeerd?


Zoals ????

Scholen , welke scholen .??
Oya , de scholen waar een paar honderd kinderen van Inlandse Hoofden en Grooten naar toe kunnen.
De Indonesiers moeten toen zelf hun eigen scholen oprichten.
Taman Siswa , Muhamadyah , en diverse Sekolah Djongkoks.(Desa scholen).

Universiteiten , welke universiteiten. ??
De RHS , Medische faculteit , de T.H Bandung waar de gewone inlanders ook niet kunnen gaan ?
Verbetering van wegen ?? Ya dat kan.
Uitgezonderd de Grote Postweg , aangelegd door G.G. Daendels hadden de Nederlanders op Java wegen aangelegd en railroads , in de 1ste plaats ten behoeve voor het vervoer van export producten (van de cultuurstelsel ).
Ze hebben ook "export" gewassen ingevoerd , daar hebben ze goud verdiend , voor hun railroads , kanalen , textiel industrie in Nederland , hun handelshuizen (de bekendste is N.H.M , en Twentse Bank - de voorloper van ABN .)
Hebben ze de afkoop van de afschaffing van de slavernij in Suriname kunnen bekostigen.

Medische Zorg ? , Ya er word gevaccineerd , anders gaan de kostbare koelies (potentiele arbeidskrachten) als vliegen dood door ziekte's als malaria of pokken.
Omdat weinig inlandse kinderen van goeden huizen kunnen doorstromen maar de Medische Faculteit , omdat ze geen AMS laatstaan HBS kunnen volgen (sommigen wel) hebben ze een Dokter Djawa opleiding gecreeerd (STOVIA).

Dus , wat hebben ze daar echt bijgedragen ???
Staat ook in de statistieken van de toenmalige Nederlandse CBS.
Dus bisa dicheck . Emoticon: Smile


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



75,298,110 topic views - 233,637 posts - 13,687 topics - 24,452 members - last post @ 18-09-2019 19:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,365,818 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com